De kwart-finale:
1. Rolling Stones - Exile on Main St. vs Marvin Gaye - What's Going On
2. Queen - A Night at the Opera vs David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust
3. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs The Beatles - Let it Be
4. The Doors - LA Woman vs Sex Pistols - Never mind the bollocks
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:43 schreef vooghel het volgende:
De kwart-finale:
2. Queen - A Night at the Opera
3. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
4. The Doors - LA Woman
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:43 schreef vooghel het volgende:
Even voor het gemak herhalen:De kwart-finale:
1. Rolling Stones - Exile on Main St.
2. David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust
4. The Doors - LA Woman![]()
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 23-02-2002 10:34]
2. Moeilijke.... Queen - A Night at the Opera
4. The Doors - LA Woman
De kwart-finale:
1. whatever
ik hou niet van queen en zonder dit Bowie album hadden we ook minimaal 1 fijn Bauhaus nummer gemist.
3. whatever... pink floyd en Beatles in de 70's???
4. Sex Pistols - Never mind the bollocks
Doors: zie Beatles... bovendien is dit het enige overgebleven album dat ik goed vind.
quote:Zijn ze beter in een ander decennium dan?
Op vrijdag 22 februari 2002 14:47 schreef ranja het volgende:
3. whatever... pink floyden Beatles in de 70's???
quote:Onder protest
1. Marvin Gaye - What's Going On
quote:Aangezien bijna alles wat de beatles groot heeft gemaakt in de jaren 60 is uitgebracht, ja dus..
Op vrijdag 22 februari 2002 15:21 schreef SunChaser het volgende:[..]
Zijn ze beter in een ander decennium dan?
quote:Mkay. Veel plezier.
Op vrijdag 22 februari 2002 16:00 schreef Kid_RisK het volgende:
Ik ga een weekje op wintersport dus ik stem nu alvast op Marvin Gaye in de komende rondes! En waag t niet om mn stem niet mee te tellen he!
quote:Dit zou ook mijn antwoord kunnen zijn, behalve dat ik LA Woman duidelijk minder sterk vind. Beatles vind ik het beste voor 1965.
Op vrijdag 22 februari 2002 15:59 schreef kamagurka het volgende:[..]
Aangezien bijna alles wat de beatles groot heeft gemaakt in de jaren 60 is uitgebracht, ja dus..
Voor the doors geld iets dergelijks, alhoewel ik LA woman wel erg sterk vind (RIDERS ON THE STORM!!).
quote:Nee, absoluut niet, maar het was ook alleen maar mijn motivatie om daar blanco te stemmen... of tegen de Doors te stemmen wat in het jaren 60 toernooi niet zo snel zal gebeuren.
Op vrijdag 22 februari 2002 16:02 schreef Zander het volgende:
Tja, ik zei het al eerder: ik associeer de Doors en de Beatles (en Hendrix maar die ligt er al uit) ook meer met de sixties dan met de seventies, maar feitelijk gezien klopt het wel: LA Woman is uit '71 en Let It Be uit '70 (opgenomen in '69 (?), dus daar valt nog over te twisten). Geen reden dus om ze van het toernooi uit te sluiten.
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:08 schreef ranja het volgende:
Overigens mijn opmerking over de 70's geld niet voor Pink floyd, die smilie geldt voor hun hele oevre
Motivatie?
quote:Ik hou niet van symfonisch en niet van psychedelisch... van die zogenaamd intelligente muziek... langer dan een nummertje hou ik dat niet vol. En dan moet het geen lang nummertje zijn (van 1 lp kant ofzo) want dan ga ik al eerder met stoelen gooien.
Op vrijdag 22 februari 2002 16:11 schreef SunChaser het volgende:[..]
Motivatie?
quote:Hmmm, smaken verschillen....
Op vrijdag 22 februari 2002 16:06 schreef ranja het volgende:Beatles vind ik het beste voor 1965.
quote:Erg mee eens! Maar veel keuze hadden we niet
Op vrijdag 22 februari 2002 16:30 schreef Zander het volgende:
al vind ik DSoTM bij lange na niet de beste Pink Floyd-lp
quote:Ik vind sommige PIL nummers ook erg vreselijk. Die lp met die roos is niet om aan te horen vind ik. Dat ik nou zo'n sexpistols fan lijk komt ook alleen maar door de overige stemmers die al m'n goeie albums verwijderd hebben
Op vrijdag 22 februari 2002 16:30 schreef Zander het volgende:
Zelfs Johnny Rotten gaf een tijdje terug in een interview toe dat hij sommige Pink Floyd-nummers toch wel aardig vond..![]()
.. en de vrouwelijke artiesten en de Nederlanders hebben het in dit toernooi ook niet zo goed gedaan.
quote:Die ben ik kwijtgeraakt
Op vrijdag 22 februari 2002 16:46 schreef ranja het volgende:[..]
Die lp met die roos is niet om aan te horen vind ik.
Beatles zijn sixties, Let it be is niet het sterkste maar kan aardig wat plaatjes verslaan hier wat mij betreft.
Dark side of the moon is nog altijd een topper vind ik, evenals a night at the opera.
quote:Inderdaad
Op vrijdag 22 februari 2002 16:54 schreef Zander het volgende:
.. en de vrouwelijke artiesten hebben het in dit toernooi ook niet zo goed gedaan.
quote:Goed punt. Maar hoe vaak en bij welke albums heeft hij die moeten gebruiken?
Op vrijdag 22 februari 2002 17:13 schreef Mark het volgende:
[offtopic]
Is dat muntje van Zanderrr eigenlijk wel geijkt?
[/offtopic]
Ronde 1:
- Todd Rundgren - Utopia vs Hall & Oates - Bigger than the both of us (7-7)
- Motorhead - Overkill vs Stevie Wonder - Talking Book (12-12)
- Television - Marquee Moon vs Carpenters - Now and Then (8-8)
- Creedence Clearwater Revival - Pendulum vs ABBA - Waterloo (11-11)
- The Who - Quadrophenia vs Dire Straits - Dire Straits (11-11)
- Aerosmith - Toys in the Attic vs Lynyrd Skynyrd - Second Helping (7-7)
- Meatloaf - Bat Out Of Hell vs Janis Joplin - Pearl (11-11)
Ronde 2:
- Elvis Costello - My aim is true vs Supertramp - Breakfast in America (11-11)
- Peter Gabriel - Peter Gabriel vs Kiss - Alive (8-8)
- Fleetwood Mac - Rumours vs Bob Marley & the Wailers - Live (14-14)
- Tom Waits - Closing Time vs Van Morrison - Moondance (8-8)
Ronde 3:
--
Ronde 4:
- Neil Young - Harvest vs Pink Floyd - The Wall (13-13)
- Queen - A Night at the Opera vs Black Sabbath - Paranoid (14-14)
Ronde 5:
- Pink Floyd - The Wall vs Queen - A Night at the Opera (12-12)
- Jimi Hendrix - Band of Gypsies vs David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust (12-12)
- Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town vs Sex Pistols - Never mind the bollocks (12-12)
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 22-02-2002 17:35]
quote:Nou niet achteraf gaan zeuren ranja, had je maar moeten doneren. Persoonlijk vind ik dat Stone Gon' (1973) van glijmiddel Barry White ook mee had moeten dingen, maarja te laat.
Op vrijdag 22 februari 2002 17:06 schreef ranja het volgende:
Het viel me op dat er geen enkel album van Linda Ronstadt genoemd is... niet dat ik die nou goed vind maar in een yahoo club waar ik bij zit is zij ongeveer God...
quote:Bij deze heb ik mijn twijfels over het muntje.
Op vrijdag 22 februari 2002 17:31 schreef Zander het volgende:
In totaal toch zo'n 16 keer tot nu toe, waarvan 9x 'kop' en 8x 'munt'.- Motorhead - Overkill vs Stevie Wonder - Talking Book (12-12)
- Neil Young - Harvest vs Pink Floyd - The Wall (13-13)
quote:Nee hoor, die hoeft van mij er niet bij... ik heb genoeg gedoneerd trouwens, inclusief (goh) een aantal (al dan niet solo) vrouwen.
Op vrijdag 22 februari 2002 17:33 schreef Purneaux het volgende:[..]
Nou niet achteraf gaan zeuren ranja, had je maar moeten doneren.
quote:The great coin n' roll swindle
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town vs Sex Pistols - Never mind the bollocks (12-12)
Wat mij betreft had-ie wel de andere kant op mogen vallen (ondanks dat ik Pistols fan ben)
quote:Altijd al gedacht dat je Carpenters liefhebber bent... en maar ontkennen
Op vrijdag 22 februari 2002 17:48 schreef Zander het volgende:
Iedereen had inmiddels toch wel door dat ik altijd mijn eigen favorieten laat winnen?
edit: foute typefout
[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 22-02-2002 18:08]
quote:Een Freudiaanse verspreking?
Op vrijdag 22 februari 2002 18:02 schreef ranja het volgende:
Crapenters
Maar serieus: ik heb 'Now and Then' van de Carpenters zelf ook, op lp. Eerlijk waar, en op z'n tijd (zondagochtend ofzo) is dat toch best leuke muziek. Het is alleen geen 'Marquee Moon'
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 18:09 schreef Zander het volgende:[..]
Een Freudiaanse verspreking?
Maar serieus: ik heb 'Now and Then' van de Carpenters zelf ook, op lp. Eerlijk waar, en op z'n tijd (zondagochtend ofzo) is dat toch best leuke muziek. Het is alleen geen 'Marquee Moon'
quote:Niet geheel terecht. De helft van de 8 studio LP's van the Doors is uit de 60s de andere helft uit de 70s. Met natuurlijk als kanttekening dat van de 4 70s Doors LPs er 2 zonder Jim Morrison zijn (overigens niet eens zulke slechte LPs; vooral Other Voices is best leuk eigenlijk). Persoonlijk vind ik ook dat de beste Doors LP ook de 70s is ("Morrison Hotel"), met "The Doors" en "Strange Days" ex-equo op nummer 2.
Op vrijdag 22 februari 2002 16:02 schreef Zander het volgende:
Tja, ik zei het al eerder: ik associeer de Doors ... ook meer met de sixties dan met de seventies...
quote:Redelijk eerlijk dus...
In totaal toch zo'n 16 keer tot nu toe, waarvan 9x 'kop' en 7x 'munt'.
OK!
1- Motorhead - Overkill vs Stevie Wonder - Talking Book (12-12)
2- Creedence Clearwater Revival - Pendulum vs ABBA - Waterloo (11-11)
3- Elvis Costello - My aim is true vs Supertramp - Breakfast in America (11-11)
4- Tom Waits - Closing Time vs Van Morrison - Moondance (8-8)
5- Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town vs Sex Pistols - Never mind the bollocks (12-12)Niet OK
1- Aerosmith - Toys in the Attic vs Lynyrd Skynyrd - Second Helping (7-7)
2- Meatloaf - Bat Out Of Hell vs Janis Joplin - Pearl (11-11)
3- Peter Gabriel - Peter Gabriel vs Kiss - Alive (8-8)
4- Neil Young - Harvest vs Pink Floyd - The Wall (13-13)
5- Queen - A Night at the Opera vs Black Sabbath - Paranoid (14-14)Rest: allebei de LPs waren even goed/slecht
quote:Succes met je tentamens.
Op zondag 24 februari 2002 18:41 schreef Zander het volgende:
Ik zal vanavond laat de uitslag voor deze ronde even plaatsen. Ben een beetje druk met tentamens leren (af en toe een kleine Fok! of muziekmaak-pauze daargelaten)
Tellen! Tellen! Tellen! Tellen!
Eerst nog even mijn eigen stemmen, ik zal ze ook even motiveren:
'What's Going On' vind ik ook een mooie plaat, maar toch kies ik voor de Stones. Dit is waarschijnlijk hun meest veelzijdige plaat, hoewel er volgens mij geen echte bekende hits opstaan (behalve misschien 'Rocks Off' dan). Bovendien ben ik dol op het piano- en orgelwerk op deze plaat.
Ook een lastige. Toch maar Bowie dan, Queen is wel altijd een beetje bombastisch, hoewel ik 'The Prophet Song' nog steeds een geweldig nummer vind. Overigens staan op 'The BBC Sessions' van Bowie een aantal uitvoeringen die imo de originele Stardust-plaat nog overtreffen.
3. The Beatles - Let it Be
En ook deze vind ik lastig, want ik ben een liefhebber van beide bands. "Let it be" is misschien in het Beatles-oeuvre niet hun sterkste plaat, maar toch zijn nummers als 'Get Back', 'Long and Winding Road' en het titelnummer eigenlijk evergreens. Die dus maar.
4. The Doors - LA Woman
Deze was voor mij het makkelijkst. 'Riders on the storm' is een van mijn favoriete Doors-nummers, en met de Sex Pistols heb ik zelf niet zoveel. 'Anarchy' en 'God Save The Queen' vind ik op z'n tijd wel "leuke" nummers, de rest van de plaat boeit me niet zo. Nogmaals: ik had hier dan liever 'London Calling' gezien, maar goed...
1. Rolling Stones - Exile on Main St. vs Marvin Gaye - What's Going On (12-13)
2. Queen - A Night at the Opera vs David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust (13-12)
3. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs The Beatles - Let it Be (16-7)
4. The Doors - LA Woman vs Sex Pistols - Never mind the bollocks (18-6)
1. en 2. lagen wel heel dicht bij elkaar, maar zoals Hennie Huisman zingt: "Er kan er maar een de winnaar zijn" . Goed, de volgende ronde:
1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs Marvin Gaye - What's Going On
2. The Doors - LA Woman vs Queen - A Night at the Opera
... er mag weer gestemd worden.
1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
quote:Doen we.
... er mag weer gestemd worden.
quote:Bedankt voor deze zinnige bijdrage.
Op maandag 25 februari 2002 11:02 schreef ranja het volgende:
Laat maar
quote:Graag gedaan...
Op maandag 25 februari 2002 11:02 schreef Mike het volgende:[..]
Bedankt voor deze zinnige bijdrage.
quote:Wat apart dat je niet meer stemt als je favorieten eruit zijn...
Op maandag 25 februari 2002 11:05 schreef ranja het volgende:[..]
Graag gedaan...
Zo is het in elk geval duidelijk dat ik vanaf deze ronde niet meer mee ga stemmen.
quote:Vind je? Ik ben absoluut neutraal ten op zichte van de 4 overblijvende albums onderling...
Op maandag 25 februari 2002 11:06 schreef Mike het volgende:[..]
Wat apart dat je niet meer stemt als je favorieten eruit zijn...
![]()
quote:Waardeloze ronde
Op maandag 25 februari 2002 10:51 schreef Zander het volgende:
En de uitslag:1. Rolling Stones - Exile on Main St. vs Marvin Gaye - What's Going On (12-13)
2. Queen - A Night at the Opera vs David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust (13-12)
3. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs The Beatles - Let it Be (16-7)
4. The Doors - LA Woman vs Sex Pistols - Never mind the bollocks (18-6)1. en 2. lagen wel heel dicht bij elkaar, maar zoals Hennie Huisman zingt: "Er kan er maar een de winnaar zijn"
. Goed, de volgende ronde:
quote:Zeer duidelijke voorkeuren deze keer.
Op maandag 25 februari 2002 10:54 schreef Zander het volgende:
Halve Finale1. Marvin Gaye - What's Going On
2. The Doors - LA Woman
..maar het album van the sex pistols verdiende toch wel beter. Maar ach.
J.
P.s. Moeilijk, moeilijk. Vooral Queen versus The Doors. The Prophet Song gaf de doorslag.
quote:Heb je gelijk in, maar ik denk dat er genoeg stemmers zijn die het wel met deze halve finale eens zijn, anders zou er iets niet kloppen (ze hebben per slot van rekening de meeste stemmen gehad in diverse ronden).
Op maandag 25 februari 2002 11:58 schreef Sadie het volgende:
Ja, mijn interesse is ook wel een beetje weg, maar ik zou het erg lullig voor Zander vinden als, na alle moeite die hij gedaan heeft om dit te organiseren, nu iedereen ophoudt met stemmen.
Sorry Zander...
quote:Aaah...
Op maandag 25 februari 2002 11:58 schreef Sadie het volgende:
, maar ik zou het erg lullig voor Zander vinden als, na alle moeite die hij gedaan heeft om dit te organiseren, nu iedereen ophoudt met stemmen.
Natuurlijk vind ik het leuk als mensen blijven stemmen, maar ik kan er ook goed inkomen dat deelnemers niet stemmen op platen die ze de moeite niet waard vinden. Dat moet ieder maar voor zichzelf weten.
Ik ben al erg tevreden over de respons tot nu toe, want toen ik begon met het toernooi was ik eik. een beetje bang dat er sowieso te weinig interesse zou zijn. Gelukkig blijkt dat zeker niet het geval te zijn, dus ik wil de deelnemers alvast bedanken voor hun bijdragen. En zoals bij elk album-toernooi tot nu toe is het samenstellen van de lijst eigenlijk het leukste onderdeel.
2. The Doors - LA Woman
Er zat in elk geval 1 album in de halve finale waar ik op gehoopt had. De rest is er helaas al uit.
Tzijn wel typische 70s platen die overblijven in ieder geval. En er zit nog één echte favoriet van me in
quote:
Halve Finale1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs Marvin Gaye - What's Going On
2. The Doors - LA Woman vs Queen - A Night at the Opera... er mag weer gestemd worden.
quote:
Halve Finale1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
quote:Tweede is lastig, maar kmoet wat he.
2. The Doors - LA Woman
quote:Moet je 'ns opletten bij het jaren 20 albumtoernooi
Op maandag 25 februari 2002 19:19 schreef Purneaux het volgende:
[Grappig, 3 dooie zangers
doet u maar:
2. The Doors - LA Woman
quote:
Op maandag 25 februari 2002 20:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Moet je 'ns opletten bij het jaren 20 albumtoernooi
quote:Excellent choice
Op maandag 25 februari 2002 20:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
doet u maar:
2. The Doors - LA Woman
quote:
Halve Finale1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon
2. The Doors - LA Woman
Goh, dat mijn favoriet het tot de halve finale gehaald heeft.... niet verwacht... wel gehoopt.
Al zou ie het nu wel niet redden, wie is het dan?
Marvin Gaye.....
quote:Deze niet vergeten bij het tellen Zander
Op vrijdag 22 februari 2002 16:00 schreef Kid_RisK het volgende:
Ik ga een weekje op wintersport dus ik stem nu alvast op Marvin Gaye in de komende rondes! En waag t niet om mn stem niet mee te tellen he!
2. The Doors - LA Woman
Tja, lastig lastig lastig, ik vind het allemaal wel goede platen, al heb ik DSoTM al in geen tijden meer gehoord maar die heeft dan voor mij weer een speciale nostalgische waarde (oei, een teken van ouderdom).
1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs Marvin Gaye - What's Going On (14-10)
2. The Doors - LA Woman vs Queen - A Night at the Opera (12-10)
[Ome Willem-Grote Grijze Geitebreier-mode:]
En dan nu... rappapaahh ... rappapaaah...
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 28-02-2002 22:16]
1. Pink Floyd - Dark Side of the Moon vs The Doors - La Woman
het wordt: The Doors - LA Woman
(leuk voor de Fok-oude-jaars-puzzel: wat heeft de grote grijze geitenbreier te maken met Pink Floyd )
L.A.Woman - The Doors (1971)
AMG EXPERT REVIEW: The final album with Morrison in the lineup is by far their most blues-oriented, and the singer's poetic ardor is undiminished, though his voice sounds increasingly worn and craggy on some numbers. Actually, some of the straight blues items sound kind of turgid, but that's more than made up for by several cuts that rate among their finest and most disturbing work. The seven-minute title track was a car-cruising classic that celebrated both the glamour and seediness of Los Angeles; the other long cut, the brooding, jazzy "Riders on the Storm," was the group at their most melodic and ominous. It and the far bouncier "Love Her Madly" were hit singles, and "The Changeling" and "L'America" count as some of their better little-heeded album tracks. An uneven but worthy finale from the original quartet.
review by Richie Unterberger
Dark side of the moon - Pink Floyd (1973)
AMG EXPERT REVIEW: By condensing the sonic explorations of Meddle to actual songs and adding a lush, immaculate production to their trippiest instrumental sections, Pink Floyd inadvertently designed their commercial breakthrough with Dark Side of the Moon. The primary revelation of Dark Side of the Moon is what a little focus does for the band. Roger Waters wrote a series of songs about mundane, everyday details which aren't that impressive by themselves, but when given the sonic backdrop of Floyd's slow, atmospheric soundscapes and carefully placed sound effects, they achieve an emotional resonance. But what gives the album true power is the subtly textured music, which evolves from ponderous, neo-psychedelic art rock to jazz fusion and blues-rock before turning back to psychedelia. It's dense with detail, but leisurely paced, creating its own dark, haunting world. Pink Floyd may have better albums than Dark Side of the Moon, but no other record defines them quite as well as this one.
review by Stephen Thomas Erlewine
LAWoman vs DSotM, da's voor mij de grote stads blues versus de weilandenpsychedelica. Ik ben een groter liefhebber ben van LA dan van de britse meadows (ook muzikaal blijkbaar), is mijn keus een logische:
LA Woman van The Doors
Leuk is overigens dat beide finalisten (zij het met andere albums natuurlijk) ook in het 60's tournooi tegenover elkaar zouden kunnen komen te staan. Ik zal zeer binnenkort voor dit tournooi een topic openen waarin dan de eerste aanmeldingen voor LPs dan welkom zijn .
quote:natuurlijk
Op donderdag 28 februari 2002 22:15 schreef Zander het volgende:
De FinaleThe Doors - La Woman
quote:
Op vrijdag 1 maart 2002 13:44 belde kamagurka mij en zei het volgende:Stem nog even voor mij op The Doors - LA Woman in het 70's tournooi
en koop je ook kaartjes voor Ozzfest?
[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 02-03-2002 14:46]
quote:The Doors - La Woman
Op donderdag 28 februari 2002 22:15 schreef Zander het volgende:
De FinalePink Floyd - Dark Side of the Moon vs The Doors - La Woman
*maakt envelop open*
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
LA Woman! Met 14 vs 12 stemmen hebben de Doors het jaren 70 album-toernooi gewonnen. Terecht of niet, dat moet je maar zelf weten.
Ik hoop in ieder geval dat iedereen het leuk vond, allemaal bedankt voor je medewerking en stemmen en we zien elkaar hopelijk weer bij het jaren 60-toernooi.
quote:wat trouwens hier --> 60's Album toernooi te vinden is
Op maandag 04 maart 2002 21:24 schreef Zander het volgende:
en we zien elkaar hopelijk weer bij het jaren 60-toernooi.
*blij is met uitslag, alhoewel Band of Gypsys danwel Zuma (Neil Young) eigenlijk mijn eerste voorkeur hadden*
Rest mij nog onze quizmaster Zanderr te bedanken. Hopelijk heeft ie geen RSI gekregen van het muntje-opwerpen...
En van deze had ik het zeker niet verwacht aan het begin...
Was erg leuk Zander, bedankt!
Maar Zander bedankt, niet jou schuld dat ik m'n interesse verloor
[utopia mode on]
Laatste 16
Japan - Adolescent Sex 1978
ZZ Top - Delguello *
Marvin Gaye - What's Going On 1971
Rare Earth - Ma 1973
Led Zeppelin IV - 1971
Heart - Little Queen 1977
Brood - Shpritz
AC/DC - Let there be rock 1977