dat zou ik ook zeggen, hoor, als ouders hier op bezoek van hun peuter eísen dat ze haar excuses aanbiedt, omdat ze sukkel tegen me zeiquote:Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef Ladybos het volgende:
Volgens mij gaat het ook niet zozeer over het sorry zeggen an sich maar meer dat Opa de opvoeding ondermijnt door steeds te zeggen dat Noli Hanne niet hoeft te straffen.
Nee.quote:Op zondag 25 november 2007 12:29 schreef milagro het volgende:
het verraadt overigens ook wel het taalgebruik van de ouders, hè, dat een kind van 2 dat woord kent.. blijkbaar is sukkel een veel gedebiteerde kreet thuis
maar waarom worden de kinderen dan gestraft?quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef Brighteyes het volgende:
Nu gaat het dan om een 'sorry' waar de meningen blijkbaar over verdeeld zijn (ook hier) maar stel dat het iets anders was (gooien met eten oid) waar je thuis al een tijdje mee bezig bent, dan is het niet leuk als opa en oma (of wie dan ook) ineens gaat zeggen 'oh, maar dat geeft niet hoor'.
Ehm... ik snap je niet helemaal geloof ik.quote:Op zondag 25 november 2007 12:33 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar waarom worden de kinderen dan gestraft?
Kijk dat bedoel ik..quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef Dafje33 het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, dit ging niet over het niet over iets als het leeg eten van je bordje. Kinderen kun je van heel jong leren dat er iets absoluut niet mag. Als ze thuis zoiets gezegd zou hebben, had je dezelfde "straf" gegeven. Omdat Opa zich ermee bemoeide, liep het uit de hand. Zo'n kindje voelt haarscherp aan dat ze van Opa geen sorry hoefde te zeggen.
Ik vind echt wel dat er bij Opa en Oma andere dingen wel mogen dan thuis, maar dat is meer op het gebied van aandacht en drinken en snoep. Maar grootouders moeten zich dus niet bemoeien met dingen die jullie, als ouders, belangrijke dingen in de opvoeding vinden.
Maak je punt duidelijk en als er geen overeenstemming kan komen, hou dan de eer aan jezelf, en ga naar huis. Dan weten Opa en Oma dat het jullie menens is.
Succes!
"je bent zelf een sukkel en nu door eten" klaar opgelostquote:Op zondag 25 november 2007 12:33 schreef Noli. het volgende:
[..]
Nee.
Het verraad het taalgebruik van opa, waar we gisteren de hele dag zijn geweest.
het probleem is het meningsverschil tussen ouders en opaquote:Op zondag 25 november 2007 12:34 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ehm... ik snap je niet helemaal geloof ik.
dat en het werd een beetje een doorgedraaid machtsspel... dat op de gang zetten verliest zijn effect als je het om het minste of geringste al gebruikt, hè, denk ik zo, en ja, na 3 tellen een kind van 2 naar de gang verbannen omdat het geen sorry zegt is overdreven voor zoiets als het woordje sukkel bezigen.quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef moussy het volgende:
Ik krijg eerder het idee dat je boos werd omdat Hanne je voor lul had gezet
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.quote:Op zondag 25 november 2007 12:35 schreef Miss_S het volgende:
[..]
het probleem is het meningsverschil tussen ouders en opa
maar de kinderen raken ervan overstuur dus die denken dat het aan hun ligt
Ik niet, want kinderen hebben héél snel door dat het bij Opa & Oma wel mag en thuis niet.quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.
Maar als ik nee zeg tegen mijn kind omdat ze met haar eten zit te gooien en opa en oma zeggen doodleuk 'oh, maar hier mag dat hoor', dan zou ik ook de discussie met ze aan gaan.
Natuurlijk probeer je te voorkomen dat dat echt heel hoog op loopt, maar het kan nou eenmaal gebeuren.
en dat kan niet zonder de kinderen erbij?quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.
Maar als ik nee zeg tegen mijn kind omdat ze met haar eten zit te gooien en opa en oma zeggen doodleuk 'oh, maar hier mag dat hoor', dan zou ik ook de discussie met ze aan gaan.
Natuurlijk probeer je te voorkomen dat dat echt heel hoog op loopt, maar het kan nou eenmaal gebeuren.
dan ga je die discussie de dag erna aan, niet waar die kleintjes bij zijn.quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En wat is er dan mis om omgangsvormen te leren? Het gebroed kan toch ook praten/luisteren? Wat een gelul.quote:Op zondag 25 november 2007 12:18 schreef milagro het volgende:
het kind is 2 for god's sake.
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent? dat heeft wel weer met de leeftijd te makenquote:Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef MahirBurekovic het volgende:
beetje rare reacties hier mbt tot de leeftijd. als een kind 'sukkel' kan zeggen, kan het ook 'sorry' zeggen. verder vind ik de reactie van je schoonvader dat het in zijn huis niet hoeft ook vreemd.
m.a.w. ik ben het volledig met je eens.
sukkel zeggen zal wel gewoon copiëer gedrag zijn.quote:Op zondag 25 november 2007 12:44 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent? dat heeft wel weer met de leeftijd te maken
het werd een machtspel, het kind moest en zou Sorry zeggen, naar de gang sturen hielp niet (goh!) .quote:Op zondag 25 november 2007 12:39 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
En wat is er dan mis om omgangsvormen te leren? Het gebroed kan toch ook praten/luisteren? Wat een gelul.
Tuurlijk kun je aangeven dat je dat niet goed vind, en dat opa daartegenin gaat is gewoon niet handig te noemen.
Ja en dat dien je dus meteen duidelijk te maken voor het kind. Zodat het in de toekomst zal beseffen dat ze woorden als sukkel, zeker tegenover iemand als haar opa, niet mag gebruiken.quote:Op zondag 25 november 2007 12:44 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent?
Juist!quote:Op zondag 25 november 2007 12:48 schreef imbaman het volgende:
TS: Ik geef je groot gelijk.
Ik doe het alleen net anders, ik vraag het twee keer en daarna gaat het met de harde hand.
"Kindermishandeling" hoor ik de meeste mensen al roepen.
In mijn ogen mishandel je je kinderen als je ze geen corrigerende tikken geeft.
Dan worden het verwende misbaksels die niets gewend zijn.
Dan ben ik wel eens nieuwsgierig naar hoe jij je kinderen discipline bijbrengt en terechtwijst.quote:Op zondag 25 november 2007 12:58 schreef Igraine het volgende:
Mijn dochter is ongeveer even oud. Ze kan het woord sukkel waarschijnlijk best zeggen, maar ik twijfel eraan of ze weet welke betekenis het heeft. Op de gang zetten, of in de hoek of wat dan ook, daar doe ik so wie so niet aan. Ze is nog te jong en straffen is vaak niet eens nodig.
Ze kan wel sukkel zeggen, maar je leert haar niet wat de betekenis is. Je weet niet eens of zij het weet! Schaam je, leer je kind kennen.quote:Op zondag 25 november 2007 12:58 schreef Igraine het volgende:
Ik vind het ook overdreven. Van jouw kant.
Mijn dochter is ongeveer even oud. Ze kan het woord sukkel waarschijnlijk best zeggen, maar ik twijfel eraan of ze weet welke betekenis het heeft. Op de gang zetten, of in de hoek of wat dan ook, daar doe ik so wie so niet aan. Ze is nog te jong en straffen is vaak niet eens nodig.
Ik heb meer het idee dat jij inderdaad op je strepen wilde staan, je dochter daarvoor wil de gebruiken en dat Opa zich er ook knap ongemakkelijk bij voelde. Oftewel, niet echt een gezellig avondje lijkt me.
Achterhaald.quote:Op zondag 25 november 2007 13:04 schreef Igraine het volgende:
negatief gedrag negeren werkt vaak veel beter.
Positief gedrag belonen.quote:Op zondag 25 november 2007 13:04 schreef Igraine het volgende:
Ik heb één kind en die is 2. Terechtwijzen is dus nog niet aan de orde omdat het geweten van een kind op die leeftijd nog niet dusdanig ontwikkeld is.
Zeggen dat iets niet mag doe ik wel en grenzen aangeven ook. Dat hoeft niet door te straffen. Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren werkt vaak veel beter.
quote:Op zondag 25 november 2007 13:08 schreef imbaman het volgende:
[..]
Achterhaald.
Zo zijn alle "kut-marokkanen" ook opgevoedt.
Kind is twee en heeft nog geen geweten die enigszins ontwikkeld is?
Is je kind gehandicapt?
Als je dat eerder had verteld.
precies. misschien dat zo'n kind de letterlijke betekenis niet snapt, maar emoties als woede toch zeker wel.quote:Op zondag 25 november 2007 12:46 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Ja en dat dien je dus meteen duidelijk te maken voor het kind. Zodat het in de toekomst zal beseffen dat ze woorden als sukkel, zeker tegenover iemand als haar opa, niet mag gebruiken.
Ze kunnen weten wat wel en niet mag omdat ze zo geconditioneerd zijn. Niet omdat ze handelen vanuit een geweten. Het geweten begint zich pas te ontwikkelen vanaf een jaar of drie.quote:Op zondag 25 november 2007 13:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Babies zien wie aardig of gemeen is
Als ze dit al zien met zes maanden, kunnen ze in mijn ogen op de leeftijd van twee zeker wel weten wat wel of niet mag.
Dan kun je ze nog zo conditioneren dat ze sorry zegt. Dan kan ze op de leeftijd dat het geweten zich ontwikkelt beseffen waarom ze toen sorry moest zeggen...quote:Op zondag 25 november 2007 13:29 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ze kunnen weten wat wel en niet mag omdat ze zo geconditioneerd zijn. Niet omdat ze handelen vanuit een geweten. Het geweten begint zich pas te ontwikkelen vanaf een jaar of drie.
Dat manipulerende gedrag begint trouwens ook al rond een maand of zes...quote:Op zondag 25 november 2007 13:44 schreef Kanjer het volgende:
Kinderen zijn niet gek, ze weten donders goed hoe ze het spel moeten spelen en hebben zo door als er iemand aan hun kant staat.
Ik lees eigenlijk alleen maar de dingen die jij gezegt hebt... Heeft je man/vriend niks gezegt? Het is zijn vader tenslotte....quote:Op zondag 25 november 2007 13:50 schreef Noli. het volgende:
Opa begon dus al (aardig verhit) te miepen terwijl Hanne nog op de gang zat.
Ik zei dus op rustige toon maar wel met iets gepikeerde ondertoon dat ze van mij wél sorry moest zeggen en dat het onze opvoeding is.
Daarna verhefte hij dus zijn stem en zei "Niet in MIJN huis!" (doelende op het sorry-zeggen)
Waarop het dus uit de hand liep.
Eer aan ons zelf gehouden, zoonlief eten laten opeten en daarna meteen huiswaarts gekeerd.
Beetje domme opa, wat maakt het nou uit in welk huis je bent als je je kind een lesje opvoedkunde wil geven?quote:Op zondag 25 november 2007 13:50 schreef Noli. het volgende:
Opa begon dus al (aardig verhit) te miepen terwijl Hanne nog op de gang zat.
Ik zei dus op rustige toon maar wel met iets gepikeerde ondertoon dat ze van mij wél sorry moest zeggen en dat het onze opvoeding is.
Daarna verhefte hij dus zijn stem en zei "Niet in MIJN huis!" (doelende op het sorry-zeggen)
Eer aan ons zelf gehouden, zoonlief eten laten opeten en daarna meteen huiswaarts gekeerd.
Ja hoor, zeker wel!quote:Op zondag 25 november 2007 13:54 schreef Baird het volgende:
[..]
Ik lees eigenlijk alleen maar de dingen die jij gezegt hebt... Heeft je man/vriend niks gezegt? Het is zijn vader tenslotte....
Kijk, híer zit hem imo de crux.quote:Op zondag 25 november 2007 13:43 schreef Noli. het volgende:
Waar wij zeggen: "dat is een beetje dom" of (bij uitzondering) "sufferd" zegt opa dus "sukkel".
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het gaat er niet om of het wel terecht is dit van een kind van twee te vragen, jij kent je kind het beste, ik neem gelijk aan dat Hanne wel snapt wat er van haar verwacht wordt ik heb je hier namelijk niet leren kennen als onredelijk. Als de ouders iets vinden en de gastheer roept 'niet in mijn huis', zou het imho heel simpel zijn: dan zou ik niet langs gaan totdat men accepteert dat de ouders het kind opvoeden en niet de gastheer. Voorkomt een hele hoop nare discussies en boze blikken.quote:Op zondag 25 november 2007 13:50 schreef Noli. het volgende:
Terwijl ik juist heel huiverig zou zijn voor dat laatste. Zoiets is het in mijn ogen weer niet waard om te verworden tot zo'n langslepend conflict...quote:Op zondag 25 november 2007 14:31 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Het gaat er niet om of het wel terecht is dit van een kind van twee te vragen, jij kent je kind het beste, ik neem gelijk aan dat Hanne wel snapt wat er van haar verwacht wordt ik heb je hier namelijk niet leren kennen als onredelijk. Als de ouders iets vinden en de gastheer roept 'niet in mijn huis', zou het imho heel simpel zijn: dan zou ik niet langs gaan totdat men accepteert dat de ouders het kind opvoeden en niet de gastheer. Voorkomt een hele hoop nare discussies en boze blikken.
Kan. Maar wat mij betreft hoeft er dan juist geen conflict te zijn, als een ander jouw gezag in jouw huis wel accepteert en in het zijne niet. Zo laat je die ander in zijn waarde (in jouw huis gelden jouw regels, klaar) en je voorkomt verdere conflicten, want bij jou thuis is opa altijd welkom en daar gelden jouw regels, daar is iedereen het over eensquote:Op zondag 25 november 2007 14:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Terwijl ik juist heel huiverig zou zijn voor dat laatste. Zoiets is het in mijn ogen weer niet waard om te verworden tot zo'n langslepend conflict...
als je ziet de oudste reageerde kan je dat als kindermishandeling zienquote:Op zondag 25 november 2007 12:48 schreef imbaman het volgende:
TS: Ik geef je groot gelijk.
Ik doe het alleen net anders, ik vraag het twee keer en daarna gaat het met de harde hand.
Kindermishandeling hoor ik de meeste mensen al roepen.
In mijn ogen mishandel je je kinderen als je ze geen corrigerende tikken geeft.
Dan worden het verwende misbaksels die niets gewend zijn.
quote:Op zondag 25 november 2007 14:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Terwijl ik juist heel huiverig zou zijn voor dat laatste. Zoiets is het in mijn ogen weer niet waard om te verworden tot zo'n langslepend conflict...
dus jij denkt dat iemand van 2 alle woorden begrijpt die ze gebruikt?quote:Op zondag 25 november 2007 15:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Oh, dan ben ik heel principieel, zeker omdat het iets fundamenteels is. Ik snap dat de opa's en oma's meestal iets makkelijker zijn. Dát vind ik prima. Maar als er iets gebeurt dat haaks staat op wat ikzelf erg belangrijk vind (zoals in de OP: ik vind dat TS gelijk heeft. Mensen die denken dat kinderen van 2 dat niet snappen, begrijpen er weinig van.....) dan ben ik daar gewoon helder in.
quote:Op zondag 25 november 2007 15:31 schreef Miss_S het volgende:
[..]
dus jij denkt dat iemand van 2 alle woorden begrijpt die ze gebruikt?
Wat ben je toch denigrerend bezig....quote:Op zondag 25 november 2007 13:11 schreef Igraine het volgende:
[..]
Als jij later groot bent en je krijgt kinderen, doe je het lekker op jouw manier.
sorry begrijpt ze misschien maar als ze niet begrijpt waarom ze sorry moet zeggen, helpt het nietquote:Op zondag 25 november 2007 15:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, maar het snapt de impact wel en de reden. Het gaat erom dat ze bewust wordt van het verkeerde gedrag. Omdat de aandacht op het woord 'sorry' ligt, beseft een kind echt wel dat ze iets verkeerd heeft gedaan.
Als het dat niet zou snappen, dan zou corrigeren op die leeftijd dus ook niet werken.
Nogmaals: kinderen begrijpen meer dan je denkt. Kinderen snappen prima dat volwassenen dingen doen/zeggen die zij nog niet horen te doen. Sterker kinderen gebruiken dit soort situaties om je uit te spelen. Het zijn daadwerkelijk kleine duivels somsquote:Op zondag 25 november 2007 15:38 schreef Miss_S het volgende:
[..]
sorry begrijpt ze misschien maar als ze niet begrijpt waarom ze sorry moet zeggen, helpt het niet
en als ze haar opa het gewoon ziet gebruiken kan je er misschien in komen dat het voor een 2,5jarige er verwarrend wordt
dat jij het allemaal begrijpt is fijn maar we hebben het wel over een heel jong kind hier
vaak begrijpen ze dat inderdaadquote:Op zondag 25 november 2007 15:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nogmaals: kinderen begrijpen meer dan je denkt. Kinderen snappen prima dat volwassenen dingen doen/zeggen die zij nog niet horen te doen. Sterker kinderen gebruiken dit soort situaties om je uit te spelen. Het zijn daadwerkelijk kleine duivels soms
Ik heb vaker met dat bijltje gehakt(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het voor elk kind geldt, maar ik heb inmiddels een hoop kinderen voorbij zien komen hier....)
De jongste van de drie hier is net een paar maandjes 3. Die is de meest bewerkelijke van de drie en vreet het meeste uit. Misschien dat het ligt aan het feit dat hij er vaak mee is geconfronteerdquote:Op zondag 25 november 2007 15:46 schreef Miss_S het volgende:
[..]
vaak begrijpen ze dat inderdaad
maar als opa het gewoon gebruikt dan ziet dat kind dat echt niet hoor
dat ze begrijpen dat ouders meer mogen dan zijzelf begint pas later
ik denk dat jij dan teveel kinderen hebt gezien en niet alleen 2,5 jarige
reden te meer dan om volwassen issues niet over de hoofden van je kids uit te vechten.quote:Op zondag 25 november 2007 15:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nogmaals: kinderen begrijpen meer dan je denkt. Kinderen snappen prima dat volwassenen dingen doen/zeggen die zij nog niet horen te doen. Sterker kinderen gebruiken dit soort situaties om je uit te spelen. Het zijn daadwerkelijk kleine duivels soms
Ik heb vaker met dat bijltje gehakt(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het voor elk kind geldt, maar ik heb inmiddels een hoop kinderen voorbij zien komen hier....)
Niet eens met je post, maar:quote:Op zondag 25 november 2007 15:52 schreef milagro het volgende:
hulde voor het weigeren sorry te zeggen, toont karakter![]()
Ja, en dat gaat dus alleen maar gebeuren als je consequent bent!quote:Op zondag 25 november 2007 16:24 schreef roque79 het volgende:
Mijn dochtertje is nu vier en haar leer ik ook om sorrie te zeggen of dank je wel. Ze durft/wilt/vertikt het soms echter. ik vraag het twee of drie keer , zegt ze het niet dan vertel ik dat dat niet netjes is van haar maar ik ga haar niet dwingen. De ene keer durft en doet ze het namelijk wel en de andere keer verstopt ze zich achter me en durft ze niet. Als ze het als ze wat groter is maar wel doet .
Nee Milagro..quote:Op zondag 25 november 2007 15:52 schreef milagro het volgende:
[..]
reden te meer dan om volwassen issues niet over de hoofden van je kids uit te vechten.
een kind van 2 noemt opa sukkel, mag niet, okay, maar dan is dat de trigger tot een groter probleem, de bemoeienis van grootouders en wordt dan direct achter het sorry gedoe geplakt, daarmee een link leggend naar dat voorvalletje, want meer was het niet, er zijn ergere woorden te gebruiken om naar opa's hoofd te slingeren.
alsof Opa in eerste instantie ueberhaupt de bedoeling had om mama's gezag te saboteren, opa wilde enkel geen gedoe op dat moment, wilde het leuk houden... mama gaat dan daar iets veel zwaarders van maken , i.e. ondermijnen van gezag, en dáár reageert opa dan weer fel op, door te zeggen "dit is mijn huis!".. strepen op strepen...
actie reactie, wat compleet uit de hand loopt (nu ja, voor die dag dan) en wat een kind dan gaat linken aan haar gedrag... gedrag wat voor een 2 jarige doodnormaal is...
hulde voor het weigeren sorry te zeggen, toont karakter![]()
En daarom leren we haar dat juist nu (ook) met relatief 'onschuldige' woorden al niet te doen.quote:er zijn ergere woorden te gebruiken om naar opa's hoofd te slingeren.
Ben ik niet helemaal met je eens. Wat ik van Noli lees gebruikt opa dat nog wel eens om Wilyan's onhandigheid aan te duiden. Door aan Hanne te leren dat ze dat woord niet moet gebruiken leert ze haar tegelijkertijd dat het dus ook niet ok is dat opa dat woord gebruikt (zoals ze dus ook al eens met opa hadden besproken).quote:Op zondag 25 november 2007 15:36 schreef Moonah het volgende:
Maar heb je gelezen dat opa het woord sukkel als een heel onschuldige term gebruikte?
Dan is het toch logisch dat een kind van 2 dat op eenzelfde manier kopieert?
En dús is de ophef erover niet in verhouding (voor het kind iig). het principiéle deel tav. bemoeien onderschrijf ik volledig. Maar doe het dan zo dat de kinderen dat niet meekrijgen.
Vraag je schoonvader eens wat hij ervan zou vinden als zijn schoonouders destijds volledig tegen zijn opvoeding in zouden zijn gegaan. (in zijn tijd haalden kids het niet in hun hoofd om zoiets tegen hun grootouders te zeggenquote:Op zondag 25 november 2007 17:11 schreef Noli. het volgende:
Het ging mij om het feit dat hij onze opvoeding ondermijnt.
Dat hij het op de gang zetten van kinderen en sorry laten zeggen (wat bij onze opvoeding naar onze kinderen hoort) onzin vind.
En we hebben hem idd al eens er op aan gesproken dat hij dat woord gebruikt. Hij blijft dat doen want hij ziet niks kwaads in het woord sukkel. Wat nu dus wel resulteerde in deze ruzie over de opvoeding.
En wat BE zegt idd.
wat ontzettend overtrokken, Opa wilde gewoon het leuk houden, mama reageert er té fel op, en vervolgens reageert Opa té fel, omdat hij zich nu aangevallen voelde op zijn beurt.quote:Op zondag 25 november 2007 17:06 schreef --Eveliene-- het volgende:
Nee Moussy, het gaat erom dat Opa de opvoeding van Noli ondermijnt.
Je hebt het óf mijn reactie op een post van jou niet gelezen óf wilt er gewoon niet aan?quote:Op zondag 25 november 2007 18:56 schreef milagro het volgende:
[..]
wat ontzettend overtrokken, Opa wilde gewoon het leuk houden, mama reageert er té fel op, en vervolgens reageert Opa té fel, omdat hij zich nu aangevallen voelde op zijn beurt.
ja hoor, ik lees het wel, en ik vind dat je het overdrijft allemaal.quote:Op zondag 25 november 2007 19:00 schreef Noli. het volgende:
[..]
Je hebt het óf niet gelezen óf wilt er gewoon niet aan?
Aanvaring over opvoeding.
Precies zo doen wij het ook, en ik vind dit een prettige wijze.quote:Op zondag 25 november 2007 19:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Toen Saskia rond die leeftijd was begonnen we wel zo'n beetje met tot 3 tellen en anders naar de gang. Maar aleen bij ons thuis. Ergens anders werd ze op haar gedrag aangesproken, maar werd het niet op de spits gedreven.
Het grappige is dat jullie beiden gelijk hebben, enerzijds dat jij je kind correct hebt aangepakt, anderzijds had opa geen zin in toestanden in inderdaad zijn huis en vond hij "sukkel" naar alle waarschijnlijkheid niet echt erg (misschien wilde hij wel lachen maar door je reactie deed hij dat maar niet?). Het is wel zijn huis en hij had geen zin in toestanden, ik lees nergens dat hij jouw manier van opvoeden bekritiseerde alhoewel jij zijn "het hoeft niet" wel zo opvat (toch?).quote:Op zondag 25 november 2007 12:01 schreef Noli. het volgende:
KNIP
Maar Noli en husb hebben al met opa gepraat dat ze niet willen dat hij 'sukkel' zegt. En dat het hun kinderen zijn, en dus hun opvoeding! Als Opa dan blijft ondermijnen, zou bij mij ook opgegeven moment de koek op zijn en zou ik er dus net als Noli een issue van gemaakt hebben. Ja, het was beter geweest als de kids er niet bij zouden zijn geweest, maar aan de andere kant, Opa heeft nu wel gezien hoe vervelend het voor de kids is, en zal nu misschien wel luisteren naar de wens van Noli en husb om zich niet met de opvoeding te bemoeien.quote:Op zondag 25 november 2007 21:26 schreef melonovy het volgende:
Ik vind dat het een heel issue is geworden om bepaalde term. Iedereen verhit en geiriteerd, Hanne is zich waarschijnlijk niet eens bewust van de inhoud van de term en jij eist dat ze sorry zegt en straft haar, opa voelt zich opgelaten, etc. etc. MIsschien kun je het de volgende keer iets luchtiger aanpakken door te zeggen tegen Hanne dat "sukkel" zeggen iet zo aardig is "dat zeggen we niet meer hoor!" weet opa ook meteen dat je dat woord niet zo leuk vindt om te gebruiken. Hanne weet waar ze aan toe is, opa voelt zich verder niet opgelaten over de straf en eis aan zijn kleindochter en jullie kunnen gewoon gezellig verder eten.
Dat ben ik niet met je eens. Opa en oma mogen best andere regels hebben wanneer de kleinkinderen op visite zijn (zonder ouders dus) , daar logeren of er bij hun in huis wordt opgepast. Wanneer de grootouders bij de ouders thuis zijn en daar op passen of de ouders zijn met de kleinkinderen op bezoek bij opa en oma dan vindt ik dat de regels van de ouders gelden. Maar je kan niet verwachten dat zodra jij als ouder je hielen licht en je kinderen bij opa en oma achterlaat dat zij jouw regels handhaven.quote:Op zondag 25 november 2007 22:05 schreef _Ingrid_ het volgende:
Noli, ik ben het met je eens. Ik vind dat opa en oma 's dezelfde regels moeten hebben. Lijkt me anders erg verwarrend.
Precies, maar op het moment dat jij iets van je kinderen vraagt gewoon ronduit zeggen dat hij dat niet nodig vind in zijn huis zou op mij ook werken als een rode lapquote:Op zondag 25 november 2007 22:22 schreef Faja-Lobi het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Opa en oma mogen best andere regels hebben wanneer de kleinkinderen op visite zijn (zonder ouders dus) , daar logeren of er bij hun in huis wordt opgepast. Wanneer de grootouders bij de ouders thuis zijn en daar op passen of de ouders zijn met de kleinkinderen op bezoek bij opa en oma dan vindt ik dat de regels van de ouders gelden. Maar je kan niet verwachten dat zodra jij als ouder je hielen licht en je kinderen bij opa en oma achterlaat dat zij jouw regels handhaven.
Ja ok. Maar ik vind wel in grote lijn. Bijvoorbeeld Kim mag niet op de tafel klimmen bij ons. En dan mag ze dat bij mijn ouders ook niet.quote:Op zondag 25 november 2007 22:22 schreef Faja-Lobi het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Opa en oma mogen best andere regels hebben wanneer de kleinkinderen op visite zijn (zonder ouders dus) , daar logeren of er bij hun in huis wordt opgepast. Wanneer de grootouders bij de ouders thuis zijn en daar op passen of de ouders zijn met de kleinkinderen op bezoek bij opa en oma dan vindt ik dat de regels van de ouders gelden. Maar je kan niet verwachten dat zodra jij als ouder je hielen licht en je kinderen bij opa en oma achterlaat dat zij jouw regels handhaven.
Precies.quote:Op maandag 26 november 2007 11:03 schreef Jelief het volgende:
Ik denk dat ik zo ongeveer hetzelfde had gedaan. Jammer dat het uit de hand gelopen is.
Overigens snapt Emma van 2 jaar en een maand heel goed dat na ongewenst gedrag sorry volgt. En dat we het daarna goed maken met een kus en knuffel
Klopt, Bij opa en oma mag altijd meer. En dat hoort ook zo. Maar het moet wel een beetje normaal blijven...quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:08 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ticootje, Morgaine slaapt ook wel eens een keertje bij mijn ouders en zij weten wat bij ons de tijd is dat ze naar bed gaat. Daar houden zij zich ook aan, okay misschien loopt het een kwartiertje uit gebeurd hier ook wel eens maar daar zitten wij wel over op 1 lijn. Schoenen aan op de bank mag niet, springen op de bank en bed mogen ook niet. Mocht ik niet van mijn ouders en mag zij ook niet van ons. Qua opvoeding zit ik niet zo ver van mijn ouders en schoonouders af. Maar bij opa's en oma's mag over het algemeen wel meer dan bij de ouders thuis. Tenslotte is het een soort van verwennerij als je daar mag logeren of er een middagje heen gaat.
Noli, fijn dat het probleem met je schoonouders is opgelost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |