Dat is niet waar. De Gnostische tak van het Christendom gelooft bijvoorbeeld ook niet in een gepersonificeerde God. Dat die tak vakkundig door de Rooms Katholieke tak is verketterd en uitgeroeid doet daar niets af. Het is net als muziek; de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Liefde is niet intentioneel en kan ons dus geen intentie geven. Misschien dat je hier iets leuks recursiefs op kunt bedenken, maar het doet niet echt terzake; de Christelijke god is een gepersonificeerde god, en daar heb ik het nu over. Het Christendom biedt geen wezenlijk nut aan het leven.
Als je gelooft dat TMF en MTV muziek hebben 'uitgevonden' en de christelijke gnostiek vervolgens haar eigen draai eraan heeft gegeven, klopt die omschrijving wel redelijk ja.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:19 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat is niet waar. De Gnostische tak van het Christendom gelooft bijvoorbeeld ook niet in een gepersonificeerde God. Dat die tak vakkundig door de Rooms Katholieke tak is verketterd en uitgeroeid doet daar niets af. Het is net als muziek; de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
Whatever.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:19 schreef Seneca het volgende:
Dat is niet waar. De Gnostische tak van het Christendom gelooft bijvoorbeeld ook niet in een gepersonificeerde God. Dat die tak vakkundig door de Rooms Katholieke tak is verketterd en uitgeroeid doet daar niets af. Het is net als muziek; de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
Wie zijn dan de Calvijn en de Thomas van Aquino van MTV en TMF?quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:19 schreef Seneca het volgende:
de Rooms Katholieke en Protestantse kerk zijn een beetje de MTV en TMF van het Christendom.
Jazekers, de vroeg Christelijke kerk gaf er niet haar eigen draai aan, da's allemaal authentiek wat er op die concilies is beslist ! De absolute waarheid ! En gnostici zijn ketters ! Branden zullen ze !quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Als je gelooft dat TMF en MTV muziek hebben 'uitgevonden' en de christelijke gnostiek vervolgens haar eigen draai eraan heeft gegeven, klopt die omschrijving wel redelijk ja.
Haushofer, dit soort schreeuwerige reacties verwacht ik niet van jou, ik had je altijd wat hoger zitten.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jazekers, de vroeg Christelijke kerk gaf er niet haar eigen draai aan, da's allemaal authentiek wat er op die concilies is beslist ! De absolute waarheid ! En gnostici zijn ketters ! Branden zullen ze !
Volgens die redenering is het Christendom ook een verdraaiing van het Jodendom. Waar het om gaat is dat het Christelijk geloof op legio manieren kan worden geinterpreteerd, en dit ook gebeurd. Je kunt dus niet zeggen dat HET Christendom gelooft in een gepersonificeerde God.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Haushofer, dit soort schreeuwerige reacties verwacht ik niet van jou, ik had je altijd wat hoger zitten.
Maar goed, het feit is dat het apostolische christendom ouder is dan het gnostische christendom. Daar doelde ik op. Het romantische idee dat het gnostische christendom eigenlijk het echte christelijke geloof is, is niet historisch accuraat.
Tuurlijk wel.quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:44 schreef Seneca het volgende:
[..]
Volgens die redenering is het Christendom ook een verdraaiing van het Jodendom. Waar het om gaat is dat het Christelijk geloof op legio manieren kan worden geinterpreteerd, en dit ook gebeurd. Je kunt dus niet zeggen dat HET Christendom gelooft in een gepersonificeerde God.
Wie/wat geeft dat volgens jou wel?quote:Op dinsdag 20 november 2007 17:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Het Christendom biedt geen wezenlijk nut aan het leven.
Anti-feministisch? Jeetje! Dat zouden streng-protestanten zoals de SGP of Katholieken waar vrouwen vast het ambt van priester mogen bekleden vast nóóit doen.quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:02 schreef koningdavid het volgende:
In de tijd van het NT probeerde gnostische stromingen overal de lokale godsdiensten hun 'eigen' te maken. Ze veranderden de radicale en "gevaarlijke" leer van Jezus in een mystieke, anti-feministische leer die gemakkelijker zou assimileren in het Romeinse Rijk.
Het is geen authentieke christelijke stroming gebaseerd op de leer van Jezus, maar een verdraaiing daarvan.
Het anti-feminisme van de gnostici ging nog een stukje verder hoor. Zie bijvoorbeeld deze "quote" van Jezus uit het gnostische Evangelie van Thomas:quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Anti-feministisch? Jeetje! Dat zouden streng-protestanten zoals de SGP of Katholieken waar vrouwen vast het ambt van priester mogen bekleden vast nóóit doen.
quote:Thomas 114:
Simon Petrus zei tot hen: Laat Maria van ons weggaan want vrouwen zijn het leven niet waardig.
Jezus zei: Zie, ikzelf zal haar leiden om haar mannelijk te maken opdat zij ook een levende geest kan worden gelijk jullie mannen. Want elke vrouw die zichzelf mannelijk maakt, zal het Koninkrijk binnengaan.
Nee? Jezus is ergens in mei geboren waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:14 schreef Iblis het volgende:
En lokale godsdiensten eigen maken? 25 december is echt de geboortedatum van Christus! Natuurlijk!
Je punt is? Boeit mij lekker wat voor tradities de Roomse kerk allemaal van heidense godsdiensten gejat heeft. Dit raakt allemaal niet de kern van het christelijk geloof.quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:14 schreef Iblis het volgende:
En Katholieke heiligen zijn ook nooit voortgekomen uit lokale godsdiensten, noch is de Kerstboom niet-Christelijk van oorsprong.
Niemand/niets inderdaad. Maar er zijn op zich mensen die iets intelligenters hebben bedacht dan de willekeur van een godheid.quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:10 schreef Dwerfion het volgende:
Wie/wat geeft dat volgens jou wel?
Zoals Seneca zegt: god als een soort George Bush dus. "The world now is a safer place."quote:Op dinsdag 20 november 2007 13:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Het is heel simpel.
De zondvloed is vanuit naturalistisch perspectief gezien pure genocide.
Maar als je kijkt en gelooft in 'the bigger picture' zie je dat het wellicht het leven heeft gered van miljarden mensen.
Grappig. Een vriendin van mij wist me te melden, dat op het Concilie van Trente besloten is dat vrouwen een ziel hebben. En waarom? Als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen neuken met dieren. En bestialiteit bedrijven door mannen was nog erger dan vrouwen een ziel te geven.quote:Op dinsdag 20 november 2007 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Anti-feministisch? Jeetje! Dat zouden streng-protestanten zoals de SGP of Katholieken waar vrouwen vast het ambt van priester mogen bekleden vast nóóit doen.
En lokale godsdiensten eigen maken? 25 december is echt de geboortedatum van Christus! Natuurlijk! En Katholieke heiligen zijn ook nooit voortgekomen uit lokale godsdiensten, noch is de Kerstboom niet-Christelijk van oorsprong.
Wederom een slechte vergelijking.quote:Op dinsdag 20 november 2007 22:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals Seneca zegt: god als een soort George Bush dus. "The world now is a safer place."
En, nu ik erover nadenk: met dezelfde fake-argumenten: over massavernietigingswapens beginnen, terwijl de tegenstander nog geen stop uit een wasbak kan trekken.
Geloof niet alles wat je vrienden zeggen a.u.b. Wat een onzin.quote:Op dinsdag 20 november 2007 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Grappig. Een vriendin van mij wist me te melden, dat op het Concilie van Trente besloten is dat vrouwen een ziel hebben. En waarom? Als vrouwen geen ziel zouden hebben, zouden mannen neuken met dieren. En bestialiteit bedrijven door mannen was nog erger dan vrouwen een ziel te geven.
Zo ongeloofwaardig vind ik die redenatie anders niet. Zo werd er vroeger ook gedacht dat er op het zuidelijk halfrond geen mensen woonden. Men dacht namelijk dat het rond de evenaar te warm was voor mensen om te overleven. Maar als dat zo zou zijn, dan zou de opdracht van Jezus om het evangelie over de hele mensheid te verspreiden onuitvoerbaar zijn. En omdat de bijbel het niet mis kon hebben, moest het Zuidelijk halfrond dus wel onbevolkt zijn.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geloof niet alles wat je vrienden zeggen a.u.b. Wat een onzin.![]()
Precisely my pointquote:Op dinsdag 20 november 2007 22:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals Seneca zegt: god als een soort George Bush dus. "The world now is a safer place."
En, nu ik erover nadenk: met dezelfde fake-argumenten: over massavernietigingswapens beginnen, terwijl de tegenstander nog geen stop uit een wasbak kan trekken.
Prima. Maar wat heeft dit met die borrelpraat van Kees22 te maken dat op het concilie van Trente werd besloten dat vrouwen een ziel hebben?quote:Op woensdag 21 november 2007 10:27 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zo ongeloofwaardig vind ik die redenatie anders niet. Zo werd er vroeger ook gedacht dat er op het zuidelijk halfrond geen mensen woonden. Men dacht namelijk dat het rond de evenaar te warm was voor mensen om te overleven. Maar als dat zo zou zijn, dan zou de opdracht van Jezus om het evangelie over de hele mensheid te verspreiden onuitvoerbaar zijn. En omdat de bijbel het niet mis kon hebben, moest het Zuidelijk halfrond dus wel onbevolkt zijn.
Voordat je ook dit verhaal weer afdoet als onzin: dit komt uit een universitair college wetenschapsgeschiedenis
Tja, je doet het af als onzin. Ik vraag me af of dat wel zo is, en geef een voorbeeld van de rare denkwijze van de kerk om uit te leggen waar die twijfel vandaan komt.quote:Op woensdag 21 november 2007 10:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima. Maar wat heeft dit met die borrelpraat van Kees22 te maken dat op het concilie van Trente werd besloten dat vrouwen een ziel hebben?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |