abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 november 2007 @ 02:16:03 #51
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_54817546
ik vind het een beetje vreemd dat als TS zegt dat hij een doel mist in zijn leven, bijna iedereen aankomt met sociale contacten. Je kan genoeg sociale contacten hebben en nog steeds het gevoel hebben dat je leven weinig vervulling geeft.

Niet iedereen wordt gelukkig van hetzelfde. Ik ken genoeg mensen die diepongelukkig in de bush in verweggistan stonden omdat er zo´n beeld is dat reizen echt heel gaaf is en je leven verandert. Of zichzelf afvragen na een avond in de kroeg: leuke avond gehad, daar niet van, maar is dit het?

Een doel kan ook gaan over iets meer dan verstrooiing zoeken in avondjes uit of gezelligheid. Maar dat je wanneer je 80 bent kan zeggen, ik heb wat gedaan met mijn interesses en capaciteiten.

En dat kan pas als je weet waar je enthousiast over wordt, waar je hart ligt. En dat kan voor de een bij vrienden of reizen liggen en voor de ander bij schaken of vissen. Wat vond je als kind leuk? Dat is vaak een goede aanwijzing om erachter te komen waar je blij van wordt.

Wordt je bijvoorbeeld helemaal enthousiast van films? Kijk of je er iets mee kan. Heb je niet de mogelijkheden om Steven Spielberg te worden? Misschien kan je wel vrijwilliger worden bij het lokale filmhuis. Ik noem maar wat. Als je zo´n passie maar integreert in je leven.
pi_54817616
Ga drugs gebruiken!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 24 november 2007 @ 02:25:33 #53
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_54817632
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 02:16 schreef Vandaag... het volgende:
ik vind het een beetje vreemd dat als TS zegt dat hij een doel mist in zijn leven, bijna iedereen aankomt met sociale contacten. Je kan genoeg sociale contacten hebben en nog steeds het gevoel hebben dat je leven weinig vervulling geeft.

Niet iedereen wordt gelukkig van hetzelfde. Ik ken genoeg mensen die diepongelukkig in de bush in verweggistan stonden omdat er zo´n beeld is dat reizen echt heel gaaf is en je leven verandert. Of zichzelf afvragen na een avond in de kroeg: leuke avond gehad, daar niet van, maar is dit het?

Een doel kan ook gaan over iets meer dan verstrooiing zoeken in avondjes uit of gezelligheid. Maar dat je wanneer je 80 bent kan zeggen, ik heb wat gedaan met mijn interesses en capaciteiten.

En dat kan pas als je weet waar je enthousiast over wordt, waar je hart ligt. En dat kan voor de een bij vrienden of reizen liggen en voor de ander bij schaken of vissen. Wat vond je als kind leuk? Dat is vaak een goede aanwijzing om erachter te komen waar je blij van wordt.

Wordt je bijvoorbeeld helemaal enthousiast van films? Kijk of je er iets mee kan. Heb je niet de mogelijkheden om Steven Spielberg te worden? Misschien kan je wel vrijwilliger worden bij het lokale filmhuis. Ik noem maar wat. Als je zo´n passie maar integreert in je leven.
quote:
Ik ken genoeg mensen die diepongelukkig in de bush in verweggistan stonden

suffe mensen ken je dan als ze niet zo'n ervaring op waarde weten te schatten....
  zaterdag 24 november 2007 @ 02:37:27 #54
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_54817727
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 02:25 schreef Buschetta het volgende:

[..]

[..]

suffe mensen ken je dan als ze niet zo'n ervaring op waarde weten te schatten....
goede bijdrage
pi_54817800
Ik kan me wel vinden in wat Vandaag schrijft. Ik heb zat contacten, maar kan als ik van m'n werk naar m'n cursus naar m'n sportclub naar m'n etentje naar m'n kroegafspraak ren juist heel ver van mezelf af komen te staan. Dan ligt het onbevredigende gevoel van 'wat ben ik nou eigenlijk allemaal aan het doen?' helemaal niet aan een gebrek aan contacten, maar eerder aan het feit dat je op een automatische piloot draait zonder je af te vragen wat je nou eigenlijk wilt.
pi_54823706
Waarom beginnen mensen gelijk met etiketten en doorverwijzingen te strooien. Ts moet gewoon lol gaan maken.

Als je een doel in je leven hebt, moet je gewoon een doel maken; wil je muzikant worden? koop een gitaar, gaat veel tijd in zitten, dus daar ben je wel even zoet mee. Wil je een boek uitbrengen gaan stukken schrijven, of ga een stripboek of prnetenboek tekenen. Wil je een gespierd lichaam, ga op een sport of ga fitnessen. Je moet uitdagingen zoeken in het leven om het spannend te houden. Daar kom je achter door impulsief te handelen, en dingen te doen waar je eigenlijk niet helemaal achter staat door schaamte of angst of wat dan ook.

En als je echt iets wilt veranderen, ga je bij je ouders weg, ga op jezelf wonen. In een studentenhuis kun je veel vrienden maken. Daarnaast heb je als je op jezelf woont ook veel meer verplichtingen. Je moet het huis schoonhouden, maar je leert bijvoorbeeld ook goed koken ( ook iets wat je als doel kunt stellen ). Daarnaast als je in een studentenstad woont is er elke avond wel wat te doen. Ga bij optredens van bandjes kijken, loop een café binnen, sluit je aan bij een vereniging , etc.

Ik ben trouwens benieuwd wat voor werk je doet, heb je veel collega's, want die kun je toch ook een keer voor een avondje bierdrinken of voor het eten uitnodigen?
pi_54829705
Ondanks dat ik in de WAO zit heb ik toch enkele doelen in mijn leven, zo wil ik al jaren mijn rijbewijs halen en wil ik erna eens gaan verhuizen. Maar heb mij nooit echt depressief gevoeld (soms een beetje, maar nooit voor lang) ook nooit naar drank of drugs gegrepen als iets mij niet lukt. Maar dat rijbewijs is een doelstelling die ik wil halen en als het even kan wil ik gaan verhuizen, maar dat is voor latere zorg, hoef immers niet weg hier.
  zondag 25 november 2007 @ 18:11:28 #58
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54829959
quote:
Op zaterdag 24 november 2007 02:16 schreef Vandaag... het volgende:
Wat vond je als kind leuk? Dat is vaak een goede aanwijzing om erachter te komen waar je blij van wordt.
Vroeger bestond mijn leven enkel uit Lego en Nintendo.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_54829974
Je krijgt gewoon je primaire levnsbehoefte op een presenteerblaadje aangerijkt. Eten, drinke, dak bover je hoofd, liefde van je ouders(weet niet of je een vrienin hebt?)
Maar dan kan je echt lui worden idd jezelf motiveren kan je doen door van je reed af te komen e3n dingen te gaan ondernemen krijg je van zelf meer energie. Of miss ben je gwoon tevreden met je luie leven en denk je dat het moet verandren omdat je op TV allemaal mensen ziet die een groots en balngrijk leven leiden. Maar dat is slechts voor weinigen weg gelegd.
pi_54836141
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 16:13 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Uuuuh ... ja? Misschien raar voor jouw?

Heb zonet een oude klasgenoot van me gemaild. Misschien dat we kunnen afspreken om een keer iets te gaan doen ergens. Zo ben ik inderdaad onder de mensen dan. Het enige probleempje is dat hij gothic is. Schaam me dan een klein beetje in het openbaar met hem (verder wel een goeie gast hoor).
Waarom zou je? Je loopt toch niet het risico door vrienden met hem gezien te worden?

In een studentenhuis gaan wonen kan ook een optie zijn; ben je ook meer onder de mensen.
pi_54836248
Het is zeer waarschijnlijk een periode Je leven bestaat uit fases! Dingen veranderen, ook jij kijkt over een poosje terug naar deze huidige periode. Als jij hier op terugkijkt, en het gaat beter met je (lees: je bent gelukkiger) dan wordt je juist alleen maar gelukkiger met deze gedachte
pi_54837343
Ik herken het wel n beetje. K zit zelfs ook vast,weet niet echt wat k moet doen. Ik heb een tijd wat psychische problemen gehad die zijn nou onder controle maar k heb mijn leven niet echt op de rails. Ik werk als vuilnisman en heb geen opleiding. Mijn verleden schrikt veel vrouwen af. Het verzwijgen mag ik niet van mijn begeleider maar ik vraag me serieus af of ik dat niet beter kan doen. @ topicstarter: ik zou gewoon wat naar de kroeg gaan.
pi_54837805
quote:
Op zondag 25 november 2007 22:47 schreef Pieter_1978 het volgende:
Ik herken het wel n beetje. K zit zelfs ook vast,weet niet echt wat k moet doen. Ik heb een tijd wat psychische problemen gehad die zijn nou onder controle maar k heb mijn leven niet echt op de rails. Ik werk als vuilnisman en heb geen opleiding. Mijn verleden schrikt veel vrouwen af. Het verzwijgen mag ik niet van mijn begeleider maar ik vraag me serieus af of ik dat niet beter kan doen. @ topicstarter: ik zou gewoon wat naar de kroeg gaan.
Er is niks mis met een vuilnisman!
pi_54838709
Een aantal reacties in dit topic doen mij sterk denken aan The Secret. (Law of Attraction)

@TS

Ik ben nog aardig jong, wordt binnenkort 18 jaar. Toch bekruipt mij dit gevoel soms ook al een beetje. Ik ben druk bezig (geweest) om deze negatieve, vicieuze cirkel te doorbreken. Het eerste wat ik heb gedaan is resoluut al mijn gameconsoles op Marktplaats.nl gezet. Van jongs af ben ik hier altijd érg gehecht aan geweest, maar 'gamen' geeft mij gewoon niet de voldoening die ik zoek. Het is meer een simpel tijdverdrijf.

Door mijn simpele leventje wat puur bestond uit school & gamen was ik ook aan de forse kant. Ik ben zo'n anderhalf jaar terug actief bezig geweest met gezonder leven. Na een moeilijke start werden de eerste resultaten zichtbaar wat ontzettend veel voldoening geeft. Het gezond leven was echt een doel van mij geworden. Moraal van het verhaal: zoek iets wat je voldoening geeft, gamen geeft dit NIET. Het is nogmaals gewoon een aardig tijdverdrijf.

Op sociaal gebied gaat het de laatste jaren goed, maar zoals hierboven al ergens aangehaald werd hoeft dit nog geen voldoening te geven. Het geeft wel enige voldoening, maar het maakt mijn leven nog niet compleet. Ik vind het zelf erg lastig om te bepalen wat ik nou echt wil. Het is ontzettend belangrijk om je doelen voor ogen te hebben.

De drive die ik een ruim jaar heb gehad m.b.t. 'gezond leven' is uiteindelijk ook weer voorbij gegaan. Ik ben nog steeds op mijn ideale gewicht, maar dankzij mijn rookverslaving is het sportieve gedeelte hiervan in één zucht omver geblazen. Roken is killing voor je conditie...

Streven nu is om mijn diploma binnenkort te halen en daarna een andere opleiding te gaan doen. Een nieuwe relatie is ook iets waar ik sinds kort weer naar verlang, ik ben alweer een half jaartje vrijgezel en heb het idee toe te zijn aan een nieuw iemand. Echter, hoe ouder ik word, hoe minder snel ik iemand écht leuk vindt. Maar goed, nu begin ik een beetje off-topic te blaaten...

Dus nogmaals; stel doelen en verwezenlijk ze. Blijf niet zitten op je gat, onderneem actie. Geloof in het feit dat je simpele, doelloze leventje verandert in wat jij werkelijk zoekt. Werk hier actief aan.

Zo, nu eerst maar eens gaan slapen. Het 'vroeger naar bed gaan'-streven moet ik ook maar eens gaan realiseren.
  maandag 26 november 2007 @ 12:18:31 #65
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_54844834
Dit weekend ook niet veel gedaan. Misschien voel ik me nu wat nuttelozer omdat het zon slecht weer is? Ga mezelf vanmiddag tenminste wel inschrijven bij een verhuurkantoor. Misschien kan ik ergens een appartment ofzo huren. Thuos houd ik het ook niet echt veel langer uit denk ik.
pi_54845021
Dude,.. en dan ook nog is je xbox en ps3 kwijt.
Jij hebt echt geen leven?

[ Bericht 37% gewijzigd door Emel op 26-11-2007 13:02:01 (Doe gewoon) ]
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Op maandag 26 november 2007 12:18 schreef henkzijlstra het volgende:
Dit weekend ook niet veel gedaan. Misschien voel ik me nu wat nuttelozer omdat het zon slecht weer is? Ga mezelf vanmiddag tenminste wel inschrijven bij een verhuurkantoor. Misschien kan ik ergens een appartment ofzo huren. Thuos houd ik het ook niet echt veel langer uit denk ik.
succes sociale verhuur doe je ongeveer 5 jaar over om aan een huis te komen

heerlijk, mensen die aan de toekomst denken enzo
Ja doei.
pi_54845178
Verkoop je XBOX360 en je PS3.
  maandag 26 november 2007 @ 12:37:41 #69
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_54845237
quote:
Op maandag 26 november 2007 12:33 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nadat ik wat rond heb gekeken op internet denk ik dat het hier zo een half jaartje duurt voordat ik iets heb. Valt wel mee dus.
pi_54845356
quote:
Op maandag 26 november 2007 12:33 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ligt eraan waar je woont he
En uergentie is tegenwoordig zo te regelen,..

en urgentie regelen is juist weer moeilijker geworden.. en TS maakt geen kans op urgentie eerder kans op een plekje in een debielen-commune
Ja doei.
  maandag 26 november 2007 @ 13:15:19 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_54845907
quote:
Op maandag 26 november 2007 12:37 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Nadat ik wat rond heb gekeken op internet denk ik dat het hier zo een half jaartje duurt voordat ik iets heb. Valt wel mee dus.
Als je daar te lang moet wachten zou ik kijken in de particuliere sector. Wel is dat veel duurder natuurlijk.

Maar meestal kun je er wel kamers krijgen die net wat meer zijn dan een studentenkamer (soms met eigen keuken of badkamer) voor ene prijs die niet te hoog is. Als je het niet erg vind je huis met wat anderen te moeten delen is het een goede optie.

Zelf heb ik via die weg ook wat niet al te duurs gevonden. Het is niet alles. Maar beter dan bij mn ouders blijven zitten.
pi_54846013
quote:
Op maandag 26 november 2007 12:47 schreef motorbloempje het volgende:
het is overal in nederland kut, via de sociale woningbouw. en ik kan het weten, want ik werk er

en urgentie regelen is juist weer moeilijker geworden.. en TS maakt geen kans op urgentie eerder kans op een plekje in een debielen-commune
Je laat gewoon jezelf het huis uit trappen,.. zorgt dat er een zwangere chick in de buurt is en klaar.

maarreh.. een sociaal gestoorde als TS in een studentenhuis? Gezellige boel moet dat worden
Ja doei.
pi_54848759
quote:
Op vrijdag 23 november 2007 15:31 schreef henkzijlstra het volgende:
Beste mensen,

Na al langere tijd meegelezen te hebben op dit forum toch maar bedacht om zelf s iets te gaan posten. Misschien hebbe jullie tips voor mijn probleem, anders is het tenminste fijn voor mij om mijn hart even te kunnen luchten.

Ik ben 21 en sinds een paar maanden werkzaam bij een kantoor in een stad bij ons in de buurt. Nou ik klaar ben met school en ben begonnen met werken heb ik niet echt een doel in me leven. Elke dag om 9u beginnen met werken tot 6u. Daarna de hele avond op mijn kamer zitten waar ik wat tv-kijk en wat computer. Daarna naar bed en dan begint het weer van voren af aan.

In het weekend gebeurt er ook niet echt iets speciaals. Meestal slaap ik lang uit en verdoe de rest van de dag met gamen (xbox 360 en playstation 3 ).

Vrienden heb ik eigenlijk niet, alleen de mensen die ik ken van me werk en de mensen die ik van internet en xbox live ken. Ik ga dus ook nooit uit. Ook niet veel behoefte aan eigenlijk.

De laatste tijd voel ik me nutteloos. Ik kom zo niet echt verder in me leven. Mijn ouders zeggen vaak dat ik iets moet gaan doen en zien me denk ik graag op mijn eigen gaan wonen. Maar wat moet ik dan doen? Wassen en koken en poetsen hoef ik nu niet te doen, dus dat is wel relaxed zo...

Iemand misschien tips om mijn leven wat meer inhoud te geven? Ben van nature best wel een sociaal en ondernemend persoon dus snap niet hoe dat dan bij andere mensen gaat?

Thanx for advice.

Henk a.k.a. TheKiller007 (voeg me maar toe op xbox live als je wilt/durft )
Dit klinkt voor mij erg herkenbaar. Ik zit eigenlijk in net zo'n zelfde situatie. 'Het leven kan mooi zijn, mits je maar geluk hebt', zeg ik altijd maar.
pi_54849252
quote:
Op maandag 26 november 2007 15:58 schreef StilteStilte het volgende:
'Het leven kan mooi zijn, mits je maar geluk hebt', zeg ik altijd maar.
"het elven is zoals je het er zelf naar maakt"
Al die mensen die zielig lopen te doen terwijl ze zelf het probleem zjin.
Op maandag 26 november 2007 16:26 schreef het.ismij het volgende:

[..]

"het elven is zoals je het er zelf naar maakt"
Al die mensen die zielig lopen te doen terwijl ze zelf het probleem zjin.
Inderdaad, van practisch elk probleem ben je zelf de oorzaak. ( En dan heb ik het natuulijk niet over ziektes enzo )

Ik ken ook zo'n huilie:

- boehoe, geen vrienden... nee gek he, als je sociaal een 0 bent en niet bereid bent er iets aan te veranderen ( argument: 'dat kan ik niet' ).

- boehoe, geen geld ( ga werken, lul )

- boehoe, geen werk ( ja, wat wil je met je niet afgemaakte mbo-2 "opleiding" als je liever spelletjes gaat spelen )

- boehoe, ik heb geen vriendin ( ja, wie wil er nu iemand zonder vrienden, baan of geld )

Oorzaak: lijkt me duidelijk. Het is maar net wat je er van maakt, je hebt je hele leven zelf in de hand, met uitzondering van het meest waardevolle: goede gezondheid.
pi_54849679
quote:
Op maandag 26 november 2007 16:46 schreef StonedKinG het volgende:
Oorzaak: lijkt me duidelijk. Het is maar net wat je er van maakt, je hebt je hele leven zelf in de hand, met uitzondering van het meest waardevolle: goede gezondheid.
precies,.. en zelfs al is je gezondheid niet 100% dan nog kan je aan bovengenoemde iets doen!
je moet het alleen wel willen,
IPV zelfmedelijde hebben ook echt actie ondernemen.

[..]

Dit klinkt voor mij erg herkenbaar. Ik zit eigenlijk in net zo'n zelfde situatie. 'Het leven kan mooi zijn, mits je maar geluk hebt', zeg ik altijd maar.
Misschien moeten jij en Henk maar samen op stap gaan.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 26 november 2007 @ 22:51:59 #80
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54858278
Opschoonslotje
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  maandag 26 november 2007 @ 23:00:06 #81
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_54858546
Wat bagger, alweer, verwijderd. Hou het wel bij het onderwerp, daar heeft iedereen meer aan

[ Bericht 28% gewijzigd door Inekris op 27-11-2007 01:31:58 ]
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  maandag 26 november 2007 @ 23:14:05 #82
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_54858954
Groepstherapie helpt je vast wel weer onder de mensen te komen, want volgens mij leef je voornamelijk op internet and that can't be good, that is called sick
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
  maandag 26 november 2007 @ 23:15:40 #83
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_54859008
wtf... Inekris als mod...
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_54859485
Ik wil niet oordelen, maar als jij de Sims speelt om te kijken of je een sociale leven bevalt, dan moet er wel iets mis zijn..

Jij durft niet. Dat is jouw probleem. Je komt nu met smoesjes.. Ga sporten. Begin daar mee...
Vrienden maken is lastig.. Maar zoek je vrienden van vroeger op. Zet die pc toch lekker uit.
Begin eerst met sporten.. En loop rond met een kleine glimlach. zo ben je makkelijk benaderbaar.
  dinsdag 27 november 2007 @ 20:45:19 #85
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_54876911
Edit: niet baggeren

[ Bericht 96% gewijzigd door Emel op 27-11-2007 20:49:17 ]
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  dinsdag 27 november 2007 @ 21:26:23 #86
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_54877770
quote:
Op maandag 26 november 2007 23:30 schreef Yel het volgende:
En loop rond met een kleine glimlach. zo ben je makkelijk benaderbaar.
Maar zeker niet met je tanden bloot, dat stoot juist af.
En houd je gulp altijd dicht.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  maandag 3 december 2007 @ 19:18:56 #87
178859 jesselyn
Kijk! Een banaan!
pi_55018571
Ook herkenbaar voor mij..

Ik ben dan niet zon gamer als jou (kheb geen ps3 of xbox of wat dan ook), maar ik voel me ook vrij nutteloos en leeg af en toe. Ik sport/eet vrij gezond en heb genoeg slaap. (ook al ben ik vaak moe) Toch is er iets wat me geen voldoening geeft.
Ben er nog niet achter wat....

Op sociaal gebied ben ik toch ook geen weirdo. Alleen heb ik vaak geen zin in gesprekjes, zoals hoe gaat he bla bla bla.. Of ik nu zo ben, of dat dit komt door dat onvoldaane gevoel weet ik niet

Verder onderneem ik toch ook wel het 1 en ander. Maar toch.. dat gevoel....

Mmm tips voor TS:

- als je niet sport... ga sporten... liefst in teamverband. Ik fitness wel, maar dit blijkt na anderhalf jaar ook niet alles te zijn.
- Wil je zelf echt sociaal worden? Zoek het op. Ga bij mensen langs... Spreek ze gewoon aan.. Maak een grapje. Laat merken dat je er bent. (voor mij hoeft het allemaal niet zo gloof ik)

Veel succes.....
Nunc est bibendum
pi_55024051
quote:

[..]

Dat geluk heb je ook, het wordt alleen onderdrukt door je eigen ego die vol zit met doctrines en leugens over hoe men geluk zou moeten vinden in het leven.

[ Bericht 12% gewijzigd door Nee op 03-12-2007 23:39:41 (verkeerde qoute) ]
pi_55024077
je bent ook gewoon nutteloos.
net zoals iedereen,maak gewoon wat lol kerel.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_55024348
Mijn doel op dit moment is eigenlijk de pesterijen op school overleven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')