Brabant ftwquote:
quote:
Nou dat bepaal ik zelf wel.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:42 schreef JeMoeder het volgende:
Carnaval is een slecht excuus om bier te drinken. Ga gewoon bierdrinken zonder die pakkies an, veel gezelliger.
/carequote:Op woensdag 11 november 2009 11:48 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
Carnaval is verpest door al dat tuig van boven de grote sloten, wat hier denkt leuk te moeten gaan doen. De grootste sfeerverpesters zitten nog altijd in Bergen op Zoom en Breda en komen massaal uit steden als Rotterdam en Amsterdam om zich hier te misdragen.
Zolang dat gajes ten westen van de Maas blijft, vind ik het prima.
Moa blief weeg beej ôzze Limburgse Vastelaovend!
[..]
[ afbeelding ]
Het is zelfs een religieus feest, waarvan de gehele oorsprong voor het gemak is vergeten -- niet vasten, wel feesten. Echt katholieke theologie.quote:Op woensdag 11 november 2009 11:59 schreef karr-1 het volgende:
Zonder meer mee eens, dood aan carnaval, het meest vreselijke feest dat er bestaat. En het is niet eens een feest, het is een hel.
quote:Op woensdag 11 november 2009 11:41 schreef Forcefuzz het volgende:
Wij vieren feest!
Dus weg met de malaise,
want het is weer tijd voor de:
POLONAISE!!
quote:Op woensdag 11 november 2009 12:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het is zelfs een religieus feest, waarvan de gehele oorsprong voor het gemak is vergeten -- niet vasten, wel feesten. Echt katholieke theologie.
Wie zegt dat er aan vasten niet meer gedaan word? ik doe er nog gewoon aan mee van aswoensdag tot aan pasenquote:Op woensdag 11 november 2009 12:01 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Het is zelfs een religieus feest, waarvan de gehele oorsprong voor het gemak is vergeten -- niet vasten, wel feesten. Echt katholieke theologie.
Nou dan ben je er ook niet echt ingegroeid hé. De meeste vierders gaan al vanaf hun geboorte mee in het feestgedruis! Ik moet inderdaad toegeven dat er de laatste jaren steeds meer aso-gedrag vertoond wordt met carnaval! Een beetje meer kabaal moet kunnen gezellig zingen op straat en een zaat hermenieke dat vol gas op de trom door de straat komt hoort er wel bij! Maar maar overal kotsen bierblikken of flessen weggooien de bakjes frieten langs de ramen afsmeren e.d. Horen er echt niet bij! Het komt helaas inderdaad steeds vaker voor.quote:Op woensdag 11 november 2009 12:11 schreef Tuvai.net het volgende:
Het is weer zo ver vandaag. Alle malloten gaan weer massaal "de elfde van de elfde" vieren.
Carnaval.De eerste 3 jaren was het leuk (toen was ik respectievelijk 15, 16 en 17), maar het vierde jaar had ik toch wel zoiets van "het is toch élk jaar hetzelfde.
". Om nog maar te zwijgen over het weet hoe ranzig, asociaal en uitgelaten iedereen zich gedraagt tijdens Carnaval. Want tja, "het is Carnaval dus het moet kunnen, toch?!".
En dan ben ik nog wel een Limburger.
Jij vast zeker ook?quote:Op woensdag 11 november 2009 12:06 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Voor het gemak vergeten, we gaan ieder jaar met de carnavalsvereniging naar de kerk
Nee, maar ik ben er wel van bewust dat het eigenlijk wel moet. Maar ik vind het niet echt gezond voor je lichaam, als je logisch nadenkt dan val je gewoon te veel af (en ik weeg al 55 kilo bij 1.75)quote:
Ik loop al vanaf mijn 5de denk ik meequote:Op woensdag 11 november 2009 12:16 schreef drbrik het volgende:
[..]
Nou dan ben je er ook niet echt ingegroeid hé. De meeste vierders gaan al vanaf hun geboorte mee in het feestgedruis! Ik moet inderdaad toegeven dat er de laatste jaren steeds meer aso-gedrag vertoond wordt met carnaval! Een beetje meer kabaal moet kunnen gezellig zingen op straat en een zaat hermenieke dat vol gas op de trom door de straat komt hoort er wel bij! Maar maar overal kotsen bierblikken of flessen weggooien de bakjes frieten langs de ramen afsmeren e.d. Horen er echt niet bij! Het komt helaas inderdaad steeds vaker voor.
Maar voor de rest! Beppie op de achtergrond nu!
Want ut is weer zo wied. Zondig de eersjte zitting alweer en jonges t jeuk mich!
quote:Op woensdag 11 november 2009 13:06 schreef morningstorm het volgende:
carnaval:
Het feest waar iedereen met iedereen neukt en zoent, en dan na zoveel dagen opeens weer normaal en preuts word.
Het feest waar iedereen zich als een idioot verkleed en op nummers als: pannekoek! pannekoek! pannekoek! pannekoek! pannekoeoeohoeoek! staat de hossen..
Kortom, carnaval is voor mongolen.
P.S. ik ben zelf een noord-brabander en ik heb soms plaatsvervangende schaamte als ik die mensen zie.
quote:Op woensdag 11 november 2009 13:27 schreef drbrik het volgende:
Ach ja sommige mensen snappen ook niet dat ze tijdens de carnaval ook weg moeten blijven uit homo-bars als ze dit soort taferelen willen mislopen.
Helemaal waarquote:Op woensdag 11 november 2009 13:06 schreef morningstorm het volgende:
carnaval:
Het feest waar iedereen met iedereen neukt en zoent, en dan na zoveel dagen opeens weer normaal en preuts word.
Het feest waar iedereen zich als een idioot verkleed en op nummers als: pannekoek! pannekoek! pannekoek! pannekoek! pannekoeoeohoeoek! staat de hossen..
Kortom, carnaval is voor mongolen.
P.S. ik ben zelf een noord-brabander en ik heb soms plaatsvervangende schaamte als ik die mensen zie.
Ja, maar wat karr 1 al zegt, die vooroordelen die buitenstaanders hebben, kloppen ook gewoon voor 90%, hoe vaak zie ik wel niet mensen tijdens een optocht met elkaar zoenen die ze niet kennen, en hoe vaak hoor ik wel niet vrienden opscheppen met: ik heb wel 8 chicks op 1 avond gepakt!quote:Op woensdag 11 november 2009 13:47 schreef Devolution het volgende:
Je zegt dat je een Noord-brabander bent, maar op mij komen die vooroordelen juist precies over als uitspraken van iemand buiten Limburg en Brabant. Dat is namelijk precies het beeld wat "buitenstaanders" van carnaval hebben, en ook de reden waarom ze hierheen komen en zich zo misdragen "omdat dat toch zo hoort met carnaval"
Ach, dat heb je met bijvoorbeeld de Sneekweek ook. Dan wordt 't stadje ook helemaal overspoeld met lui uit Brabant, Limburg, Noord- en Zuid-Holland etc. Ik vind het persoonlijk wel gezellig, want je leert altijd weer mensen kennen en je ziet eens andere koppen dan steeeds dezelfdequote:Op woensdag 11 november 2009 11:48 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
Carnaval is verpest door al dat tuig van boven de grote sloten, wat hier denkt leuk te moeten gaan doen. De grootste sfeerverpesters zitten nog altijd in Bergen op Zoom en Breda en komen massaal uit steden als Rotterdam en Amsterdam om zich hier te misdragen.
Zolang dat gajes ten westen van de Maas blijft, vind ik het prima.
Moa blief weeg beej ôzze Limburgse Vastelaovend!
[..]
[ afbeelding ]
Ik zou er voor betalen om er niet heen te moeten. Vrijwillig kom ik er zeker niet.quote:Op woensdag 11 november 2009 14:53 schreef Verreke het volgende:
Carnaval is meesterlijk... mensen boven de rivieren zitten er over te zeiken... maar stiekem komen ze allemaal naar het zuiden om het eens mee te maken...
quote:Op woensdag 11 november 2009 15:07 schreef Garisson72 het volgende:
Carnaval is voor zwakzinnigen. End of fuckin' story.
Het is gewoon gratis om weg te blijven hoor... lijkt me ook het beste voor je.. al die gezelligheid kun je vast niet aan....quote:Op woensdag 11 november 2009 14:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik zou er voor betalen om er niet heen te moeten. Vrijwillig kom ik er zeker niet.
Gezelligheid en carnaval zijn dingen die niet samen gaanquote:Op woensdag 11 november 2009 15:12 schreef Verreke het volgende:
[..]
Het is gewoon gratis om weg te blijven hoor... lijkt me ook het beste voor je.. al die gezelligheid kun je vast niet aan....
Stiekem toch een keer carnaval gevierd dus? hoe kun je dit anders weten?quote:Op woensdag 11 november 2009 15:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Gezelligheid en carnaval zijn dingen die niet samen gaan
Omdat ik ooit jong en naief was en inmiddels beter weetquote:Op woensdag 11 november 2009 15:15 schreef Verreke het volgende:
[..]
Stiekem toch een keer carnaval gevierd dus? hoe kun je dit anders weten?
Dat bedoel ik dus... stiekem komen ze allemaal een keer kijken... zeker omdat iedereen zegt dat het zo'n kut feest is... ja ja...quote:Op woensdag 11 november 2009 15:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Omdat ik ooit jong en naief was en inmiddels beter weet
Tijdens carnaval vertoon ik mij niet in zuidelijke provincies. Mijn horrorervaring vond plaats in het oosten des lands.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:20 schreef Verreke het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus... stiekem komen ze allemaal een keer kijken... zeker omdat iedereen zegt dat het zo'n kut feest is... ja ja...
De verbazing ook hè, bij die brabo's als ze zo'n noorderling bekijken: Dus zó zien mensen eruit die niet uit inteelt geboren worden.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:15 schreef Robin__ het volgende:
Uitermate kansloos.
Nog kanslozer zijn de niet zuiderlingen die er daar dan een beetje bij gaan hangen met carnaval en vervolgens alleen maar in dialect aangesproken worden.Snap je het niet bne je een kut noorderling
Gelukkig is inteelt in nederland het meest te vinden onder de allochtonen, en procentueel gezien wonen er in Noord- en Zuid-holland de meeste allochtonen.....quote:Op woensdag 11 november 2009 15:21 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
De verbazing ook hè, bij die brabo's als ze zo'n noorderling bekijken: Dus zó zien mensen eruit die niet uit inteelt geboren worden.
Dat lijkt zo, omdat die de meeste aandacht krijgen vanuit de media. De stille waarheid is dat de gemiddelde boerendochter inmiddels niet meer van een Verreke te onderscheiden is. Met carnaval wordt dat pijnlijk duidelijk, aangezien ze dan allemaal de straat opgaan om te 'hossen'. Dat is namelijk de grootste kans in het jaar om door een nietsvermoedende boerenzoon (eveneens zwakzinnig) volgepenetreerd te worden, met alle huwelijkskansen vandien. En meneer pastoor zegt er ook niks van.quote:Op woensdag 11 november 2009 15:29 schreef Verreke het volgende:
Gelukkig is inteelt in nederland het meest te vinden onder de allochtonen, en procentueel gezien wonen er in Noord- en Zuid-holland de meeste allochtonen.....
wat heeft meneer pastoor er nu weer mee te maken dan? En sex met een wilde boerendochter is niks mis mee...quote:Op woensdag 11 november 2009 15:33 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat lijkt zo, omdat die de meeste aandacht krijgen vanuit de media. De stille waarheid is dat de gemiddelde boerendochter inmiddels niet meer van een Verreke te onderscheiden is. Met carnaval wordt dat pijnlijk duidelijk, aangezien ze dan allemaal de straat opgaan om te 'hossen'. Dat is namelijk de grootste kans in het jaar om door een nietsvermoedende boerenzoon (eveneens zwakzinnig) volgepenetreerd te worden, met alle huwelijkskansen vandien. En meneer pastoor zegt er ook niks van.
boerinnenquote:Op woensdag 11 november 2009 16:01 schreef Verreke het volgende:
[..]
wat heeft meneer pastoor er nu weer mee te maken dan? En sex met een wilde boerendochter is niks mis mee...
Dan ga je echt met de verkeerde mensen om. Het carnavalsgevoel is iets dat gewoon niet is uit te leggen aan iemand die er niet voor open staat. Maar goed, dit is Fok! en ik ben hier niets anders gewend... Carnaval verbroedert enorm, er is geen klasseverschil meer door alle outfits en jong en oud vieren feest met elkaar. Prachtig!quote:Op woensdag 11 november 2009 14:33 schreef morningstorm het volgende:
[..]
Ja, maar wat karr 1 al zegt, die vooroordelen die buitenstaanders hebben, kloppen ook gewoon voor 90%, hoe vaak zie ik wel niet mensen tijdens een optocht met elkaar zoenen die ze niet kennen, en hoe vaak hoor ik wel niet vrienden opscheppen met: ik heb wel 8 chicks op 1 avond gepakt!
En op dag #5 keur je elkaar geen blik meer waardig. Wat je zegt: Práchtig!quote:Op woensdag 11 november 2009 18:11 schreef Metalfreak het volgende:
Carnaval verbroedert enorm, er is geen klasseverschil meer door alle outfits en jong en oud vieren feest met elkaar. Prachtig!
Zelf problemen gehad met carnaval in het verleden?quote:Op woensdag 11 november 2009 18:15 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
En op dag #5 keur je elkaar geen blik meer waardig. Wat je zegt: Práchtig!
Roep je nu maar iets of is dat uit eigen ervaring? En wat is dat anders dan de gemiddelde "hossel"avontuurtjes die hier regelmatig voorbij komen? Ik ben overigens zelf ook nog wel eens iemand tegengekomen met carnaval en daar heb ik ook na de carnaval nog een tijdje iets mee gehad, dus nee, jouw verhaal gaat echt niet altijd op.quote:Op woensdag 11 november 2009 18:15 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
En op dag #5 keur je elkaar geen blik meer waardig. Wat je zegt: Práchtig!
Problemen? Nee. Ik heb wel carnaval gevierd, want ik was 16 en wist niet beter, dus ik heb nog recht van spreken ook. Uiteindelijk kan je gewoon niet om de conclusie heen dat het een 'Festijn' van Zwakzinnigheid en Laagschedeligheid is.quote:Op woensdag 11 november 2009 18:31 schreef Kingside het volgende:
Zelf problemen gehad met carnaval in het verleden?
Zie mijn vorige post.quote:Op woensdag 11 november 2009 18:32 schreef Metalfreak het volgende:
Roep je nu maar iets of is dat uit eigen ervaring?
Nu heb je het over het treffen van een leuk meisje waar je wat mee hebt gehad. Bijzonder leuk voor je, echtwaar, maar dat had overal kunnen gebeuren.quote:En wat is dat anders dan de gemiddelde "hossel"avontuurtjes die hier regelmatig voorbij komen? Ik ben overigens zelf ook nog wel eens iemand tegengekomen met carnaval en daar heb ik ook na de carnaval nog een tijdje iets mee gehad, dus nee, jouw verhaal gaat echt niet altijd op.
Ow, ja, toen je 16 was had je ook zo'n goed beeld ervan natuurlijkquote:Op woensdag 11 november 2009 18:35 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Problemen? Nee. Ik heb wel carnaval gevierd, want ik was 16 en wist niet beter, dus ik heb nog recht van spreken ook. Uiteindelijk kan je gewoon niet om de conclusie heen dat het een 'Festijn' van Zwakzinnigheid en Laagschedeligheid is.
Ik hou er niet van om me boven bepaalde groepen te plaatsen, want ieder zijn ding enzo, maar wat carnaval betreft...
Dat is toch ook niet zo? Of woon jij in een of andere happy wooncommunity waarbij iedereen gelijk is? Maar ik heb nergens gezegd dat ze dan na de carnaval elkaar niet meer willen aankijken, dat maak jij ervan. Jij wijst dus elke mogelijkheid bij voorbaat af die ervoor kan zorgen dat mensen dichter bij elkaar komenquote:Op woensdag 11 november 2009 18:38 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Zie mijn vorige post.
[..]
Nu heb je het over het treffen van een leuk meisje waar je wat mee hebt gehad. Bijzonder leuk voor je, echtwaar, maar dat had overal kunnen gebeuren.
In je vorige post had je het over 'verbroedering' en dat mensen van alle standen met carnaval zo leuk met elkaar omgingen. Impliciet zeg je dan dat dat buiten carnaval niet zo is, anders was dit niet zo bijzonder geweest.
Vast wel maar dat soort verbroedering is niet aan mij besteed. 4 dagen lang zuipen, neuken en gek doen en daarna kijk je elkaar niet meer aan. Carnaval is en blijft een feest voor idioten die het als excuus gebruiken om eens helemaal los te gaan en te zeiken over iedereen die het zogenaamd niet begrijpt.quote:Op woensdag 11 november 2009 18:11 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dan ga je echt met de verkeerde mensen om. Het carnavalsgevoel is iets dat gewoon niet is uit te leggen aan iemand die er niet voor open staat. Maar goed, dit is Fok! en ik ben hier niets anders gewend... Carnaval verbroedert enorm, er is geen klasseverschil meer door alle outfits en jong en oud vieren feest met elkaar. Prachtig!
Wij gebruiken carnaval als excuus om te gaan zeiken op iedereen die het niet begrijpt?quote:Op woensdag 11 november 2009 21:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar dat soort verbroedering is niet aan mij besteed. 4 dagen lang zuipen, neuken en gek doen en daarna kijk je elkaar niet meer aan. Carnaval is en blijft een feest voor idioten die het als excuus gebruiken om eens helemaal los te gaan en te zeiken over iedereen die het zogenaamd niet begrijpt.
Nou ik wil het niet eens begrijpen, laat mij maar normaal zijn.
die verbazing is bij limburgers ook aanwezig, alleen niet om de reden die jij hier geeftquote:Op woensdag 11 november 2009 15:21 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
De verbazing ook hè, bij die brabo's als ze zo'n noorderling bekijken: Dus zó zien mensen eruit die niet uit inteelt geboren worden.
Dat is die verbroedering natuurlijk, die je hier beschrijft.quote:Op woensdag 11 november 2009 23:07 schreef Schunckelstar het volgende:
die verbazing is bij limburgers ook aanwezig, alleen niet om de reden die jij hier geeft![]()
ik vraag me ook altijd af wat die niet-limburgers in godsnaam komen doen met vasteloavend, het ziet er zo onbeholpen uit, ze proberen mee te doen maar ze weten nooit hoe ze zich moeten gedragen![]()
volgens mij verwachten ze echt muziek van de deurzakkers en dat soort nederlandse/brabantse carnavalsrommel![]()
herken-de-hollander is een meesterlijk spel met vasteloavend
Jij moet maar niet meer proberen conclusies aan anderman's posts te verbinden. Je vliegt in no-time de bocht uit. Want wáár zeg ik ook weer dat ik het anderen niet gun? Ik meen dat ik slechts mijn persóónlijke mening geventileerd heb.quote:Op woensdag 11 november 2009 19:02 schreef Metalfreak het volgende:
Ow, ja, toen je 16 was had je ook zo'n goed beeld ervan natuurlijkMan, op het gemiddelde schoolfeest gebeurt hetzelfde met mensen van die leeftijd. En op 16-jarige leeftijd vond ik er ook geen bal aan, dat was zo'n leeftijd waarop het stoer was om tegen alles te zijn... Blijkbaar ben je daarin blijven hangen en gun je anderen hun plezier ook niet.
Zoals ik zei: conclusies trekken is niet je ding. Geeft verder niet, het is juist goed je eigen beperkingen te kennen.quote:Maar ik heb nergens gezegd dat ze dan na de carnaval elkaar niet meer willen aankijken, dat maak jij ervan. Jij wijst dus elke mogelijkheid bij voorbaat af die ervoor kan zorgen dat mensen dichter bij elkaar komenVertel eens, voelt het goed om je beter te voelen dan andere mensen?
In deze topic zie ik vooral mensen die zeiken op carnaval hoorquote:Op woensdag 11 november 2009 21:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar dat soort verbroedering is niet aan mij besteed. 4 dagen lang zuipen, neuken en gek doen en daarna kijk je elkaar niet meer aan. Carnaval is en blijft een feest voor idioten die het als excuus gebruiken om eens helemaal los te gaan en te zeiken over iedereen die het zogenaamd niet begrijpt.
Nou ik wil het niet eens begrijpen, laat mij maar normaal zijn.
Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?quote:Op donderdag 12 november 2009 08:37 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
In deze topic zie ik vooral mensen die zeiken op carnaval hoor
Aan mij is het ook niet besteed, maar wat heb jij er voor last van als mensen 4 dagen de tijd van hun leven hebben? Gun dat anderen gewoon man.
Tering, wat een huillies hier.
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?
Nee, want er zijn zat programma's die niets met carnaval te maken hebben. Dan ga je dat kijken. Dat ze het er bijvoorbeeld in het nieuws over hebben is niet gek, want dan hebben de azijnpissers het jaar erna niets om op te zeiken, dan kunnen ze niet zeggen hoe verschrikkelijk fout het wel niet gaat altijd. Dus dat is enkel in je voordeel, anders heb je niets meer om over te klagen.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik gun iedereen alles, maar moet ik er dan naar kijken op tv?
En daarbij, een paar uurtjes ergernis voor jou, mijn liefste karr, is het hoogtepunt van het jaar voor vele Brabanders. Moet je daar dan werkelijk zo verschrikkelijk over zeiken?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?
Ja aangezien er ook gezeken word over andere dingen. Daarom is het KLB.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:16 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
En daarbij, een paar uurtjes ergernis voor jou, mijn liefste karr, is het hoogtepunt van het jaar voor vele Brabanders. Moet je daar dan werkelijk zo verschrikkelijk over zeiken?
Nee, maar vrijwel elke zender besteed er aandacht aan.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geen idee, staat er iemand naast je die een pistool tegen je slaap houdt en je afstandsbediening afgenomen heeft?
Dan gun je het anderen dus niet. Ik snap het werkelijk niet, waarom anderen zo verschrikkelijk veel kunnen zeiken en mekkeren over dingen waar ze zelf nauwelijks last van hebben, maar waar hele volksstammen gelukkig van worden. Dan ben je toch ontzettend egoïstisch, of ligt dat nu aan mij?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja aangezien er ook gezeken word over andere dingen. Daarom is het KLB.
jaquote:Op donderdag 12 november 2009 08:15 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat is die verbroedering natuurlijk, die je hier beschrijft.
Leg dan eens uit wat het wel is?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:33 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ja![]()
de enige keren dat ik ooit ruzie heb gezien met carnaval waren er weer hollanders of marokkanen bij betrokken
verder: mensen die denken dat carnaval alleen maar zuipen en neuken inhoud snappen er idd helemaal niks van![]()
quote:Rijnlands carnaval
De Rijnlandse variant, die in de hele provincie Limburg en het Oosten van Noord-Brabant gevierd wordt, is gebaseerd op de carnavalsviering in steden in het westen van de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen. Vooral Keulen, dat zich op haar beurt weer veel op het carnaval van Venetië baseerde, heeft een grote invloed op de aard van dit carnaval gehad. Tegen het eind van de 19e eeuw werd het carnavalsfeest in het Rijnland gebruikt als een ludiek protest tegen de imperialistische (en protestantse) Pruisen die het gebied annexeerden. Veel van de huidige tradities kunnen herleid worden naar deze activiteiten.Oude Wijven. In de week vóór carnaval zo genaamde Oude Wijvenavonden gehouden. Tijdens 'Oude Wijven' zijn de kroegen en de straten bevolkt door verklede vrouwen. Mannen die zich op straat en in de cafés naar binnen wagen lopen gevaar vernederd en weggejaagd te worden. Tot de ingeburgerde traditie op deze dag behoort het afknippen van de stropdassen (soms ook de schoenveters) die de mannen dragen. Deze traditie is vooral in Zuid-Limburg wijdverbreid. Carnavalsverenigingen. Rijnlandse carnavalsfeesten worden gedomineerd door carnavalsverenigingen. Deze verenigen, waarvan er vaak meerderen per stad of dorp zijn met ieder een eigen prins en raad van elf, organiseren tijdens het carnaval hun eigen feesten voor zowel leden als niet-leden van de vereniging. Kleding. Traditionele kleding bestaat uit uitgebreide kostuums. Sommigen kopen een compleet thematisch kostuum in een feestwinkel, weer anderen maken hun kostuums zelf. Omdat het Rijnlands carnaval ook merendeel buiten plaatsvindt, zijn de kostuums ook warmer. De kostuums zijn uitgebreider en meestal uit meerdere lagen opgebouwd. Gewone jassen om het niet koud te krijgen worden nooit over de carnavalskleding gedragen. Hooguit eronder. Kleuren. Het Rijnlands carnaval heeft drie officiële kleuren die overal terugkomen. Dit zijn rood, geel en groen.
een gevoel, en dat is als je er niet van jongs af aan mee opgegroeid bent niet uit te leggenquote:Op donderdag 12 november 2009 09:43 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Leg dan eens uit wat het wel is?
Het ligt aan jou denk ikquote:Op donderdag 12 november 2009 09:28 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Dan gun je het anderen dus niet. Ik snap het werkelijk niet, waarom anderen zo verschrikkelijk veel kunnen zeiken en mekkeren over dingen waar ze zelf nauwelijks last van hebben, maar waar hele volksstammen gelukkig van worden. Dan ben je toch ontzettend egoïstisch, of ligt dat nu aan mij?
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.quote:Op donderdag 12 november 2009 09:55 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
een gevoel, en dat is als je er niet van jongs af aan mee opgegroeid bent niet uit te leggen![]()
gister in maastricht is het al begonnen, en nu is het tot aan de carnaval traditie na traditie afwerken, waarbij bij sommige dingen (zoals het boeremoes poten) zelfs helemaal geen alcohol aan te pas komt.
ook de wagen bouwen en de diverse zittingsavonden, aldewieverbal, en de joekskapellenfestivals komen er weer aan![]()
afgesloten met 4 dagen uitbundig feest vieren op het eind.
en ja, dat verbroedert écht enorm, verder is het natuurlijk onzin dat je na de vasteloavend niks meer tegen de mensen zegt waarmee je dan slap staat te ouwehoeren..
en dat gevoel is niet aan te leren, dat moet je van kinds af aan hebben meegekregen anders ziet het er echt onbeholpen uit zoals ik al zei
Ik ben blij dat je daar blij mee bent...quote:Op donderdag 12 november 2009 10:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.
daar ben ik ook blij omquote:Op donderdag 12 november 2009 10:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik soort gevoelens nooit gehad heb.
Tjong carnaval begint een beetje op een studenten vereniging te lijkenquote:
How sad life has becomequote:Op donderdag 12 november 2009 10:30 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je daar blij mee bent...
En dan geniet ik straks weer lekker vijf dagen lang van mijn dochter van vijf die haar ogen uitkijkt bij de diverse optochten, die straalt in haar sneeuwwitje jurk, die staat te dansen bij de diverse 'Zaate Herremeniekes' op dinsdagmiddag in de stad... En als ik zin heb, zal ik ook nog wel een lekker sjoeske op je drinken
Da's nou Carnaval
De post van 't jaarquote:Op donderdag 12 november 2009 09:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |