dat zou ik ook zeggen, hoor, als ouders hier op bezoek van hun peuter eísen dat ze haar excuses aanbiedt, omdat ze sukkel tegen me zeiquote:Op zondag 25 november 2007 12:25 schreef Ladybos het volgende:
Volgens mij gaat het ook niet zozeer over het sorry zeggen an sich maar meer dat Opa de opvoeding ondermijnt door steeds te zeggen dat Noli Hanne niet hoeft te straffen.
Nee.quote:Op zondag 25 november 2007 12:29 schreef milagro het volgende:
het verraadt overigens ook wel het taalgebruik van de ouders, hè, dat een kind van 2 dat woord kent.. blijkbaar is sukkel een veel gedebiteerde kreet thuis
maar waarom worden de kinderen dan gestraft?quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef Brighteyes het volgende:
Nu gaat het dan om een 'sorry' waar de meningen blijkbaar over verdeeld zijn (ook hier) maar stel dat het iets anders was (gooien met eten oid) waar je thuis al een tijdje mee bezig bent, dan is het niet leuk als opa en oma (of wie dan ook) ineens gaat zeggen 'oh, maar dat geeft niet hoor'.
Ehm... ik snap je niet helemaal geloof ik.quote:Op zondag 25 november 2007 12:33 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar waarom worden de kinderen dan gestraft?
Kijk dat bedoel ik..quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef Dafje33 het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, dit ging niet over het niet over iets als het leeg eten van je bordje. Kinderen kun je van heel jong leren dat er iets absoluut niet mag. Als ze thuis zoiets gezegd zou hebben, had je dezelfde "straf" gegeven. Omdat Opa zich ermee bemoeide, liep het uit de hand. Zo'n kindje voelt haarscherp aan dat ze van Opa geen sorry hoefde te zeggen.
Ik vind echt wel dat er bij Opa en Oma andere dingen wel mogen dan thuis, maar dat is meer op het gebied van aandacht en drinken en snoep. Maar grootouders moeten zich dus niet bemoeien met dingen die jullie, als ouders, belangrijke dingen in de opvoeding vinden.
Maak je punt duidelijk en als er geen overeenstemming kan komen, hou dan de eer aan jezelf, en ga naar huis. Dan weten Opa en Oma dat het jullie menens is.
Succes!
"je bent zelf een sukkel en nu door eten" klaar opgelostquote:Op zondag 25 november 2007 12:33 schreef Noli. het volgende:
[..]
Nee.
Het verraad het taalgebruik van opa, waar we gisteren de hele dag zijn geweest.
het probleem is het meningsverschil tussen ouders en opaquote:Op zondag 25 november 2007 12:34 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ehm... ik snap je niet helemaal geloof ik.
dat en het werd een beetje een doorgedraaid machtsspel... dat op de gang zetten verliest zijn effect als je het om het minste of geringste al gebruikt, hè, denk ik zo, en ja, na 3 tellen een kind van 2 naar de gang verbannen omdat het geen sorry zegt is overdreven voor zoiets als het woordje sukkel bezigen.quote:Op zondag 25 november 2007 12:31 schreef moussy het volgende:
Ik krijg eerder het idee dat je boos werd omdat Hanne je voor lul had gezet
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.quote:Op zondag 25 november 2007 12:35 schreef Miss_S het volgende:
[..]
het probleem is het meningsverschil tussen ouders en opa
maar de kinderen raken ervan overstuur dus die denken dat het aan hun ligt
Ik niet, want kinderen hebben héél snel door dat het bij Opa & Oma wel mag en thuis niet.quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.
Maar als ik nee zeg tegen mijn kind omdat ze met haar eten zit te gooien en opa en oma zeggen doodleuk 'oh, maar hier mag dat hoor', dan zou ik ook de discussie met ze aan gaan.
Natuurlijk probeer je te voorkomen dat dat echt heel hoog op loopt, maar het kan nou eenmaal gebeuren.
en dat kan niet zonder de kinderen erbij?quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, nu zal ik ook wel verguisd worden, maar dat is gewoon een beetje jammerlijk side-effect.
Maar als ik nee zeg tegen mijn kind omdat ze met haar eten zit te gooien en opa en oma zeggen doodleuk 'oh, maar hier mag dat hoor', dan zou ik ook de discussie met ze aan gaan.
Natuurlijk probeer je te voorkomen dat dat echt heel hoog op loopt, maar het kan nou eenmaal gebeuren.
dan ga je die discussie de dag erna aan, niet waar die kleintjes bij zijn.quote:Op zondag 25 november 2007 12:37 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En wat is er dan mis om omgangsvormen te leren? Het gebroed kan toch ook praten/luisteren? Wat een gelul.quote:Op zondag 25 november 2007 12:18 schreef milagro het volgende:
het kind is 2 for god's sake.
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent? dat heeft wel weer met de leeftijd te makenquote:Op zondag 25 november 2007 12:43 schreef MahirBurekovic het volgende:
beetje rare reacties hier mbt tot de leeftijd. als een kind 'sukkel' kan zeggen, kan het ook 'sorry' zeggen. verder vind ik de reactie van je schoonvader dat het in zijn huis niet hoeft ook vreemd.
m.a.w. ik ben het volledig met je eens.
sukkel zeggen zal wel gewoon copiëer gedrag zijn.quote:Op zondag 25 november 2007 12:44 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent? dat heeft wel weer met de leeftijd te maken
het werd een machtspel, het kind moest en zou Sorry zeggen, naar de gang sturen hielp niet (goh!) .quote:Op zondag 25 november 2007 12:39 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
En wat is er dan mis om omgangsvormen te leren? Het gebroed kan toch ook praten/luisteren? Wat een gelul.
Tuurlijk kun je aangeven dat je dat niet goed vind, en dat opa daartegenin gaat is gewoon niet handig te noemen.
Ja en dat dien je dus meteen duidelijk te maken voor het kind. Zodat het in de toekomst zal beseffen dat ze woorden als sukkel, zeker tegenover iemand als haar opa, niet mag gebruiken.quote:Op zondag 25 november 2007 12:44 schreef Miss_S het volgende:
[..]
maar wie zegt dat het kind begrijpt wat sukkel en sorry betekent?
Juist!quote:Op zondag 25 november 2007 12:48 schreef imbaman het volgende:
TS: Ik geef je groot gelijk.
Ik doe het alleen net anders, ik vraag het twee keer en daarna gaat het met de harde hand.
"Kindermishandeling" hoor ik de meeste mensen al roepen.
In mijn ogen mishandel je je kinderen als je ze geen corrigerende tikken geeft.
Dan worden het verwende misbaksels die niets gewend zijn.
Dan ben ik wel eens nieuwsgierig naar hoe jij je kinderen discipline bijbrengt en terechtwijst.quote:Op zondag 25 november 2007 12:58 schreef Igraine het volgende:
Mijn dochter is ongeveer even oud. Ze kan het woord sukkel waarschijnlijk best zeggen, maar ik twijfel eraan of ze weet welke betekenis het heeft. Op de gang zetten, of in de hoek of wat dan ook, daar doe ik so wie so niet aan. Ze is nog te jong en straffen is vaak niet eens nodig.
Ze kan wel sukkel zeggen, maar je leert haar niet wat de betekenis is. Je weet niet eens of zij het weet! Schaam je, leer je kind kennen.quote:Op zondag 25 november 2007 12:58 schreef Igraine het volgende:
Ik vind het ook overdreven. Van jouw kant.
Mijn dochter is ongeveer even oud. Ze kan het woord sukkel waarschijnlijk best zeggen, maar ik twijfel eraan of ze weet welke betekenis het heeft. Op de gang zetten, of in de hoek of wat dan ook, daar doe ik so wie so niet aan. Ze is nog te jong en straffen is vaak niet eens nodig.
Ik heb meer het idee dat jij inderdaad op je strepen wilde staan, je dochter daarvoor wil de gebruiken en dat Opa zich er ook knap ongemakkelijk bij voelde. Oftewel, niet echt een gezellig avondje lijkt me.
Achterhaald.quote:Op zondag 25 november 2007 13:04 schreef Igraine het volgende:
negatief gedrag negeren werkt vaak veel beter.
Positief gedrag belonen.quote:Op zondag 25 november 2007 13:04 schreef Igraine het volgende:
Ik heb één kind en die is 2. Terechtwijzen is dus nog niet aan de orde omdat het geweten van een kind op die leeftijd nog niet dusdanig ontwikkeld is.
Zeggen dat iets niet mag doe ik wel en grenzen aangeven ook. Dat hoeft niet door te straffen. Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren werkt vaak veel beter.
quote:Op zondag 25 november 2007 13:08 schreef imbaman het volgende:
[..]
Achterhaald.
Zo zijn alle "kut-marokkanen" ook opgevoedt.
Kind is twee en heeft nog geen geweten die enigszins ontwikkeld is?
Is je kind gehandicapt?
Als je dat eerder had verteld.
precies. misschien dat zo'n kind de letterlijke betekenis niet snapt, maar emoties als woede toch zeker wel.quote:Op zondag 25 november 2007 12:46 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Ja en dat dien je dus meteen duidelijk te maken voor het kind. Zodat het in de toekomst zal beseffen dat ze woorden als sukkel, zeker tegenover iemand als haar opa, niet mag gebruiken.
Ze kunnen weten wat wel en niet mag omdat ze zo geconditioneerd zijn. Niet omdat ze handelen vanuit een geweten. Het geweten begint zich pas te ontwikkelen vanaf een jaar of drie.quote:Op zondag 25 november 2007 13:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Babies zien wie aardig of gemeen is
Als ze dit al zien met zes maanden, kunnen ze in mijn ogen op de leeftijd van twee zeker wel weten wat wel of niet mag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |