abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 december 2007 @ 18:53:40 #151
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_55018095
Ratatouille (2007, VS, Brad Bird)
Pixar levert wederom een leuke animatie film op. Maar toch is overschat het woord dat het meest bij me opkomt. Het is niet hun beste ooit imo. Qua animatie is het wel het beste ooit. Maar qua verhaal en grapdichtheid was de film niet heel bijzonder.
cijfer: 7.5

American Gangster (2007, VS, Ridley Scott)
Absolute topfilm. Dit maakt een hele grote kans om minimaal in de top 10 van dit jaar te eindigen. Ridley Scott levert misschien wel zijn beste film ooit af,iIig zijn beste sinds Blade Runner.
Denzel maakt imo hele grote kans om een derde oscar op zijn schouw te zetten. Van Russell Crowe ben ik nooit echt gecharmeerd geweest echter. En vond ik bovendien miscast.
Maar verder dus een topfilm. De manier waarop het jaren 70 sfeertje wordt gereconstroctueerd is geweldig.
cijfer: 9

Resident Evil: Extinction (2007, VS, Russell Mulcahy)
Wat vooraf ging: Ik heb een paar van de spellen gespeeld en de andere films nooit gezien. En ging de film in met het idee een stiekem best vermakelijke actie film met een lekkere babe te krijgen. Dan nu wat ik na afloop vond:
Het pluspunt: Milla Jovovich is ongelovelijk stoer en geil.
De minpunten: Maar kan niet acteren. De clichés die op cliché gestapeeld worden. Het nog belachelijk slechtere acteerwerk van de rest. Maar bovenal te veel gezeik, te weinig actie.
cijfer: 5

The Lookout (2007, VS, Scott Frank)
Joseph Gordon-Levitt heeft twee talenten. De eerste is overduidelijk zijn niet geringe acteertalent. De andere is het talent om de juiste rollen in de juiste films te kiezen. Maar het is niet alleen JGL dat The Lookout tot een klein pareltje maakt. Die eer komt voor een groot deel op naam van Scott Frank. Die dit keer voor het eerst zelf op de regisseurs stoel plaats neemt.
Wat de film zo goed maakt, is dat er intelligent en realistich met de karakters wordt omgegaan. Van Chris Pratt wordt niet één of andere complete mongool gemaak, maar het is een normale jongen met een handicap. Die daar niet mee om kan gaan en normaal menselijk gedrag vertoont. De manier waarop hij bespeelt wordt door zijn nieuwe "vrienden" is ook niet overdreven, maar heel subtiel.
Jeff Daniels krijgt credits voor een voortreffelijke bijrol als blinde vriend.
cijfer: 8.5

3:10 to Yuma (2007, VS, James Mangold)
Crowe speelt na American Gangster in nog een top film van dit jaar. Ik ben nog steeds niet gecharmeerd van zijn acteerkunsten. Maar hier is hij iig verre van miscast. Bale doet zijn ding perfect.
En verder een topfilm met een spanning, actie, een goed western sfeertje, waarin menselijkheid gezet wordt tegenover de rechteloosheid van het Wilde Westen. Maar het door het einde verliest de film voor mij toch een halve punt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Extra credit naar Peter Fonda voor een leuke bijrol als de oudere bountyhunter Byron.

Stardust (2007, VS, Matthew Vaughn)
Een erg geslaagd fantasierijk sprookje. Wat verwacht je anders van een film n.h.v. een boek van Neil Gaiman. Maar wat de film imo ver boven de middelmaat doet uitstijgen, naast de sterrencast, is hoe verschrikkelijk grappig het was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lonewolf2003 op 03-12-2007 19:03:10 ]
  maandag 3 december 2007 @ 23:24:50 #152
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_55023984
Days Of Heaven
"Magistraal mooi" en "betoverend" waren een paar van de termen die me te binnen schoten tijdens en na het kijken van dit pareltje. Het verhaal mag dan niet veel om het lijf hebben en misschien zelf niet echt interessant zijn maar dat maakt in dit geval helemaal niets uit. De prachtig gefotografeerde beelden kunnen zo van National Graphic afkomstig zijn. Adembenemend, de hele film door.
Op dvd is het dus al een meesterwerk, wat zou ik deze graag eens op het grote scherm zien.
Zonder enige twijfel een aanrader!

IMDB Cijfer: 7,8/10
Mijn Cijfer: 8,5/10

The Jungle Book
Al heel lang niet gezien maar nu ik de dvd in huis heb moest ik `m maar weer eens opzetten. Nog steeds even vrolijk en opbeurend als ik `m me herinnerde.
Geweldige karakters die stuk voor stuk grappig en de liedjes zijn natuurlijk helemaal geweldig.
Voor mij is Jungle Book 1 van de beste Disney`s

IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
  maandag 3 december 2007 @ 23:44:19 #153
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_55024378
quote:
Op maandag 3 december 2007 23:24 schreef Timo20 het volgende:
The Jungle Book
Al heel lang niet gezien maar nu ik de dvd in huis heb moest ik `m maar weer eens opzetten. Nog steeds even vrolijk en opbeurend als ik `m me herinnerde.
Geweldige karakters die stuk voor stuk grappig en de liedjes zijn natuurlijk helemaal geweldig.
Voor mij is Jungle Book 1 van de beste Disney`s

IMDB Cijfer: 7,5/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
Voor mij ook.
  dinsdag 4 december 2007 @ 00:45:34 #154
16701 scanman01
Today's a good day
pi_55025319

The Girl next door. Niet te verwarren met de Elisha Cuthbert film van een aantal jaren geleden. Deze is 'very disturbing', om het zo te zeggen. Twee zusjes zijn net wees geworden en worden opgevangen door een tante. Die tante houdt er hele vreemde, sadistische trekjes op na. Op een dag hangt ze de oudste zus aan haar polsen op in de kelder (haar voeten raken nog amper de grond) en laat haar zoontjes en andere kinderen uit de buurt (allemaal tussen de 8 en 13 jaar) alles met haar doen wat ze willen. Al snel kleedt een van de kinderen haar helemaal uit, terwijl de tante glimlachend toekijkt. De martelingen worden steeds erger en enger totdat je als kijker het eigenlijk niet meer kunt aanzien. De laatste 15 minuten van de film zijn voor de kijker heel erg zwaar. Veel mensen zijn de zaal uitgelopen.
Het erge is dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De werkelijkheid schijnt nog een flink stuk erger te zijn geweest. Eigenlijk vraag je je af waarom iemand een film als deze maakt en waarom er mensen (mijzelf inbegrepen) naar kijken. Ik weet in ieder geval wel dat ik deze film absoluut niet nog een keer hoef te zien.

Cijfer: 6,0
My soul is painted like the wings of butterflies
  dinsdag 4 december 2007 @ 03:05:47 #155
16701 scanman01
Today's a good day
pi_55026485

Een lid van de jury voor een rechtzaak tegen een wapenfabrikant begint een samenwerking met een mooie vrouw om de rechtzaak te manipuleren. Met miljoenen dollars op het spel moet het mysterieuze jurylid een strijd aangaan met een meedogenloze jury-consultant, die niets in de weg van een uitspraak laat komen.
Prachtige rollen van John Cusack, Gene Hackman en Dustin Hoffman. Maar &*#$)(*!_$)#@+)_ als het echt zo gaat in belangrijke zaken in Amerika. Dan is het einde echt zoek. Na het zien van deze film zal het me niets verbazen trouwens. Angstaanjagend, huiveringwekkend en wat al niet meer.

Cijfer: 8,5
  dinsdag 4 december 2007 @ 03:26:22 #156
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_55026543
The Assassination of Jesse James by the coward john redford

niet onaardig, iets te langdradig. 6,5
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
  dinsdag 4 december 2007 @ 07:24:05 #157
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_55026901
Guernsey (2005)

Vrouw (Maria Kraakman), vind een collega dood hangend in de douchecabine. Ze gaat ter rade bij haar zelf. Bij thuiskomst gaat ze haar vriend opserveren en ontdekt dat hij niet geheel eerlijk is.

Redelijk trage film, maar dat is de styl ook. Het gaat om de mood.

Ik weet niet wat het is, maar die vrouw, Maria Kraakman, vind ik een mooie vrouw. In de talpa serie "Koppels" was ik al gecharmeerd van haar. Nu dus weer.

cijfer 7 /imdb 6.5

[ Bericht 0% gewijzigd door Lambiekje op 04-12-2007 08:45:30 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 4 december 2007 @ 07:40:11 #158
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_55026958
American Gangster & The Brave One
  dinsdag 4 december 2007 @ 10:47:56 #159
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_55029110
Blades Of Glory
De trailer was wel grappig en films met Will Ferrel zijn meestal goed te doen. Als we dan ook nog eens John Heder erbij pakken kan dit zorgen voor een grappige film. Dit was dan ook hetgeen wat gebeurde. Het verhaal is natuurlijk lekker simplistisch an absurd zodat er situaties gecreeerd worden die vooral maf en hilarisch zijn. De dansscenes zijn echt lekker absurd en zien er echt geniaal dom uit. Het stuk met de sextherapie is werkelijk hilarisch. Voor de rest weinig vernieuwends, dus gewoon een lekker formulefilmpje. Een 7 is daardoor op zijn plek.

Scream
Voor de zoveelste keer maar weer eens scream. Vroeger heb ik deze film echt supervaak gezien. Nu weet ik ook zeker waarom. Kevin Williamson weet een script te schrijven waarin hij goed doordachte dialogen weet te combineren met de standaard slashers die Craven normaliter maakt. Deze combinatie zorgt voor een vernieuwende niveauoverstijgende film die zeer de moeite waard is. Er zitten zoveel dingen in die echt geniaal zijn en leuk bedacht. De laatste twintig minuten zijn natuurlijk supermooi als de echte slaughter begint. De one-liners zijn van het niveau John Whedon en dat is altijd goed! Toen ik hem keek kwam er een hele lange review op in mijn hoofd waarin ik de film de hemel in ging prijzen, maar daar heb ik nu helemaal geen zin in. Gewoon een 8. Goede film.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  dinsdag 4 december 2007 @ 12:13:35 #160
16701 scanman01
Today's a good day
pi_55031027

Leuke film met Elijah Wood, Franka Potente en de prachtige Mandy Moore (vreemd dat ze op bovenstaande poster lang donker haar heeft trouwens, want de gehele film heeft ze kort blond haar).
In het kort gezegd gaat de film over Jones, een 17 jarige jongen die het leven leert kennen dankzij zijn twee vrouwelijke flatgenoten. Het is geen snelle film, maar wel leuk. Het einde was een beetje vergezocht, maar goed....

Cijfer: 7,0
  dinsdag 4 december 2007 @ 15:52:09 #161
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_55036643
Enchanted (2007)
Nieuwste Disney film, komt pas 13 december in de bioscoop. Ik was aanvankelijk van plan om Lord of the Rings eindelijk eens te gaan kijken, maar na het eerste deel en 2,5 uur later kwam ik er achter dat ik het toch echt niet leuk vond. Dus verder had ik enkel nog de CAM versie van Enchanted op de schijf staan, en ondanks mijn aversie tegen CAM versies hem toch maar opgezet. De film was vermakelijk, goed geacteerd, zat goed in elkaar. Hoop cliche's en verwijzingen naar andere disneyverhalen die voor extra vermaak zorgen. Alleen het karakter Nancy was m.i. niet geweldig. En natuurlijk een happy ending zoals dat alleen in een disney sprookje kan. Cijfer: 8.
Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:13:49 #162
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_55037161
Als je een aversie hebt voor cam versies waarom download je het dan? Waarom download iemand uberhaupt cams?
  dinsdag 4 december 2007 @ 16:54:19 #163
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_55038082
Metal: A Headbanger's Journey (2005)

Documentaire:
Een metalhead gaat op zoek naar de zin en onzin van Metal. Met geweldige interviews. Vooral Alice Cooper en die Noorse Metal bands zijn een genot voor het oor (en oog natuurlijk).
Zoals dit:
quote:
Sam Dunn: Alot of people think that Black Metal is starting to lose touch with its roots...
Necrobutcher (Mayhem): [cuts Sam off] Which ones? Who are they? Who the fuck are you talking to? FUCK THEM! Ya know...
Sam Dunn: ...Do you have a comment on that?
Necrobutcher (Mayhem): Yeah, I got a comment... FUCK YOU!... Ya know?
Echt geweldig. En als je een beetje van Metal houdt, ook een heerlijke soundtrack.

Dat schema ook met al die subgenres:

Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_55038526
Damnation

Regen, modder en Oost-Europese troosteloosheid; dit vat deze film wel goed samen.

Toch vond ik 'em de moeite waard door het schitterend bewegende camerawerk, de haarscherpe zwart-wit beelden en een aantal scenes die ondanks het trage tempo goed werkten.

Met Werckmeister harmóniák kon ik maar weinig, maar deze wist me wel te boeien
pi_55048861
quote:
Op dinsdag 4 december 2007 00:45 schreef scanman01 het volgende:
[ afbeelding ]

The Girl next door. Niet te verwarren met de Elisha Cuthbert film van een aantal jaren geleden. Deze is 'very disturbing', om het zo te zeggen. Twee zusjes zijn net wees geworden en worden opgevangen door een tante. Die tante houdt er hele vreemde, sadistische trekjes op na. Op een dag hangt ze de oudste zus aan haar polsen op in de kelder (haar voeten raken nog amper de grond) en laat haar zoontjes en andere kinderen uit de buurt (allemaal tussen de 8 en 13 jaar) alles met haar doen wat ze willen. Al snel kleedt een van de kinderen haar helemaal uit, terwijl de tante glimlachend toekijkt. De martelingen worden steeds erger en enger totdat je als kijker het eigenlijk niet meer kunt aanzien. De laatste 15 minuten van de film zijn voor de kijker heel erg zwaar. Veel mensen zijn de zaal uitgelopen.
Het erge is dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De werkelijkheid schijnt nog een flink stuk erger te zijn geweest. Eigenlijk vraag je je af waarom iemand een film als deze maakt en waarom er mensen (mijzelf inbegrepen) naar kijken. Ik weet in ieder geval wel dat ik deze film absoluut niet nog een keer hoef te zien.

Cijfer: 6,0
Deze film heb ik net gekeken zonder voorafgaande info. Ik dacht dat het een comedy was.

Zelden heb ik echt moeite gehad om een film af te kijken. Niet omdat het slecht was, maar het verhaal was zo intens en de gebeurtenissen zo sadistisch...

We kennen allemaal films zoals Hostel en Saw, maar hoewel dit geen horror is is het naar mijn gevoel 100keer zo erger. Naar.. naar.. en nog eens naar...

Wat een rotte manier om de avond te eindigen
A little bit hateful
pi_55048977
Damn het is indd ook nog gebaseerd op een waargebeurd verhaal
http://en.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Likens

100 wonden van sigaretten en naalden
Verkrachting en verbranding
Dood door herseninfarct en verhongering.

Alle betrokkenen binnen 2 jaar weer op vrije voeten...

A little bit hateful
  woensdag 5 december 2007 @ 01:29:45 #167
16701 scanman01
Today's a good day
pi_55048994
Voor de liefhebbers van romantische komedies heb ik er een aantal bekeken de afgelopen dagen:

Een voormalige high-school nerd is momenteel een trendy muziekproducer. Ooit is hij door zijn grote liefde afgewezen, wat hem tot een enorme womanizer heeft getransformeerd. Wanneer hij het meisje van zijn dromen wegens omstandigheden toevallig weer tegenkomt, krijgt hij echter langzaam maar zeker zijn oude identiteit weer terug
Deze film is slecht. Slecht slecht slecht slecht. De film zit vol hele slechte grappen en de hoofdfiguur is een eikel.

Cijfer: 4,0

---------------------------------------------------------------------------------------

De tiener Daphne reist af van New York naar Engeland om op zoek te gaan naar haar vader, die hoogstwaarschijnlijk de toekomstige premier van Engeland is. Hij weet niet dat hij een kind heeft met zijn Amerikaanse vriendin die hij ontmoette toen hij in Marokko werkte. Terwijl Daphne haar vader probeert te leren kennen moet ze zich aanpassen aan de voor haar nieuwe sociale regels waar ze mee te maken krijgt.

'What a girl wants' is een redelijk geslaagde romantische komedie met Colin Firth en Amanda Bynes. Laatstgenoemde is zeer ontwapenend en dankzij haar is de film leuk. Geen topper, maar wekl de moeite waard.

Cijfer: 7.0

-----------------------------------------------------------------------------------------

Redelijk geslaagde romkom, met John Cusack, Julia Roberts, Billy Christal en Catherine Zeta-Jones.
De film gaat over een getrouwd stel dat al veel films samen heeft gemaakt en de lieveling is van het publiek. De liefde is echter over en ze willen uit elkaar gaan. Ze moeten alleen nog wel even de laatste film promoten.
Leuke film, maar ook niet geweldig.

Cijfer: 7.0

------------------------------------------------------------------------------------------

Dit vond ik de leukste van de vier. Andermaal met John Cusack en ook met de mooie Daphne Zuniga.
Wanneer 1e jaars student Walter Gibson van zijn beste vriend te horen krijgt dat deze voor hem zijn droomvrouw geregeld heeft, besluit hij de kerstvakantie thuis in Californie door te brengen. Hij regelt een lift, maar is niet de enige passagier. Een medestudent van Walter, Alison Bradbury, heeft dezelfde bestemming. De 2 liggen elkaar totaal niet, maar daar komt tijdens de reis van oost naar west langzamerhand verandering in

Cijfer: 7,5
  woensdag 5 december 2007 @ 01:39:41 #168
16701 scanman01
Today's a good day
pi_55049071
quote:
Op woensdag 5 december 2007 01:27 schreef Liquidootje het volgende:
Damn het is indd ook nog gebaseerd op een waargebeurd verhaal
http://en.wikipedia.org/wiki/Sylvia_Likens
Huiveringwekkend inderdaad. Ik wist wel waar de film over ging en tot op dit moment weet ik nog steeds niet waarom ik de film ben gaan kijken. Niet te verklaren en eigenlijk belachelijk. Waarom zou je zoiets willen zien? Maar het zal wel veel mensen nieuwsgierig maken en op die manier dus vrij veel kijkers trekken.
pi_55049151
quote:
Op woensdag 5 december 2007 01:39 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Huiveringwekkend inderdaad. Ik wist wel waar de film over ging en tot op dit moment weet ik nog steeds niet waarom ik de film ben gaan kijken. Niet te verklaren en eigenlijk belachelijk. Waarom zou je zoiets willen zien? Maar het zal wel veel mensen nieuwsgierig maken en op die manier dus vrij veel kijkers trekken.
Pfff kan nog steeds niet slapen. Er komt ook nog een versie uit gebaseerd op de rechtstreekse crime ipv een novel. An American Crime. Ook is er een docu van op Discovery. Raar, maar die wil ik ook zien.. De twee laatste laten ook zien wat er in de rechtzaak is gebeurd en bij de politieonderzoek.
A little bit hateful
  woensdag 5 december 2007 @ 10:01:43 #170
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55051689
quote:
Op maandag 3 december 2007 12:58 schreef Hulkio het volgende:
Deep Blue (Andy Byatt, Alastair Fothergill, 2003)
Mooie documentaire met prachtige beelden van de grote onderwater wereld. Van prachtige lichtgevende schepsels die op gigantische diepten overleven tot een orka die met een zeehond aan het jongleren is. Mooie beelden dus, alleen niet echt educatief. Er is een voice-over (Michael Gambon), maar de beste man heeft over anderhalf uur genomen ongeveer twintig regels tekst. Mooie beelden, weinig inhoud. 7.3

[ afbeelding ]
Is dat deze deze dvd?
  woensdag 5 december 2007 @ 11:02:07 #171
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_55052903
Bee Movie
Deze gisteravond in de sneak gezien. Ik vond de trailers en voor de teasers erg amusant dus ik was benieuwd wat we gingen treffen. De eerste 5 minuten was het erg grappig om de mooie grapjes die gemaakt werden rondom bijen die nogal leefden als mensen. Na die 5 minuten was de lol er echter een beetje af omdat je het dan al hebt gezien. Gelukkig werd de tweede helft een stuk beter. Alles werd lekker absurd en ik heb heerlijk kunnen lachen. Er wordt nergens echt een dik moraal erop gelegd zodat het nog wat luchtig blijft en humor en komedie gewoon de film drijven. Het ziet er natuurlijk allemaal weer mooi en geweldig uit. Sommige vliegscenes door voorwerpen heen zijn echt heel mooi zodat het voelt alsof je echt ook zelf aan het vliegen bent.
Uiteindelijk vond ik de eerste helft echt een dooddoener, maar gelukkig kwam daarna de rest. Dat wordt dan dus een 7.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  woensdag 5 december 2007 @ 12:59:19 #172
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_55055635
Bee Movie
Nah, is er over het onderwerp 'bijen' een film te maken? Het antwoord daarop is klaarblijkelijk ja, maar het resultaat is wel uitgekauwde prut, dat nergens vernieuwend is. Cijfer: 5

Flight to Mars
Kort SF-filmpje, dat wetenschappelijk niet helemaal correct en/of overtuigend is, maar het heeft zijn charmes, omdat er toch enige aandacht is besteed aan de kleurrijke decors. De Marsvrouwen zijn voor jaren '50-begrippen uitdagend gekleed! Cijfer: 6

The Lady Vanishes
Deze vroege Britse Hitchcock is niet zo sterk als zijn Amerikaanse werken, maar heeft wel enkele typische elementen van hem. Vooral het gedeelte in de trein, waarbij een passagier op zoek gaat naar een plotseling verdwenen medepassagier, is vrij sterk. De rest daaromheen is helaas iets minder. Cijfer: 7

[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 06-12-2007 13:56:03 (tikfout!) ]
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_55056365
quote:
Op woensdag 5 december 2007 10:01 schreef Inkomen het volgende:

[..]

Is dat deze deze dvd?
Ja, dat is hem. Als je hem nu koopt zit er ook een extra docu bij; Genesis.
  donderdag 6 december 2007 @ 13:39:06 #174
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_55077441
quote:
Op woensdag 5 december 2007 13:32 schreef Hulkio het volgende:

[..]

Ja, dat is hem. Als je hem nu koopt zit er ook een extra docu bij; Genesis.
... En hij ligt hier nu voor me. Ik had al een tijd in m'n achterhoofd om een film van dit soort aan te schaffen, dus bedankt voor de tip.
  donderdag 6 december 2007 @ 14:43:33 #175
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_55078649
My Blueberry Nights (2007, Wong Kar-Wai)

Typischer kan het niet

Eindelijk gezien. Het Amerikaanse debuut van één van de belangrijkste Chinese regisseurs van de afgelopen 10 jaar werd na de premiere op Cannes dit jaar min of meer afgekraakt. Maar zoals zo vaker blijkt de internationale filmpers er weer helemaal naast te zitten

En waarom is de film over een jonge vrouw (een aangename Norah Jones) die een, zoals dat zo mooi heet, een soul-searching journey across America onderneemt, wel geslaagd volgens mij zul je je afvragen?
De fout die velen wat mij betreft hebben gemaakt is dat My Blueberry Nights totaal niet om het verhaal draait. Natuurlijk is er wel degelijk een verhaal en ontwikkelingen daarbinnen. En zo bijzonder is dat verhaal niet, Elizabeth vlucht voor haar liefdesverdriet en ontmoet verscheidene personages die ieder op hun eigen manier omgaan met (liefdes)verdriet. Maar dat het wat cliché is doet het er niet toe, want Kar-Wai is nooit een echte verhalenverteller geweest. Hij schets vooral sferen en gemoedstoestanden, en dat doet hij wederom briljant. De voyeuristische camera, die zich altijd verschuilt achter ramen en obstakels, en ook nog eens constant out of focus is, creeert een geheel eigen wereldje, zoals dat ook gebeurde in bijvoorbeeld In The Mood For Love (goed gekozen titel dus). Ik was zelfs verbaasd dat het niet midden in de nacht was toen ik rond 4 uur de perszaal uitliep, zo opgeslokt was ik door de film.

De constante close-ups, onscherpe achtergronden, warme kleuren en felle lichten maken het visueel t één van de intrigerendste films die ik de afgelopen tijd heb gezien, vooral ook met de jazzy soundtrack eronder. De acteerprestaties zijn ook nog eens goed, met name David Strathairn is geniaal als dronken politieagent die zijn vrouw maar niet wil vergeten. En Norah Jones doet het zeker niet slecht, ze houdt het ingetogen en maskeert daarmee haar onervarenheid.

Als sfeerimpressie en audiovisueel kunstwerk is My Blueberry Nights uitermate geslaagd. De laatste verhaallijn met Natalie Portman als gokker valt wat buiten de toon, maar de typische roadtripbeelden en Natalie zelf maken veel goed. Kortom: weer een meesterwerk van Wong Kar-Wai. Gewoon allemaal naar toe dus vanaf 13 december!

Imdb: 7,7
Mijn Cijfer: 9,0

[ Bericht 0% gewijzigd door JelleS op 06-12-2007 14:50:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')