quote:Eredivisieclubs werken aan nieuwe tv-plannen
14/11/2007 08:05
EXCLUSIEF - Met Feyenoord-directeur Chris Woerts als inspirator werken de Eredivisieclubs aan nieuwe televisieplannen, die het bord op schoot om zeven uur verleden tijd gaan maken.
Voetbal International legde beslag op een onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Eredivisie CV (ECV) naar het kijkgedrag van de Nederlandse voetballiefhebber. Daaruit blijkt dat bijna een miljoen Nederlanders bereid zijn om te betalen voor voetbal op tv.
Vijftien euro voor een maandabonnement op alle wedstrijden of 2,50 per wedstrijd zijn daarbij de eerste richtbedragen. Voorwaarde daarbij is wel dat de aandacht op het open net voor voetbal minder wordt. De zondaguitzending van zeven uur 's avonds komt daarmee op de tocht te staan. Verder willen de kijkers minder analisten en geen erotiekkanaal naast de voetbalzender. Daarmee lijkt Nederland definitief rijp voor digitale tv.
De Eredivisie-clubs onderzoeken nu of ze niet samen een eigen BV op kunnen richten om zo zelf de rechten te exploiteren. Feyenoord-directeur Chris Woerts is achter de schermen de grote inspirator achter de innovatieve plannen van de Nederlandse voetbalclubs.
In de nieuwe Voetbal International zijn andere uitkomsten van het onderzoek te vinden, die de basis kunnen worden onder een nieuwe systeem van voetbal op de televisie.
quote:'Voetbal kijken tijdens 't eten verdwijnt'
Door PETER VAN DUYL
EINDHOVEN - Als het aan PSV ligt, worden de samenvattingen van de eredivisie volgend seizoen ingekort én zijn ze later op de avond te zien. Volgens de clubleiding van de landskampioen is dat noodzakelijk om de liverechten van het nationale voetbal optimaal te kunnen benutten.
Als PSV en de andere topclubs in Nederland hun zin krijgen, verdwijnt het tradionele voetbalprogramma van zondagavond zeven uur. Voetbal kijken met het bord op schoot wordt dan een relikwie uit het verleden.
,,Als je,’’ zegt Marcel van den Bunder, commercieel directeur van PSV, ,,de live-wedstrijden meer de ruimte wil geven, dan móet je iets doen aan de samenvattingen. Als je ervoor wil zorgen dat meer mensen een abonnement nemen op een voetbalkanaal zul je het aanbod op het open net moeten verminderen. Sommige mensen noemen het ‘bord op schoot’ onderdeel van onze cultuur. Ik noem het een gewoonte en gewoontes kun je veranderen.’’
Aan het einde van dit seizoen loopt het contract over de tv-rechten af, dat drie jaar geleden werd afgesloten met John de Mol. Inmiddels zijn de rechten overgedaan aan RTL. De clubs verwachten vooral veel meer geld te halen uit de liveregistratie van ons voetbal. ,,Nederland is het enige land waar de samenvattingen meer opleveren dan de live-rechten,’’ zegt Van den Bunder.
Volgens de PSV-directeur zal het Nederlandse voetbal even door de zure appel moeten heen bijten. ,,Misschien zul je eerst, een jaar of twee, je verlies moeten nemen. Daarbij zal PSV de solidariteitsgedachte blijven uitdragen. Maar we moeten naar een betere exploitatie van de live-rechten: dát is de toekomst.’’
eens.quote:Op dinsdag 20 november 2007 10:42 schreef borisz het volgende:
Ik merk wel als ik al om half 1 of half 3 het live heb gezien, dat ik de wedstrijd niet perse nog eens in samenvatting wil zien.
Maar toch hoop ik dat het 7 uur blijft.
Landverrader.quote:Op dinsdag 20 november 2007 10:57 schreef dndiek het volgende:
Ik kijk bijna nooit meer om 19.00u naar het voetbal.
Ik ook niet meer sinds het op Sport 1 is.quote:Op dinsdag 20 november 2007 10:57 schreef dndiek het volgende:
Ik kijk bijna nooit meer om 19.00u naar het voetbal.
Dus mij maakt het niet uit
Ik kijk inderdaad ook nog amper naar het NL voetbal om 19.00 uur en als er geld voor betaald moet worden, dan ben ik niet 1 van die verwachte (gehoopte) 900.000 daar de NL TV sowieso te weinig biedt voor te veel geld.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:35 schreef M0NTANA het volgende:
Kijk ook lang niet altijd meer naar de samenvattingen om 19.00 uur, terwijl het vroeger vaste prik was.
Het zal vermoedelijk pas na tienen worden denk ik.quote:Op dinsdag 20 november 2007 13:57 schreef rubbereend het volgende:
half 9 a 9 uur vind ik ook prima tijd voor de wedstrijden.
Hier precies zo, nu met tele2 op sport1.quote:Op dinsdag 20 november 2007 10:42 schreef borisz het volgende:
Ik merk wel als ik al om half 1 of half 3 het live heb gezien, dat ik de wedstrijd niet perse nog eens in samenvatting wil zien.
Maar toch hoop ik dat het 7 uur blijft.
Al verkochten we de tvrechten aan heel de wereld, dan nog levert dat niet de helft op van de Engelse wedstrijden.quote:Op dinsdag 20 november 2007 15:40 schreef ub40_bboy het volgende:
Voer gelijk maar in. Dan kan Nederland eindelijk weer aansluiten met Europa qua financien.
Nederland zal financieel ALTIJD achterlopen op de grote landen...quote:Op dinsdag 20 november 2007 15:40 schreef ub40_bboy het volgende:
Voer gelijk maar in. Dan kan Nederland eindelijk weer aansluiten met Europa qua financien.
Dat klopt, maar het kan wel meer dan nu. Een bedrag tussen de 100 en de 150 miljoen is realistisch en dat scheelt toch behoorlijk wat.quote:Op dinsdag 20 november 2007 15:45 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Al verkochten we de tvrechten aan heel de wereld, dan nog levert dat niet de helft op van de Engelse wedstrijden.
quote:'De Mol praatte met Ajax, AZ en PSV over tv-rechten'
Datum: 26-nov-2007 10:48
Mediatycoon John de Mol, voormalig eigenaar van Talpa, heeft een groots plan opgesteld om de tv-rechten van de eredivisie voor een gigantisch bedrag voor zeven of tien jaar te kopen. Ajax, AZ en PSV hebben al gepraat met De Mol. De clubs vonden het een goed plan, maar konden het niet eens over de verdeling van de inkomsten. Dit werd zondagavond gemeld in Studio Voetbal.
Welke plannen De Mol heeft met de uitzending van voetbalwedstrijden is niet bekend. Er wordt wel al lange tijd gesproken om het voetbal achter een decoder te plaatsen, zodat de kijker per wedstrijd kan betalen, of een abonnement neemt op alle wedstrijden. Ook de mogelijkheden op internet nemen toe, nu de verbindingen sneller worden en de beeldschermen groter. (MB)
Dat geloof je zelf ook echt?quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:55 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het kan wel meer dan nu. Een bedrag tussen de 100 en de 150 miljoen is realistisch en dat scheelt toch behoorlijk wat.
En dan krijgen we na elk balcontact een kwartier reclame ofzo?quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:55 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het kan wel meer dan nu. Een bedrag tussen de 100 en de 150 miljoen is realistisch en dat scheelt toch behoorlijk wat.
Druppel op een gloeiende plaat. Ik reageerde op het feit dat we met PPV aansluiting zouden vinden met de Europese toplanden. Dat is natuurlijk regelrechte onzin.quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:55 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Nee, want niet de reclame maar de abonnee's en mensen die voor een specifieke wedstrijd betalen moeten dat bedrag opbrengen. Uit onderzoek is gebleken dat dit bedrag haalbaar is, maar misschien nog niet direct.quote:Op maandag 26 november 2007 11:24 schreef thaduck het volgende:
[..]
En dan krijgen we na elk balcontact een kwartier reclame ofzo?
Betalen voor samenvattingen doe ik ook niet. Sowieso kan je met behulp van internet toch alles wel terugzien, zij het met iets meer moeite.quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:14 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Ik kijk inderdaad ook nog amper naar het NL voetbal om 19.00 uur en als er geld voor betaald moet worden, dan ben ik niet 1 van die verwachte (gehoopte) 900.000 daar de NL TV sowieso te weinig biedt voor te veel geld.
quote:Akkoord clubs over verkoop tv-rechten
MAARSBERGEN - De achttien voetbalclubs uit de eredivisie hebben donderdag toch unaniem overeenstemming bereikt over de collectieve verkoop van televisierechten voor alle wedstrijden uit de eredivisie.
Ook raakten de clubs het eens over de verdeelsleutel voor de inkomsten die de verkoop oplevert.
Lange tijd leek een unaniem akkoord onhaalbaar. AZ-voorzitter Dirk Scheringa oordeelde dat er te weinig geld uit de tv-rechten werd gehaald.
Ook Ajax was ontevreden en twijfelde lange tijd over collectieve verkoop. Beide clubs gingen donderdag akkoord. Maandag stuurt de Eredivisie CV het zogenoemde nieuwe 'tenderdocument' naar geďnteresseerde mediabedrijven, die daarna tijd krijgen om te bieden. Uiterlijk in februari moeten de procedure zijn afgerond.
quote:Clubs met vertraging eens over tv-gelden
13/12/2007 19:41
De Eredivisieclubs zijn het met meer dan een maand vertraging toch eens geworden over de veiling van de tv-rechten, meldt de nieuwe Voetbal International. Eerder dreigden Ajax en AZ hun rechten zelf te gaan vermarkten.
Dat de rechten toch collectief aan de man worden gebracht is te danken aan de nieuwe verdeling van de tv-gelden. Naast de positie op de ranglijst is ook de virtuele waarde van een club van belang. Die wordt gemeten aan de hand van de C(lub) P(ositioning) M(atrix) van het Duitse bureau Sport+Markt.
Ajax voert de CPM-rangschikking aan gevolgd door PSV, Feyenoord en AZ. In de verdelding is wel een nivelleringsfactor ingebracht om kleine clubs als Excelsior te compenseren.
Potentiële kopers kunnen straks gaan bieden op verschillende pakketten. De belangrijkste daarvan is de set met liverechten voor de komende vijf jaar. De liveduels zullen vanaf volgend seizoen niet meer op vrijdag te zien zijn.
De Eredivisie CV biedt via de zogenoemde tender duels aan op zaterdag om 19.00 uur en 20.45 uur. Op zondag is er ruimte voor twee live-uitzendingen. De eerste wedstrijd begint om 14.00 uur, de tweede is optioneel: het beginsignaal klinkt om 16.00 uur óf om 18.00 uur.
Los van de liverechten kan ook worden geboden op de samenvattingen van de komende drie jaar.
Goede zaak.quote:Buitenland wil eredivisie
Door CHRIS VAN NIJNATTEN
UTRECHT - Drie grote buitenlandse zenders hebben serieuze belangstelling voor de live uit te zenden wedstrijden van het Nederlandse betaalde voetbal, zo melden bronnen binnen de eredivisie. Het betreft een Ierse (Setanta), een Amerikaanse (Fox) en een Engelse maatschappij (SKY). Het trio mengt zich in de strijd, die maandag start, wanneer de hoogste klasse van het nationale profvoetbal zijn televisiepakketten openbaart.
Die zogenoemde ‘tender’ komt op 17 december via het internet (www.eredivisie.nl) beschikbaar.
Het betreft de televisierechten van de eredivisie voor de komende jaren met ingang van het volgende seizoen. Eind februari wordt de biedingtermijn afgesloten.
In grote unanimiteit hebben alle achttien eredivisieclubs gistermiddag in Utrecht hun fiat gegeven aan zowel de samenstelling van de diverse pakketten als aan de verdeling van het binnenkomende geld. Daarmee boekte de directie van de Eredivisie CV (ECV) een overwinning, omdat in de aanloop naar de besprekingen de topclubs Ajax, Feyenoord en PSV en daarnaast ook AZ zich leken te onttrekken aan het collectief.
Zoals bekend, brengen de rechten (live, samenvattingen, et cetera) momenteel gezamenlijk 70 miljoen euro op. Dit geld wordt via een verdeelsleutel, waarbij topclubs meer krijgen dan de rest, door de eredivisie geďnd. Ook de eerste divisie krijgt een soort van solidariteitsuitkering uit deze pot. De ECV verwacht dat het nieuwe contract op jaarbasis ongeveer 100 miljoen zal opleveren.
De belangstelling voor de rechten is nu niet zo opgewonden als drie jaar geleden. Toen kwam John de Mol met Talpa in de arena en haalde de samenvattingen binnen voor zijn nieuwe zender. Dat avontuur werd een debacle voor zowel die zender als de eredivisie, want er liepen ongeveer een miljoen kijkers weg van de zondagavonduitzending.
Daarentegen is de belangstelling voor het live-voetbal substantieel toegenomen. Sinds Sport1 een samenwerking met Tele2 aanging en de wedstrijden bovendien ook via internet te zien zijn, kijken ruim een half miljoen mensen rechtstreeks naar de eredivisie.
Juist vanwege díe groei ontstond buitenlandse interesse. Het Engelse SKY is, zo melden bronnen, van plan om in samenwerking met Sport1 een bod uit te brengen. Van de andere twee, grote spelers qua live sport, is er van een samenwerking niks bekend. Het komt de eredivisie niet slecht uit, dat nieuwe partijen zich hebben gemeld. Van de samenvattingen wordt niet verwacht dat ze meer dan de huidige circa 35 miljoen gaan opbrengen. Daarvoor is er naar verluidt bij de belangstellende zendgemachtigden (RTL, NOS, SBS) gewoonweg te weinig geld beschikbaar.
Maar ook los van die omstandigheid was de eredivisie al van plan, gelijk in de grote voetballanden het geval is, om juist uit het live-voetbal meer geld te halen. Nederland is in West-Europa het enige land waar tot nu toe voor samenvattingen meer betaald wordt dan voor rechtstreeks voetbal. De eredivisie heeft besloten om in het geval er minder dan in totaal 70 miljoen geboden wordt op de vrijkomende rechten, een Eredivisie Exploitatie BV op te richten. Hier brengen alle clubs hun rechten in en externe financiers nemen er eveneens een belang in.
Die BV zou dan, bijvoorbeeld, voor een of twee jaar een kanaal kunnen gaan exploiteren, waarop het voetbal wordt aangeboden. Daarover zijn nu al besprekingen gaande met banken en private equity-fondsen. De externe financiers stellen zich, in het geval de BV er komt, voor de korte termijn garant voor de reeds begrote inkomsten uit het televisiegeld.
Er is bij de aangesproken financiers, maar ook bij een aantal clubs, op voorhand interesse in de BV. Die interesse is gestoeld op het vertrouwen, op basis van bestaande betrouwbare prognoses, dat binnen nu en tien jaar de markt voor digitaal uit te zenden voetbal fors zal groeien. De financiers zouden dan later samen met de clubs gaan profiteren bij het verder uitventen van de tv-rechten van het clubvoetbal.
Inderdaad, dat komt de kwaliteit van de uitzendingen normaliter ten goede.quote:
echt overheen gelezenquote:Op vrijdag 14 december 2007 12:01 schreef Ambrosius het volgende:
Tering jij leest echt niet of wel?
DRIE (!) posts omhoog.
quote:Voetbal op tv om acht uur
HANS LEBER
BREUKELEN - De televisiesamenvattingen van eredivisiewedstrijden beginnen komend seizoen op zondag om acht uur.
Ook de aanvangstijdstippen van de wedstrijden worden gewijzigd, naar zeven uur en kwart voor negen op zaterdagavond en twee uur, vier uur of zes uur op zondag. De vrijdagavondwedstrijd verdwijnt van de buis.
De Eredivisie CV, de organisatie waarin de 18 clubs samenwerken, maakt maandag het veilingdocument met tv-pakketten waarop de mediabedrijven kunnen bieden openbaar. SBS, NOS en RTL staan niet te trappelen om de clubkassen buitensporig te spekken. En dat zeggen ze echt niet alleen om de prijs te drukken, verzekeren ze.
''35 miljoen per jaar is gewoon een belachelijk bedrag,'' stelt Lex Muller onomwonden. Het hoofd sport bij SBS6 is niet van plan zo veel geld als John de Mol drie jaar geleden neer te tellen voor de samenvattingen van de eredivisie. ''Een commerciële zender kan hooguit veertien miljoen per jaar terugverdienen. En dan moet je het ook nog eens héél goed doen.'' Voetbal is leuk, maar SBS draait ook al uitstekend zónder, stelt Muller.
''De NOS zet vooral in op evenementen die mensen binden, zoals EK's, WK's, Olympische Spelen,'' zegt Jan de Jong, mediadirecteur van de NOS. ''Om journalistieke redenen zouden wij graag de Nederlandse competitie uitzenden, maar niet tegen elke prijs. De publieke omroep draait, ondanks het verlies van het eredivisievoetbal, beter dan ooit. Dat geeft ons een behoorlijk relaxte onderhandelingspositie.'' De belangstelling voor voetbal op tv neemt bovendien af, constateren de tv-bazen. De Jong: ''De urgentie om zondagavond 'met het bord op schoot' naar de samenvattingen te kijken, is niet meer zo sterk.''
Nu nog zijn de opbrengsten van het eredivisievoetbal op tv zo'n 70 miljoen euro.
quote:RTL-directeur: ‘Natuurlijk willen we eredivisie houden’
Jaap Hofman, adjunctdirecteur televisie van RTL, wil de samenvattingen van het eredivisievoetbal graag behouden. Van- daag maakt Eredivisie CV het document met pakketten waarop mediabedrijven kunnen bieden openbaar. “Natuurlijk wil- len we het houden, maar alleen voor een redelijk bedrag. En lukt dat niet, lig ik daar niet wakker van“, zegt Jaap Hofman bij de VARA. Hij verklaart zich: “Tot het WK 2010 hebben we de uitwedstrijden van het Nederlands elftal, de Jupiler League en Jong Oranje.”
“En laten we eerlijk zijn“, zegt Jaap Hofman. “Niet alle wedstrijden zijn de moeite om live uit te zenden. Wij hadden bijvoorbeeld Helsingborg - Heerenveen voor de UEFA Cup. De heenwedstrijd was in 5-3 geëindigd, dus rekenden we op aardige kijkcijfers. Maar het werd een ‘Hebben we dáár The A-Team voor op de plank laten liggen?’.”
Jan de Jong onderhandelt namens de NOS over sportrechten. “In de omringende landen zijn de samenvattingen, na commerciële omzwervingen, terug bij de publieke omroep. Wij als NOS willen dat ook, maar alleen voor een redelijk bedrag. Dat is 36 miljoen ábsoluut niet. John de Mol heeft het destijds wel betaald, omdat hij het voetbal als locomotief wilde voor zijn nieuwe zenden. Wij kunnen en willen niet door ons plafond heen. Bovendien hebben we met de Champions League tot 2009, het EK 2008 en de WK’s van 2010 en 2014 al een heel mooi voetbalpakket.”
Lex Muller, chef sport van SBS, dat tot 2010 de thuiswedstrijden van het Nederlands elftal heeft, zegt: “De financiële grenzen zijn in dit landje al ver overschreden. Op termijn verwacht ik dat de clubs hun eigen rechten gaan exploiteren. Maar dat zal - vanwege een klein land en dus een kleine markt - niet in de buurt komen van de bedragen die daar betaald worden. Live voetbal achter de decoder is hooguit voor clubfanaten. Het grote publiek is meer geďnteresseerd in samenvattingen.”
“Wat RTL nu op zondagavond doet - vier ŕ vijf wedstrijden in anderhalf uur - vind ik al te veel en te lang“, vertelt Lex Muller van concurrent SBS. “We merken allemaal dat de kijkcijfers voor voetbal teruglopen; voor de NOS met de Champions League, RTL met de eredivisiesamenvattingen en wij met het Nederlands elftal. Thuis tegen Luxemburg, de wedstrijd waarin het zich voor het EK kwalificeerde, hadden we 2.6 miljoen kijkers. Niet zo lang geleden scoorde Oranje altijd boven de 3 miljoen. Die cijfers geven aan dat de marktwaarde voor voetbal in zijn geheel dus terugloopt.”
Ook andere sporten worden goed bekeken. Zo heeft de NOS contracten gesloten voor het schaatsen, wielrennen en andere olympische sporten. “Tennis is een ander verhaal“, vertelt Jan de Jong van NOS. “De Australian Open doen we middels ruime samenvattingen en de finales live. Aan Roland Garros besteden we ruimer aandacht, Wimbledon gaat via uitgebreide samenvattingen en van Davis Cup-tennis hebben we afscheid genomen. De prestaties van de Nederlanders nemen af, en tennis heeft qua programmering als nadeel dat de wedstrijdduur onvoorspelbaar is.”
RTL zond de afgelopen jaren Wimbledon uit. “Met Michaëlla Krajicek op de baan van Wimbledon trekken we een miljoen kijkers“, vertelt Jaap Hofman. “Een dag later zitten we daar, met twee buitenlandse toppers, ver onder. Er moet een Nederlandse binding zijn, maar dat is niet genoeg. Zaalsporten scoren niet, en hockey - waar Nederland toch goed in presteert - ook niet. Het probeersel Euro Hockey League, met 12 camera’s gecoverd, heeft NET 5 40.000 kijkers opgeleverd…”
Jaap Hofman: “Wat we willen, is een sport claimen, zoals SBS doet met darts en wij met de Formule 1, MotoGP en A1 GP. Naast de uitzendrechten hebben we een site en een glossy magazine van die rook- en oliesporten. Als we dus - bijvoorbeeld - de Tour de France zouden gaan uitzenden, zou ik al het wielrennen willen.”
Terug naar het eredivisievoetbal. Deze maand beginnen de onderhandelingen. De drie concurrenten stellen vast dat er één belangrijke verandering is: John de Mol is van het toneel verdwenen. Maar er kunnen altijd nog mensen uit verrassende hoek meebieden. De Jong: “Dat kan altijd gebeuren.” Muller: “Maar hoe gaat die dat zonder zendgemachtigde bij de kijker brengen?” Jaap Hofman: “Via dvd’s op maandagochtend bij de Albert Heijn zal dat niet gaan lukken".
Het is belangrijk dat Ajax, Feyenoord en PSV op andere dagen spelen. Zoals gisteren; geen topclub en de samenvattingen op zondag trekken maar 1.6 miljoen kijkers ipv 2 miljoen +.quote:Op maandag 17 december 2007 11:50 schreef rubbereend het volgende:
ik denk dat ze blij mogen zijn als ze met de samenvattingen 25 miljoen binnen halen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |