Idem!quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:33 schreef OA het volgende:
Mooi. Dit ga ik ook even volgen.
Dat is inderdaad een vaak voorkomende vraag, maar niet 't doel van dit topic. Er lopen een aantal topics waarin mag met Avatars bezig is, en daar kun je terecht met deze vraag. Of in ons andere Photoshop topic. dit topic is meer voor de beginselen van 't fotobewerken.quote:Op zaterdag 17 november 2007 21:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wat een hoop mensen misschien willen weten:
Hoe maak je van losse tekeningen of een filmpje een bewegend 60x60 gifje die je hier op Fok! als webicon kan gebruiken?
Jij bent echt te stom voor woorden.quote:Op zondag 18 november 2007 01:37 schreef zhe-devilll het volgende:
wat saai dingen doen die anderen al gedaan hebben!
Ontdek het eens lekker zelf dat is pas kunst!
Heb je wel gelezen wat voor een tutorial dit is?, niet zoals meeste waarbij je gewoon een design van iemand anders stap voor stap nadoet.quote:Op zondag 18 november 2007 01:37 schreef zhe-devilll het volgende:
wat saai dingen doen die anderen al gedaan hebben!
Ontdek het eens lekker zelf dat is pas kunst!
danm hey, wat zit iedereen meteen te zuren op dit topic !?quote:Op zondag 18 november 2007 12:19 schreef Re het volgende:
uhmmm leuk een uitleg wat een knopje betekent maar wat kun je er precies mee doen, als in laat eens een voorbeeld zien, een handleiding kan ik ook lezen
wat doe je met een selectie tool bijvoorbeeld, ja iets selecteren, en dan?
of het toverstafje, leuk dat je wat kan selecteren maar dan?
dus er komen nog meer dingen aan bod in dit topic dan alleen uitleg over de tools.quote:Op zaterdag 17 november 2007 20:26 schreef Ynske het volgende:
Onder de basisbeginselen vallen bvverschillen tussen kleurmodi, (rgb/cmyk/grijswaarden) kleuraanpassen, (contrast, helderheid, levels gebruiken van gereedschappen, foto's verkleinen, gebruiken van filters, werken met lagen, werken met maskers, gebruik van paden en selecties.
Je ziet al vrij snel dat die optie gebruikt is. Wmb een afrader, behalve voor subtiele aanpassingen, al kun je die meestal met de levels wel aanpassen.quote:Op zaterdag 17 november 2007 23:31 schreef DafHab het volgende:
nvm al gevonden
image->adjustments->shadow/highlights
daar kan je hem aanpassen zonder dat het ten koste gaat van het contrast.
Dat is een goeie tip! Nooit met je kleuren gaan rommelen via image->adjustments, maar wel viaquote:Op zondag 18 november 2007 13:18 schreef veldmuis het volgende:
Gelijk een tip: Nooit zomaar in de levels gaan rommelen, maar netjes een adjustment-layer aanmaken om daarin de levels aan te passen. Geldt voor meer van dat soort dingen trouwens.
En wat is daar dan het voordeel van?? (quote:Op zondag 18 november 2007 16:06 schreef katerwater het volgende:
[..]
Dat is een goeie tip! Nooit met je kleuren gaan rommelen via image->adjustments, maar wel via
[afbeelding]
Die knop! Dan komt er een nieuwe layer met je verandering in [afbeelding]
Daarmee kan je je curves, levels, contrast,... van je foto veranderen.quote:Op zondag 18 november 2007 22:47 schreef MissBliss het volgende:
[..]
En wat is daar dan het voordeel van?? ()
Ok, bedankt voor de uitlegquote:Op zondag 18 november 2007 22:57 schreef katerwater het volgende:
[..]
Daarmee kan je je curves, levels, contrast,... van je foto veranderen.
Dat kan natuurlijk ook op andere manieren, maar in dit geval komt je bewerking als een aparte laag te voorschijnt. Die laag kan je weggooien als de bewerking je niet bevalt, zonder dat je originele foto is aangetast.
Daarbij weegt ie slechts enkele kilobytes, dus je foto wordt niet zwaarder (en dus trager tijdens het bewerken). Maar dat gebruiken professionelen vooral, omdat zij met tientallen lagen werken [afbeelding]
Dan heb je waarschijnlijk je background gekopieerd en dan bewerkt. Dat gaat ook, maar bij adjustment layers heb je 2 voordelen:quote:Op zondag 18 november 2007 23:08 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ok, bedankt voor de uitlegMaar een adjustment layer is dan iets anders dan een normale layer? Daar kun je toch ook curves etc in veranderen?
Ok, weet ik dat ook weerquote:Op zondag 18 november 2007 23:25 schreef katerwater het volgende:
[..]
Dan heb je waarschijnlijk je background gekopieerd en dan bewerkt. Dat gaat ook, maar bij adjustment layers heb je 2 voordelen:
Je kan opnieuw bewerken door te dubbelklikken op je layer, en dit zonder kwaliteitsverlies!
Het is veel lichter dan je background kopieren. Als je een foto bewerkt in tiff-formaat (dat is ongecomprimeerd), is je file snel 25mb groot. Als je dan je background enkele keren kopieert, zit je plots aan 150mb! En als je dan wil bewerken, moet je pc al wat langer nadenken.
Alleen is dat geen basisbeginsel meer, maar meer de gevordere, niet de ver gevordere.quote:Op zondag 18 november 2007 13:18 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Je ziet al vrij snel dat die optie gebruikt is. Wmb een afrader, behalve voor subtiele aanpassingen, al kun je die meestal met de levels wel aanpassen.
Gelijk een tip: Nooit zomaar in de levels gaan rommelen, maar netjes een adjustment-layer aanmaken om daarin de levels aan te passen. Geldt voor meer van dat soort dingen trouwens.
lightroom makkelijker dan photoshop ???quote:Op maandag 19 november 2007 15:36 schreef fr.oosje het volgende:
Dames heren,
Ik raad jullie allemaal aan om PS te laten liggen en eens goed te kijken naar Adobe Lightroom. Alle functie die voor een fotograaf van belang zijn uit PS samen gevat in 1 programma. Vele malen makkelijker dan PS en je workflow zal veel sneller gaan. Een trail versie is volgens mij gratis te downloaden van de adobe site.
Sinds ik dit programma gebruik staat PS bijna ongebruikt op mijn harde schijf.
Echt een aanrader!!
Huh? Nou dat begrjip ik echt niet wat is volgens jou moeilijker aan LR ipv PS. Ben nu wel benieuwdquote:Op maandag 19 november 2007 18:04 schreef shi het volgende:
[..]
lightroom makkelijker dan photoshop ???![]()
![]()
![]()
riiiiiight.......
practischer ja, maar zeker niet makkelijker.
het programma heet dan ook Adobe PHOTOSHOP Lightroom. Dus best op zijn plaats hier lijkt me.quote:Op dinsdag 20 november 2007 00:46 schreef MissBliss het volgende:
Ja, en dit is een Photoshop-topicGeen Lightroom-topic
Oh okquote:Op dinsdag 20 november 2007 11:14 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
het programma heet dan ook Adobe PHOTOSHOP Lightroom. Dus best op zijn plaats hier lijkt me. [afbeelding]
heb je het over adobe camera raw?quote:Op donderdag 13 december 2007 15:55 schreef dutchie het volgende:
Wat ik nou graag wil weten is hoe je in het programma in een RAW-bestand eventueel ruis kunt weghalen. (en ja voorkomen is beter dan genezen)
Ik zie wel in het scherm een optie staan voor reductie kleurruis (lekker nl.) en scherpte en vloeiende luminantie. Maar als je gaat schuiven zie ik niks veranderen op de foto. Snap ik het nou niet goed?
Na resizen is USM tof. Dé manier, nja, wel de makkelijkste/efficiëntste manier.quote:Op vrijdag 14 december 2007 07:55 schreef Asics het volgende:
is unsharp mask ook DE manier van verscherpen?
Moet dat altijd of alleen in specifieke situaties?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |