niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:28 schreef OA het volgende:
De consumentenautoriteit zegt dat het wel mag:
[..]
halen en bekijken...
Het is idd een merkwaardige gang van zaken.quote:Op vrijdag 16 november 2007 14:49 schreef jack4ya het volgende:
[..]
niet gebruiken dus... hoe kort ook. In theorie kan je het toestel dus niet eens aanzetten. Echt heeeeeel vreemd dit.![]()
Geen dankquote:2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:57 schreef de Consumentenbond het volgende:
geldt alleen voor software en audio- en video-opnames
Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.quote:Op vrijdag 16 november 2007 15:55 schreef jack4ya het volgende:
Ja leuk veldmuis, maar omdat er een sealtje open is, gaat kennelijk het geheel niet meer op.
Zodra een product gebruikt is, geld de afkoelingsregel niet meer.
Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.quote:Dan sta ik dus voor de keus: wel of niet die 85% accepteren, en dan komen die rukkers er mee weg.
Of de "ondeugdelijk product" traject in, wat dus maanden kan gaan duren. en dan nog komen die rukkers er mee weg.
Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik zie die uitzondering niet staan in het wetboek (en ook niet in de onderliggende Richtlijn 97/7/EG), dus gaat de uitzondering in het geheel niet op.
Maar ze accepteren niet "het ontbinden van de koop" (ik lees dat als ongedaan maken, klopt dat?)quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:25 schreef Zelva het volgende:
Ondeugdelijk product gaat niet werken. Voor zover ik lees heb je het bedrijf inmiddels laat weten dat je de koop ontbindt. Iets wat je niet gekocht hebt, kan ook niet ondeugdelijk zijn.
quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Geldt alleen voor verzegelde software en audio- en video-opnames.
quote:4. De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;
c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
d. van kranten en tijdschriften.
quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:28 schreef r_one het volgende:
Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?).
Europese Richtlijnen zijn Europese afspraken over bepaalde zaken die de lidstaten verplicht zijn in de nationale wetgeving op te nemen. Afwijken mag alleen ten gunste van in dit geval de consument. De richtlijn is dan ook inmiddels doorgevoerd in de Nederlandse wetgeving.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:36 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Zelva, jij weet kennelijk meer... over wat voor richtlijn praat jij nu?
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:49 schreef r_one het volgende:
Ik herhaal 'm nog maar even:
[Laat ze maar eens aangeven wat dan precies de oorzaak is van die 15% waardevermindering (krassen? geopende verpakking?)]
Je moet niet vermoeden, je moet van hun een onderbouwd antwoord vragen dat verder strekt dan "niet in absolute nieuwstaat". Laat ze maar eerst zwart op zit zeggen wat er dan wel aan mankeert volgens hun waardoor het niet meer absolute nieuwstaat is en een waardevermindering van 15% oplevert.quote:Op vrijdag 16 november 2007 17:57 schreef jack4ya het volgende:
15% vinden zij vanwege geopende verpakking (en het gebruik van 1,5 dag vermoed ik)... waarop gebaseerd? Dat is hun eigen mening... Volgens mij niet te onderbouwen. Zij vinden uiteraard van wel.
Maar moet ik niet vernoemen waarom ik niet tevreden ben?quote:Op 06-11-2007 kocht ik bij u een nieuwe mobiel, te weten een xxxx.
In de mail die ik op 15-11-2007 ontving, staat vermeld dat het pakket niet meer in nieuwstaat is en dat u een afwaardering van 15% hanteert. Graag verneem ik van u waarop u dat baseert.
Het pakket is verzorgd terug gestuurd en derhalve ga ik niet akkoord met de voorgestelde creditering van ¤xxx.xx.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.quote:Op woensdag 21 november 2007 20:51 schreef Sovereign het volgende:
Zowel rechtbijstand als de consumentenbond zitten er naast.
Het enige juiste antwoord in deze casus is dat de telefoon gewoon mag worden uitgepakt, aangezet, en uitgeprobeerd. De stelling dat een "zichttermijn" uitsluitend inhoudt dat het gekochte enkel aan een visuele inspectie mag worden onderworpen is onzin, zulks volgt nergens uit de wet, richtlijn en jurisprudentie.
Op zich lijkt mij je email prima als uitlokkertje, laat ze eerst maar eens aangeven waarom ze 15% in mindering brengen. Ik zou de termijn van antwoord wel strak houden, geef ze 5 dagen of zo.quote:Op woensdag 21 november 2007 21:31 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dat voelt wel een beetje als steun Sovereign. Ik snap echt niet dat ik verkeerd (zou) zitten.
Wat denk je... bovenstaand stukje versturen of zou ik het aanvullen met iets?
Ow, maar ergens snap ik het ook wel, het is alleen wel een risico voor de verkoper en ik sta (gewoon?) in mijn recht. En daar wens ik ook gebruik van te maken.quote:Op donderdag 22 november 2007 18:36 schreef GForceT1 het volgende:
(ik weet er weinig van verder, probeer je alleen te helpen met het 'waarom' van het bedrijf)
Ik wil wat meer druk op de ketel zetten:quote:Op woensdag 21 november 2007 20:51 schreef Sovereign het volgende:
Zowel rechtbijstand als de consumentenbond zitten er naast.
Het enige juiste antwoord in deze casus is dat de telefoon gewoon mag worden uitgepakt, aangezet, en uitgeprobeerd. De stelling dat een "zichttermijn" uitsluitend inhoudt dat het gekochte enkel aan een visuele inspectie mag worden onderworpen is onzin, zulks volgt nergens uit de wet, richtlijn en jurisprudentie.
quote:Artikel 46
Zolang de koop niet definitief is, is de zaak voor risico van de verkoper.
Kun je dit stukje verduidelijken? Snap er niks van.quote:Op woensdag 28 november 2007 09:32 schreef jack4ya het volgende:
Toen ik nog vroeg naar de Jurofoon met daarop een samenvatting van de CB toen wilde ze ineens precies weten waar het stond, geen probleem: daar en daar mevrouw.
Enige wat ze zegt: "Hier laat ik naar kijken." (want wij van CB interpreteren dit niet zo)
Jij schreef over dat eigen onderzoek van de CB (op de jurofoon site gepubliceerd) waarin CB aangaf dat een artikel niet ongeopend hoeft te zijn om te retourneren.quote:Op vrijdag 16 november 2007 13:57 schreef r_one het volgende:
Leuk die Consumentenbond![]()
Wijs ze even op hun eigen onderzoek:
[..]
Bron (artikel van oktober 2005)
Dit begrijp ik volledig... (yay!)quote:Op maandag 10 december 2007 14:39 schreef Sovereign het volgende:
Bovendien stelt de wet dat het verbreken van de verpakking bij enkel audio en video-opnamen een uitzondering op het retourrecht oplevert. A contrario betekent dit dat het verbreken van de verpakking in andere gevallen doorgaans geen uitzonderingspositie met zich meebrengt en het retourrecht onverkort van toepassing is, nu de beperkingen op het retourrecht limitatief in de wet zijn opgesomd. Van de wet mag bovendien op dit punt niet ten nadele van de consument worden afgeweken.
Uitspraken zijn er wel hoor, zowel van de geschillencommissie als anderszins.quote:Op maandag 10 december 2007 15:30 schreef jack4ya het volgende:
Echter, er is op dit moment geen uitspraak (voor zover ik dat kan vinden) waarin staat dat een (vergelijkbaar) product geopend danwel aangezet mag worden.
Verder, de verkoper is niet aangesloten bij een geschillencommissie (voor zover ik dat kan vinden) en het zou dan uitdraaien op een rechtszaak... iets wat qua kosten/baten zinloos is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |