50?quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Vroeger kwam je nog veel aardleks tegen van 50 mA.
Tegenwoordig moet dit in huishoudelijke installaties 30 mA. zijn
idd, ik ken alleen 500,30 en 10?quote:Op maandag 18 augustus 2008 22:39 schreef Ridocar het volgende:
50 lijkt me ook onwaarschijnlijk, het zal eerder een half Ampere zijn.
showpikquote:Op donderdag 15 november 2007 10:34 schreef Soolman het volgende:
Hoe zit het precies met noodstopschakelaars, ik kreeg te horen dat er sinds ongeveer een jaar ook weer andere normen voor zijn, ISO 13849-1 en IEC 62061. Vroeger moest je door een noodstop echt dwe verbinding verbreken(door relais ofzo.). Maar het schijnt nu ook elektronisch, met toepassing van ICT worden uitgevoerd (softwarematig).
Maar het probleem is dat ik me neit kan voorstellen hoe dit gaat.. kan iemand me dit verduidelijken?
De nieuwe nen1010 is sinds 1 januari 2009 al geldig en word als ik het goed heb volledig ingevord op 1 juli van dit jaar.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 22:30 schreef 861675 het volgende:
Schopje:
Het is inmiddels 2009, zitten we nog steeds met de planning om NEN1010:2007 per 1 juli a.s. op te nemen in het bouwbesluit?
quote:NEN 1010:2007+correctieblad C1:2008 Datum uitgiften: September 2008 Omvang: 1 boek in A4 formaat. Titel: Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties. Bijzonderheden: Deze norm is op 21-05-09 aangewezen in het kader van het bouwbsluit. Belangrijke bepalingen m.b.t. inspectie en brandveiligheid zijn echter buiten aanwijzing gelaten.
Het is dan ook niet zo dat de oude NEN 1010 overbodig geworden is, immers oude bouwwerken moeten aan de NEN norm voldoen uit de tijdgeest waarin het gebouwd is.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:09 schreef Pfft het volgende:
Mijn spul voldoet aan de NEN1010, maar aan de versie uit 2003. Als er elk paar jaar een nieuwe versie komt, dan is dat moeilijk bij te benen. Het plafond van mijn badkamer is 226, zodat ik volgens de oude norm gewoon spotjes kan hebben. Nu kan dat niet meer. Ik kan mijn plafond niet verhogen tot 2,60 want het riool loopt boven langs en ander afvoer...
Inderdaad; de NEN norm die bij de bouw van de woning geldig was geld nu ook nog.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Het is dan ook niet zo dat de oude NEN 1010 overbodig geworden is, immers oude bouwwerken moeten aan de NEN norm voldoen uit de tijdgeest waarin het gebouwd is.
Je mag dus gewoon je spotjes vervangen voor andere spotjes, pas als je grondig gaat verbouwen en dus ook de elektrische installatie grondig aanpakt, moet je pas voldoen aan de nieuwe norm.
En zelfs dan zullen er nog altijd uitzonderingen zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |