abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3258136
quote:
Landverrader Poncke Princen overleden

RIJSWIJK - Poncke Princen is op 76-jarige leeftijd in zijn woning in Jakarta (Indonesië) overleden. Dat maakte zijn broer Kees Princen donderdagavond bekend.

Poncke Princen, geboren op 21 november 1925, koos als Nederlands militair in Nederlands-Indië tijdens de zogeheten politionele acties in 1948 de kant van de Indonesische vrijheidsstrijders. Vele voormalige dienstmakkers namen hem dat kwalijk en beschouwden hem als landverrader.

Princen was al tijden ziek. In november lag hij na twee beroertes in kritieke toestand in het ziekenhuis. Hij kon alleen nog maar met zijn ogen knipperen. Daarvoor had hij een aantal hersenbloedingen en huidkanker.

Princen is altijd in Indonesië blijven wonen. Hij zette zich daar in voor de mensenrechten. Dankzij zijn uitgesproken mening belandde hij tijdens het regime van Soeharto tien jaar in de gevangenis. Hij was verder actief lid van de politieke partij PUDI (Verenigde Democratische Indonesische Partij), een van de radicaalste linkse partijen in Indonesië.

Poncke leverde tot op hoge leeftijd nog felle kritiek uit op de Indonesische politiek. Zo noemde hij bij het aantreden van de voormalige president Wahid hem een man zonder spierballen. Hij zei het belachelijk te vinden dat een blinde man Indonesië moet gaan leiden. Hij vond de huidige president Megawati Soekarnoputri meer geschikt voor het presidentschap.

Ook bleek de Nederlandse militair een waar romanticus. Na de ziekenhuisopname heeft Kees Princen contact gezocht met een uitgever om de liefdesgedichten van Poncke uit te geven. In 1999 zei Princen nog dat hij er niets voor voelde om zijn laatste jaren in zijn geboorteland door te brengen. Hij was daar naar eigen zeggen nog niet aan toe en had ook nog te veel te doen in Indonesië.

Vijf jaar geleden werd in Nederland speciaal voor de omstreden mensenrechtenactivist de Stichting Poncke Princen opgericht. Die zamelde geld in voor het mensenrechtenwerk van Princen, die dit van zijn pensioen niet meer kon betalen. De stichting hield zich ook bezig met de ontwikkelingen in Indonesië.

Bron: www.nu.nl

Ik kan niet echt zeggen dat ik zal rouwen om zijn dood.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_3258224
Gezien de reacties op de FP is het misschien handig voor mensen om voordat ze hun mening geven eerst ff in het woordenboek te zoeken naar de betekenis van het woord mensenrechtenactivist en misschien wat achtergrondinformatie gaan lezen over de oorlog in Nederlands Indie en de gruwelverhalen van beide kanten. Dat maakt de discussie wat makkelijker en overzichtelijker.
pi_3258232
Iemand die in een oorlog de kant van de vijand kiest een op zijn eigen landgenoten schiet noem ik geen mensenrechtenactivist! Ook al was Nederland nog zo fout bezig in Indonesie.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 08:55:56 #4
22614 kikkerlikker
aloha welcome to don ho
pi_3258238
inderdaad strolie net als die gaste die een aansalg op hitler probeerden te plegen landveraaierts
L00k 4d m3, dr1n1dy, A'm in 31337 hix0r. a 0wn j00! A g0d r3wd on ill j00r box0rs
  vrijdag 22 februari 2002 @ 08:58:07 #5
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258247
Hmm, Nederland was niet al te netjes bezig in Indonesie.

Dat neemt niet weg dat iemand die de wapens richt op zn voormalige wapenbroeders wel degelijk een landverrader is.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_3258249
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:55 schreef kikkerlikker het volgende:
inderdaad strolie net als die gaste die een aansalg op hitler probeerden te plegen landveraaierts
Dus Nederlandse soldaten die hun plicht deden in Indonesie waren Nazi's?

Imbeciele vergelijking.

pi_3258255
Hmjay, okay, wellicht moeten we hier maar niet over verder gaan. Vrijwel niemand weet hier iets vanaf, omdat het ze niet interesseerd. Maar Princesn heeft zich na zijn desertie ingezet voor mensenrechten in Indonesië ( bestonden toen nauwelijks, en nu is het nog steeds erg slecht gesteld ). Dat werd hem niet in dank afgenomen, en zo belandde hij in het totaal 10 jaar achter de tralies.
Wellicht was deze man gewoon verwoest door het feit dat zijn desertie daadwerkelijk zo gezien werd, en niet als een goede daad, wat hij dacht.

Aan de andere kant zijn er duizenden Molukkers die zich tijdens de Politionele Acties ( er waren er twee ) aan de kant van de Nederlanders schaarden. Zij deden dat al eerder, maar hier werd het overduidelijk. Dit was wel goed voor ons ( de Nederlandse Staat ), en daar kraait geen haan naar.

pi_3258270
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:59 schreef indahnesia.com het volgende:
Maar Princesn heeft zich na zijn desertie ingezet voor mensenrechten in Indonesië ( bestonden toen nauwelijks, en nu is het nog steeds erg slecht gesteld ). Dat werd hem niet in dank afgenomen, en zo belandde hij in het totaal 10 jaar achter de tralies.
Inderdaad, NA zijn desertatie en NADAT hij op zijn langenoten geschoten had. Het feit dat hij zich hierna voor de mensenrechten heeft ingezet verexcuseerd helemaal niks!
pi_3258272
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:53 schreef Strolie75 het volgende:
Iemand die in een oorlog de kant van de vijand kiest een op zijn eigen landgenoten schiet noem ik geen mensenrechtenactivist! Ook al was Nederland nog zo fout bezig in Indonesie.
Precies. Als je in gewetensnood komt kan je verschillende dingen doen:
- bevel weigeren uit te voeren
- uit het leger stappen
- echt als mensenrechtenactivist dit gaan aankaarten
Consequentie is dan wel dat er diciplinaire maatregelen worden genomen, maar dat zou toch niet erg moeten zijn als activist (je hebt dan immers wel een schoon geweten).

Echter als je de kant kan de vijand kiest heb je nog 2 opties:
- politiek die kant kiezen om een einde te maken aan de oorlog
- je makkers verraden
De eerste optie is niet leuk en stelt je gelijk aan een NSBer, de tweede optie gaat nog verder en maakt je tot volksvijand nummer 1. Heeft dan dus ook niks met je geweten te maken. Je vroegere maten verneuken is vrij koelbloedig en gewetenloos de strijd aangaan. Iemand die beweerd hier een schoon geweten mee te hebben is in mijn ogen zwaar fout.

vrijdag 22 februari 2002 @ 09:15:21 #10
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_3258328
Kan Landverrader even uit de topic titel?

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  vrijdag 22 februari 2002 @ 09:18:10 #11
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_3258352
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:15 schreef Juan Zueco het volgende:

J.

Want? Hij is veroordeeld als landverrader. De titel klopt dus.
Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
pi_3258364
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:53 schreef Strolie75 het volgende:
Ook al was Nederland nog zo fout bezig in Indonesie.
Vergelijkbaar met de goorste Vietnam film die je kent.
  Admin vrijdag 22 februari 2002 @ 09:20:45 #13
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_3258371
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:55 schreef kikkerlikker het volgende:
Zou er hier ook maar iemand doorhebben wat een geniale opmerkingen je maakt?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_3258372
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:15 schreef Juan Zueco het volgende:

J.

Hoezo? Dat heeft hij toch op zijn geweten? Hij heeft toen hij is overgelopen naar de andere partij doelbewust informatie doorgespeeld die Nederlanders het leven heeft gekost. Hij hield zich echt niet neutraal na zijn desertie. Dat heet dus landverraden.

land·ver·ra·der (de ~ (m.))

1 iem. die landverraad pleegt

land·ver·raad (het ~)

1 ontrouw aan het eigen land, waardoor de veiligheid in gevaar gebracht wordt

vrijdag 22 februari 2002 @ 09:27:45 #15
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258423
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:20 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zou er iemand ook maar doorhebben wat een verschrikkelijk domme opmerking hij maakt door Nederland te vergelijken met Nazi-Duitsland?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  Admin vrijdag 22 februari 2002 @ 09:28:47 #16
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_3258427
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Zou er iemand ook maar doorhebben wat een verschrikkelijk domme opmerking hij maakt door Nederland te vergelijken met Nazi-Duitsland?

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

vrijdag 22 februari 2002 @ 09:28:53 #17
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258428
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:20 schreef Eightball het volgende:

[..]

Vergelijkbaar met de goorste Vietnam film die je kent.

Dan zou ik toch maar eens het geschiedenisboek erbij pakken.
Er zijn geen dorpen uitgemoord, geen massa-bombardementen, geen Napalm etc etc etc
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3258431
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:27 schreef X-Ray het volgende:
Volgens mij was die opmerking van Yvonne redelijk sarcastisch. Tenminste, dat hoop ik!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 09:30:19 #19
4605 KingShakur
back.... really...
pi_3258433
Landverrader? Wat een suggestieve titel. Voor sommigen was hij een vredesactivist.
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
  Admin vrijdag 22 februari 2002 @ 09:30:33 #20
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_3258434
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:29 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Volgens mij was die opmerking van Yvonne redelijk sarcastisch. Tenminste, dat hoop ik!

Goedemorgen

vrijdag 22 februari 2002 @ 09:31:54 #21
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258440
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:28 schreef yvonne het volgende:

[..]

Nee niks Yvonne.

Het Nazi-beleid en de daaruit voortvloeiende 55 miljoen doden, de systematische 'Endlosing' van de joden, zigeuners, homos etc. en de Ubermensch theorie staan in geen, en ik herhaal GEEN, vergelijking met de politionele acties.
Nederland was allesbehalve netjes, maar het was GEEN genocide, GEEN verschrikkelijk vuile smerige oorlog.

Het is ronduit een belediging en een teken van onwetendheid met je eigen geschiedenis om deze vergelijking te trekken.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 09:32:39 #22
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258448
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:29 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Laten we het hopen.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3258449
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:30 schreef KingShakur het volgende:
Landverrader? Wat een suggestieve titel. Voor sommigen was hij een vredesactivist.
Een vredesactivist verraad niet zijn oud strijdmakkers. Die gooit zijn geweer aan de kant en zegt 'ik stop er mee, ik doe niet meer mee aan moordpartijen'. Dat is in dit geval niet gebeurd. Hij ging vechten aan de andere kant.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 09:34:55 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258462
quote:
Osama volgens sommigen ook.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 09:36:27 #25
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258476
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:32 schreef plok het volgende:
Hij ging vechten aan de andere kant.

Juist.
Hij heeft zijn voormalige maten neergeschoten.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3258557
Om de discussie over wie er fout was genuanceerd te houden zal ik zowel een naam noemen van een zeer foute Hollander tijdens deze oorlog, zodat men kan gaan zoeken wat deze man gedaan heeft, en tevens een quote uit een boek halen om te laten zien wat Poncke Princen deed (om ff aan te geven hoe vredelievend deze man was).

- generaal Spoor

- Over Princen: "hij stond in zijn Nederlandse uniform te liften aan de kant van de weg. Kon hij meerijden met een truck, dan leidde hij die in een hinderlaag, waar Indonesische guerillas onze militairen vermoordden".

vrijdag 22 februari 2002 @ 10:04:52 #27
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258668

Poncke Princen werd eind 1946 als militair tegen zijn wil, net als vele anderen, en ook in strijd met de toenmalige
grondwet, naar het toenmalige Nederlands-Indi verscheept. Ongeveer 200.000 Nederlandse militairen werden na WOII richting Indonesie gestuurd om daar de tabaks, rijst, en andere vruchtbare gronden weer in beslag te nemen, het machtsvacuum na het vertrek der Japanners op te vullen en de Nederlanders aldaar te beschermen. Na enige tijd deserteerde hij op Java uit het
Nederlands leger, zoiets komt in iedere oorlog voor, maar het bijzondere aan Poncke was dat hij na enige tijd de
kant koos van de Indonesirs en hen ook militair hielp en daarbij niet schuwde om ook zelf tegen het Nederlandse
leger te vechten en om te brengen.
Tot op de laatste dag voor de uiteindelijke wapenstilstand werd getracht Poncke te liquideren.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:16:37 #28
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_3258772
De man is overleden...laat het rusten. Landverrader of mensenrechten activist, hij heeft destijds de kant van de Indonesiers gekozen en heeft daar al zwaar genoeg voor moeten boeten in zijn leven. punt.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_3258784
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:16 schreef breaky het volgende:
De man is overleden...laat het rusten. Landverrader of mensenrechten activist, hij heeft destijds de kant van de Indonesiers gekozen en heeft daar al zwaar genoeg voor moeten boeten in zijn leven. punt.
Hoe bedoel je dat? Ik zie dat boeten niet zo.
pi_3258800
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:58 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Imbeciele vergelijking.

De dingen die ze deden zouden Hitler anders wel trots maken op de Nederlanders.
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
pi_3258809
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:19 schreef onschuldig het volgende:

[..]

De dingen die ze deden zouden Hitler anders wel trots maken op de Nederlanders.

Er waren misstanden aan beide zijden. Maar van genocide was geen sprake.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:27:34 #32
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3258868
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:16 schreef breaky het volgende:
Mensenrechten activist? Iemand die zn voormalige makkers in de val lokt om de keel door te snijden?
Dacht het niet.

En hoezo heeft hij geboet dan?

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:31:40 #33
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_3258920
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:51 schreef plok het volgende:
Om de discussie over wie er fout was genuanceerd te houden zal ik zowel een naam noemen van een zeer foute Hollander tijdens deze oorlog, zodat men kan gaan zoeken wat deze man gedaan heeft, en tevens een quote uit een boek halen om te laten zien wat Poncke Princen deed (om ff aan te geven hoe vredelievend deze man was).

- generaal Spoor

- Over Princen: "hij stond in zijn Nederlandse uniform te liften aan de kant van de weg. Kon hij meerijden met een truck, dan leidde hij die in een hinderlaag, waar Indonesische guerillas onze militairen vermoordden".

Nog een naam : Kapitein Westerling.

J.

pi_3258930
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:20 schreef plok het volgende:

[..]

Er waren misstanden aan beide zijden. Maar van genocide was geen sprake.

Ik hoor toch echt andere dingen van mensen die daar hebben gewoond in die tijd.
Incidenten in Frankrijk die aangeduid worden als anti-semitisme, zijn veelal door de joden zelf gepleegd om hun slachtofferrol te versterken.
pi_3258951
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:31 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Nee niks Yvonne.

Het Nazi-beleid en de daaruit voortvloeiende 55 miljoen doden, de systematische 'Endlosing' van de joden, zigeuners, homos etc. en de Ubermensch theorie staan in geen, en ik herhaal GEEN, vergelijking met de politionele acties.
Nederland was allesbehalve netjes, maar het was GEEN genocide, GEEN verschrikkelijk vuile smerige oorlog.

Het is ronduit een belediging en een teken van onwetendheid met je eigen geschiedenis om deze vergelijking te trekken.

Haal eens even diep adem X-Ray, en kijk even terug naar de originele opmerking. Dat de naam 'Hitler' als een rode lap werkt weet ik ook wel, maar kijk eens even voorbij dat verband, en ga niet meteen de link leggen naar nazi's, concentratiekampen en genocide. Daar ging die opmerking helemaal niet over.

De opmerking van kikkerlikker is in zoverre briljant, dat hij heel duidelijk laat zien dat de term 'landverrader' een heel erg relatieve term is.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_3259004
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:34 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
De opmerking van kikkerlikker is in zoverre briljant, dat hij heel duidelijk laat zien dat de term 'landverrader' een heel erg relatieve term is.
Ik zie niet in hoe de term landverrader relatief is. Een duitse soldaat die in WW2 tegen zijn eigen mensen vocht is net zo goed een verrader als Poncke Princen en recentelijk die Amerikaan die met de Taliban vocht.
pi_3259080
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:39 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe de term landverrader relatief is. Een duitse soldaat die in WW2 tegen zijn eigen mensen vocht is net zo goed een verrader als Poncke Princen en recentelijk die Amerikaan die met de Taliban vocht.

Laat ik het anders formuleren:
De beoordeling of een landverrader 'goed' of 'fout' is, is erg relatief.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:46:30 #38
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259087
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:32 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Ik hoor toch echt andere dingen van mensen die daar hebben gewoond in die tijd.

Ach ja, jij kent ongetwijfeld veel mensen die in die tijd dat meegemaakt hebben. He, een halve eeuw geleden?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:48:17 #39
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259103
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:34 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Haal eens even diep adem X-Ray, en kijk even terug naar de originele opmerking. Dat de naam 'Hitler' als een rode lap werkt weet ik ook wel, maar kijk eens even voorbij dat verband, en ga niet meteen de link leggen naar nazi's, concentratiekampen en genocide. Daar ging die opmerking helemaal niet over.

En daarom was de vergelijking ook compleet mank.
quote:
Ja, maar de vergelijking sloeg helemaal nergens op omdat hij de achtergrond totaal vergeet en twee onvergelijkbare dingen op een gelijk niveau probeert te trekken.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259159
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:46 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ach ja, jij kent ongetwijfeld veel mensen die in die tijd dat meegemaakt hebben. He, een halve eeuw geleden?

Die mensen die ik ken zijn inderdaad best wel oud ja! Maar hoor ook wel bepaalde zaken van nageslacht.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:54:55 #41
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_3259169
Wat ik nou dus echt niet snap: waarom zou Poncke Princen als held ontvangen worden als hij allerlei Indonesiers vermoord en is hij een landverrader als hij precies hetzelfde doet bij zijn eigen volk? Heeft dit soms te maken met een soort van superioriteitsgevoel dat wij nederlanders bezitten ten opzichte van de Indonesiers? Beide kanten deden slechte dingen in de oorlog (zo gaat dat meestal in oorlogen) maar als je daar tegen strijd is dat dus niet goed? Dit gaat me echt boven mijn pet...

Nokia.

NSJ & Lowlands still on my mind
pi_3259193
dubbel

[Dit bericht is gewijzigd door onschuldig op 22-02-2002 10:57]

pi_3259195
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:54 schreef Nokia3310 het volgende:
Beide kanten deden slechte dingen in de oorlog (zo gaat dat meestal in oorlogen) maar als je daar tegen strijd is dat dus niet goed? Dit gaat me echt boven mijn pet...

Nokia.

Nederland deed slecht dingen tegen de bevolking! De Indonesiers waren in een oorlog verwikkeld tegen de bezetter. Voor mij is dan altijd duidelijk wie verkeerd is!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 10:58:32 #44
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259210
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:54 schreef Nokia3310 het volgende:anders bezitten ten opzichte van de Indonesiers? Beide kanten deden slechte dingen in de oorlog (zo gaat dat meestal in oorlogen) maar als je daar tegen strijd is dat dus niet goed?
Het gaat erom, dat deze man zich tegen zijn voormalige makkers keerde, ze vermoorde. Hij gebruikte zijn Nederlandse uniform en kennis om net te doen alsof hij nog een Nederlandse militair was en lokte zo vele landgenoten de val en de dood in.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259241
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:58 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Het gaat erom, dat deze man zich tegen zijn voormalige makkers keerde, ze vermoorde. Hij gebruikte zijn Nederlandse uniform en kennis om net te doen alsof hij nog een Nederlandse militair was en lokte zo vele landgenoten de val en de dood in.

Goh, iemand die geen onderdukker wil zijn en respect heeft voor mensen die in die tijd door Nederlanders als "lager dan honden en varkens" werden bestempeld is dus een slecht iemand:? Echt niet dus!

[Dit bericht is gewijzigd door onschuldig op 22-02-2002 11:01]

vrijdag 22 februari 2002 @ 11:01:28 #46
13857 Nokia3310
pi_3259242
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:57 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Nederland deed slecht dingen tegen de bevolking! De Indonesiers waren in een oorlog verwikkeld tegen de bezetter. Voor mij is dan altijd duidelijk wie verkeerd is!

Je bent het dus met mij eens?
pi_3259253
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:01 schreef Nokia3310 het volgende:

[..]

Je bent het dus met mij eens?

Als jouw mening is dat Nederland daar uberhaupt niets te zoeken had wel ja!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:05:47 #48
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259286
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:01 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Goh, iemand die geen onderdukker wil zijn en respect heeft voor mensen die in die tijd door Nederlanders als "lager dan honden en varkens" werden bestempeld is dus een slecht iemand:? Echt niet dus!

Hij VERMOORDE zijn ex-VRIENDEN. Hij lokte ze in de val en liet ze vermoorden. Hij was een verrader. Als hij er niet aan mee had willen doen, zou hij gewoon moeten deserteren en wegwezen. Niet naar de andere kant overlopen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:06:53 #49
13857 Nokia3310
pi_3259296
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:02 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Als jouw mening is dat Nederland daar uberhaupt niets te zoeken had wel ja!

Dat is absoluut mijn mening ja! Ik vind het onvoorstelbaar dat je zo een land binnen kunt dringen en dan de illusie hebben dat het van jou is!

Nokia

pi_3259306
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:05 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Hij VERMOORDE zijn ex-VRIENDEN. Hij lokte ze in de val en liet ze vermoorden. Hij was een verrader. Als hij er niet aan mee had willen doen, zou hij gewoon moeten deserteren en wegwezen. Niet naar de andere kant overlopen.

Ik vind het juist moedig dat hij voor de goede kant koos en niet voor zijn "soort" (om het zo maar te noemen) die verkeerd bezig was. Ik vind hem een zeer dappere man! Hulde voor deze vent!

[Dit bericht is gewijzigd door onschuldig op 22-02-2002 11:08]

pi_3259315
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:01 schreef onschuldig het volgende:
Je lult weer eens volkomen uit je nek!

Mijn opa heeft daar ook gevochten met het KNIL. Het waren gewone jongens die daarheen waren gestuurd in opdracht van de Nederlandse regering. Tuurlijk hadden ze het er moeilijk mee, ze waren net zelf van de Duitsers bevrijd.

Als Princen het er niet mee eens was dan had hij ook kunnen weigeren om te vechten of gewoon deserteren. Hij heeft ervoor gekozen om de opstandige Indonesiers Nederlanse soldaten, zijn voormalige kameraden, te helpen vermoorden. Dat maakt hem een smerige landverrader!

pi_3259325
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:06 schreef Nokia3310 het volgende:
Dat is absoluut mijn mening ja! Ik vind het onvoorstelbaar dat je zo een land binnen kunt dringen en dan de illusie hebben dat het van jou is!
Indonesie was al sinds de 16e eeuw van Nederland hoor.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:09:28 #53
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259332
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:07 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Ik vind het juist moedig dat hij voor de goede kant koos en niet voor zijn "soort" om het zo maar te noemen.

En maar lekker aan het moorden sloeg?
quote:
Ik vind hem een zeer dappere man! Hulde voor deze vent!
Dan is Sharon ook een moedig man! Hulde voor hem!
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259348
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:08 schreef Strolie75 het volgende:

Mijn opa heeft daar ook gevochten met het KNIL. Het waren gewone jongens die daarheen waren gestuurd in opdracht van de Nederlandse regering. Tuurlijk hadden ze het er moeilijk mee, ze waren net zelf van de Duitsers bevrijd.

Dus jij vind dat de gewone Duitse jongens die in WOII in de concentratiekampen werkten en daar miljoenen onschuldige mensen hebben vermoord ook onschuldig zijn m.b.t. die daden?
pi_3259356
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:09 schreef X-Ray het volgende:
Dan is Sharon ook een moedig man! Hulde voor hem!
Eindelijk laat je je echt gezicht zien!
pi_3259359
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:07 schreef onschuldig het volgende:
Ik vind het juist moedig dat hij voor de goede kant koos en niet voor zijn "soort" (om het zo maar te noemen) die verkeerd bezig was. Ik vind hem een zeer dappere man! Hulde voor deze vent!
Maar om in dit land tussen ons "soort" te wonen heb je blijkbaar minder problemen mee.

Je bent een onnozel misselijkmakend dom mannetje en ik op je!

Het waren echt niet alleen Nederlandse soldaten die Poncke de dood in heeft gejaagd. Hij is ook verantwoordelijk voor de dood van tientallen Indonesische KNIL militairen.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 22-02-2002 11:12]

vrijdag 22 februari 2002 @ 11:11:53 #57
13857 Nokia3310
pi_3259365
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:09 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Maakt dat het minder erg dan? Bovendien hoef je me niet te behandelen als een of ander dom mokkel, dit soort informatie weet ik heus wel!

Nokia

pi_3259385
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:11 schreef Nokia3310 het volgende:
Bovendien hoef je me niet te behandelen als een of ander dom mokkel, dit soort informatie weet ik heus wel!
Zo kom je wel over...
pi_3259393
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:11 schreef Strolie75 het volgende:
Maar om in dit land tussen ons "soort" te wonen heb je blijkbaar minder problemen mee.
Ik heb er geen problemen mee om tussen mijn eigen soort te wonen.
quote:
Je bent een onnozel misselijkmakend dom mannetje en ik op je!
Hopelijk krijg je hier een ban voor.
pi_3259405
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:10 schreef onschuldig het volgende:
Dus jij vind dat de gewone Duitse jongens die in WOII in de concentratiekampen werkten en daar miljoenen onschuldige mensen hebben vermoord ook onschuldig zijn m.b.t. die daden?
Wederom weet je niet waar je over praat, die vergelijk slaat helemaal nergens op.

Overigens werkte er in concentratiekampen geen gewone Duitse jongens, daar zaten hardcore SS-ers.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 22-02-2002 11:18]

pi_3259411
quote:

[..]

Onrechtmatig verkregen ja! Maakt al die ellende die onze voorouders daar hebben aangericht nog niet goed!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:16:20 #62
13857 Nokia3310
pi_3259425
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:13 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Zo kom je wel over...

Hoezo kom ik dan zo over? Ik heb volgens mij geen enkele domme opmerking gemaakt... Ik heb vorig jaar Indonesie als eindexamenonderwerp gehad dus ik weet er echt wel wat vanaf...

Nokia

vrijdag 22 februari 2002 @ 11:16:38 #63
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259428
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:11 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Eindelijk laat je je echt gezicht zien!

Jouw echte gezicht is al duidelijk.

/ignore onschuldig. Er is toch geen land met je te bezeilen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259436
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:08 schreef Strolie75 het volgende:

!

quote:

[..]

quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:14 schreef Strolie75 het volgende:
Wederom weet je niet waar je over praat, die vergelijk slaat helemaal nergens op.
Is analoog aan jouw vergelijking!
quote:
Overigens werkte er in concentratiekampen gewone Duitse jongens
Inderdaad. Je geeft het zelf al aan!
pi_3259443
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:16 schreef X-Ray het volgende:
/ignore onschuldig. Er is toch geen land met je te bezeilen.
* Strolie75 agrees
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:18:01 #66
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259448
Even wat achtergrond info
quote:
p 19 september 1944 werd ik bevrijd na hevige gevechten
om de Scheldemond en de haven van Antwerpen, die de
aanvoerroute voor de Geallieerden moest bekorten. In 1946 al
als dienstplichtig militair opgeroepen door een regering, die
snel een expeditieleger voor Nederlands-Indi wilde uitrusten, nog nauwelijks ontwassen aan de
cowboyboeken waar de held aan het slot het paard in plaats van het meisje kust. Begin 1947 werd ik naar
Indi uitgezonden zonder ooit met een geweer te hebben geschoten. Wel spannend en avontuurlijk, maar met
weinig politiek besef. Wat wisten we waar het eigenlijk om ging?

Er werd, naast de twee politionele acties waarin we oprukten (van mij mag het ook oorlog heten), veel
wacht en patrouille gelopen. Meestal met 12 jongens, vaak onder de sterkte, gelegerd op buitenposten in
kampongschooltjes of andere gebouwen met rondom prikkeldraad (als we dat hadden). Soms zelf eten kokend
(de baboe), of verlangend uitziend naar de fouragewagen als we in een grotere plaats lagen. De eerste
tijd aten we aardappelen uit blik (cement) en harde legerkoekjes waar de maden uit kropen.
Waarschijnlijk door de Nederlandse regering gekocht uit een dump die het Amerikaanse leger in
Nieuw-Guinea had achtergelaten. Er was niks anders. Je wendde daarna wel snel aan rijst. Jong,
nauwelijks 20 jaar, nog in een achterhoede gevecht gewikkeld met de naween van de puberteit.

Zeker, er werden gevangenen mishandeld en vermoord, een
kampong in brand gestoken of een kip gestolen. Is er iemand
die een oorlog kent waar het anders gaat en ging? Maar de
wandaden van Westerling waren in dat grote geheel toch een
extremiteit. En zeker, in die drie jaar zijn er medicijnen
aan de bevolking uitgedeeld en werd er wel eens een jongetje
met 1 spuitje van zijn beriberi afgeholpen (hij was niet meer
bij ons weg te slaan). Maar hoorden we wel thuis in
Indonesi? In het licht van een geschiedenis van kolonisatie,
handelsoorlogen met Engeland, Portugal, enz., vanzelfsprekend
wel. Maar hoorden we er ook na de tweede wereldoorlog nog
thuis? Misschien alleen als bescherming van de mensen die uit
de Jappenkampen kwamen (de Bersiaptijd).

Het ging om een politieke en economische beslissing van de
Nederlandse regering. Nederland kwam berooid uit de oorlog en was desondanks instaat om een
expeditieleger uit te rusten en naar een land ver overzee te sturen. Het kostte handenvol geld.
Nederland was daartoe niet instaat geweest zonder de veel geroemde Marshallhulp. Amerika kreeg wel een
middel om de Nederlandse regering zwaar onder druk te zetten. Onder vooral druk en invloed van de KVPer
Romme, heeft de regering met de beslissing voor de eerste politionele actie, in mijn ogen, een kapitale
fout gemaakt. De kans op een vreedzame oplossing werd er mee om zeep geholpen. De eerste politionele
actie heette operatie product, met de nauwelijks verborgen bedoeling om cultuurgebieden, rubber, tabak,
suiker, thee, etc. in handen te krijgen en daarmee de kosten van de oorlog te (helpen) betalen. Pas na
terugkeer werd het me duidelijk. Dat de militaire acties een politieke en economische
verantwoordelijkheid van de toenmalige Nederlandse regering was en is niet voor iedere oud-militair
duidelijk. Een kennis, die pas een paar jaar geleden Indonesi (en zijn oude plekjes) weer bezocht, kwam
geestelijk in de knoop terug. Het Indisyndroom had weer een slachtoffer gemaakt en het bij vele
veteranen bekende instituut had er een klant bij.

Het overlopen van Poncke Princen kan niet tegen de wandaden
van Westerling worden weggestreept. Er is een groot
verschil. Maar je kunt de haatgevoelens van 12 jongens, die
drie jaar op een buitenpost heb doorgebracht en als een
soort familie met elkaar leefden, tegen een van hen die naar
de vijand is overgelopen wel indenken. Hoe je het ook wendt
of keert, als je beschoten wordt dan ga je de mensen aan 'de
andere kant' als vijanden zien. Of de aan Poncke Princen
toegeschreven daden nu al dan niet waar zijn (ze worden door
hem tegen gesproken) hij zal aan de andere kant van de lijn
met wantrouwen bekeken zijn en zijn loyaliteit hebben moeten
bewijzen. Je kunt natuurlijk zeggen, dat hij politiek
bewuster was dan die andere 120.000 tot 200.000 jongens.
Maar net zo goed kun je denken, dat hij gewoon allergisch
was voor welk gezag dan ook. Als gezag enkel op macht berust
kan ik me daar iets bij voorstellen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:18:51 #67
545 dop
:copyright: dop
pi_3259459
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:31 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Nee niks Yvonne.

voor het gemak ga je maar even voorbij aan het nederlandse coloniaale verleden.
vraag je vooral niet af hoe nederland aan de macht kwam in de overzeesche gebieden.
ik ga dan wel een paar eeuwen verder, maar wij nederlanders waren zo ongeveer de uitvinder van de slaven handel.
ubermensch tsja wat is dat ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_3259507
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:18 schreef dop het volgende:

vraag je vooral niet af hoe nederland aan de macht kwam in de overzeesche gebieden.
ik ga dan wel een paar eeuwen verder, maar wij nederlanders waren zo ongeveer de uitvinder van de slaven handel.

Inderdaad!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:27:48 #69
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259583
quote:

[..]

Ach ja, we gaan het over eeuwen terug hebben. Hoe relevant.

Zullen we dan ook de misdaden van Djengiz Khan erbij halen? De volkerenmoord op de christelijke armeniers door de islamitische ottamanen? De rooftochten van de Moren in Spanje in 800? De strooptochten van de Vikingen? Zullen we de Franse Napoleontische veroveringen in Nederland gaan bespreken?

PS. De slaven werden gekocht van de Arabieren, die vonden dat een klassehandeltje. Vergeten?

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259608
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:27 schreef X-Ray het volgende:
PS. De slaven werden gekocht van de Arabieren, die vonden dat een klassehandeltje. Vergeten?
Kun je dit hard maken, of is dit de zoveelste valse beschuldiging jegens de Arbabieren?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:32:12 #71
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259633
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:30 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Kun je dit hard maken, of is dit de zoveelste valse beschuldiging jegens de Arbabieren?

Beetje algemene ontwikkeling en opletten bij geschiedenis en je had het gewoon geweten. Moment, ik zoek even wat bronnen op.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3259662
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:32 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Beetje algemene ontwikkeling en opletten bij geschiedenis en je had het gewoon geweten. Moment, ik zoek even wat bronnen op.

Waar heb jij op school gezeten?

Okee, ik moet nou weg dus zal vanavond wel reageren. Veel plezier nog met FOKKEN

vrijdag 22 februari 2002 @ 11:37:06 #73
545 dop
pi_3259685
quote:

[..]

Zullen we dan ook de misdaden van Djengiz Khan erbij halen? De volkerenmoord op de christelijke armeniers door de islamitische ottamanen? De rooftochten van de Moren in Spanje in 800? De strooptochten van de Vikingen? Zullen we de Franse Napoleontische veroveringen in Nederland gaan bespreken?

je kunt zo ver terug gaan al je wilt
het lijkt me toch wel van belang hoe nederland aan de macht kwam in het land waar over we spreken

als het verleden er totaal niet toe doet dan is er geen discusie.
er is niks niet gebeurd morgen zien we wel

ik ga mijn hoofd niet breken over de motivaties van princen
ik ben er niet geweest ik ken de tijd niet
maar ik ben ook zeker niet de eerste die een steen zal werpen

Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:39:52 #74
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259711
quote:

[..]

Ook het opmerkelijke verschijnsel dat de onderdrukking van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika op een voortdurende
stroom van heftige veroordelingen van onze intellectuelen kon rekenen, terwijl de vaak veel zwaardere onderdrukking
van de zwarte bevolking in andere delen van Afrika nauwelijks enige belangstelling wist te wekken, kan met behulp van
de wet van het abjecte Westen eenvoudig werden verklaard. In Zuid-Afrika was sprake van een conflict tussen westers
(blank) en niet-westers (zwart); dit in tegenstelling tot de overige delen van Afrika, waar het conflict ging tussen
niet-westers en niet-westers - en dus niet interessant was voor onze intellectuelen. Het welzijn van de zwarte bevolking
kon onze menslievende intellectuelen duidelijk gestolen werden; hen was het er alleen om te doen 'het Westen' aan te
vallen en als 'antiracist' te poseren.

Een ander merkwaardig verschijnsel is met deze wet ook te verklaren: het feit dat verlichte geesten nog dagelijks
emmeren over het schandelijke onrecht van de westerse slavenhandel, terwijl over de slavenhandel door Arabieren nooit
met een woord gerept wordt; en dat terwijl in het Westen de slavenhandel al in de vorige eeuw is afgeschaft, terwijl de
Arabieren de slavenhandel pas in de jaren zestig en zeventig van deze eeuw begonnen af te schaffen. (In Mauretanie
werd de slavernij pas in 1980 afgeschaft,
terwijl in Soedan in 1990 nog steeds slavenhandel plaatsvond; zie The
economist, 6 januari 1990). De wet van het abjecte Westen weet dit opmerkelijke fenomeen zonder problemen te
verklaren.

http://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html

[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 22-02-2002 11:42]

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:41:45 #75
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259739
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:35 schreef onschuldig het volgende:

[..]

Waar heb jij op school gezeten?

Op een goede.

De slavenhandel door de Arabieren sinds de 8e eeuw gentroduceerd,
groeide tussen 1830 en 1873 tot een afschuwelijk en mensonterend
hoogtepunt. De koloniale bezetters, Britten maar vooral Fransen,
maakten handig gebruik van deze goedkope, zwarte arbeidskrachten,
die zij nodig hadden voor hun lucratieve suikerriet plantages. De
ontdekkingsreiziger David Livingstone heeft de eerste stap gezet die een
einde maakte aan deze afgrijselijke mensenhandel.

http://www.op-reis.com/06%20afrika/kenia/kenia-geschiedenis.htm

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:42:05 #76
16356 Eresie
38911 basic bytes free
pi_3259741
quote:

[..]

You're asking for peace, but you never stop fighting
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:42:30 #77
545 dop
pi_3259749
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:32 schreef X-Ray het volgende:

[..]

de VOC betaalde niet voor slaven
er werd gewoon een boot vol geladen

geen arabier voor nodig

[Dit bericht is gewijzigd door dop op 22-02-2002 11:44]

pi_3259759
Wat blijkbaar sommige mensen ontgaat in deze discussie is het feit dat het niet gaat over of Nederland fout is geweest met de politionele acties in voormalig Nederlands Indie, maar over de persoonlijke activiteiten van de 'demon uit de dessa'.
Dus hier volgt maar weer een samenvatting:

- Ja, Nederland heeft een koloniaal verleden
- Ja zo ging dat vroeger
- Ja dat is historisch gezien fout geweest, maar zo ging het nou eenmaal voor zo'n beetje elk westers land.
- ik begrijp dat Indonesie vrij wilde zijn
- dat ze daar een geweldadige manier voor kozen kan ik ook nog wel begrijpen (hoewel het ook anders kan - zoals Gandi bijvoorbeeld deed in India)
- de manier waarop uiteindelijk Indonesie zelf zijn 15.000 eilanden heeft 'vrij' gekregen is ook dubieus (Oost Timor, Nieuw Giunea).
- ja er zijn gruwelijke misdaden begaan door KNILlers
- ja er zijn gruwelijke misdaden begaan door Indonesiers
- Nee, er was geen sprake van genocide
- oorlog is vuil
- misstanden zijn overal te vinden in elke oorlog
- dit hoeft niet goed gepraat te worden
- de feiten verbuigen al helemaal niet
- iemand verheerlijken, omdat hij tegen een bezetter was is vreselijk dom, zeker als je niet oog hebt voor de manier waarop iemand zich tegen de bezetter keert.
- lees eens een boek over de feiten in plaats van een 'mening' aan te horen. Dan wel een boek dat beoordeeld is door historici en dat het gebaseerd is op feiten.
- lees ook eens in het woordenboek wat er bij landverraad staat en bij mensenrechtenactivist
- vergeet ook niet om ff snel bij genocide te kijken

vrijdag 22 februari 2002 @ 11:44:17 #79
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259772
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:42 schreef dop het volgende:

[..]

er werd gewoon een bood vol geladen

geen arabier voor nodig

quote:
De slavenhandel door de Arabieren sinds de 8e eeuw gentroduceerd,
groeide tussen 1830 en 1873 tot een afschuwelijk en mensonterend
hoogtepunt. De koloniale bezetters, Britten maar vooral Fransen,
maakten handig gebruik van deze goedkope, zwarte arbeidskrachten,
die zij nodig hadden voor hun lucratieve suikerriet plantages.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:45:41 #80
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3259792
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:42 schreef Eresie het volgende:

[..]

Er werd om gevraagd
quote:

[..]

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:48:21 #81
545 dop
pi_3259822
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:44 schreef X-Ray het volgende:

[..]

[..]

wat wil je hier nu mee zeggen ?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:48:34 #82
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_3259824
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:18 schreef X-Ray het volgende:

Het overlopen van Poncke Princen kan niet tegen de wandaden
van Westerling worden weggestreept. Er is een groot
verschil. Maar je kunt de haatgevoelens van 12 jongens, die
drie jaar op een buitenpost heb doorgebracht en als een
soort familie met elkaar leefden, tegen een van hen die naar
de vijand is overgelopen wel indenken. Hoe je het ook wendt
of keert, als je beschoten wordt dan ga je de mensen aan 'de
andere kant' als vijanden zien. Of de aan Poncke Princen
toegeschreven daden nu al dan niet waar zijn (ze worden door
hem tegen gesproken) hij zal aan de andere kant van de lijn
met wantrouwen bekeken zijn en zijn loyaliteit hebben moeten
bewijzen. Je kunt natuurlijk zeggen, dat hij politiek
bewuster was dan die andere 120.000 tot 200.000 jongens.
Maar net zo goed kun je denken, dat hij gewoon allergisch
was voor welk gezag dan ook. Als gezag enkel op macht berust
kan ik me daar iets bij voorstellen.

Deze quote geeft denk ik wel de kern van de zaak weer. Het overlopen en vechten tegen landgenoten ligt in Nederland nog steeds emotioneel gevoeliger dan de excessen die onder leiding van Kapitein Westerling op Celebes werden gedaan, waar duizenden mensen werden afgeslacht.

Nederland kan niet omgaan met z'n oorlogsverleden, dat bewijst deze discussie hier opnieuw.

J.

pi_3259851
quote:

[..]

Oh ja, over historisch besef gesproken. Het grootste deel van de slaven die bijvoorbeeld naar de VS zijn gebracht werden in Afrika gekocht voor een appel en een ei op de lokale slavenmarkten. Deze eeuwenoude traditie was er dus al voordat de blanken 1 voet zette op dit continent. Leuk detail is overigens dat ook een groot deel van de slavendrijvers, behalve arabieren ook bestond uit mensen van het eigen volk.
Ook hier ga ik de daden van blanken niet goed praten (we zaten hardstikke fout hiermee), maar feit is wel dat ook de eigen mensen hier zwaar schuldig aan waren. Alleen het buschuldigende vingertje richting de blanke onderdrukkers richten is nou niet bepaald slim.
Ook nu nog steeds komt in deze gebieden slavernij nog steeds voor trouwens. Ik heb de verhalen van onder ander mijn vader nog wel aangehoord over slavenmarkten in het midden Oosten toen hij nog voer in de jaren 40 en 50, lang nadat al meer dan 100 jaar de slavernij in het westen was afgeschaft. Lees dus eerst ff de literatuur goed voordat je wat gaat blaten.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 11:52:05 #84
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_3259870
quote:

[..]

Goh...en hoe heeft Nederland indertijd Indonesie "verkregen"?

Poncke Princen valt veel dingen te verwijten. Maar ik sta neutraal tegenover hem omdat hij ook goede dingen heeft gedaan. En een van die goede dingen is ook het meehelpen bij de bevrijding van Indonesie. Ik zou het mijzelf nooit hebben kunnen vergeven als ik in die tijd indonesiers had gedood omdat Nederland zo graag Indonesie had willen behouden.

Modus Vivendi!
pi_3259889
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:52 schreef breaky het volgende:
Ik zou het mijzelf nooit hebben kunnen vergeven als ik in die tijd indonesiers had gedood omdat Nederland zo graag Indonesie had willen behouden.
Maar je had het jezelf wel kunnen vergeven als je Nederlandse soldaten had helpen vermoorden die daar alleen hun plicht deden?
pi_3259900
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:48 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Deze quote geeft denk ik wel de kern van de zaak weer. Het overlopen en vechten tegen landgenoten ligt in Nederland nog steeds emotioneel gevoeliger dan de excessen die onder leiding van Kapitein Westerling op Celebes werden gedaan, waar duizenden mensen werden afgeslacht.

Nederland kan niet omgaan met z'n oorlogsverleden, dat bewijst deze discussie hier opnieuw.

J.

Als je hier de duscussie goed leest dan zie je dat we daar wel mee om kunnen gaan. We zeggen al 10 keer dat NL fout is geweest met acties daar. Mensen die goed gelezen hebben zien ook dat er helemaal niet met trots over Westerling en Spoor wordtgesproken. Er wordt hier zelfs erkend dat dit grote misstanden en een zwart dagboek is uit onze geschiedenis, maar blijkbaar willen mensen niet onder ogen zien dat Poncke Princen ook gruweldaden heeft begaan. Want daar draait het hier om. Wel graag deze discussie zuiver houden ja.
pi_3259935
quote:
Geen enkel land welke een conflict heeft verloren kan goed omgaan met dat verleden m.b.t. die gebeurtenis.

Vraag maar aan de Amerikanen over Vietnam. Vraag maar aan de Russen over Afghanistan. Vraag maar aan de japanners, de Nederlanders, de Duitsers, de Italianen, de god mag ik weten welk volk dan ook welke een conflict heeft verloren. Dat conflict zal ALTIJD een heikel punt blijven.

pi_3259948
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:52 schreef breaky het volgende:

[..]

Goh...en hoe heeft Nederland indertijd Indonesie "verkregen"?

Poncke Princen valt veel dingen te verwijten. Maar ik sta neutraal tegenover hem omdat hij ook goede dingen heeft gedaan. En een van die goede dingen is ook het meehelpen bij de bevrijding van Indonesie. Ik zou het mijzelf nooit hebben kunnen vergeven als ik in die tijd indonesiers had gedood omdat Nederland zo graag Indonesie had willen behouden.

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die zal goedpraten dat kolonialisme OK is. Natuurlijk is het normaal dat men vrij wilde zijn. Dat staat buiten discussie. En het idee dat PP ook goede dingen heeft gedaan is wel een heel dom en naief beeld. Ook Hitler was lief voor zijn herdershond en dankzij hen liggen er nu fantastische autobahnen in Duitsland. Ook bracht hij in de jaren 30 de Duitse economie uit het slop. Allemaal hele goede dingen, maar moeten we dan de ogen sluiten voor wat hij nog meer heeft aangericht.
Want zo'n redenatie heb je dus.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 12:03:37 #89
545 dop
pi_3259987
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:51 schreef plok het volgende:

[..]

Oh ja, over historisch besef gesproken. Het grootste deel van de slaven die bijvoorbeeld naar de VS zijn gebracht werden in Afrika gekocht voor een appel en een ei op de lokale slavenmarkten. Deze eeuwenoude traditie was er dus al voordat de blanken 1 voet zette op dit continent. Leuk detail is overigens dat ook een groot deel van de slavendrijvers, behalve arabieren ook bestond uit mensen van het eigen volk.
Ook hier ga ik de daden van blanken niet goed praten (we zaten hardstikke fout hiermee), maar feit is wel dat ook de eigen mensen hier zwaar schuldig aan waren. Alleen het buschuldigende vingertje richting de blanke onderdrukkers richten is nou niet bepaald slim.
Ook nu nog steeds komt in deze gebieden slavernij nog steeds voor trouwens. Ik heb de verhalen van onder ander mijn vader nog wel aangehoord over slavenmarkten in het midden Oosten toen hij nog voer in de jaren 40 en 50, lang nadat al meer dan 100 jaar de slavernij in het westen was afgeschaft. Lees dus eerst ff de literatuur goed voordat je wat gaat blaten.

lol
het komt ook niet in je op om je af te vragen hoe wij nederlanders aan al dat land kwamen ?
ook gehandeld zeker met de bevolking en de arabieren

en wat je vervolgens met de bevolking doet van het land wat je veroverd hebt is ook van ondergeschikt belang hebben.
allemaal hun eigen schuld

ik weet ik ga wat ver slaven handel is zo oud als de mensheid
en ja de geschiedenis is wat gecompliceerder als de dingen die wij kunnen terug vinden in onze geschiedenis boekjes

[Dit bericht is gewijzigd door dop op 22-02-2002 12:06]

pi_3259989
quote:

[..]

Ik denk het niet Yvonne...
I´m back.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 12:04:33 #91
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_3259995
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:54 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Maar je had het jezelf wel kunnen vergeven als je Nederlandse soldaten had helpen vermoorden die daar alleen hun plicht deden?

Nee...en daarom zei ik ook dat Poncke Princen veel dingen fout heeft gedaan. Ik zou wel de kant van Indonesie hebben gekozen maar dan op een vreemdzame manier. Al lijkt me dat moeilijk als beide kanten elkaar naar het leven staan.
Modus Vivendi!
  vrijdag 22 februari 2002 @ 12:06:02 #92
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_3260008
Ik vind dat je de daden van Westerling niet los mag zien van die van Princen. In omvang waren die namelijk veel erger dan die van Poncke. Waar Princen voornamelijk op afgerekend wordt (hier en in de media) is het feit dat hij overgelopen is.

Wandaden van andere Nederlanders destijds komen zelden in de media en worden over het algemeen doodgezwegen en zijn denk ik dus ook minder bekend.

en ja ik heb wel goed gelezen.

J.

P.s. Als ik de discussie vervuil dan stop ik met reageren. Ik gaf slechts mijn mening.

pi_3260030
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:43 schreef plok het volgende:
- dat ze daar een geweldadige manier voor kozen kan ik ook nog wel begrijpen (hoewel het ook anders kan - zoals Gandi bijvoorbeeld deed in India)
Jaja, heel slim. Laat je de kop even inslaan.

Bovendien, probeer het gedrag niet goed te praten.

vrijdag 22 februari 2002 @ 12:08:56 #94
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_3260034
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:59 schreef plok het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat er ook maar iemand is die zal goedpraten dat kolonialisme OK is. Natuurlijk is het normaal dat men vrij wilde zijn. Dat staat buiten discussie. En het idee dat PP ook goede dingen heeft gedaan is wel een heel dom en naief beeld. Ook Hitler was lief voor zijn herdershond en dankzij hen liggen er nu fantastische autobahnen in Duitsland. Ook bracht hij in de jaren 30 de Duitse economie uit het slop. Allemaal hele goede dingen, maar moeten we dan de ogen sluiten voor wat hij nog meer heeft aangericht.
Want zo'n redenatie heb je dus.

De vergelijking Hitler met Poncke Princen lijkt me een beetje vergezocht vind je niet?
Modus Vivendi!
pi_3260246
quote:

[..]

waarom zijn de gewone duitsers dan niet veroordeeld tijdens de tribunalen?
Als ze dat niet deden kregen ze zelf de kogel.

ik zeg niet dat ze niet verantwoordelijk zijn, maar iig in mindere mate dan de nazi leiding.

vrijdag 22 februari 2002 @ 12:33:19 #96
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3260302
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:48 schreef dop het volgende:

[..]

wat wil je hier nu mee zeggen ?

Het ongelijk van deze bewering:
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 11:42 schreef dop het volgende:

[..]

er werd gewoon een boot vol geladen

geen arabier voor nodig

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 12:49:46 #97
272 R@b
No-nonsens
pi_3260460
quote:
Voor de regering was hij jarenlang een landverrader.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 13:03:23 #98
545 dop
pi_3260575
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 12:33 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Het ongelijk van deze bewering:
[..]

dus in alle landen waar de VOC kwam landen die door nederland werden ge coloniseerd daar waren arabieren waar van we slaven kocht ?

of terwijl men bezette het land maar kocht de slaven ?

maar natuurlijk !

ga je toch maar eens afvragen wat wij nederlanders wel en wat we niet omschreven in onze geschiedenis

slavernij is zo oud als de mensheid
en natuurlijk is er tussen alle volken en rassen handel geweest mijn stelling dat de nederlanders het uitvonden is natuurlijk overdreven zoals ik eerder al aangaf

maar het mag wel duidelijk zijn dat wij nederlanders in de geschiedenis bepaald geen lievertjes waren
ook niet in Indische

we hebben veel moeite om dat te erkennen
maar het gemak waar mee we princen veroordelen kun je dan wel je vraagtekens zetten

[Dit bericht is gewijzigd door dop op 22-02-2002 13:04]

pi_3260578
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 12:08 schreef breaky het volgende:

[..]

De vergelijking Hitler met Poncke Princen lijkt me een beetje vergezocht vind je niet?

Ik maak geen vergelijking tussen Hitler en Ponck Princen maar geef aan hoe dom de redenatie is dat hij ook goede dingen heeft gedaan. Wel goed lezen graag.
pi_3260638
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 12:06 schreef Juan Zueco het volgende:
Ik vind dat je de daden van Westerling niet los mag zien van die van Princen. In omvang waren die namelijk veel erger dan die van Poncke. Waar Princen voornamelijk op afgerekend wordt (hier en in de media) is het feit dat hij overgelopen is.
Hij wordt niet afgerekend op het feit dat hij overgelopen is, maar op het feit dat hij dezelfde methodes heeft toegepast op Nederlandse soldaten die hij zo 'verafschuwde als Nederlanders het zelf deden'. Er zit een groot verschil tussen partij kiezen en zelf deelnemen aan criminele acties om je oude krijgsmaten om zeep te helpen. Hij had ook een politiek statement kunnen maken, maar koos voor een militair statement. Dat maakt een behoorlijk verschil uit. En niemand die hier de daden van Westerling loopt goed te praten. Iedereen die hier zijn negatieve mening over PP geeft geeft ook ruiterlijk toe dat Westerling en Spoor volkomen fout waren. Maar dat staat los van de kwestie of het handelen van PP op militair gebied goed of fout is.
  Admin vrijdag 22 februari 2002 @ 13:20:09 #101
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_3260743
quote:

[..]

J.

Hulde, iemand die het beestje bij de naam noemt!!

Admin vrijdag 22 februari 2002 @ 13:24:09 #102
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_3260781
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 10:31 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Nog een naam : Kapitein Westerling.

J.

*duim omhoog*

vrijdag 22 februari 2002 @ 13:32:57 #103
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3260863
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 13:03 schreef dop het volgende:

[..]

dus in alle landen waar de VOC kwam landen die door nederland werden ge coloniseerd daar waren arabieren waar van we slaven kocht ?

of terwijl men bezette het land maar kocht de slaven ?

maar natuurlijk !

Ik begrijp niet wat je hier nu zegt?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  Redactie Frontpage vrijdag 22 februari 2002 @ 13:35:31 #104
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3260889
Hoor ik daar iemand zingen:
Poncke bedankt, Poncke bedankt, Poncke, Poncke, Poncke bedankt!
Nee, nou, dan zal het wel de wind uit het Oosten zijn.
pi_3262765
quote:

[..]

Imbeciele vergelijking.

Nee hoor, d'r zaten flink wat oostfrontstrijders tussen die zich op die manier konden rehabiliteren.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 15:46:50 #106
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3262795
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 15:43 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee hoor, d'r zaten flink wat oostfrontstrijders tussen die zich op die manier konden rehabiliteren.

Nou, wel 1000 van de 200.000

Flink aantal!

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3262846
quote:

[..]

Just for your information: de meeste jongens die naar Nederlands Indie werden gestuurd waren dienstplichtigen. Je weet wel, jongens die nauwelijks gevechtservaring hebben. In 1948 wel te verstaan. Paar jaartjes nadat WO-II al was afgelopen.
pi_3262899
quote:
Owww, dus na 4 jaar hel aan het Oostfront is het wel okee om door je eigen landgenoten te worden vermoord?
pi_3263326
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 15:53 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Owww, dus na 4 jaar hel aan het Oostfront is het wel okee om door je eigen landgenoten te worden vermoord?

Waren dat geen landverraders dan?
  vrijdag 22 februari 2002 @ 16:28:23 #110
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3263370
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 15:50 schreef plok het volgende:

[..]

Just for your information: de meeste jongens die naar Nederlands Indie werden gestuurd waren dienstplichtigen. Je weet wel, jongens die nauwelijks gevechtservaring hebben. In 1948 wel te verstaan. Paar jaartjes nadat WO-II al was afgelopen.

Ik denk dat Ulx het over de Nederlanders heeft die met de Duitsers aan het oostfront hebben gevochten. De mensen die zich vrijwillig bij de Wehrmacht of de SS hebben aangemeld.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3263389
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:28 schreef X-Ray het volgende:
Ik denk dat Ulx het over de Nederlanders heeft die met de Duitsers aan het oostfront hebben gevochten. De mensen die zich vrijwillig bij de Wehrmacht of de SS hebben aangemeld.
En die zijn na de oorlog (als ze het oostfront al overleefd hebben) al genoeg gestraft lijkt me.
pi_3263525
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:29 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

En die zijn na de oorlog (als ze het oostfront al overleefd hebben) al genoeg gestraft lijkt me.

in 1947?

Da's twee jaar na de oorlog. 2 jaar vind je dus voldoende straf voor landverraad?

vrijdag 22 februari 2002 @ 16:42:17 #113
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3263553
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

in 1947?

Da's twee jaar na de oorlog. 2 jaar vind je dus voldoende straf voor landverraad?

Nee.
Maar hoeveel zouden dit geweest zijn? Een handjevol?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3263602
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:42 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Nee.

Flink wat: Oostfrontgangers konden zich rehabiliteren. Het leger had een stel doorgewinterde soldaten, want reken maar dat die gasten leerden knokken tussen het afschieten van joden en polen door.
pi_3263645
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:42 schreef X-Ray het volgende:
Nee.
4 jaar oostfront en daarna gevangenschap door de russen...kunnen er nooit veel zijn geweest.
  vrijdag 22 februari 2002 @ 16:53:29 #116
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3263704
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 16:46 schreef Ulx het volgende:

[..]

Flink wat: Oostfrontgangers konden zich rehabiliteren. Het leger had een stel doorgewinterde soldaten, want reken maar dat die gasten leerden knokken tussen het afschieten van joden en polen door.

Hmm.... op de 200.000 soldaten die Nederland naar de oost stuurde, kunnen dat er niet meer dan een paar duizend op zn allerhoogst zijn geweest.

Even kijken of er wat te vinden is over de aantallen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3265314
quote:

[..]

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_3265395
quote:

[..]

Imbeciele vergelijking.

Je moest 's weten hoeveel oud ss'ers in Indonesië hebben geknokt.

edit:
Ik zie dat dit argument eerder is gebruikt... Zal volgende keer eerst lezen, dan reageren.

Some people say that you have to forgive and forget. I dunno; I say forget about forgiving and just accept.
pi_3265463
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:01 schreef qube808 het volgende:
Je moest 's weten hoeveel oud ss'ers in Indonesië hebben geknokt.
Er zullen er best veel hebben gedient, maar in Indonesie vochten ze voor de Nederlandse regering. Is het dan normaal dat ze door een eigen soldaat worden verraden en vermoord?

En trouwens, niet alle SS-ers waren misdadigers. Ik heb enkele boeken over de Waffen-SS gelezen en ik heb best veel respect voor die gasten gekregen.

pi_3265865
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:09 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Fijn he, zo'n trap na? Lekker voor Petrus spelen terwijl je geen fuck weet van de geschiedenis. En dan kun je er misschien ook beter niks over zeggen. lees eerst maar eens een paar boekjes over dit onderwerp voordat je er een oordeel over velt.
PS: bij Nu.nl zetten ze er in de kop geen 'landverrader' voor. Die titel mag dan ook wel eens wat anders.
pi_3265887
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:04 schreef Strolie75 het volgende:
En trouwens, niet alle SS-ers waren misdadigers. Ik heb enkele boeken over de Waffen-SS gelezen en ik heb best veel respect voor die gasten gekregen.
Dat moet je zelf weten, of je er respect voor hebt. Zie je weer eens hoe moeilijk de scheiding tussen goed en kwaad te maken is. Maar iemand een landverrader noemen mag natuurlijk wel.
pi_3265909
Die opmerking van kikkerlikker over Hitler is imho (bewust?) verkeerd opgevat door sommigen. De vergelijking was niet Nederlanders-Nazi's, maar landgenoot die tbv zijn geweten en het algemeen belang een landgenoot om zeep helpt (de persoon dus die de aanslag op Hitler pleegde, en Poncke Princen).

Nou ja, respect voor iemand die zijn geweten durft te volgen. Want Nederland was gewoon fout in Indië, en reken maar dat er dorpen uitgemoord zijn. Een paar jaar na de bezetting van het eigen land. Maar je gaat niet op je eigen landgenoten schieten.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_3265918
Het is bewezen dat Poncke Princen gedeserteerd is en heeft meegevochten aan de zijde van de Indonesiers en verantwoordelijk is voor de dood van veel Nederlandse militairen. Dus is hij een landverrader!

Aangezien ik genoeg famillie heb die of uit Indonesie komen of daar gevochten hebben denk ik dat ik wel genoeg voor dit onderwerp weet.

pi_3265925
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:31 schreef Meneer_Aart het volgende:
Nou ja, respect voor iemand die zijn geweten durft te volgen. Want Nederland was gewoon fout in Indië, en reken maar dat er dorpen uitgemoord zijn. Een paar jaar na de bezetting van het eigen land. Maar je gaat niet op je eigen landgenoten schieten.
Juist!
pi_3265950
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:29 schreef Lynch het volgende:
Dat moet je zelf weten, of je er respect voor hebt.
Dat ik respect heb voor het feit dat ze 5 jaar lang met minimale middelen hebben gevochten tegen numerieke superieure vijanden betekend nog niet dat ik de excessen goedkeur die zijn uitgevoerd. Respect is puur gebaseerd op militair gebied.
pi_3265957
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 18:57 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Toch nog iemand (dat zijn er 3)...
I´m back.
pi_3266987
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:09 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

LANDVER....?!?!?!?!?

jij bent echt niet goed snik man! Dat was een HELD!!!!!
Die opkwam voor de indonesiers die ZWAAR werden onderdrukt!

gvd jij moet echt geschiedenis gaan leren idioot! Nederlandse regering heeft zelfs heeeeel voorzichtig (omdat oud gedienden nog steeds leven) toegegeven dat we fout zaten!!
Als nederland iets heeft om voor zichzelf te schamen is het wel dat ze die man nooit erkend hebben.

De man was een held! Hij heeft onterechte bomaanslagen verijdelt en massamoorden voorkomen!

diep triest dat zulke helden sterven, mark my words (en neem dit letterlijk), die man zal over vijftien jaar na dato wanneer alle oudgediende dood zijn, geeerd gaan worden in Nederland en er zal een standbeeld komen!

Daar durf ik met gemak 1000 piek op te wedden!

glg

I just love the G4 Dual Powermacs
pi_3267047
Ik vind het overgens tamelijk 'arrogant' om in de topic landverader' neer te zetten, daarmee stel jij (slechts jouw mening) vast dat het een landverader is terwijl een hoop mensen daar heel anders over denken!
Je had dat woord eruit moeten laten om het alvorens tot een eerlijke onpartijdige discussie te bombarderen.

glg

pi_3267122
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 20:47 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
Die opkwam voor de indonesiers die ZWAAR werden onderdrukt!

gvd jij moet echt geschiedenis gaan leren idioot!

Inderdaad wat een held, hij lokte 18 jarige Nederlandse dienstplichtige jongens in hinderlagen waar ze vervolgens werden afgeslacht door Indonesische vrijheidstrijders.

En jij moet eens leren lezen "idioot", ik keur nergens het Nederlandse beleid uit deze jaren goed. Maar iemand die bewust de vijand helpt is een landverrader.

En ik kan meer respect opbrengen voor die jongens die zo goed mogelijk het (foute) Nederlandse beleid na 4 jaar Duitse bezetting uit probeerde te voeren dan voor deze "held". Wat mij betreft had hij toen geliquideerd mogen worden.

En dat hij enkele jaren geleden een visum heeft gekregen is een schande en een klap in het gezicht van alle oudstrijders die daar voor ons het vuile werk hebben lopen opknappen!

Het is nu met al onze welvaart makkelijk oordelen dat we toen fout bezig waren. Echter er was toen nog geen dienstenconomie en gasvoorraad. De welvaart kwam grotendeels uit Nederlands Indie. Het land was na de oorlog bankroet en failliet, en de regering heeft toen gewoon in paniek gehandeld. Er was toen ook een gezegde "Indie verloren, rampspoed geboren".

Misschien moet jij een wat beter geschiedenis gaan studeren "kid". Dan leer je misschien zaken vanuit andere oogpunten te bekijken.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 22-02-2002 21:02]

pi_3267206
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 20:56 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Inderdaad wat een held, hij lokte 18 jarige Nederlandse dienstplichtige jongens in hinderlagen waar ze vervolgens werden afgeslacht door Indonesische vrijheidstrijders.

En jij moet eens leren lezen "idioot", ik keur nergens het Nederlandse beleid uit deze jaren goed. Maar iemand die bewust de vijand helpt is een landverrader.

En ik kan meer respect opbrengen voor die jongens die zo goed mogelijk het (foute) Nederlandse beleid na 4 jaar Duitse bezetting uit probeerde te voeren dan voor deze "held". Wat mij betreft had hij toen geliquideerd mogen worden.

onzin, hoe gevoelig ook. Je gaat totaal voorbij aan het feit dat Nederlandse dienstplichtigen (ondanks hun leeftijd, of fout regime in Nederland) domweg mensen doodschoten die opkwamen voor hun rechten. Ik zou dat ook geprobeert hebben te voorkomen. En als ik zou zien dat een Nederlandse 18 jarige knul een indonesier in opdracht van zijn commadant koelbloedig neer zou moeten schieten dan zou ik die 18 jarige knul neerschieten mits geen andere oplossing aanwezig zou zijn.

Ik zou het overgens niet doen omdat ik tegen doden ben maar het is een princiepe kwestie. De man dode nederlanders (dat is waar) maar de rede was terecht!
Niet voor niets dat ze hem uiteindelijk niet internationeel hebben laten arresteren. Of druk hebben uitgeoefent op de Indonesische regering. Dat zegt dus al genoeg,

Jij mag het een landverader noemen, ik noem hem liever een held omdat hij in mijn ogen domweg deed wat volkomen in de lijn van gerechtigheid stond.
Nederlanders doden onschuldige mensen period, hij probeerde dat te voorkomen.

Kortom een held.

glg

pi_3270949
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:28 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Dan zou ik toch maar eens het geschiedenisboek erbij pakken.
Er zijn geen dorpen uitgemoord, geen massa-bombardementen, geen Napalm etc etc etc

wat naief

alsof ze dat gaan melden in geschiedenisboekjes....

nee nederlanders zijn altijd heilig altijd en altijd en altijd en nooit niet altijd !

pi_3270993
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 09:31 schreef X-Ray het volgende:....
Nederland was allesbehalve netjes....
wat jij verbloemd met 'alles behalve netjes' noem ik een zware understatement. En als je het daarna gaat hebben over de geschiedenis en die niet te kennen : ik ben in Jakarta geweest en ook in Medan en daar hebben ze een tentoonstelling die heel precies weergeeft 'wat' de Nederlanders hebben gedaan. En trust me die 'daden' zouden als ruimschoots voldoende worden geaccepteerd om een tribunaal voor op te richten.

Het is pijnlijk wellicht als je nationalist bent maar Nederland was wel meer dan fout. Het is heel onfatsoenlijk dat af te doen met 'niet netjes'.

Dus als je het hebt over geschiedenis dan raad ik je aan eens naar de stad Medan af te reizen en het zelf eens te gaan bestuderen. Nederland zou zich als een beschaaft volwassen land kunnen gedragen door hier meer openheid te geven omtrend die gebeurtenissen. Men 'weet' het wel, maar omdat oud veteranen nog in leven zijn wordt het simpelweg verzwegen.

GLG

pi_3271015
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 20:56 schreef Strolie75 het volgende:
Misschien moet jij een wat beter geschiedenis gaan studeren "kid". Dan leer je misschien zaken vanuit andere oogpunten te bekijken.
Ik ga nu niet verdedigen door te melden welk cijfer ik voor Geschiedenis had, ik wijs je slechts op mijn uitleg hierboven.

Je bent duidelijk geirriteerd. Vind ik niet belangrijk. Jij wind je enorm emotioneel op, en inplaats van 'normaal' in te gaan op een discussie smijt je met het woorden waarvan je 'hoopt' dat ik erop in zal springen.

Ik ga je telleurstellen, ik reageer nu enkel op inhoud.

Lees mijn vorige mailtjes maar ''jongen''

GLG

pi_3271098
Jongens toch... zeker nog nooit naar Apocalypse Now gekeken... waar blijf je dan met je feitenkennis...

[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 23-02-2002 03:07]

Wittgenstein
pi_3271175
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 02:59 schreef Koekepan het volgende:
Jongens toch... zeker nog nooit naar Apocalypse Now gekeken... waar blijf je dan met je feitenkennis...
offtopic ff

prachtfilm!
Redux was on-nodig

ach en feitenkennis is relatief.... zag laatst een professor die zei letterlijk : nieuws op tv moet je met een zak zout nemen.

glg

zaterdag 23 februari 2002 @ 03:32:32 #136
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3271279
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 08:49 schreef plok het volgende:
Gezien de reacties op de FP is het misschien handig voor mensen om voordat ze hun mening geven eerst ff in het woordenboek te zoeken naar de betekenis van het woord mensenrechtenactivist en misschien wat achtergrondinformatie gaan lezen over de oorlog in Nederlands Indie en de gruwelverhalen van beide kanten. Dat maakt de discussie wat makkelijker en overzichtelijker.
Je hebt helemaal gelijk , ik ben er van overtuigd dat hij tegen de oorlog was en goede bedoelingen had...

MAAR.... zoals al meer mensen hebben gezegd iemand die de wapens opneemt tegen z'n eigen leger is heeeeeel erg fout
zelfs al heeft hij zelf niet geschoten en alleen de Indo's geholpen met het vechten tegen de Nederlanders dan is dat nog onvergeefelijk..

Als het aan mij had gelegen werd hij opgehangen aan de hoogste tak.

Zelfs duitsers die in de tweede wereldoorlog deserteerden en tegen hun eigen leger vochten krijgen van mij geen greintje respect.

pissing me off will be your last mistake !!
  zaterdag 23 februari 2002 @ 04:06:44 #137
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3271403
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 02:43 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

Je bent duidelijk geirriteerd. Vind ik niet belangrijk. Jij wind je enorm emotioneel op

Vind jij het gek dat mensen zich over jou opwinden ??

Ten eerste , jij domineert dit Topic. Dominante mensen zijn behoorlijk irritant.

Ten tweede, jij noemt iemand een held die verantwoordelijk is voor het (laten) doden van zijn eigen dienstmaten.
(dat is met geen enkele reden te rechtvaardigen)

Nederland zat zeker fout daar en nederlanders hebben daar veel rottigheid uitgehaald. Maar dat zijn dingen die gebeuren in elke oorlog , in elk leger zitten rotte appels.
Het merendeel van de nederlandse soldaten daar waren gewone fantsoenlijke mensen.

Wat hij gedaan heeft is niet alleen landveraad , maar het was nog iets veel ergers , Kameradenveraad, kameraden die hun leven aan hem hadden moeten kunnen toevertrouwen, mensen die waarschijnlijk hun leven hadden willen wagen om het zijne te redden. Zijn daden staan wat betreft walgelijkheid gelijk aan die van Marc Dutroux

Als hij had willen protesteren dan had hij dat schriftelijk moeten doen , of gewoon dienstweigeren.
Het probleem zat namelijk bij de nederlandse politiek , niet bij de nederlandse soldaten, die deden gewoon wat ze verteld werd.

Jij komt bij mij hetzelfde over als die Amerikanen die tijdens de Vietnam oorlog hun eigen soldaten bespugden en bekogelden met rotte eieren.

dat ze protesteerden tegen die oorlog was terecht , maar dat ze hun eigen soldaten aanvielen sloeg nergens op , van mij hadden ze die lui terplekke mogen executeren.

zaterdag 23 februari 2002 @ 05:36:28 #138
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3271555
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 04:06 schreef Rifle het volgende:

[..]

Ten tweede, jij noemt iemand een held die verantwoordelijk is voor het (laten) doden van zijn eigen dienstmaten.

Ik ben een Duitse Militair ten tijde van WOII, ik schiet mijn dienstmakker neer net voor dat hij de douchecabines vol laat stromen met mosterdgas. Onterecht?

Oh jee, oh jee, hij vergelijkt Nederlanders met Nazi's, oh je, oh jee. Nee, dat doe ik niet. Ik vraag je simpelweg je opmerkingen wat te nuanceren.

Wat meer ontopic: Mensen doodschieten is fout. Of die mensen nou dienstmakkers of 'de vijand' zijn maakt geen kut uit. Als je Princen veroordeelt, best, maar doe dat dan omdat hij mensen doodmaakte, niet omdat hij landgenoten doodmaakte of omdat hij zijn vriendjes doodmaakte.

[Dit bericht is gewijzigd door risk one op 23-02-2002 05:42]

zaterdag 23 februari 2002 @ 05:45:20 #139
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3271556
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 03:32 schreef Rifle het volgende:
Zelfs duitsers die in de tweede wereldoorlog deserteerden en tegen hun eigen leger vochten krijgen van mij geen greintje respect.
Laat maar, ik zie dat ik mijn tijd verdoe.
pi_3271649
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 02:43 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

Je bent duidelijk geirriteerd. Vind ik niet belangrijk. Jij wind je enorm emotioneel op, en inplaats van 'normaal' in te gaan op een discussie smijt je met het woorden waarvan je 'hoopt' dat ik erop in zal springen.

Er is meer dan zo'n triest figuur als jij voor nodig om mij te irriteren en emotioneel op te winden hoor.

Als er iemand zich hier loopt op te winden en arrogant uit de hoogte loopt te doen dan ben jij dat wel! Je leest totaal niet wat andere mensen vinden. Had je dit wel gedaan dat had je gelezen dat er hier niemand ontkent dat er namens het Nederlandse volk verschrikkelijke dingen zijn gebeurd in Indonesie.

Je moet eens ophouden alles vanuit een perspectief te zien. Ja, in Indonesie zijn vast tentoonstellingen over het wrede Nederlandse leger. Maar als je naar de Molukken of naar Irian Jaya gaat vind je vast ook zulke leuke tentoonstellingen over het Indonesische leger.

Oorlog is nu eenmaal een smerige zaak waarbij (onschuldige) doden vallen en wreedheden plaatsvinden. Echter Princen heeft zijn dienstmaten verraden en de dood in gejaagd, en dat maakt hem een landverrader.

zaterdag 23 februari 2002 @ 14:53:10 #141
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3273609
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 05:45 schreef risk one het volgende:

[..]

Laat maar, ik zie dat ik mijn tijd verdoe.

Inderdaad , je verdoet je tijd.

Erg foute vergelijking trouwens, je vergelijkt nou nederlandse soldaten die vochten in een foute oorlog met duitse soldaten die massaal onschuldige joodse mensen vergasten.

Je mag wel eens nadenken voordat je wat schrijft..

pi_3273907
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 14:53 schreef Rifle het volgende:

[..]

Erg foute vergelijking trouwens,

Hahaha, ga nog even de moraalridder uithangen en maak jezelf nog geloofwaardiger, zielige kleuter. Ga die film nou maar eens kijken en probeer dan ons eens uit te leggen hoe het komt dat mensen onder oorlogsomstandigheden toch altijd zulke rationele wezens blijven. , , , etc.
Wittgenstein
pi_3273967
Ik vind deze hele discussie het toppunt van zieligheid. 'Ja, Nederland was fout, MAAR...' Je kunt dat omdraaien en dan krijg je 'RAAM, tuof saw dnalredeN, aJ' 'Ja, Ponke Princen was fout, MAAR'. De man zag onbeschrijflijk onrecht en draaide allicht een beetje door. Landverraad, wat pervers om daarmee aan te komen: ten eerste kan ik me erg goed voorstellen dat kameraadschap tegenover landgenoten direct kan omslaan in blinde haat als deze kameraadschap betekent dat je onschuldige mensen het leven moet benemen, ten tweede stelt hopelijk iedere gezonde persoon menslievendheid in het algemeen een paar treetjes hoger dan trouw aan je vaderland.

Ja, Nederland was fout, ja, Ponke Princen was fout, einde discussie.

Wittgenstein
  zaterdag 23 februari 2002 @ 16:09:23 #144
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_3274214
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 14:53 schreef Rifle het volgende:

[..]

Erg foute vergelijking trouwens, je vergelijkt nou nederlandse soldaten die vochten in een foute oorlog met duitse soldaten die massaal onschuldige joodse mensen vergasten.

Neehee....
quote:
Schreef jij. Met geen enkele reden. Ik draag een reden aan. Rechtvaardigt deze reden het, is mijn vraag. Ik vroeg me simpelweg af waarom dat kameraadschap en plichtsbesef toch zo zwaar weegt, dat het verraden van je makkers vanwege een ideaal zoveel erger is dan het terroriseren van een dorp uit kameraadschap.
pi_3274463
Nederland was toen verkeerd bezig maar wat die Princen heeft gedaan is ook erg triest, je landgenoten helpen uitmoorden, klaase gozer hoor, een echte held.
Als hij het nou gewoon bij vreedzaam protest had gelaten dan was het pas een held geweest!
pi_3274548
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 16:38 schreef GEsTOoRD het volgende:
Als hij het nou gewoon bij vreedzaam protest had gelaten dan was het pas een held geweest!
Nee, dan ben je een geitenwollensok...
Wittgenstein
pi_3274559
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 03:14 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

offtopic ff

prachtfilm!
Redux was on-nodig

ach en feitenkennis is relatief.... zag laatst een professor die zei letterlijk : nieuws op tv moet je met een zak zout nemen.

glg

Aha...het nieuws op TV moet je met een korreltje zout nemen, maar tentoonstellingen in Indonesie niet?!
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 23 februari 2002 @ 17:04:56 #148
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3274655
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 15:31 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Hahaha, ga nog even de moraalridder uithangen en maak jezelf nog geloofwaardiger, zielige kleuter. Ga die film nou maar eens kijken en probeer dan ons eens uit te leggen hoe het komt dat mensen onder oorlogsomstandigheden toch altijd zulke rationele wezens blijven. , , , etc.

Oh , dus jij vind het normaal om het KNIL te vergelijken met de SS'ers die de joden vergasten.

Heeft niks met moraalridder te maken ,het is gewoon een hele smerige belediging voor iedereen die daar geweest is.

Zielige kleuter ???? wie maakt zich nou helemaal belachelijk door te gaan schelden ??

Die Film ??? welke film , apocalypse now ??(totaal offtopic)( haal jij je info uit zo'n onzinfilm ?)

Ik snap echt niet hoe iemand het in z'n hoofd kan halen om zo iemand te verdedigen. Wat heeft hij dan gedaan dat zo geweldig was, hij heeft alleen maar voor nog meer doden gezorgd, als hij mensen levens had gered (indo's of nederlanders) dan was hij een held geweest.
ga maar eens met je opa praten of met iemand die er geweest is , als je dan met zo'n uitspraken komt heb je kans dat je een knal voor je kop krijgt (terecht).

[Dit bericht is gewijzigd door Rifle op 23-02-2002 17:19]

pi_3274672
Ponkce was een held!
Dat hij maar lang herinnerd mag worden.

Respect voor Poncke.

zaterdag 23 februari 2002 @ 17:17:15 #150
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3274746
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:07 schreef Pardonlul het volgende:
Ponkce was een held!
Ja!
En Osama Bin Laden is ook een held!
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  zaterdag 23 februari 2002 @ 17:20:51 #151
262 Re
Kiss & Swallow
pi_3274773
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:17 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ja!

ik zie de connectie Osama- Poncke niet echt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 23 februari 2002 @ 17:44:54 #152
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3274978
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:20 schreef Re het volgende:

[..]

Allebei moordenaars?

Ik zie de connectie Poncke-held trouwens ook niet echt..

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3275033
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:04 schreef Rifle het volgende:
Oh , dus jij vind het normaal om het KNIL te vergelijken met de SS'ers die de joden vergasten.
Nog 1 keer, ook al is je dit al een aantal keren verteld:

Die vergelijking wordt niet gemaakt!

Daar gaat het niet om, het gaat er om dat er hier meteen schuimbekkend gereageert wordt op het feit dat hij mede-Nederlanders heeft gedood. Hij heeft in die oorlog (oh nee, 'politionele actie', dat klinkt beschaafder), een standpunt ingenomen. Hij heeft zijn conclusies verbonden aan dat standpunt, en heeft die zover doorgevoerd dat hij heeft besloten om zich voor de andere partij in de strijd te mengen. Ja, dat maakt hem een landverrader.

Maar *dat* feit maakt hem nog niet 'slecht'. Evenmin maakt het strijden tegen landgenoten hem 'beter' of 'slechter' dan elke andere soldaat dan ook. Hij heeft een morele keus gemaakt, en handelde daarnaar.

pi_3275046
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:20 schreef Re het volgende:
Osama offert ook zijn medestrijders op in de naam van een groots en nobel doel.

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 23-02-2002 18:01]

pi_3275115
Ik begrijp het wel vanuit de KNIL gezien dat het onverteerbaar was om iemand die eerst met je vocht, ineens tegen je vecht.

Het is denk ik enigszins te vergelijken qua gevoel
(al moet je met vergelijkingen altijd voorzichtig zijn en soms zelfs beter laten, omdat het de wandaad van de een kan bagateliseren) met de situatie destijd in Joegoslavie, waar Kroaten en Serviers die jarenlang vreedzaam naast elkaar leefden, opeens elkaar naar het leven stonden.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 23 februari 2002 @ 18:32:19 #156
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3275363
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:51 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Nog 1 keer, ook al is je dit al een aantal keren verteld:

Die vergelijking wordt niet gemaakt!

dat doet hij wel !!!!!!

Hij schreef :

Ik ben een Duitse Militair ten tijde van WOII, ik schiet mijn dienstmakker neer net voor dat hij de douchecabines vol laat stromen met mosterdgas. Onterecht?
Oh jee, oh jee, hij vergelijkt Nederlanders met Nazi's, oh je, oh jee. Nee, dat doe ik niet. Ik vraag je simpelweg je opmerkingen wat te nuanceren.

Hij vraagt of ik het in die situatie dan onterecht vindt.
En de enigste reden om dat te vragen is omdat hij dat als een gelijksoortige situatie ziet, en als ik daar op had geantwoord dat ik het in die situatie terecht had gevonden dan had hij waarschijnlijk geschreven dat ik hypocriet was.

Eerst zo'n vergelijking maken , en dan schreeuwen dat je zo'n vergelijking niet maakt is hetzelfde als jou nou een klootzak noemen (neem dit met een korreltje zout aub) en vervolgens schrijven dat ik jou geen klootzak vind

De enige conclusie die je uit zijn schrijven kunt halen is een vergelijking , zoniet dan is wat hij daar schrijft totaal Offtopic.

pi_3275459
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 18:32 schreef Rifle het volgende:

[..]

dat doet hij wel !!!!!!

Hij schreef :

Hij vraagt of ik het in die situatie dan onterecht vindt.
En de enigste reden om dat te vragen is omdat hij dat als een gelijksoortige situatie ziet, en als ik daar op had geantwoord dat ik het in die situatie terecht had gevonden dan had hij waarschijnlijk geschreven dat ik hypocriet was.

Let op het schuingedrukte. En in de zin daarvoor geeft hij de Pavlov-reactie weer die hij verwacht te krijgen.
De gelijksoortige situatie bestaat daaruit dat iemand een landgenoot neerschiet. Daar wordt hier zo panisch over gedaan. Zie ook mijn verdere opmerkingen en uitleg in de post die je zelf aanhaalt.

Nogmaals: Kijk nou eens niet zoveel naar het achterliggende gedachtengoed van partijen. Dat doet er niet toe.

En lees ook dat stukje waar je niet op reageerde uit mijn eerdere post. Echt veel duidelijker kan ik het niet maken.

pi_3276325
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 04:06 schreef Rifle het volgende:

[..]Nederland zat zeker fout daar en nederlanders hebben daar veel rottigheid uitgehaald.

veel rottigheid? Ze martelden burgers, verbaaswekkend hoe zulke feiten onder begrippen als 'rottigheid' en 'niet netjes' vallen.

Hoe bedoel je een understatement?

quote:
Maar dat zijn dingen die gebeuren in elke oorlog , in elk leger zitten rotte appels.
Het merendeel van de nederlandse soldaten daar waren gewone fantsoenlijke mensen.
dat noem ik een drogredenatie. Dat er in de oorlog 'altijd' wel iets 'rottigs' plaatsvind is geheel geen excuus tegen oorlogsmisdaden. Sommige oud veteranen dragen onderschijdingen terwijl ze eigenlijk in een fout regiem fout gehandeld hebben.
quote:
Wat hij gedaan heeft is niet alleen landveraad , maar het was nog iets veel ergers , Kameradenveraad, kameraden die hun leven aan hem hadden moeten kunnen toevertrouwen, mensen die waarschijnlijk hun leven hadden willen wagen om het zijne te redden.
Daar ben ik het niet mee eens, het is juist zeer intelligent om stil te staan bij je eigen daden dan als een lam schaap mensonterende akties te ondernemen.

Mijn vader (prof in psychologie) vertelde mij dat daar zelfs onderzoek naar is gedaan. 10 mensen zette men in een rij en op de muur stonden drie strepen getekend. 2 van gelijke hoogte 1 die duidelijk groter was dan de andere 2. Kandidaat 1 t/m waren acteurs en op de vraag welke streep eht langs was antwoorde ze allemaal nummer 2. Laatste kandidaat (totaal verbaast) koos toen ook maar voor nummer 2...

mijn point is, het is goed dat mensen nadenken ipv achteloos bevelen uit te voeren. Het ligt blijkbaar en daar heb ik heus wel begrip voor, gevoelig bij een boel mensen. Maar hij zag dat het verkeerd was, en kon niet aankomen met 'schriftelijke bezwaren zoals jij dat voorstelde.
en ]zeker niet in die tijd, waar lidmaatschap van een communistich partij al leide tot ontslag!
Voorkomen idioot om uberhaupt te insinueren dat dat enig zin had gehdad terwijl ondertussen de moordpartijen doorgingen.

quote:
Zijn daden staan wat betreft walgelijkheid gelijk aan die van Marc Dutroux
dat zeg je maar om aandacht te trekken. Er is 0,zero vergelijking te maken met Marc Dutroux.
En het heeft less then zero te maken met topic.
quote:
Als hij had willen protesteren dan had hij dat schriftelijk moeten doen , of gewoon dienstweigeren.
jij weet blijkbaar niets van de sociale controle destijds. Dat kon in die tijd helemaal niet!!!!!
En schriftelijk klacht indienen had niets geholpen.
quote:
Het probleem zat namelijk bij de nederlandse politiek , niet bij de nederlandse soldaten, die deden gewoon wat ze verteld werd.
Dat is nu juist het probleem dan he?
quote:
Jij komt bij mij hetzelfde over als die Amerikanen die tijdens de Vietnam oorlog hun eigen soldaten bespugden en bekogelden met rotte eieren.
Onzin, ik vind de Nederlandse soldaten die daar dienst hadden geen helden nee, dat klopt. Maar ik snap ook wel dat ze dienst hadden. Het is alleen jammer dat ze weigeren te geloven dat ze voor een verkeerd doel dienst hadden.
quote:
dat ze protesteerden tegen die oorlog was terecht , maar dat ze hun eigen soldaten aanvielen sloeg nergens op , van mij hadden ze die lui terplekke mogen executeren.
sure en volgens jou vele anderen. Mij overtuig je niet met executeren retoriek, ik bekijk liever de harde feiten.

GLG

pi_3276375
quote:
[..]

J.

Wijze woorden! Geheel mee eens.

GLG

pi_3276408
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 19:32 schreef Strolie75 het volgende:
Het is bewezen dat Poncke Princen gedeserteerd is en heeft meegevochten aan de zijde van de Indonesiers en verantwoordelijk is voor de dood van veel Nederlandse militairen. Dus is hij een landverrader!

Aangezien ik genoeg famillie heb die of uit Indonesie komen of daar gevochten hebben denk ik dat ik wel genoeg voor dit onderwerp weet.

ja, maar daar gaat de discussie ook niet over he?
wat sommige mensen hier jou proberen duidelijk te maken is dat hij met de Indonesiers meevocht met een bepaalde rede, daar heb ik je nog niets over zien schrijven.

GLG

pi_3276430
GLG, help me te onthouden dat als Nederland ooit in een oorlog verzeilt raakt, ik achter jouw blijf lopen en nooit mijn reeg naar jou keer.

Zowel jouw als je vader hebben het met die huiskamerpsychologie wel erg makkelijk. Mijn opa heeft daar (en in Korea) gevochten, en geloof me, als de kogels om je oren vliegen is het enige wat je hebt de steun van je strijdmakers!

pi_3276461
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:16 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
ja, maar daar gaat de discussie ook niet over he?
Daar gaat deze discussie wel over arrogant mannetje.

Niemand ontkend hier dat daar vreselijke dingen zijn gebeurd. Poncke had de Indonesiers ook op andere maniere kunnen steunen!

pi_3276462
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 16:51 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Aha...het nieuws op TV moet je met een korreltje zout nemen, maar tentoonstellingen in Indonesie niet?!

nee ik doelde op uitspraken van een mediaspecialist die het hadover de oorlogsvoering van de VS met behulp van voorgelogen propeganda.

Maar skipt it

En wat betrefd Indonesie, nee die tentoonstelling die ik zag was heel objectief, belichte heel duidelijk het verhaa+ van beide kanten.

GLG

pi_3276476
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:19 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
En wat betrefd Indonesie, nee die tentoonstelling die ik zag was heel objectief, belichte heel duidelijk het verhaa+ van beide kanten.
Tuurlijk, Indonesie is ook zo'n fijn en democratisch land.
pi_3276477
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:17 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ja!

en dat noem jij redeneren

GLG

pi_3276486
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:53 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Osama offert ook zijn medestrijders op in de naam van een groots en nobel doel.

belachelijke en ziekelijke vergelijking.

GLG

pi_3276526
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:17 schreef Strolie75 het volgende:
GLG, help me te onthouden dat als Nederland ooit in een oorlog verzeilt raakt, ik achter jouw blijf lopen en nooit mijn reeg naar jou keer.

Zowel jouw als je vader hebben het met die huiskamerpsychologie wel erg makkelijk. Mijn opa heeft daar (en in Korea) gevochten, en geloof me, als de kogels om je oren vliegen is het enige wat je hebt de steun van je strijdmakers!

Flauw om mijn vader die prof in de psychologie uit te maken voor kinderkamerpsychologie. Het op de man spelen schiet je echt niets mee op. Dus bespaar je de moeite.

En je vergelijkt appels met peren mijn jonge vriend, de discussie gaat over de aard van het politiek doel van P P. Dus laat noord Korea en andere sentimenten achterwegen svp

GLG

pi_3276528
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:21 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
belachelijke en ziekelijke vergelijking.
Je hebt gelijk.

De medestrijders van Osama gingen tenminste nog vrijwillig hun dood tegemoet. Terwijl de strijdmakkers van Poncke door zijn toedoen in hinderlagen de keel werd doorgesneden.

pi_3276551
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:23 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
Flauw om mijn vader die prof in de psychologie uit te maken voor kinderkamerpsychologie. Het op de man spelen schiet je echt niets mee op. Dus bespaar je de moeite.
Ik kraakte je vader helemaal niet af. Al had hij jouw wel wat beter kunnen opvoeden.

Wat ik wilde zeggen is dat het heel makkelijk is om conclusies achteraf in je veilige warme huiskamer te trekken.

pi_3276565
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:19 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Daar gaat deze discussie wel over arrogant mannetje.

Niemand ontkend hier dat daar vreselijke dingen zijn gebeurd. Poncke had de Indonesiers ook op andere maniere kunnen steunen!

je leest niet goed, het gaat nogmaals niet over of P P steun gaf aan de indonesiers ja of de nee en of hij grondwettelijk als een landverader werd gezien maar over de doelstelling achter zijn motieven.

' is hij wel een landverader' dat is de discussie, die vraag die door de topic namelijk direct naar voren word geschoven. Wel bij de les blijven svp.

Dus geen Noord/Zuid Korea of Osama Bin Laden, volkomen irrelevant. Allemaal sentimenten die niets met de discussie te maken hebben.

GLG

pi_3276589
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:20 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Tuurlijk, Indonesie is ook zo'n fijn en democratisch land.

ga je weer, nu haal je indonesie anno nu en haar politiek systeem erbij. Heeft ook niets met die tijd te maken toen Indonesie onafhankelijk wilde worden, en uiteindelijk ook werd dankzij de hulp van de VN, die blijkbaar P.P. niet als een landverader zag

GLG

pi_3276591
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:25 schreef Strolie75 het volgende:
Wat ik wilde zeggen is dat het heel makkelijk is om conclusies achteraf in je veilige warme huiskamer te trekken.
Ik hoop dat je wel inziet dat dat voor jou ook opgaat.
Of denk je echt dat de beslissing om aan de andere kant te gaan vechten een makkelijke was voor P.P.?
pi_3276602
Die niets te maken hebben met de draai die JIJ aan deze discussie geeft. Wel bij de les blijven "kid".

De vraag die jij oproept is in dit topic al meerdere malen beantwoord.

pi_3276616
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:25 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik kraakte je vader helemaal niet af. Al had hij jouw wel wat beter kunnen opvoeden.

nogmaals persoonlijke toespelingen doen mij niets...
quote:
Ik heb een interview gelezen over P.P. en Musea bezocht in het land zelf, en ik vond voldoende aanwijzingen dat er ook een geheel 'ander' verhaal bestond.
Zo warm was mijn huiskamertje daar niet en het was regentijd.

GLG

pi_3276622
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:26 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
' is hij wel een landverader' dat is de discussie, die vraag die door de topic namelijk direct naar voren word geschoven.
Landverrader is hij zeker. Hij heeft 'zijn' land verraden door over te lopen. Maar, zie een eerdere post van mij, dat in zichzelf maakt hem nog niet *slecht*. Hij heeft zijn conclusies getrokken m.b.t. het handelen van Nederland daar, en heeft daar acties aan verbonden.
pi_3276660
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:30 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
Ik heb een interview gelezen over P.P. en Musea bezocht in het land zelf, en ik vond voldoende aanwijzingen dat er ook een geheel 'ander' verhaal bestond.
Feit blijft dat hij ook op andere manieren de Indonesische vrijheidstrijders had kunnen helpen. Hij had een boek kunnen schrijven, hij had kunnen deserteren en mensen kunnen helpen. Hij had de Nederlandse bevolking bewust van de wantoestanden kunnen maken. Net zoals Multatuli een paar eeuwen daarvoor had gedaan.

Had hij dit gedaan, dan had ik respect voor hem kunnen opbrengen.

Maar nee, hij heeft ervoor gekozen om zijn kameraden te verraden en te (helpen) vermoorden. Hij heeft met zijn uniform dienstplichtige soldaten de dood ingejaagd.

En dat maakt hem een landverrader!

pi_3276662
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:28 schreef Strolie75 het volgende:
Die niets te maken hebben met de draai die JIJ aan deze discussie geeft. Wel bij de les blijven "kid".

De vraag die jij oproept is in dit topic al meerdere malen beantwoord.

Ik ga film kijken, je blijft maar met 'kid' komen en persoonlijk proberen mij te raken. Dat lukt niet en ik probeer tevergeefs een discussie te openen met jou.
Als ik voorbeelden aandraag kraak je per definitie af in context als : dat ik niet goed opgevoed zou zijn, kid ben, geen geschiedenis ken etc etc etc etc etc...

Op die manier blijf je wel eentonig, mijn mening.

Ik zal wel eens willen discusieeren als je wat ouder bent en in staat bent te relativeren want het is duidelijk dat je maar 1 plaatje wil en kan zien jammer.

P.P was en is een held, niet om het doden van Nederlanders maar om zijn motieven.

GLG

pi_3276673
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:33 schreef Strolie75 het volgende:
Net zoals Multatuli een paar eeuwen daarvoor had gedaan.
Nou, als een paar eeuwen hetzelfde is als 70 jaar, dan wel!
Wittgenstein
pi_3276683
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:33 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Feit blijft dat hij ook op andere manieren de Indonesische vrijheidstrijders had kunnen helpen. Hij had een boek kunnen schrijven, hij had kunnen deserteren en mensen kunnen helpen. Hij had de Nederlandse bevolking bewust van de wantoestanden kunnen maken. Net zoals Multatuli een paar eeuwen daarvoor had gedaan.

Had hij dit gedaan, dan had ik respect voor hem kunnen opbrengen.

Maar nee, hij heeft ervoor gekozen om zijn kameraden te verraden en te (helpen) vermoorden. Hij heeft met zijn uniform dienstplichtige soldaten de dood ingejaagd.

En dat maakt hem een landverrader!

ah eindelijk een normaal antwoord!

godthanks.

maar waarom een boek schrijven terwijl je links en rechts om je heen onrecht moet aanschouwen?

En zeg nou zelf, had zo'n boek verschil uitgemaakt? De leed werd en zou er niet door gestopt worden.

Waarom denk je anders dat nota bene de VN ertussen moest komen? En Nederland op z'n handen moest tikken... ??

GLG

pi_3276697
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:33 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
Ik ga film kijken, je blijft maar met 'kid' komen en persoonlijk proberen mij te raken. Dat lukt niet en ik probeer tevergeefs een discussie te openen met jou.
Als ik voorbeelden aandraag kraak je per definitie af in context als : dat ik niet goed opgevoed zou zijn, kid ben, geen geschiedenis ken etc etc etc etc etc...
Ik probeer je helemaal niet persoonlijk te raken en pas me alleen aan aan jouw manier van discussie voeren.

We hebben in dit topic al een tijdlang een discussie, maar aangezien jij alles wat niet in jouw straatje past arrogant afdoet als onzinnig, sentimenteel of doet er niet toe schiet het natuurlijk niet echt op.

quote:
P.P was en is een held, niet om het doden van Nederlanders maar om zijn motieven.
PP is een landverrader.
pi_3276703
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:35 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:
maar waarom een boek schrijven terwijl je links en rechts om je heen onrecht moet aanschouwen?
Wat heeft-ie op deze manier bereikt dan?
Wittgenstein
pi_3276736
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:35 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

En zeg nou zelf, had zo'n boek verschil uitgemaakt? De leed werd en zou er niet door gestopt worden.

Denk je echt dat die paar dozijn Nederlandse dienstplichtige die PP de dood heeft ingejaagd een verschil hebben gemaakt?

Je zegt het goed: de VN heeft Nederland op de vingers getikt nadat verhalen over de wandaden in Indonesie bekend werden. Had Princen de publiciteit opgezocht dan had de VN wellicht eerder ingegrepen.

pi_3276741
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:34 schreef Koekepan het volgende:
Nou, als een paar eeuwen hetzelfde is als 70 jaar, dan wel!
*Kijkt in boekenkast*

Inderdaad

pi_3276998
Hey GLG, waarom denk je dat een hoop mensen struikelen over PP, en hem een landverader noemen. Er zijn destijds in totaal 26 man overgelopen naar indonesische zijde. Van die andere 25 hoor je niets. En waarom niet? Omdat die lui niet actief gingen meevechten tegen de Nederlanders, zij gingen die mensen op andere manieren helpen, noem gewondenverzorging bv. Die mensen hebben de andere kant op een meer "vreedzame" manier gesteund danwel geholpen.

Dat had PP ook kunnen doen, dan was er nu niets aan de hand geweest.

zondag 24 februari 2002 @ 04:20:29 #185
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3281723
nau.Morat.Gurgeh en Good_looking_Gobling

Jullie voeren allebei op dezelfde manier een discussie.
Je komt met een zooi argumenten/feiten die zeker niet onzinnig zijn.
Maar vervolgens trekken jullie daar totaal de verkeerde conclusies uit.

1. nau.Morat.Gurgeh jij zegt dat PP wel een landverader was maar dat zijn daden niet als "slecht" betiteld moeten worden omdat hij tegen het onrecht vocht (klopt toch he?)

Het onrecht is dat sommige nederlandse soldaten op een barbaarse manier Indo's afslachtten. PP besluit daarom maar hetzelfde te doen maar dan bij Nederlandse soldaten.
M.A.W Nederlandse soldaten zijn slecht omdat ze Indo's vermoorden. En PP is niet slecht want hij vermoorde Nederlanders. Dat is dus gewoon met 2 maten meten.

2. Good_Loooking_Gobling Jij vind hem ten eerste een held en je vind hem niet eens een landverader.
Nou dat hij een landverader was staat gewoon vast, hij was een nederlandse soldaat die zich tegen nederland keerde. Hoe barbaars slecht nederland ook was , dat is landveraad.

quote:
P.P was en is een held, niet om het doden van Nederlanders maar om zijn motieven

Zijn Motieven waren neem ik aan het stoppen van het geweld tegen de Indo's, da's een goed motief maar
Besef je wel dat zijn daden net zo erg waren dan de daden van de nederlanders , je maakt dezelfde fout als n.M.G, je verwijt de nederlanders het plegen van oorlogsmisdaden, en vervolgens noem je P.P een held omdat hij hetzelfde doet.

Strollie 75 en ik zitten al een hele tijd met jullie in discussie.

Alles wat wij schrijven word afgedaan als: " je leest niet goed, je denkt niet na , offtopic, onzin, je probeert me kwaad te maken, onzinnig"

dat is een behoorlijk kinderachtige manier om een discussie te voeren.

Good_looking_Gobling jij bent hierin veruit de ergste, een discussie met jou voeren is als neuken met een neukpop.
Jij probeert je wel zo intelligent voor te doen, totaal overtuigt van je gelijk want alle andere Fokkers zijn maar dom want jouw Papa is een proffesor.
Als dat al zo is heb je je inteligentie niet van hem.

Wat Strollie 75 zei over een oorlog ingaan met jou , denk daar maar eens over na, want zoals je nou praat zou je, als een paar legermaten wat mensen vermoorden waarschijnlijk al je legermaten in hun rug schieten.

Een held is trouwens iemand die levens red door zijn eigen leven te wagen. PP heeft waarschijnlijk wel z'n leven gewaagd, niet om mensen te redden, maar om ze van kant te maken.

P.S als je hier op reageert heb dan wat respect en ga niet heel deze tekst onleden in honderden quotes waarin je weghaalt wat je eigenlijk niet wilt horen.

[Dit bericht is gewijzigd door Rifle op 24-02-2002 05:06]

pi_3282600
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 17:51 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Hij heeft in die oorlog (oh nee, 'politionele actie', dat klinkt beschaafder), een standpunt ingenomen. Hij heeft zijn conclusies verbonden aan dat standpunt, en heeft die zover doorgevoerd dat hij heeft besloten om zich voor de andere partij in de strijd te mengen. Ja, dat maakt hem een landverrader.

Maar *dat* feit maakt hem nog niet 'slecht'. Evenmin maakt het strijden tegen landgenoten hem 'beter' of 'slechter' dan elke andere soldaat dan ook. Hij heeft een morele keus gemaakt, en handelde daarnaar.

quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:30 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Landverrader is hij zeker. Hij heeft 'zijn' land verraden door over te lopen. Maar, zie een eerdere post van mij, dat in zichzelf maakt hem nog niet *slecht*. Hij heeft zijn conclusies getrokken m.b.t. het handelen van Nederland daar, en heeft daar acties aan verbonden.

dat is nu precies wat ik probeer te stellen ja
Strikt genoemen is hij landverader ja klopt mee eens, maar ik kijk ook naar de 'rede' waarom hij zo handelde, ik geloof niet dat iemand zulke besluiten voor de 'lol' neemt. En toen ik een interview las met hem werd me heel veel duidelijk. Natuurlijk is dat 1 kant van het verhaal, en natuurlijk begrijp ik wel dat het enorm gevoelig ligt. Maar als je echt realistisch zou kijken wat onze rol destijds was en wat hij deed kan je alleen maar concluderen dat P.P. slechts het gevolg was van ondrukking van Nederlandse kant jegens de Indonesiers.

Ik ben het met je eens dat het niet zozeer gaat over rights en wrongs maar om een moreel standpunt in deze. Het staat iemand vrij daar zelf beslissing over te nemen. Je moet (mijn mening) altijd kijken naar de rede waarom! Niet om hem de stempel goed of fout te geven maar om te kijken of begrip hiervoor rederlijkerwijs aan de orde is of niet.

Het is op z'n minst bedenkelijk wat Nederlanders daar deden, dus waarom zo geheimzinnig doen over de stelling dat het wellicht helemaal niet zo verkeerd was wat P.P. deed?

Als je toegeeft dat Nederlanders niet goed hebben gehandeld, dan kun je toch ook concluderen dat uit die hele hektische scenery iemand naar voren treed die daar tegenin zou keren? Ik snap niet dat sommige mensen hier oogkleppen dragen en alleen maar met het woord 'landverraad' komen.

Ik ben het hier dus 100% met je eens.

GLG

Ik ben het ook daar met je eens!

GLG

pi_3282638
quote:
Op zondag 24 februari 2002 04:20 schreef Rifle het volgende:

1. nau.Morat.Gurgeh jij zegt dat PP wel een landverader was maar dat zijn daden niet als "slecht" betiteld moeten worden omdat hij tegen het onrecht vocht (klopt toch he?)

Het onrecht is dat sommige nederlandse soldaten op een barbaarse manier Indo's afslachtten. PP besluit daarom maar hetzelfde te doen maar dan bij Nederlandse soldaten.
M.A.W Nederlandse soldaten zijn slecht omdat ze Indo's vermoorden. En PP is niet slecht want hij vermoorde Nederlanders. Dat is dus gewoon met 2 maten meten.

2. Good_Loooking_Gobling Jij vind hem ten eerste een held en je vind hem niet eens een landverader.
Nou dat hij een landverader was staat gewoon vast, hij was een nederlandse soldaat die zich tegen nederland keerde. Hoe barbaars slecht nederland ook was , dat is landveraad.
[..]

Zijn Motieven waren neem ik aan het stoppen van het geweld tegen de Indo's, da's een goed motief maar
Besef je wel dat zijn daden net zo erg waren dan de daden van de nederlanders , je maakt dezelfde fout als n.M.G, je verwijt de nederlanders het plegen van oorlogsmisdaden, en vervolgens noem je P.P een held omdat hij hetzelfde doet.

Strollie 75 en ik zitten al een hele tijd met jullie in discussie.

Alles wat wij schrijven word afgedaan als: " je leest niet goed, je denkt niet na , offtopic, onzin, je probeert me kwaad te maken, onzinnig"

dat is een behoorlijk kinderachtige manier om een discussie te voeren.

Good_looking_Gobling jij bent hierin veruit de ergste, een discussie met jou voeren is als neuken met een neukpop.
Jij probeert je wel zo intelligent voor te doen, totaal overtuigt van je gelijk want alle andere Fokkers zijn maar dom want jouw Papa is een proffesor.
Als dat al zo is heb je je inteligentie niet van hem.

Wat Strollie 75 zei over een oorlog ingaan met jou , denk daar maar eens over na, want zoals je nou praat zou je, als een paar legermaten wat mensen vermoorden waarschijnlijk al je legermaten in hun rug schieten.

Een held is trouwens iemand die levens red door zijn eigen leven te wagen. PP heeft waarschijnlijk wel z'n leven gewaagd, niet om mensen te redden, maar om ze van kant te maken.

P.S als je hier op reageert heb dan wat respect en ga niet heel deze tekst onleden in honderden quotes waarin je weghaalt wat je eigenlijk niet wilt horen.

Don't worry zal niet je hele tekst ontleden

Dat ik overgens zei dat ik het een held vind is mijn persoonlijke visie op de zaak. Dat wil nog niet zeggen dat ik gelijk heb, waar ik wel voor pleit is dat de 'rede' waarom hij tegen zijn eigen landgenoten keerden voor mij enig respect afdwingde.
De hele retoriek dat hij dat ook schriftelijk kon doen vind ik persoonlijk toch wat naief, omdat de akties op dat moment plaatsvonden en niemand in de VN had ooit gehoord van P.P het was dus nog maar zeer de vraag geweest of ze hem serieus hadden genomen.
VN tikte Nederland vooral tegen de vingers omdat een heel land (Indonesie) in opstand kwam en formeel in de media protest tegen de Nederlandse akties tekenden.

Ik denk dat we het simpelweg niet eens worden hierover

Maakt niet uit, het gaat mij ook niet om jullie te laten bekeren ik hoop alleen dat jullie inzien dat los van het woord landverrader (strikt genomen klopt dat ja) dat er wel degelijk een 'rede' achter zijn akties zitten.

Je kan het hier vervolgens wel of niet mee eens zijn maar ik denk persoonlijk niet dat iemand zoiets voor de 'lol' zou doen.

GLG

pi_3282664
Een echte held, die Poncke:

Over Princen: "hij stond in zijn Nederlandse uniform te liften aan de kant van de weg. Kon hij meerijden met een truck, dan leidde hij die in een hinderlaag, waar Indonesische guerilla’s onze militairen vermoordden".

pi_3282693
GLG, geef eens antwoord op deze vragen ipv je eronderuit te lullen!
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:37 schreef Koekepan het volgende:
Wat heeft-ie op deze manier bereikt dan?
quote:
Op zaterdag 23 februari 2002 20:38 schreef Strolie75 het volgende:
Denk je echt dat die paar dozijn Nederlandse dienstplichtige die PP de dood heeft ingejaagd een verschil hebben gemaakt?
  zondag 24 februari 2002 @ 13:36:41 #190
22931 Rifle
9MM slugs hurt like hell
pi_3283114
quote:
Op zondag 24 februari 2002 12:05 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

Ik denk dat we het simpelweg niet eens worden hierover

Dat denk ik ook , laten we het daar dan maar op houden !!

P.S zijn we het toch nog ergens met elkaar over eens

pi_3283193
quote:
Op zondag 24 februari 2002 12:14 schreef Strolie75 het volgende:
GLG, geef eens antwoord op deze vragen ipv je eronderuit te lullen!
[..]

[..]

See above.

GLG

pi_3283362
quote:
Op zondag 24 februari 2002 04:20 schreef Rifle het volgende:

Ho! Ik heb hem, of de Nederlandse militairen, nergens 'goed' of 'slecht' genoemd. Ik heb alleen gezegd dat puur het feit dat P.P. is overgelopen is, geen reden is om hem slecht te noemen.

Het was een oorlog, en het was een smerige oorlog. Ik zie verder geen reden om m.b.t. de excessen die gepleegd zijn de ene partij 'beter' of 'slechter' te beoordelen dan de ander. P.P. was voor mij iemand die voor zijn standpunten opkwam. Dat verdient alle restpect. Hem een held noemen gaat mij echter weer te ver.

pi_3290607
Zo, Strolie75 laat duidelijk zijn mening horen.

Even tegen jou en al die oude seniele lullen die zichzelf "veteranen van het vaderland" noemen (ha! ): wij hadden niets te zoeken in Indonesie. Je onderdrukt zo'n hele volk, je zuigt dat land helemaal uit. Gebeurt het eindelijk dat een van je strijdmakkers het onrecht niet meer kan aanzien en overloopt, dan denk je ook nog eens het recht van spreken en brutaliteit te hebben om diegene te veroordelen als landverrader? Zak toch door de strond heen man (nogmaals gericht aan iedereen die Poncke Prinsen een verrader noemt). Hij heeft de Nederlandse staat zelf toch nooit in gevaar gebracht? Hij hielp niet met het aanvallen van Nederland, maar me thet verdedigen van Idonesie.

Technisch gezien een "landverrader"? Perhaps, maar dat waren generaal van Stauffenberg en Mordechai Vanunu ook. En als mij ermee werkelijk de eer zou bevallen om ook mijn naam aan dat lijstje toe te kunnen voegen, dan hoop ik ook ooit landverrader te worden.

En volgens mij heeft een aantal van de tegenstanders ook puur en alleen hekel aan hem omdat hij zich tot de islam had bekeerd.

Dat de Nederlandse ambassadeur niet eens bij zijn begravenis aanwezig was is dan ook ronduit schandalig.

Zo, da's even recht voor zijn raap, verdorie.

Ars longa, vita brevis
pi_3290643
quote:
Op maandag 25 februari 2002 00:50 schreef motown het volgende:
Zo, Strolie75 laat duidelijk zijn mening horen.

Even tegen jou en al die oude seniele lullen die zichzelf "veteranen van het vaderland" noemen (ha! ): wij hadden niets te zoeken in Indonesie. Je onderdrukt zo'n hele volk, je zuigt dat land helemaal uit. Gebeurt het eindelijk dat een van je strijdmakkers het onrecht niet meer kan aanzien en overloopt, dan denk je ook nog eens het recht van spreken en brutaliteit te hebben om diegene te veroordelen als landverrader? Zak toch door de strond heen man (nogmaals gericht aan iedereen die Poncke Prinsen een verrader noemt). Hij heeft de Nederlandse staat zelf toch nooit in gevaar gebracht? Hij hielp niet met het aanvallen van Nederland, maar me thet verdedigen van Idonesie.

Technisch gezien een "landverrader"? Perhaps, maar dat waren generaal van Stauffenberg en Mordechai Vanunu ook. En als mij ermee werkelijk de eer zou bevallen om ook mijn naam aan dat lijstje toe te kunnen voegen, dan hoop ik ook ooit landverrader te worden.

En volgens mij heeft een aantal van de tegenstanders ook puur en alleen hekel aan hem omdat hij zich tot de islam had bekeerd.

Dat de Nederlandse ambassadeur niet eens bij zijn begravenis aanwezig was is dan ook ronduit schandalig.

way to go! Kort, krachtig, duidelijk en geheel waar!
pi_3290664
Wat een idiote reactie.

Hij was een landverrader, weliswaar met begrijpelijke motieven.
Wat ik niet begrijp is hoe hij gehandeld heeft.
Het in een hinderlaag lokken van ex strijdmakkers vind ik walgelijk.
Dat hij zich niet kon langer kon scharen achter de ideeen waar zijnlandgenoten voor streden en daar ook gevolg aan gaf vind ik begrijpelijk, maar de daar uitvolgende acties van hem niet.

pi_3290678
quote:
Op maandag 25 februari 2002 00:54 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

way to go! Kort, krachtig, duidelijk en geheel waar!

Thank you (en sorry voor de zpelvauten )
Ars longa, vita brevis
pi_3290690
quote:

Dat komt omdat sommige oud-strijders nog leven. Vanuit dat perspectief kan ik het wel begrijpen maar ben het er toch mee oneens. Nederland was fout, period en het siert een Democratisch land niet dat ze dat niet durven toe te geven.
Want Nederlanders denken wel aan oud Indonesie veteranen maar Oud Nederlandse slachtoffers in Indonesie door Japanse bezetting wordt totaal genegeerd!
Toen die keizer dinges hier op bezoek kwam mochten die oud-slachtoffers van mevrouw Bea niet eens protesteren!

Enorm scheef.

Zo, da's even recht voor zijn raap, verdorie, dat wilde ik nu ook eens kwijt!

GLG

pi_3290694
quote:
Op maandag 25 februari 2002 00:57 schreef milagro het volgende:
Wat een idiote reactie.

Hij was een landverrader, weliswaar met begrijpelijke motieven.
Wat ik niet begrijp is hoe hij gehandeld heeft.
Het in een hinderlaag lokken van ex strijdmakkers vind ik walgelijk.
Dat hij zich niet kon langer kon scharen achter de ideeen waar zijnlandgenoten voor streden en daar ook gevolg aan gaf vind ik begrijpelijk, maar de daar uitvolgende acties van hem niet.

Een Israelische soldaat die overloopt en bereid is zijn voormalige collega's dood te schieten om Palestijnse zwangere vrouwen en kinderen te beschermen zou ik ook op mijn handen dragen.

Oorlog is nou eenmaal smerig. Als je overloopt, dan strijd je ook echt voor die andere partij. Dat is logisch.

Ars longa, vita brevis
pi_3290714
quote:
Op maandag 25 februari 2002 00:57 schreef milagro het volgende:
Ik wel, soms moet je handelen om het extreme te voorkomen.
Wat ik niet begrijp is mensen die aankomen met 'had hij maar protest moeten aantekenen' alsof dat kon in die tijd

GLG

pi_3290753
We hadden daar niets te zoeken.
pi_3290765
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:01 schreef motown het volgende:

[..]

Een Israelische soldaat die overloopt en bereid is zijn voormalige collega's dood te schieten om Palestijnse zwangere vrouwen en kinderen te beschermen zou ik ook op mijn handen dragen.

Oorlog is nou eenmaal smerig. Als je overloopt, dan strijd je ook echt voor die andere partij. Dat is logisch.

Geheel mee eens, daadkrachtig voor je standpunten opkomen noem ik dat! Niks geen half werk terwijl je onrecht voor je neus ziet afspelen. Die man kwam gewoon op voor - in mijn ogen - basic mensenrechten.

Iemand doden voor je land mag je doden voor het Vaderland noemen, en andersom is het moorden!?
Volkomen scheef, in beide gevallen dood je een persoon f*ck nationaliteit.

GLG

pi_3290779
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:07 schreef Chadi het volgende:
precies!
pi_3290796
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:08 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

Geheel mee eens, daadkrachtig voor je standpunten opkomen noem ik dat! Niks geen half werk terwijl je onrecht voor je neus ziet afspelen. Die man kwam gewoon op voor - in mijn ogen - basic mensenrechten.

Iemand doden voor je land mag je doden voor het Vaderland noemen, en andersom is het moorden!?
Volkomen scheef, in beide gevallen dood je een persoon f*ck nationaliteit.

GLG

Agreed! Ethische bezwaren dienen altijd voor nationale belangen of zelfs vaderlandsliefde te gaan. Conscience outweighs patriotism.

We zijn tenslotte toch allemaal mensen? Ook de "tegenstander" heeft een gezicht, al zie je die vaak niet.

En bovendien: zoals ik ook zo vaak zeg in het geval van Israel en de Palestijnen: de bezettende macht heeft ethisch gezien altijd het minste recht van spreken. Zo ook met Indonesie.

Ars longa, vita brevis
pi_3290805
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:01 schreef motown het volgende:

[..]

Ik heb meer bewondering voor Israelische soldaten die de wapens neerleggen en dienst weigeren omdat ze niet langer bereid zijn zo vreselijk bruut op te treden tegen Palestijnse burgers.
Had jij liever gezien dat die soldaten de wapens weer oppakten en hun dienstmaten neerknalden?

Ik begrijp niet dat je mannen waar je eerst samen mee vocht, later in een hinderlaag leidt waar ze afgeslacht worden.
Net zo min als ik het geweld tegen Indonesiers begrijp.

Dus het geweld is goed te keuren als je je kan vinden in de mening van de dader???

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 25-02-2002 01:18]

pi_3290822
Probleem bij een oorlog is dat het over groote deel de " tegenstander" denkt te kennen. Kijk naar al die oorlogen pure leugens over elkaar om elkaar maar uit te moorden. ooit heeft een bekende filosoof gezegd " zeg tegen de massa dat ze aangevallen worden en ze staan allemaal achter je"
pi_3290830
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:12 schreef motown het volgende:

[..]

Agreed! Ethische bezwaren dienen altijd voor nationale belangen of zelfs vaderlandsliefde te gaan. Conscience outweighs patriotism.

We zijn tenslotte toch allemaal mensen? Ook de "tegenstander" heeft een gezicht, al zie je die vaak niet.

En bovendien: zoals ik ook zo vaak zeg in het geval van Israel en de Palestijnen: de bezettende macht heeft ethisch gezien altijd het minste recht van spreken. Zo ook met Indonesie.

Dus uit ethisch oogpunt keur je neerknallen van je landgenoten goed. Zijn dat dan geen mensen, die soldaten deden veelal ook maar wat hun opgedragen was. Hebben zij geen gezicht meer als je je niet langer wilt scharen bij hun groep.
Dat Poncke de moed had, daar niet langer aan mee te doen, bewonder ik. Dat hij zijn "ex-collega's" in een hinderlaag leidde niet.
  maandag 25 februari 2002 @ 01:24:56 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_3290863
quote:

[..]

??????? Dus als Nederland in, laten we zeggen 1942 Duitsland bezet had, dan had Nederland het minste recht van spreken......

Jaja, etische bezwaren.....lul niet zo dom, als men in de WW2 etische bezwaren had gehad, was er geen ruk gebeurt. En had men nu duits geluld hier.

[Dit bericht is gewijzigd door AchJa op 25-02-2002 01:50]

pi_3290870
quote:

[..]

klopt als een bus ja!
Het wordt altijd als excuus gebruikt!
Daar maak ik me dus ook zo boos over.
quote:
inderdaad, maar dat wordt natuurlijk niet belicht.
quote:
geheel mee eens!
pi_3290894
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:14 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik heb meer bewondering voor Israelische soldaten die de wapens neerleggen en dienst weigeren omdat ze niet langer bereid zijn zo vreselijk bruut op te treden tegen Palestijnse burgers.
Had jij liever gezien dat die soldaten de wapens weer oppakten en hun dienstmaten neerknalden?

Ik begrijp niet dat je mannen waar je eerst samen mee vocht, later in een hinderlaag leidt waar ze afgeslacht worden.
Net zo min als ik het geweld tegen Indonesiers begrijp.

Dus het geweld is goed te keuren als je je kan vinden in de mening van de dader???

het is maar waar je de context legt. Het hangt maar heel erg van de situatie af. Tegenwoordig, door media, is het eenvoudiger als je als 1 groep weigert. Zeker als je de cameras op je gericht staan. In de tijd van P.P. had hij nauwelijks aanhang, zag moordpartijen elke dag en kon met een politiek standpunt totaal geen ommekeer veroorzaken.
Het was destijds een totaal andere tijd milagro. Hij had diplomatiek geen schijn van kans, ja wellicht in de toekomst dat mensen hem 'goed' zouden vinden dat hij wapens erbij neer had gelecht, en dat hij 'destijds' protesteerde maar daarmee 'red' je geen levens die anders domweg om het leven zouden zijn gebracht door Nederlandse soldaten.

Ik zie wel degelijk in waarom hij op die gronde handelde.

GLG

pi_3290896
De tegenstander heeft een gezicht. Inderdaad. Maar als je overloopt naarde tegenpartij, is wat eerst je medestander was, nu je tegenstander en die heeft dus ook een gezicht. En is ook een mens. Is ook een soldaat die waarschijnlijk ook alleen maar orders opvolgt.

Dus wat dat betreft verandert er niets.

Wat is het verschil tussen een Nederlandse soldaat doden en een Indonesische soldaat doden.
Is het ene leven meer waard dan de andere?

pi_3290906
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:31 schreef milagro het volgende:
De tegenstander heeft een gezicht. Inderdaad. Maar als je overloopt naarde tegenpartij, is wat eerst je medestander was, nu je tegenstander en die heeft dus ook een gezicht. En is ook een mens. Is ook een soldaat die waarschijnlijk ook alleen maar orders opvolgt.

Dus wat dat betreft verandert er niets.

Klopt, iedereen is mens. Ik zou persoonlijk ook niet kunnen doden 'denk ik' en het is ook niet dat ik jubel dat hij dat deed maar ik heb er wel begrip voor hoe onbegrijpbaar dat ook voor jou mag klinken.
Maar de omstandigheden destijds waren extreem, en ik denk oprecht dat hij het niet voor zijn plezier deed maar in zijn ogen uit bittere noodzaak.

GLG

pi_3290942
ff offtopic

ik ga pitten, dus niet raar opkijken als ik nu niet meer reageer!

pit ze allen

pi_3290957
Ik vind dit zo krom.

Als je je nou es niet kan vinden in de standpunten van een landverrader, keur je het dan ook goed?

Geweld is dus bewonderingswaardig als je je kunt vinden in het gedachtengoed. Anders is het walgelijk, mensonterend etc etc.

Ik zou zeggen beide is walgelijk of beide is te begrijpen, al naar gelang van welke kant je de zaak bekijkt.

(Het is hetzelfde als met het WTC. "We keuren het niet goed, maar we hebben wel begrip voor de actie".
Walgelijk vind ik dat.)

Dat je begrip hebt voor de haatgevoelens, de afkeer, de gewetensbezwaren, dat je begrijpt waar die gevoelens vandaan komen o.k., maar die gevoelens om te zetten in een dergelijke daad, om daar begrip voor op te brengen, dat begrijp ik dus niet. Laat staan dat je de man een held noemt om zijn acties.

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 25-02-2002 01:48]

pi_3291074
quote:

Misschien wel. Maar van de andere kant zijn er meer mensen die niet aanwezig waren op de begrafenis.
Namelijk zijn direct gerelateerde nabestaanden en familieleden.

Deze man moest namelijk volgens de wetten van de Islam binnen een dag begraven worden. Aangezien de meeste mensen geen prive Space Shuttle ter beschikking hebben kon de familie de opgebaarde Princen geen laatste groet meer brengen.

Is dat dan zo'n goede zaak om zo strikt de regels en letters te volgen?
Of had Poncke de verkeerde versie van de Heilige Koran te pakken...

"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  maandag 25 februari 2002 @ 06:02:23 #215
13948 don_quichot
ivanhoe is een mietje
pi_3291495
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:42 schreef milagro het volgende:
Ik vind dit zo krom.

...

Geweld is dus bewonderingswaardig als je je kunt vinden in het gedachtengoed. Anders is het walgelijk, mensonterend etc etc.

Ik zou zeggen beide is walgelijk of beide is te begrijpen, al naar gelang van welke kant je de zaak bekijkt.

(Het is hetzelfde als met het WTC. "We keuren het niet goed, maar we hebben wel begrip voor de actie".
Walgelijk vind ik dat.)

ik denk niet dat het de persoonlijke keus was van P.P. om naar de oost verscheept te worden. de Nederlandse politiek maakte de keus om geweld te gebruiken, dienstplichtigen moesten het uitvoeren.
dienstweigeren was destijds ook geen echte optie, hoewel het wel voorkwam. het leidde tot een jarenlange gevangenisstraf.

m.i. misbruikte de Nederlandse staat haar eigen burgers. zij die de tegenwoordigheid van geest hadden om zich aan de staatsideologie te ontworstelen verdienen posthuum respect.

‘Black Flag’ is an allusion to a famous Israeli court ruling following the 1956 Kafr Qasm massacre. In this ruling, the judges said that any soldier has the right and obligation to refuse clearly illegal commands, above which ‘hangs a black flag’. In the
pi_3291594
Overlopers van de ene naar de andere partij, ongeacht wie de agressor is, is een landverrader en verdient in oorlogstijd de kogel.
pi_3291610
quote:
Op maandag 25 februari 2002 06:02 schreef don_quichot het volgende:

[..]

ik denk niet dat het de persoonlijke keus was van P.P. om naar de oost verscheept te worden. de Nederlandse politiek maakte de keus om geweld te gebruiken, dienstplichtigen moesten het uitvoeren.
dienstweigeren was destijds ook geen echte optie, hoewel het wel voorkwam. het leidde tot een jarenlange gevangenisstraf.

m.i. misbruikte de Nederlandse staat haar eigen burgers. zij die de tegenwoordigheid van geest hadden om zich aan de staatsideologie te ontworstelen verdienen posthuum respect.

Ja en de soldaten die gewoon maar hun dienstplicht uitvoerden werden later door hun maatje PP in de val gelokt.
Zij hadden die keuze ook niet gemaakt waren ook maar gestuurd.

Nogmaal sik heb respect voor zijn dienstweigeren, maar niet voor de actie daaruitvolgend, het doden van diegene die ook maar deden wat opgedragen was, dat wat hij in eerste instantie ookdeed.

maandag 25 februari 2002 @ 08:01:29 #218
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3291611
quote:

Ja het feit dat hij zijn ex-dienstmakkers in hinderlagen lokte en de keel doorsneed zal er niks mee te maken hebben he? Het is tuurlijk islamafobie.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3292105
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:07 schreef Chadi het volgende:
Tuurlijk hadden we daar iets te zoeken. We hadden daar 300 jaar de dienst uitgemaakt. In de context van toen is het niet meer dan logisch dat Nederland zijn "opstandige provincie" even onder controle ging brengen. Dit was gewoon een voortzetting van koloniaal beleid. Er was nog niet het besef gekomen dat WO2 een verandering in machtspositie van Nederland te opzichte van Indonesië te weeg had gebracht.
Nederland lag na WO2 natuurlijk volledig in puin. Indonesie werd dan ook als vitaal belang geacht om de economie weer op peil te brengen. Ik vind dan ook dat Nederland daar heel veel te zoeken had in die periode. Het is makkelijk roepen dat was goed of fout 55 jaar na dato!
"Een Dame Is Een Vrouw Die Maakt Dat Een Man Zich Gedraagt Als Een Heer" (R.Lynes)
pi_3294855
quote:
Op maandag 25 februari 2002 01:42 schreef milagro het volgende:
Ik vind dit zo krom.

Walgelijk vind ik dat.)

nou moet je nokken milagro, alleen al insinueren dat ik aanslag op WTC goedkeur is makend.
Ik keur geweld in alle vormen af! En daarom ook wat PP deed! Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik persoonlijk niet in staat zou zijn (denk ik) om andere mensen letterlijk om te brengen, alleen kan ik me voorstellen wanneer je gedwongen word andere mensen neer te schieten dat je 2 dingen kunt doen :

1) weigeren. Hetgeen ik zou doen

maar als daarmee het verhaal niet is afgelopen omdat je ziet dat er geweld word gebruikt tegen onschuldige mensen kan ik me voorstellen dat je je daartegen verzet. Dat je daarbij Mensen (f*ck nationaliteit) ombrengt (want daar gaat het om of het nou turken marokanen belgen whatever zijn, all humans!) is een tweede vraag.
Het is letterlijk oorlogstijd en 2 landen vechten tegen elkaar, WTC is een terroristische laffe aanslag! Zonder dat er 'Nationaliteiten' officieel met elkaar in oorlog zijn.

Nogmaals ik keur geweld af, dus inderdaad ook P.P Alleen in zijn geval kan ik toch de zaak beter relativeren dan WTC.

P.P is 100% niet te vergelijken met WTC, dat is pas een kromme vergelijking.

En ja, ik voel me aangesproken daarom verdedig ik vurig de insinuatie alleen al dat ik WTC aanslag goed zou keuren

GLG

pi_3295077
quote:
Op maandag 25 februari 2002 07:48 schreef Dr.Nikita het volgende:
Overlopers van de ene naar de andere partij, ongeacht wie de agressor is, is een landverrader en verdient in oorlogstijd de kogel.
Het moet een veilig gevoel geven, zo'n oordeel in de trant van 'wie zich niet conformeert die maak ik af'. O nee, dat doe je niet, want je laat het liever aan de staat over! De ultieme geborgenheid in de hokjes- en kuddegeest van het nationalisme. Door en door corrupt dus...
Wittgenstein
  maandag 25 februari 2002 @ 14:24:19 #222
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3295327
quote:
Op maandag 25 februari 2002 13:47 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

Nogmaals ik keur geweld af, dus inderdaad ook P.P
quote:
Op vrijdag 22 februari 2002 20:47 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

LANDVER....?!?!?!?!?

De man was een held!

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 25 februari 2002 @ 14:26:25 #223
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3295346
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:05 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Het moet een veilig gevoel geven, zo'n oordeel in de trant van 'wie zich niet conformeert die maak ik af'.

Heeft niks met conformeren te maken.
Deze rat heeft zich tegen zijn voormalige dienstmakkers gekeerd en heeft er tig vermoord. Hij gebruikte zijn Nederlandse uiterlijk, kennis van zaken en uniform om patrouilles Nederlanse militairen in de val te lokken en de keel door te snijden. Hij deed precies hetgene wat hij de Nederlanders verweet en als reden voor zijn verraad aanvoerde. Vuile hypocriet dat het was. May he burn.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3295449
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:24 schreef X-Ray het volgende:

[..]

[..]

je leest mijn comments geheel en al niet.

Ik vind het inderdaad een held, gezien zijn princiepes maar ik persoonlijk zou niet mensen kunnen afknallen en keur dat bij PP ook af, alleen kan ik het wel beter relativeren dan voorbeeld WTC gezien zijn politieke motivatie...

ahwel loop ik alles weer te herhalen aan iemand die weigerd domweg te lezen wat ik schreef en alleen maar enkel een zin naar voren haalt om aldoende alles uit z'n context te halen.

Erg kinderachtig.

GLG

pi_3295484
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:26 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Heeft niks met conformeren te maken.
Deze rat heeft zich tegen zijn voormalige dienstmakkers gekeerd en heeft er tig vermoord. Hij gebruikte zijn Nederlandse uiterlijk, kennis van zaken en uniform om patrouilles Nederlanse militairen in de val te lokken en de keel door te snijden. Hij deed precies hetgene wat hij de Nederlanders verweet en als reden voor zijn verraad aanvoerde. Vuile hypocriet dat het was. May he burn.

Dat heb je al vierhonderd keer gepost.
Met retoriek die steeds grotesker word met de dag maak jij je houding niet veel duidelijker hoor. "May he burn" is het vandaag en gezien jouw superlatieve manier van schrijven zal dat morgen zoiets zijn als " moge hij gevierendeelt worden, opgegeten door aasgieren" etc.
Ben benieuwd wat je over een week te melden hebt.

GLG

[Dit bericht is gewijzigd door Good_Looking_Gobling op 25-02-2002 14:38]

pi_3295489
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:35 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

Ik vind het inderdaad een held, gezien zijn princiepes maar ik persoonlijk zou niet mensen kunnen afknallen en keur dat bij PP ook af, alleen kan ik het wel beter relativeren dan voorbeeld WTC gezien zijn politieke motivatie...

ahwel loop ik alles weer te herhalen aan iemand die weigerd domweg te lezen wat ik schreef en alleen maar enkel een zin naar voren haalt om aldoende alles uit z'n context te halen.

Erg kinderachtig.

GLG

Ik insinueerde overigens niet dat JIJ zo reageert ophet WTC (ik weet dat jij dat niet doet) ik trok alleen de vergelijking bij mezelf, dat IK dat ook zo'n walgelijke manier van halfgoedpraten vind.
Sorry als het verkeerd overkwam.
pi_3295492
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:38 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik insinueerde overigens niet dat JIJ zo reageert ophet WTC (ik weet dat jij dat niet doet) ik trok alleen de vergelijking bij mezelf, dat IK dat ook zo'n walgelijke manier van halfgoedpraten vind.

dit laatste was aan X-rtay gericht en niet aan jou hoor!

GLG

pi_3295508
Ik heb me altijd al afgevraagd wat Nederland in Indonesi te zoeken had. Dat Princen overloopt naar de lokale (onderdrukte) bevolking kan ik alleen maar betitelen als een goede daad. Daar heb je lef voor nodig.
En als al die andere Nederlandse soldaten zeggen dat ze zich bezeikt en veraden voelen, dan stellen ze zich aan.
Het gaat hier om 1 man die overloopt. Wat voor zware psychische en emotionele schade kun je daar nou aan overhouden. Dit ruikt naar een roep om aandacht.

Ik ben blij als al die oudstrijders onder de grond liggen, dan zijn we van dat eeuwige gezeik af.

pi_3295525
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:05 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Het moet een veilig gevoel geven, zo'n oordeel in de trant van 'wie zich niet conformeert die maak ik af'. O nee, dat doe je niet, want je laat het liever aan de staat over! De ultieme geborgenheid in de hokjes- en kuddegeest van het nationalisme. Door en door corrupt dus...

Wat je schrijft is geneuzel. Als je als militair in dienst van de staat in oorlogstijd tegen je eigen staat keert ben je rechtens de staat een landverrader, dit is met geen enkele argument recht te praten.
  maandag 25 februari 2002 @ 14:43:32 #230
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3295540
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:35 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:

[..]

Ik vind het inderdaad een held, gezien zijn princiepes maar ik persoonlijk zou niet mensen kunnen afknallen en keur dat bij PP ook af,

Dan moet je consequent zijn. Dat ben je nu niet. Als jij zegt tegen moorden en zo te zijn, dan kan je dus niet iemand die dit tot kunst verhief tegen zijn eigen makkers notabene tot held bombarderen.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3295596
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:42 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wat je schrijft is geneuzel. Als je als militair in dienst van de staat in oorlogstijd tegen je eigen staat keert ben je rechtens de staat een landverrader, dit is met geen enkele argument recht te praten.

Soldaten zijn dus domme pionnen van een regering zonder eigen vrije wil. Je kunt toch zelf nadenken! Als je als soldaat iets moet doen, wat geheel tegen jouw principes ingaat, zou je toch een slappe lul zijn als je het nog zou doen ook. Echt ook heel zwak om je achter een wetboek te verschuilen.
pi_3295622
quote:

[..]

Tja, als je zo gaat beginnen.

Dan valt de mislukte aanslag op Hitler niet goed te praten.
Dan verdiende Oscar Schindler de kogel.
Dan verdienden een aantal duitse generaals de kogel wegens het weigeren Parijs van de kaart te vegen nadat de duitsers de stad uit werden gemept.

pi_3295643
quote:

[..]

Me dunkt dat er genoeg alleen al in dit topic staan. Oorlog is waanzin. En dan is de logische tegenwerping, het is ook soms noodzakelijk, maar dan nog blijft het waanzin. Of het 'recht te praten' is, is dan ook volkomen irrelevant. Dat oorlog soms noodzakelijk kan zijn betekent niet dat je erover kunt praten alsof het een spelletje stratego is, met spelregels waar je je aan moet houden e.d.
Wittgenstein
pi_3295724
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:49 schreef HotTamale het volgende:

[..]

Soldaten zijn dus domme pionnen van een regering zonder eigen vrije wil.

Ergo, in oorlogstijd wordt zelfs van je geeist dat je desnoods je leven geeft.
quote:
Je kunt toch zelf nadenken! Als je als soldaat iets moet doen, wat geheel tegen jouw principes ingaat, zou je toch een slappe lul zijn als je het nog zou doen ook.
Soldaatjes zullen heus wel zelf nadenken, je kan nog altijd deserteren, op desertie staat ook meestal de kogel in oorlogstijd.
quote:
Echt ook heel zwak om je achter een wetboek te verschuilen.
Wie verschuilt zich achter een wetboek?
pi_3295813
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:02 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wie verschuilt zich achter een wetboek?
Jij in elk geval niet, de doodstraf is sinds 1983 volledig afgeschaft, ook voor desertie/landverraad/etc.
Wittgenstein
pi_3295833
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:02 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ergo, in oorlogstijd wordt zelfs van je geeist dat je desnoods je leven geeft.
En als je dat niet wilt, dan NEMEN ze het maar? .

Bah, bah... was jij nou liberaal?

Wittgenstein
  maandag 25 februari 2002 @ 15:16:07 #237
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3295872
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:10 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Jij in elk geval niet, de doodstraf is sinds 1983 volledig afgeschaft, ook voor desertie/landverraad/etc.

Yep.
Helaas.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3295892
[quote]Op maandag 25 februari 2002 15:02 schreef Dr.Nikita het volgende:

Soldaatjes zullen heus wel zelf nadenken, je kan nog altijd deserteren, op desertie staat ook meestal de kogel in oorlogstijd.
[..]

Was jij nou voor of tegen deserteren? Ik ben in de war!

pi_3295899
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:16 schreef X-Ray het volgende:
Yep.
Helaas.
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:12 schreef Koekepan het volgende:
Wittgenstein
  maandag 25 februari 2002 @ 15:24:02 #240
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3295983
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:18 schreef Koekepan het volgende:

[..]

[..]

Jazeker.
Maar geen pacifist en oppertunist.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3296009
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:10 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ja, inderdaad, maar weet jij eigenlijk wat je ex kameraden met je doen? Zeker geen loveparty voor je opzetten.
pi_3296058
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:12 schreef Koekepan het volgende:

[..]

En als je dat niet wilt, dan NEMEN ze het maar? .

Heeft totaal niets met mijn instelling te maken, ik noemde alleen het feit wat iemand zoals PP is voor de Nederlandse staat. Dus, een landverrader.
  maandag 25 februari 2002 @ 15:31:17 #243
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3296099
Die Amerikaan die bij de Taliban vocht is dus ook een 'held'?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3296113
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:24 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Jazeker.
Maar geen pacifist en oppertunist.

Opportunisme heeft hier geen bal mee te maken, dat is gewoon een waardeoordeel over mensen die deserteren, en met 'oorlog is noodzakelijk' hoopte ik ook al duidelijk te maken dat ik geen pacifist ben. Ik ben voor zelfbeschikking en vrijheid van het individu, boven welke staatsbemoeienis dan ook. Blijkbaar ben jij dit niet, en dan ben je dus ook geen liberaal. Dat vind ik eng. Zo de nadruk leggen op verantwoordelijkheid voor jezelf en het eigenbelang eerst, en dan nog van je medeburgers eisen dat ze hun leven voor het belang van de staat stellen. Heel eng.
Wittgenstein
pi_3296138
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:18 schreef HotTamale het volgende:
[quote]Op maandag 25 februari 2002 15:02 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Was jij nou voor of tegen deserteren? Ik ben in de war!

Ik ben tegen elke vorm van geweld, maar mijn eergevoel en kameraadschap gaat zo diep dat ik nooit mijn kameraden zou verraden.
pi_3296161
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:31 schreef X-Ray het volgende:
Die Amerikaan die bij de Taliban vocht is dus ook een 'held'?
Je hebt mij P.P. als het goed is nergens een held zien noemen. Ik doe niet aan waardeoordelen ivm oorlog, anders dan jij.
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:29 schreef Dr.Nikita het volgende:
Heeft totaal niets met mijn instelling te maken,
Het heeft er ALLES mee te maken. Waar sta je voor? Zelfbeschikking van het individu, of een naar fascisme neigende statusmaatschappij waarin de winners voor hun eigenbelang kunnen opkomen en het landsbelang dienen, en de losers omdat ze dat niet kunnen/willen maar links gelegen moeten laten worden? Ik denk het laatste. En dat is eng.
Wittgenstein
pi_3296195
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:33 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik ben tegen elke vorm van geweld, maar mijn eergevoel en kameraadschap gaat zo diep dat ik nooit mijn kameraden zou verraden.

Aha! Als je zo tegen geweld bent, dan moet je je toch kunnen voorstellen dat iemand doordraait in een oorlogssituatie?
Wittgenstein
pi_3296226
quote:

[..]

Hmmm, goed antwoord.
pi_3296241
quote:
Op maandag 25 februari 2002 14:38 schreef milagro het volgende:

[..]

excuses aanvaard!

Ik snap je stellingname ook wel. Het is zoiezo een gevoelig item.

pi_3296242
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:39 schreef HotTamale het volgende:

[..]

Hmmm, goed antwoord.

Dat moet ik toegeven, sympathiek ook. Zo sympathiek dat ik het moeilijk te rijmen vind met die kogel die de staat dan maar door zijn hersenpan zou moeten jagen... is toch ook geweld, niet? Anyway, gotta run
Wittgenstein
pi_3296283
quote:

[..]

Wat vind je dan eigenlijk van de mensen die in 1956 uit Hongarije gevlucht zijn? Hadden die niet moeten blijven om te vechten?
pi_3296288
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:37 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Aha! Als je zo tegen geweld bent, dan moet je je toch kunnen voorstellen dat iemand doordraait in een oorlogssituatie?

Dat doet niets af aan het feit dat PP voor de Nederlandse staat een landverrader is, wat verschillende mensen en ik al diverse malen gepoogd hebben om duidelijk te maken.
pi_3296357
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:16 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Yep.
Helaas.

Jij denkt te zwart wit. Er zijn zeker ten tijde van oorlog enorm veel nuance's waarin je geen duidelijk stellingname kunt nemen.

Er zijn mensen die zeggen dat mensen bestaan die de dood verdienen, er zijn ook mensen zeggen ze die het niet verdienen, kan jij die het niet verdienen weer levend maken???

Ik niet namelijk.

Doodstraf is middeleeuws, ik dacht dat je
Nederland zo graag als een beschaafd land wil zien. En nu stap je enorm terug in de tijd En dan zeg je dat ik consequent moet zijn.

bah.

Met de doodstraf verlaag je de criminaliteit niet (VS heeft dat bewezen). Enorm ouderwetse gedachtengoed. Ik denk liever modern en vertik het stap terug te doen richting middeleeuwen.

GLG

pi_3296372
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:44 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wat vind je dan eigenlijk van de mensen die in 1956 uit Hongarije gevlucht zijn? Hadden die niet moeten blijven om te vechten?

Onzin. Vluchtelingen zijn over het algemeen burgers en geen militairen, dan zou je wijlen Koningin Wilhelmina en gevolg ook kunnen beschuldigen van landverraad.
pi_3296386
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:45 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dat doet niets af aan het feit dat PP voor de Nederlandse staat een landverrader is, wat verschillende mensen en ik al diverse malen gepoogd hebben om duidelijk te maken.

enkel op papier, ik kijk liever verder dan mijn neus lang is en naar de rede waarom.

GLG

pi_3296418
quote:
Op maandag 25 februari 2002 15:49 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Onzin. Vluchtelingen zijn over het algemeen burgers en geen militairen, dan zou je wijlen Koningin Wilhelmina en gevolg ook kunnen beschuldigen van landverraad.

Zij heeft vanuit Engeland verzet gepleegt en het verzet opdrachten gegeven. Tevens was zij ginformeerd over de gang van zaken in Nederland. De enige mogelijkheid om verzet te plegen was te vluchten naar Engeland wat ze aanvankelijk weigerde.

GLG

pi_3296468
intressant hoe gevoelig 'landverraad' ligt bij mensen. Een tweede serie waard voor discussie.

GLG

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')