enquote:'Kritische journalist vaak uit linkse hoek'
dinsdag 27 november 2007 09:47
PvdA-minister Ronald Plasterk van Mediabeleid denkt dat 'mensen die zich tot de journalistiek aangetrokken voelen statistisch gezien vaker in de linkse hoek zitten'. Dat zei hij in de Tweede Kamer tijdens het debat over de mediabegroting.
Plasterk weet wel waarom de indruk bestaat dat journalisten bij publieke omroepen vaker een ‘linkse oriėntatie’ hebben. ‘Wellicht is het zo, dat mensen die zich tot de journalistiek aangetrokken voelen en die een kritische instelling combineren met een onderzoekende instelling, statistisch eerder in de linkse hoek zitten,’ zo citeert dagblad Trouw de minister.
Linksheid publieke omroep
‘Bovendien kan het beeld versterkt zijn door het samengaan van NPS, VARA en VPRO op het derde televisienet,’ gaat Plasterk verder.
Aanleiding voor zijn uitspraken is de kritiek op de ‘linksheid’ van de publieke omroep. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) gaat onderzoek doen naar deze linksheid.
CDA
Het CDA is groot voorstander van zo’n onderzoek, maar vindt het niet juist dat het SCP dit onderzoek verricht. Wat CDA-Kamerlid Joop Atsma betreft is dit bureau zelf ook links.
Atsma wil dat het Commissariaat voor de Media het onderzoek gaat leiden. Plasterk ziet hier echter niets in. Hij vindt niet dat de politiek zich in het onderzoek moet mengen. ‘Ik ben geen opdrachtgever, dus ook niet voor het Commissariaat.
Seksreclames
Ook het plan van de ChristenUnie om seksreclames op tv te verbieden vond geen gehoor bij de minister.
Hij deelt weliswaar de zorg over de erotische spotjes met schaars geklede vrouwen, maar gaat hier geen wetgeving tegenin brengen.
Bron: Elsevier en Elsevierquote:Domme Plasterk ziet manco linkse omroep niet
De publieke omroep kampt met een links imago omdat omroepen als TROS en AVRO hun functie verwaarlozen. En omdat de tucht van de vrije markt niet heerst in Hilversum
Het is pas dinsdag, maar de verkiezing van de domste politieke uitspraak van de week lijkt nu al een gelopen race. Gisteren meende Ronald Plasterk in de Tweede Kamer namelijk een verklaring te kunnen bieden voor de linkse inslag van de publieke omroep. De PvdA-minister voor Cultuur denkt dat journalisten ‘die een kritische instelling combineren met een onderzoekende instelling, statistisch eerder in de linkse hoek zitten’.
Wat een progressieve geborneerdheid. Alsof een rechtse journalist minder kritisch en onderzoekend zou zijn. Alsof al die zogenaamd kritische linkse journalisten niet decennialang hebben geweigerd belangrijke maatschappelijke problemen, van de uitwassen van de verzorgingsstaat tot de nadelige gevolgen van massale immigratie, te belichten.
Dat de publieke omroep kampt met een links imago, komt onder meer doordat traditioneel behoudende omroepen zoals TROS, AVRO en KRO niet meer voor een tegengeluid willen of kunnen zorgen en trouwe PvdA-aanhangers als Paul Witteman in actualiteitenrubrieken en praatprogramma’s vrij spel geven.
Tucht
Structureler nog is het probleem dat de publieke omroep niet onderworpen is aan de tucht van de vrije markt en praktisch probleemloos voorbij kan gaan aan de behoeften van de Nederlandse kijker.
Als iets de pluriformiteit bevordert, is dat wel het marktmechanisme. Op een vrije markt wordt elke consument netjes op zijn wenken bediend. De vraag schept het aanbod. Daarom kent Nederland nu bijvoorbeeld een enorme verscheidenheid aan tijdschriften en websites die voor elk wat wils bieden.
In de zwaar gesubsidieerde Hilversumse televisiewereld is die pluriformiteit ver weg. Het door de publieke omroep aangekondigde ‘zelfonderzoek’ zal in het scheve beeld zeker geen verandering brengen
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar in het eerder genoemde HP/De Tijd artikel werden genoeg voorbeelden gegeven. Deze hadden alleen betrekking op het NOS journaal:quote:Op woensdag 28 november 2007 11:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe meet je eigenlijk hoe "links" de publieke omroep is ?En gaat de discussie over de publieke omroep of alleen het NOS journaal ?
Dus gaat het alleen over het journaal ? Volgens mij heeft de PO wel meer programmas als dat toch ? Een voorbeeld dan, hoe meet je of Andere Tijden (een van mijn favorieten) links dan wel rechts is ?quote:Op woensdag 28 november 2007 12:18 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar in het eerder genoemde HP/De Tijd artikel werden genoeg voorbeelden gegeven. Deze hadden alleen betrekking op het NOS journaal:
Voorbeelden van een "linkse" kleuring volgens dat artikel:
- pro-verzorgingsstaat
- pro-zielige mensen
- pro-multiculturele samenleving
- pro-milieufundamentalisme
- anti-bedrijfsleven
- anti-Irakoorlog
- anti-regering Bush
Indicatoren:
- overdreven lengte van een item
- niet-uitgewogen informatie
- niet-uitgewogen interviews
- het gebruik van tendentieuze bewoordingen
- direct geformuleerde opinie of speculatie
- opnemen van items met dubieuze nieuwswaardigheid
Etcetera.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een mogelijk "rechtse" kleuring of wat dan ook.
Tja, de hele PO onderzoeken op "linksheid" lijkt me ook vrij kansloos maar dat is (blijkbaar) het plan. Het gaat mij eigenlijk alleen om het Journaal en de actualiteitenrubrieken van de NOS/NPSquote:Op woensdag 28 november 2007 12:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus gaat het alleen over het journaal ? Volgens mij heeft de PO wel meer programmas als dat toch ?
Ik ken het programma niet.quote:Op woensdag 28 november 2007 12:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Een voorbeeld dan, hoe meet je of Andere Tijden (een van mijn favorieten) links dan wel rechts is ?
NOVA : NPS en VARAquote:Op vrijdag 23 november 2007 20:15 schreef Klopkoek het volgende:
Maar de VARA is bedoeld om links te zien. Iets anders zou het zijn als de NOS achterlijk linkse standpunten gaat innemen.
Juist wel, misschien dat ze de links-extremisten dan nog een beetje naar het midden kunnen trekken.quote:Op woensdag 28 november 2007 14:44 schreef Sybesma het volgende:
[..]
NOVA : NPS en VARA
Buitenhof: NPS, VARA en VPRO
Dus de NPS (zonder leden) werkt mee met linkse omroepen.
Dat vind ik toch wel een probleem.
De NPS moet geen achtergrondprogramma's met Linkse omroepen maken.
Jij maakt een grap, ik ben serieus.quote:Op woensdag 28 november 2007 15:07 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Juist wel, misschien dat ze de links-extremisten dan nog een beetje naar het midden kunnen trekken.
Ik maak me alleen druk om de "onafhankelijke" NPS/NOS. Wat de omroepen met leden doen moeten ze helemaal zelf weten. De NPS/NOS werken mee met omroepen van linkse signatuur (VPRO/VARA) terwijl ze onafhankelijk horen te zijn.quote:Wat loopt iedereen met rechts-politieke voorkeuren nou te zeiken, ze gaan nu toch onderzoek doen?
Ik zou me niet druk maken. Want de NOS is echt niet te links. Als je RTL kijkt zie je hetzelfde.quote:Op woensdag 28 november 2007 16:40 schreef Sybesma het volgende:
Ik maak me alleen druk om de "onafhankelijke" NPS/NOS. Wat de omroepen met leden doen moeten ze helemaal zelf weten. De NPS/NOS werken mee met omroepen van linkse signatuur (VPRO/VARA) terwijl ze onafhankelijk horen te zijn.
Daar is geen onderzoek voor nodig.
En ik ben niet rechts. Wilders en Verdonk zijn te dom voor woorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |