Vrij Nederlandquote:24-11-2007
Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch: ‘Soms hebben Marokkanen een gebrek aan empathie’
Door Margalith Kleijwegt
In de veelbesproken integratienota van minister Ella Vogelaar die vorige week verscheen, dient stadsdeel Slotervaart als illustratie voor de toenemende etnische spanningen. Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart: ‘Goed dat Vogelaar mensen oproept nader tot elkaar te komen. Maar wat mij betreft mag ze veel verder gaan.’
Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart, is blij met de integratienota. Maar hij vond het jammer dat minister Ella Vogelaar zich bij de presentatie keihard afzette tegen Rita Verdonk. Marcouch: ‘Dankzij haar is de Wet inburgering ingevoerd. En die duw in de rug om mensen Nederlands te laten leren, was hard nodig.’
Hebt u in Slotervaart iets aan de integratienota?
‘Jazeker. De kern van de boodschap is toch dat nieuwkomers naast rechten ook plichten hebben. Dat ze actief hun best moeten doen om onderdeel van de samenleving te worden.’
Maar dat integratie van twee kanten moet komen, is toch oud nieuws?
‘Nu staat het zwart op wit, dat is belangrijk. Het rapport benadrukt ook de angst van de autochtonen. Hun gevoelens moeten serieus genomen worden en niet worden afgedaan als xenofobie, zoals lang gebeurde. De autochtonen hebben heel wat te verstouwen gehad. Als je al jarenlang in een buurt woont en die verandert dan binnen een paar jaar helemaal, en de mensen die daar komen wonen, zoeken geen contact maar stralen iets uit van: jij hebt mij maar te dulden, dan begrijp ik die autochtoon wel.’
Waarom hebben allochtonen soms die houding?
‘Ze vinden het moeilijk om zich in de ander in te leven, het is gebrek aan empathie. Ik sprak laatst hbo-studenten islamstudies. Ze klaagden dat ze nergens een baan konden krijgen. Ik zei dat ze zich moesten realiseren dat de opkomst van de islam soms moeilijk ligt, juist nu de christelijke kerken leeglopen. Je in een ander kunnen verplaatsen, dát is beschaving.’
We moeten het toch sámen doen?
‘Het is goed dat Ella Vogelaar mensen oproept nader tot elkaar te komen. Maar wat mij betreft mag ze veel verder gaan. Laat mensen over hun angsten vertellen, laat ze zeggen hoe moeilijk het voor ze is dat de kerk door de moskee vervangen wordt en de melkboer inmiddels een islamitische slagerij is. We hoeven niet alleen over elkaars feesten te vertellen, laten we het maar eens hebben over die pijn.’
Iets anders dat je in de nota opvalt?
‘De bureaucratie rond de inburgering wordt aangepakt. Gelukkig. In Slotervaart staan zeshonderd mensen op de wachtlijst voor taalles, een drama. Sommige bewoners staan al een jaar op lijst!’
Wat mis je in het rapport?
‘Integratie is meer dan het leren van taal of het hebben van een baan. Het gaat ook om een mentaliteitsverandering, dat mag wat mij betreft scherp aan de orde worden gesteld.’
Hoe dan?
‘Mentaliteit is de slagader waar het bij integratie allemaal om draait. De term burgerschap stelt alleen iets voor bij mensen die zich ook burger vóélen. En bij veel allochtonen vraag ik me dat af. Integratie begint bij jezelf.’
Wat had Vogelaar over die mentaliteit kunnen zeggen?
‘Allochtonen kunnen fatalistisch zijn, kijk hoe sommigen omgaan met de verzorgingsstaat. Ze hebben geen werk en laten het erbij zitten, dat is een verkeerde mentaliteit. De verzorgingsstaat hospitaliseert. Het niet hebben van een arbeidsethos staat integratie in de weg. Ik zou tegen iedereen willen zeggen: pak je kansen, die zijn er genoeg in dit land! Ik wil de discriminatie op de arbeidsmarkt niet bagatelliseren, maar zet door. Er is genoeg werk. Als je stevige knieën en schouders hebt, kun je aan de slag. Mensen die aan het loket voor een uitkering komen, zouden in plaats van een uitkering een baan moeten krijgen. Dan kunnen we ze feliciteren met het werk dat ze hebben. Zo maken we er een felicitatieloket van.’
En nog even het voorstel van Henk Kamp: hij wil bruiden die naar Nederland komen een DNA-test afnemen. Om zo huwelijken tussen neven en nichten te voorkomen.
‘Het is terecht dat hij hier aandacht voor vraagt. Maar ik zie meer in goede voorlichting. Migranten uit Marokko en Turkije zijn inmiddels trouwens veel beter op de hoogte van de risico’s van dat soort huwelijken. En die kennis werpt z’n vruchten af, er komen bijna geen importbruiden meer naar Nederland. Dat heeft Verdonk met haar strenge immigratie-eisen al geregeld.'
Je hebt een punt, maar het is wel heel erg Dan Brown.quote:Op maandag 26 november 2007 10:18 schreef Autodidact het volgende:
CU wil seksdating van tv weren
Laat ik het nog maar eens zeggen: het Christendom gaat vooral over seks. Over hoe vies dat wel niet is.
Eens kijken hoe PvdA en CDA reageren.quote:Op maandag 26 november 2007 10:18 schreef Autodidact het volgende:
CU wil seksdating van tv weren
Laat ik het nog maar eens zeggen: het Christendom gaat vooral over seks. Over hoe vies dat wel niet is.
Misschien dat Depla even een moraliserend praatje kan houden.quote:Op maandag 26 november 2007 10:22 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Eens kijken hoe PvdA en CDA reageren.
Daar hebben ze Dijsselbloem voor. Maar Depla zal wel roepen dat het geen date was.quote:Op maandag 26 november 2007 10:30 schreef Monolith het volgende:
Misschien dat Depla even een moraliserend praatje kan houden.
http://www.trouw.nl/hetni(...)_uur_van_de_waarheidquote:Vakbonden zijn bang de strijd om de publieke opinie te verliezen
De Franse president Nicolas Sarkozy zal niet wijken voor het verzet tegen zijn sociale en economische hervormingen. Dat zei hij gisteren voor aanvang van een grote staking in het openbaar vervoer. De acties moeten zich vandaag en morgen uitbreiden naar de energiesector.
Ik ga hier mee door tot het doel is bereikt, en ik zal me niet van dat doel af laten leiden, aldus Sarkozy in een toespraak voor het Europees Parlement in Straatsburg. De Fransen hebben hier mee ingestemd. Voor de verkiezingen heb ik ze alles gezegd, nu is het tijd om te handelen.
De vakbonden zijn tegen aantasting van de speciale pensioenregelingen voor 500.000 werknemers bij onder andere de spoorwegen, het gemeentelijke Parijse vervoersbedrijf en de energiebedrijven GDF en EDF. Wie hier werkt gaat veel eerder dan andere werknemers met pensioen, in sommige gevallen al met vijftig jaar, tegen veel gunstiger voorwaarden.
De bonden verdedigen deze régimes spéciaux, omdat zij menen dat deze eerste grote hervorming van Sarkozy de opmaat zal zijn voor een verslechtering van de positie van alle werknemers.
De krachtmeting belooft spannend te worden. Sarkozy's partij, de UMP, treft de voorbereidingen voor een tegendemonstratie van het Frankrijk dat het meer dan zat is. Die unieke manifestatie vóór een regering zou 23 november plaats kunnen vinden op de stoep van het ministerie van sociale zaken in Parijs, om massaal solidariteit te betuigen met minister Xavier Bertrand.
De bonden maken een nerveuzere indruk dan de regering. Sarkozy weet dat de publieke opinie overwegend op zijn hand is. De bonden willen niet gedwongen worden tot nog meer stakingen, waardoor de kritiek op hen verder kan toenemen.
De vakbeweging had na een zeer succesvolle staking op 18 oktober gerekend op concessies, maar die kwamen niet. Vorige week legde de regering nog een oproep tot globale onderhandelingen naast zich neer.
Helaas wel. Een van de weinige politici waar ik spontaan braakneigingen van krijg.quote:Op maandag 26 november 2007 10:31 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daar hebben ze Dijsselbloem voor. Maar Depla zal wel roepen dat het geen date was.
Daar heb ik anders nog niet zoveel van gemerktquote:Op maandag 26 november 2007 10:39 schreef Zwaardvisch het volgende:
De TT slaat uiteraard op de vrouwen. Die Marokkaanse gasten zijn zo lelijk dat het voor een Nederlander niet moeilijk is een Marokkaanse te versieren.
Die foto in de douche natuurlijk. Pas op, ik heb een hele rei die jou in elkaar wil meppen.quote:Op maandag 26 november 2007 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
Welke?
Die is speciaal voor PJO! Scroll er maar overheen!quote:Op maandag 26 november 2007 10:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die foto in de douche natuurlijk. Pas op, ik heb een hele rei die jou in elkaar wil meppen.
Zo'n Rei?quote:Op maandag 26 november 2007 10:57 schreef Apropos het volgende:
[..]
Die foto in de douche natuurlijk. Pas op, ik heb een hele rei die jou in elkaar wil meppen.
quote:is een rondedans waarbij de deelnemers elkaar al dan niet bij de hand hebben.
Een rei is van oorsprong een koor in een toneelstuk. De rei geeft aan het einde van een akte uitleg of commentaar op wat er te zien is.
De rei kreeg in de loop van de tijd steeds meer een eigen karaker, tot het een soort entr'acte werd, soms compleet met dans, de reidans.
Het woord "rei" is ook de benaming voor de groep zangers of dansers zelf.
Lief van je.quote:Op maandag 26 november 2007 11:01 schreef Mutant01 het volgende:
Die is speciaal voor PJO! Scroll er maar overheen!
quote:Op maandag 26 november 2007 11:04 schreef Mutant01 het volgende:
Apropos haalt even een ondertitelfout van Nova aan. Die rij in plaats van rei bedoelde.
Gegroet.quote:Op maandag 26 november 2007 11:06 schreef slaapvaak het volgende:
Moet maar weer eens vaker in deze SC reeks komen, getuige die foto in de OP.
Tevens gegroet, Mutant01 en Apropos.
Altijd welkom. Je hebt nog wat leuke bijdrages van dhr pberends gemist in de vorige topics.quote:Op maandag 26 november 2007 11:06 schreef slaapvaak het volgende:
Moet maar weer eens vaker in deze SC reeks komen, getuige die foto in de OP.
Tevens gegroet, Mutant01 en Apropos.
Hoe had het dan moeten heten? Joesef Karamanli?quote:Op maandag 26 november 2007 11:06 schreef Mutant01 het volgende:
Welke achterlijke gladiool heeft dat marineschip Tjerk Hiddes (of wat dan ook) genoemd.
Dat konden de Amerikanen dan in iedergeval nog goed uitspreken.quote:Op maandag 26 november 2007 11:13 schreef Apropos het volgende:
[..]
Hoe had het dan moeten heten? Joesef Karamanli?
Wat heeft het met Dan Brown te maken?quote:Op maandag 26 november 2007 10:20 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Je hebt een punt, maar het is wel heel erg Dan Brown.
Ze zullen er inderdaad wel ''Jerk Hitler'' van maken.quote:Op maandag 26 november 2007 11:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat konden de Amerikanen dan in iedergeval nog goed uitspreken.
Ook die linker niet?quote:Op maandag 26 november 2007 11:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De twee dames in de OP vind ik nou niet zo bijzonder.
Interessante bijdrage inderdaad.quote:Op maandag 26 november 2007 11:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Altijd welkom. Je hebt nog wat leuke bijdrages van dhr pberends gemist in de vorige topics.
De dame links op de foto is ronduit heerlijk.quote:
Ik hoop dat die linker snel weer normaal gaat kijken.quote:Op maandag 26 november 2007 11:25 schreef Apropos het volgende:
Ik heb op Maroceve nog deze foto gevonden:
[ afbeelding ]
Of van de schoondochter van pberends.quote:Op maandag 26 november 2007 11:26 schreef MrX1982 het volgende:
Misschien wat foto's van je zussen posten Mutant.
quote:Op maandag 26 november 2007 11:26 schreef MrX1982 het volgende:
Misschien wat foto's van je zussen posten Mutant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |