abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54502522
De meeste kinderen komen ter wereld, gezond en al en met alles er op en eraan.
Sommige krijgen al sinds kleins af aan al tig onderzoeken gehad naar social-emotionele vaardigheden, en dat soort zaken.

Maar hoe zit dat nou, dat de ene een extrovert persoon is met een vlotte babbel en aan de lopende band vrienden maakt, terwijl de andere hardstikke sociaal onhandig is, en erg veel moeite moet doen om een gesprek met iemand aan te knopen?

Word dit bepaald door de stijl van opgroeien of meer aangeboren dat dit tijdens de zwangerschap word ontwikkeld?
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:46:37 #2
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_54502573
opvoeding, milieu
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:49:26 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54502625
ik denk dat het iets fenotypisch is
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54502638
Het verloop van de zangerschap en/of gezondheid van de moeder kan ook invloed hebben. Het is namelijk bewezen dat kinderen van moeders die door blijven roken tijdens de zwangerschap meer risico lopen om o.a. depressief te worden. Zelfde met bijv. alcohol verslaafde moeders. (of: soon to be moms )

En inderdaad, wat hier boven ook al genoemd wordt: opvoeding en milieu spelen later ook een grote rol.
pi_54502675
je karakter is toch altijd aangeboren? Je kan er als ouders denk ik wel een beetje aan 'bijschaven', maar de basis blijft
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:56:08 #6
193875 thloreg
seni seviyorum NL & TR
pi_54502723
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:46 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
opvoeding, milieu
Precies! mijn idee.
Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:59:43 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_54502770
Beide. Volgens mij is sociaal gedrag aangeleerd, maar kan niet iedereen leren zich sociaal te gedragen. Wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.

Overigens heb ik een vlotte babbel maar maak ik niet aan de lopende band vrienden. Dus het één leidt niet automatisch tot het ander.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_54502822
Aangeboren en opvoeding dus. Bij autisme zie je, dat een kind als baby al 'apart' was in contact. De ouders doen erg hard hun best om een band te krijgen met hun kind, maar ze voelen dat het eenrichtingsverkeer is.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:04:42 #9
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_54502846
Ik denk dat het ook beide elementen heeft.

Je hebt altijd een natuurlijke aanleg die je meegekregen hebt van je ouders, maar het belangrijkste is hoe je jezelf ontwikkeld op sociaal gebied. Dat is iets wat je aan kunt leren, alleen in je jonge jaren moet je dat veelal doen.

Als je 20 bent kun je je social skills alleen maar beetje verbeteren, maar als ze niet aanwezig zijn is het vrijwel onmogelijk om ze echt aan te leren.
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:16:24 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54503098
wel een betrekkelijke nieuwe richting de sociale cognitieve neurowetenschappen

serotonine speelt er een rol in iig
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_54503101
Bij introvert/extroverts is het wel erfelijk.

[ Bericht 3% gewijzigd door F04 op 10-11-2007 16:12:46 ]
pi_54503112
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:04 schreef Mike.Strutter het volgende:
Ik denk dat het ook beide elementen heeft.

Je hebt altijd een natuurlijke aanleg die je meegekregen hebt van je ouders, maar het belangrijkste is hoe je jezelf ontwikkeld op sociaal gebied. Dat is iets wat je aan kunt leren, alleen in je jonge jaren moet je dat veelal doen.

Als je 20 bent kun je je social skills alleen maar beetje verbeteren, maar als ze niet aanwezig zijn is het vrijwel onmogelijk om ze echt aan te leren.
Wat een onzin, dit zuig je nu ook allemaal uit je duim. Je kan binnen no-time social skills aanleren, maakt niet uit hoe oud je bent. Als jij gewoon 2 weken achter elkaar uitgaat of je alleen maar in een sociale omgeving bevindt ben je binnen no-time sociaal. Net als je echt ziek bent, en een week op bed ligt moet ik altijd weer op gang komen om weer echt sociaal te worden.
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:21:58 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54503206
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef F04 het volgende:
Bij introvert/extrovertisme is het wel erfelijk.
Is dat een nieuwe religie?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:22:39 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54503221
volgens mij kan je je sociale vaardigheden op elk moment van je leeftijd trainen. dus ik denk vooral karakter.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:23:25 #15
187328 B1nulnul
telefoon te koop
pi_54503231
sociale onhandigheid lijkt me vaak aangeboren
(denk bijv aan autisme)

sociale handigheid kun je voor een groot deel goed aanleren
ik heb ook altijd pech.. :'(
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:31:30 #16
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_54503413
Opvoeding, waar je opgroeit, wat voor mensen je om je heen hebt, etc.
When all else fails, you always have delusion.
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:32:33 #17
19242 yavanna
Results may vary.
pi_54503435
Ook absoluut aangeboren. Het verschil zie ik al bij mijn kinderen, zelfde opvoeding etc, maar een groot verschil in sociale vaardigheden.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_54503548
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:32 schreef yavanna het volgende:
Ook absoluut aangeboren. Het verschil zie ik al bij mijn kinderen, zelfde opvoeding etc, maar een groot verschil in sociale vaardigheden.
Praat je dan niet gewoon over domme kinderen?
pi_54503670
De basis is altijd aangeboren.
pi_54503739
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef Re het volgende:
serotonine speelt er een rol in iig
Dat dus

Mensen met sociale angst krijgen dan ook vaak SSRI's toegediend en die schijnen vaak te helpen. Denk dat sociaal minder functioneren tot dusverre is aangeboren dat het in de hersenmassa niet helemaal in orde is. Dan spreek ik over angsten, iemand die van nature stiller is en niet graag op de voorgrond treedt daarbij is het wellicht een gezonde keuze als er geen angst bij komt kijken.

Dan denk ik overigens dat stillere mensen die niet tevreden zijn met hun gedrag kijken naar anderen die wel drukker zijn om vervolgens te denken dat druk gedrag de norm is. Terwijl beiden nodig zijn in een maatschappij, alleen maar extroverte mensen zorgt ook voor een heksenketel.
Genieten is toegestaan!!!
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:48:03 #21
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_54503762
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:16 schreef honderd het volgende:

[..]

Wat een onzin, dit zuig je nu ook allemaal uit je duim. Je kan binnen no-time social skills aanleren, maakt niet uit hoe oud je bent. Als jij gewoon 2 weken achter elkaar uitgaat of je alleen maar in een sociale omgeving bevindt ben je binnen no-time sociaal. Net als je echt ziek bent, en een week op bed ligt moet ik altijd weer op gang komen om weer echt sociaal te worden.
De basis die is aangeboren en heeft zich gevormd tijdens de eerste jaren van je leven. Op die basis kun je gewoon bouwen en je kan best een aantal dingen leren. Maar als je die basis niet hebt dan wordt het gewoon moeilijk en zijn het trucjes die je je wel toe kunt eigenen.
pi_54504021
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:59 schreef Tinkepink het volgende:
Beide. Volgens mij is sociaal gedrag aangeleerd, maar kan niet iedereen leren zich sociaal te gedragen.
Volgens mij kan vrijwel iedereen sociaal gedrag leren (behalve autisten), maar de meeste mensen hebben aanleg om verlegen/onzeker te worden. Als die verlegenheid te veel gestimuleerd wordt, wordt het moeilijk om je sociaal te gedragen.
quote:
Wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.
Dat dus wel
pi_54504166
Beide. Ik was als kind heel extrovert en nu een stuk minder. Ik weet niet helemaal precies waar dat door gekomen is, heeft misschien ook gewoon met opgroeien te maken.
pi_54504200
quote:

[..]

Dat is pas onzin. Het idee alleen al dat je van uitgaan sociaal wordt.
  zaterdag 10 november 2007 @ 14:43:14 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_54504783
Interessante vraag... kinderen met het syndroom van Asperger (waar waarschijnlijk een grote erfelijke component in zit) en kinderen die in hun jeugd verwaarloosd zijn vertonen vaak exact dezelfde symptomen. Misschien hebben mensen een "gevoelige periode" voor het leren van sociale vaardigheden, zoals we die ook hebben voor het leren van bijvoorbeeld taal? Als we in die periode niet of te weinig sociale contacten hebben, dan leren we het nooit meer echt, net als iemand die door een aangeboren stoornis minder aanleg heeft om sociaal gedrag te leren?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:07:16 #26
185491 Shitonya
Same shit, different day
pi_54505213
quote:

[..]

"mijn sociale vaardigheden zijn kut, dus ik werp mezelf effe een paar weken in een kroeg en ik ben genezen!"

Volslagen onzin natuurlijk. Met drank op lijkt iedereen ineens overdreven sociaal, maar dat is even nep als het idee dat iedereen ineens je beste vriend is en altijd vriendelijk tegen je is in een kroeg.
Het luisteren naar een mens is als steeds weer hetzelfde boek moeten lezen..
pi_54506339
Ik denk ook een deels opvoeding, want extreme verlegenheid word vaak veroorzaakt door overbeschermende ouders.
pi_54509957
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 14:43 schreef Flurry het volgende:
Interessante vraag... kinderen met het syndroom van Asperger (waar waarschijnlijk een grote erfelijke component in zit) en kinderen die in hun jeugd verwaarloosd zijn vertonen..
Dat is het verschil tussen een autistische stoornis en een cluster A (schizoide of schizotypische) persoonlijkheidsstoornis. Tussen beiden zit wsch ook veel overlap. Veel autisten zullen voldoen aan cluster A persoonlijkheidsstoornissen.
  zaterdag 10 november 2007 @ 21:25:30 #29
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_54513518
Om voor mezelf te spreken:

Mijn IQ is vrij hoog, maar mijn EQ is niet om over naar huis te schrijven. Ik kan me heel sociaal gedragen, ik weet precies hoe het hoort in theorie, maar het is soms lastig in de praktijk te brengen.
Op mijn werk is het geen probleem, ik heb veel klantcontacten en dat gaat me enorm goed af. Maar privé is het lastiger; ik maak moeilijk vrienden, knoop niet snel een praatje aan, voel me op feestjes vaak niet echt op mijn gemak, hecht weinig waarde aan verjaardagen, kaartjes e.d..

Wat dat betreft lijk ik op mijn vader. Hij is heel slim, maar sociaal behoorlijk onhandig (hij maakt de meest omslachtige zinnen die je maar kunt verzinnen ).
Mijn moeder is het tegenovergestelde: wat minder intelligent, maar enorm sociaalvoelend en goed in de omgang met mensen.

Ik denk dat je sociaal gedrag deels aan kunt leren, maar dat het deels ook gewoon in je genen zit. Hoe hard ik ook oefen of studeer, ik zal nooit zo sociaalvoelend als mijn moeder worden.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_54514274
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 19:07 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Dat is het verschil tussen een autistische stoornis en een cluster A (schizoide of schizotypische) persoonlijkheidsstoornis. Tussen beiden zit wsch ook veel overlap. Veel autisten zullen voldoen aan cluster A persoonlijkheidsstoornissen.
Je ziet dat een kind met een autistische stoornis, later als volwassene de diagnose schizoid/schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgt. In de volwassenpsychiatrie lijken ze weinig te kunnen met autisme. Herken jij dat?
  zaterdag 10 november 2007 @ 22:06:08 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54514358
misschien weet kipke dit? mannen zijn bijna allemaal iets autistisch, anders hadden we ons nooit zo kunnen aanleren dat een dier, dat veel harder loopt, te vangen is. één doel.

vrouwen zijn waarschijnlijk veel socialer, omdat ze samen konden kletsen, zonder dieren weg te jagen en daarnaast de kinderen eten gaven en beschermden.

planeten geloof ik niet zo in.
  zaterdag 10 november 2007 @ 22:13:05 #32
pi_54514495
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 22:06 schreef zoalshetis het volgende:

planeten geloof ik niet zo in.
Je bent zelf ietsje autistisch?

Oh ja, je bent een man.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:22:34 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54515765
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je bent zelf ietsje autistisch?

Oh ja, je bent een man.
ik doelde natuurlijk op 'vrouwen van venus, mannen van mars'.

duh
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:28:30 #34
pi_54515872
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:22 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik doelde natuurlijk op 'vrouwen van venus, mannen van mars'.

duh
Dat bedoelde ik ook, dat is een metafoor, duh
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:32:22 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54515960
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook, dat is een metafoor, duh
waarom is je eerste conclusie dan dat ik zelf autitisch ben, nadat je mijn pleidooi, tot in de kern omschreven, gelezen hebt?

beetje rare reactie. misschien kan die wel in je hoofd spelen, maar om hem neer te kalken is mij een brug te ver. en willem alexander ies een bietje dum.
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:50:33 #36
pi_54516284
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

waarom is je eerste conclusie dan dat ik zelf autitisch ben, nadat je mijn pleidooi, tot in de kern omschreven, gelezen hebt?

beetje rare reactie. misschien kan die wel in je hoofd spelen, maar om hem neer te kalken is mij een brug te ver. en willem alexander ies een bietje dum.
Omdat de planeten metafoor slechts een ietwat uitvergrote en overdreven versie is van jouw uiteenzetting en omdat autisten de neiging hebben erg precies te zijn omdat ze de zin, essentie en humor van metaforen en overdrijvingen niet vatten.

Maxima is een blondje.
  zaterdag 10 november 2007 @ 23:52:18 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54516311
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat de planeten metafoor slechts een ietwat uitvergrote en overdreven versie is van jouw uiteenzetting en omdat autisten de neiging hebben erg precies te zijn omdat ze de zin, essentie en humor van metaforen en overdrijvingen niet vatten.

Maxima is een blondje.
zullen we weer on-topic gaan? (na je dronkenmans geneuzel)
pi_54516316
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 21:59 schreef Emel het volgende:

[..]

Je ziet dat een kind met een autistische stoornis, later als volwassene de diagnose schizoid/schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgt. In de volwassenpsychiatrie lijken ze weinig te kunnen met autisme. Herken jij dat?
Mja, dat kan natuurlijk. Autisme is nog altijd een ondergerapporteerde diagnose. Dus iemand die schizoid wordt uitgeboekt zou best nog een aan autisme verwandte stoornis kunnen hebben.
Je KAN gewoon weinig met autisme. Ik zou niet weten of er behandelingen voor zijn. Volgens mij moet je als autist met de omgeving leren leven, en de omgeving met jou en valt er weinig meer te veranderen.
De ervaring met autisten die ik heb, is dat ik me moet aanpassen aan hen om communicatie mogelijk te maken. Verder heb ik er niet zoveel ervaring mee.
  zondag 11 november 2007 @ 00:08:46 #39
pi_54516568
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:52 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Mja, dat kan natuurlijk. Autisme is nog altijd een ondergerapporteerde diagnose. Dus iemand die schizoid wordt uitgeboekt zou best nog een aan autisme verwandte stoornis kunnen hebben.
Je KAN gewoon weinig met autisme. Ik zou niet weten of er behandelingen voor zijn. Volgens mij moet je als autist met de omgeving leren leven, en de omgeving met jou en valt er weinig meer te veranderen.
De ervaring met autisten die ik heb, is dat ik me moet aanpassen aan hen om communicatie mogelijk te maken. Verder heb ik er niet zoveel ervaring mee.
Ik heb iets administratiefs gedaan in de geestelijke hulpverlening en ik heb niets over een behandeling gehoord. Het autisme team probeerde de ambulante autisten duidelijk te maken hoe ze bepaalde problemen konden aanpakken, maar het is geen ziekte die te genezen is.
pi_54517403
Het lijkt mij dat het vrij voor de hand ligt, dat beide mogelijkheden aan de orde zijn. Karakter wordt voor een groot deel genetisch bepaald en de mate waarin je sociaal bent heeft veel te maken met je karakter. Laten we namelijk niet vergeten dat niet sociaal zijn niet meteen betekent dat je sociaal onhandig bent. Sommige mensen hebben nu eenmaal weinig behoefte aan sociaal, niets mis mee.

Ik ben sociaal ook niet erg sterk, wat excentriek wat dat betreft, maar hetzelfde type gedrag komt bij veel familieleden voor. Er zijn dusdanige overeenkomsten, vooral ook de kleine dingen, dat deze voor mij voortkomen uit een genetische predispositie.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel externe invloeden denkbaar die maken dat het sociale in de mens wordt beperkt. Dus dat het minder sociaal zijn als het ware is aangeleerd. Denk hierbij aan zaken zoals opvoeding, schoolleven, gepest worden enzovoort.
pi_54521841
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:43 schreef F04 het volgende:
De meeste kinderen komen ter wereld, gezond en al en met alles er op en eraan.
Sommige krijgen al sinds kleins af aan al tig onderzoeken gehad naar social-emotionele vaardigheden, en dat soort zaken.

Maar hoe zit dat nou, dat de ene een extrovert persoon is met een vlotte babbel en aan de lopende band vrienden maakt, terwijl de andere hardstikke sociaal onhandig is, en erg veel moeite moet doen om een gesprek met iemand aan te knopen?

Word dit bepaald door de stijl van opgroeien of meer aangeboren dat dit tijdens de zwangerschap word ontwikkeld?
Extraverten houden van mensen om zich heen, de een wat meer dan de ander, vandaar dat het contact makkelijker afgaat. En niet elke extravert heeft een vlotte babbel. Extraverte mensen maken makkelijker vrienden, omdat ze daar steeds meer ervaren in wordt. Ze bouwen levenservaring op.

Het is dus zeker een kwestie van aangeleerd gedrag. En die vlotte babbel is aangeboren.

Ik begrijp overigens niet goed waarom men hier stelt dat je sociale vaardigheden niet op latere leeftijd je nog eigen kan maken.
pi_54521890
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 23:52 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

De behandelingen die wij geven:
- SOVA trainingen
- oudergroepen (hoe ga je om met je autistisch kind)
- individuele begeleiding van ouders
- Eventueel medicatie

Weinig dus.
pi_54522610
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 21:25 schreef MaLo het volgende:

Ik kan me heel sociaal gedragen, ik weet precies hoe het hoort in theorie, maar het is soms lastig in de praktijk te brengen.
Zoals MaLo het zegt. Het is bijna als of ik hier mijzelf hoor praten.

Ontopic. Zelf denk ik dat het combinatie van genen en opvoeding is.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_54522629
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed van bijvoorbeeld internet is. Of het feit dat iedereen tegenwoordig of met oordopjes in ronddwaalt, of een mobieltje tegen hun oor gedrukt heeft. Deze zaken zijn natuurlijk enigzins verweven met de trend die individualisering heet, maar in hoeverre heeft dat een merkbaar effect op de sociale vaardigheden van kinderen tegenwoordig, die met deze trend opgroeien?

Zijn hier al onderzoeken naar verricht eigenlijk?
pi_54523965
quote:
Op zondag 11 november 2007 12:08 schreef dawg het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de invloed van bijvoorbeeld internet is. Of het feit dat iedereen tegenwoordig of met oordopjes in ronddwaalt, of een mobieltje tegen hun oor gedrukt heeft. Deze zaken zijn natuurlijk enigzins verweven met de trend die individualisering heet, maar in hoeverre heeft dat een merkbaar effect op de sociale vaardigheden van kinderen tegenwoordig, die met deze trend opgroeien?

Zijn hier al onderzoeken naar verricht eigenlijk?
Ik denk wel dat het van invloed is op de sociale vaardigheden, maar de vraag is in hoeverre dat nu werkelijk een probleem vormt. Sociale vaardigheden zijn verbonden aan de tijdgeest. Een samenleving waarin men erg veel electronisch met elkaar communiceert is een andere samenleving dan een samenleving waarin men uitsluitend face-to-face met elkaar communiceert. Daar horen dan ook andere vaardigheden bij. Ik denk dat het onmogelijk is om een bepaald beeld van wat goede sociale vaardigheden zijn neer te zetten en deze voor altijd als ideaalbeeld voor te houden. Dat werkt niet.
pi_54523991
quote:
Op zondag 11 november 2007 11:21 schreef addictivebeat het volgende:
Ik begrijp overigens niet goed waarom men hier stelt dat je sociale vaardigheden niet op latere leeftijd je nog eigen kan maken.
Dat lijkt mij ook onzin. Ik bedoel, het is een kwestie van de regeltjes leren en je daarin trainen. Dat kun je als volwassene ook doen.
pi_54524053
Natrure nurture verhaal. Ik denk dat als je van kinds af aan niet in sociale situaties terecht komt, dat je dan ook ver achter blijft. Tot aan je eerste echte baan heb je nog een kans om het te "leren", daarna kun je het wel vergeten.
A little bit hateful
pi_54524086
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:13 schreef floris.exe het volgende:
Ik denk dat het onmogelijk is om een bepaald beeld van wat goede sociale vaardigheden zijn neer te zetten en deze voor altijd als ideaalbeeld voor te houden. Dat werkt niet.
Ik denk van niet. Je moet natuurlijk wel een uitgangspunt hebben.
Overigens vind ik non-verbale communicatie een essentieel onderdeel van het fenomeen communicatie, maar die afwezig is bij electronische communicatie. Derhalve ben ik nog steeds benieuwd in hoeverre internet, etc, dit beinvloedt.
pi_54524114
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:17 schreef Liquidootje het volgende:
Natrure nurture verhaal. Ik denk dat als je van kinds af aan niet in sociale situaties terecht komt, dat je dan ook ver achter blijft. Tot aan je eerste echte baan heb je nog een kans om het te "leren", daarna kun je het wel vergeten.
Tot aan je eerste echte baan? Wat heeft dat er in het bijzonder mee te maken ? Niet alles voor wat betreft het sociale leven draait om werk hoor. Wat voor een mijlpaal is 'je eerste echte baan' in dit verhaal precies? Ben je wel eens op de werkvloer van een grote organisatie geweest? Een grotere diversiteit aan sociale gebruiken en gewoonten is er nergens anders te vinden.
pi_54524350
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:19 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Tot aan je eerste echte baan? Wat heeft dat er in het bijzonder mee te maken ? Niet alles voor wat betreft het sociale leven draait om werk hoor. Wat voor een mijlpaal is 'je eerste echte baan' in dit verhaal precies? Ben je wel eens op de werkvloer van een grote organisatie geweest? Een grotere diversiteit aan sociale gebruiken en gewoonten is er nergens anders te vinden.
Nou ik denk dat de meeste mensen wel merken dat als je echt begint te werken; 40 uur per week, dat je sociale kring veel minder snel groeit (vanuit die omgeving). Networking groeit misschien wel, maar echte nieuwe sociale contacten waaruit vriendschappen vloeien zullen minder snel gebeuren in die omgeving.

Zonder de basis van de onderstaande sociale mijlpalen
Basisschool + bijhorende hobby's = eerste ervaring met sociale contacten buitenshuis
Middelbare school + pubertijd = echt ontdekken dat er veel verschillende mensen zijn en je sluit je aan bij een klikje
mbo/hbo/wo (18+) deze studie periode is echt een sociale bezigheid naast het ontwikkelen van je professionele carriere

Zul je sociale vaardigheden stagneren. Het is dan eigenlijk al te laat om het dan nog echt te kunnen leren of op te bouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Liquidootje op 11-11-2007 13:44:24 ]
A little bit hateful
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')