abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54815725
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Natuurlijk, anders hadden jullie gewoon op school gezeten, ik hoop toch wel de je zo slim bent om dat in te zien.
Ja, ik wou het alleen ff aangeven voor de tegenstanders van de stakingen, aangezien er nogal vaak opmerkingen vallen die nergens op slaan als je dat erbij pakt.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_54815729
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:19 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Ik snap dat je liever met je matties bij het station gaat hangen en werkende mensen lastig vallen en naar meisje gaat roepen van: "hey psssst, meisje, psssssst, psssst, meisje psssst" en als ze je dan negeert dat je der kankerhoer noemt en met je matties der uitlacht. Ja leuke "hobbies" hebben jullie tegenwoordig, maar de samenleving is er in meerdere optieken mee gebaad dat ze je langer op school houden.
Of je bent achterlijk
.mwep
pi_54815737
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:41 schreef MouzurX het volgende:
Dan wordt hun subsidie gekort, iets waar je ( corrigeer me als ik het fout heb) niet een rechtzaak tegen kan beginnen als school.
Ik wil de minister wel eens aan 50 % van de scholen een boete uit zien reiken, dat gaat nooit gebeuren want er is juist de politieke wil om scholen meer geld te geven om docenten meer te kunnen betalen.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:44:42 #244
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54815740
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Lafheid alom natuurlijk weer van de scholen, als je het er niet mee eens bent dan voer je die regeling toch gewoon niet uit? Wat jij als leerling kunt doen is de school klem te zetten door hen te wijzen dat zij de plicht hebben om 1040 uur les te geven per jaar, en daarbij mag je gerust drammen. Zorg wel dat je goede cijfers haalt, anders willen de docenten nog wel eens irritant worden.
Ja, en wat krijg je dan als antwoord? "Daar hebben we geen geld voor".

't Is allemaal leuk en aardig dat men nu opeens van scholen verwacht dat ze meer les gaan geven, maar zonder dat daar een zak met geld tegenover staat gaat dat echt niet gebeuren. Dan krijg je dit soort halfgare oplossingen waar uiteindelijk de leerlingen de dupe van zijn.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  † In Memoriam † zaterdag 24 november 2007 @ 00:44:49 #245
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54815741
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:19 schreef Zakje het volgende:
Niet zo zeuren, tussenuren waren juist altijd fijn!
Wij zaten gewoon in een koffieshop tijdens tussen*uren*. We hadden helaas niet heel veel tussen-uren.
pi_54815774
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik wil de minister wel eens aan 50 % van de scholen een boete uit zien reiken, dat gaat nooit gebeuren want er is juist de politieke wil om scholen meer geld te geven om docenten meer te kunnen betalen.
Tsja ga jij met die scholen praten?
Sowieso volgens leraren halen we de 1040 nog steeds niet en dat zal waarschijnlijk op andere scholen niet anders zijn.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_54815816
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:44 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ja, en wat krijg je dan als antwoord? "Daar hebben we geen geld voor".

't Is allemaal leuk en aardig dat men nu opeens van scholen verwacht dat ze meer les gaan geven, maar zonder dat daar een zak met geld tegenover staat gaat dat echt niet gebeuren. Dan krijg je dit soort halfgare oplossingen waar uiteindelijk de leerlingen de dupe van zijn.
Heb je gelijk in, alleen ik heb ook een paar keer gehoord dat scholen heel wat geld "oppotten" daar zou ik ook meer van willen weten. of ze niet de zaak gewoon aan het beduvelen zijn.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_54815835
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:25 schreef AchJa het volgende:
Of is het niveau van het onderwijs dan schrikbarend gekelderd?
Bingo. Heb al meerdere oudere collega's over de VWO-examens van de afgelopen jaren over hun vak horen zeggen: "zoiets als dit was vijftien jaar terug een havo-examen".

Nou is het wel zo dat leerlingen tegenwoordig meer vakken hebben dan de zeven of acht die wij vroeger hadden, dus ergens ook wel logisch dat de stof per vak minder en makkelijker is. Maar minder diepgang en een lagere moeilijkheidsgraad betekent dat ook een heleboel vroegere havisten nu op het vwo zitten, en die moeten wel hard werken, en die kunnen die drie, vier verplichte huiswerkuren per dag goed gebruiken.

Maar de VWO-er van vroeger, die vindt het allemaal doodsimpel, en die kan zichzelf buiten de lesuren wel nuttig bezighouden met debatclubjes, schooltoneel, olympiades...... maar in die inhoudsloze "nee je mag het lokaal niet uit om iets nuttigs te gaan doen want we moeten kunnen opgeven dat je in een lokaal hebt gezeten"-opvuluren wordt ie gillend gek van verveling.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:48:29 #249
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_54815840
Wat een gejank om niks weer.
Wacht maar tot je straks moet studeren, en al die fabeltjes over niks uit te hoeven voeren allemaal niet waar blijken te zijn.
Maak je nou maar eerder druk over de stront doe je als scholier straks krijgt met de gratis studieboeken die tot op het bot uitgekleed zijn omdat ze opeens allemaal uit de staatskas gelapt moeten worden.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_54815888
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:44 schreef HenryHill het volgende:
Ja, en wat krijg je dan als antwoord? "Daar hebben we geen geld voor".
Wat heb jij daar als leerling mee te maken? Helemaal niks lijkt mij. Overigens als LAKS zijn naam echt waard was hadden ze nu al een procedure (bij de rechter) gestart om de scholen te dwingen zich te conformeren aan die 1040. Ik snap echt niet waarom het nu weer met fluwelen handschoentjes aangepakt wordt.
quote:
't Is allemaal leuk en aardig dat men nu opeens van scholen verwacht dat ze meer les gaan geven, maar zonder dat daar een zak met geld tegenover staat gaat dat echt niet gebeuren. Dan krijg je dit soort halfgare oplossingen waar uiteindelijk de leerlingen de dupe van zijn.
Precies, en dat zijn de argumenten die bij de rechter nog wel eens hout willen snijden. Het is natuurlijk het toonbeeld van onbehoorlijk bestuur als voor een uitbreiding van het effectief bestaande aantal lesuren er nergens een financieele vergoeding voor plaats vindt.
pi_54815934
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:46 schreef MouzurX het volgende:
Tsja ga jij met die scholen praten? Sowieso volgens leraren halen we de 1040 nog steeds niet en dat zal waarschijnlijk op andere scholen niet anders zijn.
Ik ga mij als student wel bezighouden met de verhoging van het collegegeld. Nee, het LAKS en de scholen moeten misschien maar eens om de tafel gaan zitten om tot een eensgezinde aanpak te komen als er zo'n grote overeenstemming bestaat tussen school en scholier over de aard van het probleem.
pi_54815962
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:44 schreef Loedertje het volgende:
Wij zaten gewoon in een koffieshop tijdens tussen*uren*. We hadden helaas niet heel veel tussen-uren.
Wij zaten in de kroeg... Ik krijg bijna heimwee naar die tijd.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:53:59 #253
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_54815989
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik ga mij als student wel bezighouden met de verhoging van het collegegeld. Nee, het LAKS en de scholen moeten misschien maar eens om de tafel gaan zitten om tot een eensgezinde aanpak te komen als er zo'n grote overeenstemming bestaat tussen school en scholier over de aard van het probleem.
Leuk voor alle leraren met studerende kinderen. Die kunnen met de salarisverhoging mooi het verhoogde collegegeld betalen.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_54816026
Het is ook wel lastig om echt les te geven in uitvallende uren natuurlijk, als er een wiskundeleraar ziek is is er natuurlijk niet net toevallig op die vrijkomende uren een wiskundeleraar vrij. Dus wordt een leraar Frans als opvanger neergezet, Dan kun je zeggen dan krijgt de klas maar effe een uurtje meer Frans, maar da's ook lastig afstemmen allemaal natuurlijk, met het programma dat die klas volgt en waar hun eigenlijke leraar Frans met ze gebleven is en wat hij precies in de planning heeft voor de komende tijd etc.

Dus 'echt les' in die uren is lastig, ook als de school geld heeft. Het zal snel verworden tot een "ga maar huiswerk maken"-uurtje. En dat kun je als leerling nu eenmaal zinniger invullen als je de vrijheid hebt om ergens naartoe te gaan waar jij jezelf ook echt zinnig kunt bezighouden. Of waar je even kunt ontspannen, als je je werk al af hebt of van plan bent er later die dag hard tegenaan te gaan.
  † In Memoriam † zaterdag 24 november 2007 @ 00:57:43 #255
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54816081
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:52 schreef AchJa het volgende:


Wij zaten in de kroeg... Ik krijg bijna heimwee naar die tijd.
Ik ook
Het was zo slecht nog niet die middelbare school periode
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:58:13 #256
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_54816088
Nu is het ziekteverzuim in het onderwijs ook wel bovengemiddeld. Ik ben benieuwd of die paar tientjes per jaar daar een oplossing voor zijn.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_54816091
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:48 schreef thaleia het volgende:
Nou is het wel zo dat leerlingen tegenwoordig meer vakken hebben dan de zeven of acht die wij vroeger hadden, dus ergens ook wel logisch dat de stof per vak minder en makkelijker is.
Een grote fout van de Tweede Fase natuurlijk. Diepgang is ingeruild voor 3 nutteloze uurtje in de week Frans 1 en Duits 1.
quote:
Maar de VWO-er van vroeger, die vindt het allemaal doodsimpel, en die kan zichzelf buiten de lesuren wel nuttig bezighouden met debatclubjes, schooltoneel, olympiades...... maar in die inhoudsloze "nee je mag het lokaal niet uit om iets nuttigs te gaan doen want we moeten kunnen opgeven dat je in een lokaal hebt gezeten"-opvuluren wordt ie gillend gek van verveling.
Opzich ben ik het met je eens maar ik denk dat er weinig leerlingen zijn die zich effectief met verdere intellectuele ontwikkeling bezighouden buiten school. Het zal voornamelijk sportvereniging of een bijbaantje zijn. Mijn ervaring is dat de school prima mogelijkheden biedt om extra diepgang te creeren. Zo was het mij met een aantal vrienden toegestaan in de tussenuren gebruik te maken van de laboratoriumruimte van scheikunde en natuurkunde, en we konden gebruik maken van het gereedschap in het technieklokaal als daar op dat moment geen les gaande was. Ideaal natuurlijk. Ik ben op dit moment niet overtuigd dat leerlingen en scholen die mogelijkheden al uitputtend onderzocht hebben.
  zaterdag 24 november 2007 @ 00:58:42 #258
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54816100
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat heb jij daar als leerling mee te maken? Helemaal niks lijkt mij. Overigens als LAKS zijn naam echt waard was hadden ze nu al een procedure (bij de rechter) gestart om de scholen te dwingen zich te conformeren aan die 1040. Ik snap echt niet waarom het nu weer met fluwelen handschoentjes aangepakt wordt.
Leerlingen hebben er alles mee te maken op het moment dat "conformeren aan 1040" simpelweg betekent dat ze langer op school zitten maar geen les krijgen voor die extra uren. Formeel is de zaak dan opgelost, in de praktijk wordt niemand er beter van.
quote:
Precies, en dat zijn de argumenten die bij de rechter nog wel eens hout willen snijden. Het is natuurlijk het toonbeeld van onbehoorlijk bestuur als voor een uitbreiding van het effectief bestaande aantal lesuren er nergens een financieele vergoeding voor plaats vindt.
En wie gaat die gerechtelijke procedure starten dan? Leerlingen van 16, in het belang van de school en dus indirect in hun eigen belang? Daar hebben leerlingen niets mee te maken. Leerlingen willen gewoon in de tijd dat ze op school zitten ook les krijgen in die uren, of de school er dan vervolgens voor kiest om 960 uur echt les te geven (met nu dus een kans op een boete) of om voor 80 uur extra budget te krijgen via de rechter, dat is hun pakkie an.

De leerlingen behartigen hun eigen belang, de school moet ervoor zorgen dat zij hun klanten (=leerlingen) tevreden zien te houden. Zij zouden een gerechtelijke procedure moeten starten, niet de leerlingen.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54816184
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:58 schreef HenryHill het volgende:
Leerlingen hebben er alles mee te maken op het moment dat "conformeren aan 1040" simpelweg betekent dat ze langer op school zitten maar geen les krijgen voor die extra uren. Formeel is de zaak dan opgelost, in de praktijk wordt niemand er beter van.
Het is de zaak van de school het beleid van regering uit te voeren, de leerling is gewoon een klant. En zorg dat je ook behandeld wordt als klant is mijn gedachte dan.
quote:
En wie gaat die gerechtelijke procedure starten dan? Leerlingen van 16, in het belang van de school en dus indirect in hun eigen belang? Daar hebben leerlingen niets mee te maken. Leerlingen willen gewoon in de tijd dat ze op school zitten ook les krijgen in die uren, of de school er dan vervolgens voor kiest om 960 uur echt les te geven (met nu dus een kans op een boete) of om voor 80 uur extra budget te krijgen via de rechter, dat is hun pakkie an.
Maar gezien het gezamenlijke belang is een informele samenwerking helemaal geen gek idee lijkt mij. Stel je je in formele omgang formeel op, zorg dat je al je rechten ook uit kunt oefenen, maar wees niet blind voor de informele kant die je tegelijkertijd kunt bewandelen.
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:05:20 #260
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54816234
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 23:03 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer jullie nu al gaan klagen hoe moet dat straks in het echte leven?
Gaan jullie dan ook mekkeren wanneer het een beetje te zwaar wordt?
Gaan jullie dan maar uitkeringstrekkers worden?
De verneukte generatie?
Als jij straks afgestudeerd bent als jurist, bijvoorbeeld, accepteer je ook van je baas dat je het toilet op het werk moet boenen omdat er even geen werk is?

Ok. Die vrijheid heb je.

Maar deze scholieren accepteren niet dat ze het schoolplein schoon moeten krabben van kauwgom om die 1040-norm te halen. Lijkt me op zich niet vreemd dat men daartegen demonstreert hm?

Minder lesuren is jammer, maar het is beter dan doelloos op school zitten, je tijd te verdoen in een veredelde kindercrèche.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:08:21 #261
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_54816293
Bolkesteijn, gezien de media-aandacht denk ik dat er inderdaad nu advocaten zijn dit pro deo wel wat willen doen. Zonder de media-aandacht voor deze demonstraties had dat, denk ik, niet gelukt.

Alleen, stel dat advocaten -ergens- gelijk halen... wat dan? Komen er dan meer docenten? ...
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_54816302
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mijn ervaring is dat de school prima mogelijkheden biedt om extra diepgang te creeren. Zo was het mij met een aantal vrienden toegestaan in de tussenuren gebruik te maken van de laboratoriumruimte van scheikunde en natuurkunde, en we konden gebruik maken van het gereedschap in het technieklokaal als daar op dat moment geen les gaande was. Ideaal natuurlijk. Ik ben op dit moment niet overtuigd dat leerlingen en scholen die mogelijkheden al uitputtend onderzocht hebben.
Zoiets zou idd ideaal zijn. Maar de eis om een uur te mogen meetellen voor de 1040-urennorm is dat de leerling onder toezicht/begeleiding 'werkt'. Geheel zelfstandig de briljantste proefjes doen in een lab telt dus niet mee, half slapend naar je mp3-speler luisteren in een lokaal met een leraar die proefwerken zit na te kijken, of een mediathecaresse die een boek leest, wel.

Maar goed, met die eis van 'er moet begeleiding aanwezig zijn' valt natuurlijk ook wel te sjoemelen. Het begrip 'les ' en 'onder begeleiding aan het werk zijn' wordt door de scholen ook nogal ruim genomen, dus waarom het begrip 'begeleiding aanwezig' niet? Een TOA die om het half uur even binnenloopt is wellicht al genoeg
  zaterdag 24 november 2007 @ 01:10:39 #263
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_54816341
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is de zaak van de school het beleid van regering uit te voeren, de leerling is gewoon een klant. En zorg dat je ook behandeld wordt als klant is mijn gedachte dan.
Maar als klant moet je wel de waarborg hebben dat er ook wat te kiezen valt, niet dat je alleen kan kiezen tussen scholen die allemaal 80 bullshituren per jaar geven. En op het moment dat de scholen dat belang niet voor je behartigen, zul je het zelf moeten doen.
quote:
Maar gezien het gezamenlijke belang is een informele samenwerking helemaal geen gek idee lijkt mij. Stel je je in formele omgang formeel op, zorg dat je al je rechten ook uit kunt oefenen, maar wees niet blind voor de informele kant die je tegelijkertijd kunt bewandelen.
Nogmaals, de scholen hebben hier totaal geen initiatief getoond. Niet verwonderlijk, want zij snijden gewoon in het 'echte' aantal lesuren om rond te kunnen komen. De overheid roept wat, de scholen kunnen zich indekken, en de leerlingen worden de dupe. Waarom zou een school moeite willen doen voor iets waar zij zonder noemenswaardige problemen vanaf komen?

Zelfs als men het dankzij hard onderhandelen en lobbyen voor elkaar krijgt om geld te krijgen voor die 80 uur per jaar extra, dan geldt het alsnog voor alle scholen, en houden ze er geen winst aan over, want die 80 uur moet dan wel uitgegeven worden aan docenten. Netto-winst voor een school: 0.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_54816588
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:08 schreef Yildiz het volgende:
Alleen, stel dat advocaten -ergens- gelijk halen... wat dan? Komen er dan meer docenten? ...
Wellicht dat het ministerie gedwongen kan worden om bijvoorbeeld tijdelijk op die 960 uur te gaan zitten en pas als er voldoende docenten zijn en geld om die docenten aan te trekken dat weer naar 1040 uur omhoog kan.
quote:
Bolkesteijn, gezien de media-aandacht denk ik dat er inderdaad nu advocaten zijn dit pro deo wel wat willen doen. Zonder de media-aandacht voor deze demonstraties had dat, denk ik, niet gelukt.
Hmmm, ja daar heb je misschien wel gelijk in. Media-aandacht zal voor een pro deo advocaat natuurlijk wel meespelen, zo had ik er nog niet naar gekeken.
pi_54816609
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:57 schreef Loedertje het volgende:
Ik ook
Het was zo slecht nog niet die middelbare school periode
Laten we het over doen! Waar spreken we af? Het LAB in Sneek of de Doele in Leeuwarden?

Tussenuren barren bij uitstek
pi_54816662
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 01:10 schreef HenryHill het volgende:
Nogmaals, de scholen hebben hier totaal geen initiatief getoond. Niet verwonderlijk, want zij snijden gewoon in het 'echte' aantal lesuren om rond te kunnen komen. De overheid roept wat, de scholen kunnen zich indekken, en de leerlingen worden de dupe. Waarom zou een school moeite willen doen voor iets waar zij zonder noemenswaardige problemen vanaf komen?

Zelfs als men het dankzij hard onderhandelen en lobbyen voor elkaar krijgt om geld te krijgen voor die 80 uur per jaar extra, dan geldt het alsnog voor alle scholen, en houden ze er geen winst aan over, want die 80 uur moet dan wel uitgegeven worden aan docenten. Netto-winst voor een school: 0.
De vraag die bij mij dan rijst, zijn de scholen wel zo tegen deze situatie. Zo nee, dan ligt de bal toch echt bij de leerlingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-11-2007 01:33:17 ]
  zondag 25 november 2007 @ 11:56:31 #267
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_54821219
Las ik dus net in de krant dat ik uit het tijdperk kom dat je nog 1096 uur per jaar naar school moest, dus het is al afgezwakt ook.
  zondag 25 november 2007 @ 11:58:05 #268
3542 Gia
User under construction
pi_54821247
Reken es uit hoeveel 1040 lesuren in gewone uren is. En dan delen door zo'n 196 lesdagen, dan kom je algauw op zo'n 4,5 uur per dag in een klaslokaal. Nou schandalig hoor!
pi_54821287
Stuur mij een lijst met studenten die mee doen aan de staking en dan weten die tenminste zeker dat ze geen baan bij mij krijgen... Paupers... Met ca. 10 weken vakantie nog klagen ook. Mijn studie tijd was de meest leuke en ontspannen tijd van mijn leven. Nu ik aan het werk ben is het pas druk en veel uren.

Jankerds zijn het zonder een drive for result.. Prutsers
pi_54821700
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 00:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is de jeugd dan plotseling zo slim geworden? (kan ik me bijna niet voorstellen) Of is het niveau van het onderwijs dan schrikbarend gekelderd?
Elke nieuwe generatie is een aantal IQ slimmer dan de vorige, misschien moeilijk voor je om aan te nemen, maar deze nieuwe generatie zal ook slimmer zijn dan jouw generatie.

En niet voor niets heet de generatie na 1985> de generatie Einstein.

En een periode van rust voor de Tentamens/examens is juist van positieve invloed op je resultaten, ik weet niet of degene die die ridicuul-post maakte een hogere opleiding heeft genoten, maar ook op de uni krijg je een weekje af voor tentamens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')