ibaneX | zondag 18 november 2007 @ 21:53 |
Hallo, Ik wil een BMW 316L kopen van bouwjaar 1990 met ongeveer 200.000 km op de teller. Maar waar moet ik op letten bij het kopen van een BMW uit de 3-serie? Zwakke plekken? ![]() Zo'n wagen Alvast bedankt! | |
TNA | zondag 18 november 2007 @ 21:58 |
Misschien is dit ook wat voor je: [TK] BMW 316i Verder geen idee, maar ik wilde het even kwijt ![]() | |
Daffodil31LE | zondag 18 november 2007 @ 22:11 |
Tellerstand maakt geen zak uit, het ligt eraan hoe de auto is onderhouden. Zwakke plekken heb ik geen idee van, maar ik zou je in elk geval aanraden om zoals bij elke auto goed bij de kriksteunen te kijken, de onderzijde van de portieren, rond de veerpoten en onder de mat in de kofferbak. Tenslotte wil ik je even meegeven dat onderdelen voor een BMW schreeuwend duur zijn. | |
L-IS | zondag 18 november 2007 @ 22:13 |
het is een en al zwakke plek ![]() | |
Isdatzo | zondag 18 november 2007 @ 22:16 |
zijn er goede punten dan? ![]() | |
thaduck | zondag 18 november 2007 @ 22:29 |
Yep, het is Duits. En dat is het grootste zwakke punt van die barrels ![]() | |
CasB | zondag 18 november 2007 @ 22:30 |
Het imago ![]() | |
Kogando | zondag 18 november 2007 @ 22:31 |
Bij die stand heb je vaak speling bij de kleppenstoters en hoor je een tikkend geluid als de motor draait. Als je dat wilt laten repareren ben je een hoop geld kwijt. Verder kan er natuurlijk vanalles zijn als de auto slecht is onderhouden, maar er zijn bij dit model verder niet zo veel dingen die structureel kapot gaan. Erg sterke en leuke autos, zou er alleen zelf een zoeken met minder km. ![]() | |
Flatline____ | zondag 18 november 2007 @ 22:35 |
Oei, zo eentje zou ik niet zo snel kopen. Of je moet hem als hobbyauto rijden. Ff afgezien van het feit dat BMW sowiezo afvat voor mij. Technische staat icm stand van onderhoud plus het type rijder is allesbepalend. Goeie kans -zeg 95%- dat zo'n auto óp is.... | |
ibaneX | zondag 18 november 2007 @ 22:37 |
Voor de nuttige replies bedankt ![]() Kriksteunen Portieren Veerpotten Kofferbak onder de mat Motorgeluid: Tikkend geluid(kleppenstoters) = no deal | |
unioz | zondag 18 november 2007 @ 22:38 |
hij is niet hufterproof (niet dat het veel zou helpen) | |
ibaneX | zondag 18 november 2007 @ 22:50 |
@Flatline Hmm, dan maar ff verder kijken, de auto moet dagelijks gebruikt worden. Van huis naar school en terug +/-50Km per dag. Ander een Taunusje ofzo, ook leuke wagens. Volgens mijn ma zijn Fords veel betrouwbaarder dan bmw's. Is het zo dan onderdelen voor een Ford Taunus goedkoper zijn dan voor een Bmw uit de 3-serie?? | |
Kogando | zondag 18 november 2007 @ 23:08 |
quote:Fords betrouwbaarder dan bwm, nee man. Ik heb zelf ook dit model gehad en ook Ford gereden. BMW is echt veel degelijker dan Ford. | |
Daffodil31LE | zondag 18 november 2007 @ 23:25 |
quote:Onderdelen voor een Taunus zijn idd goedkoper dan die voor een BMW. Maar waar had je verwacht een Taunus te vinden die nog niet helemaal is weggerot? Zelfs een fatsoenlijke Sierra (opvolger van de Taunus) is al moeilijk te vinden. En sterker nog: Een Mondeo (die de Sierra weer opvolgde) kan nu al helemaal uit elkaar vallen. De BMW - Taunus-vergelijking gaat in dit geval toch echt in het voordeel van de BMW uitvallen. En nu kan ik je wel een tip geven, maar waarschijnlijk geloof je me niet. Ga eens kijken voor een BX. Die dingen kosten echt niets omdat ze totaal onderschat zijn. Ze roesten niet of nauwelijks, verbruik is stukken minder dan een BMW, ze zijn ruimer, lichter en ze roesten door het enorme kunststofgebruik zo goed als niets... En met een beetje gezond verstand sleutel je zelf aan zo'n bak, in tegenstelling tot een BMW, die echt moeilijker in elkaar gezet is. Dit is niet om je te bashen, of zelfs niet om BMW te bashen, niet omdat ik zelf een Citroën heb, maar gewoon puur een ideetje van mij. | |
vannelle | maandag 19 november 2007 @ 00:34 |
quote:Je hebt gewoon gelijk. Ik heb zelf 3 van die dingen gehad, koste eigenlijk geen ene hol en het deed het altijd. | |
Daffodil31LE | maandag 19 november 2007 @ 01:14 |
quote:En je kan er leuke filmpjes over maken. | |
vannelle | maandag 19 november 2007 @ 01:31 |
Klopt! ![]() | |
Tjabbo | maandag 19 november 2007 @ 08:38 |
Onderhoud is duur. ![]() | |
patje74 | maandag 19 november 2007 @ 09:13 |
quote:Je bent echt een fan hé! Ik heb twee van BX-en, en de mijne zijn goed. Maar... wel eens een voordeur los in je hand gehad omdat de scharnier weggerot is? Of het achterste deel van de uitlaat verloren omdat de uitlaatsteun weggerot was? En dan vergeten we de adals die veelal verrot zijn, het HP-systeem welke vaak pas onderhoud krijgt als het problemen begint te geven, krokante kofferbakbodems, uitgelubberde klepseals, enz... De meeste BX-en hebben veel achterstallig onderhoud. Zonder twee rechter handjes moet je er niet zomaar aan beginnen. Echt, ik ben een groot Citroën liefhebber, ik heb d'r 5, maar je moet een Citroën niet te erg idealiseren. | |
DrDarwin | maandag 19 november 2007 @ 09:18 |
Koop een Jap. | |
Turquaz52 | maandag 19 november 2007 @ 11:59 |
Check de achterbanden, zijn ze kaal.. Niet kopen.. meestal is er dan mee gedrift e.d. en dus met anderewoorden afgetrapt meestal.. + je dif lijd er veel onder ![]() | |
Turquaz52 | maandag 19 november 2007 @ 11:59 |
quote:Amen to that! ![]() | |
hamkaastosti | maandag 19 november 2007 @ 14:14 |
mensen een BX aanbevelen. D'r zullen vast goede auto's tussen zitten maar kom op hej... en BX ![]() bmw E30 zijn toffe wagens als je een goede weet te bemachtigen. kom dan niet met een BX als andere optie BX ![]() ![]() | |
ibaneX | maandag 19 november 2007 @ 16:01 |
BX is juist iets wat ik net niet wil hebben. Een volvo 440 lijkt me ook wel wat. Verder nog tips? | |
Tjabbo | maandag 19 november 2007 @ 16:24 |
quote:de achterbanden van mijn ma d'r starlet zijn ook kaal heeft ze er mee gedrift denk je ![]() | |
Malle_beer | maandag 19 november 2007 @ 18:34 |
quote:n00b, BMW staat erom bekend dat elk model van ze achterwielaangedreven is. ![]() | |
Tjabbo | maandag 19 november 2007 @ 18:36 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Malle_beer | maandag 19 november 2007 @ 18:36 |
quote:Volvo 440 Turbo, hele gave bakken, makkelijk wat sneller te krijgen en verder is het volvo ![]() | |
Alexxxxx | maandag 19 november 2007 @ 18:41 |
quote:Prutz0r! Als je leert motorblokken vervangen en PTA kunt modden praten we wel weer verder... Ga eerst maar eens basiscursus auto's doen op autoweek.nl! | |
lipje | maandag 19 november 2007 @ 19:07 |
quote:nee dat zal haar zoon wel gedaan hebben ![]() | |
DonJames | maandag 19 november 2007 @ 19:08 |
quote:En wie zegt dat het niet om dit model gaat? ![]() Inderdaad, de starlet had tot 1984 achterwielaandrijving ![]() | |
Neluhz | maandag 19 november 2007 @ 19:16 |
quote:Een bmw is moeilijker in elkaar gezet, dat klopt. maar moeilijker in elkaar gezet is in dit geval ook een stuk degelijker.. Ik noem maar een voorbeeldje, veerbollen die na een tijdje gewoon kapot gaan en niet goedkoop zijn., SPOILER | |
Malle_beer | maandag 19 november 2007 @ 19:19 |
quote:Verneuk m'n poging tot humor niet, vuilak ![]() | |
Athmozz | maandag 19 november 2007 @ 19:24 |
quote:driften met een 316 met maar 100pk op de achterwielen? Eventjes piepen wel, maar meer ga je daar echt niet uit krijgen hoor. Zoek je een toyota corolla, die dingen hebben mss geen uitstraling maar ze blijven wel rijden... | |
Tjabbo | maandag 19 november 2007 @ 20:31 |
quote:Verdommel. autoweek cursussen zitten vol ![]() ![]() | |
DonJames | maandag 19 november 2007 @ 21:44 |
quote: ![]() | |
retuow82 | maandag 19 november 2007 @ 21:48 |
Joh ieder auto van die leeftijd heeft minpunten... Gewoon gaan kijken naar die bmw, let op roestplekken rondom de auto (dus ook onder de wagen) en bekijk de motor. Luister naar het geluid en kijk of hij niet overdreven schoon is, kan ook duiden op reparaties of dat ze hem hebben schoongespoten voor de verkoop. En als je het onderhoud na kunt gaan dan kun je ook bekijken wanneer de motor onderhoud heeft gehad (distributieriem, kleppen stellen, snaren vervangen en ga zo door). Of een aankoopskeuring, die zijn niet voor niets in het leven geholpen voor zo'n zaken! | |
ibaneX | maandag 19 november 2007 @ 22:26 |
Ik heb ongeveer de tijd tot december/januari om een auto te bekijken/kopen maar ben mezelf nu vast aan het verijken met tip's en andere zaken die handig zijn om te weten ![]() Zo'n 440-je vind ik opzich ook wel een geinige bak. Iemand die anders nog een leuk type weet? 5 deurs en een beetje stoer, dus niet zo'n turkenbak van een Golfje ![]() Zoals: Ford Taunus BMW 316 BmW E30 (wat oudere/hoekiger model) Volvo 440 | |
Turquaz52 | maandag 19 november 2007 @ 22:34 |
quote:da kan, de voorbanden van de variant zijn ook kaal.. dankzij mn moeder die soms als eerste weg wilt zijn @ een stoplicht.. over zijn vader (mn opa) maar te zwijgen..Om de 3 maanden moet ie nieuwe banden halen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
benckendorff | maandag 19 november 2007 @ 22:44 |
Je moeder is een man? | |
patje74 | maandag 19 november 2007 @ 23:31 |
quote:Nope, volstrekte onzin.... probeer het nog eens! Er zijn vast wel goede voorbeelden te bedenken. | |
Tjabbo | maandag 19 november 2007 @ 23:42 |
quote:Beter voorbeeld: Is degelijk in elkaar gezet. daarom kan je overal moeilijker bij. wanneer het dan kapot gaat kan de monteur meer uren schrijven. dat is goed voor de economie ![]() | |
DrDarwin | dinsdag 20 november 2007 @ 07:33 |
Misschien moet de ts eerst eens aangeven wat hij precies wil...? Er staat tenslotte zelfs een Ford Taunus in zijn lijstje, iets zegt mij dan dat hij er nog niet veel van begrijpt. | |
Yankee_One | dinsdag 20 november 2007 @ 12:24 |
of een Marokkaan wordt meegeleverd ![]() | |
Miesjel | dinsdag 20 november 2007 @ 12:48 |
De 316 is een geweldige auto. Die van ons thuis kreeg op een gegeven moment wat moeite met de koppeling. De hoofdcilinder lekte, het vervangen ervan viel wel mee qua prijs. Hij is verkocht omdat mijn ouders elkaar wel genoeg gezien hadden. | |
Draganta | dinsdag 20 november 2007 @ 13:40 |
Een 316 ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 20 november 2007 @ 17:34 |
Als je er iedere dag 50 KM mee MOET rijden kan je beter wat nieuwers/zuinigers kopen. Ik heb een BMW E30 met meer dan 3 ton op de teller en die doet het nog prima. Mensen die vinden dat een BMW moeilijk sleutelen is, kunnen niet sleutelen. Mensen die over een BX beginnen kunnen beter hun mond houden. ![]() | |
Ysblok | dinsdag 20 november 2007 @ 18:58 |
Bij de 316i en 318i motor (e30 en e36) zou ik zoals al eerder gemeld is vooral letten op het getik van de motor.. Dit kan niet alleen duiden op versleten klepstoters maar is ook vaak een teken van versleten nokkenassen (icm. versleten klepstoters). M40 motoren hebben hier vaker last van. Goed onderhoud (lees: op tijd olie verversen) is hierbij erg belangrijk. Een ander symptoom van een versleten nokkenas is: Inhouden vanaf een bepaald aantal toeren (meestal vanaf 4500+, afhankelijk van hoe erg de nokkenas versleten is) dus dit is redelijk goed te checken. Succes met je aankoop! | |
Revolution-NL | donderdag 22 november 2007 @ 12:34 |
quote:Idd een BMW E30 kwaal. Bijna alle E30's die er nog rond rijden hoor je tikken. Heb zelf ook 2 E30.'s gehad die dit probleem hadden. Heb welleens gehad dat ik de auto starten en dat je er echt een keihard metaal op metaal geluid uit de kop kwam ![]() Het schijnt dat de E30 een hydreaulische klep systeem heeft, blijkbaar was hier iets mis mee. Verder kan ik je de E30 zeker aanraden, echt een top auto, zeker met regen icm versleten achterbanden is het feest ![]() ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 22 november 2007 @ 12:35 |
quote:Ik kon met mijn 316 uit 86 (carberateur versie) 1:17 rijden bij een constante snelheid van 100kmph ![]() Ooit komt er nog eens een BMW 325 e30 of M3 op de stoep staan ![]() | |
Revolution-NL | donderdag 22 november 2007 @ 12:38 |
quote: Aan de distributie riem heb je geen omkijken gezien er gebruik wordt gemaakt van een distributie ketting ![]() | |
patje74 | donderdag 22 november 2007 @ 12:55 |
Uit het feit dat het blok schoon is, kun je niets opmaken. Ik ken vele liefhebbers met een perfect schoon blok, je kunt beter van hun iets kopen, dan van de dealer. En wat dan nog als hij is schoongespoten na een reparatie? Is het erg als zo'n oud beestje eens een lek klepdekselpakking heeft gehad, of een of andere lekkende keering? Of misschien zelfs wel een lekke koppakking. Als het goed gefikst is, is hij dus weer goed, en wellicht zelf beter dan die bij de buurman met een vuil blok. | |
mighty_myte | maandag 26 november 2007 @ 17:38 |
Een Volvo 440 raad ik je af. Ze roesten waar je bij staat, rammelen overal, zitten iets te simpel in elkaar en bieden geen uitzonderlijke prestaties qua wegligging of vermogen. Wel lekker goedkoop en groot. NB: ik heb zelf een 440 uit 91. | |
Kogando | maandag 26 november 2007 @ 18:00 |
quote: ![]() | |
Quint24 | maandag 26 november 2007 @ 20:07 |
quote:De M40 motor heeft een distributieriem en geen ketting. De M43 motor, de opvolger van de M40 heeft wel een ketting. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Quint24 op 26-11-2007 20:09:44 (tik foutje) ] | |
blup | maandag 26 november 2007 @ 20:51 |
quote:No deal van geen probleem of niet kopen? ![]() | |
ibaneX | maandag 26 november 2007 @ 22:22 |
niet kopen lijkt mij ![]() | |
Chillmeister | dinsdag 27 november 2007 @ 12:11 |
ik heb zelf een E30 325 dus over de motor kan ik helaas niet oordelen. het enige minpunt van mijn auto is roest aan de onderkant. Je moet hier goed opletten en zo nu en dan een goede behandling geven. Voor de rest zijn er geen minpunten en hij is relatief goedkoop te onderhouden. Op de sloop kan je namelijk zo veel onderdelen voor de E30 vinden en vaak in bijna perfecte staat. | |
fathank | dinsdag 27 november 2007 @ 14:11 |
quote:Jij bent dan ook het grootste stuk pauper van dit hele forum ![]() | |
PNG | dinsdag 27 november 2007 @ 14:55 |
quote:Tuurlijk wel. Knot met zijn 75 Pk Sierra ![]() http://youtube.com/watch?v=G_yYLjG_OVY Werdtie nog een keertje 3e mee bij een Driftchallenge tegen o.a. M3s en GT3s. | |
yup | dinsdag 27 november 2007 @ 23:10 |
quote:Het heeft niks te maken met klepstoters of "hydraulisch klepsysteem" (wat me sterk lijkt ![]() Ze hebben gewoon slechte nokkenassen die inslijten. En na dat insltijten hoor je getik uit de bovenkant van het blok. Probleem is dat je bovenin de toeren gewoon vermogen verliest, en verbruik wordt ook iets hoger. Je kan er wel heel lang mee doorrijden, maar of het ideaal is? Niet echt, geluid is echt storend. En trouwens, E30jes zitten verdomd simpel inmekaar, net Lego die shit. Onderdelen zijn ook goedkoop. Ik kan het weten, want ik heb er een gehad (318i E30 4 deurs 1991), en ja onderhoud heb ik zelf gedaan. | |
dnzl | woensdag 28 november 2007 @ 01:30 |
Mijn broer heeft ook een E30 (met tikkende motor). Een waar stijlicoon als je het mij vraagt ![]() Alleen berijden met een Rayban Avitor ![]() | |
Tommeh | woensdag 28 november 2007 @ 01:43 |
E30's zijn inderdaad degelijk gebouwd en onderdelen vallen best mee kwa prijs. Zelf vind ik het erg makkelijk sleutelen. Aanraders, e30 specifiek, om op te letten wat roest betreft : - Spatbord randen achter - Krikpunten - Bakken in de achterbak achter de wielen ( kunnen bij afwateringverstopping nog wel eens onder water staan/hebben gestaan) - Begin van dorpel - Voetsteunen - Accubak /plek voorin Let vervolgens erop of alle balken recht zijn. Onder de kap en in de achterbak onder de bekleding kun je dit goed zien. Geen rare kreukels. Kijk ook voor en achter bij de schokdempertorens of alle kit er nog netjes opzit ( zoniet, scheuren, roest etc, teken van schade ). Verder zijn de stoelen nogal slijtage onderhevig. Kijk ook alle rubbers goed na, en dan voornamelijk de draagarm en subframe rubbers achter. Deze zijn moeilijk te bereiken en een reparatie kost, om het uit te besteden, wat meer. | |
Pascal86 | woensdag 28 november 2007 @ 09:48 |
quote:Bullshit, bmw is duurder in aanschaf maar onderdelen zijn spotgoedkoop, die van volkswagen zijn doorgaans duurder. | |
Pascal86 | woensdag 28 november 2007 @ 09:51 |
quote:Als je er 1 hebt van phase 2 dan heb je dat niet meer. Wegligging? mijne ligt beter op de weg dan de gloednieuwe skoda van mijn broer en vermogen? tja een 1.6. En het enige wat bij mij roest is een plekje waar ooit iemand is tegen aan gereden. En nogmaals dat ligt aan het onderhoud, er zijn nog volvo's van 86 die nog beter in het lak zitten dan auto's uit 95' | |
Sloper | woensdag 28 november 2007 @ 13:31 |
quote:BMW E30 onderdelen zijn juist uitermate goed verkrijgbaar op de sloop e.d. Kan je voor een prikkie meenemen. Neemt niet weg dat een 440 of BX waarschijnlijk een beetere keus is voor dat budget. Het comfort van een E30 is niet bepaalt jevanhet... | |
Jalu | woensdag 28 november 2007 @ 14:27 |
quote:Er kan echt wel wat stuk aan een BX, en ook een veerbol kan stuk. Alleen: die dingen zijn spotgoedkoop, voor 30 euro heb je een nieuwe bol. Slecht punt dus. | |
Tjabbo | woensdag 28 november 2007 @ 16:39 |
quote:Het zwakste punt is de cheapass owner die wel bmw wil rijden maar geen geld heeft voor degelijk onderhoud. | |
Hyperdude | woensdag 28 november 2007 @ 17:56 |
quote:Je bedoelt zeker dat het geen dweil is. ![]() iig is mijn E30, met gele Koni's, comfortabel genoeg. | |
PNG | donderdag 29 november 2007 @ 21:16 |
1 uur en 36 minuten zwakke comfort punten E30:: http://video.google.nl/videoplay?docid=-7928385588318199591 Zo vet. | |
Sloper | donderdag 29 november 2007 @ 21:20 |
quote:Ik bedoelde idd dat een E30 -zeker met een mooi onderstel- een beregoede wegligging heeft, maar als ik 2000km snelweg af moet leggen weet ik het zo net nog niet ![]() | |
Hyperdude | donderdag 29 november 2007 @ 22:38 |
Ritjes van 2000 km in zo'n ouwe bak zijn nooit een pretje. Maar dat is TS geloof ik ook niet van plan. Ritjes van Zwitserland naar NL maak ik echter regelmatig; en dat gaat nog prima. Afgezien van het feit dat ie 1 op 7 loopt oid. ![]() | |
PNG | donderdag 29 november 2007 @ 22:42 |
Ja maar dat wil je ook niet met mijn auto. Kijk, wegligging is altijd tegenovergesteld aan comfort. Ik rij soms wel eens langs bij de Toyota dealer. Hij helpt me die ene keer per jaar als ik er echt niet uitkom met mijn oude slopel altijd. Geef hem altijd de sleutels, en hij vind het echt fantastisch altijd. Zijn de supercontacten, anders zou ik deze auto nooit meer kunnen rijden. En die zijn er 3. Een 316 E30, is geen E30 M3, maar tgaat om de auto, en jouw eigen instelling. Maak jij van die 316 voor jouw gevoel echt wat, valt dat onderhoud wel mee. Want de juiste mensen gaan dat mooi vinden. BX verhaal hierboven, ik neem bij elke APK of wat dan ook altijd de BX van mijn maat mee, hij kan dat echt niet. Doe super enthousiast, lul wat slap, vertel vooral, das toch niet normaal man allemaal, ik moet er soms 4 liter olie ingooien, hij doet er niks aan, ze matsen me altijd wel, denken ze mooi man zo'n gast en die auto. Is iets wat je hier nooit ziet. Tis allemaal 15 jarig merk gelul. Koop een goede, neem je vriend mee als je een auto koopt, veel dingen die je ook moet leren. Met ontzettend veel auto's kun je heeel veel plezier hebben. Merkje op je voorkant zegt geen zak. | |
PNG | donderdag 29 november 2007 @ 23:17 |
Koop een goeie wat van je wil, klaar. | |
ibaneX | donderdag 29 november 2007 @ 23:41 |
quote:Sparco stoeltjes er in? | |
Tommeh | vrijdag 30 november 2007 @ 01:44 |
http://www.youtube.com/watch?v=nIDB7htM0Wg ![]() | |
Sloper | vrijdag 30 november 2007 @ 02:15 |
quote:haha, jij kan lekker mooi praten!! ![]() |