Ook al sta je niet open voor Li-Ion-accu's, dan is de Powershot S5IS een heel leuk ding voor je. Een knoepert van een zoomlens, stabilisatie, allerhande automatieken en volledige handinstelling én hij loopt op penlights. Echt superklein is ie niet, maar voor de mogelijkheden is het toch een behoorlijk compact pakketje dat zo vanuit de verpakking alles kan wat je maar wil.quote:Op woensdag 26 december 2007 01:03 schreef Evenveel het volgende:
Ok. Stel dat ik opensta voor accu's... Aan welke modellen kan ik dan denken? (op dit moment staat de teller bij mij nog steeds op 0, omdat ik er gewoon echt niks van af weet!)
Misschien ook wel handig om te vermelden... Het lijstje met eisen is in volgorde van prioriteit (dus belangrijkste bovenaan). Da's misschien handig om te weten ivm het moeten maken van afwegingen ofzo...
kloptquote:Op woensdag 26 december 2007 02:11 schreef dvr het volgende:
Compacts zullen nooit zo snel zijn als een spiegelreflex
klopt niet. De afdrukvertraging is een extra drempel, maar met wat oefening kun je ook met een compact prima leren pannen.quote:en voor actiefoto's (snelle wagens) zijn ze niet erg geschikt
Iets zegt me dat dat met enig nadenken wel moet lukken een stuk of drie goeie compacten is voor dat budget te doenquote:
Nee dat lukt mij in dit geval dus niet. Ik heb geen enkele ervaring met fotografie en weet dus ook geen merk wat goede producten levert, laat staan welke modellen (misschien hebben die ook verschillende kwaliteit lens? ik zeg maar even wat)quote:Op woensdag 26 december 2007 13:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Iets zegt me dat dat met enig nadenken wel moet lukken een stuk of drie goeie compacten is voor dat budget te doen
Superklein heeft meestal nogal wat beperkingen omdat de nadruk op klein moest liggen. Ik begin eens iets minder klein maar nog steeds erg compactquote:Op woensdag 26 december 2007 13:26 schreef 907 het volgende:
In dit geval is "klein" dus zo klein mogelijk.
Geef eens een voorbeeld welke compacten voor mij in aanmerking kunnen komen? Dan heb ik in elk geval een indicatie en kan ik gelijkwaardige producten gaan zoeken?
![]()
![]()
De truc met het tape werkt! Autofocus is natuurlijk fijner voor de beginner, maar de lens kostte me slechts 2 tientjes. Een lens specifiek voor digitaal gebruik kan ik altijd nog later aanschaffen (als ik weer wat centjes heb weten te sprokkelen).quote:Op dinsdag 18 december 2007 09:27 schreef Vliegvrager het volgende:
Die lens communiceert niet of slecht met je cam (ERR99 is een algemene foutmelding, het zegt niets, maar ik heb ook zo'n lens, dus ik ken het verschijnsel). Je kunt daar omheen werken door de contactjes af te plakken (isolatietape of nagellak). Dan heb je een lens waarvan het diafragma altijd wijd open (dus je zit vast aan de Av stand van je camera) staat en die alleen handmatig scherpstelt. Niet ideaal, maar werkbaar als je bereid bent wat tijd te steken in het onder de knie krijgen van handmatig scherpstellen. Ik heb met de betreffende lens hele aardige resultaten weten te bereiken
Ik doelde meer op de trage autofocus en onhandig werkende handmatige focus.quote:Op woensdag 26 december 2007 08:36 schreef Vliegvrager het volgende:
klopt niet. De afdrukvertraging is een extra drempel, maar met wat oefening kun je ook met een compact prima leren pannen.
Olympus en Nikon maken allebei knappe degelijke cameras, dus wat dat betreft zul je jezelf geen buil vallen. Er zijn wel twee dingen waar je even het koppie bij moet houden:quote:Op woensdag 26 december 2007 15:38 schreef vamperotica het volgende:
Wij, fotograven zonder ook maar enige ervaring zijn op zoek naar een toestel waar we meer mee kunnen als met een gewoon huis tuin en keukentoestelletje.... Beetje mooie herinneringen vastleggen van de kids en met wat oefening gewoon meer en wie weet wat er uit voort kan vloeien..... Maar ja, waar begin je....
We hebben een budget van 700 a 750 euro voor een complete SLR set, dus body met lensenkit.
In gedachte hebben we de Olympus E410,E510 of de Nikon D40X....Maar ja... Wat kun je ermee en is het überhaupt een beetje te vergelijken met elkaar?
Is het "beginnersmateriaal" waar je ook wat stapjes verder mee kunt?
En voor welke moeten we dan gaan!
Sorry, maar daar klopt helemaal niets van! Olympus maakt al zo'n 80 jaar camera's. Ze zijn altijd analoge spiegelreflexen blijven verkopen -hebben alleen een tijdje geen nieuwe modellen ontworpen- en zijn daar pas mee gestopt toen ze de digitale E-1 introduceerde in 2002. Ze blijven hun digitale camera- en lenzenaanbod gestaag uitbreiden, hebben enorm succes met de nieuwe E-3 en E-410/510 modellen, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze de fotografie ooit vaarwel zullen zeggen - integendeel. Compatibiliteitsproblemen zijn er ook niet - hun spiegelreflex camera's werken zowel met doodgewone Compactflash kaarten als met de XD kaarten van Olympus/Fuji.quote:Op woensdag 26 december 2007 17:24 schreef RonaldV het volgende:
1. Olympus is een goed merk, maar Olympus spullen passen alleen op Olympus (en tegenwoordig hebben ze geheugenkaartjes gemeen met Fuji). Ze zijn net weer begonnen met SLRs na die een jaar of 15 te hebben genegeerd, en ik durf niet te zeggen of ze er mee door zullen blijven gaan.
Een verkoper die de voordelen bagetalliseert van een camera die ie niet op voorraad heeft? Klinkt verdacht.quote:Op donderdag 27 december 2007 20:14 schreef vamperotica het volgende:
Net naar de winkel geweest. Maar ze hadden er alleen de Olympus 410 en niet de 510... en volgens de verkoper zat er buiten de beeldstabilisator niet veel verschil in.... Hier iemand daar een ander idee over?
Ik vind het verschil in prijs namelijk nogal groot voor een (volgens de verkoper) zo klein verschil!!
KE is een prima winkel met goed spul en kundige mensen. Verhalen over buitenlandse toestellen etc ken ik alleen uit de mond van concurrerende verkopers, niet van klanten. Wel heb ik een paar keer moeten ervaren dat ze de logistiek van de webwinkel niet helemaal op orde hebben. Er gaat uiteindelijk niets echt fout, maar het vergt soms een of twee extra mailtjes en leidt tot vertraging en ergernis. Woon je er enigszins in de buurt, haal dan zelf je spul op. Woon je er verder weg, kijk dan ook eens op www.fotokonijnenberg.nl Meestal 2 of 3 euro duurder dan KE, maar wat je bestelt, krijg je ook binnen en wel meteenquote:Ow ja... Iemand ervaring met die kamera-express?? Volgens de verkoper in de winkel ging het bij aanbiedingen met zo'n grote verschillen met winkels vaak om buiatenlandse toestellen.... vaak zelfs met buitenlandse menu's en handleidingen enzo....
Nou geloof ik zo'n verkoper natuurlijk ook niet maar meteen op zn woord, maar kon er op de site ook niet veel over vinden....
K-E heeft inderdaad wel eens aanbiedingen met buitenlandse versies, maar dat zetten ze er dan ook keurig bij. Qua voorraadbeheer en zo doen ze het de afgelopen tijd stukken beter dan wel eens het geval is geweest, ook de voorraadindicatie op de website is behoorlijk betrouwbaar.quote:Op donderdag 27 december 2007 20:14 schreef vamperotica het volgende:
Ow ja... Iemand ervaring met die kamera-express?? Volgens de verkoper in de winkel ging het bij aanbiedingen met zo'n grote verschillen met winkels vaak om buiatenlandse toestellen.... vaak zelfs met buitenlandse menu's en handleidingen enzo....
Nou geloof ik zo'n verkoper natuurlijk ook niet maar meteen op zn woord, maar kon er op de site ook niet veel over vinden....
Olympus maakte met de OM101 de laatste "analoge" spiegelreflex waarvan de objectieven verwisselbaar waren. Dat laatste had ik er even bij moeten zetten, want inderdaad: ze zijn gewoon cameras blijven maken. Maar de verwisselbare objectieven, daar ging mijn betoog om. Overigens heb ik niet beweerd dat ze fotografie vaarwel zullen zeggen, maar ik sluit niet uit (en dat kun jij IMHO ook niet) dat ze in de toekomst weer zo'n *** geintje uithalen met hun objectieven. Ik ben altijd heel blij geweest met mijn (twee) OM101s, maar dat ik moest uitwijken naar (uitgerekend) Sigma om nog aan objectieven te kunnen komen, dat neem ik ze kwalijk, en het zal dan ook heel lang duren voor ik weer naar Olympus zal overstappen.quote:Op woensdag 26 december 2007 17:51 schreef dvr het volgende:
[..]
Sorry, maar daar klopt helemaal niets van! Olympus maakt al zo'n 80 jaar camera's. Ze zijn altijd analoge spiegelreflexen blijven verkopen -hebben alleen een tijdje geen nieuwe modellen ontworpen- en zijn daar pas mee gestopt toen ze de digitale E-1 introduceerde in 2002. Ze blijven hun digitale camera- en lenzenaanbod gestaag uitbreiden, hebben enorm succes met de nieuwe E-3 en E-410/510 modellen, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze de fotografie ooit vaarwel zullen zeggen - integendeel. Compatibiliteitsproblemen zijn er ook niet - hun spiegelreflex camera's werken zowel met doodgewone Compactflash kaarten als met de XD kaarten van Olympus/Fuji.
Zie de eerste drie regels van dit bericht: [CENTR.] Wie helpt me een nieuwe camera vinden, deel 10quote:Op donderdag 27 december 2007 20:14 schreef vamperotica het volgende:
Maar ze hadden er alleen de Olympus 410 en niet de 510... en volgens de verkoper zat er buiten de beeldstabilisator niet veel verschil in.... Hier iemand daar een ander idee over?
Ik weet niet waar je op doelt.. ik gebruikte destijds Nikon, maar op de OM-101 kon je toch alle OM-lenzen gebruiken? Die zijn tot 2002 geproduceerd.quote:Op donderdag 27 december 2007 21:49 schreef RonaldV het volgende:
Maar de verwisselbare objectieven, daar ging mijn betoog om.
[..] Overigens heb ik niet beweerd dat ze fotografie vaarwel zullen zeggen, maar ik sluit niet uit (en dat kun jij IMHO ook niet) dat ze in de toekomst weer zo'n *** geintje uithalen met hun objectieven.
Andere merken hebben sinds de 80er jaren meermalen hun vatting veranderd, en recentelijk de beeldgrootte (sensor) zodat je brandpuntsafstanden niet meer zijn wat ze waren, en ze laten je crop-lenzen kopen die je allemaal naar Marktplaats kunt brengen zodra je overstapt op de 'full frame' bodies die ze warm aanbevelen. Het lijkt me dat je op dit moment bij Olympus juist een stuk veiliger zit vanwege hun commitment aan het 4/3d systeem, met één lensvatting en één sensorformaat.quote:[..] maar dat ik moest uitwijken naar (uitgerekend) Sigma om nog aan objectieven te kunnen komen, dat neem ik ze kwalijk, en het zal dan ook heel lang duren voor ik weer naar Olympus zal overstappen.
[advocaat van de duivel]quote:Op donderdag 27 december 2007 21:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Olympus maakte met de OM101 de laatste "analoge" spiegelreflex waarvan de objectieven verwisselbaar waren. Dat laatste had ik er even bij moeten zetten, want inderdaad: ze zijn gewoon cameras blijven maken. Maar de verwisselbare objectieven, daar ging mijn betoog om.
Maar niet de lenzen die de mogelijkheden van de -101 benutten. Waarmee de voordelen van de -101 nihil werden, en da's best zuur als je in twee van die cameras geïnvesteerd had juist om die mogelijkheden.quote:Op donderdag 27 december 2007 22:37 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je op doelt.. ik gebruikte destijds Nikon, maar op de OM-101 kon je toch alle OM-lenzen gebruiken? Die zijn tot 2002 geproduceerd.
Ik zit prima op dit moment. En dat is niet met een Olympus.quote:[..]
Andere merken hebben sinds de 80er jaren meermalen hun vatting veranderd, en recentelijk de beeldgrootte (sensor) zodat je brandpuntsafstanden niet meer zijn wat ze waren, en ze laten je crop-lenzen kopen die je allemaal naar Marktplaats kunt brengen zodra je overstapt op de 'full frame' bodies die ze warm aanbevelen. Het lijkt me dat je op dit moment bij Olympus juist een stuk veiliger zit vanwege hun commitment aan het 4/3d systeem, met één lensvatting en één sensorformaat.
Toch ook een beetje wel. Kies je voor een merk dan kan het helemaal geen kwaad om eens te kijken in hoeverre zo'n merk stabiel in de fotomarkt is. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat wanneer het allemaal een tandje minder verkoopt een merk dat geen lange fototraditie heeft gewoon weer ophoudt met het produceren van camera's.quote:Op donderdag 27 december 2007 23:35 schreef RonaldV het volgende:
dit topic is hier eigenlijk niet voor bedoeld.
Leuk, gefeliciteerd! Heb je er ook een of twee kitlenzen bij gekocht?quote:Op zaterdag 29 december 2007 20:41 schreef vamperotica het volgende:
We zijn voor de E510 gegaan!!
Ruis is een bekend probleem bij alle compacts op een paar Fuji-modellen na. De oorzaak is de kleine sensor. Wel is de ene fabrikant beter in het met software (in de camera) onderdrukken van ruis dan de ander. Voor zover ik weet, is Canon daarin een van de betere. Wat niet wegneemt dat je bij minder licht de nodige ruis zult krijgen. Het voordeel van handmatige instellingen is dan weer dat je een statief kunt gebruiken en de ISO op die manier laag kunt houden.quote:Op zondag 30 december 2007 12:50 schreef Hukkie het volgende:
Heeft iemand ervaring met een Canon PowerShot A650IS?
Ik was de trotse bezitter van een PS A80, die inmiddels is overleden. Nu heb ik de A650 op het oog, voornamelijk om de handmatige instelmogelijkheden en het kantelbare scherm. Alleen heb ik begrepen dat de opnamen bij minder licht een grote hoeveelheid ruis opleveren.
Ik heb me al redelijk verdiept in deze camera, alleen kom ik op fotosites weinig voorbeelden van bijvoorbeeld nachtopnamen tegen. Daarom is mijn vraag of iemand hier daar ervaring mee heeft?
Dank, heb net F30 bekeken, maar die is niet handmatig instelbaar (M, Av, Tv) en heeft geen kantelbaar scherm. Dat is voor mij echt een must, belangrijker dan de ruis. Waar ik eigenlijk op doel is of de ruis die de A650 produceert onoverkomelijk is, ook na bewerking in Photoshop.quote:Op zondag 30 december 2007 13:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ruis is een bekend probleem bij alle compacts op een paar Fuji-modellen na. De oorzaak is de kleine sensor. Wel is de ene fabrikant beter in het met software (in de camera) onderdrukken van ruis dan de ander. Voor zover ik weet, is Canon daarin een van de betere. Wat niet wegneemt dat je bij minder licht de nodige ruis zult krijgen. Het voordeel van handmatige instellingen is dan weer dat je een statief kunt gebruiken en de ISO op die manier laag kunt houden.
Vind je ruis echt heel belangrijk, kijk dan eens naar de Fuji F30.
De zin is eigenlijk het beschermen van je objectief tegen beschadiging: het vervangen van een uv-filter is goedkoper dan het vervangen van een heel objectief. De onzin is dat het volgens mij zeer weinig of zelfs niets voor je beeldkwaliteit doet (misschien zelfs wel wat in negatieve zin, als je een slechte kwaliteit uv-filter gebruikt).quote:Op zondag 30 december 2007 16:03 schreef elkravo het volgende:
Vraagje:
Wat is de zin en onzin van een UV-filter?
We zijn voor de aanbieding van Kamera Express, met 2 lenzen gegaanquote:Op zaterdag 29 december 2007 21:51 schreef dvr het volgende:
[..]
Leuk, gefeliciteerd! Heb je er ook een of twee kitlenzen bij gekocht?
Naarmate je er meer mee werkt/speelt zul je wel merken dat er aan de E-510 heel veel naar je eigen voorkeuren valt in te stellen. Voor de beste beeldkwaliteit bij algemeen gebruik zijn dit een paar instellingen die door veel gebruikers worden aanbevolen:
Picture mode: Natural, met contrast en sharpness beide op -2.
Metering Pattern: ESP+AF
Noise Filtering: Low
(een uitgebreide Engelstalige bespreking van de voor- en nadelen van alle instellingen vind je hier )
Niet helemaal waar. Wij Nederlanders, vrijwel levend op zee-niveau, hebben haast geen last van UV-straling. De atmosfeer verstrooit het dermate dat er nauwelijks schadelijke hoeveelheden van op je camera kunnen komen, en dat beetje dat er wel komt wordt bij de meeste cameras al gefilterd door je ingebouwde UV-filter. En dat is echt nodig, want je beeldchip kan niet zo erg tegen UV.quote:Op zondag 30 december 2007 16:52 schreef Elefes het volgende:
[..]
De zin is eigenlijk het beschermen van je objectief tegen beschadiging: het vervangen van een uv-filter is goedkoper dan het vervangen van een heel objectief. De onzin is dat het volgens mij zeer weinig of zelfs niets voor je beeldkwaliteit doet (misschien zelfs wel wat in negatieve zin, als je een slechte kwaliteit uv-filter gebruikt).
Alle objectieven voor dSLR camera's kunnen een uv-filter hebben, niet op alle compacts zit een schroefdraad waardoor je niet altijd een filter kunt gebruiken.
Er is trouwens een heel topic over filters.
Naar mijn idee ga je er qua techniek e.d. niet echt op vooruit als je je D40 inruilt voor een 400D.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 18:12 schreef gekkeboef het volgende:
Hallo, ik zoek een andere camera. Eerst even het lijstje.
Budget: Max 2000
Formaat: D-SLR Body
Doel: In en om huis, kinderen, verjaardagen e.d maar ook sport foto's (motoren en auto's)
Fotograaf: Eerst de camera leren kennen en mee "spelen" en dan een dag later de gebruiksaanwijzing lezen
Huidige camera: Nikon D40 met 18/55 en 55/200 maar die wil mijn broertje héél graag hebben
Welke camera’s twijfel je over: Canon eos 400D
Bijzonderheden: Ik zoek een andere camera. Ik wil er dus zoals eerder gezegd de huis. tuin en keuken plaatjes mee maken, en dan in het weeken sport fotografie er mee doen.
Is dit een goede keuze?
http://www.cameranu.nl/ar(...)4.5-5.6L_USM_IS.html
icm
http://www.cameranu.nl/ar(...)_18-55_IS_BG-E3.html
Of is dit voldoende voor de huis. tuin en keuken plaatjes maar dan wel goede zoom voor sport foto's (motoren en auto's)
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=21493
Het scheelt de helft namelijk.
En ik wil gewoon ook op bv Circuit Assen duidelijke foto's maken als je op de hoofd tribune zit.
Als jullie een super goed alternatief hebben voor rond de 2000 euro waar een goede zoom lens bij zit ga ik op jullie oordeel af.
Alvast bedankt.
Iets waar je tegen aan zult lopen bij compact/slr-like camera is (vaak) het gebrek aan groothoek op de (vast zittende) lens.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:16 schreef robbolo het volgende:
Hallo allemaal! ben op zoek naar een mooie beginners camera.
Budget: 300-500
Formaat: Compact / SLR-like
Doel: Redelijk algemeen. Kom net kijken dus weet nog niet precies welke kant ik op wil. Zat zelf meer de kant van landschappen en architectuur te denken.
Fotograaf: Ben wel van plan om er meer over te leren, dus een handleiding openslaan is geen probleem:)
Huidige camera: Geen
de camera's waar ik over twijfel: canon S31S, canon EOS 400D, nikon D40X en misschien een fuji f9700. Maar ik sta open voor suggesties!
Bijzonderheden: Heb het liefst een met een accu, maar is geen vereiste
Alvast bedankt!
bedankt voor het snelle reageren!quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:48 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Iets waar je tegen aan zult lopen bij compact/slr-like camera is (vaak) het gebrek aan groothoek op de (vast zittende) lens.
De S3IS heeft bijv. maar (35mm eqv.) 36mm. Niet heel erg groothoek die vaak wel gewenst is bij landschap/architectuur.
(je genoemde Fuji kon ik trouwens zo 1,2,3, niet vinden).
Een DSLR (Nikon D40x of Canon 400D) hebben verwisselbare lenzen. En dus is een groothoeklens altijd mogelijk. De kitlenzen die je bij beide krijgt zijn ook al voorzien van een erg leuk groothoek bereik.
Je bedoelt waarschijnlijk de Fuji S9600 (of de Fuji S5700fd).quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:39 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik kan trouwens een typfout bij de fuji hebben gemaakt, misschien is dat het:P. Kan helaas het goeie typenummer niet meer vinden.
http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=50948quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:39 schreef robbolo het volgende:
[..]
bedankt voor het snelle reageren!
Ik ben helemaal nieuw in de fotografie, en dus heb ik een paar vragen.
ik heb nu een aantal prijzen voor de Nikon gevonden, en die verschillen nogal. Ze beginnen al rond de 480. maar ik kon daar geen info vinden over de eventuele lens die erbij zou zitten. Klopt het dat je m ook kaal kan kopen? En is het aan te raden om er meteen al extra lenzen bij te kopen? of is dat een beetje overdreven voor een beginneling? en ik zag dat er ook nog een D40 bestond, maar die had minder MP, 6.1 ipv 10.2. Merk je veel van deze verschillen? Of is het vooral voor het maken van posters bijvoorbeeld?
Ik kan trouwens een typfout bij de fuji hebben gemaakt, misschien is dat het:P. Kan helaas het goeie typenummer niet meer vinden.
in ieder geval bedankt
De camera's die je noemt zijn twee dSLRs (400D en D40) en twee compacts (S3 (inmiddels opgevolgd door de S5) en S9700) die daar dicht tegenaan zitten. Als je foto's ziet die gemaakt zijn met die dingen, zul je in eerste instantie weinig verschil zien. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen. De compacts zijn af. Je koopt ze, leert ermee omgaan en hebt er dan geen omkijken meer naar. Dat is tegelijk een nadeel: de uitbreidingsmogelijkheden zijn heel beperkt. Een voorzetlensje, soms een filter, dat was het wel. dSLRs zijn het tegendeel. Je koopt een bakkie electronica met een spiegeltje, en al het glas moet daar nog bij. Prima als je weet wat je wilt, want dan kun je heel gericht investeren. Als je het nog niet weet, kun je terecht bij de allround-lenzen, maar dan heb je iets wat nauwelijks beter is dan een S3 voor minstens twee keer zo veel. Natuurlijk kun je dat later nog wel uitbreiden, vaak voor een bedrag per lens waar je minstens een compact voor koopt.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:16 schreef robbolo het volgende:
Hallo allemaal! ben op zoek naar een mooie beginners camera.
Budget: 300-500
Formaat: Compact / SLR-like
Doel: Redelijk algemeen. Kom net kijken dus weet nog niet precies welke kant ik op wil. Zat zelf meer de kant van landschappen en architectuur te denken.
Fotograaf: Ben wel van plan om er meer over te leren, dus een handleiding openslaan is geen probleem:)
Huidige camera: Geen
de camera's waar ik over twijfel: canon S31S, canon EOS 400D, nikon D40X en misschien een fuji f9700. Maar ik sta open voor suggesties!
Bijzonderheden: Heb het liefst een met een accu, maar is geen vereiste
Alvast bedankt!
Tjsa, waarom wil ik dit. Ik zou nu graag een camera willen kopen en dat ik dan voorlopig niet weer hoef.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:42 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Naar mijn idee ga je er qua techniek e.d. niet echt op vooruit als je je D40 inruilt voor een 400D.
Waarom wil je dit?
Voor 2000 EUR kun je prima lenzen kopen waardoor je aan je eisen qua fotografie (sport, en kids/verjaardagen) kunt voldoen of(/en) een upgrade qua camera in het Nikon-assortiment.
Een camera verouderd opzich niet zo snel (tuurlijk, er komen nieuwe modellen, maar dat maakt de oude niet gelijk slecht).quote:Op zaterdag 5 januari 2008 08:43 schreef gekkeboef het volgende:
[..]
Tjsa, waarom wil ik dit. Ik zou nu graag een camera willen kopen en dat ik dan voorlopig niet weer hoef.
En mijn broertje is maar een "arme" student zegt hij en ik heb hem daarom de d40 gegeven om ook foto's te kunnen maken. En daarom ben ik nu in de gelegenheid om een andere camera met een 18/200 lens oid te kopen.
Hij blij en ik ook blij.
Ik zit nu te denken aan een D200 nikon met een 18-200 VR lens.
Maar ik ben ook een totale nitwitt en wil eigenlijk gewoon foto's maken zonder dat ik als ik er later wat handiger in ben geworden denk... Had ik toch maar die iets duurdere gekocht.....
Maar bedankt voor je antwoord.
Bedankt voor de reacties!quote:Op zaterdag 5 januari 2008 08:21 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
De camera's die je noemt zijn twee dSLRs (400D en D40) en twee compacts (S3 (inmiddels opgevolgd door de S5) en S9700) die daar dicht tegenaan zitten. Als je foto's ziet die gemaakt zijn met die dingen, zul je in eerste instantie weinig verschil zien. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen. De compacts zijn af. Je koopt ze, leert ermee omgaan en hebt er dan geen omkijken meer naar. Dat is tegelijk een nadeel: de uitbreidingsmogelijkheden zijn heel beperkt. Een voorzetlensje, soms een filter, dat was het wel. dSLRs zijn het tegendeel. Je koopt een bakkie electronica met een spiegeltje, en al het glas moet daar nog bij. Prima als je weet wat je wilt, want dan kun je heel gericht investeren. Als je het nog niet weet, kun je terecht bij de allround-lenzen, maar dan heb je iets wat nauwelijks beter is dan een S3 voor minstens twee keer zo veel. Natuurlijk kun je dat later nog wel uitbreiden, vaak voor een bedrag per lens waar je minstens een compact voor koopt.
Er zitten wel een paar nadelen aan compacts. De belangrijkste is ruis. Bij foto's met voldoende licht merk je daar niets van, maar onder slechtere lichtomstandigheden gaan compacts eerder en meer ruisen dan dSLRs. De tweede is wat Xil al zegt de groothoek. De meeste compacts beginnen rond de 35mm. De Panasonic DMC-FZ18 is een goede compact in hetzelfde segment met meer groothoek: 28 mm, dat is vergelijkbaar met wat de kitlenzen van dSLRs bieden en prima voor de meeste vormen van landschap (en interieur).
Over de twee dSLRs die je noemt. Die zijn allebei goed en technisch heel vergelijkbaar. Let wel op dat de D40 niet met alle Nikon lenzen overweg kan (althans niet automatisch kan scherpstellen). Het aantal lenzen waar de D40 wat mee kan, groeit wel, maar is nog beperkt. Kijk of je ergens een D50 kan krijgen, die is ook goed en betaalbaar en heeft dat nadeel niet.
En belangrijk: Ga al die camera's eens vasthouden. Daar verschillen ze nogal in en dat kan flink uitmaken.
Als je twijfelt moet je zeker geen spiegelreflex kopen. In jouw geval zou ik absoluut voor de FZ18 gaan, die trouwens ook door test aankoop als beste uit de tests is gekomen. Beste koop (bij de hybride toestellen) zijn echter de samsung digimax S1050 en de canon powershot a720is (aangezien ze een stuk goedkoper zijn).quote:Op zaterdag 5 januari 2008 19:53 schreef robbolo het volgende:
[..]
Bedankt voor de reacties!
Ben nu erg aan het twijfelen over een goede compact of toch een dSLR. De nikon d40 lijkt me een hele goede instapkandidaat, maar een panasonic FZ18 lijkt me ook geen verkeerde keus. Aangezien ik bijna geen ervaring met camera's heb, zal ik waarschijnlijk de verschillen niet echt merken met de standaard uitvoeringen. Of is de ruis een erg groot probleem?
Maar het prijsverschil is ook niet echt groot te noemen. En voor dat extra geld kan je dus nog aardig uitbreiden bij de d40, als ik verder zou willen. Wat raden jullie me aan als ik gewoon wil uitproberen of fotografie iets voor me is?
Is er trouwens veel verschil met grote van die camera's? of ligt het wel redelijk bij elkaar?
Alvast bedankt
Schijn bedriegt. Die compcts kunnen al heel veel. Tussen de 10 en de 18 x zoom (afhnkelijk van welk type), macrofotografie. Bij die dSLR moet je dat nog bij kopen, en dat zit je al gauw aan het dubbele qua prijskaartje.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 19:53 schreef robbolo het volgende:
Maar het prijsverschil is ook niet echt groot te noemen.
De compact. Ik twijfel daar geen moment over. Ook als je later alsnog een dSLR koopt, heb je er nog een aardige cam bij voor als je eens geen zin hebt om te sjouwen en lenzen te wisselen omdat je gewoon op stap bent met vrienden of familie.quote:En voor dat extra geld kan je dus nog aardig uitbreiden bij de d40, als ik verder zou willen. Wat raden jullie me aan als ik gewoon wil uitproberen of fotografie iets voor me is?
Over het algemeen gesproken: het is echt een verschil dat je moet voelen (wat voor mij ook de reden is dat ik ondanks het prijsverschil bij de fotovakboer koop, en niet in een on-line shop). Toen ik vorige maand op zoek ging naar een dSLR heb ik er verschillende vastgehouden. Aangezien ik vrij forse handen heb heb ik gekozen voor een relatief zware, grote en robuust aanvoelende camera (de D80). Ik kan me echter goed voorstellen dat een dame met kleine handen mijn camera juist te lomp, zwaar en onhandig vindt, en dus voor een lichter apparaat zal kiezen. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 19:53 schreef robbolo het volgende:
[..]
Is er trouwens veel verschil met grote van die camera's? of ligt het wel redelijk bij elkaar?
Ik ben er nu uit dat ik wel een compact camera ga kopen, maar ben nu eigenlijk alleen maar meer aan het twijfellen:Pquote:Op zondag 6 januari 2008 09:58 schreef St.Germain het volgende:
[..]
Als je twijfelt moet je zeker geen spiegelreflex kopen. In jouw geval zou ik absoluut voor de FZ18 gaan, die trouwens ook door test aankoop als beste uit de tests is gekomen. Beste koop (bij de hybride toestellen) zijn echter de samsung digimax S1050 en de canon powershot a720is (aangezien ze een stuk goedkoper zijn).
De FZ18 is enkel niet goed in filmkwaliteit (maar naar mijjn mening ook niet bedoeld om filmopnames mee te maken). Het kleinere broertje, de FZ8 is trouwens ook een aanrader.
Qua gewicht kan er nogal een verschil zijn tussen een hybride en een spiegelreflex.Panasonic FZ18: 450 gr Nikon D40 + DX18-55mm: 790 gr Canon EOS 400D + 18-55mm: 810 gr Nikon D80 + DX18-70mm: 1045 gr
Gebruiksgemak kun je niet uit een review afleiden, dat gaat alleen op de ouwerwetse manier oftewel vasthouden en proberen wat er maar geprobeerd kan worden. Je komt er dan op zijn snelst en zekerst achter of je ooit vriendjes gaat worden met die camera en of een meerprijs gerechtvaardigd is.quote:Op zondag 6 januari 2008 12:49 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik ben er nu uit dat ik wel een compact camera ga kopen, maar ben nu eigenlijk alleen maar meer aan het twijfellen:P
Ik twijfel nu tussen de: panasonic fz8 en fz18 en de canon powershot S5
Er zit nogal een prijsverschil tussen de FZ8 en de rest maar wat ik lees ook wel veel verschil in gebruikersgemak. De FZ18 heeft mijn voorkeur, maar is het wel 100 euro prijsverschil waard?
ZIt er veel verschil tussen deze 2? Of is de groothoek het grootste verschil?
Uiteraard moet ik het zelf uitproberen, maar ik kan wel een indicatie krijgen aangezien het grote review sites zijn.quote:Op zondag 6 januari 2008 15:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Gebruiksgemak kun je niet uit een review afleiden, dat gaat alleen op de ouwerwetse manier oftewel vasthouden en proberen wat er maar geprobeerd kan worden. Je komt er dan op zijn snelst en zekerst achter of je ooit vriendjes gaat worden met die camera en of een meerprijs gerechtvaardigd is.
De pest is, dat kunnen wij niet voor je bepalen. Dat hangt er namelijk helemaal vanaf hoe je die snufjes + groothoek zelf waardeert. En dan ga ik Ouwesok napapagaaien: Ga vasthouden. Want dat geeft je ook gevoel hoe veel die groothoek scheelt.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:09 schreef robbolo het volgende:
[..]
Uiteraard moet ik het zelf uitproberen, maar ik kan wel een indicatie krijgen aangezien het grote review sites zijn.
Maar eigenlijk is mijn vraag of die 100 euro prijsverschil gerechtvaardigd is. Ik heb er nu al redleijk veel over gelezen, maar afgezien van de groohoek lens en enkele automatische snufjes, zoals gezichtsherkenning enzo, zie ik niet zoveel verschil. Zijn de verschillen de 100 euro waard? Of kan ik net zo goed de FZ8 kopen?
Dat zegt zo goed als niks. Voor een paar technische zaken kun je meten hoe een camera nou eigenlijk echt is, hoe ie in de hand ligt is zo subjectief dat je dat niet zonder meer van een ander aan kunt nemen.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:09 schreef robbolo het volgende:
[..]
maar ik kan wel een indicatie krijgen aangezien het grote review sites zijn.
Daarvoor kan ik alleen het antwoord baseren op de apparatuur die ik voorhanden heb. Een Canon S3IS (gestabiliseerde lens)hou ik gestabiliseerd met gemak 1/8s stil. Probelemen krijg je alleen als je onderwerp zelf beweegt.quote:Op zondag 6 januari 2008 21:55 schreef robbolo het volgende:
Bedankt voor alle tips en reacties
Nu heb ik nog 1 vraag. Is het mogelijk om een goed foto te maken als je 18x zoom gebruikt? Is de beeldstabilisator die erin zit goed genoeg om dan nog goede foto's te maken? Een kleine beweging is normaal gesproken al funest bij zoveel zoom
Wat die kaarten betreft : SDHC, dus er kunnen heuwle grote kaartjes in (qua capaciteit dan)quote:Op zondag 6 januari 2008 22:25 schreef robbolo het volgende:
Nogmaals bedankt voor de reacties, maar heb nog 2 vragen
Weet iemand of er ook geheugenkaarten van 4 gig in werken?
En is een draagtas echt nodig, aangezien er niet zoveel spullen bij zitten. En hoe groot moet het ongeveer zijn?
Ben wel van plan om er mee op pad te gaan, maar zie zelf niet zoveel problemen om het gewoon in mijn schoudertas te doen. Of is dat lekenpraat?
Ik vroeg me meer af of het echt nodig is om het op die manier te beschermen als je het meeneemt ergens naartoe. Beschadigd het snel als je niet zo een tas heb? Of maakt t niet zoveel uit?quote:Op zondag 6 januari 2008 23:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat die kaarten betreft : SDHC, dus er kunnen heuwle grote kaartjes in (qua capaciteit dan)
Voor vraag twee hou ik hem nog even fijntjes boven de sloot: kijk in de fotowinkel hoe groot het ding echt is, kan geen review of forumpost je mee helpen
Het is meer hoe je ermee omgaat, een speciale tas of hoes is niet per se nodig. Als je van jezelf weet dat je er slordig met spullen omgaat, kan het wel handig zijn. Ga je er een beetje netjes mee om, dan kan ie gewoon in je rugzak oid. Wel handig om m niet in hetzelfde vak te bewaren als je eten en drinken.quote:Op maandag 7 januari 2008 12:22 schreef robbolo het volgende:
[..]
Ik vroeg me meer af of het echt nodig is om het op die manier te beschermen als je het meeneemt ergens naartoe. Beschadigd het snel als je niet zo een tas heb? Of maakt t niet zoveel uit?
Volgens deze zweedse website wel: http://www.digit.no/wip4/panasonic_lumix_dmc-fz18/pd.epl?id=6298quote:Op maandag 7 januari 2008 23:21 schreef robbolo het volgende:
Heeft iemand trouwens een idee of de Lumix het PTP protocol ondersteund? Hiermee kan je zonder tussenkomst van computers, je foto's op bijv een draagbare mediaspeler zetten. Ik ben in het bezit van een creative zen vision m, en die ondersteund deze optie. Maar doe t de camera dat ook?
Ik heb gelezen van een aantal andere Lumix versies, namelijk de FZ50 en 20 als ik me niet vergis, dat die het ondersteunen. Het lijkt me dan logisch dat het bij de FZ18 ook zo is, maar wil t toch graag zeker weten, maar kan het helaas nergens vinden. Iemand enig idee?
Dankjewel! Dat is nog een goede reden om die te kopen:)quote:Op maandag 7 januari 2008 23:37 schreef Dickies het volgende:
[..]
Volgens deze zweedse website wel: http://www.digit.no/wip4/panasonic_lumix_dmc-fz18/pd.epl?id=6298
Ja. Maar: Hij lust niet alle lenzen, maar alleen lenzen met een ingebouwde focus-motor. Nikon claimt dat ze het aantal geschikte lenzen snel uit gaan breiden, maar of dat in een betaalbare range gaat worden, zeggen ze er niet bij. Persoonlijk zou ik me niet happy voelen met die beperking, maar dat hangt ook af van je verdere wensen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 09:37 schreef EdvandeBerg het volgende:
Zoeen Nikon D40, is dat een goeie camera?
Sigma, Tamron en Tokina bouwen lenzen met Nikon vatting, maar wel met bovenstaand voorbehoud. Adapters voor oude ('analoge') Nikon lenzen en andere analoge typejes zijn redelijk tot goed verkrijgbaar voor twee tientjes. Vaak mis je dan wel de Autofocus.quote:Hoe is Nikon met andere merken lenzen en 'analoge' lenzen?
Dat is niet duur iddquote:Bij de Praxis zag ik hem in de uitverkoop liggen (body+litlens) voor 299 euro.
Ik heb inmiddels mijn EOS 350d en ben er tevreden mee (alleen moet de sensor schoongemaakt wordenquote:Op donderdag 10 januari 2008 10:08 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ja. Maar: Hij lust niet alle lenzen, maar alleen lenzen met een ingebouwde focus-motor. Nikon claimt dat ze het aantal geschikte lenzen snel uit gaan breiden, maar of dat in een betaalbare range gaat worden, zeggen ze er niet bij. Persoonlijk zou ik me niet happy voelen met die beperking, maar dat hangt ook af van je verdere wensen.
[..]
Sigma, Tamron en Tokina bouwen lenzen met Nikon vatting, maar wel met bovenstaand voorbehoud. Adapters voor oude ('analoge') Nikon lenzen en andere analoge typejes zijn redelijk tot goed verkrijgbaar voor twee tientjes. Vaak mis je dan wel de Autofocus.
[..]
Dat is niet duur idd
quote:Op woensdag 9 januari 2008 13:01 schreef Dethroned het volgende:
Ik ben de iets minder dan trotse bezitter van een Nikon D70. Zodra ik de mogelijkheid heb, zal ik foto's laten zien waarin je kan zien dat de CCD of CMOS (volgens mij dat laatste) beschadigt is. Reperatiekosten zijn te hoog en eigenlijk wil ik voorlopig ook terug naar een minder professionele camera.
Ik ben dus op zoek naar micro/compacte camera en zal hieronder het nodige invullen:
Budget: 150 - 550
Formaat: Micro / compact / deze 2 dus
Doel: Mijn 2 poezen fotograferen, al dan niet in actie, overdag en 's avonds in een niet al te licht appartement.
Fotograaf: de max 5 knoppen voor instellen fotograaf
Huidige camera: Zie intro
Welke camera’s twijfel je over: Leixa C-lux, de Panasonic versies, Sony Cybershot DSC T200
Bijzonderheden: Ik zoek met name een compromis waarbij het compactheid heel erg meespeeld, de mogelijkheid om dieren, met name poezen te fotograferen (macro ?) en een goede kleurbalans.
Hoeveelheid megapixel boeit me niet, maar meer dan 6 is wel gewenst. Soort mediakaart boeit me ook niet, accu(duur) niet. Het enige wat me nog meer intresseert als bijkomstigheid is de optie voor opnemen van video's in minimale resolutie van 640x480 met geluid, anders boeite me dat verder ook niet.
Zou ik niet doen, juist in dit centrale topic wordt er serieuzer gereageerd en zo kun je ook nog eens wat nalezen.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:32 schreef Dethroned het volgende:
Ik wil best een nieuw topic openen als een mod me daarop wijst.
Bedankt voor de info. Het compacte blijft in eerste instantie het belangrijkste, daarna prijs en daarna kwaliteit.quote:Op donderdag 10 januari 2008 16:45 schreef Elefes het volgende:
[..]
Zou ik niet doen, juist in dit centrale topic wordt er serieuzer gereageerd en zo kun je ook nog eens wat nalezen.
Ik heb niet veel (geen) ervaring met de camera's die je noemt, maar ik zou ook eens naar meer merken kijken, bijvoorbeeld de Canon Powershot A720IS of een andere camera in die serie. Op www.dpreview.com kun je zoeken op voorkeuren en dan krijg je een aantal aangeraden camera's, ook staat er veel info over een aantal modellen (uitgebreide reviews).
Ik denk wel dat het moeilijk zal worden je bewegende poezen te fotograferen in een niet al te licht appartement. De iso-waarde van een compact kun je niet zo hoog zetten als die van een spiegelreflex, en je mist lichtsterkte (die je evt. bij een spiegelreflex makkelijker zou kunnen krijgen door een ander objectief).
Macro hebben de meeste camera's tegenwoordig heel redelijik (ongeveer 5cm of zelfs minder als scherpstelafstand).
Ik weet heel weinig van dit specifieke segment, maar de Sony N-serie schijnt best goed te zijn. Ik heb het van horen zeggen, dus wel handig om er even een of twee reviews op na te slaan.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:30 schreef Dethroned het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Het compacte blijft in eerste instantie het belangrijkste, daarna prijs en daarna kwaliteit.
Ik heb gezocht na wat camera's te hebben nagelopen van nikon, casio, sony kwam ik eigenlijk op 2 camera's uit
De Canon IXUS 960IS ¤ 335 en de Panasonic Lumix FX100 ¤ 294.
Iemand nog andere suggesties.
Sony heeft een en ander overgekocht van Konica Minolta. Qua techniek dan.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:41 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik weet heel weinig van dit specifieke segment, maar de Sony N-serie schijnt best goed te zijn. Ik heb het van horen zeggen, dus wel handig om er even een of twee reviews op na te slaan.
De drie gegadigden al eens in handen gehadquote:Op vrijdag 11 januari 2008 16:21 schreef Sjengdanny het volgende:
Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging, mijn compact werkt niet meer na behoren en wil toch dat alles wat sneller gaat.
Budget: ¤ 450-,
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: Fotoshoots van auto's
Fotograaf: Lees eerst de handleiding door en dan aan de slag
Welke camera’s twijfel je over:
- Nikon D40
- Olympus E410
- Canon EOS-350D
Deze komen allemaal goed uit de bus, alleen ik kan niet kiezen![]()
Bijzonderheden: Snel scherpstellen, snel foto's achterelkaar maken, wil in de toekomst met andere lenzen werken. Wil meteen iets goeds kopen zodat ik weer een paar jaren vooruit kan.
Bedankt voor je goede tips.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 08:54 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Een camera verouderd opzich niet zo snel (tuurlijk, er komen nieuwe modellen, maar dat maakt de oude niet gelijk slecht).
Als je een totale "nitwitt" bent kun je ook kiezen voor een andere oplossing natuurlijk. Kijk bijv. ook eens naar de D80. Dan heb je een hele goede camera, en ruimte voor lenzen die in jou fotografievlak passen.
Met een D80 (D40 trouwens ook) heb je een camera in handen die zowel vol automatisch, als compleet handmatig ingesteld kan worden. Goed voor de leercurve dus. De D80 biedt echter meer mogelijkheden qua lenzen en zou dus (imo) wat beter zijn. Zeker als je je wilt verdiepen in fotografie.
Ik zou toch niet je keus baseren op wat anderen zeggen over een merk, maar op wat jou het beste in de hand ligt. De Canon 350D is een niet zo grote camera, waardoor hij voor sommige mensen juist wel, en voor anderen juist weer niet fijn vasthoudt. Dit wil nogal wat uitmaken in het fijn fotograferen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:09 schreef Sjengdanny het volgende:
Ik ga morgen denk ik even kijken naar de modellen, maar ben er zeker van dat ik voor de Canon ga, de meeste mensen die ik spreek zijn hier zeer tevreden mee!
Ik ga ze zeker allemaal vasthouden, maar aangezien ik niet zo'n grote handen heb gaat de grote van de Canon niet tegenvallen denk ikquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:37 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik zou toch niet je keus baseren op wat anderen zeggen over een merk, maar op wat jou het beste in de hand ligt. De Canon 350D is een niet zo grote camera, waardoor hij voor sommige mensen juist wel, en voor anderen juist weer niet fijn vasthoudt. Dit wil nogal wat uitmaken in het fijn fotograferen.
Dus ga lekker de mogelijke camera's vasthouden en kies dan. Zowel Nikon, Olympus als Canon zijn gewoon goed (al zou ik zelf de Nikon D40 niet nemen, i.v.m. beperking in te kiezen lenzen door het ontbreken van een interne focusmotor).
Begrijp me niet verkeerd, de 350D is een fijne camera (heb 'm zelf ook), maar er is meer goeds op de markt.
Als je een compact wilt, zou ik zelf gaan voor de Fuji F31 fd. Mijn vader heeft er pasgeleden eentje gekocht, en ik ben erg onder de indruk van de foto's die deze camera maakt. Sterker nog, ik zie niet bijster veel verschil tussen de foto's die ik met deze camera maak en de foto's die ik tijdens mijn zomervakantie met een Petax K100D heb gemaakt. Bovendien is deze camera heel goed met ruis, en kun je binnenshuis dus makkelijker met hoge ISO foto's maken. Het enige nadeel is dat je een redelijk beperkte zoom hebt (36-108mm), maar daar staat wel een geweldige camera tegenover die compact, gebruiksvriendelijk en goedkoop is, en toch hele mooie foto's maakt.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:30 schreef Dethroned het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Het compacte blijft in eerste instantie het belangrijkste, daarna prijs en daarna kwaliteit.
Ik heb gezocht na wat camera's te hebben nagelopen van nikon, casio, sony kwam ik eigenlijk op 2 camera's uit
De Canon IXUS 960IS ¤ 335 en de Panasonic Lumix FX100 ¤ 294.
Iemand nog andere suggesties.
In het genoemde prijssegment zit in ieder geval een camera waar je gelukkig mee wordt hè bedankt Sok, daar kan ik wat meequote:Op zaterdag 12 januari 2008 10:53 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik zou wel een leuke digitale camera willen kopen
Budget: +/- ¤300.- / ¤350,-
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body 'compact'
de rest snoei ik er maar even af
Koop mijn Canos S3quote:Op zaterdag 12 januari 2008 10:53 schreef Panthera1984 het volgende:
Budget: +/- ¤300.- / ¤350,-
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body 'compact'
Doel: In eerste instantie leuke foto's van mijn huisdieren, vrienden, uitjes... oftewel huis tuin en keuken foto's, zowel binnen als buiten.
Fotograaf: Ik lees altijd de handleiding door, heb op studie iets geleerd over fotografie, en ondanks dat het weggezakt is zou het wel weer terug moeten kunnen komen.
Huidige camera: die in mijn telefoonW910i 2mp
Welke camera’s twijfel je over: Nou ik kwam eraan te denken door de aanbieding bij de mediamarkt, maar die leek me wel wat groot, en ook iets buiten mijn budget
Bijzonderheden: Als ik gegrepen word door het fotograferen, zou ik het leuk vinden dat ik wel ook een beetje met de instellingen kan spelen.
In eerste instantie vind ik het wel belangrijk dat ik dus in het donker ook aardig fotograferen kan, en dat je zelf scherp kan stellen, zodat je soms iets op de achtergrond juist naar voren kan halen.
Ik zou ook wel video'tjes ermee willen maken, maar dat hoeft niet lang te zijn, en de kwaliteit mag ook minder zijn. Ook begrijp ik het als dan de camera het na twee uur al opgeeft (accuduur).
quote:Op zaterdag 12 januari 2008 10:53 schreef Panthera1984 het volgende:
In eerste instantie vind ik het wel belangrijk dat ik dus in het donker ook aardig fotograferen kan, en dat je zelf scherp kan stellen, zodat je soms iets op de achtergrond juist naar voren kan halen.
kijk eens in dit topicquote:Op zaterdag 12 januari 2008 18:40 schreef Panthera1984 het volgende:
Ok, ik ben ook zo'n emotie koper
Mijn vriend wilde naar Mediamarkt vandaag, want de TV was te klein, en zijn moeder wilde onze TV wel hebben. Hij wilde niet alleen maar groter, maar dan wilde hij ook wel wat meer kwaliteit. We hadden HD-ready dus de volgende stap is dan Full HD.
We zochten ee nTV van 82 CM, maar in Full HD hebben ze die alleen in 94 CM. We hebben nu dus een 'collosal' tv ('k voel me best kamper) en omdat we ¤1000,- geplanned hadden maar hij was maar ¤ 849,- (ofzo iets daaromstreeks) Had ik nog best geld over om ook gelijk een camera te kopen
.
Op zich ben ik ook niet de beroertste in terugbrengen. Ze hadden hem niet meer op voorraad, dus hij is besteld. Hij kostte me ¤299,- (60 euro aanbetaling tot nu toe) en het is:
[ afbeelding ]
Sony Cybershot SCH..... H9
geworden.
Verstandige keus?
Yups, Sony H-serie zijn prima camera's, ga je jaren plezier van hebben. Gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 18:40 schreef Panthera1984 het volgende:
Sony Cybershot SCH..... H9
geworden.
Verstandige keus?
Dit is nogal een slechte 'review', alleen jammer dat de (slechte?) foto's die hij gemaakt heeft niet meer te bekijken zijn.quote:
Naar aanleiding van de post hierboven moet ik toch even vragen of dit een sarcastische post is?quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:16 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Yups, Sony H-serie zijn prima camera's, ga je jaren plezier van hebben. Gefeliciteerd.
Nee, en als je dat topic een keer op je gemak helemaal doorleest, zul je zien dat die TS gewoon een rot exemplaar had. De Sony H-serie staat standaard in het rijtje aanraders van dat segment.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:19 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
Naar aanleiding van de post hierboven moet ik toch even vragen of dit een sarcastische post is?
Sony is een 'fotomerk', ze maken de sensoren voor Nikon (en voor zichzelf), en sinds ze Konica Minolta hebben overgenomen een paar jaar terug, maken ze ook hele goede lenzen.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 23:19 schreef Panthera1984 het volgende:
en toch uiteindelijk voor een 'fotomerk' ga.
Het hoeft niet persee een compact camera te zijn, mag ook SLR achtig (zoals het aan het begin van het topic werd omschreven).quote:Op zondag 13 januari 2008 14:45 schreef Xilantof het volgende:
@Lips:
Ik heb het idee dat je een beetje een alleskunner zoekt.
Met het doel wat je zegt, (landschap en gebouwen) perk je snel (voor compact camera's) het aanbod in. Omdat je voor dit doel namelijk het lekkerst kan werken met een groothoeklens. En echte groothoeklenzen zijn nogal schaars in compact land.
Via My Product Advisor kom ik uit bij een Panasonic Lumix DMC-FZ8. Ben daarna op kieskeurig.nl gaan lezen maar lees daar veel negatieve reviews over foto's bij schemer of donker. Aan de andere kant schrijven er ook genoeg mensen dat het allemaal nogal meevalt met die ruis.quote:Een camera die denk ik wel zou kunnen werken voor je is de Panasonic Lumix DMC-TZ2 klik
Panasonic heeft een tijdje gewerkt met hele matige ruisbestrijdinsgsoftware. Tegenwoordig gaat dat beter. Ik weet niet meer precies wanneer ze overgegaan zijn. De FZ18 heeft het probleem iig niet meer.quote:Op zondag 13 januari 2008 15:39 schreef Lips het volgende:
[..]
Het hoeft niet persee een compact camera te zijn, mag ook SLR achtig (zoals het aan het begin van het topic werd omschreven).
Ik ben niet zo thuis in lenzen dus weet niet precies wat een groothoeklens doet
[..]
Via My Product Advisor kom ik uit bij een Panasonic Lumix DMC-FZ8. Ben daarna op kieskeurig.nl gaan lezen maar lees daar veel negatieve reviews over foto's bij schemer of donker. Aan de andere kant schrijven er ook genoeg mensen dat het allemaal nogal meevalt met die ruis.
Ik ga me inlezen in het type dat jij noemt!
De reviews van de FZ18 zijn ook inderdaad beter dan die van de FZ8. De tip die je meekrijgt is om als max. ISO400 in te stellen om de ruis tegen te gaan.quote:Op zondag 13 januari 2008 16:01 schreef Vliegvrager het volgende:
Panasonic heeft een tijdje gewerkt met hele matige ruisbestrijdinsgsoftware. Tegenwoordig gaat dat beter. Ik weet niet meer precies wanneer ze overgegaan zijn. De FZ18 heeft het probleem iig niet meer.
Ik denk dat ik het snapquote:En een groothoek wil zeggen dat je meer op de foto krijgt (maar alles dus wel kleiner). Net of je verder weg staat eigenlijk. Veel compacts hebben beperkt groothoekbereik, Panasonic gaat meestal wat verder. Ga naar een winkel en pak een Panasonic en zoom helemaal uit. Probeer dan hetzelfde met een Fuji of een Canon ofzo. Dan zie je het verschil en kun je proberen in te schatten of je het vaak zult gebruiken. Meestal wordt groothoek gebruikt voor groepsportretten, interieurs, en sommige typen landschappen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |