quote:Global crash imminent, warns expert
A sharp downward correction is due in the global markets as real estate, stocks and energy soar to record highs, warned a leading expert on the opening day at this year's Dubai International Financial Centre (DIFC) Week.
Even as emerging markets like China, India and Brazil careen ahead at voracious growth rates, the speculative "bubbles" arising in the markets could cause a major global recession, cautioned Robert Shiller, the Stanley B. Resor Professor of Economics at Yale University, at yesterday's event.
"Perhaps we have gotten a little too confident in the global economic growth," said Shiller. "The problem is high oil, stock and real estate prices. I believe that a substantial part is speculative bubble thinking. We have gotten too confident of the prices in these markets," he said.
Oil prices, driven partly by demand from the rampant economic expansion of emerging markets, are flirting with all time record prices, even when adjusted for the devaluing of the U.S. dollar, in which oil is almost universally priced.
Housing too has been boosted to obscene highs on the back of the liquidity glut caused by low interest rates around the turn of the century and by speculative buying. Shiller pointed to the increase in long term home prices in the Netherlands, Norway and the U.S. to illustrate the precarious position the markets have been elevated to.
Now that the global credit crunch has all but dried up the lending and borrowing frenzy that fueled these price run-ups, the markets could face troubled times ahead.
"The unwinding of these markets is the most serious risk facing these markets today," Shiller said.
The confidence of consumers and investors has steadily eroded as they buckle under the pressure of these record high prices, according to measures taken by the Yale School of Management Stock Market Crash Confidence Index and its Market Valuation Confidence Index.
Shiller also pointed to the futures market, such as that of the CME in Chicago, which now predicts a major, ongoing decline over the coming four years.
DIFC Week runs until November 23 and features presentations from a host of economic leaders including Dr. Nasser Saidi, Larry Summers, Jeffery Sachs and Freakonomics author, Steven Levitt.
bron
Het is te hopen dat er ooit een 'In Europa deel II" komt, wat een prachtboek is dat zeg!quote:Op dinsdag 20 november 2007 23:41 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Jep. Over honderd jaar, als de achterkleinzoon van Geert Mak In Europa deel II heeft geschreven, zal blijken hoe Europa in het begin van de eenentwintigste eeuw door onmacht en een stelletje hele hebberige en domme Amerikanen, gedwongen werd in de marche te leven, na een een half eeuw van pure rijkdom. Wat als het Hooggerechtshof van de VS in december 2000, gewoon toekomstig Nobelprijswinnaar Al Gore had gekozen als leider van de wereld. Ik hoop dat de opperrechter zich nu enorm kut voelt...
Populistische vertaling voor niet-techneuten (inclusief mijzelf): 'als je zegt dat je een fonds beheert ter waarde van X, met een hele goede rating, en dat wordt ge-down-graded naar een veul lagere rating, dan moet je geld bijstorten. Als dat fonds heel groot is moet je heel veel geld bijstorten. Als dat fonds Echt Heel Groot is, zou dat wel eens kunnen betekenen dat failliet gaan goedkoper is.'quote:The rumor is that ACA is trying to renegotiate its credit swaps. ACA filed a 10Q saying that its auditors say it cannot post the required collateral if its credit rating is downgraded:
As discussed in Note 16 to the condensed consolidated interim financial statements, on November 9, 2007 Standard & Poor’s Rating Services (“S&P”) placed its financial strength rating of ACA Financial Guaranty Corporation (“ACA FG”), a wholly owned subsidiary of the Company, on “CreditWatch with negative implications”. Should S&P ultimately downgrade ACA FG’s financial strength rating below “A-”, under the existing terms of the Company’s insured credit swap transactions, the company would be required to post collateral based on the fair value of the insured credit swaps as of the date of posting. The failure to post collateral would be an event of default, resulting in a termination payment in an amount approximately equal to the collateral call. This termination payment would give rise to a claim under the related ACA FG insurance policy. Based on current fair values, neither the Company nor ACA Financial Guaranty would have the ability to post such collateral or make such termination payments.
quote:Op dinsdag 20 november 2007 23:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De chinezen beginnen nu echt te zweten. [afbeelding]
Ron Paul 2008quote:Op woensdag 21 november 2007 16:46 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
Zouden de Amerikanen zich hier zelf ook zorgen om maken? En wanneer zouden ze dan in gaan grijpen, weten jullie of er presidentskandidaten zijn die hier iets mee willen doen?
Denk je echt dat 't ook maar iets uitmaakt wie er Bush opvolgt?quote:
Ik denk echt dat Ron een behoorlijk verschil kan maken jaquote:Op woensdag 21 november 2007 17:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Denk je echt dat 't ook maar iets uitmaakt wie er Bush opvolgt?
De Amerikanen zelf hebben er (nog) niet zoveel last van. Nu heeft het zelfs behoorlijk wat voordelen voor de Amerikaanse economie, maar het moet niet veel erger worden.quote:Op woensdag 21 november 2007 16:46 schreef fluitbekzeenaald het volgende:
Zouden de Amerikanen zich hier zelf ook zorgen om maken? En wanneer zouden ze dan in gaan grijpen, weten jullie of er presidentskandidaten zijn die hier iets mee willen doen?
Paul blijft is nog steeds piepklein in de polls, dus ik schat zijn kansen microscopisch in. En dan nog, een president kan niet in zijn eentje een complete economie vernietigen of redden...quote:Op woensdag 21 november 2007 17:57 schreef Equinix het volgende:
[..]
Ik denk echt dat Ron een behoorlijk verschil kan maken ja,.
De Dollar gaat ongetwijfeld nog een heel stuk lager, maar ik zie de kans van de Dollar het meest gunstig in de handen van Ron Paul,.
De vraag is wat gaat er tegen Ron gedaan worden als hij te populair wordt,.
Denk je echt dat zoiets als de crash van '29 en de daaropvolgende Great Depression nog eens zou kunnen gebeuren? Er zijn sinds die tijd natuurlijk veel beveiligingen in de economie aangebracht om het risico op herhaling te voorkomen.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vraag me af welk effect een eventuele recessie daar zal hebben op de presidentsverkiezingen. Wil Amerika er ooit nog bovenop komen na een supercrash, dan moeten de kandidaten voor het eerst sinds lange tijd eerlijk zijn in de dure consequenties van het consuminderen.
Als iedereen lekker blind op die beveiligingen vertrouwd blijft het risico op een crash even groot.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:55 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Denk je echt dat zoiets als de crash van '29 en de daaropvolgende Great Depression nog eens zou kunnen gebeuren? Er zijn sinds die tijd natuurlijk veel beveiligingen in de economie aangebracht om het risico op herhaling te voorkomen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar spannende tijden zijn 't zeker.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:55 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Denk je echt dat zoiets als de crash van '29 en de daaropvolgende Great Depression nog eens zou kunnen gebeuren? Er zijn sinds die tijd natuurlijk veel beveiligingen in de economie aangebracht om het risico op herhaling te voorkomen.
Depressie is misschien niet meer te vermijden, maar ik denk niet dat het zo erg zal worden als toen, en dat ze er nu dus ook wel weer bovenop zullen komen.
Deze beveiligingen zijn zojuist verwijderd.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als iedereen lekker blind op die beveiligingen vertrouwd blijft het risico op een crash even groot.
Wikiquote:On November 7, 2007, the NYSE confirmed that the exchange has scrapped this rule as of November 2[1]. The reason given for the rule's elimination was its ineffectiveness in curbing market volatility
Ik denk idd niet globaal. Er zijn nu ook veel meer economieën dan alleen de VS en Europa. Ik denk dat met name de VS genaaid is.. en de rest in mindere mate.quote:Op woensdag 21 november 2007 19:55 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Depressie is misschien niet meer te vermijden, maar ik denk niet dat het zo erg zal worden als toen, en dat ze er nu dus ook wel weer bovenop zullen komen.
Ik vertrouw die ''polls'' niet echt. Juist die polls laten geloven dat ron geen schijn van kans maakt terwijl hij vaak gezamelijke debatten wint en op internet ongekend populair is.quote:Op woensdag 21 november 2007 18:50 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Paul blijft is nog steeds piepklein in de polls, dus ik schat zijn kansen microscopisch in. En dan nog, een president kan niet in zijn eentje een complete economie vernietigen of redden...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |