Ik denk dat vooral dit heel erg belangrijk is:quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:02 schreef Ryan3 het volgende:
Goed stuk Klopkoek. Aan dhimmitude t.o.v.extreemrechtse schreeuwers gaat onze informatievoorziening ten gronde. En wij betalen er allemaal aan mee en staan er bij te kijken.
Dat is de kern van het 'probleem', en het deed me deugd dat ik bij stand.nl veel mensen hetzelfde hoorde zeggen.quote:Maar waarom denken ze de meeste journalisten dan dat ze links zijn?
Dat hoort een beetje bij hun traditionele beroepsopvatting. Een goede journalist wordt verondersteld kritisch te zijn en wil liefst allerlei misstanden aan de kaak stellen. Dat komt terug in alle opvattingen van journalisten over hun beroep, ook hier in de Verenigde Staten. Dat ‘linkse’ zit dus meer in een maatschappijkritische grondhouding dan in een partijpolitieke voorkeur. Het is overigens wel zo dat die houding de laatste jaren een beetje lijkt te veranderen.
Je vergeet een belangrijke bias die nu niet telt: hoger opgeleiden (zoals journalisten) zijn doorgaans betrouwbaarder in hun antwoorden dan lager opgeleiden (die o.a. bij de Burger King werken). Is mijn semi-sociologische achtergrond toch nog ergens nuttig voorquote:Op dinsdag 20 november 2007 17:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, het gaat niet om mijn onderbuik, het gaat om de manier waarop onderzoek wordt verricht.
In mijn tijd bij Philips was er een klassiek voorbeeld waarbij mensen gevraagd werd welke radio ze het mooist vonden (dit verhaal kan een urban legend zijn, maar ik heb persoonlijk erger meegemaakt). Een gele of een zwarte. De meerderheid koos voor de gele radio. Na het onderzoek mochten ze een radio meenemen. De meerderheid koos voor de zwarte radio.
Burger King heeft zichzelf op die manier ook een keer flink in de vingers gesneden, omdat ze vertrouwde op de resultaten die haar consumentenonderzoek opleverde.
Deuze's onderzoek zit in dezelfde hoek.
Ik denk wel dat het journaille van de nieuwe generatie dus straks dat maatschappijkritische gaat verleggen van wat er in de klassieke zin mee bedoeld wordt (kritisch zijn op de structuur van de kapitalistische samenleving, die groepen van mensen in haar beperkingen houdt), naar wat Wilders en malloten ermee bedoelen. Heel misschien zegt die Deuze dat ook.quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral dit heel erg belangrijk is:
[..]
Dat is de kern van het 'probleem', en het deed me deugd dat ik bij stand.nl veel mensen hetzelfde hoorde zeggen.
Het is niet het electoraat dat onderzoek gaat doen, flip.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:02 schreef zoalshetis het volgende:
als het linkse electoraat denkt beter onderzoek te doen naar hún waarheid en beter beslagen ten ijs te komen dan hun rechtse buren, dan denken ze volgens mij in de orde van grote dat de aarde nog plat is. zelfgenoegzaamheid is geen garantie voor waarheid.
Ik denk dat Deuze meer doelt op dat de nieuwe generatie onbehouwender wordt, wat groffer. Misschien ook wat minder kritischer, sensatiebeluster. Maar dat kan uiteraard prima samengaan met racisme.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het journaille van de nieuwe generatie dus straks dat maatschappijkritische gaat verleggen van wat er in de klassieke zin mee bedoeld wordt (kritisch zijn op de structuur van de kapitalistische samenleving, die groepen van mensen in haar beperkingen houdt), naar wat Wilders en malloten ermee bedoelen. Heel misschien zegt die Deuze dat ook.
Lunshof was een beste man. RIP. Ik ben niet antirechts ook, sterker nog ik ben zelfs rechts.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik denk dat Deuze meer doelt op dat de nieuwe generatie onbehouwender wordt, wat groffer. Misschien ook wat minder kritischer, sensatiebeluster. Maar dat kan uiteraard prima samengaan met racisme.
Overigens kan maatschappijkritiek ook samengaan met een rechtse inslag, zie de Telegraaf en NRC in betere tijden. In de Telegraaf van een jaar of 40 geleden had je bijvoorbeeld prima artikelen over het fatsoen in de samenleving, nu doen ze zelf mee aan het afbreken daarvan.
Lunshof vond ik altijd een beetje vuil voor een collumnist, maar onderhand heeft dat zeker zijn navolging gekregen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lunshof was een beste man. RIP. Ik ben niet antirechts ook, sterker nog ik ben zelfs rechts.
Maar laatst las ik in de Appie toch een kop in de Telegraaf. Ging over die papagaaienziekte. Kans op een epidemie, kopten ze, met net geen chocoladeletters. In het NRC las ik dezelfde dag: kans dat deze ziekte van mens op mens kan worden doorgegeven is nihil. Zeggen door ons geraadpleegde experts.
Idem trouwens laatst (paar maanden geleden) dat artikel over hoe de multiculturalisten de zaak Vaatstra in de doofpot hadden gestopt. Die lui van de Telegraaf mogen wat mij betreft voor de rechter gesleept worden en ja ik vrees dat dat de toekomst gaat worden van het journaille.
Maar hij werd geaccepteerd door iedereen. Kon ook met iedereen praten.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lunshof vond ik altijd een beetje vuil voor een collumnist, maar onderhand heeft dat zeker zijn navolging gekregen.
Men heeft het altijd over de leugens van Marcel van Dam maar die is altijd netjes, Lunshof was dat niet en heeft zelfs nare dingen over Fortuyn opgeschreven.
Nee, hoor ik ben een liberaal al vanaf 1989.quote:En tsja... jij rechts? Je bent toch meer iemand van D'66?
Kan natuurlijk ook zijn omdat hij het vermogen had iemand de grond in te borenquote:Op dinsdag 20 november 2007 20:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar hij werd geaccepteerd door iedereen. Kon ook met iedereen praten.
En waardoor zag je het licht?quote:[..]
Nee, hoor ik ben een liberaal al vanaf 1989.
http://www.nrc.nl/media/a(...)A_scherp_in_de_gatenquote:‘Politici houden NOVA scherp in de gaten’
Gepubliceerd: 20 november 2007 15:03 | Gewijzigd: 20 november 2007 15:04
Door onze redacteur Hans Beerekamp
Rotterdam, 20 nov. De vraag of de Publieke Omroep wel politiek representatief is voor Nederland, lijkt slechts een van de redenen voor Harm Bruins Slot, voorzitter van de raad van bestuur, om de pluriformiteit nader te onderzoeken.
In de aanloop van de verkiezingen van vorig jaar maakte toenmalige netcoördinator Ton F. van Dijk (Nederland 1) het verwijt dat de drie actualiteitenrubrieken NOVA/Den Haag Vandaag (VARA/NPS/NOS), Netwerk (NCRV/EO) en Één vandaag (TROS/AVRO) in feite „drie keer de Volkskrant” zouden zijn.
Bruins Slot zoekt nu ook naar meer evenwicht in de bediening van kijkers in stad en land, allochtonen en autochtonen, gestudeerden en ongeletterden.
NOVA-hoofdredacteur Carel Kuyl kan zich wel in die lijn vinden: „Eerder onderzoek, van communicatiewetenschapper Mark Deuze (2000), toonde aan dat televisiejournalisten weliswaar overwegend links stemmen, maar dat die politieke oriëntatie niet valt terug te vinden in de selectie en behandeling van nieuwsonderwerpen. Maar die andere tegenstellingen zijn wel van belang”.
Herman van Gelderen, sinds enkele maanden hoofdredacteur van het NCRV-deel van Netwerk, formuleert nu al het uitgangspunt om het nieuws minder vanuit de instituties te benaderen, en meer aandacht te schenken aan menselijke aspecten. Klachten over politieke eenzijdigheid van Netwerk hebben hem nooit bereikt.
Ook Kuyl stelt dat de drempel voor onderwerpen als de ontvoering van Madeleine McCann wel is verlaagd de laatste tijd: „Dat zie je ook in de kranten terug. Ik geef wel eens wat tegengas in de ochtendvergadering, maar soms ontkom je er niet aan dat zulk nieuws zich nu eenmaal aandient. Ook dat soort nieuws leent zich voor een gelaagde aanpak. Daarin wil NOVA zich onderscheiden.”
De hoofdredactie van Één vandaag kon niet direct reageren op de plannen van de Publieke Omroep om te kijken of de programmering wel voor en van iedereen is. De indruk bestaat echter dat de zorg vooral programma’s als NOVA en Buitenhof (NPS/VPRO/VARA/NOS) geldt.
Kuyl: „Ik voel enige druk om ons meer populistisch op te stellen, vooral uit de politiek. Als NOVA aandacht besteedt aan de verkiezing van de PvdA-voorzitter, dan worden we weggezet als een rode mantelorganisatie, maar als we hetzelfde doen bij de VVD, dan hoor je niemand. Wat Buitenhof niet te horen heeft gekregen over het ontslag van de conservatieve columnist Joshua Livestro, terwijl helemaal niet vaststaat of alles wel klopt, wat betrokkene daarover meedeelt.”
In de Tweede Kamer wordt NOVA nauwlettend in de gaten gehouden, en niet alleen door de PVV-fractie van Geert Wilders. Kuyl: „De voortdurende suggestie dat je een linkse rubriek bent, werkt verlammend. De politiek zou zich verre moeten houden van interventies op programmaniveau, zoals nu herhaaldelijk gebeurt.”
Hmm, valt mee, mijn indruk is dat hij niemand de grond in boorde.quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kan natuurlijk ook zijn omdat hij het vermogen had iemand de grond in te boren![]()
[..]
Dat is een ander topic waard, maar het is iig een generation thing, denk ik.quote:En waardoor zag je het licht?
[..]
Postmaterialistisch bedoel je? Toch niet alle omroepen in het publieke bestel toch?quote:Op dinsdag 20 november 2007 20:45 schreef Hyperdude het volgende:
POmroep is mi. meer Randstedelijk/grachtengordiaansen politiek correct, dan zo zeer links.
Een soort "VuttendeAarderijkskundeleraarMetTopHypotheekGesundesVolksEmpfinden".
Niets is tegenwoordig meer goed; en tegelijkertijd mag/moet er absoluut niets veranderen ofzo...
Ja, tuurlijk, maar dat gaat niet in dit topic, want dan ben je OffTopic, en ik heb genoeg tegenstanders die daar de HH. en dame modjes wel even fijntjes op willen wijzen... (Ik vrees dat ik me niet of nauwelijks ene vrijheid kan veroorloven op Fok!)quote:Op dinsdag 20 november 2007 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[huil-modus]De publieke omroep is rechts! Ze lieten Rutte bij Nova 4 keer langer aan het woord over het ontslagrecht dan Bos en Balkenende bij elkaar[/huil-modus]
Maar Ryan, je kunt toch wel zeggen waarom je opeens het licht zag? Om daar nou speciaal een topic voor te openen...
Verre van dat. Hoe vaak krijgen we niet gejank te horen over koopkrachtplaatjes?quote:Op dinsdag 20 november 2007 22:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Postmaterialistisch bedoel je? Toch niet alle omroepen in het publieke bestel toch?
Ja hallo, dat is ook zo'n ultralinks programma waarin de rechtse luisteraars gewoon niet aan het woord komenquote:Op dinsdag 20 november 2007 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is de kern van het 'probleem', en het deed me deugd dat ik bij stand.nl veel mensen hetzelfde hoorde zeggen.
Ikzelf vind het vooral zo'n onderbuikprogramma, van beide kanten overigens. Vooral als die Filijne Plag het programma presenteert zet ik de radio maar uit.quote:Op dinsdag 20 november 2007 22:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja hallo, dat is ook zo'n ultralinks programma waarin de rechtse luisteraars gewoon niet aan het woord komen![]()
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 20 november 2007 22:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ikzelf vind het vooral zo'n onderbuikprogramma, van beide kanten overigens. Vooral als die Filijne Plag het programma presenteert zet ik de radio maar uit.
Je gaat toch niet zeggen dat jij de eindredacteur bent? Of degene bent die daar de telefoontjes filtert?quote:
Hier is het (overigens geweldige) artikel over de test panels & focus groups van Burger King. Smullen!quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je vergeet een belangrijke bias die nu niet telt: hoger opgeleiden (zoals journalisten) zijn doorgaans betrouwbaarder in hun antwoorden dan lager opgeleiden (die o.a. bij de Burger King werken). Is mijn semi-sociologische achtergrond toch nog ergens nuttig voor![]()
Ja, laten we het Amerikaanse systeem invoeren! Waar alles om het geld draait en fatsoenlijke berichtgeving niet meer te vinden is.quote:Op dinsdag 20 november 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Schaf de subsidie voor de PO gewoon af. Laat die kansloze melkertbaantjes, euh, journalistjes, zich maar lekker zelf redden. Dan mogen ze onderzoeken wat ze willen.
Ik denk dat ze het welgeteld een maand uit zouden houden voordat ze failliet gaan.
Lees je inquote:Op dinsdag 20 november 2007 20:02 schreef zoalshetis het volgende:
als het linkse electoraat denkt beter onderzoek te doen naar hún waarheid en beter beslagen ten ijs te komen dan hun rechtse buren, dan denken ze volgens mij in de orde van grote dat de aarde nog plat is. zelfgenoegzaamheid is geen garantie voor waarheid.
En zoals Mark Deuze al zegt:quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat het artikel niet online te vinden is. Een deel nog wel:
"In een Telegraaf-artikel over het NOS Journaal (1 november 2003) wordt gesproken over een schaduwverkiezing die in 2002 op de redactie zou zijn gehouden, waarbij de PvdA eerste werd met 48 procent van de stemmen, en GroenLinks tweede met 20 procent. De VVD kreeg vijf procent van de stemmen en de LPF kreeg slechts één stem. Laroes weerspreekt de cijfers niet: "Het zou kunnen, maar dit betekent alleen iets als je je bij het maken van nieuwskeuzes erdoor zou laten leiden. En dat is niet het geval." Maar het probleem is dat het bijna onmogelijk is om je bij het maken van nieuwskeuzes niet enigszins te laten leiden door je eigen visie. Dat is nu juist zo moeilijk, omdat het niet exact te bepalen valt wanneer een nieuwsuitzending gekleurd is. Met een kritische kijk valt dat wel redelijk in te schatten, net zoals juryleden het er in grote lijnen over eens zijn wie de beste kunstrijdster of turnster is, maar toch is het niet altijd evident wanneer iets gekleurd is. Misschien dat de redacteuren wel hun best doen om een linkse kleuring te vermijden, maar dat het er vaak onbewust insluipt. Als het Journaal wil ophouden links te zijn, doet het er goed aan ook een fiks aantal rechtse redacteuren aan te nemen."
http://www.henrysturman.com/dutch/artikelen/nos.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |