quote:De Top 2000 is een radioprogramma van het Nederlandse station Radio 2 en wordt sinds 1999 uitgezonden aan het eind van elk jaar. De uitzending begint om 0:00 uur op tweede Kerstdag en gaat non-stop door tot 0:00 uur op Oudjaarsnacht. Bovendien worden alle nummers het hele volgende jaar in wisselende volgorde via het DAB- en Internetkanaal Top 2000 uitgezonden.
Tussen kerst en oud en nieuw worden de 2000 populairste platen aller tijden gedraaid. Wat de populairste platen zijn wordt door de luisteraars bepaald, door middel van een stemming op internet. De nummer 1 was tussen 1999 en 2004 het nummer Bohemian Rhapsody van Queen. In 2005 stond het nummer 'Avond' van Boudewijn de Groot op nummer 1, maar in 2006 heeft Queen de nummer 1 positie herwonnen.
Stemmenquote:De Top 2000 was in 1999 onderdeel van de activiteiten rond de wisseling van het millennium. Het idee erachter was om het jaar 1999 uit- en 2000 in te luiden met de beste 2000 platen ooit gemaakt. Aan de Radio 2 luisteraars werd vanaf begin 1999 gevraagd om een plaat met herinnering in te sturen (via post of internet). In de loop van 1999 werden op die manier 2000 zogenaamde Millenniumplaten verzameld. Begin november 1999 werden deze 2000 platen in alfabetische volgorde op internet geplaatst en mochten mensen stemmen voor de volgorde. Dat leidde tot de Top 2000. Eenzelfde soort Top 2000 (maar dan gevuld met veel jaren '90 muziek en recente top 40 hits) werd dat jaar ook op jongerenzender Radio 538 gehouden, daar is het echter bij een eenmalige gebeurtenis gebleven.
In de jaren na 1999 wordt gebruikgemaakt van een steeds uitgebreidere keuzelijst en kunnen mensen stemmen via internet. Daarbij kunnen ze ook een eigen keuze aangeven (die nog niet in de keuzelijst staat).
De eerste uitzending werd een ongekend succes, waarschijnlijk omdat de combinatie van nostalgie, muzikale afwisseling en kwaliteit perfect paste bij de stemming rond de eeuwwisseling. Radio 2 besloot vervolgens het programma jaarlijks te herhalen en elk jaar bleek het succes van het programma te verbeteren. Sindsdien is het programma jaarlijks met afstand het best beluisterde radioprogramma van Nederland. Tijdens de uitzendingen van 2005 wist de zender op 6,2 miljoen luisteraars aan zich te binden. in 2006 werd dat record weer met afstand verbeterd met een kleine 10 miljoen luisteraars en kijkers.
In 2002 kreeg de Top 2000 er een versie bij op televisie. De NPS startte in dat jaar met de uitzendingen van Top 2000 a Go-Go, gepresenteerd door Matthijs van Nieuwkerk. Top 2000 a Go-Go belicht elke Top 2000 avond een deel van de lijst met clips, interviews en items. In 2005 keken ongeveer 7,2 miljoen mensen naar de zes afleveringen van Top 2000 a Go-Go.
Sinds 2003 organiseren Radio 2 en de NPS ook elk jaar een Top 2000 in Concert. Een concert waar een aantal Nederlandse artiesten een eigen en een nummer van een andere artiest uit de Top 2000 speelt. Naar Top 2000 in Concert 2005 keken ongeveer 3,9 miljoen mensen, dat in de Oud-en-nieuwnacht werd uitgezonden, vlak na middernacht.
In 2005 is de publieke omroep een digitaal kanaal gestart, te ontvangen via DAB en Internet, waarop uitsluitend repertoire uit de Top 2000 wordt gedraaid.
In 2006 werd de stemfinale live uitgezonden op Nederland 3, op 24 november vanuit Locomotion in Zoetermeer. Op 7 december werd op dezelfde locatie het evenement Top 2000 in Concert opgenomen.
In 2007 won het programma het Gouden Radio-Oortje, als best radio evenement van het jaar. De andere genomineerden waren 3FM Serious Request - Het huis op de Neude en Radio Tour de France
Dan post je hem toch nog een keer?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:55 schreef Norrage het volgende:
Oh wat jammer nu zal mijn mooie offensieve post over het hoofd gezien worden(ik moest even mijn frustratie uiten)
kan ik doen. Of het verstandig is is een andere. Vorig jaar had ik over hetzelfde onderwerp namelijk ook een paginalange (haatbevattende) discussie.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:59 schreef cafca het volgende:
[..]
Dan post je hem toch nog een keer?
Genoeg oude platen om uit te kiezenquote:Op donderdag 15 november 2007 12:42 schreef donroyco het volgende:
Misschien moet ik ook eens gaan stemmen, ook al heb ik weinig favorieten en zijn het vooral oude platen...![]()
Dat is zeker zoquote:Op donderdag 15 november 2007 12:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Genoeg oude platen om uit te kiezen![]()
Wil je erover praten, Cafca? Ik kan zondag 16 december wel?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:36 schreef cafca het volgende:
Hm, the Miners of Muzo, the Div en Piu Piu zullen er wel weer niet in staan.
Kutlijst, die top 2000![]()
Ach, net als Norrage wordt ik wel eens een beetje moe van het gezeur over platen die niet in de voorkeuzelijst staan.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:22 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Wil je erover praten, Cafca? Ik kan zondag 16 december wel?
Borisz, mooie OP zo
Ik kan me er wel iets bij voorstellen ja. En ik denk dat je ook gelijk hebt. Maar desalniettemin kunnen we nog steeds 16 december erover praten.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Ach, net als Norrage wordt ik wel eens een beetje moe van het gezeur over platen die niet in de voorkeuzelijst staan.
D'r staan een hoop van mijn favorieten niet in, maar d'r staan zeker 200 platen in die voorkeuze lijst die ikvind.
Verder kan ik het de rest van nederland ook niet kwalijk nemen dat ze niet zo'n goeie smaak hebben als ik![]()
Doen wequote:Op donderdag 15 november 2007 13:33 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Ik kan me er wel iets bij voorstellen ja. En ik denk dat je ook gelijk hebt. Maar desalniettemin kunnen we nog steeds 16 december erover praten.
Zelfde hier, vriend van me is groot fan van Rainbow, Deep purple, Dio, Malmsteen etc. en gaat dan lopen klagen dat er zo weinig in staat. Iets met het bloed en de nagels...quote:Op donderdag 15 november 2007 13:28 schreef cafca het volgende:
[..]
Ach, net als Norrage wordt ik wel eens een beetje moe van het gezeur over platen die niet in de voorkeuzelijst staan.
D'r staan een hoop van mijn favorieten niet in, maar d'r staan zeker 200 platen in die voorkeuze lijst die ikvind.
Verder kan ik het de rest van nederland ook niet kwalijk nemen dat ze niet zo'n goeie smaak hebben als ik![]()
Inderdaad. Ik stond er ook van te kijken dat er nog 3 of 4 overeenkomsten zijn tussen mijn lijstje van dit jaar en die van vorig jaar.quote:Op donderdag 15 november 2007 15:00 schreef newbiedoobiedoo het volgende:
Zo, toch maar ingeleverd..niet te lang bij stilstaan, want hij zou toch met de dag veranderen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |