FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wat zijn de zwakke punten van BMW?
ibaneXzondag 18 november 2007 @ 21:53
Hallo,

Ik wil een BMW 316L kopen van bouwjaar 1990 met ongeveer 200.000 km op de teller. Maar waar moet ik op letten bij het kopen van een BMW uit de 3-serie?
Zwakke plekken?


Zo'n wagen


Alvast bedankt!
TNAzondag 18 november 2007 @ 21:58
Misschien is dit ook wat voor je: [TK] BMW 316i

Verder geen idee, maar ik wilde het even kwijt
Daffodil31LEzondag 18 november 2007 @ 22:11
Tellerstand maakt geen zak uit, het ligt eraan hoe de auto is onderhouden.

Zwakke plekken heb ik geen idee van, maar ik zou je in elk geval aanraden om zoals bij elke auto goed bij de kriksteunen te kijken, de onderzijde van de portieren, rond de veerpoten en onder de mat in de kofferbak.

Tenslotte wil ik je even meegeven dat onderdelen voor een BMW schreeuwend duur zijn.
L-ISzondag 18 november 2007 @ 22:13
het is een en al zwakke plek
Isdatzozondag 18 november 2007 @ 22:16
zijn er goede punten dan?
thaduckzondag 18 november 2007 @ 22:29
Yep, het is Duits. En dat is het grootste zwakke punt van die barrels
CasBzondag 18 november 2007 @ 22:30
Het imago
Kogandozondag 18 november 2007 @ 22:31
Bij die stand heb je vaak speling bij de kleppenstoters en hoor je een tikkend geluid als de motor draait. Als je dat wilt laten repareren ben je een hoop geld kwijt. Verder kan er natuurlijk vanalles zijn als de auto slecht is onderhouden, maar er zijn bij dit model verder niet zo veel dingen die structureel kapot gaan.

Erg sterke en leuke autos, zou er alleen zelf een zoeken met minder km.
Flatline____zondag 18 november 2007 @ 22:35
Oei, zo eentje zou ik niet zo snel kopen. Of je moet hem als hobbyauto rijden.
Ff afgezien van het feit dat BMW sowiezo afvat voor mij.

Technische staat icm stand van onderhoud plus het type rijder is allesbepalend. Goeie kans -zeg 95%- dat zo'n auto óp is....
ibaneXzondag 18 november 2007 @ 22:37
Voor de nuttige replies bedankt

Kriksteunen
Portieren
Veerpotten
Kofferbak onder de mat

Motorgeluid: Tikkend geluid(kleppenstoters) = no deal
uniozzondag 18 november 2007 @ 22:38
hij is niet hufterproof (niet dat het veel zou helpen)
ibaneXzondag 18 november 2007 @ 22:50
@Flatline
Hmm, dan maar ff verder kijken, de auto moet dagelijks gebruikt worden. Van huis naar school en terug +/-50Km per dag. Ander een Taunusje ofzo, ook leuke wagens. Volgens mijn ma zijn Fords veel betrouwbaarder dan bmw's.

Is het zo dan onderdelen voor een Ford Taunus goedkoper zijn dan voor een Bmw uit de 3-serie??
Kogandozondag 18 november 2007 @ 23:08
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:50 schreef ibaneX het volgende:
@Flatline
Hmm, dan maar ff verder kijken, de auto moet dagelijks gebruikt worden. Van huis naar school en terug +/-50Km per dag. Ander een Taunusje ofzo, ook leuke wagens. Volgens mijn ma zijn Fords veel betrouwbaarder dan bmw's.

Is het zo dan onderdelen voor een Ford Taunus goedkoper zijn dan voor een Bmw uit de 3-serie??
Fords betrouwbaarder dan bwm, nee man. Ik heb zelf ook dit model gehad en ook Ford gereden. BMW is echt veel degelijker dan Ford.
Daffodil31LEzondag 18 november 2007 @ 23:25
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:50 schreef ibaneX het volgende:
Is het zo dan onderdelen voor een Ford Taunus goedkoper zijn dan voor een Bmw uit de 3-serie??
Onderdelen voor een Taunus zijn idd goedkoper dan die voor een BMW. Maar waar had je verwacht een Taunus te vinden die nog niet helemaal is weggerot? Zelfs een fatsoenlijke Sierra (opvolger van de Taunus) is al moeilijk te vinden. En sterker nog: Een Mondeo (die de Sierra weer opvolgde) kan nu al helemaal uit elkaar vallen.

De BMW - Taunus-vergelijking gaat in dit geval toch echt in het voordeel van de BMW uitvallen.

En nu kan ik je wel een tip geven, maar waarschijnlijk geloof je me niet. Ga eens kijken voor een BX. Die dingen kosten echt niets omdat ze totaal onderschat zijn. Ze roesten niet of nauwelijks, verbruik is stukken minder dan een BMW, ze zijn ruimer, lichter en ze roesten door het enorme kunststofgebruik zo goed als niets... En met een beetje gezond verstand sleutel je zelf aan zo'n bak, in tegenstelling tot een BMW, die echt moeilijker in elkaar gezet is. Dit is niet om je te bashen, of zelfs niet om BMW te bashen, niet omdat ik zelf een Citroën heb, maar gewoon puur een ideetje van mij.
vannellemaandag 19 november 2007 @ 00:34
quote:
Op zondag 18 november 2007 23:25 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

.......BX promotieverhaal......
Je hebt gewoon gelijk.
Ik heb zelf 3 van die dingen gehad, koste eigenlijk geen ene hol en het deed het altijd.
Daffodil31LEmaandag 19 november 2007 @ 01:14
quote:
Op maandag 19 november 2007 00:34 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je hebt gewoon gelijk.
Ik heb zelf 3 van die dingen gehad, koste eigenlijk geen ene hol en het deed het altijd.
En je kan er leuke filmpjes over maken.
vannellemaandag 19 november 2007 @ 01:31
Klopt!
Tjabbomaandag 19 november 2007 @ 08:38
Onderhoud is duur.
patje74maandag 19 november 2007 @ 09:13
quote:
Op zondag 18 november 2007 23:25 schreef Daffodil31LE het volgende:
......Ga eens kijken voor een BX. Die dingen kosten echt niets omdat ze totaal onderschat zijn. Ze roesten niet of nauwelijks, verbruik is stukken minder dan een BMW, ze zijn ruimer, lichter en ze roesten door het enorme kunststofgebruik zo goed als niets...
Je bent echt een fan hé! Ik heb twee van BX-en, en de mijne zijn goed. Maar... wel eens een voordeur los in je hand gehad omdat de scharnier weggerot is? Of het achterste deel van de uitlaat verloren omdat de uitlaatsteun weggerot was? En dan vergeten we de adals die veelal verrot zijn, het HP-systeem welke vaak pas onderhoud krijgt als het problemen begint te geven, krokante kofferbakbodems, uitgelubberde klepseals, enz...
De meeste BX-en hebben veel achterstallig onderhoud. Zonder twee rechter handjes moet je er niet zomaar aan beginnen.
Echt, ik ben een groot Citroën liefhebber, ik heb d'r 5, maar je moet een Citroën niet te erg idealiseren.
DrDarwinmaandag 19 november 2007 @ 09:18
Koop een Jap.
Turquaz52maandag 19 november 2007 @ 11:59
Check de achterbanden, zijn ze kaal.. Niet kopen.. meestal is er dan mee gedrift e.d. en dus met anderewoorden afgetrapt meestal.. + je dif lijd er veel onder
Turquaz52maandag 19 november 2007 @ 11:59
quote:
Op maandag 19 november 2007 09:13 schreef patje74 het volgende:

[..]

Je bent echt een fan hé! Ik heb twee van BX-en, en de mijne zijn goed. Maar... wel eens een voordeur los in je hand gehad omdat de scharnier weggerot is? Of het achterste deel van de uitlaat verloren omdat de uitlaatsteun weggerot was? En dan vergeten we de adals die veelal verrot zijn, het HP-systeem welke vaak pas onderhoud krijgt als het problemen begint te geven, krokante kofferbakbodems, uitgelubberde klepseals, enz...
De meeste BX-en hebben veel achterstallig onderhoud. Zonder twee rechter handjes moet je er niet zomaar aan beginnen.
Echt, ik ben een groot Citroën liefhebber, ik heb d'r 5, maar je moet een Citroën niet te erg idealiseren.
Amen to that!
hamkaastostimaandag 19 november 2007 @ 14:14
mensen een BX aanbevelen. D'r zullen vast goede auto's tussen zitten maar kom op hej... en BX

bmw E30 zijn toffe wagens als je een goede weet te bemachtigen. kom dan niet met een BX als andere optie

BX wat een hokken
ibaneXmaandag 19 november 2007 @ 16:01
BX is juist iets wat ik net niet wil hebben. Een volvo 440 lijkt me ook wel wat.
Verder nog tips?
Tjabbomaandag 19 november 2007 @ 16:24
quote:
Op maandag 19 november 2007 11:59 schreef Turquaz52 het volgende:
Check de achterbanden, zijn ze kaal.. Niet kopen.. meestal is er dan mee gedrift e.d. en dus met anderewoorden afgetrapt meestal.. + je dif lijd er veel onder
de achterbanden van mijn ma d'r starlet zijn ook kaal
heeft ze er mee gedrift denk je
Malle_beermaandag 19 november 2007 @ 18:34
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:24 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

de achterbanden van mijn ma d'r starlet zijn ook kaal
heeft ze er mee gedrift denk je
n00b, BMW staat erom bekend dat elk model van ze achterwielaangedreven is.
Tjabbomaandag 19 november 2007 @ 18:36
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:34 schreef Malle_beer het volgende:

[..]

n00b, BMW staat erom bekend dat elk model van ze achterwielaangedreven is.


Malle_beermaandag 19 november 2007 @ 18:36
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:01 schreef ibaneX het volgende:
BX is juist iets wat ik net niet wil hebben. Een volvo 440 lijkt me ook wel wat.
Verder nog tips?
Volvo 440 Turbo, hele gave bakken, makkelijk wat sneller te krijgen en verder is het volvo
Alexxxxxmaandag 19 november 2007 @ 18:41
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:36 schreef Tjabbo het volgende:

[..]



Prutz0r! Als je leert motorblokken vervangen en PTA kunt modden praten we wel weer verder... Ga eerst maar eens basiscursus auto's doen op autoweek.nl!
lipjemaandag 19 november 2007 @ 19:07
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:24 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

de achterbanden van mijn ma d'r starlet zijn ook kaal
heeft ze er mee gedrift denk je
nee dat zal haar zoon wel gedaan hebben
DonJamesmaandag 19 november 2007 @ 19:08
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:34 schreef Malle_beer het volgende:

[..]

n00b, BMW staat erom bekend dat elk model van ze achterwielaangedreven is.
En wie zegt dat het niet om dit model gaat?



Inderdaad, de starlet had tot 1984 achterwielaandrijving
Neluhzmaandag 19 november 2007 @ 19:16
quote:
Op zondag 18 november 2007 23:25 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Onderdelen voor een Taunus zijn idd goedkoper dan die voor een BMW. Maar waar had je verwacht een Taunus te vinden die nog niet helemaal is weggerot? Zelfs een fatsoenlijke Sierra (opvolger van de Taunus) is al moeilijk te vinden. En sterker nog: Een Mondeo (die de Sierra weer opvolgde) kan nu al helemaal uit elkaar vallen.

De BMW - Taunus-vergelijking gaat in dit geval toch echt in het voordeel van de BMW uitvallen.

En nu kan ik je wel een tip geven, maar waarschijnlijk geloof je me niet. Ga eens kijken voor een BX. Die dingen kosten echt niets omdat ze totaal onderschat zijn. Ze roesten niet of nauwelijks, verbruik is stukken minder dan een BMW, ze zijn ruimer, lichter en ze roesten door het enorme kunststofgebruik zo goed als niets... En met een beetje gezond verstand sleutel je zelf aan zo'n bak, in tegenstelling tot een BMW, die echt moeilijker in elkaar gezet is. Dit is niet om je te bashen, of zelfs niet om BMW te bashen, niet omdat ik zelf een Citroën heb, maar gewoon puur een ideetje van mij.
Een bmw is moeilijker in elkaar gezet, dat klopt. maar moeilijker in elkaar gezet is in dit geval ook een stuk degelijker.. Ik noem maar een voorbeeldje, veerbollen die na een tijdje gewoon kapot gaan en niet goedkoop zijn.,
SPOILER
Bx is best een leuke auto als je geitenwollensokken onder je sandalen draagt maar ik denk dat mensen die graag een bmw willen vallen waarschijnlijk niet onder die categorie.
Malle_beermaandag 19 november 2007 @ 19:19
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

En wie zegt dat het niet om dit model gaat?

[ afbeelding ]

Inderdaad, de starlet had tot 1984 achterwielaandrijving
Verneuk m'n poging tot humor niet, vuilak
Athmozzmaandag 19 november 2007 @ 19:24
quote:
Op maandag 19 november 2007 11:59 schreef Turquaz52 het volgende:
Check de achterbanden, zijn ze kaal.. Niet kopen.. meestal is er dan mee gedrift e.d. en dus met anderewoorden afgetrapt meestal.. + je dif lijd er veel onder
driften met een 316 met maar 100pk op de achterwielen? Eventjes piepen wel, maar meer ga je daar echt niet uit krijgen hoor.

Zoek je een toyota corolla, die dingen hebben mss geen uitstraling maar ze blijven wel rijden...
Tjabbomaandag 19 november 2007 @ 20:31
quote:
Op maandag 19 november 2007 18:41 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Prutz0r! Als je leert motorblokken vervangen en PTA kunt modden praten we wel weer verder... Ga eerst maar eens basiscursus auto's doen op autoweek.nl!
Verdommel. autoweek cursussen zitten vol
DonJamesmaandag 19 november 2007 @ 21:44
quote:
Op maandag 19 november 2007 20:31 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Verdommel. autoweek autoleek cursussen zitten vol
retuow82maandag 19 november 2007 @ 21:48
Joh ieder auto van die leeftijd heeft minpunten... Gewoon gaan kijken naar die bmw, let op roestplekken rondom de auto (dus ook onder de wagen) en bekijk de motor. Luister naar het geluid en kijk of hij niet overdreven schoon is, kan ook duiden op reparaties of dat ze hem hebben schoongespoten voor de verkoop.

En als je het onderhoud na kunt gaan dan kun je ook bekijken wanneer de motor onderhoud heeft gehad (distributieriem, kleppen stellen, snaren vervangen en ga zo door).

Of een aankoopskeuring, die zijn niet voor niets in het leven geholpen voor zo'n zaken!
ibaneXmaandag 19 november 2007 @ 22:26
Ik heb ongeveer de tijd tot december/januari om een auto te bekijken/kopen maar ben mezelf nu vast aan het verijken met tip's en andere zaken die handig zijn om te weten

Zo'n 440-je vind ik opzich ook wel een geinige bak. Iemand die anders nog een leuk type weet? 5 deurs en een beetje stoer, dus niet zo'n turkenbak van een Golfje

Zoals:
Ford Taunus
BMW 316
BmW E30 (wat oudere/hoekiger model)
Volvo 440

Turquaz52maandag 19 november 2007 @ 22:34
quote:
Op maandag 19 november 2007 16:24 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

de achterbanden van mijn ma d'r starlet zijn ook kaal
heeft ze er mee gedrift denk je
da kan, de voorbanden van de variant zijn ook kaal.. dankzij mn moeder die soms als eerste weg wilt zijn @ een stoplicht..

over zijn vader (mn opa) maar te zwijgen..Om de 3 maanden moet ie nieuwe banden halen Man is al 66 jaar oud maar rijd als een gek die net zijn rijbewijs heeft Met piepende banden optrekken is niets minder dan fun voor hem
benckendorffmaandag 19 november 2007 @ 22:44
Je moeder is een man?
patje74maandag 19 november 2007 @ 23:31
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:16 schreef Neluhz het volgende:
Een bmw is moeilijker in elkaar gezet, dat klopt. maar moeilijker in elkaar gezet is in dit geval ook een stuk degelijker.. Ik noem maar een voorbeeldje, veerbollen die na een tijdje gewoon kapot gaan en niet goedkoop zijn.,
Nope, volstrekte onzin.... probeer het nog eens! Er zijn vast wel goede voorbeelden te bedenken.
Tjabbomaandag 19 november 2007 @ 23:42
quote:
Op maandag 19 november 2007 23:31 schreef patje74 het volgende:

[..]

Nope, volstrekte onzin.... probeer het nog eens! Er zijn vast wel goede voorbeelden te bedenken.
Beter voorbeeld:

Is degelijk in elkaar gezet. daarom kan je overal moeilijker bij.
wanneer het dan kapot gaat kan de monteur meer uren schrijven. dat is goed voor de economie
DrDarwindinsdag 20 november 2007 @ 07:33
Misschien moet de ts eerst eens aangeven wat hij precies wil...?
Er staat tenslotte zelfs een Ford Taunus in zijn lijstje, iets zegt mij dan dat hij er nog niet veel van begrijpt.
Yankee_Onedinsdag 20 november 2007 @ 12:24
of een Marokkaan wordt meegeleverd
Miesjeldinsdag 20 november 2007 @ 12:48
De 316 is een geweldige auto. Die van ons thuis kreeg op een gegeven moment wat moeite met de koppeling. De hoofdcilinder lekte, het vervangen ervan viel wel mee qua prijs. Hij is verkocht omdat mijn ouders elkaar wel genoeg gezien hadden.
Dragantadinsdag 20 november 2007 @ 13:40
Een 316 koop dan geen BMW, of koop een fatsoenlijke.
Hyperdudedinsdag 20 november 2007 @ 17:34
Als je er iedere dag 50 KM mee MOET rijden kan je beter wat nieuwers/zuinigers kopen.
Ik heb een BMW E30 met meer dan 3 ton op de teller en die doet het nog prima.
Mensen die vinden dat een BMW moeilijk sleutelen is, kunnen niet sleutelen.
Mensen die over een BX beginnen kunnen beter hun mond houden.
Ysblokdinsdag 20 november 2007 @ 18:58
Bij de 316i en 318i motor (e30 en e36) zou ik zoals al eerder gemeld is vooral letten op het getik van de motor.. Dit kan niet alleen duiden op versleten klepstoters maar is ook vaak een teken van versleten nokkenassen (icm. versleten klepstoters). M40 motoren hebben hier vaker last van. Goed onderhoud (lees: op tijd olie verversen) is hierbij erg belangrijk.
Een ander symptoom van een versleten nokkenas is: Inhouden vanaf een bepaald aantal toeren (meestal vanaf 4500+, afhankelijk van hoe erg de nokkenas versleten is) dus dit is redelijk goed te checken.

Succes met je aankoop!
Revolution-NLdonderdag 22 november 2007 @ 12:34
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:31 schreef Kogando het volgende:
Bij die stand heb je vaak speling bij de kleppenstoters en hoor je een tikkend geluid als de motor draait. Als je dat wilt laten repareren ben je een hoop geld kwijt. Verder kan er natuurlijk vanalles zijn als de auto slecht is onderhouden, maar er zijn bij dit model verder niet zo veel dingen die structureel kapot gaan.

Erg sterke en leuke autos, zou er alleen zelf een zoeken met minder km.
Idd een BMW E30 kwaal.
Bijna alle E30's die er nog rond rijden hoor je tikken.

Heb zelf ook 2 E30.'s gehad die dit probleem hadden.

Heb welleens gehad dat ik de auto starten en dat je er echt een keihard metaal op metaal geluid uit de kop kwam , uiteindelijk toch maar doorgereden en na 50km werdt het vanzelf minder.

Het schijnt dat de E30 een hydreaulische klep systeem heeft, blijkbaar was hier iets mis mee.

Verder kan ik je de E30 zeker aanraden, echt een top auto, zeker met regen icm versleten achterbanden is het feest
Revolution-NLdonderdag 22 november 2007 @ 12:35
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:34 schreef Hyperdude het volgende:
Als je er iedere dag 50 KM mee MOET rijden kan je beter wat nieuwers/zuinigers kopen.
Ik heb een BMW E30 met meer dan 3 ton op de teller en die doet het nog prima.
Mensen die vinden dat een BMW moeilijk sleutelen is, kunnen niet sleutelen.
Mensen die over een BX beginnen kunnen beter hun mond houden.
Ik kon met mijn 316 uit 86 (carberateur versie) 1:17 rijden bij een constante snelheid van 100kmph

Ooit komt er nog eens een BMW 325 e30 of M3 op de stoep staan
Revolution-NLdonderdag 22 november 2007 @ 12:38
quote:
Op maandag 19 november 2007 21:48 schreef retuow82 het volgende:
Joh ieder auto van die leeftijd heeft minpunten... Gewoon gaan kijken naar die bmw, let op roestplekken rondom de auto (dus ook onder de wagen) en bekijk de motor. Luister naar het geluid en kijk of hij niet overdreven schoon is, kan ook duiden op reparaties of dat ze hem hebben schoongespoten voor de verkoop.

En als je het onderhoud na kunt gaan dan kun je ook bekijken wanneer de motor onderhoud heeft gehad (distributieriem, kleppen stellen, snaren vervangen en ga zo door).

Of een aankoopskeuring, die zijn niet voor niets in het leven geholpen voor zo'n zaken!

Aan de distributie riem heb je geen omkijken gezien er gebruik wordt gemaakt van een distributie ketting
patje74donderdag 22 november 2007 @ 12:55
Uit het feit dat het blok schoon is, kun je niets opmaken. Ik ken vele liefhebbers met een perfect schoon blok, je kunt beter van hun iets kopen, dan van de dealer.
En wat dan nog als hij is schoongespoten na een reparatie? Is het erg als zo'n oud beestje eens een lek klepdekselpakking heeft gehad, of een of andere lekkende keering? Of misschien zelfs wel een lekke koppakking. Als het goed gefikst is, is hij dus weer goed, en wellicht zelf beter dan die bij de buurman met een vuil blok.
mighty_mytemaandag 26 november 2007 @ 17:38
Een Volvo 440 raad ik je af. Ze roesten waar je bij staat, rammelen overal, zitten iets te simpel in elkaar en bieden geen uitzonderlijke prestaties qua wegligging of vermogen.
Wel lekker goedkoop en groot.
NB: ik heb zelf een 440 uit 91.
Kogandomaandag 26 november 2007 @ 18:00
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:35 schreef Revolution-NL het volgende:
Ooit komt er nog eens een BMW 325 e30 of M3 op de stoep staan
Quint24maandag 26 november 2007 @ 20:07
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Aan de distributie riem heb je geen omkijken gezien er gebruik wordt gemaakt van een distributie ketting
De M40 motor heeft een distributieriem en geen ketting.
De M43 motor, de opvolger van de M40 heeft wel een ketting.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quint24 op 26-11-2007 20:09:44 (tik foutje) ]
blupmaandag 26 november 2007 @ 20:51
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:37 schreef ibaneX het volgende:
Motorgeluid: Tikkend geluid(kleppenstoters) = no deal
No deal van geen probleem of niet kopen?
ibaneXmaandag 26 november 2007 @ 22:22
niet kopen lijkt mij
Chillmeisterdinsdag 27 november 2007 @ 12:11
ik heb zelf een E30 325 dus over de motor kan ik helaas niet oordelen. het enige minpunt van mijn auto is roest aan de onderkant. Je moet hier goed opletten en zo nu en dan een goede behandling geven. Voor de rest zijn er geen minpunten en hij is relatief goedkoop te onderhouden. Op de sloop kan je namelijk zo veel onderdelen voor de E30 vinden en vaak in bijna perfecte staat.
fathankdinsdag 27 november 2007 @ 14:11
quote:
Op maandag 19 november 2007 22:34 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

da kan, de voorbanden van de variant zijn ook kaal.. dankzij mn moeder die soms als eerste weg wilt zijn @ een stoplicht..

over zijn vader (mn opa) maar te zwijgen..Om de 3 maanden moet ie nieuwe banden halen Man is al 66 jaar oud maar rijd als een gek die net zijn rijbewijs heeft Met piepende banden optrekken is niets minder dan fun voor hem
Jij bent dan ook het grootste stuk pauper van dit hele forum
PNGdinsdag 27 november 2007 @ 14:55
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:24 schreef Athmozz het volgende:

[..]

driften met een 316 met maar 100pk op de achterwielen? Eventjes piepen wel, maar meer ga je daar echt niet uit krijgen hoor.
Tuurlijk wel. Knot met zijn 75 Pk Sierra
http://youtube.com/watch?v=G_yYLjG_OVY

Werdtie nog een keertje 3e mee bij een Driftchallenge tegen o.a. M3s en GT3s.
yupdinsdag 27 november 2007 @ 23:10
quote:
Op donderdag 22 november 2007 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Idd een BMW E30 kwaal.
Bijna alle E30's die er nog rond rijden hoor je tikken.

Heb zelf ook 2 E30.'s gehad die dit probleem hadden.

Heb welleens gehad dat ik de auto starten en dat je er echt een keihard metaal op metaal geluid uit de kop kwam , uiteindelijk toch maar doorgereden en na 50km werdt het vanzelf minder.

Het schijnt dat de E30 een hydreaulische klep systeem heeft, blijkbaar was hier iets mis mee.

Verder kan ik je de E30 zeker aanraden, echt een top auto, zeker met regen icm versleten achterbanden is het feest >:)
Het heeft niks te maken met klepstoters of "hydraulisch klepsysteem" (wat me sterk lijkt )

Ze hebben gewoon slechte nokkenassen die inslijten. En na dat insltijten hoor je getik uit de bovenkant van het blok. Probleem is dat je bovenin de toeren gewoon vermogen verliest, en verbruik wordt ook iets hoger.

Je kan er wel heel lang mee doorrijden, maar of het ideaal is? Niet echt, geluid is echt storend.

En trouwens, E30jes zitten verdomd simpel inmekaar, net Lego die shit. Onderdelen zijn ook goedkoop.

Ik kan het weten, want ik heb er een gehad (318i E30 4 deurs 1991), en ja onderhoud heb ik zelf gedaan.
dnzlwoensdag 28 november 2007 @ 01:30
Mijn broer heeft ook een E30 (met tikkende motor). Een waar stijlicoon als je het mij vraagt
Alleen berijden met een Rayban Avitor
Tommehwoensdag 28 november 2007 @ 01:43
E30's zijn inderdaad degelijk gebouwd en onderdelen vallen best mee kwa prijs. Zelf vind ik het erg makkelijk sleutelen.

Aanraders, e30 specifiek, om op te letten wat roest betreft :

- Spatbord randen achter
- Krikpunten
- Bakken in de achterbak achter de wielen ( kunnen bij afwateringverstopping nog wel eens onder water staan/hebben gestaan)
- Begin van dorpel
- Voetsteunen
- Accubak /plek voorin

Let vervolgens erop of alle balken recht zijn. Onder de kap en in de achterbak onder de bekleding kun je dit goed zien. Geen rare kreukels. Kijk ook voor en achter bij de schokdempertorens of alle kit er nog netjes opzit ( zoniet, scheuren, roest etc, teken van schade ).

Verder zijn de stoelen nogal slijtage onderhevig.

Kijk ook alle rubbers goed na, en dan voornamelijk de draagarm en subframe rubbers achter. Deze zijn moeilijk te bereiken en een reparatie kost, om het uit te besteden, wat meer.
Pascal86woensdag 28 november 2007 @ 09:48
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:11 schreef Daffodil31LE het volgende:
Tellerstand maakt geen zak uit, het ligt eraan hoe de auto is onderhouden.

Zwakke plekken heb ik geen idee van, maar ik zou je in elk geval aanraden om zoals bij elke auto goed bij de kriksteunen te kijken, de onderzijde van de portieren, rond de veerpoten en onder de mat in de kofferbak.

Tenslotte wil ik je even meegeven dat onderdelen voor een BMW schreeuwend duur zijn.
Bullshit, bmw is duurder in aanschaf maar onderdelen zijn spotgoedkoop, die van volkswagen zijn doorgaans duurder.
Pascal86woensdag 28 november 2007 @ 09:51
quote:
Op maandag 26 november 2007 17:38 schreef mighty_myte het volgende:
Een Volvo 440 raad ik je af. Ze roesten waar je bij staat, rammelen overal, zitten iets te simpel in elkaar en bieden geen uitzonderlijke prestaties qua wegligging of vermogen.
Wel lekker goedkoop en groot.
NB: ik heb zelf een 440 uit 91.
Als je er 1 hebt van phase 2 dan heb je dat niet meer.

Wegligging? mijne ligt beter op de weg dan de gloednieuwe skoda van mijn broer en vermogen? tja een 1.6.

En het enige wat bij mij roest is een plekje waar ooit iemand is tegen aan gereden.

En nogmaals dat ligt aan het onderhoud, er zijn nog volvo's van 86 die nog beter in het lak zitten dan auto's uit 95'
Sloperwoensdag 28 november 2007 @ 13:31
quote:
Op zondag 18 november 2007 22:11 schreef Daffodil31LE het volgende:
Tenslotte wil ik je even meegeven dat onderdelen voor een BMW schreeuwend duur zijn.
BMW E30 onderdelen zijn juist uitermate goed verkrijgbaar op de sloop e.d. Kan je voor een prikkie meenemen. Neemt niet weg dat een 440 of BX waarschijnlijk een beetere keus is voor dat budget. Het comfort van een E30 is niet bepaalt jevanhet...
Jaluwoensdag 28 november 2007 @ 14:27
quote:
Op maandag 19 november 2007 19:16 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Een bmw is moeilijker in elkaar gezet, dat klopt. maar moeilijker in elkaar gezet is in dit geval ook een stuk degelijker.. Ik noem maar een voorbeeldje, veerbollen die na een tijdje gewoon kapot gaan en niet goedkoop zijn.,
Er kan echt wel wat stuk aan een BX, en ook een veerbol kan stuk. Alleen: die dingen zijn spotgoedkoop, voor 30 euro heb je een nieuwe bol. Slecht punt dus.
Tjabbowoensdag 28 november 2007 @ 16:39
quote:
Wat zijn de zwakste punten van BMW?
Het zwakste punt is de cheapass owner die wel bmw wil rijden maar geen geld heeft voor degelijk onderhoud.
Hyperdudewoensdag 28 november 2007 @ 17:56
quote:
Op woensdag 28 november 2007 13:31 schreef Sloper het volgende:

[..]
...Het comfort van een E30 is niet bepaalt jevanhet...
Je bedoelt zeker dat het geen dweil is.
iig is mijn E30, met gele Koni's, comfortabel genoeg.
PNGdonderdag 29 november 2007 @ 21:16
1 uur en 36 minuten zwakke comfort punten E30::
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7928385588318199591

Zo vet.
Sloperdonderdag 29 november 2007 @ 21:20
quote:
Op woensdag 28 november 2007 17:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Je bedoelt zeker dat het geen dweil is.
iig is mijn E30, met gele Koni's, comfortabel genoeg.
Ik bedoelde idd dat een E30 -zeker met een mooi onderstel- een beregoede wegligging heeft, maar als ik 2000km snelweg af moet leggen weet ik het zo net nog niet
Hyperdudedonderdag 29 november 2007 @ 22:38
Ritjes van 2000 km in zo'n ouwe bak zijn nooit een pretje. Maar dat is TS geloof ik ook niet van plan.
Ritjes van Zwitserland naar NL maak ik echter regelmatig; en dat gaat nog prima.
Afgezien van het feit dat ie 1 op 7 loopt oid.
PNGdonderdag 29 november 2007 @ 22:42
Ja maar dat wil je ook niet met mijn auto.

Kijk, wegligging is altijd tegenovergesteld aan comfort. Ik rij soms wel eens langs bij de Toyota dealer.
Hij helpt me die ene keer per jaar als ik er echt niet uitkom met mijn oude slopel altijd.
Geef hem altijd de sleutels, en hij vind het echt fantastisch altijd.

Zijn de supercontacten, anders zou ik deze auto nooit meer kunnen rijden. En die zijn er 3. Een 316 E30, is geen E30 M3, maar tgaat om de auto, en jouw eigen instelling. Maak jij van die 316 voor jouw gevoel echt wat, valt dat onderhoud wel mee.

Want de juiste mensen gaan dat mooi vinden.

BX verhaal hierboven, ik neem bij elke APK of wat dan ook altijd de BX van mijn maat mee, hij kan dat echt niet.
Doe super enthousiast, lul wat slap, vertel vooral, das toch niet normaal man allemaal, ik moet er soms 4 liter olie ingooien, hij doet er niks aan, ze matsen me altijd wel, denken ze mooi man zo'n gast en die auto.

Is iets wat je hier nooit ziet. Tis allemaal 15 jarig merk gelul. Koop een goede, neem je vriend mee als je een auto koopt, veel dingen die je ook moet leren. Met ontzettend veel auto's kun je heeel veel plezier hebben.

Merkje op je voorkant zegt geen zak.
PNGdonderdag 29 november 2007 @ 23:17
Koop een goeie wat van je wil, klaar.
ibaneXdonderdag 29 november 2007 @ 23:41
quote:
Op donderdag 29 november 2007 21:16 schreef PNG het volgende:
1 uur en 36 minuten zwakke comfort punten E30::
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7928385588318199591

Zo vet.
Sparco stoeltjes er in?
Tommehvrijdag 30 november 2007 @ 01:44
http://www.youtube.com/watch?v=nIDB7htM0Wg
Slopervrijdag 30 november 2007 @ 02:15
quote:
Op donderdag 29 november 2007 22:42 schreef PNG het volgende:
Ja maar dat wil je ook niet met mijn auto.

Kijk, wegligging is altijd tegenovergesteld aan comfort. Ik rij soms wel eens langs bij de Toyota dealer.
Hij helpt me die ene keer per jaar als ik er echt niet uitkom met mijn oude slopel altijd.
Geef hem altijd de sleutels, en hij vind het echt fantastisch altijd.

Zijn de supercontacten, anders zou ik deze auto nooit meer kunnen rijden. En die zijn er 3. Een 316 E30, is geen E30 M3, maar tgaat om de auto, en jouw eigen instelling. Maak jij van die 316 voor jouw gevoel echt wat, valt dat onderhoud wel mee.

Want de juiste mensen gaan dat mooi vinden.

BX verhaal hierboven, ik neem bij elke APK of wat dan ook altijd de BX van mijn maat mee, hij kan dat echt niet.
Doe super enthousiast, lul wat slap, vertel vooral, das toch niet normaal man allemaal, ik moet er soms 4 liter olie ingooien, hij doet er niks aan, ze matsen me altijd wel, denken ze mooi man zo'n gast en die auto.

Is iets wat je hier nooit ziet. Tis allemaal 15 jarig merk gelul. Koop een goede, neem je vriend mee als je een auto koopt, veel dingen die je ook moet leren. Met ontzettend veel auto's kun je heeel veel plezier hebben.

Merkje op je voorkant zegt geen zak.
haha, jij kan lekker mooi praten!!