abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88621546
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:03 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Waar haal je dit vandaan?
Belachelijk, de ene keer komen alleen overledenen voor, de andere keer levenden, de andere keer samen en dan weer niemand. Als we op anekdotes moeten afgaan.
Er wordt een beeld geschetst dat iedereen die een BDE meemaakt hetzelfde meemaakt terwijl bijvoorbeeld al uitgerekend de inventarisatie van Van Lommel zeer uiteenlopende ervaringen beschrijft
Ik heb het boek van Van Lommel niet gelezen, maar in alle verhalen die ik over BDE's gehoord heb, worden de levenden gezien als de persoon boven zijn doodsbed hangt en de kamer rondkijkt en de doden worden gezien als hij door de tunnel komt.

En dat beeld dat geschetst zou worden is een soort samenvatting van allerlei ervaringen. Dat wil niet zeggen dat iedereen ook die hele ervaring op dezelfde manier zou moeten doormaken.
Vergelijk het met beschrijvingen van bijzondere ervaringen in het levende leven, zoals het overlijden van een naaste. Dat is niet dwingend, maar alle beschreven fasen kom je ongetwijfeld tegen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_98100862
Hier een goeie documentaire (uit een nog betere documentaire reeks):

Through the Wormhole - "Is There Life After Death?"

In the premiere episode of the second season, Morgan Freeman dives deep into this provocative question that has mystified humans since the beginning of time. Modern physics and neuroscience are venturing into this once hallowed ground, and radically changing our ideas of life after death. Freeman serves as host to this polarized debate, where scientists and spiritualist attempt to define 'what is consciousness,' while cutting edge quantum mechanics could provide the answer to what happens when we die.

Aanrader ^O^

Vooral die kale gozer die praat over het brein als quantumcomputer en de relatie van ons bewustzijn tot de quantumwereld om ons heen... Zou het dan toch zo zijn dat er veel veel meer aan de hand is met bewustzijn dan dat wij ooit hadden durven dromen?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_98103283
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 03:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

In the premiere episode of the second season, Morgan Freeman dives deep into this provocative question that has mystified humans since the beginning of time. Modern physics and neuroscience are venturing into this once hallowed ground, and radically changing our ideas of life after death. Freeman serves as host to this polarized debate, where scientists and spiritualist attempt to define 'what is consciousness,' while cutting edge quantum mechanics could provide the answer to what happens when we die.

Aanrader ^O^

Vooral die kale gozer die praat over het brein als quantumcomputer en de relatie van ons bewustzijn tot de quantumwereld om ons heen... Zou het dan toch zo zijn dat er veel veel meer aan de hand is met bewustzijn dan dat wij ooit hadden durven dromen?
Dank voor de tip ^O^

Ik ga kijken, hopelijk vind ik 'm. :Y
pi_98135897
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 03:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Aanrader ^O^

Gezien! Interessant. Ik had de insteek al eerder in ene ander docu gezien "De dag dat ik stierf".

Hier een link dat eea beschrijft.

http://www.enlightennext.nl/page117/page117.html
pi_100259603
Ik heb zojuist een gesprek van 30 min met Pim van Lommel gezien. Een enorme aanrader, met name voor de critici van Van Lommel. Van Lommel praat hier heel nuchter over zijn boek en zijn onderzoek en zegt zelf ook dat het gebied alleen maar onderzoekt en de quantum mechanica gebruikt als een begrijpend model, in plaats van een verklarend model.

Met name deel 2 is fantastisch. Daarin is een interview te zien met een oude man die een BDE heeft gehad. Door de manier waarop de man praatte over de ervaring, kreeg ik gewoon tranen in mijn ogen. De man vertelt dat hij zo ontzettend graag "daar" was gebleven en de emotie waarmee hij dit vertelt is erg indringend. Aanrader om te kijken!

pi_100259706
Ik heb zojuist een stukje uit deel 2 een aantal keer achter elkaar gekeken (vanaf 4:20) en datgene dat die man dan vertelt, dat raakt me zo ongelofelijk diep van binnen....

Ik heb echt diep van binnen het gevoel dat dat wat die man vertelt het meest ware is wat ik ooit heb gehoord. Ik ben op dit moment echt enorm onder de indruk van dat laatste deel van het verhaal.
pi_100261805
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 04:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:
...en zegt zelf ook dat het gebied alleen maar onderzoekt en de quantum mechanica gebruikt als een begrijpend model, in plaats van een verklarend model.
Wat is het verschil?

quote:
Met name deel 2 is fantastisch. Daarin is een interview te zien met een oude man die een BDE heeft gehad. Door de manier waarop de man praatte over de ervaring, kreeg ik gewoon tranen in mijn ogen. De man vertelt dat hij zo ontzettend graag "daar" was gebleven en de emotie waarmee hij dit vertelt is erg indringend. Aanrader om te kijken!

Zal straks even kijken :)
pi_100279515
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 09:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is het verschil?
Nou, Pim van Lommel is zich er zeker van bewust dat hij geen doctoraat oid heeft in de quantum mechanica. Hij ziet gewoon zaken in de quantum mechanica die in zijn ogen gebruikt kunnen worden om misschien het een en ander te verklaren. Hij beweert verder nergens dat het zeker is dat de relatie tussen de quantummechanica en de BDE bewezen is.

Het verschil is dan dat hij een model ziet dat goed het een en ander kan verklaren, maar waarbij hij dus niet beweert dat het model van de QM het juiste is.
pi_100281016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Nou, Pim van Lommel is zich er zeker van bewust dat hij geen doctoraat oid heeft in de quantum mechanica. Hij ziet gewoon zaken in de quantum mechanica die in zijn ogen gebruikt kunnen worden om misschien het een en ander te verklaren. Hij beweert verder nergens dat het zeker is dat de relatie tussen de quantummechanica en de BDE bewezen is.

Het verschil is dan dat hij een model ziet dat goed het een en ander kan verklaren, maar waarbij hij dus niet beweert dat het model van de QM het juiste is.
Mooi is dat in de wetenschap. Verklaren aan de hand van modellen, zolang het model houdbaar is... ( m.a.w.) tot het model omvalt of plaats maakt voor een beter model. :)
pi_100281187
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Mooi is dat in de wetenschap. Verklaren aan de hand van modellen, zolang het model houdbaar is... ( m.a.w.) tot het model omvalt of plaats maakt voor een beter model. :)
Had jij dat filmpje al eens gezien wat ik hierboven postte? Ik ben wel benieuwd naar jouw mening over het verhaal van die oude man die liever was doodgebleven omdat de BDE zo onbeschrijfelijk mooi was :)
pi_100284157
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Had jij dat filmpje al eens gezien wat ik hierboven postte? Ik ben wel benieuwd naar jouw mening over het verhaal van die oude man die liever was doodgebleven omdat de BDE zo onbeschrijfelijk mooi was :)
Ik zal de filmpjes nog even bekijken :)

Ik kan mij best voorstellen dat menig BDE-er liever dood was gebleven als je de omschrijvingen leest. :Y

Ik zal later nog even op je post terugkomen :)
pi_100285531
Ik heb het boek hier liggen, stuur maar een PM als je interesse hebt. :s)
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_100291352
Hier nog een interessant filmpje van Out of Body experiences:

Dit lijkt erg goed bewijs te zijn dat onze geest ons lichaam kan verlaten. Of je moet natuurlijk aannemen dat de wetenschapper liegt...
pi_100294120
Los nog van het gebeuren dat sommige mensen zich herinneren wat er om hen heen gebeurde, zelfs in andere kamers, toen ze een BDE hadden.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 23:03:33 #215
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_100294126
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Hier nog een interessant filmpje van Out of Body experiences:

Dit lijkt erg goed bewijs te zijn dat onze geest ons lichaam kan verlaten. Of je moet natuurlijk aannemen dat de wetenschapper liegt...
Een verhaal is geen bewijs... Erg makkelijk om te zeggen dat je de proefpersoon uit het oog bent verloren. En hij was verder zeker de enige die het experminent uitvoerde? Als het experiment al plaatsvond...
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
pi_100294427
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 23:03 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Een verhaal is geen bewijs... Erg makkelijk om te zeggen dat je de proefpersoon uit het oog bent verloren. En hij was verder zeker de enige die het experminent uitvoerde? Als het experiment al plaatsvond...
Heb je het gevoel dat hij liegt?

En ik ben het met je eens dat dit filmpje geen bewijs is. Ik had het iets anders moeten verwoorden in mn vorige post.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 00:08:37 #217
pi_100297324
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 23:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
Heb je het gevoel dat hij liegt?

En ik ben het met je eens dat dit filmpje geen bewijs is. Ik had het iets anders moeten verwoorden in mn vorige post.
Lastig te zeggen... sommige mensen kunnen heel goed liegen, of ergens zo in geloven dat ze denken dat het waarheid is.

De beste man heeft veel goed werk geleverd op andere gebieden, maar waarom hij hier de plank zo misslaat is mij niet duidelijk (misschien omdat hij graag wil geloven dat het kan?)
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
pi_100297430
Ik heb het filmpje niet gezien en in geloof graag in reïncarnatie, maar ik wil toch even het volgende vertellen.
Een verhaal van Midas Dekkers en ik hoorde later een soortgelijk verhaal.
Stanley, die van "Mr Livingstone I presume" werd op een reis ooit gegrepen door een leeuw. Op een zeker moment hing hij slap in de bek van de leeuw en een van de dragers schoot de leeuw dood. Stanley is heel erg boos geworden op de drager: hij hing net zo lekker en toen de leeuw dood was kreeg hij last van al zijn verwondingen en zo.

Tegenwoordig wordt dat verklaard door te wijzen op de hoeveelheid endomorfinen en zo. Maar ik vraag me af of de wens van de eerder genoemde oude man om dood te blijven, niet een vergelijkbare chemische grondslag heeft.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_100301028
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 00:08 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Lastig te zeggen... sommige mensen kunnen heel goed liegen, of ergens zo in geloven dat ze denken dat het waarheid is.

De beste man heeft veel goed werk geleverd op andere gebieden, maar waarom hij hier de plank zo misslaat is mij niet duidelijk (misschien omdat hij graag wil geloven dat het kan?)
Waarom slaat hij hier de plank mis volgens jou?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100304175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het probleem is dat het volslagen flauwekul is. Als hij serieus bij wat fysici had nagevraagd, had hij die ideeën nooit in zijn boek opgeschreven, en hadden ze em simpel kunnen uitleggen waar hij de mist ingaat omtrent zijn begrip van QM. Dat snap ik dan ook echt niet.

Los van de soms indrukwekkende verhalen die hij heeft opgetekend, trouwens. :)
pi_100304192
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat Van Lommel daar doet is geen wetenschap bedrijven. Het is borrelpraat.

Nou zijn er veel meer boeken die dit soort flauwekul verkondigen, maar van iemand als Van Lommel had ik het niet zo snel verwacht.
pi_100304832
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 04:39 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb zojuist een gesprek van 30 min met Pim van Lommel gezien. Een enorme aanrader, met name voor de critici van Van Lommel. Van Lommel praat hier heel nuchter over zijn boek en zijn onderzoek en zegt zelf ook dat het gebied alleen maar onderzoekt en de quantum mechanica gebruikt als een begrijpend model, in plaats van een verklarend model.

Dan kijk dit maar eens, uit hetzelfde programma
vanaf 01:45 tot 08:40
Onzin dus
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 4 augustus 2011 @ 10:06:45 #223
pi_100305504
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 01:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Waarom slaat hij hier de plank mis volgens jou?
Slecht verwoord misschien, maar wat ik bedoel is: van zo'n iemand (en eigenlijk van iedereen die serieus wetenschap bedrijft) verwacht ik wel wat meer dan wat mooie woordjes en een gereconstueerd filmpje.
pi_100305632
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 08:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat Van Lommel daar doet is geen wetenschap bedrijven. Het is borrelpraat.

Nou zijn er veel meer boeken die dit soort flauwekul verkondigen, maar van iemand als Van Lommel had ik het niet zo snel verwacht.
Nou, empirisch onderzoek is ook onderzoek. Dat staat misschien niet zo sexy als dubbelblind onderzoek, maar hoe wil je een BDE dubbelblind laten uitvoeren?
pi_100305689
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 10:06 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Slecht verwoord misschien, maar wat ik bedoel is: van zo'n iemand (en eigenlijk van iedereen die serieus wetenschap bedrijft) verwacht ik wel wat meer dan wat mooie woordjes en een gereconstueerd filmpje.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar helaas is dit een typisch voorbeeld van een domein waar de wetenschap geen vat op heeft. De wetenschap zegt: na de dood is er niets meer. En als dan uit allerlei hoeken toch de boodschap kont dat er wel iets is na de dood, wordt ineens de boodschapper afgeschoten. Omdat de wetenschap er geen plaatsje voor heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')