quote:Zichttermijn
Consumenten hebben recht op een bedenktijd (de zichttermijn genoemd) van ten minste zeven werkdagen (weekenden en feestdagen worden dus niet meegerekend) vanaf het moment dat ze het product ontvangen.
Consumenten mogen het product gedurende de zichttermijn uit de verpakking halen en bekijken; kledingstukken mogen worden gepast, net zoals in een gewone winkel. Binnen die termijn mogen ze zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product terugsturen.
Als u de consument niet voldoende hebt geïnformeerd over de zichttermijn, dan wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. Op het moment dat u de consument alsnog goed informeert, wordt de zichttermijn weer zeven werkdagen.
Afzien van de koop binnen de zichttermijn
Als een consument van de aankoop afziet binnen de zichttermijn, moet u hem of haar binnen dertig dagen het aan u betaalde bedrag terugbetalen. U mag de consument geen kosten voor het ongedaan maken van de koop binnen de zichttermijn in rekening brengen.
Nou, ook de verzendkosten behoor ik ook terug te krijgen... (zal de bron opzoeken) al zal ik daar niet zo moeilijk over doen.quote:Op dinsdag 13 november 2007 12:21 schreef Lariekoek het volgende:
Verzendkosten zijn natuurlijk voor jou.
Maar het gehele aankoopbedrag hoor je terug te krijgen.
Begin eens met het versturen van bovenstaand stukje tekst, misschien weten ze 't niet eens. Klinkt gek, maar komt zeer vaak voor. Of ze gokken er op dat de gemiddelde consument er niets van weet, en dus 5 - 50 % voor hunquote:Op dinsdag 13 november 2007 12:41 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Nou, ook de verzendkosten behoor ik ook terug te krijgen... (zal de bron opzoeken) al zal ik daar niet zo moeilijk over doen.
Ik heb dus idd het recht aan mijn zijde... maar hoe ga ik het ook krijgen?![]()
quote:Wie de kosten voor terugzending moet betalen, mag u bepalen.
Precies!quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:19 schreef _-rally-_ het volgende:
Alleen de kosten voor het terugzenden zijn voor rekening van de consument, het hele bedrag dat de consument heeft betaald (dus inclusief verzend-, rembours- en orderkosten), moet terugbetaald worden.
En je hebt nog gelijk ook!quote:Op dinsdag 13 november 2007 13:44 schreef jack4ya het volgende:
Ik ga 't ding terug sturen, met een brief met daarin iets in de trant van dat ik me wil beroepen op de afkoelingsperiode en dat ik derhalve binnen die termijn zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product mag terugsturen.
Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.quote:Op dinsdag 13 november 2007 14:32 schreef sanger het volgende:
Ben je rechtsbijstand verzekerd?
Vermeld dan in je brief dat je het met hen overlegd hebt
Je gewoon niet laten overbluffen door ze.quote:Op dinsdag 13 november 2007 14:54 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.
Ja, tuurlijk, geen probleem, peanuts voor deze geitquote:Op dinsdag 13 november 2007 14:57 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Je gewoon niet laten overbluffen door ze.
Als je in je brief al aangeeft dat je RB verzekerd bent dan weten ze iig dat je je geen zorgen hoeft te maken over procesdingen enzo, maar dat er een verzekering achterzit die GRAAG in actie wilt komen. Dus een beetje dreigen c.q. overbluffen. Werkt vaak uitstekend.quote:Op dinsdag 13 november 2007 14:54 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.
stuk? Heb wel account maar mag er niet in?quote:Op dinsdag 13 november 2007 15:50 schreef dyna18 het volgende:
Zie ook dit topic op T.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1083018/
Laat ze maar lekker beoordelen, als ze maar (wettelijk) 100% terugstorten.quote:Op dinsdag 13 november 2007 15:40 schreef jack4ya het volgende:
alleen die opmerking van: wij beoordelen het toestel... tja zo werkt het niet wmb.
Foto's wilde ik idd maken, maar ik vond mezelf nogal paranoïde... toch maar even doen dus.quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Laat ze maar lekker beoordelen, als ze maar (wettelijk) 100% terugstorten.
Maak wel even wat foto's voordat je 'm terugstuurt, voordat zij straks beweren dat het ding volledig bekrast is. Je kunt immers nooit weten.
De consumentenbondquote:Op vrijdag 16 november 2007 09:26 schreef jack4ya het volgende:
Ik hoor net tot mijn stomme verbazing van de consumentenbond dat het bedrijf gelijk heeft!
$*@)#^%)*Y%_$(#% $#(%&_(#$*%#$
Ik ga idd nog even bij de RB informeren, want dan wil ik wel het (wets)artikel of arrest weten waarin dat bepaald staat.quote:Op vrijdag 16 november 2007 09:28 schreef veldmuis het volgende:
[..]
De consumentenbond.
Natuurlijk hebben ze geen gelijk. Welk bedrijf is het?
Want?quote:Op vrijdag 16 november 2007 08:55 schreef jack4ya het volgende:
Nou... geweldig...
Ze willen maar 85% van aan het aankoopbedrag teruggeven...
Was te verwachten en ze kunnen het proberen maar volgens mij komen ze hier niet mee weg. Wat dan "in absolute nieuwstaat" mag inhouden, denken zij te bepalen. Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?). Dit is een dermate vage redenatie dat die altijd op zou gaan: zodra het doosje open is geweest, is het per definitie al niet meer in "absolute nieuwstaat". Maar om nou 15% te korten i.v.m. een geopend doosje?quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:07 schreef jack4ya het volgende:
Reactie via mail (en niet schriftelijk zoals gevraagd) was dat het toestel niet in absolute nieuwstaat verkeerd en dat ze daarom genoodzaakt zijn om 15% in te houden...
Openen van de verpakking is gewoon risico voor de verkoper.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:33 schreef jack4ya het volgende:
Wat is er geopend ("onherstelbaar" zeg maar) folie is netjes op de naad opengesneden van de oplaadstekker, folie netjes op de naad opengesneden van het boekje. Om het batterijklepje open te kunnen maken zonder het te slopen ;-) De plasticjes zijn dus idd open, maar niet lelijk opengetrokken ofzo, niet vervormd, gewoon opengesneden.
Folietjes zijn eraf geweest en teruggeplaatst... oogt wat stoffig. Verder ab-so-luut geen krasjes ed. Toestel zelf is punt en punt gaaf teruggestuurd.
Ik heb dat gezien maar alleen bij zaken als software, CDs, etc.quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:18 schreef jack4ya het volgende:
CB beweert ook dat zodra het product geopend is men niet meer van een spijtaankoop kan spreken (aanspraak maken op afkoelingsperiode) Volgens mij klopt dit niet.
Precies... ik zal toch echt moeten informeren bij de RB ben ik bang... voor "luchtig" advies zijn ze nog gratis, maar zodra het serieuzer is en ze er mee aan de slag gaan kost het 75,-quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik heb dat gezien maar alleen bij zaken als software, CDs, etc.
Van deze producten is het gemakkelijk om een kopie te maken, van een telefoon is dat niet zo.
Nou dat bevestigd mijn idee over de 'Consumenten'bond weer. Het idee van die regeling is niet voor spijtaankopen (zoals bijv. bij verkoop aan de deur etc. waar een koper zich misschien overrompeld kan voelen) maar dat je het produkt op je gemak thuis kan uitproberen (dit kan bij internetverkopen immers niet in de winkel gebeuren). Hoe kan je nu een produkt uit proberen als je het niet uit de verpakking kan halen?quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:18 schreef jack4ya het volgende:
CB beweert ook dat zodra het product geopend is men niet meer van een spijtaankoop kan spreken (aanspraak maken op afkoelingsperiode) Volgens mij klopt dit niet.
Maar de RB zegt hetzelfde... zodra je verpakking opent vervalt de "spijtaankoop" optie. Dus in theorie kan ik niet eens het toestel bekijken of vasthouden!!!quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:56 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nou dat bevestigd mijn idee over de 'Consumenten'bond weer. Het idee van die regeling is niet voor spijtaankopen (zoals bijv. bij verkoop aan de deur etc. waar een koper zich misschien overrompeld kan voelen) maar dat je het produkt op je gemak thuis kan uitproberen (dit kan bij internetverkopen immers niet in de winkel gebeuren). Hoe kan je nu een produkt uit proberen als je het niet uit de verpakking kan halen?
Wat een stel kneuzen daar zeg...
Bron (artikel van oktober 2005)quote:Veel websites juridisch niet in orde
Vorig jaar heeft een onderzoek van de Consumentenbond plaatsgevonden onder driehonderd webwinkels en is bekeken in hoeverre deze sites zich aan de Wet koop op afstand houden. De resultaten waren schrikbarend. Zo werden consumenten in 37% van de gevallen niet gewezen op het recht om de koop binnen zeven werkdagen te ontbinden. En als er al een termijn werd genoemd, dan betrof dit in de helft van de gevallen een te korte termijn. Bedrijven snijden hiermee zichzelf in de vingers: het wettelijke gevolg hiervan is namelijk dat de consument opeens een bedenktijd van drie maanden heeft! Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames). Verder ontbraken dikwijls gegevens zoals telefoonnummer of adres van de verkoper. En in maar liefst 85% van de gevallen werd onvoldoende informatie over de te leveren producten of diensten gegeven.
Wellicht hebben ze hier een punt: verpakking openen en toestel bekijken is één ding, toestel gebruiken is iets anders dan bekijken (zichttermijn). Maar het is wel erg spijkers op laag water zoeken.quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:03 schreef jack4ya het volgende:
Ik bel nu met CB... zit inmiddels bij de juridische afdeling...
Ik proef iets moeilijks aan het feit dat het toestel een dag gebruikt is.
quote:Consumenten mogen het product gedurende de zichttermijn uit de verpakking halen en bekijken; kledingstukken mogen worden gepast, net zoals in een gewone winkel. Binnen die termijn mogen ze zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product terugsturen.
niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:28 schreef OA het volgende:
De consumentenautoriteit zegt dat het wel mag:
[..]
halen en bekijken...
Het is idd een merkwaardige gang van zaken.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:49 schreef jack4ya het volgende:
[..]
niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.![]()
Geen dankquote:2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:57 schreef de Consumentenbond het volgende:
geldt alleen voor software en audio- en video-opnames
Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.quote:Op vrijdag 16 november 2007 15:55 schreef jack4ya het volgende:
Ja leuk veldmuis, maar omdat er een sealtje open is, gaat kennelijk het geheel niet meer op.
Zodra een product gebruikt is, geld de afkoelingsregel niet meer.
Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.quote:Dan sta ik dus voor de keus: wel of niet die 85% accepteren, en dan komen die rukkers er mee weg.
Of de "ondeugdelijk product" traject in, wat dus maanden kan gaan duren. en dan nog komen die rukkers er mee weg.
Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.
Maar ze accepteren niet "het ontbinden van de koop" (ik lees dat als ongedaan maken, klopt dat?)quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:
Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.
quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.
quote:4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:28 schreef r_one het volgende:
Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?).
Europese Richtlijnen zijn Europese afspraken over bepaalde zaken die de lidstaten verplicht zijn in de nationale wetgeving op te nemen. Afwijken mag alleen ten gunste van in dit geval de consument. De richtlijn is dan ook inmiddels doorgevoerd in de Nederlandse wetgeving.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:49 schreef r_one het volgende:
Ik herhaal 'm nog maar even:
[Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?)]
Je moet niet vermoeden, je moet van hun een onderbouwd antwoord vragen dat verder strekt dan "niet in absolute nieuwstaat". Laat ze maar eerst zwart op zit zeggen wat er dan wel aan mankeert volgens hun waardoor het niet meer absolute nieuwstaat is en een waardevermindering van 15% oplevert.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:57 schreef jack4ya het volgende:
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.
Maar moet ik niet vernoemen waarom ik niet tevreden ben?quote:Op 06-11-2007 kocht ik bij u een nieuwe mobiel, te weten een xxxx.
In de mail die ik op 15-11-2007 ontving, staat vermeld dat het pakket niet meer in nieuwstaat is en dat u een afwaardering van 15% hanteert. Graag verneem ik van u waarop u dat baseert.
Het pakket is verzorgd terug gestuurd en derhalve ga ik niet akkoord met de voorgestelde creditering van ¤xxx.xx.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:51 schreef Sovereign het volgende:
Zowel rechtbijstand als de consumentenbond zitten er naast.
Het enige juiste antwoord in deze casus is dat de telefoon gewoon mag worden uitgepakt, aangezet, en uitgeprobeerd. De stelling dat een "zichttermijn" uitsluitend inhoudt dat het gekochte enkel aan een visuele inspectie mag worden onderworpen is onzin, zulks volgt nergens uit de wet, richtlijn en jurisprudentie.
Op zich lijkt mij je email prima als uitlokkertje, laat ze eerst maar eens aangeven waarom ze 15% in mindering brengen. Ik zou de termijn van antwoord wel strak houden, geef ze 5 dagen of zo.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:31 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.
Wat denk je... bovenstaand stukje versturen of zou ik het aanvullen met iets?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |