Wat een onzin, dit zuig je nu ook allemaal uit je duim. Je kan binnen no-time social skills aanleren, maakt niet uit hoe oud je bent. Als jij gewoon 2 weken achter elkaar uitgaat of je alleen maar in een sociale omgeving bevindt ben je binnen no-time sociaal. Net als je echt ziek bent, en een week op bed ligt moet ik altijd weer op gang komen om weer echt sociaal te worden.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:04 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik denk dat het ook beide elementen heeft.
Je hebt altijd een natuurlijke aanleg die je meegekregen hebt van je ouders, maar het belangrijkste is hoe je jezelf ontwikkeld op sociaal gebied. Dat is iets wat je aan kunt leren, alleen in je jonge jaren moet je dat veelal doen.
Als je 20 bent kun je je social skills alleen maar beetje verbeteren, maar als ze niet aanwezig zijn is het vrijwel onmogelijk om ze echt aan te leren.
Is dat een nieuwe religie?quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef F04 het volgende:
Bij introvert/extrovertisme is het wel erfelijk.
Praat je dan niet gewoon over domme kinderen?quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:32 schreef yavanna het volgende:
Ook absoluut aangeboren. Het verschil zie ik al bij mijn kinderen, zelfde opvoeding etc, maar een groot verschil in sociale vaardigheden.
Dat dusquote:
De basis die is aangeboren en heeft zich gevormd tijdens de eerste jaren van je leven. Op die basis kun je gewoon bouwen en je kan best een aantal dingen leren. Maar als je die basis niet hebt dan wordt het gewoon moeilijk en zijn het trucjes die je je wel toe kunt eigenen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef honderd het volgende:
[..]
Wat een onzin, dit zuig je nu ook allemaal uit je duim. Je kan binnen no-time social skills aanleren, maakt niet uit hoe oud je bent. Als jij gewoon 2 weken achter elkaar uitgaat of je alleen maar in een sociale omgeving bevindt ben je binnen no-time sociaal. Net als je echt ziek bent, en een week op bed ligt moet ik altijd weer op gang komen om weer echt sociaal te worden.
Volgens mij kan vrijwel iedereen sociaal gedrag leren (behalve autisten), maar de meeste mensen hebben aanleg om verlegen/onzeker te worden. Als die verlegenheid te veel gestimuleerd wordt, wordt het moeilijk om je sociaal te gedragen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:59 schreef Tinkepink het volgende:
Beide. Volgens mij is sociaal gedrag aangeleerd, maar kan niet iedereen leren zich sociaal te gedragen.
Dat dus welquote:Wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.
Dat is pas onzin. Het idee alleen al dat je van uitgaan sociaal wordt.quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef honderd het volgende:
[..]
Wat een onzin, dit zuig je nu ook allemaal uit je duim. Je kan binnen no-time social skills aanleren, maakt niet uit hoe oud je bent. Als jij gewoon 2 weken achter elkaar uitgaat of je alleen maar in een sociale omgeving bevindt ben je binnen no-time sociaal. Net als je echt ziek bent, en een week op bed ligt moet ik altijd weer op gang komen om weer echt sociaal te worden.
"mijn sociale vaardigheden zijn kut, dus ik werp mezelf effe een paar weken in een kroeg en ik ben genezen!"quote:Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef honderd het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen een autistische stoornis en een cluster A (schizoide of schizotypische) persoonlijkheidsstoornis. Tussen beiden zit wsch ook veel overlap. Veel autisten zullen voldoen aan cluster A persoonlijkheidsstoornissen.quote:Op zaterdag 10 november 2007 14:43 schreef Flurry het volgende:
Interessante vraag... kinderen met het syndroom van Asperger (waar waarschijnlijk een grote erfelijke component in zit) en kinderen die in hun jeugd verwaarloosd zijn vertonen..
Je ziet dat een kind met een autistische stoornis, later als volwassene de diagnose schizoid/schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgt. In de volwassenpsychiatrie lijken ze weinig te kunnen met autisme. Herken jij dat?quote:Op zaterdag 10 november 2007 19:07 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen een autistische stoornis en een cluster A (schizoide of schizotypische) persoonlijkheidsstoornis. Tussen beiden zit wsch ook veel overlap. Veel autisten zullen voldoen aan cluster A persoonlijkheidsstoornissen.
Je bent zelf ietsje autistisch?quote:
ik doelde natuurlijk op 'vrouwen van venus, mannen van mars'.quote:Op zaterdag 10 november 2007 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je bent zelf ietsje autistisch?
Oh ja, je bent een man.
Dat bedoelde ik ook, dat is een metafoor, duhquote:Op zaterdag 10 november 2007 23:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik doelde natuurlijk op 'vrouwen van venus, mannen van mars'.
duh![]()
waarom is je eerste conclusie dan dat ik zelf autitisch ben, nadat je mijn pleidooi, tot in de kern omschreven, gelezen hebt?quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik ook, dat is een metafoor, duh![]()
Omdat de planeten metafoor slechts een ietwat uitvergrote en overdreven versie is van jouw uiteenzetting en omdat autisten de neiging hebben erg precies te zijn omdat ze de zin, essentie en humor van metaforen en overdrijvingen niet vatten.quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waarom is je eerste conclusie dan dat ik zelf autitisch ben, nadat je mijn pleidooi, tot in de kern omschreven, gelezen hebt?
beetje rare reactie. misschien kan die wel in je hoofd spelen, maar om hem neer te kalken is mij een brug te ver. en willem alexander ies een bietje dum.
zullen we weer on-topic gaan? (na je dronkenmans geneuzel)quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat de planeten metafoor slechts een ietwat uitvergrote en overdreven versie is van jouw uiteenzetting en omdat autisten de neiging hebben erg precies te zijn omdat ze de zin, essentie en humor van metaforen en overdrijvingen niet vatten.
Maxima is een blondje.
Mja, dat kan natuurlijk. Autisme is nog altijd een ondergerapporteerde diagnose. Dus iemand die schizoid wordt uitgeboekt zou best nog een aan autisme verwandte stoornis kunnen hebben.quote:Op zaterdag 10 november 2007 21:59 schreef Emel het volgende:
[..]
Je ziet dat een kind met een autistische stoornis, later als volwassene de diagnose schizoid/schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgt. In de volwassenpsychiatrie lijken ze weinig te kunnen met autisme. Herken jij dat?
Ik heb iets administratiefs gedaan in de geestelijke hulpverlening en ik heb niets over een behandeling gehoord. Het autisme team probeerde de ambulante autisten duidelijk te maken hoe ze bepaalde problemen konden aanpakken, maar het is geen ziekte die te genezen is.quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:52 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Mja, dat kan natuurlijk. Autisme is nog altijd een ondergerapporteerde diagnose. Dus iemand die schizoid wordt uitgeboekt zou best nog een aan autisme verwandte stoornis kunnen hebben.
Je KAN gewoon weinig met autisme. Ik zou niet weten of er behandelingen voor zijn. Volgens mij moet je als autist met de omgeving leren leven, en de omgeving met jou en valt er weinig meer te veranderen.
De ervaring met autisten die ik heb, is dat ik me moet aanpassen aan hen om communicatie mogelijk te maken. Verder heb ik er niet zoveel ervaring mee.
Extraverten houden van mensen om zich heen, de een wat meer dan de ander, vandaar dat het contact makkelijker afgaat. En niet elke extravert heeft een vlotte babbel. Extraverte mensen maken makkelijker vrienden, omdat ze daar steeds meer ervaren in wordt. Ze bouwen levenservaring op.quote:Op zaterdag 10 november 2007 12:43 schreef F04 het volgende:
De meeste kinderen komen ter wereld, gezond en al en met alles er op en eraan.
Sommige krijgen al sinds kleins af aan al tig onderzoeken gehad naar social-emotionele vaardigheden, en dat soort zaken.
Maar hoe zit dat nou, dat de ene een extrovert persoon is met een vlotte babbel en aan de lopende band vrienden maakt, terwijl de andere hardstikke sociaal onhandig is, en erg veel moeite moet doen om een gesprek met iemand aan te knopen?
Word dit bepaald door de stijl van opgroeien of meer aangeboren dat dit tijdens de zwangerschap word ontwikkeld?
De behandelingen die wij geven:quote:Op zaterdag 10 november 2007 23:52 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Mja, dat kan natuurlijk. Autisme is nog altijd een ondergerapporteerde diagnose. Dus iemand die schizoid wordt uitgeboekt zou best nog een aan autisme verwandte stoornis kunnen hebben.
Je KAN gewoon weinig met autisme. Ik zou niet weten of er behandelingen voor zijn. Volgens mij moet je als autist met de omgeving leren leven, en de omgeving met jou en valt er weinig meer te veranderen.
De ervaring met autisten die ik heb, is dat ik me moet aanpassen aan hen om communicatie mogelijk te maken. Verder heb ik er niet zoveel ervaring mee.
Zoals MaLo het zegt. Het is bijna als of ik hier mijzelf hoor praten.quote:Op zaterdag 10 november 2007 21:25 schreef MaLo het volgende:
Ik kan me heel sociaal gedragen, ik weet precies hoe het hoort in theorie, maar het is soms lastig in de praktijk te brengen.
Ik denk wel dat het van invloed is op de sociale vaardigheden, maar de vraag is in hoeverre dat nu werkelijk een probleem vormt. Sociale vaardigheden zijn verbonden aan de tijdgeest. Een samenleving waarin men erg veel electronisch met elkaar communiceert is een andere samenleving dan een samenleving waarin men uitsluitend face-to-face met elkaar communiceert. Daar horen dan ook andere vaardigheden bij. Ik denk dat het onmogelijk is om een bepaald beeld van wat goede sociale vaardigheden zijn neer te zetten en deze voor altijd als ideaalbeeld voor te houden. Dat werkt niet.quote:Op zondag 11 november 2007 12:08 schreef dawg het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed van bijvoorbeeld internet is. Of het feit dat iedereen tegenwoordig of met oordopjes in ronddwaalt, of een mobieltje tegen hun oor gedrukt heeft. Deze zaken zijn natuurlijk enigzins verweven met de trend die individualisering heet, maar in hoeverre heeft dat een merkbaar effect op de sociale vaardigheden van kinderen tegenwoordig, die met deze trend opgroeien?
Zijn hier al onderzoeken naar verricht eigenlijk?
Dat lijkt mij ook onzin. Ik bedoel, het is een kwestie van de regeltjes leren en je daarin trainen. Dat kun je als volwassene ook doen.quote:Op zondag 11 november 2007 11:21 schreef addictivebeat het volgende:
Ik begrijp overigens niet goed waarom men hier stelt dat je sociale vaardigheden niet op latere leeftijd je nog eigen kan maken.
Ik denk van niet. Je moet natuurlijk wel een uitgangspunt hebben.quote:Op zondag 11 november 2007 13:13 schreef floris.exe het volgende:
Ik denk dat het onmogelijk is om een bepaald beeld van wat goede sociale vaardigheden zijn neer te zetten en deze voor altijd als ideaalbeeld voor te houden. Dat werkt niet.
Tot aan je eerste echte baan? Wat heeft dat er in het bijzonder mee te makenquote:Op zondag 11 november 2007 13:17 schreef Liquidootje het volgende:
Natrure nurture verhaal. Ik denk dat als je van kinds af aan niet in sociale situaties terecht komt, dat je dan ook ver achter blijft. Tot aan je eerste echte baan heb je nog een kans om het te "leren", daarna kun je het wel vergeten.
Nou ik denk dat de meeste mensen wel merken dat als je echt begint te werken; 40 uur per week, dat je sociale kring veel minder snel groeit (vanuit die omgeving). Networking groeit misschien wel, maar echte nieuwe sociale contacten waaruit vriendschappen vloeien zullen minder snel gebeuren in die omgeving.quote:Op zondag 11 november 2007 13:19 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Tot aan je eerste echte baan? Wat heeft dat er in het bijzonder mee te maken? Niet alles voor wat betreft het sociale leven draait om werk hoor. Wat voor een mijlpaal is 'je eerste echte baan' in dit verhaal precies? Ben je wel eens op de werkvloer van een grote organisatie geweest? Een grotere diversiteit aan sociale gebruiken en gewoonten is er nergens anders te vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |