thanks voor de info DaantjeF
heb even wat gegoogled en kwam dit tegen.
hieronder wat info van een user uit een ander forum over de "dark side of the soul".
In Sacrale dans (of meditatieve dans) wat ik al een paar jaar doe in groep, is dit één van de favoriete dans-en/of muzieknummers. Elke dans heeft een thema of een inhoud. Zo ook is dat met deze dans. De titel zegt het al "Donkere Nacht van de Ziel" In de groep is deze dans/song al enkele keren besproken, maar ik heb ook wat aan het zoeken geweest en kwam op een religieuze site, waar ook deze song beschreven werd. Ik heb het vrij vertaald naar mijn gevoel en wil het ook delen met jullie.
De tekst/betekenis lees je onder de link.
Geniet in stilte en rust

Roger
Als je de song wilt beluisteren moet wel even je geluid opzetten en klikken op onderstaande link.
The Dark Night of the SoulDe donkere Nacht van de Ziel
De donkere Nacht van de Ziel is de naam die aan de ervaring van spirituele, emotionele en geestelijke verlatenheid wordt gegeven, die iedereen al wel eens meemaakt in zijn leven, al of niet verbonden aan een ervaring of als reactie op een ervaring.
Het wordt soms gekenmerkt door een gevoel dat al wat je geleerd hebt, alle ervaringen, alle wijsheid in jou, die jou altijd hebben geholpen, je plots ontnomen zijn.
Maanden, jaren lang zit je goed in je gevoel van groeien en plots droogt alles op.
Er komt een gevoel om op alles op te geven, waarden, normen, spiritualiteit en meditatie te verlaten, aangezien niets schijnt te werken.
St-Jan van het Kruis, een Christelijke mystici, beschrijft deze ervaring als;
de sensoren van spirituele handelen zijn in slaap gezet, verdoofd en berooft van de capaciteit om genoegen te vinden in om het even wat.
Het stopt de verbeelding en belemmert het van om het even welk samenhangend of onsamenhangend werk te doen. Het maakt dat het geheugen ophoud.
Je word intellect donker en onbekwaam om, het even wat te begrijpen of antwoorden te vinden. Het neemt bezit van je hele zijn en alles waar je voorheen op kon bouwen lijkt nutteloos te zijn geworden.
En over dit alles hangt een dichte en zware wolk, die de ziel treft en haar teruggetrokken houd van alles wat goed is.
Wanneer men deze ervaring Ik weet het niet meer, ik voel niets meer, ik sta nu, hier, met lege handen waarneemt en er wilt naar kijken, hoeft men niet bevreesd te zijn dat de Donkere Nacht van de Ziel iets slecht of iets vernietigend is.
In één betekenis kan het als een proef of test worden gezien waarbij de
Goden ons besluit om verder te gaan in onze spirituele groei of werk ten gronde bloot leggen.
Je wordt meegenomen op reis, waar je letterlijk ervaart dat je het niet meer ziet zitten, niet meer volledig overtuigd bent van je zijn, dat je twijfelt, angst hebt. Je ervaart bewust dat het tijdens deze periode is dat je dreigt op te geven.
Met de Donkere Nacht van de Ziel wordt je echter een geschenk gegeven. Omhels het voor wat het is. Aanvaard het. Aanvaard alles wat je voelt en oordeel er niet over. Geef je gewoon over in alle leegte.
Eens je deze ervaring kunt doorwaden zonder te oordelen en het laten zijn voor wat het is, zul je het ook later herkennen en weten dat het een keerpunt is naar verlichting.
Het is een ingeboren waarschuwing die je ervaart vlak voor een ommekeer naar terug op weg zijn Je zult terug kracht, gezondheid en liefde ervaren.
We mogen het zien al een zuivering, een inwijding. Een periode van zuivere gunst en daarom is de Donkere Nacht van de Ziel een Goddelijke Zegening en mag je het omhelzen met heel je zijn.
O guiding Night,
O Night more lovely than Dawn,
O Night that has united the lover with his beloved
Transforming the Lover in her Beloved
O Nacht die me leidt,
O Nacht mooier dan de Douw
O Nacht die Liefde en Geliefde terug samen brengt
Die Liefde transformeert tot Geliefde
Wanneer men de Donkere Nacht binnentreed wordt men overwonnen door een ervaring van geestelijke droogte en depressie. Het is een manier om de Ziel tot stilte te brengen, zodat een diepe psychische transformatie kan plaatsvinden. Laat alles wat afleid los en vecht niet tegen de soms opkomende uitbarstingen of emoties, probeer ze ook niet te kanaliseren. Het toegeven aan de innerlijke dwang om alles te plaatsen resulteert in een uitbreiden van je depressie.
Het enige wat je kan doen is je innerlijke waarnemen. Naar je binnenste kijken en wachten tot de innerlijke transformatie (die de Donkere Nacht aankondigt) plaats grijpt. Wees niet bevreesd of angstig als die transformatie lange tijd op zich laat wachten. Eens de zin om opnieuw aan de slag te gaan opkomt en depressie minder word ben je door de Donkere Nacht (voor een ogenblik) heen. Niemand kan jou hierbij helpen, niemand kan je in dit proces raad geven. Je moet er alleen door.
Negeer of vermijd ook goede bedoelde raad van familie en vrienden. Ze mogen er zijn maar het is jouw proces. Het is niet zomaar even uit die depressie breken want dit is geen gewone depressie, maar een diepe spirituele ervaring. Alleen zij die volledig tot zich zelf kunnen doordringen zullen deze magische terugtocht ervaren. En dit ook doorheen het dagelijks routine leven.
Jouw innerlijk gevoel zal terug groeien in een stilte, de stilte van het hart, en je wachten zal beloond worden (als een pop die wacht op de transformatie tot een vlinder).
http://www.reikicentrum.be/forum/index.php?act=ST&f=2&t=1211[ Bericht 0% gewijzigd door ocoxlahun op 01-12-2007 16:05:18 ]