abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54741677
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Liefde is niet intentioneel en kan ons dus geen intentie geven. Misschien dat je hier iets leuks recursiefs op kunt bedenken, maar het doet niet echt terzake; de Christelijke god is een gepersonificeerde god, en daar heb ik het nu over. Het Christendom biedt geen wezenlijk nut aan het leven.
Dat is niet waar. De Gnostische tak van het Christendom gelooft bijvoorbeeld ook niet in een gepersonificeerde God. Dat die tak vakkundig door de Rooms Katholieke tak is verketterd en uitgeroeid doet daar niets af. Het is net als muziek; de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54741736
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:19 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is niet waar. De Gnostische tak van het Christendom gelooft bijvoorbeeld ook niet in een gepersonificeerde God. Dat die tak vakkundig door de Rooms Katholieke tak is verketterd en uitgeroeid doet daar niets af. Het is net als muziek; de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
Als je gelooft dat TMF en MTV muziek hebben 'uitgevonden' en de christelijke gnostiek vervolgens haar eigen draai eraan heeft gegeven, klopt die omschrijving wel redelijk ja.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  dinsdag 20 november 2007 @ 17:25:43 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_54741807
quote:
Whatever.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 november 2007 @ 17:26:59 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54741836
quote:
de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
Wie zijn dan de Calvijn en de Thomas van Aquino van MTV en TMF?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54741854
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:22 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Als je gelooft dat TMF en MTV muziek hebben 'uitgevonden' en de christelijke gnostiek vervolgens haar eigen draai eraan heeft gegeven, klopt die omschrijving wel redelijk ja.
Jazekers, de vroeg Christelijke kerk gaf er niet haar eigen draai aan, da's allemaal authentiek wat er op die concilies is beslist ! De absolute waarheid ! En gnostici zijn ketters ! Branden zullen ze !

Enzo!

pi_54741965
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jazekers, de vroeg Christelijke kerk gaf er niet haar eigen draai aan, da's allemaal authentiek wat er op die concilies is beslist ! De absolute waarheid ! En gnostici zijn ketters ! Branden zullen ze !
Haushofer, dit soort schreeuwerige reacties verwacht ik niet van jou, ik had je altijd wat hoger zitten.

Maar goed, het feit is dat het apostolische christendom ouder is dan het gnostische christendom. Daar doelde ik op. Het romantische idee dat het gnostische christendom eigenlijk het echte christelijke geloof is, is niet historisch accuraat.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_54742226
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Haushofer, dit soort schreeuwerige reacties verwacht ik niet van jou, ik had je altijd wat hoger zitten.

Maar goed, het feit is dat het apostolische christendom ouder is dan het gnostische christendom. Daar doelde ik op. Het romantische idee dat het gnostische christendom eigenlijk het echte christelijke geloof is, is niet historisch accuraat.
Volgens die redenering is het Christendom ook een verdraaiing van het Jodendom. Waar het om gaat is dat het Christelijk geloof op legio manieren kan worden geinterpreteerd, en dit ook gebeurd. Je kunt dus niet zeggen dat HET Christendom gelooft in een gepersonificeerde God.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_54742633
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:44 schreef Seneca het volgende:

[..]

Volgens die redenering is het Christendom ook een verdraaiing van het Jodendom. Waar het om gaat is dat het Christelijk geloof op legio manieren kan worden geinterpreteerd, en dit ook gebeurd. Je kunt dus niet zeggen dat HET Christendom gelooft in een gepersonificeerde God.
Tuurlijk wel.
Als je alleen statements mag maken op basis van 'unanimiteit', zijn we nergens meer.

Dan mag je ook niet meer zeggen dat:
- De wetenschap 'zegt' dat het heelal miljarden jaren oud is, er zijn namelijk wetenschappers die dit niet geloven.
- De historische-wetenschap meent dat de holocaust echt gebeurd is. Er zijn namelijk 'historici' die dit niet geloven.

In de tijd van het NT probeerde gnostische stromingen overal de lokale godsdiensten hun 'eigen' te maken. Ze veranderden de radicale en "gevaarlijke" leer van Jezus in een mystieke, anti-feministische leer die gemakkelijker zou assimileren in het Romeinse Rijk.
Het is geen authentieke christelijke stroming gebaseerd op de leer van Jezus, maar een verdraaiing daarvan.
pi_54742804
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 17:17 schreef speknek het volgende:

[..]
Het Christendom biedt geen wezenlijk nut aan het leven.
Wie/wat geeft dat volgens jou wel?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  dinsdag 20 november 2007 @ 18:14:29 #130
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_54742912
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 18:02 schreef koningdavid het volgende:
In de tijd van het NT probeerde gnostische stromingen overal de lokale godsdiensten hun 'eigen' te maken. Ze veranderden de radicale en "gevaarlijke" leer van Jezus in een mystieke, anti-feministische leer die gemakkelijker zou assimileren in het Romeinse Rijk.
Het is geen authentieke christelijke stroming gebaseerd op de leer van Jezus, maar een verdraaiing daarvan.
Anti-feministisch? Jeetje! Dat zouden streng-protestanten zoals de SGP of Katholieken waar vrouwen vast het ambt van priester mogen bekleden vast nóóit doen.

En lokale godsdiensten eigen maken? 25 december is echt de geboortedatum van Christus! Natuurlijk! En Katholieke heiligen zijn ook nooit voortgekomen uit lokale godsdiensten, noch is de Kerstboom niet-Christelijk van oorsprong.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_54743752
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 18:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Anti-feministisch? Jeetje! Dat zouden streng-protestanten zoals de SGP of Katholieken waar vrouwen vast het ambt van priester mogen bekleden vast nóóit doen.
Het anti-feminisme van de gnostici ging nog een stukje verder hoor. Zie bijvoorbeeld deze "quote" van Jezus uit het gnostische Evangelie van Thomas:
quote:
Thomas 114:
Simon Petrus zei tot hen: Laat Maria van ons weggaan want vrouwen zijn het leven niet waardig.
Jezus zei: Zie, ikzelf zal haar leiden om haar mannelijk te maken opdat zij ook een levende geest kan worden gelijk jullie mannen. Want elke vrouw die zichzelf mannelijk maakt, zal het Koninkrijk binnengaan.
quote:
En lokale godsdiensten eigen maken? 25 december is echt de geboortedatum van Christus! Natuurlijk!
Nee? Jezus is ergens in mei geboren waarschijnlijk.
quote:
En Katholieke heiligen zijn ook nooit voortgekomen uit lokale godsdiensten, noch is de Kerstboom niet-Christelijk van oorsprong.
Je punt is? Boeit mij lekker wat voor tradities de Roomse kerk allemaal van heidense godsdiensten gejat heeft. Dit raakt allemaal niet de kern van het christelijk geloof.
Wat de 'christelijke gnostici' deden ging veel verder dan het opnieuw invullen van feestdagen. Zij veranderden de leer van Jezus, zij gooiden het hele OT overboord, ze bedachten allemaal fantasierijke verhalen over Jezus die vogels van klei laat vliegen, etc.

Ze verdraaiden het hele authentieke christelijk geloof en probeerden er een soort Grieks-mystieke religie van te maken dat nog maar weinig met Jezus Christus te maken heeft.
  dinsdag 20 november 2007 @ 19:13:27 #132
8369 speknek
Another day another slay
pi_54744272
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 18:10 schreef Dwerfion het volgende:
Wie/wat geeft dat volgens jou wel?
Niemand/niets inderdaad. Maar er zijn op zich mensen die iets intelligenters hebben bedacht dan de willekeur van een godheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_54749537
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 13:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het is heel simpel.

De zondvloed is vanuit naturalistisch perspectief gezien pure genocide.
Maar als je kijkt en gelooft in 'the bigger picture' zie je dat het wellicht het leven heeft gered van miljarden mensen.
Zoals Seneca zegt: god als een soort George Bush dus. "The world now is a safer place."

En, nu ik erover nadenk: met dezelfde fake-argumenten: over massavernietigingswapens beginnen, terwijl de tegenstander nog geen stop uit een wasbak kan trekken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54751226
quote:

[..]

En lokale godsdiensten eigen maken? 25 december is echt de geboortedatum van Christus! Natuurlijk! En Katholieke heiligen zijn ook nooit voortgekomen uit lokale godsdiensten, noch is de Kerstboom niet-Christelijk van oorsprong.
Grappig. Een vriendin van mij wist me te melden, dat op het Concilie van Trente besloten is dat vrouwen een ziel hebben. En waarom? Als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen neuken met dieren. En bestialiteit bedrijven door mannen was nog erger dan vrouwen een ziel te geven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_54754865
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zoals Seneca zegt: god als een soort George Bush dus. "The world now is a safer place."

En, nu ik erover nadenk: met dezelfde fake-argumenten: over massavernietigingswapens beginnen, terwijl de tegenstander nog geen stop uit een wasbak kan trekken.
Wederom een slechte vergelijking.

De 'rechtvaardigen' (Noach en zijn clan) zijn niet te vergelijken met de VS maar eerder met een klein landje omringt door een overmacht aan slechte, vijandige volkeren die veel en veel machtiger waren dan Noach en zijn family.
pi_54754877
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 23:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Grappig. Een vriendin van mij wist me te melden, dat op het Concilie van Trente besloten is dat vrouwen een ziel hebben. En waarom? Als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen neuken met dieren. En bestialiteit bedrijven door mannen was nog erger dan vrouwen een ziel te geven.
Geloof niet alles wat je vrienden zeggen a.u.b. Wat een onzin.
pi_54755262
quote:
Op woensdag 21 november 2007 10:02 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Geloof niet alles wat je vrienden zeggen a.u.b. Wat een onzin.
Zo ongeloofwaardig vind ik die redenatie anders niet. Zo werd er vroeger ook gedacht dat er op het zuidelijk halfrond geen mensen woonden. Men dacht namelijk dat het rond de evenaar te warm was voor mensen om te overleven. Maar als dat zo zou zijn, dan zou de opdracht van Jezus om het evangelie over de hele mensheid te verspreiden onuitvoerbaar zijn. En omdat de bijbel het niet mis kon hebben, moest het Zuidelijk halfrond dus wel onbevolkt zijn.

Voordat je ook dit verhaal weer afdoet als onzin: dit komt uit een universitair college wetenschapsgeschiedenis
pi_54755271
quote:
Op dinsdag 20 november 2007 22:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Precisely my point

En: wie niet in mij gelooft, is tegen mij
pi_54755328
quote:
Op woensdag 21 november 2007 10:27 schreef Seneca het volgende:

[..]

Zo ongeloofwaardig vind ik die redenatie anders niet. Zo werd er vroeger ook gedacht dat er op het zuidelijk halfrond geen mensen woonden. Men dacht namelijk dat het rond de evenaar te warm was voor mensen om te overleven. Maar als dat zo zou zijn, dan zou de opdracht van Jezus om het evangelie over de hele mensheid te verspreiden onuitvoerbaar zijn. En omdat de bijbel het niet mis kon hebben, moest het Zuidelijk halfrond dus wel onbevolkt zijn.

Voordat je ook dit verhaal weer afdoet als onzin: dit komt uit een universitair college wetenschapsgeschiedenis
Prima. Maar wat heeft dit met die borrelpraat van Kees22 te maken dat op het concilie van Trente werd besloten dat vrouwen een ziel hebben?
pi_54755445
quote:
Op woensdag 21 november 2007 10:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Prima. Maar wat heeft dit met die borrelpraat van Kees22 te maken dat op het concilie van Trente werd besloten dat vrouwen een ziel hebben?
Tja, je doet het af als onzin. Ik vraag me af of dat wel zo is, en geef een voorbeeld van de rare denkwijze van de kerk om uit te leggen waar die twijfel vandaan komt.

Maar goed, ik kan moeilijk verwachten dat jij bewijs gaat leveren dat dit NIET waar is. Kees22 stelt, dus hopelijk komt hij met bewijzen voor z'n stelling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')