quote:Kesler wil verder met play-offs
Uitgegeven: 4 december 2007 06:34
Laatst gewijzigd: 4 december 2007 06:36
ZEIST - Directeur Henk Kesler van de KNVB verwacht dat de eredivisie ook in de komende jaren met play-offs wordt afgesloten. Hij verklaarde dat maandag na afloop van de algemene vergadering betaald voetbal in Zeist.
ANP
Het besluit van de Europese voetbalbond om bekerwinnaars niet direct tot de Champions League toe te laten, staat volgens Kesler voortzetting van de play-offs niet in de weg. "Aangezien het mediacontract aan het einde van het seizoen afloopt, zal de Eredivisie NV snel met de opzet voor de komende jaargangen van de eredivisie komen", verklaarde Kesler.
"Ik verwacht niet dat die opzet geen play-offs meer kent. Het zou wel kunnen dat er na drie jaar andere play-offs komen. Het zou ook kunnen dat de eredivisie in de toekomst nog maar zestien clubs telt. Maar dat moeten we afwachten. Dat is aan de Eredivisie NV. Maar de KNVB moet de opzet van de competitie wel goedkeuren."
Platini
Het uitvoerend comité van de UEFA zette afgelopen vrijdag een streep door het voorstel van voorzitter Michel Platini om bekerwinnaars vanaf het seizoen 2009-2010 direct door te laten stromen naar de Champions League. De Europese voetbalbond stemde wel in met enkele andere ingrijpende wijzigingen voor de Europese competities.
De kampioen van Nederland kwalificeert zich ook vanaf het seizoen 2009-2010 rechtstreeks voor de Champions League. De nummer twee van de rangschikking moet in de toekomst echter niet één maar twee kwalificatieronden overleven. De bewuste Nederlandse club stuit in de derde en laatste kwalificatieronde bovendien op een tegenstander uit één van de vijf toplanden van Europa.
UEFA Cup
Nederland houdt ook na het seizoen 2009-2010 voorlopig vier clubs in de UEFA Cup. De nummer drie van de eredivisie en de bekerwinnaar stromen in bij de vierde kwalificatieronde. De nummer vier van de eredivisie moet al in de derde kwalificatieronde van de UEFA Cup in actie komen. Voor de nummer vijf van de eredivisie begint vanaf het seizoen 2009-2010 de lange weg richting de UEFA Cup met een optreden in de tweede kwalificatieronde.
"Het wordt voor Nederlandse clubs moeilijker om de Champions League en de UEFA Cup te bereiken", reageerde Kesler op de nieuwe opzet van de Europese competities. "Maar we moeten ook niet vergeten dat Nederland afgezakt is naar de negende plaats op de Europese ranglijst. Bij de huidige regelgeving zou dat betekenen dat we met twee clubs minder aan Europees voetbal zouden mogen deelnemen."
quote:Op dinsdag 4 december 2007 20:34 schreef RayMania het volgende:
Ik had eigenlijk toch wel gehoopt dat dit het laatste seizoen met playoffs zou zijn...
quote:Op dinsdag 4 december 2007 21:55 schreef DRD het volgende:
Wil nog veels te laat iets toevoegen aan de discussie.
Van Praag had het bij Studio Voetbal over "clubs waarvan de begroting voor 70% bestaat uit televisiegelden uit de Eredivisie". Er is inderdaad 1 zo'n club. In de eerste divisie is de laagste begroting 1.6 miljoen euro, waarvan 5 ton afkomstig is uit de Eredivisie. Een dikke 30% dus. Die ene club komt dus uit de Eredivisie en is Excelsior. Van de 3,8 miljoen die die club dit seizoen komt 71% (2,7 miljoen) uit de TV gelden pot.
Dat de afdracht naar de Eerste Divisie misschien aan de hoge kant is, dat een Eredivisie met 16 clubs voor hogere inkomsten bij de grotere clubs zorgt en dat dit een ongewenste situatie is, zal allemaal wel.
Van Praag wist dit. Van Praag heeft doelbewust geprobeert de Eerste Divisie negatief af te schilderen. Hugo Borst deed vrolijk mee, waarschijnlijk nogsteeds geirriteerd omdat het drie seizoenen duurde voordat zijn clubje met veel pijn en moeite via de achterdeur toch weer kon promoveren (en wat na volgend seizoen hopelijk wéér drie seizoenen duurt).
Jammer dat Frans Derks niet scherp genoeg was om het direct af te straffen. De Eerste Divisie leeft als nooit tevoren. Met een opening naar onderen kan het echt de leukste competitie van Nederland worden. Dat moet nu niet door gedwongen fusies of saneringen verpest worden.
Precies weet ik het niet. Ik weet wel wat ik er leuk aan vind.quote:Op dinsdag 4 december 2007 23:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is precies leuk aan de Eerste divisie?
op dezelfde manier probeeerde Reker de Eerste divisie weg te zetten met clubs die maar 800 toeschouwers trekken, dat was ook een karikatuur......... de ECV probeert duidelijk een positie in te nemen voor de onderhandelingenquote:Op dinsdag 4 december 2007 21:55 schreef DRD het volgende:
Wil nog veels te laat iets toevoegen aan de discussie.
Van Praag had het bij Studio Voetbal over "clubs waarvan de begroting voor 70% bestaat uit televisiegelden uit de Eredivisie". Er is inderdaad 1 zo'n club. In de eerste divisie is de laagste begroting 1.6 miljoen euro, waarvan 5 ton afkomstig is uit de Eredivisie. Een dikke 30% dus. Die ene club komt dus uit de Eredivisie en is Excelsior. Van de 3,8 miljoen die die club dit seizoen komt 71% (2,7 miljoen) uit de TV gelden pot.
Dat de afdracht naar de Eerste Divisie misschien aan de hoge kant is, dat een Eredivisie met 16 clubs voor hogere inkomsten bij de grotere clubs zorgt en dat dit een ongewenste situatie is, zal allemaal wel.
Van Praag wist dit. Van Praag heeft doelbewust geprobeert de Eerste Divisie negatief af te schilderen. Hugo Borst deed vrolijk mee, waarschijnlijk nogsteeds geirriteerd omdat het drie seizoenen duurde voordat zijn clubje met veel pijn en moeite via de achterdeur toch weer kon promoveren (en wat na volgend seizoen hopelijk wéér drie seizoenen duurt).
Jammer dat Frans Derks niet scherp genoeg was om het direct af te straffen. De Eerste Divisie leeft als nooit tevoren. Met een opening naar onderen kan het echt de leukste competitie van Nederland worden. Dat moet nu niet door gedwongen fusies of saneringen verpest worden.
kun je dat onderbouwen met bronnen en getallen? Want volgens mij valt dat best mee op een paar hoofdklassers na.quote:Op woensdag 5 december 2007 02:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De helft van de eerste divisie clubs trekt gewoon minder toeschouwers dan een beetje hoofdklasser
Die zouden dus gewoon lekker in de hoofdklasse moeten gaan voetballen voor een biertje en wat bitterballen
Dat denk ik ook, maar er zijn natuurlijk wel een aantal gevallen die weinig met betaald voetbal te maken hebben. Neem Eindhoven, sinds die club dertig jaar geleden gedegradeerd is spelen ze nergens meer om, met als gevolg dat er nog maar weinig publiek komt. Voor zo'n club zou het dan ook niet slecht zijn als degradatie uit de eerste divisie mogelijk zou worden, in zekere zin zou dat de club weer tot leven roepen. Dan gaat het immers weer ergene om.quote:Op woensdag 5 december 2007 02:25 schreef rubbereend het volgende:
[..]
kun je dat onderbouwen met bronnen en getallen? Want volgens mij valt dat best mee op een paar hoofdklassers na.
Precies wat je zegt. Het is gewoon een verademing om in je autootje te stappen, op je gemak richting het stadion te gassen en daar zoals het hoort een kaartje aan de kassa te kopen. Heerlijk. Verder is de spanning in de competitie natuurlijk ook groot, zeker dit jaar blijkt gewoon weer dat er meerdere kandidaten zijn voor het kampioenschap en de periodetitels.quote:Op woensdag 5 december 2007 00:51 schreef DRD het volgende:
[..]
Precies weet ik het niet. Ik weet wel wat ik er leuk aan vind.
De Eerste Divisie is vermakelijk. Vaak twee ploegen die willen voetballen. Veel inzet, veel strijd. Veel opmerkelijke uitslagen. Moeilijk te voorspellen. "Iedereen kan van iedereen winnen". En ook weer niet. Opkomende Talenten. Afbouwende routiniers. Nederlandse en vaak zelfs lokale spelers. Spanning. Periodetitels. Veel vrij vervoer. Vaak gewoon een kaartje aan de kassa kopen. Geen clubcard gezeik. De commercie overheerst niet. Voetbal beleving zoals het 15 jaar geleden ook in de Eredivisie was.
Die postitie voor de onderhandelingen is mij wel duidelijk. Maar kom dan wel met de correcte cijfers. Dat maakt je standpunt sterker, nu komen Reker en Van Praag bij mij als onwetend over. Ze hebben ergens wat gehoord maar weten de inns en outs niet. Dan zijn de uitspraken die je doet zeer slecht.quote:Op woensdag 5 december 2007 01:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
op dezelfde manier probeeerde Reker de Eerste divisie weg te zetten met clubs die maar 800 toeschouwers trekken, dat was ook een karikatuur......... de ECV probeert duidelijk een positie in te nemen voor de onderhandelingen
Dat weten Haarlem en Telstar zelf ook en daar zijn ze al tijden mee bezig. Maar ja, het is geen Arnhem of andere stad waar de subsidiemiljoenen klaarliggen. Moeten die clubs daarom verdwijnen? Ik vind van niet.....quote:Op woensdag 5 december 2007 09:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Aantal clubs moet wel iets doen aan de accommodatie (Haarlem, Telstar), maar er hoeven van mij echt geen multifunctionele bouwsels te verrijzen in de eerste divisie. En dat gezeur rond toeschouwersaantallen: 90 procent van de hoofdklassers haalt de 1.000 toeschouwers niet eens. Ja, sporadisch als er een derby is. Denk je dat er bij IJsselmeervogels elke week 6.000 man langs de lijn staat?
Niemand beweert dat die clubs moeten verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat de situatie moet blijven zoals het nu is.quote:Op woensdag 5 december 2007 11:19 schreef DRD het volgende:
Dat weten Haarlem en Telstar zelf ook en daar zijn ze al tijden mee bezig. Maar ja, het is geen Arnhem of andere stad waar de subsidiemiljoenen klaarliggen. Moeten die clubs daarom verdwijnen? Ik vind van niet.....
Michael van Praag kwam met Haarlem / Telstar / TOP Oss / FC Eindhoven.quote:Op woensdag 5 december 2007 11:34 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Niemand beweert dat die clubs moeten verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat de situatie moet blijven zoals het nu is.
Nee, hij zei niet dat die clubs moeten verdwijnen, maar hij stelde dat hij hun bestaan niet meer wilde subsidiëren. Dat is iets anders.quote:Op woensdag 5 december 2007 11:57 schreef DRD het volgende:
[..]
Michael van Praag kwam met Haarlem / Telstar / TOP Oss / FC Eindhoven.
En ik zeg ook niet dat het moet blijven zoals het nu is. Het kan voor iedereen beter, Eredivisie, Eerste Divisie en amateurs. Maar schotel de mensen dan wel de juiste cijfers voor en laat ze op basis daarvan een mening vormen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |