Tja, je kan nu in ieder geval zeggen dat je een topposter bent op fok, dat is toch ook wat waard.quote:
Heeft het er niet mee te maken dat je je nu moet bewijzen?Je voetbalt nu niet meer alleen voor je plezier.quote:Op woensdag 14 november 2007 15:23 schreef Knevelt het volgende:
Het fenomeen faalangst hoor je vaak bij iemand die bang is om te falen op school of bij sociale gelegenheden. Over het algemeen sta ik op dit gebied sterk in zijn schoenen, vaak zelfs sterker dan anderen. Bij voetbal echter niet (meer).
Sinds drie jaar zit ik bij een voetbalclub. Ik ben begonnen toen ik 15 was, relatief laat dus. Daarvoor heb ik alleen op straat gevoetbald. Ik begon dan ook met een achterstand op de anderen, maar kon daar prima mee omgaan.
Sinds ik echter bij die voetbalclub speel is er stilaan iets aan me gaan knagen: ik kreeg angst om te falen. Voor iedere wedstrijd (en soms zelfs training) kreeg ik al enkele dagen van tevoren stress. Eenmaal op het veld sta ik soms dan ook stijf van de faalangst, vooral als mijn eerste balcontacten mislukken. Zo vloeiend als ik vroeger op straat mannetjes passeerde en scoorde, zo bang ben ik nu om alleen al een pass te verneuken. Het zestienmetergebied vermijd ik het liefst, uit angst om te missen. Ik heb de "kwaliteit" wel, maar het komt er, eenmaal op het veld, gewoon niet meer uit door de faalangst.
Dit werd nog eens extra versterkt door trainers die het spelletje wel heel erg serieus namen. Daarom heb ik besloten om naar een lager bierelftal te gaan. De faalangst is hierdoor minder, maar is er toch nog steeds.
Het verhaal klinkt voor sommigen misschien overdreven, maar ik ervaar het echt zo. De makkelijkste oplossing (of vluchtweg) zou zijn om er gewoon mee te stoppen. Maar het geeft na afloop ook voldoening. Bovendien wil ik blijven sporten en voetbal weer beleven zoals toen op straat was.
Kortom mijn probleem: faalangst bij voetbal, sinds ik bij een club zit.
Vraag: Herkent iemand dit? (bij voetbal of een andere sport) Hoe gaan jullie ermee om?
Bedankt![]()
Klopt. Dit neem ik me ook iedere keer voor en soms lukt dit ook wel aardig. Maar vaak als ik eenmaal op het veld sta wordt die faalangst zo overheersend dat ik die "knop" en die gedachten niet meer om kan zetten.quote:Op woensdag 14 november 2007 15:39 schreef EggsTC het volgende:
Je zou het eens wat luchtiger moeten proberen te zien. Doe alsof het straatvoetbal is...
Dat is 't 'm denk ik ook. Als anderen het geen reet zou schelen als ik fouten maak, zouden die angsten er denk ik niet zijn. Zoals je zegt moet ik het niet vermijden. Ik wil die situaties dan ook aangaan om er overheen te komen. Dit eerste doe ik iedere week, het tweede is me vooralsnog niet gelukt. Op een gegeven moment kan het zodanig een eigen leven gaan leiden dat je het toch gaat vermijden.quote:Op woensdag 14 november 2007 17:31 schreef Emel het volgende:
Heeft het er niet mee te maken dat je je nu moet bewijzen?Je voetbalt nu niet meer alleen voor je plezier.
Bij faalangst, in welke vorm dan ook, is het belangrijk om de situaties niet te vermijden maar juist exposure.
Dat zou ik ook kunnen doen. Het probleem is echter dat het denk ik niet meer zoals eerst zal worden. Ik bedoel: eerst hadden vrienden en ik meer tijd om op een willekeurige tijd spontaan ergens te gaan voetballen. Nu lukt dat gewoon niet meer goed aangezien we het nu drukker hebben met andere dingen zoals studeren en sommigen inmiddels elders wonen etc.quote:Op woensdag 14 november 2007 20:47 schreef EnergyDrink het volgende:
Misschien moet je even een pauze nemen van het voetbal in club verband.
Gewoon even een tijdje lekker voetballen zoals je vroeger ook deed, ergens op een veldje met je vrienden.
Als je weer zin krijgt om bij een club te spelen dan kan je doen alsof je niet echt goed bent (een beetje onder je niveau laten zien?) Dan speel je dus in een team met mensen die waarschijnlijk minder goed zijn dan jij, en dan krijg je veel complimenten (van je trainer en medespelers waarschijnlijk) Dan word je vanzelf wel overgeplaatst en dan ben je vast wel zekerder van je zaak
Succes ermee verder
quote:Op donderdag 15 november 2007 09:41 schreef magic_dreamer het volgende:
zoiets had ik ook maar niet zo erg.
Trainers zeiden vaak ook tegen mij soms denk ik je bakt er niks van en de andere keer speel je de sterren van de hemel. Het lag ook meestal aan de eerste balcontacten als dat mislukte was het echt niks meer met mij maar als die goed waren dan lukte ook echt alles.
Het belangrijkste is gewoon om jezelf positief in te praten want hoe je je mentaal voelt is het belangrijkste.
Als je 1000x op een dag denkt dat je er niks van gaat bakken dan gebeurt dat ook.
Van waar die "quote:
Heel herkenbaar inderdaad.quote:Op dinsdag 20 november 2007 21:41 schreef PAA-053 het volgende:
Ik herken dit helemaal, heb precies hetzelfde gehad. Ik werd van een lager elftal naar het selectieteam gehaald en toen begon de ellende. Ik was altijd een dragende speler, kon dit in het nieuwe team ook wel zijn maar daar was ik meer gewoon een normale meevoetballer zegmaar. Mijn angst echter was zo erg dat ik blessures ineens niet zo erg meer vond....dramatisch natuurlijk.
Ik heb mijn angst nooit kunnen verklaren, maar heb er wel enorm veel last van gehad. De keuze is echter voor me gemaakt, doordat ik het erg druk kreeg met school en andere bezigheden en daarnaast een langdurige blessure kreeg. De keuze om te stoppen met voetballen kwam dus niet zozeer voort uit mijn angst maar uit andere factoren. Echt erg vond ik het echter niet.
Nogmaals, een verklaring heb ik niet, maar ben ik natuurlijk wel naar op zoek. Pas dan kun je het op gaan lossen namelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |