abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:05:01 #101
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54669880
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:00 schreef SHE het volgende:
Nu was ik al aardig genezen door de levendige proza van MUUS en Yvonne, maar ik begrijp van jullie smeerlappen dat je dus gaat schijten tijdens de bevallen?

Ja daaaaaag
Dat koppie komt op een dusdanige manier door je bekken dat het je darmen als het ware als een tube leeg knijpt...

Dat vertelden ze dan weer wel tijdens de pufles.
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:06:40 #102
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_54669906
Kijk daar had ik dus nou weer geen last van. Heb wel alles wat ik vlak voor de start van de bevalling had gegeten door mijn neus er weer uitgekotst. Dat was bijna net zo pijnlijk als de bevalling zelf
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_54670084
Ik heb tijdens de bevalling van de eerste met een emmer op schoot op de wc gezeten. Het kwam er echt aan 2 kanten uit ja. Gelukkig was ik tijdens de bevalling verder wel leeg qua darminhoud, dus geen poeppraktijken
Saartje
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:31:28 #104
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54670215
Dus resumerend;

- kotsen
- pijn in tieten
- pijnlijke wee
- dagen bevallen
- uitscheuren
- schijten
- nageboortes
- hechtingen
- bloed, veel bloed
- slijmerige kinderen
- lelijke, slijmerige kinderen
- lelijke, slijmerige kinderen die krijsen
- lelijke, slijmerige kinderen die krijsen EN ziek worden
- geen tot weinig sex
- geen tot weinig slaap
- peuter puberteit
- puberteit

Mooi; als iemand mij 1 goede reden zou kunnen geven waarom ik mijzelf dit aan zou moeten doen..dan vernoem ik mijn eerstgeborene naar je!
pi_54670227
Je krijgt er zoveel voor terug
Saartje
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:33:23 #106
3142 m@x
pi_54670236
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:32 schreef Maneki.Neko het volgende:
Je krijgt er zoveel voor terug
Man wat een cliché. Dat kan je vast beter
pi_54670259
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:31 schreef SHE het volgende:
Dus resumerend;

- kotsen
- pijn in tieten
- pijnlijke wee
- dagen bevallen
- uitscheuren
- schijten
- nageboortes
- hechtingen
- bloed, veel bloed
- slijmerige kinderen
- lelijke, slijmerige kinderen
- lelijke, slijmerige kinderen die krijsen
- lelijke, slijmerige kinderen die krijsen EN ziek worden
- geen tot weinig sex
- geen tot weinig slaap
- peuter puberteit
- puberteit

Mooi; als iemand mij 1 goede reden zou kunnen geven waarom ik mijzelf dit aan zou moeten doen..dan vernoem ik mijn eerstgeborene naar je!
Jij gaat een jongetje krijgen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:39:33 #108
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_54670345
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:00 schreef SHE het volgende:
Nu was ik al aardig genezen door de levendige proza van MUUS en Yvonne, maar ik begrijp van jullie smeerlappen dat je dus gaat schijten tijdens de bevallen?

Ja daaaaaag
Een troost, je hebt het zelf niet in de gaten en ze zijn er een kei in om het snel weg te halen..
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:41:04 #109
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54670366
Volgens mij zeggen alle moeders dat gewoon omdat ze niet willen afgaan voor de buitenwereld.
Je moet immers wel een griezelig idiote masochist zijn om vrijwillig deze marteling te ondergaan.
En wat krijg je er nou voor terug?
Een mormel wat op jou lijkt, en nog erger..ook op die flapdrol die bij tijd en wijlen je poes uitlikt.
Het kind schreeuwt, schijt, krijst, kotst, bloed, loopt rood aan, krijgt ademnood, dreint en tiert.
Je bent je vrijheid kwijt, in de meeste gevallen ook je figuur, je doet quasi onverschillig over een huis vol met troep en vieze luchtjes.
Je kunt niet meer spontaan zijn EN je man is je man niet meer...maar die gozer met wie je ooit nachtenlang in de kettingen hing, maar die op dat ene gruwelijke moment zo'n klein glibberig monster uit je kut heeft zien komen en natuurlijk nooit meer ECHT geil zal kunnen worden van dat gat.

Of is datgeen wat je ervoor terugkrijgt het gejengel over kleding? over het vriendje/vriendinnetje wat moet blijven slapen? de -ikdoetochwelwaarikzelfzininheb- fase ?

Ik trap er niet in hoor; je MOET haast wel zeggen dat het iets prachtigs is. Anders zou je immers gewoon voor gek versleten worden!
  zaterdag 17 november 2007 @ 11:41:15 #110
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_54670369
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:31 schreef SHE het volgende:

Zou het gewoon niet doen als ik jou was.
pi_54670983
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:41 schreef SHE het volgende:

-verhaal-
...en na 18 jaar gaan ze pleite en komen ze als je geluk hebt afentoe nog eens bij je langs.
En dáár heb je dan een gruwelijke bevalling voor doorstaan, en je figuur, seksleven en carriere voor opgegegeven. Het is onbegrijpelijk!

Maar goed, ik ga een tikje off-topic

Het lijkt me toch dat al die gruwels van voorbijgaande aard zijn?
Ik weet niet of ik een permanente, totaal gemuteerde, verzakte, gevoelloze kut wil riskeren voor een kóter!
  zaterdag 17 november 2007 @ 12:31:45 #112
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54671192
Om even verder te gaan op de poep tijdens de uitdrijving... Ik vond het fijn! Ja, die is gek, denk je dan!

Maar dat koppie deed zo'n zeer en de ontlasting was zacht, en dan kon ik me daarop focussen en niet op het hoofd en schuren en au-au-au! En daarbij, die mensen hebben wel vaker een drol van dichtbij gezien, worden ze echt niet warm of koud van...

En wij hebben ook een placentafoto. 2 zelfs. die mw uitlegge dat er kalkaanslag op zat ( ) en dat je daar zo goed aan kon zien dat ik een week overtijd was. ik zag alleenmaar zwart, maar dat zal aan mij hebben gelegen. en ze boden idd aan of we het wilden begraven. hebben we niet gedaan. vond het wel "thoughtful", eigenlijk.

Ik had pijnbestrijding niet nodig. Niet om nou stoer te zijn, maar gewoon geen behoefte aan. Ik was ook wel klaar binnen 12 uur (maximale telling, eerst een paar uur voorwerk dus dat telt niet), maar het ging wel prima dat huffen en puffen. ik zat toch in een soort ritme en als je wacht op pijnbestrijding, dan kom je niet in het ritme, waardoor de weeen totaan de pijnbestrijding pijnlijker worden, lijkt me. Maar dat is mijn "humble opinion".
En daarbij had ik een weeenstorm (van 6 naar 10cm in een half uur), waardoor ik zo "high" was van de oxytocine, adrenaline en endorfines, dat ik wrs niet eens de zin "ik wil pijnbestrijding" uit mijn mond had kunne krijgen, als ik het had gewild

[ Bericht 15% gewijzigd door DaviniaHR op 17-11-2007 12:45:50 ]
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 17 november 2007 @ 13:37:36 #113
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54672327
M@x, door jouw verhaal over de placenta moet ik weer denken aan Ab Fab, wanneer ze dat kindje mee willen nemen
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 17 november 2007 @ 15:59:16 #114
103793 kozakken
Living the life
pi_54674596
Maar datgene wat Milagro zegt vind ik heel waar.
Het hangt toch ook van degene tegenover je af welk verhaal je verteld?
pi_54675713
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 18:51 schreef m@x het volgende:
Oh ja, aambeien zo groot als mandarijntjes
Zo groot heb ik ze nog niet meegemaakt, maar ik schrok me wel de apelazarus toen ik ineens bloed zag. Wat ben je dan ineens blij dat het "maar" een aambei is.

Tja en voor de rest. Leuk zal het niet worden. Ik kan me eigenlijk alleen maar bij de andere zwangeren aansluiten: ik ben blij dat ik voorbereid ben, in hoeverre je je kan voorbereiden.

Als we in Nederland ons seksleven open en bloot mogen bespreken, mag het gevolg daarvan dan ook gewoon besproken worden? Ik lees ook rustig mee in bevallingsverhalen om alvast een idee te krijgen van de ellende tijdens en na de bevalling. Misschien ga je je dan ten onrechte druk maken, maar beter goed beslagen het ijs op hoor!
pi_54675766
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 11:06 schreef m@x het volgende:
Kijk daar had ik dus nou weer geen last van. Heb wel alles wat ik vlak voor de start van de bevalling had gegeten door mijn neus er weer uitgekotst. Dat was bijna net zo pijnlijk als de bevalling zelf
Och, dat doe ik nu al, pinda's zijn het pijnlijkst
pi_54676510
Hoe komt het dat je door je neus kotst?
pi_54676546
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 10:48 schreef Brighteyes het volgende:
Hebbes!
Van de vrouwen, voor Boebiedoe, ter ondersteuning!

Althans... dat is eentje ervan. Er zijn er wel meer, maar ik weet even niet hoe ik die zou kunnen vinden.
[..]

dankje, ik ga het even lezen nu..
pi_54676622
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:48 schreef liesell het volgende:
Geen idee, ik heb het ook wel eens gehad. Weet niet meer hoe het kwam...
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_54676804
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 12:20 schreef cinnamongirl het volgende:
Het lijkt me toch dat al die gruwels van voorbijgaande aard zijn?
Natuurlijk, maar is de ene gruwel over, dan zijn de volgende twee al weer begonnen. En dat gaat 18 jaar lang zo door. Als je mazzel hebt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_54683985
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 17:48 schreef liesell het volgende:
Bij mij ligt het aan de hoek waarin je boven het toilet hangt en de rotgang waarmee de boel naar buiten komt. Als ik iets te ver voorover buig en er zit veel druk achter, dan gaat een deel mijn neus in. Kotsen is al niet fijn, maar dat is echt verschrikkelijk (duurt ook even voordat alles weer uit je neus is enzo )
pi_54684780
Marlieske ik denk dat mensen het over je denken omdat je er altijd maar op hamert dat een ks geen pretje is en zeker niet makkelijker dan een gewone bevalling. Dat standpunt is al een poosje duidelijk en misschien moet je eens met iemand gaan praten om het te verwerken ofzo want er is niemand die zegt dat een ks makkelijker is alleen jij denkt dat op een of andere manier dat ik/wij dat denken.

En ja ik heb 11 uur met persweeen en volledige ontsluiting gelegen (na een autorit) en een klemme baby in het geboortekanaal die niet meer voor of achteruit kon door een foutje van de gyn's dus ruilen??? Uiteindelijk subtotaal en een knip en een vacuum en door een verkeerde ruggenprik uitval was ze er en 50% een jaar naar dato incontinent. Naweeen, ontstekingsremmers, koorts en ga zo maar door!!!!

Sorry maar ik hoor je dit om de haverklap naar boven slingeren en volgens mij zit het je heel erg dwars.

Ontopic:

Gevulde met water doorgeknipte maandverbandjes op je gehavende onderkant. Alles in bed moeten doen 6 keer douchen met hulp om te kunnen plassen, linkerbeen niet meer kunnen gebruiken de eerste 15 dagen, je kind niet zelf kunnen verzorgen alleen maar bv geven omdat je bedpatient ben. En nog veel meer...

Wat ik niet wist trouwens ook niet van Fok (verder zo'n beetje alles van Fok) dat je hechtingen er onder douche uitspoelen na verloop van tijd. Schrok me de eerste keer rot...

Verder kijk er toch niet met een rotgevoel op terug omdat wij ondanks alle problemen samen zo heel rustig zijn gebleven tot aan het hechten. Daar ging het pas echt mis en daar werd mijn lief voor het eerst echt boos.

Mensen die echt heel naast me staan hebben het hele verhaal gehoord ook omdat we officieel in het klachtencircuit zijn gestapt en andere mensen krijgen en beknopte versie varierend van het was lastig tot wat meer details.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mibos op 17-11-2007 23:14:53 ]
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
  zondag 18 november 2007 @ 10:26:47 #123
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_54689447
Ik denk ook dat het verstandig is om met iemand te praten over een bevalling. Sowieso, maar vooral als bepaalde gebeurtenissen je zo dwarszitten. Dit zeg ik niet alleen voor marlieske, ook voor eventuele anderen. Het kan namelijk echt opluchten!
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  zondag 18 november 2007 @ 11:41:34 #124
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54690303
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 23:14 schreef milagro het volgende:

[..]

"wilt u ms de nageboorte zien"
NOU NEE, HOOR, DANK U.. een beetje vertederd naar zo'n ranzige moederkoek knipperen "oh schat, zullen we hem in de tuin begraven?" ja, heerlijk, moederkoek in de tuin, met een kat die dacht dat hij een hond was
Ik heb ook bedankt, waarop de arts beteuterd zei "Maahaar het was het huisje van de beeeeeeebie!? ".

Ja en? hij heeft nu een nieuw huis.

En ze vond het al helemaal raar dat mijn vriend de navelstreng niet door hoefde te knippen geloof ik.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_54690400
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:41 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik heb ook bedankt, waarop de arts beteuterd zei "Maahaar het was het huisje van de beeeeeeebie!? ".
Dat zei onze vlos ook. En ik heel dom: Ja daar had hij ook niet voor gekozen he?!?
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_54690432
oh de vader van hier wilde dat niet , de navelstreng doorknippen, die zat sowieso de hele bevalling lang met zijn rug naar mijn onderlijf gekeerd"om maar geen mental image for life te krijgen van mijn doorgaans zo bevallig vooronder

wilt u de navelstreng doorknippen?
Uhm, (the what?) k ben Engels, ik spreek een beetje Netherlands "
okay...(insert "bedankt voor deze nuttige info" blik) , maar wilt u het doen?
ik wil NIET het doen! ik word dizzy, dank u wel.

zo ongeveer

"oh het hoofdje!! meneer milagro, kijk eens! het hoofdje!"
"yeah I can see it from here, thanks! " <witwegtreksmiley>
  zondag 18 november 2007 @ 12:23:33 #127
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54691001
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 23:09 schreef Mibos het volgende:

Wat ik niet wist trouwens ook niet van Fok (verder zo'n beetje alles van Fok) dat je hechtingen er onder douche uitspoelen na verloop van tijd. Schrok me de eerste keer rot...
Idd ja! Helemaal vergeten! Sta je daar opeens met zo'n wit draadje tussen je vingers

Gister weer verhaal verteld, en vriendin wilde echt alles weten. ter voorbereiding voor zichzelf, of zo. ze is nog niet zwanger, en wellicht verminderd vruhtbaar, maar toch houdt die bevalling haar erg bezig...
was wel raar om na drie mnd weer het hele verhaal te vertellen. en nog steeds krijg ik het er niet chronologisch uit.
  zondag 18 november 2007 @ 12:24:50 #128
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54691023
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:49 schreef milagro het volgende:

..ik wil NIET het doen!
Nou, het scenario was exact gelijk hier hoor, minus het schattige accent dan

Ook leuk: Ik gillend, na 20 uur weeen:"Stan..... DOE IETS!! ! "

Met als reactie, "Ik heb 9 maanden geleden al wat gedaan liefje, nu is het jouw beurt! "
pi_54691035
quote:
Op zondag 18 november 2007 10:26 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik denk ook dat het verstandig is om met iemand te praten over een bevalling. Sowieso, maar vooral als bepaalde gebeurtenissen je zo dwarszitten. Dit zeg ik niet alleen voor marlieske, ook voor eventuele anderen. Het kan namelijk echt opluchten!
Helemaal mee eens, het heeft mij ook geholpen om het verhaal op een rij te krijgen.. De eerste dag waren het losse flarden, maar door het vaker te vertellen kwamen de herinneringen beter tevoorschijn en dan kan je alles ook een beter plaatsje geven.
pi_54691068
quote:
Op zondag 18 november 2007 12:24 schreef Vivi het volgende:

Met als reactie, "Ik heb 9 maanden geleden al wat gedaan liefje, nu is het jouw beurt! "

Liefde
pi_54694009
Hier geen taboe denk ik. Men wilde het hele verhaal horen, incl details.
Ik was wel blij dat ik wist van een vriendin dat je stolsels kunt verliezen ter grootte van een tennisbal. ik schrok er natuurlijk wel van. En idd die stomme hechtingen en het spoelen na/tijdens het plassen. Dat viel me wel tegen, hoelang dat nog zeer deed. Ik was ervan overtuigd dat het nooit meer goed zou komen. Gelukkig is het weel goed gekomen.
pi_54694230
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:49 schreef milagro het volgende:
oh de vader van hier wilde dat niet , de navelstreng doorknippen, die zat sowieso de hele bevalling lang met zijn rug naar mijn onderlijf gekeerd"om maar geen mental image for life te krijgen van mijn doorgaans zo bevallig vooronder

wilt u de navelstreng doorknippen?
Uhm, (the what?) k ben Engels, ik spreek een beetje Netherlands "
okay...(insert "bedankt voor deze nuttige info" blik) , maar wilt u het doen?
ik wil NIET het doen! ik word dizzy, dank u wel.

zo ongeveer

"oh het hoofdje!! meneer milagro, kijk eens! het hoofdje!"
"yeah I can see it from here, thanks! " <witwegtreksmiley>
Mijn man heeft alles gezien en ook de navelstreng door mogen en willen knippen maar ik heb nog nooit een neger zo wit zien weg trekken als toen de knip werd gezet. De verloskundige zei nog tegen mijn man "u kunt beter even niet kijken" en wat doet ie; kijken. Volgens mij heeft hij een mental image for life van dat beeld.
pi_54694361
quote:
Op zondag 18 november 2007 12:24 schreef Vivi het volgende:

[..]

Als ik weer een beetje bij zinnen was had ik hem alsnog vermoord

Mijn wederhelft toen ik zei dat ik moest persen; 'dat kan niet, de vk heeft gezegd pas morgenochtend terug te komen om te kijken'
Saartje
pi_54694577
Ik kan via googlen er zo 123 niet veel over vinden; komt het vaak voor, scheuren of inknippen en vervolgens hechten? Is het meer regel dan uitzondering, 50/50 of soms?
En hoe jonger en hoe beter de conditie hoe minder kans op scheuren of ingeknipt worden?
pi_54694676
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:10 schreef Faja-Lobi het volgende:

[..]

Mijn man heeft alles gezien en ook de navelstreng door mogen en willen knippen maar ik heb nog nooit een neger zo wit zien weg trekken als toen de knip werd gezet. De verloskundige zei nog tegen mijn man "u kunt beter even niet kijken" en wat doet ie; kijken. Volgens mij heeft hij een mental image for life van dat beeld.
dat lijkt me ook naar, ik zei nog zo NIET kijken!!!

wij hebben het enkel van "horen"... dat knerpende geluid van de knip
pi_54694682
Het komt heel vaak voor, dat weet ik wel. Ik denk dat je blij mag zijn als je geen scheur of knip hebt. Ik had een behoorlijk goede conditie en was redelijk jong, maar wel behoorlijk gehavend. Als je ouder bent, krijg je wel minder strepen op je buik. Het ligt er ook aan hoe snel het gaat. Als het heel snel gaat, heb je meer kans op scheuren. En ik 'luisterde' niet naar de vk toen die zei rustiger te doen en niet meer te persen. Had ik toen wel bovennatuurlijke krachten gehad om rustig te blijven, dan was ik misschien niet gescheurd.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54694718
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:26 schreef liesell het volgende:
Ik kan via googlen er zo 123 niet veel over vinden; komt het vaak voor, scheuren of inknippen en vervolgens hechten? Is het meer regel dan uitzondering, 50/50 of soms?
En hoe jonger en hoe beter de conditie hoe minder kans op scheuren of ingeknipt worden?
volgens mij ligt het vooral aan de duur van het eruit persen, de kracht vd moeder die tekort schiet na verloop van tijd, en op een bepaald moment móet het kind er echt NU uit, en vooral met prematuren wordt er dan sneller geknipt, dacht ik althans
pi_54694808
Het knippen ligt ook aan de arts/vk. Sommigen knippen sneller dan anderen. Kleine scheurtjes schijnen sneller te genezen dan een knip, maar dan moet het wel de goede kant op scheuren natuurlijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54695044
Mijn obstetrie en gynaecologie handboek zegt:
Bij 20% van de bevallingen in de eerste lijn(thuis of poliklinisch) wordt een episiotomie gemaakt, bij bevallingen in de 2 lijn(geindiceerde ziekenhuisbevalling) 50%.

Als er geen knip wordt gezet, blijft bij 56% van de barende het perineum intact, treedt bij 43% een eerste of tweede graadsruptuur op en onstaat bij slechts 0,5% een 3e graadsruptuur (totaalruptuur).
Een episiotomie beschermt niet tegen een totaal ruptuur.

Dus als je in het ziekenhuis bevalt heb je 50% kans op een knip. Zo niet heb je ongeveer 50% kans om uit te scheuren... Dus zo'n 25% kans om heel te blijven.
Als je thuis bevalt heb je 20% kans op een knip, zo niet dan ongeveer 50% kans om uit te scheuren. Dus zo'n 40% kans om heel te blijven.
  zondag 18 november 2007 @ 16:04:36 #140
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54695419
Ik ben geknipt na 20 minuten persen, omdat de baby het steeds zwaarder kreeg. De hartslag viel soms helemaal weg tijdens een wee.
Ik heb trouwens twee knippen gehad, de eerste was niet goed en toen kwam die schaar wéér tevoorschijn .
Mijn vriend vond dat ook het gruwelijkste moment van de hele bevalling, hahaha.

Ze hebben me trouwens flink te pakken gehad met die schaar, ze zijn 3 kwartier bezig geweest me weer dicht te naaien en ik heb twee weken zowat niet kunnen zitten. De kraamhulp merkte op dat ze nog nooit zo'n blauwe onderkant had gezien .

Over een taboe op de bevalling: mensen krijgen bij mij zoveel te horen als ze willen. Als ze naar details vragen, horen ze details. Vragen ze alleen maar hoe het was, dan vertel ik ze kort en krachtig, dat het kort maar krachtig was . (in 6 uur bevallen)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_54696147
quote:
Op zondag 18 november 2007 11:41 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik zou moeite hebben om een arts die zoiets zegt überhaupt serieus te nemen.
  zondag 18 november 2007 @ 16:34:34 #142
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54696183
quote:
Op zondag 18 november 2007 15:46 schreef p_iglet het volgende:
Dus als je in het ziekenhuis bevalt heb je 50% kans op een knip. Zo niet heb je ongeveer 50% kans om uit te scheuren... Dus zo'n 25% kans om heel te blijven.
Als je thuis bevalt heb je 20% kans op een knip, zo niet dan ongeveer 50% kans om uit te scheuren. Dus zo'n 40% kans om heel te blijven.
Dit onderschrijft wel de stelling dat er in een ziekenhuis eerder naar extra hulpmiddelen wordt gegrepen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54696240
Nou hebben mensen die op medische indicatie bevallen, die indicatie waarschijnlijk niet voor niets..

Voor poliklinische bevallingen met behulp van een verloskundige zijn de cijfers zoals bij thuisbevallingen.
  zondag 18 november 2007 @ 16:37:54 #144
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54696280
quote:
Op zondag 18 november 2007 16:34 schreef E.T. het volgende:

[..]

Dit onderschrijft wel de stelling dat er in een ziekenhuis eerder naar extra hulpmiddelen wordt gegrepen
Nee toch? In het voorbeeld wordt gesproken over medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen, niet over mensen die "voor de fun" in het ziekenhuis bevallen. Dan is er meestal dus toch al iets meer aan de hand en lijkt het mij logisch dat er dús vaker ingegrepen wordt.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  zondag 18 november 2007 @ 16:40:58 #145
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54696359
ik had idd 'geindiceerd' over het hoofd gezien
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_54696396
Vriendinnetje is verloskundige in opleiding dus heb al heel wat sappige verhalen gehoord
  zondag 18 november 2007 @ 17:09:32 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54697099
Ze vertelden hier trouwens wel dat ze idd scheuren verkiezen boven knippen omdat het eerste sneller zou helen, maar als ze denken dat het idd de verkeerde kant op scheurt oid, dan grijpen ze in.
pi_54697230
ik heb denk ik toch liever knippen dan.
bij scheuren kiest de scheur de weg van de minste weerstand, en is dus niet te voorzien waar dat heen leidt , bij een weloverwogen knip is het dus .. weloverwogen.

even to be sure to be sure, de knip voel je dus, nu ja ik dan, helemaal niets van.
hoe dat met scheuren zit, weet ik niet
pi_54697326
Scheuren voel je ook niet. Geloof ik, weet het niet meer zeker
Saartje
pi_54697448
Hoe kun je dat nou niet voelen, als iemand een stuk uit je doos knipt?
pi_54697482
Probeer het eens uit zou ik zeggen
Saartje
  zondag 18 november 2007 @ 17:25:46 #152
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54697540
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:22 schreef Isegrim het volgende:
Ze doen dat vaak op het hoogtepunt van een wee...
Tel maar uit hoe zeer die krengen doen dus.

Milagro, dat was ook mijn gedachte hoor... dat knippen beter was omdat scheuren zo ongecontroleerd was.
pi_54697670
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:22 schreef Isegrim het volgende:
je 'voelt' het wel, maar het doet geen zeer
de huid staat dan zo strak, en ze doen het in een wee, zoals gezegd al..
ik herinner me iig het geluid en de opluchting want toen kwam meneertje er ook zó uit , met een grote gil van mij en ik was zo "rustig" aan het lijden de hele tijd, het moment van JA, dáár is ie dan echt! kwam er echt een hele AAAAAAAAAAAAAH van mij dat je denkt "ben ik dat die daar zo gilt?"
pi_54697746
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:25 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ze doen dat vaak op het hoogtepunt van een wee...
Tel maar uit hoe zeer die krengen doen dus.
Echt, dat ze daar nou nog niks moderners op gevonden hebben.
  zondag 18 november 2007 @ 17:51:20 #155
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54698235
Ik heb ook niks van die knip(pen ) gevoeld. Ook niet van het hechten trouwens. De rest echter..
pi_54698272
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:33 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Echt, dat ze daar nou nog niks moderners op gevonden hebben.
Wat dan? Preventief operatief wijdermaken van dat gat?
Saartje
pi_54698301
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:52 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

Wat dan? Preventief operatief wijdermaken van dat gat?
Nee, ik doelde meer op dat hele weeëngedoe en eigenlijk dat hele bevallen.
  zondag 18 november 2007 @ 17:53:47 #158
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54698310
Je kind opkweken in een genetisch gemanipuleerde 100.000 maal vergrootte tuinboon?
pi_54698339
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:53 schreef Vivi het volgende:
Je kind opkweken in een genetisch gemanipuleerde 100.000 maal vergrootte tuinboon?
Zoiets bijvoorbeeld. Paar keer per week water geven en klaar is Kees.
  zondag 18 november 2007 @ 17:56:39 #160
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54698381
Kun je niet gewoon om een ks vragen?
pi_54698476
ja, met een incisie, en in plaats van snede, een scheur, dan gaat de wondgenezing ook weer sneller
  zondag 18 november 2007 @ 18:04:33 #162
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54698521
Ik werd verdoofd voor de knip. Dat was voor mij serieus het ergste moment tijdens de bevalling. Kwamen ze eraan met een werkelijk reusachtige naald .
Die ze dus tijdens een wee in mijn muts prikten, en leegspoten.
Dit was het enige moment tijdens mijn bevalling dat ik heb gegild. En hoe.
Wat deed dat ONTZETTEND pijn

Van de knip(pen) zelf heb ik verder niks gevoeld, maar het hechten na die tijd deed wel weer pijn. Lekker hoor als ze met een naald keer op keer door je muts heen prikken terwijl de verdoving niet op alle plaatsen werkte. En dat drie kwartier lang .
pi_54698686
Oef zeg, en dan ook nog dat het je ergste moment was tijdens de bevalling
en toen je eenmaal verdoofd was, was dat dan superplaatselijk voor het knipgedeelte? Meestal straalt het verder door toch, met verdovingen?
De rest voelde je nog wel ?
pi_54698689
Van het knippen heb ik niks gemerkt, maar heb een spuit voorbij zien komen. Dus vermoed dat ik verdoofd ben, heb er alleen geen prik gevoeld. En van het scheuren heb ik ook niks gemerkt. Had dus ook niet door hoe ernstig het was. Ik moest wel een half uur na de bevalling richting de OK gebracht worden om daar te hechten (omdat het goed en netjes moest gebeuren), dan heb je toch al het idee dat het serieus is. En als de gyn ook nog zegt dat je aan flarden ligt (=totaalruptuur). Dan vraag ik me soms nog af waarom ik daar niks van het gevoelt.
Maar het passeren van het hoofd was wel flink branderig. En het aanbrengen van de vacuumpomp was 3 keer behoorlijk pijnlijk. Dat is toch wel een lomp apparaat..
pi_54698752
Dit is iets dat ik dus echt niet eerder wist; ik dacht dat inknippen/scheuren echt bij uitzondering gebeurde!

Toch wel een wrede fout van moeder natuur, het rekt wel, maar scheurt óók.
  zondag 18 november 2007 @ 18:16:34 #166
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54698783
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:11 schreef liesell het volgende:
Oef zeg, en dan ook nog dat het je ergste moment was tijdens de bevalling
en toen je eenmaal verdoofd was, was dat dan superplaatselijk voor het knipgedeelte? Meestal straalt het verder door toch, met verdovingen?
De rest voelde je nog wel ?
Die prik deed bij mij echt het meest zeer. Zo'n korte, felle, venijnige pijn. Een spuit in je toch al zo gevoelige muts.
Misschien klink ik nu heel zweverig, maar de rest van de pijn tijdens je bevalling, daar leef je min of meer naartoe, daar groei je naartoe (ik tenminste wel). Die prik paste daar totaal niet tussen.

Die verdoving is echt heel plaatselijk hoor, je voelt verder alles nog , Zelfs het hechten dus, dat voelde ik op vrijwel alle plaatsen. Maar ja, er zijn ergere dingen, ik heb een goede bevalling gehad.
  zondag 18 november 2007 @ 18:17:49 #167
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54698813
Ik zei het vanmiddag nog (sorry FOT mannen ), die hele bevalling etc. geloof ik wel, dat doet zeer, dat weet je, maar dat hechten na afloop lijkt mij nou echt een van de ergste dingen. Daar kan ik me nou wel al een soort van druk over maken.
  zondag 18 november 2007 @ 18:18:52 #168
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54698838
Ik heb er helemaal niks van gevoeld hoor...dus dat kan ook
pi_54698869
Ja hoe moet dat dan vroeger geweest zijn..
Of het gescheurde ook goed geneest zonder hechten en wat er gebeurde als er niet gescheurd werd met de baby en de moeder.
  zondag 18 november 2007 @ 18:21:14 #170
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54698886
En zo heeft iedereen weer andere ervaringen .

Je kunt er vooraf echt niks van zeggen, hoe je de bevalling zult ervaren. Je moet het maar gewoon over je heen laten komen .
pi_54698892
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:17 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zei het vanmiddag nog (sorry FOT mannen ), die hele bevalling etc. geloof ik wel, dat doet zeer, dat weet je, maar dat hechten na afloop lijkt mij nou echt een van de ergste dingen. Daar kan ik me nou wel al een soort van druk over maken.
niet doen, want de opluchting overwint het dan, hoor... ja, het kan zeer doen, maar dat is dan meer een constatering dan een iets moeten doorstaan.. je bent zoooo blij dat je kindje er is, het gezwoeg over, eindelijk dat ledikantje gevuld gaat worden, het eindelijk allemaal echt gaat beginnen, dan kan dat er ook nog wel effe bij.
pi_54698981
En dan heb je zo'n kraamhulp die tijdnes het hechten vraagt of ze de kleine even over zal nemen omdat ze bang is dat je hem fijn knijpt. Afblijven is van mij
Liefde
  Jubileum moderator zondag 18 november 2007 @ 18:27:41 #173
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_54699016
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:17 schreef Brighteyes het volgende:
Zou me er niet al te druk over maken hoor BE, ik heb er werkelijk niets van gevoeld. Eva werd uit voorzorg uit mijn handen gerukt, ze waren vast bang dat ik haar zou fijndrukken ofzo, en ik heb alleen maar met argusogen gevolgd wat ze met haar gingen doen. Ze deden de looptest, ze wogen haar, ze deden haar in bad, en van dat hele hechten heb ik niets meegekregen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 18 november 2007 @ 18:29:18 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54699048
Je kunt ook nog scheuren als je al geknipt bent hoor!
Zo'n tang is immers een fors apparaat dat naar binnen gewerkt moet worden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 18 november 2007 @ 18:30:58 #175
3142 m@x
pi_54699085
Of je scheurt gewoon niet. Dat is natuurlijk ook nog een optie
  zondag 18 november 2007 @ 18:31:25 #176
108648 cattie
lieve moeder
pi_54699096
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:29 schreef Moonah het volgende:
Je kunt ook nog scheuren als je al geknipt bent hoor!
Zo'n tang is immers een fors apparaat dat naar binnen gewerkt moet worden.
Idem dito met betrekking tot de vacuumpomp..
Maar dan vooral vooral naar binnen inscheuren, een vaginawandruptuur.
  zondag 18 november 2007 @ 18:32:10 #177
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54699119
Ik belde mijn ouders terwijl ik gehecht werd. Mijn dochter werd op dat moment gewassen e.d.

"Hoi, jullie zijn <AU> opa en oma!" "Ja net 20 minuten geleden <AU>!" "Alles is <HOE LANG DUURT DIT GVD NOG >, nee alles is prima hoor!"
  zondag 18 november 2007 @ 18:32:21 #178
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54699124
Moonah! Heerlijk verkwikkend bericht!
Maar gelukkig is m@x er nog!

Enneh Milagro en Lois, ik moet het ook maar gewoon 'lekker' over me heen laten komen. Voorlopig kan ik niet wachten tot het zover is, dus het valt wel mee met die zenuwen hoor.
  zondag 18 november 2007 @ 18:35:41 #179
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54699203
Ik heb trouwens niet het idee dat er een taboe rust op bevallingsverhalen.

Mss wél op het mogelijke poepgedeelte ervan.
Ik heb erg moeten lachen over het genot dat Davinia ervoer bij het poepen tijdens haar bevalling.
En wat jij schreef Lois, over angst om te poepen na je bevalling is voor mij erg herkenbaar
Omdat ik dus ook in mijn anus was gehecht, was ik vreselijk bang om te poepen. Gevolg, ik hield het dus onbewust tegen. Krijg je obstipatie. Na een dag of wat kreeg ik laxeermiddelen. Toen ik vervolgens een keer Thies lag te voeden in bed voelde ik ineens iets vreemds. Ik wist niet precies wat er gebeurde. Ik was het gevoel en de controle over mijn sluitspier kwijt en bleek dus in bed gepoept te hebben.

Zo. Weer iets voor op het lijstje van SHE.
  zondag 18 november 2007 @ 18:37:56 #180
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54699260
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:31 schreef cattie het volgende:
Maar dan vooral vooral naar binnen inscheuren, een vaginawandruptuur.
Oh ja, tnx voor de aanvulling Cattie.
Knip, scheur tot aan de anus en scheur een centimeter of 4 naar binnen toe.

En BE, niet zeuren, je hóeft niet op dit topic te klikken hoor!
  zondag 18 november 2007 @ 18:38:49 #181
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54699292
Oh, en ter geruststelling, tóch ziet mijn doos er weer allerbeminnelijkst uit hoor.
pi_54699321
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:32 schreef Brighteyes het volgende:
Moonah! Heerlijk verkwikkend bericht!
Maar gelukkig is m@x er nog!

Enneh Milagro en Lois, ik moet het ook maar gewoon 'lekker' over me heen laten komen. Voorlopig kan ik niet wachten tot het zover is, dus het valt wel mee met die zenuwen hoor.
mooi, want ik was van tevoren echt best bang voor alles, zat een keer op een feestje effe alleen, komt een (toen voor mij) stuk oudere echtgenote van een collega naast me zitten, en toen vroeg ze de vraag die je mij nooit moet stellen als ik niet helemaal hunky dory ben "gaat het allemaal wel?" dan komen geheid de

de dingen waar ik bang voor was, die vielen mee, en de onverwachte 'calamiteiten' waren dus onverwacht en overvielen me dus dusdanig dat ik er eigenlijk nauwelijks benul van had, het enige dat ik dacht en mezelf toe mantra-de was "het moet eruit, het moet eruit , het moet er NU uit" en hoe dat dan moest, maakte me niet uit, knip maar, mijn een biet, ik kan niet meer, het moet er uit!!!
pi_54699356
Ik ben bij de tweede ondanks een stortbevalling trouwens niet ingescheurd. het hoeft dus niet per se
Saartje
pi_54699727
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:38 schreef Moonah het volgende:
Oh, en ter geruststelling, tóch ziet mijn doos er weer allerbeminnelijkst uit hoor.

je hebt er iedere maand een foto van gemaakt zeker, en in een "progress" album geplakt
kun je ze effe uploaden in het K & W forum
pi_54699824
Ik heb dezelfde avond nog laxeerende tabletjes gekregen. Niet zo heel sterk, dus het duurde nog 3 dagen voordat er actie was. Maar daarna bleek de dosering wel iet te hoog te zijn, incl gevolgen.. Snel maar beneden gedaan toen het kon, maar daarna nog een poos in lichtere dosering blijven gebruiken, omdat ik eigenlijk niet zonder durfde..
pi_54700255
Elke keer als ik had gepoept ging ik meteen in bad. Had geen idee hoe ik het schoon moest krijgen na de bevalling (stomme aambeien) terwijl alles zo verschrikkelijk trok daarbeneden. Ik heb de eerste dagen dus veel in bad gezeten, een laagje water van 15 cm ofzo met wilde kastanjebadschuim erin om de hechtingen zachter te maken. Magneet is zich een keer verschrokken toen hij thuis kwam omdat hij mij niet kon vinden en ik niet ver kon zijn een paar dagen na de bevalling. Merlijn had ik lekker in zijn bedje gedaan en die sliep en ik meteen in bad gegaan om de boel lekker te verzachten.

Ik was ook én gescheurd én geknipt. De knip staat me nog het meeste bij omdat ik toen met mijn benen in die beugels lag en de vacuum klaarstond om ingebracht te worden. Stond daar de gyn met zijn mooie glimmende schaar. Het leek zo dicht bij. Omdat ik de persweeën door de ruggeprik toch niet voelde (op een klein beetje drukken na) heb ik even gewacht tot de volgende pers, even verwerken wat er zo dicht glimmend bij me stond. Ik had er verder geen moeite mee omdat ik toch nog geen pijn had. Heb ook geen verdoving bij het hechten gehad, volgens mijn hebben ze toen gewoon de ruggeprik weer even iets omhoog gedraaid.

Ach de verhalen heb ik zo vaak naverteld, nog steeds trouwens. Hier gelukkig geen taboe.

[ Bericht 2% gewijzigd door Randa_v op 18-11-2007 19:28:05 ]
  zondag 18 november 2007 @ 19:23:32 #187
11682 Moonah
Jolie femme
pi_54700340
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:57 schreef milagro het volgende:

[..]

je hebt er iedere maand een foto van gemaakt zeker, en in een "progress" album geplakt
kun je ze effe uploaden in het K & W forum
Of een dozentopic starten.
  zondag 18 november 2007 @ 19:48:54 #188
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_54701047
Ik heb de knip wel gevoeld, er was te weinig tijd om hem op een wee te doen, Demi moest er meteen uit.
En het deed wel pijn maar het was echt heel kort, dus voor ik in de gaten had dat het'zo'n pijn deed was het alweer over gelukkig, daardoor geen trauma's van een knip, aan mijn kant dan, mijn man heeft er nog steeds nachtmerries van.
  zondag 18 november 2007 @ 19:52:01 #189
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54701146
quote:
Op zondag 18 november 2007 17:56 schreef SHE het volgende:
Kun je niet gewoon om een ks vragen?
Zeg, jij wilde ze toch niet zei je eerder vandaag nog?
  zondag 18 november 2007 @ 20:07:22 #190
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54701508
quote:
Op zondag 18 november 2007 19:23 schreef Moonah het volgende:

[..]

Of een dozentopic starten.
Dat is er al hoor

Ja, dat lijkt me nog eens leuk, van die net geknipte/uitgescheurde dozen posten daar
pi_54701673
ieuw, ik heb zelf ook pas na 2 weken durven kijken.. Heel voorzichtig met een spiegeltje. Zal ik kijken, of toch maar niet, of toch maar wel, of toch maar niet, of toch maar wel, etc..

Dit topic begint toch wel wat eng te worden.. Zou bijna bang worden voor de 2e. Terwijl de ik de 1e ook over zou doen, en me dat een uitgescheurde muts heeft opgeleverd..
pi_54701833
Van de knip (zonder verdoving) niks gevoeld, maar toen ze zei dat ze zou gaan knippen moest ik wel gelijk denken aan iets wat ik volgens mij hier las, dat het zou klinken als knippen in een stuk kipfilet ofzoiets.
Ik lag te luisteren, maar toen kwam die wee en heb ik denk ik mn aandacht daarop gericht, want ik heb het niet gehoord. De verdoving achteraf viel me best mee en het hechten ook wel.
Ging de verloskundige er nog even 2 over doen omdat ze niet tevreden was .

[ Bericht 2% gewijzigd door Nijna op 18-11-2007 20:22:35 ]
Fake it till you make it...
pi_54701911
Ik moet zeggen dat die taboes om de bevalling mij weinig doen al mag ik over een paar maanden ook bevallen. Ik had juist met de taboes weinig moeite, wel fijn als je er wel met je omgeving over kan praten. Van de placenta hebben we ook gewoon foto's gemaakt toen het werd gevraagt of we het wilde. Of ik het wilde terug zien op foto zagen we daarna wel weer.

Over de gescheurde muts, ik was zo blij met de rieten zittingen in de eetkamerstoelen die wij hebben, want net in het midden is het wat lager zat beter voor de hechtingen dan een gewone stoel. Heb ook vrij vlug gekeken hoe het daarbeneden nu uitzag, maar meer dan streepje was er toen al niet meer te zien. Heb het idee dat het er nu tijdens de zwangerschap erger uit ziet dan na de bevalling. Door de zwangerschap is het nl. helemaal dik en opgezet.
pi_54702400
Ik heb die hele placenta niet gezien. Die was er vrij rap, volgens mij voordat Chris terug was van de onderzoekstafel (5-10 min). En daarna was het even Chris knuffelen , ouders bellen en op naar de OK..
Mis hem ook niet echt ofzo
  zondag 18 november 2007 @ 21:54:56 #195
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_54704341
quote:
Op zondag 18 november 2007 18:32 schreef MaLo het volgende:
Ik belde mijn ouders terwijl ik gehecht werd. Mijn dochter werd op dat moment gewassen e.d.

"Hoi, jullie zijn <AU> opa en oma!" "Ja net 20 minuten geleden <AU>!" "Alles is <HOE LANG DUURT DIT GVD NOG >, nee alles is prima hoor!"

Sorry, maar dat is echt onwijs grappig!!

Ik heb niets gehoord of gevoeld van de knip, was ook tijdens een wee, en dat deed al zeer genoeg. Waar eli was tijdens het hechten? geen idee miss idd die testjes en wegen en zo. weet niet meer...
pi_54706476
Wat ik vooraf wist:
-dat het godverdoms veel pijn doet (omgeving en forum)
-dat je kan scheuren of geknipt worden (forum en korte mededeling in bevallingsverhalen van omgeving, gynaecologe sprak over 75% van de vrouwen bij een eerstgeborene)
-dat je kan poepen tijdens je bevalling (forum, taboe dus hier )
-dat je weken vloeit (forum,taboe dus hier)
-dat je aambeien krijgt tijdens je zwangerschap en dat lastig is bij het persen (omgeving)

Wat ik niet wist:
-dat je kan overgeven tijdens je bevalling (en vaak)
-dat je al leeggepoept kan zijn voor je moet beginnen persen (was ergens wel een opluchting)
-dat een knip schuin gezet wordt
-dat je ook vanbinnen kan scheuren
-dat je dagen niet meer kan poepen en het dus ook niet goed durft door die knip, zelfs als je maar een kleintje (3 hechtingen) hebt
-dat aambeien ook pas na de bevalling kunnen komen

Een bevallingsverhaal hier in mijn omgeving gaat als volgt: water gebroken, naar ziekenhuis, weëen, scheur/knip, baby na zoveel uur op de wereld. Vrij summier dus, geen details over gore smurrie en bloedverlies ed.

Ik stond altijd heel nuchter naar bevallen toe: "ja, dat doet pijn natuurlijk, maar je moet wel, dat hoort nu eenmaal bij zwanger zijn". Tot ik dus ingeleid werd en na 6 cm ontsluiting (en slechts 5u weëen) een ruggenprik kreeg. Ik was helemaal van de wereld, had geen besef meer van wie nu wel of niet in de kamer was of wat ik aan het doen was.

Gek genoeg, als ik hier verhalen lees, vind ik het zelfs jammer dat ik bevallen niet op een natuurlijke manier heb ervaren. Hoe weëen die uit zichzelf beginnen en gestaag feller worden voelen, welke houdingen helpen om een wee op te vangen, hoe een perswee voelt, hoe het zetten van het hoofdje voelt... dat soort dingen heb ik wel gemist.
De weëen kwamen vrij snel vrij stevig door, ik moest het grootste deel van de tijd aan de CTG blijven liggen, op mijn linkerzij (waardoor die weëen voor mij slechter op te vangen waren), ik heb tegen mijn voornemen in toch verdoving genomen etc... beetje jammer achteraf. Voor een tweede hoop ik dat het helemaal anders mag gaan.

Natuurlijk is de hele bevalcultuur anders hier in België: thuis bevallen is de uitzondering, over een ruggenprik wordt niet moeilijk gedaan (wordt door vroedvrouw gevraagd of je er eventueel één wilt), andere vormen van verdoving waren in mijn ziekenhuis niet mogelijk (terwijl ik hier toch enkele andere vormen van pijnbestrijding in het ziekenhuis meen gelezen te hebben), een knip is vrij standaard en je blijft doorgaans 5 dagen in het ziekenhuis (en veel vrouwen vinden dat nog leuk ook! Ik niet in elk geval, ben er dan ook korter gebleven).

En ja, als mensen vragen hoe de bevalling is gegaan, vertel ik niet meer dan het volgende: ingeleid om 8u30 's morgens, weëen kwamen op, (veel) pijn gehad en daardoor moeten overgeven, ruggeprik om 13u30 en 2u later na enkele keren persen (op aangeven van vroedvrouw, want ik voelde de weëen nauwelijks door de prik die nog doorwerkte, ook al was die al afgekoppeld) was mijn dochter er.
Ik vertel niks over het leegpoepen, de knip (tenzij het een vrouw is die zelf bevallen is en erom vraagt), de smurrie van je baby op jou (ze bleek achteraf op mij gepoept te hebben), het navloeien en de weeïge geur ervan, het loslaten van draadjes van de knip... dat is allemaal te intiem voor mij om te delen en wat heb je eraan als je zelf nog niet bevallen bent. (en zelfs dan, wat heb je eraan als je wel bevallen bent, elke vrouw ervaart het weer anders)
  maandag 19 november 2007 @ 09:12:11 #197
156412 hestria
erg gastvrij
pi_54710458
poep tijdens het persen heb ik gelukkig niet gehad, kan ook komen dat ik daarvoor 2 uur op de wc gezeten had. Van het inschreuren heb ik niks gemerkt, ben op 3 plaatsen ingescheurt, waarvan 1 in de schaamlippen (ja hoe krijg je het voro elkaar), ook hechten heb ik nauwelijks gevoelt, ze sproeide er eerst een prikkende vloeistof op, en daarna ging ze hechten, voelde wel dat ze met een naald bezig was maar voelde geen echte pijn, ook gelukkig daarna weinig last gehad. Trouwens een tipje, ga de eerste dagen niet lastig doen met een bakje water op de toilet, maar ga gewoon onder de douche, veel makkelijker en prettiger. vond trouwens de prik in me been(om placenta geboren te laten worden/ en het drukken op mijn buik ook voor de placenta) veel vervelender.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_54710722
Nou ik vond het eigenlijk allemaal best meevallen. Tuurlijk bevallen is niet mijn hobby, maar na alle gruwelijke horrorverhalen was dit maar een klein horrorverhaaltje.

's Middags nog naar de kinderboerderij geweest en wezen shoppen. Donderdagavond nog op een terrasje gezeten met beginnende weeen die ik aanzag voor rugpijn. Volgens de verloskundige herken je altijd een wee, maar dat bleek dus niet zo te zijn En vrijdagmorgen na een nacht heftigere weeen toch maar de verloskundige langs laten komen (natuurlijk niet te vroeg bellen want dat is zo lullig voor haar) en toen als een speer naar het ziekenhuis omdat mijn vliezen al een paar dagen gebroken waren. Dat vond ik eigenlijk het allermoeilijkste moment omdat je zo bang bent dat er iets met de baby is. Uiteindelijk om 11 uur in het ziekenhuis aangekomen waar alles oke was met de baby en daar is ze om 21.28 geboren met de vacuumpomp. Niks geen knip en maar een miniscuul scheurtje waar ik zowel voor als na die tijd niks van heb gevoeld. Ook de twee kleine hechtinkjes niet gevoeld want toen had ik net mijn kleine meissie in mijn armen..

Wat wel erg tegenviel was dat de weeen niet sterker werden en ik dus een infuus met opwekker kreeg. Dit was echter niet helemaal goed aangesloten dus ik heb bijna 2 uur voor Piet snot zitten persen en moest uiteindelijk wat hulp van de vacuum krijgen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Stiemie op 19-11-2007 09:45:37 ]
pi_54712052
quote:
Op maandag 19 november 2007 09:12 schreef hestria het volgende:
vond trouwens de prik in me been(om placenta geboren te laten worden/ en het drukken op mijn buik ook voor de placenta) veel vervelender.
Oh, was die spuit na de bevalling daarvoor? Ze zeiden al dat ik even een prikje kreeg, en er verdween een naald in mijn bovenbeen, maar ik dacht dat het misschien iets van ijzer (voor veel bloed verloren) was..
Heb me er niet echt mee bezig gehouden. Was blij dat Chris er was, en maakte me zorgen omdat een grijzig tintje had direct na mijn geboorte en hij in de onderzoekskamer ernaast werd geholpen.

En mijn darmen en blaas sloegen ook op hol tijdens de eerste paar cm ontsluiting. Was dus leeg tegen de tijd dat ik naar het zkh moest..
  maandag 19 november 2007 @ 12:06:52 #200
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_54713507
Vanuit een male-point-of-view vertel ik niet alle bloederige details.
Ik vertel meestal wel dat ik er bij was en mezelf dwong met een bemoedigende blik weer op te kijken zodra ik net meest afschuwelijke beelden 'beneden' had gezien. Op zich was het best interessant, maar het geluid van het geknip zal ik nooit meer vergeten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')