quote:
Op woensdag 16 januari 2008 17:27 schreef elcastel het volgende:[..]
En terecht, er moet nog veel meer af. En met een oplopende inflatie en de hoop op renteverlagingen kom je toch in een spagaat.
Ik heb trouwens maandenlang meegepost op het DFT forum over LCMG. Ik heb daar zelf ook (flink) verlies op gedraaid (het doel was een klein verlies wegwerken). Toen ik uitstapte merkte ik dat ik toch een beetje als verraaier werd gezien daar. Sindsdien krijg ik op elk advies wat ik geef een 'duim naar beneden' (wat betekend dat ze het niet echt waarderen).
Maar goed, dat gaat nu al zo gedurende een daling van nog eens 25% sindsdien, ik vraag me af of ze het echt niet zien daar ? En maarlullen over ik heb 20k van die dingen en ik weet wel hoe het zit ... Uiteraard is iedereen daar tegenwoordig LT belegger. [/verhaaltje]
Dat soort fora heeft ook weinig met beleggen te maken. Er wordt meer een soort religie bedreven. Een rotsvast geloof in één of ander waardeloos aandeel dat ooit zal ontwaken en de wereld zal eens inzien wat een pareltje het eigenlijk is. Je ziet dat vooral bij aandelen die visueel goedkoop zijn (vooral pennystocks dus). LCMG is op zich nog een redelijk bedrijf, ik doel vooral op Sopheon e.d.
Wat betreft de recente dalingen van de gehele markt, het is een beginnetje maar het stelt nog steeds weinig voor. Er is pas 12% af van de S&P500 en koerswinstverhoudingen staan nog steeds ver boven het meerjarig gemiddelde. Pas bij een S&P500 van ~1000 komen we weer op interessante niveaus. De AEX zou je in de onderste helft van de 300's willen zien. Ik zeg niet dat we dat gaan halen, maar pas dan wordt ik weer echt enthousiast on te gaan kopen voor LT.
Het punt is: de lange termijn gemiddelde
trailing k/w van de Amerikaanse markt is 14,6 en het gemiddelde reele rendement 6,9% (capital gain + dividend - inflatie). Die 6,9% per jaar is een mooi getal waar ik heel tevreden mee zou zijn op een LT portefeuille (genoeg om te kunnen stoppen met werken). Maar als je koopt op koersen die ruim boven de 14,6 liggen (terwijl de huidige k/w ook nog eens is berekend op de topwinsten van afgelopen jaar) dan is er weinig kans om dat rendement te halen. Je kunt nu best kopen voor LT maar je gemiddelde rendement zal dan waarschijnlijk lager liggen. Daarom is mijn target om in ieder geval onder het gemiddelde te kopen.
p.s. hieronder een oud plaatje dat loopt tot 2001. De bubble is mooi te zien en is duidelijk abnormaal in historische context. Huidige k/w ligt op ca 17, wat natuurlijk veel lager is dan de grote bubble maar nog steeds aan de bovenkant van de normale historische range.