abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 november 2007 @ 20:34:53 #101
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_54833638
Ik had er waarschijnlijk niet zo'n gevecht van gemaakt, wel gezegd dat het niet netjes is om opa sukkel te noemen maar verders laten gaan, hoe meer aandacht je eraan besteed hoe interesanter het is voor een kind.

Maar je schoonvader had zich er niet mee mogen bemoeien, dat staat buiten kijf , jullie kind, jullie regels.
Zelf ben ik vorige week tegen opa ingegaan, Demi wilde ergens kijken maar we moesten weg dus ik zij nee, opa liep wel met haar daar naartoe ondanks dat ik duidelijk Nee zij.
Toen heb ik Demi uit opa's armen gehaald en ben teruggelopen, Demi helemaal overstuur natuurlijk.
Hier was ik ook allerminst blij mee..
pi_54833965
quote:
Op zondag 25 november 2007 12:01 schreef Noli. het volgende:
KNIP
Het grappige is dat jullie beiden gelijk hebben, enerzijds dat jij je kind correct hebt aangepakt, anderzijds had opa geen zin in toestanden in inderdaad zijn huis en vond hij "sukkel" naar alle waarschijnlijkheid niet echt erg (misschien wilde hij wel lachen maar door je reactie deed hij dat maar niet?). Het is wel zijn huis en hij had geen zin in toestanden, ik lees nergens dat hij jouw manier van opvoeden bekritiseerde alhoewel jij zijn "het hoeft niet" wel zo opvat (toch?).

Geef opa volgende keer een kus en zeg hem dat jij de boel niet zal laten ontaarden in een ongezellige avond, alleen maar omdat jij niet wilt dat je kind later een ontspoord kind is. Misschien helpt het als jij opa ff aankijkt want ik denk dat jij je aandacht helemaal niet meer van je kind heb losgelaten en te druk bezig was met haar duidelijk maken dat het je ernst was.

Oh, die Wilyan is een schat (dat hij nog ff uitlegt aan opa)

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2007 20:50:29 ]
  zondag 25 november 2007 @ 21:26:29 #103
34891 melonovy
La Kutschie
pi_54835024
Ik vind dat het een heel issue is geworden om een bepaalde term. Iedereen verhit en geiriteerd, Hanne is zich waarschijnlijk niet eens bewust van de inhoud van de term en jij eist dat ze sorry zegt en straft haar, opa voelt zich opgelaten, etc. etc. MIsschien kun je het de volgende keer iets luchtiger aanpakken door te zeggen tegen Hanne dat "sukkel" zeggen niet zo aardig is "dat zeggen we niet meer hoor!" weet opa ook meteen dat je dat woord niet zo leuk vindt om te gebruiken. Hanne weet waar ze aan toe is, opa voelt zich verder niet opgelaten over de straf en eis aan zijn kleindochter en jullie kunnen gewoon gezellig verder eten.

[ Bericht 0% gewijzigd door melonovy op 25-11-2007 22:20:48 ]
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_54835498
quote:
Op zondag 25 november 2007 21:26 schreef melonovy het volgende:
Ik vind dat het een heel issue is geworden om bepaalde term. Iedereen verhit en geiriteerd, Hanne is zich waarschijnlijk niet eens bewust van de inhoud van de term en jij eist dat ze sorry zegt en straft haar, opa voelt zich opgelaten, etc. etc. MIsschien kun je het de volgende keer iets luchtiger aanpakken door te zeggen tegen Hanne dat "sukkel" zeggen iet zo aardig is "dat zeggen we niet meer hoor!" weet opa ook meteen dat je dat woord niet zo leuk vindt om te gebruiken. Hanne weet waar ze aan toe is, opa voelt zich verder niet opgelaten over de straf en eis aan zijn kleindochter en jullie kunnen gewoon gezellig verder eten.
Maar Noli en husb hebben al met opa gepraat dat ze niet willen dat hij 'sukkel' zegt. En dat het hun kinderen zijn, en dus hun opvoeding! Als Opa dan blijft ondermijnen, zou bij mij ook opgegeven moment de koek op zijn en zou ik er dus net als Noli een issue van gemaakt hebben. Ja, het was beter geweest als de kids er niet bij zouden zijn geweest, maar aan de andere kant, Opa heeft nu wel gezien hoe vervelend het voor de kids is, en zal nu misschien wel luisteren naar de wens van Noli en husb om zich niet met de opvoeding te bemoeien.
Mama van Floris, Leonore en ?
pi_54836023
Ik begrijp de TS wel hoor, ook al is het opa's huis het zijn jullie kinderen en die breng je jullie normen en waarden bij. Helaas is dat nu mis gelopen maar een goede leerschool voor de toekomst, bespreek het met je (schoon)ouders en maak je statement, jullie de opvoeding als jullie erbij zijn, zijn jullie er niet bij dan zwaait opa/oma de scepter.

Ik heb dit ook al eens besproken met mijn moeder en schoonouders (ja ja het is al vroeg), ik heb het namelijk al eens bij overige familie leden mogen aanschouwen en ook wel eens het leidend voorwerp mogen zijn in ouder/grootouder twist.
Mijn moeder past nu 2 dagen in de week op en vandaar dat dit onderwerp dus al eens aan de kaak is gesteld om duidelijk te maken wanneer welke regels gelden, vooral om als ouder niet voor joker gezet te worden tegenover je eigen kind mocht de situatie zich ooit eens voordoen.
Mama van Isa en Ties
pi_54836039
Noli, ik ben het met je eens. Ik vind dat opa en oma 's dezelfde regels moeten hebben. Lijkt me anders erg verwarrend.
  zondag 25 november 2007 @ 22:11:25 #107
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_54836224
Kinderen zijn over het algemeen niet debiel en snappen heus wel dat er bij opa's en oma's dingen wel/niet mogen, anders dan bij de ouders. Sterker nog, dat maakt het leven leuk(er). Dus dezelfde regels wordt wel heel erg star hoor.

Nu heeft niemand een leuke avond gehad en de kans is groot dat de Sinterklaasavond hierdoor ook nog overschaduwd raakt. Dat is toch jammer.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_54836525
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:05 schreef _Ingrid_ het volgende:
Noli, ik ben het met je eens. Ik vind dat opa en oma 's dezelfde regels moeten hebben. Lijkt me anders erg verwarrend.
Dat ben ik niet met je eens. Opa en oma mogen best andere regels hebben wanneer de kleinkinderen op visite zijn (zonder ouders dus) , daar logeren of er bij hun in huis wordt opgepast. Wanneer de grootouders bij de ouders thuis zijn en daar op passen of de ouders zijn met de kleinkinderen op bezoek bij opa en oma dan vindt ik dat de regels van de ouders gelden. Maar je kan niet verwachten dat zodra jij als ouder je hielen licht en je kinderen bij opa en oma achterlaat dat zij jouw regels handhaven.
pi_54836648
ik sluit me bij Miss_Sly aan. (makkelijk he ). ik kan me zowel jouw gevoel als dat van opa wel voorstellen. hopelijk kunnen jullie dat na het bezinken van de gebeurtenissen ook van elkaar? een beetje wederzijds begrip lijkt me een goed begin om het een volgende keer beter te laten gaan.

bij Anna (2 jaar, 9 mnd) gebruiken we trouwens tot nu toe ook nog weinig straf-achtige methoden, ik vind haar er ook nog erg jong voor, en je grenzen aangeven kan ook heel goed zonder er meteen een straf aan te verbinden. gewoon zeggen dat je dat soort woorden echt veel te brutaal/onbeleefd/onaardig vindt en niet meer wil horen bijvoorbeeld. even heel serieus toespreken maakt hier meestal voldoende indruk.

maar goed, als jij er echt op staat dat ze behalve het niet meer zeggen ook meteen leert om sorry te zeggen, is het natuurlijk vervelend dat opa die noodzaak wat weghaalt door aan te geven dat hij dat zelf niet nodig vindt. toch kan ik me (zoals ik al zei) ook heel goed in opa verplaatsen hoor.

[edit] oh wacht ik zie nu dat er al meer dan 1 pagina was in dit topic. ) [/edit]

[ Bericht 3% gewijzigd door bixister op 25-11-2007 22:33:07 ]
pi_54836743
Ik ben het niet met je eens hoor Ingrid. Opa en oma hebben hier wel wat andere regels dan bij ons en dat is logisch ook. Wij zijn tenslotten papa en mama en zij de grootouders. Je kunt nooit verwachten dat alles hetzelfde loopt als in jouw huishouden omdat jij dat wilt.

Noli ik ben het tot op een zekere hoogte met je eens maar ik vind wel dat Hanne het woord nog niet begrijpt en het is jammer voor de kids dat zij midden in een ruzie belandde. Ik had het later uit gaan praten zonder de kids erbij.
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
  Moderator zondag 25 november 2007 @ 22:32:03 #111
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_54836810
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:22 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Opa en oma mogen best andere regels hebben wanneer de kleinkinderen op visite zijn (zonder ouders dus) , daar logeren of er bij hun in huis wordt opgepast. Wanneer de grootouders bij de ouders thuis zijn en daar op passen of de ouders zijn met de kleinkinderen op bezoek bij opa en oma dan vindt ik dat de regels van de ouders gelden. Maar je kan niet verwachten dat zodra jij als ouder je hielen licht en je kinderen bij opa en oma achterlaat dat zij jouw regels handhaven.
Precies, maar op het moment dat jij iets van je kinderen vraagt gewoon ronduit zeggen dat hij dat niet nodig vind in zijn huis zou op mij ook werken als een rode lap
Ik denk dat het er helemaal niet over gaat of TS haar dochtertje terecht sorry wilde laten zeggen of niet, elk gezin is anders en pakt problemen op een andere manier aan maar heeft opa dan het recht om te zeggen dat hij invloed kan hebben op jouw opvoeding in zijn huis?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_54836874
Dus wat Senesta zegt...
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
pi_54837421
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:22 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Ja ok. Maar ik vind wel in grote lijn. Bijvoorbeeld Kim mag niet op de tafel klimmen bij ons. En dan mag ze dat bij mijn ouders ook niet.
Bij kennissen mag het bij de ouders niet en de opa en oma wel. Dat is voor hun kind wel verwarrend.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
pi_54843424
Ik denk dat ik zo ongeveer hetzelfde had gedaan. Jammer dat het uit de hand gelopen is.
Overigens snapt Emma van 2 jaar en een maand heel goed dat na ongewenst gedrag sorry volgt. En dat we het daarna goed maken met een kus en knuffel
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_54845545
quote:
Op maandag 26 november 2007 11:03 schreef Jelief het volgende:
Ik denk dat ik zo ongeveer hetzelfde had gedaan. Jammer dat het uit de hand gelopen is.
Overigens snapt Emma van 2 jaar en een maand heel goed dat na ongewenst gedrag sorry volgt. En dat we het daarna goed maken met een kus en knuffel
Precies.
Mama van Floris, Leonore en ?
pi_54846645
Ik heb niet alles gelezen hoor... Dus ik reageer gewoon alleen even op de OP.

Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt met mijn schoonouders. Ook mijn man heeft toen heel duidelijk gemaakt dat het hier ging om ZIJN kind en niet dat van hun, dat dat dus ook inhield dat HIJ bepaald wat wel en niet mag en niet zij. Mijn schoonouders waren het daar absoluut niet mee eens...

Na een aantal verzoeken (vriendelijk, boos, dringend) om onze opvoeding aan te houden en niet alles over boord te gooien zodra we weg waren heeft niet geholpen. Dit heeft bij ons nu tot gevolg dat we elkaar al bijna een jaar niet hebben gesproken.

Ik wil dus meegeven, natuurlijk het is jouw kind en jouw opvoeding, maar pas op dat je elkaar niet volledig kwijtraakt, dat is het toch ook niet waard?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 27 november 2007 @ 11:04:06 #117
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_54866162
Ow, voor ik het vergeet!

[udate]

Gister met het schoonouderfront gebeld.
Ze hebben toegeven dat ze fout zaten en dat ze zich niet met onze opvoeding moeten bemoeien.
Ze vinden ons wel erg streng (soms) en dat zij het niet zo zouden doen maar dat dat idd ónze opvoeding is. Aan de andere kant vermelde ze zelf dan ook wel weer dat ze altijd erg trots zijn/waren dat ze de kinderen overal mee naar toe kunnen nemen omdat ze zich altijd heel netjes en rustig gedragen.

Michiel heeft ook gezegd dat die opvoeding niet zonder reden zo is. Zij zien haar vaak maar één of twee dagen en vaak in een andere omgeving dan (hoe ze) thuis (is).
Hanne is gewoon niet onder de indruk als je haar boos toespreekt (hoe je het ook doet, van lief tot flínk boos het doet haar niks) juist daarom heben we toen ze anderhalf was al 'de gang' in de strijd gegooid en dat werkt wel.
Het sorry zeggen valt hier idd onder dezelfde categorie als 'dankjewel zeggen'. Jong geleerd oud gedaan.

Sinterklaas word daar dus gewoon aankomend weekend gevierd. Er werd zelfs gevraag of we bleven slapen (gebeurt ook niet vaak).
Het zal vast nog wel even ter sprake komen (misschien ook niet?), maar dan als de kinderen er idd niet bij zijn.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_54866282
Ik vraag me toch altij af he. ik hoor heel veel mensen zeggen kinderen snappen oorzaak gevolg nog niet. Maar ik zet Mikael ook wel eens op de trap (bij mijn ouders dan thuis op de gang) als ie iets doet waarvan ik al een paar keer gezegd had van nee. En hij weet dondersgoed waarom ie daar zit want als ik even later weer de kamer in komt dan loopt ie naar bv de waterbak van de hond: Mag niet (met wijzend vingertje), trap (met boos kijkend gezicht) En hij gaat vaak zelf al als ie iets heeft gedaan wat niet mag op de trap zitten. En dan mompelt ie heel boos dat dat niet mag enzo. Ik denk vaak dat kinderen best wel onderschat worden.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  dinsdag 27 november 2007 @ 11:21:07 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54866447
Fijn Noli!
pi_54866791
Noli, fijn dat het uitgeprat is.

Amber (2 jaar en 1 maand) snapt net als Emma ook heel goed dat na ongewenst gedrag sorry volgt.

Amber heeft af en toe van die driftbuien en kan dan aardig doorslaan. Even een half minuutje op de gang zitten en ze is weer rustig. Als ik dan naar haar toe ga en ik haar uitgelegd heb dat ik het niet leuk vond hoe ze zich gedragen heeft, snapt ze me heel goed en krijg ik een knuffel.
Mijn moeder zet haar ook op de mat als ze zo'n bui heeft. Mijn schoonmoeder niet. Als Amber haar zin niet krijgt en gaat staan stampen, springen, schreeuwen dan gaat mijn schoonmoeder haar knuffelen ipv dat ze Amber aanspreekt op haar gedrag. Ik heb al een keertje tegen mijn schoonmoeder gezegd dat ze dat niet moest doen en dat ze Amber duidelijk moest maken dat dat gedrag niet goed is.... mijn wederhelft had vroeger epilepsie als hij heel driftig was, vandaar dat mijn schoonmoeder Amber ws. knuffelt ipv van "straft"
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_54866986
Ik ben het eigenlijk eens met Noli. Op zich zou ik zelf Hanne niet op de gang gezet hebben, maar enkel toegesproken hebben dat het niet de bedoeling is dat ze het zegt, maar als ze nu net aan het leren is dat je dan inderdaad naar de gang moet, dan is dat denk ik wel de beste oplossing.
pi_54867101
Opvoeden en straffen werkt alleen maar als je consequent bent. Als je allerlei uitzonderingssituaties gaat maken op je opvoeding dan weet een kind gewoon niet waar het aan toe is.

Natuurlijk mag er bij opa en oma altijd meer dan thuis, maar belangrijke punten in de opvoeding, zoals slapen en eten, daar moet je met opa en oma gewoon op 1 lijn zitten.

Ik heb mijn ouders er ook al een keer op aangesproken dat als Priscil daar slaapt dat ze veel te laat naar bed gaat. Een kwartier is niet zo vreselijk erg... Maar het ging gewoon om een uur later. Priscil kan gewoon heel slecht tegen laat naar bed, en als ze dan de volgende dag gewoon naar school moet is het voor haar niet leuk, voor de juf niet, voor haar vriendinnen niet en voor ons ook niet. Mijn vader was het helemaal met ons eens, dus Priscil gaat nu ook bij mijn ouders gewoon optijd naar bed.
pi_54868317
Ticootje, Morgaine slaapt ook wel eens een keertje bij mijn ouders en zij weten wat bij ons de tijd is dat ze naar bed gaat. Daar houden zij zich ook aan, okay misschien loopt het een kwartiertje uit gebeurd hier ook wel eens maar daar zitten wij wel over op 1 lijn. Schoenen aan op de bank mag niet, springen op de bank en bed mogen ook niet. Mocht ik niet van mijn ouders en mag zij ook niet van ons. Qua opvoeding zit ik niet zo ver van mijn ouders en schoonouders af. Maar bij opa's en oma's mag over het algemeen wel meer dan bij de ouders thuis. Tenslotte is het een soort van verwennerij als je daar mag logeren of er een middagje heen gaat.

Noli, fijn dat het probleem met je schoonouders is opgelost.
pi_54868389
Noli, fijn dat het uitgepraat is! pm gehad?
pi_54868790
quote:
Op dinsdag 27 november 2007 13:08 schreef Faja-Lobi het volgende:
Ticootje, Morgaine slaapt ook wel eens een keertje bij mijn ouders en zij weten wat bij ons de tijd is dat ze naar bed gaat. Daar houden zij zich ook aan, okay misschien loopt het een kwartiertje uit gebeurd hier ook wel eens maar daar zitten wij wel over op 1 lijn. Schoenen aan op de bank mag niet, springen op de bank en bed mogen ook niet. Mocht ik niet van mijn ouders en mag zij ook niet van ons. Qua opvoeding zit ik niet zo ver van mijn ouders en schoonouders af. Maar bij opa's en oma's mag over het algemeen wel meer dan bij de ouders thuis. Tenslotte is het een soort van verwennerij als je daar mag logeren of er een middagje heen gaat.

Noli, fijn dat het probleem met je schoonouders is opgelost.
Klopt, Bij opa en oma mag altijd meer. En dat hoort ook zo. Maar het moet wel een beetje normaal blijven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')