abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55290082
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:36 schreef Maidenfan het volgende:
Van Google aan de andere kant weet je dat ze wel eens een serieuze dip kunnen maken...
Gaan ze ook maken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 16 december 2007 @ 12:42:28 #102
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_55310728
Ik dacht dat IPO = beursgang. Maar niet dus. Dat bedoelde ik dus. Mijn vraag was dan ook hebben jullie ervaring met het kopen van een aandeel op de eerste dag van notering?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 16 december 2007 @ 13:04:36 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_55311171
De enige IPO's die ik heb gekocht waren KPN (1994) en Vendex (1996 ofzo?).
Indertijd kregen particulieren die aandelen KPN met korting tov instituten (ik dacht 47.50 ipv 50.00). Toen ik wist hoeveel stukken ik had toegewezen gekregen heb ik er direct een calloptie op geschreven en zo was ik de aandelen na een paar dagen weer kwijt met een leuke winst. Beleggers die direct na de IPO verkochten werden vanwege de 2.50 korting ook wel 'knakenjagers' genoemd

Over het algemeen is het kopen van IPOs een slecht idee omdat de meeste fondsen te duur naar de beurs gaan. Historische gegevens laten dit meedogenloos zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_55315069
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:36 schreef Maidenfan het volgende:
Van Google aan de andere kant weet je dat ze wel eens een serieuze dip kunnen maken...
Uiteraard, maar de vraag is wanneer je moet instappen
pi_55316185
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:40 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Uiteraard, maar de vraag is wanneer je moet instappen
Uitstappen bedoel je? Ik neem aan dat je enkel in amerika kan gaan shorten? (Shorten is dus aandelen verkopen die je niet hebt, als je een daling verwacht. Gaat 't goed hou je geld over wanneer je ze teruggeeft, stijgen ze moet je de meerprijs betalen)

In ieder geval is goog een van de aandelen die ik niet meer vertrouw. Ze hebben een prima solvabiliteit aangezien ze zo goed als niets materieels hebben, toch moeten ze om hun groei te bestendigen telkens nieuwe markten gaan aanboren. Kijk naar onlangs Android (gsm-operating system), en hun plannen om mee radiofrequenties te gaan aankopen bij die veiling in januari.
Ik schat de kans reëel dat men later terugkijkt en concludeert dat dit de 'bridge too far' was geweest voor Google.
Om nu te zeggen dat 't zéker is dat ze volgend jaar gaan zakken, daar waag ik mij dan weer niet aan...
'T enige dat ik weet over de aandelenbeurzen is dat ik 't allemaal niet weet... Socratesiaans maargoed...

[ Bericht 18% gewijzigd door Maidenfan op 16-12-2007 17:33:30 ]
  zondag 16 december 2007 @ 18:52:45 #106
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_55317918
Als je denk dat goog gaat dalen, moet je eens naar de P/E van yahoo kijken.
pi_55319139
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:28 schreef Maidenfan het volgende:

[..]

Uitstappen bedoel je? Ik neem aan dat je enkel in amerika kan gaan shorten? (Shorten is dus aandelen verkopen die je niet hebt, als je een daling verwacht. Gaat 't goed hou je geld over wanneer je ze teruggeeft, stijgen ze moet je de meerprijs betalen)
dat kan hier ook wel hoor (hedge fund zien doen, maar particulier kan het vast ook wel) , dit gebeurt hier eigenlijk vrijweinig daarnaast kun je ook een call schrijven..
pi_55319464
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:45 schreef NickeN. het volgende:

[..]

dat kan hier ook wel hoor (hedge fund zien doen, maar particulier kan het vast ook wel) , dit gebeurt hier eigenlijk vrijweinig daarnaast kun je ook een call schrijven..
Je zou ervan verschieten wat pro's allemaal kunnen dat wij niet kunnen.
Zij kunnen bijvoorbeeld alle details van een orderboek zien (wij zien bijvoorbeeld geen stop orders etc., gewoon omdat die nog niet bestaan voor een koers bereikt is, zij wel).

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar pas op met particulieren vergelijken met hedge funds etc. .
pi_55319465
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:45 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Zij kunnen bijvoorbeeld alle details van een orderboek zien (wij zien bijvoorbeeld geen stop orders etc., gewoon omdat die nog niet bestaan voor een koers bereikt is, zij wel).

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar pas op met particulieren vergelijken met hedge funds etc. .

Plus, een call kan je maar op 1 datum uitoefenen dus die vergelijking gaat ook niet echt op... Op een maand kan veel gebeuren!
pi_55319558
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:58 schreef Maidenfan het volgende:

[..]

Wat jij noemt, kan als particulier ook wel.

Je denkt wel dat je veel weet omdat je zoveel voordelen e.d. noemt

owja wat betreft die call je kunt hem natuurlik ook terugkopen of hedgen
  zondag 16 december 2007 @ 20:11:11 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_55319814
quote:
Profs kunnen de meeste stops ook niet zien omdat die niet in één systeem staan maar op locale computers. Meestal stuur je stops als market orders vanaf je locale PC op het moment dat je stop is bereikt.

Om dezelfde reden het nut van het orderboek erg beperkt: zeker de partijen die ertoe doen monitoren zelf de koers en sturen orders als marketorder naar de beurs. Zo doe ik het zelf ook trouwens.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_55342298
Voor beginners (zoals ik) die nog een goed boek willen lezen over beleggen:
The intelligent investor - Benjamin Graham (docent van Warren Buffet)

Dit boek gaat over value beleggen en is eigenlijk verplichte kost voor iedere belegger. Het is oorspronkelijk geschreven in 1947, maar eigenlijk tijdloos.
Het eerste hoofdstuk gaat over het verschil tussen een speculant en een belegger. Nou zou je denken dat iedereen het verschil weet tussen deze twee termen, maar het benoemen in dit hoofstuk maakt je wel een stuk bewuster van de verschillen.
Verder staan in dit boek veel zaken die zich keer op keer herhalen in de geschiedenis.
pi_55342840
quote:

[..]

Verder zie ik veel signalen dat er onderling tussen partijen gesjoemeld word. Een paar dagen voor de overname van een bedrijf gaat de koers vaak een tiental procenten omhoog, terwijl er dan nog niet eens bekend gemaakt is dat het bedrijf word overgenomen.
Ook weet de top van het bestuur precies wat er in de onderneming gaande is, en tijdens een diner tegenover bevriende zakenlieden gaat men dan echt niet de mond op slot houden.
Bovenstaande is alleen lastig te bewijzen.
Tevens de wetenschap: geld = macht. Doorgaans is 90% van het kapitaal in handen van 10% van de bevolking.
Als particulier is het daarom ook lastig opboksen tegen profs in het begin, maar al doende leert men....
  woensdag 19 december 2007 @ 17:21:59 #114
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_55392431
wow, ik kijk net weer eens naar de koers van een aantal fondsen die in China belggen.... die zijn flink gedaald de afgelopen tijd. Ik ben blij dat ik er al een tijdje niet meer in zit, want ik heb bijvoorbeeld Intereffekt China een lange tijd gehad. Deze is sinds 1 november meer dan 30% gedaald!

Ik ben al een tijd eerder overgestapt naar India, want dat fonds deed en doet het veel beter.
pi_55393054
quote:
Op maandag 17 december 2007 19:13 schreef Atyla het volgende:

[..]

Verder zie ik veel signalen dat er onderling tussen partijen gesjoemeld word. Een paar dagen voor de overname van een bedrijf gaat de koers vaak een tiental procenten omhoog, terwijl er dan nog niet eens bekend gemaakt is dat het bedrijf word overgenomen.
Ook weet de top van het bestuur precies wat er in de onderneming gaande is, en tijdens een diner tegenover bevriende zakenlieden gaat men dan echt niet de mond op slot houden.
Bovenstaande is alleen lastig te bewijzen.
Tevens de wetenschap: geld = macht. Doorgaans is 90% van het kapitaal in handen van 10% van de bevolking.
Als particulier is het daarom ook lastig opboksen tegen profs in het begin, maar al doende leert men....
En jij denkt dat het niemand opvalt als iemand aandelen voor 5,6 of cijfers koopt en dat een paar dagen later de koers omhoog gaat?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_55429198
Kick

Ik zie er geen echte conspiracies in, maar manipulatie zal er altijd wel een beetje zijn... Nuja, ik zie beleggen meer als een lange-termijngebeuren waarbij je een goed aandeel moet uitkiezen en eventuele pijn kunnen verdragen. Ik zal nooit geld dat ik niet kan missen 'vergokken'.

Het gaat de laatste dagen weer wat beter zie ik, is mooi...
Heb de dip van de afgelopen weken gebruikt om een klein pakketje aandelen te kopen, hopen dat de stijgende lijn een beetje behouden blijft.
pi_55442889
quote:
Op woensdag 19 december 2007 17:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En jij denkt dat het niemand opvalt als iemand aandelen voor 5,6 of cijfers koopt en dat een paar dagen later de koers omhoog gaat?
nee direct als we het over aantallen hebben
pi_55444529
Hangt af van het aandeel ook, eentje waarvan miljoenen stuks per dag verkocht worden zal nauwelijks beinvloedbaar zijn door een enkele particulier die met voorkennis kan handelen.

Maar inderdaad, voor miljoenen aandelen kopen beïnvloedt de koers meestal direct, maar dan komt 't van fondsen en/of boardmembers, en die staan onder controle van de SEC.
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:50:47 #119
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_55473953
Nu het eind van het jaar nadert, wil ik jullie graag vragen hoe jullie het beleggingsjaar 2008 zien? Gaan we down, up of zijwaarts? Wat zullen de belangrijkste thema's zijn? Op welke bedrijven gaan jullie mikken?

Ik denk dat de Chinese en groene bubbels uitelkaar zullen spatten. Verder zal de AEX herstellen maar niet fors en met name de financials zullen het goed doen. 2008 wordt een funest jaar voor TomTom met het standard-feature worden van de GPS bij mobieltjes.
pi_55475781
Vandaag de 'eindejaarsspecial' van de Tijd gekocht (goede economische/politieke krant in België).

Verwacht wordt -zoals je reeds zei- dat de financiële sector na de afstraffingen van de kredietcrisis gaat recoveren. Ook voor technologie zou het een goed jaar worden.
Bij verwachte groeiers voor 2008 stonden veel banken in de top-zoveel, dus ze moeten 't wel zien zitten. Persoonlijk blijf ik voorzichtig ermee.

Bovendien zal de economische groei van de US ongeveer 3 à 4% bedragen, tegenover 1,5% voor België of Europa. Geen idee meer welke precies, maar ik gok dat dat voor NL ook zo zal zijn.

Bovendien verwacht men dat aandelen het sowieso goed gaan doen (renteverlagingen in Amerika en nog een factor, iets met fondsen die duurder gaan worden ofzo, enfin, iets waardoor aandelen nog extra aantrekkelijk worden). Elke keer dat de fed zoiets aankondigt kan je toch een rally van een paar procent verwachten dus ik denk dat 't er niet zo slecht uitziet.

Er zijn analysten die geloven dat de dollar terug naar 1,35 euro gaat.
Door de huidige stand van de dollar is het trouwens voordelig aandelen te kopen in de US stond er ook bij, dus daardoor kunnen aandelen daar nog extra groeien.

Wat ik vreemd vind is dat KO (coca-cola company) het afgelopen jaar bijna 25% gestegen is. Waarom eigenlijk? Dat is toch een gevestigde waarde zonder veel groei? Of beginnen ze China 'binnen te vallen ofzo'?
  zondag 23 december 2007 @ 14:43:13 #121
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_55490433
McDonalds is in dezelfde tijdspanne met 1/3 gestegen.
  zondag 23 december 2007 @ 18:05:37 #122
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_55495174
Reed Elsevier gaat in januari zijn aandelen aanpassen waardoor je voor iedere 67 aandelen die je nu bezit er 58 terugkrijgt. Zie ook Share Consolidation op http://www.reed-elsevier.(...)ated_13_Dec_2007.pdf

Hoe zit het dan met de koers? Gaat die dan automatisch 67/58e omhoog of blijft de koers gewoon de koers van de vorige handelsdag (en ga ik er dus op achteruit)?
pi_55504764
tvp
pi_55515279
quote:
Op zondag 23 december 2007 18:05 schreef Marinus het volgende:

Hoe zit het dan met de koers? Gaat die dan automatisch 67/58e omhoog of blijft de koers gewoon de koers van de vorige handelsdag (en ga ik er dus op achteruit)?
Ik denk dat dit een voorbeeld is van een reverse split, niet? Koers zou dan stijgen idd, je behoudt bij splits altijd dezelfde waarde in een bedrijf.
pi_55518777
quote:
Op maandag 24 december 2007 15:22 schreef Maidenfan het volgende:

[..]

Ik denk dat dit een voorbeeld is van een reverse split, niet? Koers zou dan stijgen idd, je behoudt bij splits altijd dezelfde waarde in een bedrijf.
t staat gewoon uitgelegd in het pdfje waar ie zelf naar linkt Ze verkopen een deel van de toko, keren de opbrengst uit, daarna voegen ze aandelen samen. Je behoud hetzelfde deel van de toko. Wat de aandelen daarna waard zijn is gewoon wat de gek er voor geeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')