Dat zeg ik toch?quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:42 schreef Nee het volgende:
Ja, dat is vrij normaal. Maar bij mij staat dit los van de activiteiten die ik onderneem, al zit ik de hele dag op een stoel. Het is ook proces op onbewust niveau, het wordt pas duidelijk als je terug kijkt op de afgelopen weken. Ik krijg dan het gevoel alsof ik de tijd niet nuttig kan besteden. Hmmz, moelijk uit te leggen.
Ik heb hetzelfde, en dat de tjid voor mijn gevoel in een soort extreme versnelling knalt als ik leuke dingen doen, zoals op vakantie gaan, weekend weg, avond stappen met maten.quote:Op zondag 25 november 2007 23:58 schreef Nee het volgende:
Van die cliché dingen zoals vaker sporten/uitgaan zorgen voor tijdelijke afleiding, maar de tijd blijft snel gaan, dat staat los van de manier waarop ik leef.
Ja jeetje dat zeggen de mensen hier toch?quote:Op zondag 25 november 2007 23:58 schreef Nee het volgende:
Van die cliché dingen zoals vaker sporten/uitgaan zorgen voor tijdelijke afleiding, maar de tijd blijft snel gaan, dat staat los van de manier waarop ik leef.
Het voelt aan alsof je soms gedwongen wordt om als een stresskip door het leven te gaan, geen tijd meer heb voor innerlijke rust of ontspanning.
Ik denk er zelf stiekem wel eens over om eens wat afstand te gaan nemen van de westerse maatschappij, minder tv kijken, geestdodende invloeden vermijden (media) en gewoon andere impulsen opdoen ofzo.
Misschien is het een verschijnsel wat bij deze tijd hoort, technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller, de beschikbaarheid van informatie is in een extreem tempo toegenomen, daardoor ook de behoefte om constant op de hoogte te blijven. Al deze informatie wordt vervolgens gepresenteerd in een ADHD jasje om je te dwingen als een geestdodend persoon door het leven te gaan, draaiend op egocentrisme, hebzucht en materialisme.
Geestelijke rust is er niet meer, het wordt ook niet aangemoedigd. Er wordt van je verwacht dat je op deze manier meedraait, en dat gaat in strijd met mijn gevoel en principes.
/pessimistische modes uit.
Zo veel invloed heeft de maatschappij nou ook weer niet op je hoorquote:Op maandag 26 november 2007 10:12 schreef Nee het volgende:
Ik heb vrij weinig invloed op hoe de maatschappij functioneert, wel kan ik zoals je zegt zoveel mogelijk invloeden vermijden, maar dan nog heb ik mijn verplichtingen waardoor ik toch gedwongen wordt om mee te draaien.
Ik gaf het als mogelijke verklaring, en alternatief voor de andere simplistische antwoorden die hier gegeven worden. Er is een hoop veranderd vergeleken met 20 jaar terug, ik denk dat deze ontwikkelingen best wel een flinke invloed uitoefenen op de menselijke geest, en niet iedereen dit kan bijhouden.
Dat laatste snap ik echt niet... Hoe kun je nu te jong zijn om de stap te nemen om je leven meer in te richten zoals je het zelf zou willen? Zoals gezegd er zijn echt geen heftige ingrepen voor nodig alleen maar een soort van correctie in je manier van denken....eentje die je zo te horen graag zo willenquote:Op maandag 26 november 2007 10:28 schreef Nee het volgende:
Klopt, mijn view op de wereld is mede bepaald door mijn omgeving en opvoeding, bepaalde doctrines worden al vanaf de vroege geboorte geleerd. Daar gaan nog wat jaartjes overheen voordat je eindelijk tot het inzicht bent gekomen dat geluk niet afhangt van sociale status, carriere en materialisme.
De maatschappij is hoe die is, misschien met goede bedoelingen en intenties misschien ook niet. Maar onze cultuur is de rust vergeten die we nodig hebben, we zijn informatieverslaafd geworden door mede het internet en media. Allemaal omgevingsfactoren die onze beleving van tijd kunnen beinvloeden imho.
Een balans zoeken is mogelijk maar volgens mij heel moeilijk, je moet sterk in je schoenen staan, en eerlijk gezegd ben ik daar nog net iets te jong voor om zo'n radicale stap te nemen.
Ik zeg ook niet dat je niet kritisch mag zijn naar onze maatschappij etcquote:Op maandag 26 november 2007 10:42 schreef Nee het volgende:
Het leven is iets anders dan de cultuur of maatschappij waarin je leeft. Het leven is mooi als je begrijpt wat mooi betekent, en dat geluk niet afhangt van de mogelijkheden die de maatschappij je te bieden heeft.
Ja, uiteindelijk ben ik de gene die er wat aan kan doen, maar het is nooit verkeerd om een kritische blik te verweven op de wereld waarin je leeft zodat het zoeken naar goede balans makkelijker wordt.
Voor mij kost het wel veel moeite om die barriere te doorbreken helaas.
of leven te enthousiast.quote:Op maandag 26 november 2007 23:30 schreef Shitonya het volgende:
mensen die de tijd als "wazig" of "snel" aanvoelen, hebben meestal een te grote sleur in hun leven..
Dudequote:Op dinsdag 27 november 2007 09:42 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
of brengen teveel tijd door op fok ^^
Ja, wat versta je onder een sleur? Sommige mensen hebben geen moeite om elke dag volgens een vast patroon te leven, andere hebben behoefte aan meer variatie en vrijheid in hun leven.quote:Op maandag 26 november 2007 23:30 schreef Shitonya het volgende:
mensen die de tijd als "wazig" of "snel" aanvoelen, hebben meestal een te grote sleur in hun leven..
een sleur houd in dag in dag uit hetzelfde doen, zelfde patroon, nooit/zeer weinig iets spontaans doen,quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:09 schreef Nee het volgende:
[..]
Ja, wat versta je onder een sleur? Sommige mensen hebben geen moeite om elke dag volgens een vast patroon te leven, andere hebben behoefte aan meer variatie en vrijheid in hun leven.
Dude,quote:Op dinsdag 27 november 2007 10:06 schreef het.ismij het volgende:
[..]
Dude
Jij snapt het echt niet he? kansloze stakker zonder leven/vriende, en nu ook zonder consoles omdat je papa (hoe fucking said) je adapters heeft gejat
Zoals ik al zei, ik ben it-erdus heb tijd zat overdag om te posten. In de avonden en weekenden zal je me zo goed als niet zien hier.
ik Fok! nl alleen onder kantoortijden![]()
waarom ga ik me eigenlijk in godsnaam tegen iemand verdedigen waarvan zijn sociale leven zijn pc en console (online) vriendjes is.![]()
quote:Op 23-07-2007 12:46 schreef het.ismij
Een gamende Chick!!
CoD![]()
Ik doe wel meer dingen die niet mogen.quote:Op dinsdag 27 november 2007 11:39 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Dude,
Volgens mijn snap jij het ook niet. Fokken in de baas zijn tijd is gelijk aan diefstal. De baas betaald voor jou, en jij maakt hier misbruik van door mensen te overtuigen hoe triest ze wel niet zijn op een internetforum. Hoe triest ben je dan haha?![]()
nicequote:Heb trouwens al een nieuw stekker gekocht kan nu dus weer 24/7 gamen.
![]()
Dan kom je dus echt in een sleurquote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:26 schreef mirved het volgende:
Wat ik me af vraag is worden jullie nou gelukkig van zo'n leven? Iedere dag: Op staan -> na werk- > na huis -> eten maken -> huishouden -> nog even tv? -> slapen en repeat. Ik ben nu nog student met heel veel vrije tijd en geniet met volle teugen van het leven maar zie echt op tegen zo een leven.
Zo druk dat je kop gewoon maar een beetje van alles kan onthouden? Zou daardoor best eens kunnen komen. Heb het gevoel wat ts beschrijft sinds ik terugben van een halfjaar reizen ook erg sterk, sinds mijn broer is overleden leef ik in een soort waas en kan ik met moeite bedenken wat gister heb gedaan, waardoor het tijdsgevoel helemaal verdwenen is. Het rare is, aan de ene kant lijkt kerst bijv. alweer eeuwen terug, aan de andere kant had het ook gister kunnen zijnquote:Op woensdag 7 januari 2009 00:11 schreef Alec690 het volgende:
Met heel veel moeite kan ik me net herinneren wat ik in de afgelopen dagen heb gedaan. Elke dag vliegt voorbij. Ik kan me nog wel herinneren als kind dat de tijd ontzettend langzaam ging, elke dag duurde lang en dat was erg fijn met al die vrijheid.
Wat ik doe is regelmatig nieuwe dingen ondernemen. Maar ook dat went. Zo heb ik een periode gehad waarbij ik elke avond bij iemand langs ging, toen kwam elke avond in de kroeg zitten en nu is het weer fitness. Het went erg snel. Ik heb een paar dagen zonder internet en televisie gezeten (ivm verhuizing) en dat is wel iets wat rust geeft. Het is gewoon intensief en tijdrovend om continue het laatste nieuws te willen lezen/zien, je mail checken, Fok! topics bijhouden en ga zo maar door. En of je er echt gelukkig van wordt? Ik weet het niet...
Ik heb precies hetzelfde... de uren vliegen voorbij.. terwijl vroeger alles veel langer duurdequote:Op vrijdag 23 november 2007 14:14 schreef jesselyn het volgende:
Zeer herkenbaar....
Ook voor mijn gevoel gaat de tijd heel snel voorbij. Ook omdat de nieuwere ervaringen minder worden. Maar om maar eens een voorbeeld te nemen. Je hebt een week vakantie. De laatste dag van die vakantie kijk je terug en vraag je je af wat je nou eigenlijk beleeft hebt. Tgaat allemaal zo snel..
Leek vroeger een middagje vrij van 2-6 heel lang. Nu is het zo om.
Ik zou eigenlijk ook liever van dat beeld afwillen. Volgens mij komt dit omdat je, des te ouder je word, je alles meer in een perspectief van tijd gaat zien. Je ziet de tijd voor een bepaalde periode en de tijd erna. Des te ouder je wordt des te korter de tijd voor je, des te sneller lijkt de tijd achter je voorbij te zijn gegaan. Alles is relatief....
Maar als ik het zo goed hoor, gaat dit beeld niet voorbij..
Volgens mij kunnen fotos nemen ook heel goed helpen.
quote:Ik volg je wel. Droom er zelf ook weleens van om alles achter te laten, die rukkers op het werk te vertellen dat ze de tering kunnen krijgen en mijn leven over een totaal andere boeg te gooien. Ik droom er ook van om echt vrij te zijn, om de hele dag gewoon in te kunnen delen zoals ik dat wil, maar als ik eerlijk ben en kijk hoe onze maatschappij (en de rest van de wereld) werkt, zie ik niet in hoe ik dat ooit kan bereiken.
Carrierewijs(is dat een woord?) gezien heb ik ook gewoon nul ambitie. Mijn vrienden bijvoorbeeld willen eigenlijk allemaal een zo belangrijk(status) mogelijke baan met uiteraard een zo hoog mogelijk loon, maar om eerlijk te zijn interesseert mij dat hele bedrijfsleven geen ene fuck en veracht ik het meer dan dat ik er aan mee wil doen. Maarja , ik zie momenteel helaas geen andere keuze dan er maar met grote tegenzin in mee te lopen, want in weze wordt ik ook net als de rest gechanteert om op mn werk te komen. Als ik niet kom , wordt ik ontslagen en mag je je bij het cwi melden en daar wordt je helemaal niet vrolijk van. Tja mijn voorlopige conclusie is dat echte vrijheid niet bestaat op deze wereld, tenzij je ontzettend rijk bent maargoed, als je vrijheid afhankelijk is van je geld, is dat dus ook geen echte vrijheid.
Hier sluit ik me volledig bij aan. Wat gaan we hieraan doen dan? Want als nog-net-student zijn we nu bijna de lul.quote:Wat ik me af vraag is worden jullie nou gelukkig van zo'n leven? Iedere dag: Op staan -> na werk- > na huis -> eten maken -> huishouden -> nog even tv? -> slapen en repeat. Ik ben nu nog student met heel veel vrije tijd en geniet met volle teugen van het leven maar zie echt op tegen zo een leven.
Gelukkig? Nee... Ik werk nog maar krap 3,5 jaar en zie het al helemaal niet meer zitten...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 23:26 schreef mirved het volgende:
Wat ik me af vraag is worden jullie nou gelukkig van zo'n leven? Iedere dag: Op staan -> na werk- > na huis -> eten maken -> huishouden -> nog even tv? -> slapen en repeat. Ik ben nu nog student met heel veel vrije tijd en geniet met volle teugen van het leven maar zie echt op tegen zo een leven.
Hoe herkenbaar!quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:13 schreef Nee het volgende:
Tijd gaat sneller naarmate je ouder wordt, daar is opzicht niks vreemds aan.
Alleen heb ik de laatste paar jaar het gevoel alsof ik geen grip meer krijg op de dagen/weken/maanden die in een extreem tempo voorbij gaan, het voelt niet normaal aan. Dit resulteert soms in een onrealistisch gevoel, de beleving van periodes zoals kerstmis/zomer/winter/etc ervaar ik meer als iets geforceerd, omdat je gedwongen wordt om weer dezelfde beleving mee te maken bij een bepaald moment.
Tot zover is er niks aan de hand, het beheerst mijn leven (nog) niet. Alleen vrees ik een beetje voor de toekomst, ik ben nog maar 22 en als de tijd door blijft gaan met accelereren vrees dat ik over 10 jaar helemaal geen besef meer heb van tijd, en dat het voor mij onmogelijk zal worden om in een systematische sleur te blijven leven waarin elke dag verloopt volgens een bepaald patroon.
Het is moeilijk om een abstract gevoel in begrijpelijke taal te omschrijven, het is niet alleen de tijd die sneller gaat maar ook het bijhorende onrealistisch gevoel waardoor ik ga piekeren over de toekomst en na ga denken over m'n rol in deze maatschappij.
Meer mensen hier last van?
Uitgaan, festivals bezoeken, dingen doen die je nooit gedaan hebt.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:36 schreef Kerdaben het volgende:
Herkenbaar, vooral in tijden dat je niet constant bezig bent met dingen ondernemen enzo. In m'n stageperiode vond ik dat verschrikkelijk, opstaan, werken, eten, paar uurtjes lamzakken en dan weer slapen. Tot ik na een tijdje iets meer actieve dingen ging doen wat de situatie iets draaglijker maakte (had ook te maken met geestdodend werk).
Maar dat is toch hoe het leven er voor vrijwel alle mannen in de westerse cultuur uitziet, geboren, naar school, werken, tussendoor een vrouw, huis met hypotheek en kinderen en dan doodgaan...en ja als je dan niet jezelf blijft prikkelen met nieuwe dingen dan wordt dat heel snel saai (hoewel sommige mensen er geen enkel probleem mee lijken te hebben...).
En dan helpt het ook niet dat in de huidige maatschappij je nauwelijks wordt aangespoord om je geestelijk te ontwikkelen, vaak lijkt het dat iedereen alleen maar geïnteresseerd is in de nieuwste TV, nieuwste games, nieuwste broodroosters en 's avonds een beetje naar Deal or no deal en de Frogers in de bijstand te kijken.
De oplossing...ik heb wel eens gedacht om gewoon m'n tv en computer eruit te flikkeren. Zover ben ik nog niet maar gelukkig zit er wel een knop op die steeds vaker op uit staat en ik ben voorlopig nog niet van plan vast werk te zoeken.
Uitgaan kan op een gegeven moment ook gewoon een sleur worden, weet ik uit ervaringquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:53 schreef Ulreazj het volgende:
[..]
Uitgaan, festivals bezoeken, dingen doen die je nooit gedaan hebt.Kan genoeg bedenken om me niet te vervelen hoor.
Precies mijn gedachten... Op een gegeven moment heb je gewoon alles al gedaan wat je wilde doen... En dat word het moeilijk om jezelf eens te prikkelen met iets nieuws...quote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:17 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Uitgaan kan op een gegeven moment ook gewoon een sleur worden, weet ik uit ervaring
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |