abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54572221
Ik heb een mobiel online gekocht, geleverd op donderdag. Zaterdag bleek het ding te kraken en heb 'm sindsdien niet meer gebruikt. Op zich tevreden met het toestel alleen het kraken van de behuizing vind ik erg irritant en eigenlijk onacceptabel. Zeker omdat het geen "budget" toestel is.

Ik weet bij online aankopen dat men 7 werkdagen afkoelingsperiode heeft en dat men zonder vragen het ding dient terug te nemen.

Nu de finesses: er is een folie opengemaakt (van een boekje, netjes met een mesje geopend) en het ding is koud 2 dagen gebruikt. Volgens wetgeving en arrest moet dit geen probleem zijn, immers het ding moet (even) gebruikt kunnen worden. (zie ook consumentwijzer oid)

Ik heb gebeld met de verkoper en ik mag het terugsturen. En nu komt het: zíj gaan bepalen hoeveel ik voor het toestel terugkrijg... ergens tussen de 50% en 85% (met een beetje mazzel "wel 95% mevrouw" ) Volgens hun voorwaarden, maar volgens mij zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig?

Ik kan me vergissen maar zijn ze niet verplicht om aankoopprijs + verzendkosten terug te storten? (de kosten van retourzending zijn wel voor mijn rekening)
Mag deze voorgestelde actie zomaar?

En waar kan ik, tijdens het proces, beter de nadruk op leggen:
- dat ik gewoon van de afkoelingsperiode gebruik wil maken?
- dat ik vanwege "defect/gebrek" bij ontvangst wil retourneren?
pi_54572376
http://www.consumentenaut(...)nt.jsp?objectid=5482
quote:
Zichttermijn

Consumenten hebben recht op een bedenktijd (de zichttermijn genoemd) van ten minste zeven werkdagen (weekenden en feestdagen worden dus niet meegerekend) vanaf het moment dat ze het product ontvangen.

Consumenten mogen het product gedurende de zichttermijn uit de verpakking halen en bekijken; kledingstukken mogen worden gepast, net zoals in een gewone winkel. Binnen die termijn mogen ze zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product terugsturen.

Als u de consument niet voldoende hebt geïnformeerd over de zichttermijn, dan wordt deze automatisch verlengd tot drie maanden. Op het moment dat u de consument alsnog goed informeert, wordt de zichttermijn weer zeven werkdagen.

Afzien van de koop binnen de zichttermijn

Als een consument van de aankoop afziet binnen de zichttermijn, moet u hem of haar binnen dertig dagen het aan u betaalde bedrag terugbetalen. U mag de consument geen kosten voor het ongedaan maken van de koop binnen de zichttermijn in rekening brengen.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  dinsdag 13 november 2007 @ 12:21:56 #3
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_54572468
Verzendkosten zijn natuurlijk voor jou.
Maar het gehele aankoopbedrag hoor je terug te krijgen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  Donald Duck held dinsdag 13 november 2007 @ 12:22:15 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_54572477
Hun voorwaarden zijn waardeloos, de wet staat erboven
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_54572913
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 12:21 schreef Lariekoek het volgende:
Verzendkosten zijn natuurlijk voor jou.
Maar het gehele aankoopbedrag hoor je terug te krijgen.
Nou, ook de verzendkosten behoor ik ook terug te krijgen... (zal de bron opzoeken) al zal ik daar niet zo moeilijk over doen.

Ik heb dus idd het recht aan mijn zijde... maar hoe ga ik het ook krijgen?
pi_54573016
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 12:41 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Nou, ook de verzendkosten behoor ik ook terug te krijgen... (zal de bron opzoeken) al zal ik daar niet zo moeilijk over doen.

Ik heb dus idd het recht aan mijn zijde... maar hoe ga ik het ook krijgen?
Begin eens met het versturen van bovenstaand stukje tekst, misschien weten ze 't niet eens. Klinkt gek, maar komt zeer vaak voor. Of ze gokken er op dat de gemiddelde consument er niets van weet, en dus 5 - 50 % voor hun
pi_54573081
Heb je trouwens alleen een mobiel gekocht, of samen met een abbo?
Scheren is voor schapen!
pi_54573215
Ik dacht dat de verzendkosten wel aan jou door berekend mag worden maar het aankoop bedrag van het toesten 100% terug betaald dient te worden.
pi_54573274
Van dezelfde site:
quote:
Wie de kosten voor terugzending moet betalen, mag u bepalen.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_54573763
Alleen de kosten voor het terugzenden zijn voor rekening van de consument, het hele bedrag dat de consument heeft betaald (dus inclusief verzend-, rembours- en orderkosten), moet terugbetaald worden.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_54573999
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:19 schreef _-rally-_ het volgende:
Alleen de kosten voor het terugzenden zijn voor rekening van de consument, het hele bedrag dat de consument heeft betaald (dus inclusief verzend-, rembours- en orderkosten), moet terugbetaald worden.
Precies!

Maar ze zeggen nu het volgende:
We beoordelen of het toestel nog verkoopbaar is en brengen in mindering als er krasjes/stofjes etc op zitten.
Needless to say dat ik echt erg voorzichtig ben geweest en ik heb zelfs de verpakking met een mesje opengesneden ipv opengetrokken (let op: werkt nu ineens in mijn nadeel zeker... ) Echt netter kán gewoon niet... Maar het is natuurlijk wel te zien dat ie 1,5 dag gebruikt is geweest (vlekjes en stofjes en geen perfect folietje meer op display)
En ik heb écht het idee dat ze me daar op willen naaien...
pi_54574411
Ik ga 't ding terug sturen, met een brief met daarin iets in de trant van dat ik me wil beroepen op de afkoelingsperiode en dat ik derhalve binnen die termijn zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product mag terugsturen.
  dinsdag 13 november 2007 @ 13:48:05 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54574496
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 13:44 schreef jack4ya het volgende:
Ik ga 't ding terug sturen, met een brief met daarin iets in de trant van dat ik me wil beroepen op de afkoelingsperiode en dat ik derhalve binnen die termijn zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product mag terugsturen.
En je hebt nog gelijk ook!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 13 november 2007 @ 14:32:45 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54575510
Ben je rechtsbijstand verzekerd?

Vermeld dan in je brief dat je het met hen overlegd hebt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_54576096
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:32 schreef sanger het volgende:
Ben je rechtsbijstand verzekerd?

Vermeld dan in je brief dat je het met hen overlegd hebt
Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.
  Donald Duck held dinsdag 13 november 2007 @ 14:57:04 #16
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_54576166
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:54 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.
Je gewoon niet laten overbluffen door ze.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_54576519
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:57 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Je gewoon niet laten overbluffen door ze.
Ja, tuurlijk, geen probleem, peanuts voor deze geit

Heb de bond expliciet gevraagd naar het puntje van 1/2 dagen gebruik... maakt niet uit... 7 werkdagen is het gewoon, links om rechts om, voorwaarden etc... maakt niet uit... wet-te-lijk bepaald.

Maar ik ga vast geen vrienden maken

Ergens wel jammer want verder het is best een fijne telefoon, maar van dat gekraak van de behuizing word je he-le-maal simpel... en het kreng kost wel 450,- (zonder abo) niet de duurste van het spul, maar zeker geen budget!
  dinsdag 13 november 2007 @ 15:14:22 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_54576538
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 14:54 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ja idd verzekerd, en heb ook de consumentenbond ter verificatie gebeld... Ik wéét dat ik gelijk heb... alleen krijgen is een 2e verhaal geloof ik.
Als je in je brief al aangeeft dat je RB verzekerd bent dan weten ze iig dat je je geen zorgen hoeft te maken over procesdingen enzo, maar dat er een verzekering achterzit die GRAAG in actie wilt komen. Dus een beetje dreigen c.q. overbluffen. Werkt vaak uitstekend.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 november 2007 @ 15:19:29 #19
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54576668
Waarom geeft iedereen hier aan dat de verzendkosten voor het terugsturen voor rekening van TS zijn? Waarom niet gewoon een vervangend product verlangen omdat deze defect is? In dat geval zijn ook alle kosten voor de leverancier, die levert een wanprestatie. Of is het geen defect, maar gewoon een eigenschap van de product dat je niet aanstaat (mijn telefoon heeft het ook, ik vind het (in deze mate) niet storend)?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_54577131
Tja, kraken van de telefoon... de één vindt het een eigenschap ik vind het een "defect"... nouja,... defect... ik wil het gewoon niet hebben. En om mogelijk geharrewar hierover te voorkomen beroep ik me liever op de afkoelingsperiode.

Nieuwe telefoon mag, maar om eerlijk te zijn heb ik niet zo veel fiducie meer in het toestel. Vooral omdat ik kennelijk niet de enige met het manco blijk te zijn. (google) Overigens was het eerst kraakloos, maar na wat uurtjes, begon het al... ik wil niet weten hoe het wordt na een paar dagen laat staan weken.

Toch baal ik als een stekker want ik wilde graag dát toestel... en het kost me sowieso ca 17,- euro aan verzendkosten... dus de verkoper is niet de enige die niet blij is met dit geneuzel.
  dinsdag 13 november 2007 @ 15:37:07 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_54577148
Dikke kans dat de hele serie zo is Angel. Beter om gewoon de hele koop te ontbinden nu dat nog kan. Bovendien, aan de reactie van de winkel te zien, kan je wellicht beter elders zakendoen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_54577247
Heb een standaard brief van de consumentenbond gedownload... over ontbinden van de koop.

(Overigens is de verkoper nog niet vervelend bezig hoor, letterlijk is er nog niets gebeurd... men leverde keurig en snel, contact is ook okay, alleen die opmerking van: wij beoordelen het toestel... tja zo werkt het niet wmb. En verder wil ik één en ander in de kiem smoren voordat het evt. vervelend kan worden)
pi_54578924
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 15:50 schreef dyna18 het volgende:
Zie ook dit topic op T.net:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1083018/
stuk? Heb wel account maar mag er niet in?
pi_54582124
Ik zou trouwens dat ze nogal creatief interpreteren van de wet:

wet: Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden

verkoper: ... afkoelingsperiode van 7 werkdagen na verzending van het product ...

(mbt uitzonderingen, extract)
wet:
- van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

verkoper:... ze verzinnen er gewoon wat bij... af laten juist iets weg
- Producten met een seal waarvan de seal verbroken is;
- Producten die gebruikt en/of gebruiksschade hebben;
- Producten welke reeds bij de fabrikant geregistreerd zijn door de klant;
- Producten voor zakelijk gebruik of besteld door bedrijven.

Ik zeg

Nou goed... ik verstuur het spul met brieffie aangetekend (en verzekerd) op de post morgen.
pi_54583189
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 15:40 schreef jack4ya het volgende:
alleen die opmerking van: wij beoordelen het toestel... tja zo werkt het niet wmb.
Laat ze maar lekker beoordelen, als ze maar (wettelijk) 100% terugstorten.
Maak wel even wat foto's voordat je 'm terugstuurt, voordat zij straks beweren dat het ding volledig bekrast is. Je kunt immers nooit weten.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_54583540
quote:
Op dinsdag 13 november 2007 19:36 schreef r_one het volgende:

[..]

Laat ze maar lekker beoordelen, als ze maar (wettelijk) 100% terugstorten.
Maak wel even wat foto's voordat je 'm terugstuurt, voordat zij straks beweren dat het ding volledig bekrast is. Je kunt immers nooit weten.
Foto's wilde ik idd maken, maar ik vond mezelf nogal paranoïde... toch maar even doen dus.
Ik heb dat ding minitieus bekeken... geen krasjes te bekennen, wel wat stofjes en op een lastig plekje een soort veeg... ik poets me suf maar krijg het niet 100%....
Alleen die folietjes ja, dat gaat echt niet beter en de adapter is natuurlijk uit de folieverpakking gehaald...

Nou goed, ik ben nu een bietje aan het doemdenken misschien... misschien doen ze wel helemaal niet moeilijk.... (hoop ik)
pi_54643208
Nou... geweldig...
Ze willen maar 85% van aan het aankoopbedrag teruggeven... Zeikerds.

Kan ik weer in de pen gaan klimmen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 09:06:57 #29
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_54643379
Pen?

Telefoon: Gewoon de rechtsbijstand bellen, laat die maar een brief schrijven.
[_] <- Sign here
pi_54643739
Ik hoor net tot mijn stomme verbazing van de consumentenbond dat het bedrijf gelijk heeft!

$*@)#^%)*Y%_$(#% $#(%&_(#$*%#$
pi_54643797
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:26 schreef jack4ya het volgende:
Ik hoor net tot mijn stomme verbazing van de consumentenbond dat het bedrijf gelijk heeft!

$*@)#^%)*Y%_$(#% $#(%&_(#$*%#$
De consumentenbond .
Natuurlijk hebben ze geen gelijk. Welk bedrijf is het?
pi_54644330
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 09:28 schreef veldmuis het volgende:

[..]

De consumentenbond .
Natuurlijk hebben ze geen gelijk. Welk bedrijf is het?
Ik ga idd nog even bij de RB informeren, want dan wil ik wel het (wets)artikel of arrest weten waarin dat bepaald staat.

Over welk bedrijf dit handelt vertel ik (nog) niet. Straks beginnen ze weer te zeiken dat ik aan "laster" doe.
Maar dan nog, moet ik dan met een krakend toestel genoegen nemen?
pi_54644484
Oh, je hebt gezegd dat het toestel kraakt? Je kan toch zonder opgaaf van reden retourneren?
pi_54644559
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 08:55 schreef jack4ya het volgende:
Nou... geweldig...
Ze willen maar 85% van aan het aankoopbedrag teruggeven...
Want?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_54644676
Ik heb maandag gelijk een mail gestuurd: dat het toestel kraakt en dat ik dat niet wil.
Kreeg mail terug: volg procedure zoals vermeld op website
Ik heb het toestel teruggestuurd met de melding dat ik gebruik wil maken van de afkoelingsperiode.
(Daarin niets vermeld van kraken)
Reactie via mail (en niet schriftelijk zoals gevraagd) was dat het toestel niet in absolute nieuwstaat verkeerd en dat ze daarom genoodzaakt zijn om 15% in te houden... Ik kan het toestel terug krijgen of de 85% accepteren.
Het toestel begon binnen een dag met kraken.

Stel dat dat percentage verhaal klopt... dan hoef ik toch nog steeds niet een "defect/gebrekking" product te accepteren?

Straks maar eens de RB bellen... ik heb helemaal geen zin in dit gezeik.
pi_54645091
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 10:07 schreef jack4ya het volgende:
Reactie via mail (en niet schriftelijk zoals gevraagd) was dat het toestel niet in absolute nieuwstaat verkeerd en dat ze daarom genoodzaakt zijn om 15% in te houden...
Was te verwachten en ze kunnen het proberen maar volgens mij komen ze hier niet mee weg. Wat dan "in absolute nieuwstaat" mag inhouden, denken zij te bepalen. Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?). Dit is een dermate vage redenatie dat die altijd op zou gaan: zodra het doosje open is geweest, is het per definitie al niet meer in "absolute nieuwstaat". Maar om nou 15% te korten i.v.m. een geopend doosje? Daarom is die bepaling ook vernietigbaar als die in de AV staat.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_54645191
Wat is er geopend ("onherstelbaar" zeg maar) folie is netjes op de naad opengesneden van de oplaadstekker, folie netjes op de naad opengesneden van het boekje. Om het batterijklepje open te kunnen maken zonder het te slopen ;-) De plasticjes zijn dus idd open, maar niet lelijk opengetrokken ofzo, niet vervormd, gewoon opengesneden.
Folietjes zijn eraf geweest en teruggeplaatst... oogt wat stoffig. Verder ab-so-luut geen krasjes ed. Toestel zelf is punt en punt gaaf teruggestuurd.
pi_54645198
Je hoeft alleen de verzendkosten voor het terugsturen te betalen.
Dat het toestel niet meer in 'absolute nieuwstaat' verkeerd of uit de verpakking is is het risisco van verkopen op afstand voor de verkoper.

Maar zij hopen er natuurlijk op dat de meeste kopers niet al te veel voor hun rechten opkomen en genoegen nemen met die 85%.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_54645360
Ik had met de consumentenbond gebeld en die beamden het.
Later bleek dat de consumentenbond speciaal terug hadden gebeld naar me omdat ze het heel specifiek uitgezocht hebben en toen kwam dat verhaal van 85% boven water.

Ik wil sowieso van de CB weten waar ze daar aan komen... en ik moet dus verifieren bij de RB
pi_54645393
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 10:33 schreef jack4ya het volgende:
Wat is er geopend ("onherstelbaar" zeg maar) folie is netjes op de naad opengesneden van de oplaadstekker, folie netjes op de naad opengesneden van het boekje. Om het batterijklepje open te kunnen maken zonder het te slopen ;-) De plasticjes zijn dus idd open, maar niet lelijk opengetrokken ofzo, niet vervormd, gewoon opengesneden.
Folietjes zijn eraf geweest en teruggeplaatst... oogt wat stoffig. Verder ab-so-luut geen krasjes ed. Toestel zelf is punt en punt gaaf teruggestuurd.
Openen van de verpakking is gewoon risico voor de verkoper.
Je kunt van niemand verwachten dat hij eerst een paar dagen naar alleen de doos gaat zitten kijken.

Als ze kosten op jou willen verhalen dan zullen zij moeten aantonen dat de schade meer is dan de schade/slijtage die te verwachten is bij enkele dagen gebruik.

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=55304
http://www.consumentenautoriteit.nl/ca/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=18XL5!f8xK1nmb5WBNDacGa59bs1WDcV!ns3tW8nhb9sWMdxXGwqyxTagM31UqYy&objectid=5603&!dsname=CADMZ

[ Bericht 20% gewijzigd door jeroen25 op 16-11-2007 10:51:29 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_54645784
Ik bel nu met CB... zit inmiddels bij de juridische afdeling...
Ik proef iets moeilijks aan het feit dat het toestel een dag gebruikt is.
pi_54646110
Heb IK dat?? persoon van de CB die beaamde over het percentage werkt sinds gister niet meer. Is dus niet na te gaan waar die info vandaan komt. 85% verhaal is CB onbekend. CB beweert ook dat zodra het product geopend is men niet meer van een spijtaankoop kan spreken (aanspraak maken op afkoelingsperiode) Volgens mij klopt dit niet.

Ander CB voorgesteld traject is het ondeugdelijke product verhaal. Dan zou ik nu een tweede brief moet sturen dat ik de eerste brief stuurde ivm met ondeugdelijk product. Dat ik een nieuw en deugdelijk product wens, en indien dat niet het geval is dat ik dan alsnog tot ontbind van de koop wens over te gaan.

Juist... dus...
pi_54646423
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:18 schreef jack4ya het volgende:
CB beweert ook dat zodra het product geopend is men niet meer van een spijtaankoop kan spreken (aanspraak maken op afkoelingsperiode) Volgens mij klopt dit niet.
Ik heb dat gezien maar alleen bij zaken als software, CDs, etc.
Van deze producten is het gemakkelijk om een kopie te maken, van een telefoon is dat niet zo.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_54646487
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik heb dat gezien maar alleen bij zaken als software, CDs, etc.
Van deze producten is het gemakkelijk om een kopie te maken, van een telefoon is dat niet zo.
Precies... ik zal toch echt moeten informeren bij de RB ben ik bang... voor "luchtig" advies zijn ze nog gratis, maar zodra het serieuzer is en ze er mee aan de slag gaan kost het 75,-
pi_54646841
GODGLOEIENDE $(#%&(@_#$%@_#$( RW(_R*W

HOUTEN BEK KAN IK KRIJGEN!

IK SNAP ER GEEN RUK VAN!!! $@&#)$

Hoe kan ik in vredesnaam nou ongelijk hebben???
  vrijdag 16 november 2007 @ 11:56:22 #46
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_54647097
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:18 schreef jack4ya het volgende:
CB beweert ook dat zodra het product geopend is men niet meer van een spijtaankoop kan spreken (aanspraak maken op afkoelingsperiode) Volgens mij klopt dit niet.
Nou dat bevestigd mijn idee over de 'Consumenten'bond weer. Het idee van die regeling is niet voor spijtaankopen (zoals bijv. bij verkoop aan de deur etc. waar een koper zich misschien overrompeld kan voelen) maar dat je het produkt op je gemak thuis kan uitproberen (dit kan bij internetverkopen immers niet in de winkel gebeuren). Hoe kan je nu een produkt uit proberen als je het niet uit de verpakking kan halen?

Wat een stel kneuzen daar zeg...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_54647353
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:56 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Nou dat bevestigd mijn idee over de 'Consumenten'bond weer. Het idee van die regeling is niet voor spijtaankopen (zoals bijv. bij verkoop aan de deur etc. waar een koper zich misschien overrompeld kan voelen) maar dat je het produkt op je gemak thuis kan uitproberen (dit kan bij internetverkopen immers niet in de winkel gebeuren). Hoe kan je nu een produkt uit proberen als je het niet uit de verpakking kan halen?

Wat een stel kneuzen daar zeg...
Maar de RB zegt hetzelfde... zodra je verpakking opent vervalt de "spijtaankoop" optie. Dus in theorie kan ik niet eens het toestel bekijken of vasthouden!!!

RB advies... ga maar in een winkel kijken en koop 'm dan online!! Dat wordt onderzoeksplicht genoemd...
pi_54649937
Leuk die Consumentenbond
Wijs ze even op hun eigen onderzoek:
quote:
Veel websites juridisch niet in orde

Vorig jaar heeft een onderzoek van de Consumentenbond plaatsgevonden onder driehonderd webwinkels en is bekeken in hoeverre deze sites zich aan de Wet koop op afstand houden. De resultaten waren schrikbarend. Zo werden consumenten in 37% van de gevallen niet gewezen op het recht om de koop binnen zeven werkdagen te ontbinden. En als er al een termijn werd genoemd, dan betrof dit in de helft van de gevallen een te korte termijn. Bedrijven snijden hiermee zichzelf in de vingers: het wettelijke gevolg hiervan is namelijk dat de consument opeens een bedenktijd van drie maanden heeft! Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames). Verder ontbraken dikwijls gegevens zoals telefoonnummer of adres van de verkoper. En in maar liefst 85% van de gevallen werd onvoldoende informatie over de te leveren producten of diensten gegeven.
Bron (artikel van oktober 2005)

De RBV probeert, als het even kan, ook de boot af te houden. Scheelt hun weer kosten, het is en blijft een verzekering.
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 11:03 schreef jack4ya het volgende:
Ik bel nu met CB... zit inmiddels bij de juridische afdeling...
Ik proef iets moeilijks aan het feit dat het toestel een dag gebruikt is.
Wellicht hebben ze hier een punt: verpakking openen en toestel bekijken is één ding, toestel gebruiken is iets anders dan bekijken (zichttermijn). Maar het is wel erg spijkers op laag water zoeken.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 16 november 2007 @ 13:59:18 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_54649970
Consumentenbond.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_54650805
De consumentenautoriteit zegt dat het wel mag:
quote:
Consumenten mogen het product gedurende de zichttermijn uit de verpakking halen en bekijken; kledingstukken mogen worden gepast, net zoals in een gewone winkel. Binnen die termijn mogen ze zonder opgaaf van reden of enige verplichtingen het product terugsturen.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_54651095
Dat bedoel ik dus... lekker eenduidig.

In mijn geval gaat het denk om het openen van een folietje om de telefoon te kunnen laden. Dat is onherstelbaar?
pi_54651297
Overigens naast dit gesteggel van wel of niet openmaken en afkoelingsperiode...
Stel dat het idd klopt wat ze stellen.

Dan sta ik dus voor de keus: wel of niet die 85% accepteren, en dan komen die rukkers er mee weg.
Of de "ondeugdelijk product" traject in, wat dus maanden kan gaan duren. en dan nog komen die rukkers er mee weg.

Ik baal er voornamelijk van dat 2 "zogenaamde" autoriteiten elkaar tegenspreken!
pi_54651373
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 14:28 schreef OA het volgende:
De consumentenautoriteit zegt dat het wel mag:
[..]
halen en bekijken...
niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.
pi_54651446
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 14:49 schreef jack4ya het volgende:

[..]

niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.
Het is idd een merkwaardige gang van zaken.
Hoe weet je nou of iets aan je verwachtingen voldoet (of dat iets het überhaupt doet) als je het niet mag gebruiken?
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_54652687
http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm

Artikel 46d
quote:
2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
Geen dank .
pi_54653042
Ja leuk veldmuis, maar omdat er een sealtje open is, gaat kennelijk het geheel niet meer op.
Zodra een product gebruikt is, geld de afkoelingsregel niet meer.
Wanneer is een product gebruikt? Als er een folietje/sealtje open gemaakt is (dvd/cd/software is een ander verhaal is sowieso niet afkoelingsblabla)

Dit zeggen zowel de CB als de RB... dus wat kan ik nog...
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:21:29 #57
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_54655068
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 13:57 schreef de Consumentenbond het volgende:

geldt alleen voor software en audio- en video-opnames
Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zelva op 16-11-2007 17:28:56 ]
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:25:53 #58
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_54655143
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 15:55 schreef jack4ya het volgende:
Ja leuk veldmuis, maar omdat er een sealtje open is, gaat kennelijk het geheel niet meer op.
Zodra een product gebruikt is, geld de afkoelingsregel niet meer.
Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.
quote:
Dan sta ik dus voor de keus: wel of niet die 85% accepteren, en dan komen die rukkers er mee weg.
Of de "ondeugdelijk product" traject in, wat dus maanden kan gaan duren. en dan nog komen die rukkers er mee weg.
Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.

[ Bericht 31% gewijzigd door Zelva op 16-11-2007 17:32:24 ]
pi_54655336
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.
Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?

Over mijn situatie: kijk ik snap dat men hem gebruikt vindt, hoe ruimdenkend ben ik dan al... ik heb 'm namelijk ook een dag gebruikt, ik vind het wel kortzichtig, want het kreng begon al bijna onmiddelijk te kraken. Maar goed, feit is dat er folietjes open zijn.
Maar als je dan breder kijkt (en dat vind ik eik ook heel interessant) hoe kan het dat verschillende partijen andere dingen beweren, en belangrijker, hoe kunnen ze het onderbouwen. Mag men nu wel of niet een artikel openen en hanteren??

Ik wil eik nu heel duidelijk weten wat mijn rechten en plichten zijn. En dat onderbouwd met artikelen of rechtmatige voorbeelden.
pi_54655504
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:

Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.
Maar ze accepteren niet "het ontbinden van de koop" (ik lees dat als ongedaan maken, klopt dat?)

Overigens in het eerste mail/belcontact heb ik gemeld dat het ding kraakt, daarna heb ik het teruggstuurd met mijn melding van ontbinding. (Het kraken heb ik eerste brief niet genoemd) Echter het IS bij hen bekend dat de behuizing kraakt. Dus het lijkt me dan alsnog een ondeugdelijk product?

Als de koop dat werkelijk ontbonden zou worden, dan zou ik toch ook het aankoopbedrag terug krijgen? Maar ik krijg het aankoopbedrag niet terug: ergo de koop is niet ontbonden?
pi_54655552
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.
quote:
4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
pi_54655613
Ik herhaal 'm nog maar even:
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 10:28 schreef r_one het volgende:
Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?).
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:51:29 #63
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_54655648
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:36 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?
Europese Richtlijnen zijn Europese afspraken over bepaalde zaken die de lidstaten verplicht zijn in de nationale wetgeving op te nemen. Afwijken mag alleen ten gunste van in dit geval de consument. De richtlijn is dan ook inmiddels doorgevoerd in de Nederlandse wetgeving.

Richtlijn 97/7/EG regelt het hele koop-op-afstand-gebeuren.

De richtlijn kent de volgende uitputtende lijst van uitzonderingen, waarvoor het recht op terugzenden/annuleren niet geldt:

- de levering van diensten waarvan de uitvoering met instemming van de consument begonnen is vóór het einde van de in lid 1 bedoelde termijn van zeven werkdagen;

- de levering van goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen vat heeft;

- de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;

- de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

- de levering van kranten en tijdschriften;

- diensten van weddenschappen en loterijen.

In de richtlijn is niets te lezen over het vervallen van de regeling bij gebruik van het product. Noch een bedrijf, noch de Consumentenbond of rechtsbijstand, kan zich daarop dus beroepen.
  vrijdag 16 november 2007 @ 17:55:39 #64
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_54655737
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:47 schreef veldmuis het volgende:

[..]


[..]
Wat bedoel je?
pi_54655751
Dus ik heb wel gelijk maar niemand (die iets voor me zou kunnen en moeten betekenen) geeft me gelijk.... Heel fijn... en daar betaal je dan voor.

En nu?? Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet doen. Inschakelen van instellingen als ombudsman/kassa/radar vind ik een zwaktebod.

De verkoper nogmaals een brief sturen en fijntjes vragen op basis van welke wetsartikel of europese richtlijn hij zijn standpunt baseert op het punt van 15% afschrijving?

(en volgens mij kan ik dat ook vragen aan CB en RB :/ )
pi_54655783
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:49 schreef r_one het volgende:
Ik herhaal 'm nog maar even:
[Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?)]
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.

Gek genoeg snap ik hun standpunt wel, maar wettelijk gezien sta ik (dacht ik) in mijn recht.
pi_54656677
RRRRRRRRRR!!!!

... zucht ...

Wat zouden jullie doen?
pi_54657120
quote:
Op vrijdag 16 november 2007 17:57 schreef jack4ya het volgende:
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.
Je moet niet vermoeden, je moet van hun een onderbouwd antwoord vragen dat verder strekt dan "niet in absolute nieuwstaat". Laat ze maar eerst zwart op zit zeggen wat er dan wel aan mankeert volgens hun waardoor het niet meer absolute nieuwstaat is en een waardevermindering van 15% oplevert.

Komen ze met "geopende verpakking" dan kun je dat met succes aanvechten.
Komen ze met "1 dag gebruikt", dan is 15% iig onevenredig veel, helemaal als er geen gebruikssporen op het toestel zitten. Je zou dan voor kunnen stellen om 95% retour te krijgen om van het gelazer af te zijn (en dreig dat je anders naar de geschillencommissie stapt).
Komen ze met "toestel is bekrast/bevingerd/krakerig/whatever" dan heb je je foto's als tegenbewijs in welke staat jij het toestel hebt geretourneerd.

Kortom, ontlok ze eerst een concreet (en daarmee bindend) antwoord voordat jij je standpunt richting hun kenbaar maakt. Zo zou ik het proberen te spelen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_54657835
Super R_One! Kijk... dat is een goede tip. (alleen die foto als bewijsmateriaal heb ik niet, want het viel niet te fotograferen) Dat krakerige kan kloppen natuurlijk, dat was ook de reden dat ie terug ging, maar daar wil ik helemaal niet naar toe.

Ik laat deze tip even inwerken. (Ik heb sowieso tot maandag om te bedenken hoe of wat.)

Nog anderen?
pi_54753327
Inmiddels is de maandag alweer voorbij... dus hoe staat het ermee?
Ben je al wat wijzer geworden?
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_54755500
Tot mijn grote horror heb ik nog geen tijd gehad om een brief op te stellen... ik moét vandaag iets de deur uit doen.
pi_54767343
Zoiets?
quote:
Op 06-11-2007 kocht ik bij u een nieuwe mobiel, te weten een xxxx.
In de mail die ik op 15-11-2007 ontving, staat vermeld dat het pakket niet meer in nieuwstaat is en dat u een afwaardering van 15% hanteert. Graag verneem ik van u waarop u dat baseert.
Het pakket is verzorgd terug gestuurd en derhalve ga ik niet akkoord met de voorgestelde creditering van ¤xxx.xx.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Maar moet ik niet vernoemen waarom ik niet tevreden ben?

In principe is het zonder opgaaf van redenen volgens de wet, maar verkoper wil wel een duidelijk omschreven reden.
Bovendien is het een (half?) manco... dat hoef ik niet te accepteren lijkt me... maar dan heb ik weer kans dat ze willen gaan "herstellen" voor 12 weken lang
  woensdag 21 november 2007 @ 20:51:58 #73
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_54768204
Zowel rechtbijstand als de consumentenbond zitten er naast.

Het enige juiste antwoord in deze casus is dat de telefoon gewoon mag worden uitgepakt, aangezet, en uitgeprobeerd. De stelling dat een "zichttermijn" uitsluitend inhoudt dat het gekochte enkel aan een visuele inspectie mag worden onderworpen is onzin, zulks volgt nergens uit de wet, richtlijn en jurisprudentie.
pi_54769361
quote:
Op woensdag 21 november 2007 20:51 schreef Sovereign het volgende:
Zowel rechtbijstand als de consumentenbond zitten er naast.

Het enige juiste antwoord in deze casus is dat de telefoon gewoon mag worden uitgepakt, aangezet, en uitgeprobeerd. De stelling dat een "zichttermijn" uitsluitend inhoudt dat het gekochte enkel aan een visuele inspectie mag worden onderworpen is onzin, zulks volgt nergens uit de wet, richtlijn en jurisprudentie.
Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.
Wat denk je... bovenstaand stukje versturen of zou ik het aanvullen met iets?
  woensdag 21 november 2007 @ 23:54:02 #75
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_54773501
quote:
Op woensdag 21 november 2007 21:31 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.
Wat denk je... bovenstaand stukje versturen of zou ik het aanvullen met iets?
Op zich lijkt mij je email prima als uitlokkertje, laat ze eerst maar eens aangeven waarom ze 15% in mindering brengen. Ik zou de termijn van antwoord wel strak houden, geef ze 5 dagen of zo.
pi_54773975
Ik wilde eik een brief sturen, maar zij antwoorden via mail vorige keer... dus dan mail ik het idd wel.
  donderdag 22 november 2007 @ 01:13:20 #77
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_54774945
Gewoon volle pond opeisen, je hebt er recht op. Als ze dat niet doen, dan dreig je met de deurwaarder. Als je dat gezeik niet wilt, dan kun je gewoon garantie claimen en dus je toestel laten repareren.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_54777972
Aangezien ik gister helaas een andere rechtszaak heb verloren, heb ik besloten om hier maar mijn tanden in te zetten....

Ik heb een mail verstuurd.

(waarom trek ik dit soort shit altijd aan, ík ben juist altijd degene die niet ergens iets klakkeloos koopt)
pi_54786142
wat ik nog weet uit mijn periode als telecomverkoper was dat het uit de verpakking halen geen probleem was. Wij mochten toestellen waar langer dan 5 minuten gesprekstijd op was geregistreerd niet terugnemen. Ik weet verder niets van Wetten en zo, maar de verklaring daarvoor was eigenlijk simpel,;
De fabrikant vond dat 5 minuten genoeg was om te testen of een toestel goed was of een DOA (kapot bij levering), als er langer dan 5 min mee gebeld was konden wij als shop het niet als DOA aanmelden en moesten wij het standaard belachelijke reparatietraject in gang zetten.
Wellicht dat daar hun 15% vandaan komt?
+ het argument dat zij het niet meer 'als nieuw' kunnen verkopen. Het idee van een scooter kopen en zodra je hem start is ie al 30% minder waard.

(ik weet er weinig van verder, probeer je alleen te helpen met het 'waarom' van het bedrijf)
pi_54787620
Het DOA-verhaal staat hier volledig buiten. En dan nog: een toestel dat na 2 uur de brui er aan geeft is evengoed een gevalletje DOA.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')