abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:44:59 #87
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54502541
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:13 schreef TNA het volgende:

[..]

Ik vind je reacties altijd wel interessant om te lezen omdat je vrij genuanceerd over dit onderwerp schrijft. Maar hoor je bij iets als "God" niet gewoon een keuze te maken tussen wel of niet, tenzij je "kiest" voor het agnosticisme? Als je het meest gelooft in de kracht van de natuur hoef je niet te geloven in een God (ook niet als iets vaags wat er toch een beetje is) en ook niet in een hiernamaals. Dat de natuur toevallig is ontstaan door een oerknal hoeft niet te betekenen dat je er niet alsnog veel uit kunt halen
Helaas is het begrip "God" nog vrij complex (het is niet voor niets dat ik "God" eerder tussen aanhalingstekens schreef). Veel mensen stellen zich "God" voor als een man met een witte baard die op z'n troon zit in de hemel en alles wat op aarde gebeurt in de gaten houdt. Ik zou zelf "God" liever willen opvatten als een kracht die in alles aanwezig is en wdb komt het standpunt dat God in alles en iedereen aanwezig is natuurlijk het meest in de buurt van mijn eigen standpunt. Dat "God" in de natuur zit, vind ik een aantrekkelijke gedachte, maar dat mensen ook iets goddelijks in zich hebben vind ik dan wel weer vrij onaannemelijk, gezien het gedrag van veel mensen . Sorry dat ik zo vaag ben, maar ik ben er zelf ook niet helemaal uit . Misschien moet ik het er ook gewoon op houden dat ik agnost ben; feitelijk zijn we dat allemaal natuurlijk .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 10 november 2007 @ 12:51:49 #88
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_54502660

1. Neo-Pagan (100%)
2. Unitarian Universalism (97%)
3. New Age (89%)
4. Liberal Quakers (87%)
5. Mahayana Buddhism (82%)
6. New Thought (77%)
7. Reform Judaism (77%)
8. Scientology (77%)
9. Hinduism (71%)
10. Mainline to Liberal Christian Protestants (67%)
11. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (63%)
12. Secular Humanism (60%)
13. Theravada Buddhism (60%)
14. Jainism (59%)
15. Taoism (57%)
16. Sikhism (56%)
17. Bahá'í Faith (55%)
18. Islam (48%)
19. Orthodox Judaism (48%)
20. Orthodox Quaker (46%)
21. Nontheist (38%)
22. Mainline to Conservative Christian/Protestant (28%)
23. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (26%)
24. Seventh Day Adventist (24%)
25. Jehovah's Witness (16%)
26. Eastern Orthodox (14%)
27. Roman Catholic (14%)

Erg interessant, aangezien ik als katholiek te boek sta en heel weinig heb met newage en aanverwanten (mij te zweverig). Net nog even gelezen wat Unitarian Universalism inhoudt. Dit is mi wel erg algemeen opgesteld en zullen heel veel mensen onder dit kopje vallen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_54502681
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:44 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Helaas is het begrip "God" nog vrij complex (het is niet voor niets dat ik "God" eerder tussen aanhalingstekens schreef). Veel mensen stellen zich "God" voor als een man met een witte baard die op z'n troon zit in de hemel en alles wat op aarde gebeurt in de gaten houdt. Ik zou zelf "God" liever willen opvatten als een kracht die in alles aanwezig is en wdb komt het standpunt dat God in alles en iedereen aanwezig is natuurlijk het meest in de buurt van mijn eigen standpunt. Dat "God" in de natuur zit, vind ik een aantrekkelijke gedachte, maar dat mensen ook iets goddelijks in zich hebben vind ik dan wel weer vrij onaannemelijk, gezien het gedrag van veel mensen . Sorry dat ik zo vaag ben, maar ik ben er zelf ook niet helemaal uit . Misschien moet ik het er ook gewoon op houden dat ik agnost ben; feitelijk zijn we dat allemaal natuurlijk .
God is mijn inziens een containerbegrip (of etiket) wat duizend en een dingen kan betekenen. Net zoiets als het woord 'cultuur' o.i.d. Je zegt het zelf al: "God is voor mij..." Zo werkt het bij iedereen.
God = Godsbeeld = persoonlijk. (Al kan je natuurlijk overeenkomsten hebben met denkbeelden van andere mensen, wat dan waarschijnlijk gebaseerd is op eenzelfde bron(tekst) of ervaring.)
pi_54502866
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:53 schreef VonHinten het volgende:

[..]

God is mijn inziens een containerbegrip (of etiket) wat duizend en een dingen kan betekenen. Net zoiets als het woord 'cultuur' o.i.d. Je zegt het zelf al: "God is voor mij..." Zo werkt het bij iedereen.
God = Godsbeeld = persoonlijk. (Al kan je natuurlijk overeenkomsten hebben met denkbeelden van andere mensen, wat dan waarschijnlijk gebaseerd is op eenzelfde bron(tekst) of ervaring.)
Dat maakt het doen van uitspraken over 'God' dus wel zinloos als je daarbij niet de inhoud van je container publiceert
Mu!
  zaterdag 10 november 2007 @ 13:06:29 #91
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_54502888
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat maakt het doen van uitspraken over 'God' dus wel zinloos als je daarbij niet de inhoud van je container publiceert
Inderdaad.
Niet meer actief op Fok!
pi_54502988
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

God = de inhoud van je container. Een uitspraak doen over God is niets anders dan de inhoud van je container laten zien. Of laten zien op welke aspecten van het leven je het etiket 'God' plakt.
pi_54505038

1. Secular Humanism (100%)
2. Unitarian Universalism (92%)
3. Nontheist (85%)
4. Theravada Buddhism (71%)
5. Liberal Quakers (69%)
6. Neo-Pagan (64%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (58%)
8. Reform Judaism (47%)
9. Taoism (43%)
10. New Age (42%)
11. New Thought (36%)
12. Scientology (36%)
13. Sikhism (33%)
14. Mahayana Buddhism (32%)
15. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (29%)
16. Bahá'í Faith (25%)
17. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (25%)
18. Orthodox Quaker (25%)
19. Mainline to Conservative Christian/Protestant (22%)
20. Eastern Orthodox (18%)
21. Islam (18%)
22. Orthodox Judaism (18%)
23. Roman Catholic (18%)
24. Hinduism (11%)
25. Jainism (11%)
26. Seventh Day Adventist (9%)
27. Jehovah's Witness (3%)

Weinig verrassend
pi_54505154
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 13:11 schreef VonHinten het volgende:

[..]

God = de inhoud van je container. Een uitspraak doen over God is niets anders dan de inhoud van je container laten zien. Of laten zien op welke aspecten van het leven je het etiket 'God' plakt.
Dat is wel waar, maar dat maat die uitspraken dan wel erg persoonlijk, en dus in een gesprek niet erg zinvol als he tover iets anders gaat dn je persoonlijke godsbeleving. En normaal gesproken gaan gesprekken over god toch over iets anders, en meestal over 'wie er gelijk heeft', waar dan ook over. En in die situaties is het niet zo handig als je een niet-gecommuniceerd persoonlijk godsbeeld hebt.
Een uitspraak als bijvoorbeeld 'God bestaat' of 'God bestaat niet' is dan vrijwel betekenisloos.

(Die diskussies zijn wat mij betreft overigens meestal betekenisloos omdat de conclusie - zo die al getrokken wordt - meestal ook weer is dat e.e.a. afhankelijk is van je definitie van 'god', en dat het lastig is een niet-zefrefererende, zelfstandig betekenisvolle definitie van god te geven.)
Mu!
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:21:50 #95
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54505418
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is niet juist om te stellen dat de oerknaltheorie stelt dat "de natuur is toevallig ontstaan". Daar kan ze immers helemaal geen uitspraken over doen.

Tenminste, ik lees dit als "de natuur is toevallig ontstaan, door een oerknal."
Het alternatief is dat de oerknal een bedoeling had? Dat lijkt me toch sterk.
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 12:44 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik vind de natuur prachtig in elkaar zitten, maar waarom zou God daarin aanwezig moeten zijn? Als je God eenmaal afwijst als opperwezen dat invloed heeft kan je het m.i. net zogoed helemaal vergeten. Ja, of je noemt iets complex' en moois als liefde "God", maar dan is het niet meer dan een label.

Feitelijk gezien zijn we natuurlijk allemaal agnost, maar ik vind het ook wel weer een soort van uitdaging om wat scherper te kiezen
pi_54505534
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:21 schreef TNA het volgende:

[..]

Het alternatief is dat de oerknal een bedoeling had? Dat lijkt me toch sterk.
Mij ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het concept 'oerknal' en het concept'bedoeling' los van elkaar gezien kunnen worden. Als je een almachtige god in je wereldbeeld wilt accepteren, waarom zou hij zich dan niet van een oerknal bedient hebben, of ons zoiets laten geloven ? Zijn wegen zijn immers ook ondoorgrondelijk (moet ook wel, als je almachtig bent kan ik niet begrijpen waarom je er nog iets als 'wil' op na zou houden. Maar als je almachtigheid accepteert kan alles wel waar zjn, hetgeen iedere uitspraak verder betekenisloos maakt. Onlogische wezenen derhalve, christenen.
quote:
[..]

Ik vind de natuur prachtig in elkaar zitten, maar waarom zou God daarin aanwezig moeten zijn? Als je God eenmaal afwijst als opperwezen dat invloed heeft kan je het m.i. net zogoed helemaal vergeten. Ja, of je noemt iets complex' en moois als liefde "God", maar dan is het niet meer dan een label.
Wat is God dan meer dan een label ?
quote:
Feitelijk gezien zijn we natuurlijk allemaal agnost, maar ik vind het ook wel weer een soort van uitdaging om wat scherper te kiezen
Ieder z'n meug he ? Ik ben er zelf wel uit denk ik, en dat maakt het ook weer wat minder belangrijk.
Mu!
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:31:59 #97
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54505591
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:28 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Mij ook, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat het concept 'oerknal' en het concept'bedoeling' los van elkaar gezien kunnen worden. Als je een almachtige god in je wereldbeeld wilt accepteren, waarom zou hij zich dan niet van een oerknal bedient hebben, of ons zoiets laten geloven ? Zijn wegen zijn immers ook ondoorgrondelijk (moet ook wel, als je almachtig bent kan ik niet begrijpen waarom je er nog iets als 'wil' op na zou houden. Maar als je almachtigheid accepteert kan alles wel waar zjn, hetgeen iedere uitspraak verder betekenisloos maakt. Onlogische wezenen derhalve, christenen.
Ja, als je God accepteert kan de oerknal een bedoeling hebben. Maar goed, zo kan je alles verklaren, alle tegenstrijdigheden in de Bijbel en tegenbewijzen van de wetenschap zijn onderdeel van Gods plan. Ik vind dat veel te makkelijk. Erken dan gewoon dat God de oerknal en de evolutie heeft geschapen. Maar ik zie niet in waarom je vast zou houden aan een God als je eindeloos dingen moet verdraaien. Occam's razor enzo. Voor mij persoonlijk is het iig duidelijk dat de oerknal geen bedoeling heeft.
quote:
[..]

Wat is God dan meer dan een label ?
Well, m.i. niets dus
quote:
[..]

Ieder z'n meug he ? Ik ben er zelf wel uit denk ik, en dat maakt het ook weer wat minder belangrijk.
True that.
pi_54505598

3. Liberal Quakers (89%)
4. Theravada Buddhism (84%)
5. Neo-Pagan (78%)
6. Mahayana Buddhism (72%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (70%)
8. Nontheist (69%)
9. New Age (68%)
10. Taoism (62%)
11. Orthodox Quaker (53%)
12. Jainism (51%)
13. Reform Judaism (43%)
14. Scientology (42%)
15. Hinduism (42%)
16. New Thought (39%)
17. Seventh Day Adventist (35%)
18. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (35%)
19. Bahá'í Faith (30%)
20. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (30%)
21. Jehovah's Witness (26%)
22. Mainline to Conservative Christian/Protestant (26%)
23. Sikhism (26%)
24. Eastern Orthodox (22%)
25. Islam (22%)
26. Orthodox Judaism (22%)
27. Roman Catholic (22%)
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:33:05 #99
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54505615
Grappig; mijn opvattingen liggen het verst van mijn van huis uit meegegeven geloof

1. Unitarian Universalism (100%)
2. Neo-Pagan (89%)
3. Liberal Quakers (88%)
4. New Age (83%)
5. Mahayana Buddhism (71%)
6. Mainline to Liberal Christian Protestants (70%)
7. Secular Humanism (66%)
8. Theravada Buddhism (66%)
9. New Thought (54%)
10. Reform Judaism (52%)
11. Taoism (52%)
12. Scientology (47%)
13. Sikhism (47%)
14. Hinduism (44%)
15. Bahá'í Faith (40%)
16. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (38%)
17. Nontheist (38%)
18. Orthodox Quaker (37%)
19. Jainism (36%)
20. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (18%)
21. Orthodox Judaism (18%)
22. Seventh Day Adventist (14%)
23. Jehovah's Witness (12%)
24. Mainline to Conservative Christian/Protestant (12%)
25. Eastern Orthodox (10%)
26. Islam (10%)
27. Roman Catholic (10%)
  zaterdag 10 november 2007 @ 15:35:49 #100
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54505661
Godverdomme..ik ben gewoon zo'n stinkhippie
pi_54505827
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:03 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat is wel waar, maar dat maat die uitspraken dan wel erg persoonlijk, en dus in een gesprek niet erg zinvol als he tover iets anders gaat dn je persoonlijke godsbeleving. En normaal gesproken gaan gesprekken over god toch over iets anders, en meestal over 'wie er gelijk heeft', waar dan ook over. En in die situaties is het niet zo handig als je een niet-gecommuniceerd persoonlijk godsbeeld hebt.
Een uitspraak als bijvoorbeeld 'God bestaat' of 'God bestaat niet' is dan vrijwel betekenisloos.
Dit is m.i. het hele punt wat de eeuwige discussie over God zo langdradig en bij tijden dodelijk vermoeiend maakt. Er zit een groot verschil tussen de vragen 'bestaat God?' en 'bestaat God voor jou?' En die twee vragen (met bijbehorende antwoorden en argumenten) worden nog wel eens door elkaar gehaald in een discussie.

De ene benadering (behorend bij de eerste vraag) is objectief of probeert objectief te zijn vanuit een wetenschappelijk derdepersoons-perspectief (dus uitschakeling van de eerstepersoon: de menselijk geest, menselijke subjectiviteit). De tweede benadering (behorend bij de tweede vraag) maakt juist gebruik van het eerstepersoons-perspectief: de menselijke geest, het bewustzijn, ervaringen. Problemen ontstaan als deze twee benaderingen elkaars vragen gaat beantwoorden. Dan krijg je bijzonder ongenuanceerde en wmb pertinent kortzichtige opmerkingen als:

"Tuurlijk bestaat God, want als ik bid dan voel ik mij daarna gesterkt door Hem!" (subjectieve benadering van het vraagstuk 'bestaat God?')

en

"Iedereen die in God gelooft is achterlijk, want er is geen bewijs dat Hij bestaat!" (objectieve benadering van het vraagstuk 'bestaat God voor jou?')
pi_54505856
quote:
2. Unitarian Universalism (93%)
3. Liberal Quakers (76%)
4. Nontheist (74%)
5. Theravada Buddhism (70%)
6. Neo-Pagan (65%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (61%)
8. New Age (50%)
9. Taoism (48%)
10. Reform Judaism (44%)
11. Mahayana Buddhism (41%)
12. Orthodox Quaker (39%)
13. Scientology (30%)
14. Sikhism (30%)
15. New Thought (29%)
16. Bahá'í Faith (27%)
17. Jainism (24%)
18. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (23%)
19. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (22%)
20. Mainline to Conservative Christian/Protestant (17%)
21. Seventh Day Adventist (17%)
22. Hinduism (16%)
23. Eastern Orthodox (14%)
24. Islam (14%)
25. Orthodox Judaism (14%)
26. Roman Catholic (14%)
27. Jehovah's Witness (9%)
Verrassend .
-
pi_54506215
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:31 schreef TNA het volgende:

[..]

Ja, als je God accepteert kan de oerknal een bedoeling hebben. Maar goed, zo kan je alles verklaren, alle tegenstrijdigheden in de Bijbel en tegenbewijzen van de wetenschap zijn onderdeel van Gods plan.
Dat zeg ik: als je een almachtige god accepteert dan kun je alles wel accepteren, danis he tverschil tussen 'waar' en 'niet waar' ookbetekenisloos
quote:
Ik vind dat veel te makkelijk.
Noem dat maar makkelijk! Jij en ik hebben tenminste nog wat houvast!
quote:
Erken dan gewoon dat God de oerknal en de evolutie heeft geschapen. Maar ik zie niet in waarom je vast zou houden aan een God als je eindeloos dingen moet verdraaien. Occam's razor enzo. Voor mij persoonlijk is het iig duidelijk dat de oerknal geen bedoeling heeft.
misschien kosmisch vuurwerk, om de boze geesten te verjagen ? Ik had er wel bij willen zijn, nog spectaculairder dan een Madonna-concert schat ik.
Mu!
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:04:35 #104
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54506256
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:02 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat zeg ik: als je een almachtige god accepteert dan kun je alles wel accepteren, danis he tverschil tussen 'waar' en 'niet waar' ookbetekenisloos
Idd.
quote:
[..]

Noem dat maar makkelijk! Jij en ik hebben tenminste nog wat houvast!
De Bijbel is ook een aardige houvast?
quote:
[..]

misschien kosmisch vuurwerk, om de boze geesten te verjagen ? Ik had er wel bij willen zijn, nog spectaculairder dan een Madonna-concert schat ik.
Hehe De oerknal was vast op oudjaarsavond
pi_54506740
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:04 schreef TNA het volgende:

Hehe De oerknal was vast op oudjaarsavond
Haus, weet jij dat, of is de wetenschap nog niet zo precies ? Het was vast wel iemand z'n 'begin van de jaartelling' iig.

"Gaan we nog kaarten vanavond ?"
"Nee, vanavond kan ik niet, er was nog wat, een oerknal geloof ik..."
"WEER een oerknal ? Kunnen ze die parallele universa nou niet met 1 knal maken ?"
"Ach zeur toch niet altijd zo! Je hoeft er toch niet naar te kijken ? Dan zet je wat anders op, de Agnostici hebben vanvond ook weer een vragenuurtje"
"Ja, jij hebt lekker praten, meneer trekt z'n jas aan en is weg, en ik zit hier mooi met de kinderen, die doen geen oog dicht na zo'n oerknal. God, kun je het niet een keer zonder oerknal ? Dan doe je toch net alsof ? Komen ze nooit achter."
"Ik zie wel. We doen anders wel wat zachter. Het wordt denk ik toch geen echt goed universum, de oersoep rook al wat schimmelig,"
"OK. Tot later dan" (Kus).
Mu!
  zaterdag 10 november 2007 @ 16:30:38 #106
139330 TNA
For the stars that shine
pi_54506788
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 16:28 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Haus, weet jij dat, of is de wetenschap nog niet zo precies ? Het was vast wel iemand z'n 'begin van de jaartelling' iig.

"Gaan we nog kaarten vanavond ?"
"Nee, vanavond kan ik niet, er was nog wat, een oerknal geloof ik..."
"WEER een oerknal ? Kunnen ze die parallele universa nou niet met 1 knal maken ?"
"Ach zeur toch niet altijd zo! Je hoeft er toch niet naar te kijken ? Dan zet je wat anders op, de Agnostici hebben vanvond ook weer een vragenuurtje"
"Ja, jij hebt lekker praten, meneer trekt z'n jas aan en is weg, en ik zit hier mooi met de kinderen, die doen geen oog dicht na zo'n oerknal. God, kun je het niet een keer zonder oerknal ? Dan doe je toch net alsof ? Komen ze nooit achter."
"Ik zie wel. We doen anders wel wat zachter. Het wordt denk ik toch geen echt goed universum, de oersoep rook al wat schimmelig,"
"OK. Tot later dan" (Kus).
pi_54507502
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 15:43 schreef VonHinten het volgende:

[..]
Ik denk dat we het wel eens zijn, maar ik vind de uitspraak
quote:
"Tuurlijk bestaat God, want als ik bid dan voel ik mij daarna gesterkt door Hem!" (subjectieve benadering van het vraagstuk 'bestaat God?')
niet 'pertinent kortzichtig', waarom vindt jij dat wel ?
Mu!
pi_54507558
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:08 schreef SingleCoil het volgende:

niet 'pertinent kortzichtig', waarom vindt jij dat wel ?
Omdat het doen van waarheidsclaims op basis van ervaringen zinloos is. Welke ervaring is dan meer waar? Die van de moslim? De christen? De atheďst? De agnost?
pi_54507740
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:11 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Omdat het doen van waarheidsclaims op basis van ervaringen zinloos is. Welke ervaring is dan meer waar? Die van de moslim? De christen? De atheďst? De agnost?
Volgens mij zijn waarheidsclaims juist op basis van ervaringen de enige 'echte'. Alle andere 'waarheid' is virtueel, fantasie, beredeneerd en bedacht.
Het is wel wat lastig als je er meer algemene theorieeen op wilt baseren omdat ervaringen uit de aard der zaak altijd volledig persoonlijk zijn. Omdat we daarmee nog niet zo goed om weten te gaan hebben we 'wetenschap' bedacht
Mu!
pi_54507893
quote:
Op zaterdag 10 november 2007 17:20 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Volgens mij zijn waarheidsclaims juist op basis van ervaringen de enige 'echte'. Alle andere 'waarheid' is virtueel, fantasie, beredeneerd en bedacht.
Het is wel wat lastig als je er meer algemene theorieeen op wilt baseren omdat ervaringen uit de aard der zaak altijd volledig persoonlijk zijn. Omdat we daarmee nog niet zo goed om weten te gaan hebben we 'wetenschap' bedacht
Laat ik zeggen dat ik onder 'waarheid' die zaken versta die altijd en universeel gelden. Dus 'objectief' zijn en niet 'subjectief' (afhankelijk van de observant).

Maar laten we het hierbij laten, want dit gaat heul heul offtopic en je kan ook weer vraagtekens zetten bij de objectiviteit van een observant of de subjectiviteit van een ervaring (want wat we ervaring "is toch echt?").
pi_54523386
Hierbij de uitkomst van mijn deelname. Ik heb geprobeerd om de vragen te beantwoorden op basis van mijn intuďtie en gevoel en niet zozeer op basis van ratio. Vanuit wetenschappelijk perspectief zou ik bijvoorbeeld hebben geantwoord, dat er geen God bestaat, in welke vorm dan ook, maar op basis van mijn intuďtie heb ik er daarentegen voor gekozen, dat God voor mij is:

The supreme force is the impersonal Ultimate Reality (or life force, ultimate truth, cosmic order, absolute bliss, universal soul), which resides within and/or beyond all.
quote:
2. Liberal Quakers (95%)
3. Neo-Pagan (82%)
4. Taoism (82%)
5. Mahayana Buddhism (75%)
6. Secular Humanism (75%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (74%)
8. New Age (74%)
9. Theravada Buddhism (71%)
10. New Thought (62%)
11. Hinduism (54%)
12. Scientology (54%)
13. Nontheist (52%)
14. Reform Judaism (51%)
15. Orthodox Quaker (49%)
16. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (45%)
17. Jainism (45%)
18. Bahá'í Faith (37%)
19. Sikhism (36%)
20. Seventh Day Adventist (25%)
21. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (19%)
22. Orthodox Judaism (16%)
23. Mainline to Conservative Christian/Protestant (14%)
24. Eastern Orthodox (10%)
25. Islam (10%)
26. Roman Catholic (10%)
27. Jehovah's Witness (6%)
pi_54524102
Ik heb van huis uit geen geloof meegekregen, al is mijn vader wel moslim. Ik heb hem ook vanuit mijn gevoel ingevuld, ik wist wel dat ik er een beetje spiritualisme in me zat, maar dit gaat toch meer richting zweefteef Maargoed ik vind het wel een goeie uitkomst verder:

1. Mahayana Buddhism (100%)
2. Unitarian Universalism (96%)
3. New Age (93%)
4. New Thought (93%)
5. Neo-Pagan (88%)
6. Scientology (87%)
7. Taoism (84%)
8. Theravada Buddhism (83%)
9. Liberal Quakers (82%)
10. Hinduism (77%)
11. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (70%)
12. Secular Humanism (68%)
13. Mainline to Liberal Christian Protestants (66%)
14. Jainism (62%)
15. Reform Judaism (49%)
16. Nontheist (48%)
17. Orthodox Quaker (42%)
18. Sikhism (40%)
19. Bahá'í Faith (28%)
20. Orthodox Judaism (26%)
21. Mainline to Conservative Christian/Protestant (16%)
22. Islam (15%)
23. Seventh Day Adventist (13%)
24. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (11%)
25. Eastern Orthodox (3%)
26. Jehovah's Witness (3%)
27. Roman Catholic (3%)
pi_54526298
3. Nontheist (88%)
4. Theravada Buddhism (77%)
5. Liberal Quakers (71%)
6. Neo-Pagan (67%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (66%)
8. Reform Judaism (58%)
9. New Thought (55%)
10. Scientology (55%)
11. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (47%)
12. New Age (45%)
13. Sikhism (44%)
14. Mahayana Buddhism (43%)
15. Taoism (42%)
16. Mainline to Conservative Christian/Protestant (39%)
17. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (36%)
18. Eastern Orthodox (36%)
19. Islam (36%)
20. Orthodox Judaism (36%)
21. Roman Catholic (36%)
22. Bahá'í Faith (29%)
23. Hinduism (29%)
24. Orthodox Quaker (29%)
25. Jainism (22%)
26. Jehovah's Witness (22%)
27. Seventh Day Adventist (18%)
  zondag 11 november 2007 @ 15:10:01 #114
105263 Litso
Interlectueel.
pi_54526951
quote:
2. Liberal Quakers (98%)
3. Neo-Pagan (94%)
4. New Age (89%)
5. Mainline to Liberal Christian Protestants (88%)
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_54535981
quote:
1. Neo-Pagan (100%)
2. New Age (100%)
3. Unitarian Universalism (96%)
4. New Thought (89%)
5. Liberal Quakers (87%)
6. Scientology (86%)
7. Mahayana Buddhism (82%)
8. Taoism (77%)
9. Mainline to Liberal Christian Protestants (76%)
10. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (71%)
100% New Age.. hoe verassend .

Edit:
Dat Neo-Pagan is inderdaad ook erg van toepassing :
quote:
Neo-Pagans are a community of faiths bringing ancient Pagan and magickal traditions to the modern age--including mostly Wicca but also Druidism, Asatru, Shamanism, neo-Native American, and more. Neo-Pagan is an umbrella term for various and diverse beliefs with many elements in common. Some Neo-Pagans find no incongruence practicing Neo-Paganism along with adherence to another faith, such as Christianity or Judaism.

• Belief in Deity
Some believe in a Supreme Being. Many believe in God and Goddess--a duality. Many believe there are countless spirit beings, gods and goddesses, in the cosmos and within all of nature--God is all and within all; all are one God. The Great Mother Earth, or Mother Nature, is highly worshipped. Divinity is immanent and may become manifest within anyone at any time through various methods.

[ Bericht 50% gewijzigd door Geartsjuh op 11-11-2007 21:16:04 ]
pi_54565755
quote:
3. Nontheist (88%)
4. Theravada Buddhism (81%)
5. Liberal Quakers (71%)
6. Neo-Pagan (67%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (56%)
8. Taoism (50%)
9. New Age (44%)
10. Reform Judaism (42%)
11. Mahayana Buddhism (42%)
12. New Thought (39%)
13. Scientology (39%)
14. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (31%)
15. Bahá'í Faith (26%)
16. Orthodox Quaker (26%)
17. Sikhism (26%)
18. Mainline to Conservative Christian/Protestant (23%)
19. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (19%)
20. Eastern Orthodox (19%)
21. Islam (19%)
22. Jainism (19%)
23. Orthodox Judaism (19%)
24. Roman Catholic (19%)
25. Hinduism (13%)
26. Jehovah's Witness (6%)
27. Seventh Day Adventist (6%)
Niet verrassend. Atheďst in hart en nieren.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2007 00:49:00 ]
pi_54677125
2. Nontheist (91%)
3. Unitarian Universalism (83%)
4. Theravada Buddhism (72%)
5. Liberal Quakers (54%)
6. Neo-Pagan (42%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (34%)
8. Taoism (24%)
9. New Age (22%)
10. Reform Judaism (16%)
11. Mahayana Buddhism (13%)
12. New Thought (13%)
13. Scientology (13%)
14. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (8%)
15. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (5%)
16. Orthodox Quaker (5%)
17. Sikhism (5%)
18. Mainline to Conservative Christian/Protestant (3%)
19. Bahá'í Faith (0%)
20. Eastern Orthodox (0%)
21. Hinduism (0%)
22. Islam (0%)
23. Jainism (0%)
24. Jehovah's Witness (0%)
25. Orthodox Judaism (0%)
26. Roman Catholic (0%)
27. Seventh Day Adventist (0%)

nouja tis leuk en aardig, ik had toch wat meer opties gewilt.
en gewoon van te voren willen aangeven dat ik niet geloofde in het bovennatuurlijke, om vervolgens daar geen vragen meer over te krijgen (ging wat vervelen)
~denk zoals de ander, en de ander denkt als jij~
pi_54678575
1. Mainline to Liberal Christian Protestants (100%)
2. Orthodox Quaker (94%)
3. Mainline to Conservative Christian/Protestant (82%)
4. Liberal Quakers (76%)
5. Unitarian Universalism (74%)
6. Seventh Day Adventist (72%)
7. Eastern Orthodox (62%)
8. Roman Catholic (62%)
9. Reform Judaism (58%)
10. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (53%)
11. Secular Humanism (51%)
12. Orthodox Judaism (49%)
13. Islam (46%)
14. Hinduism (43%)
15. Neo-Pagan (43%)
16. Bahá'í Faith (43%)
17. Jehovah's Witness (43%)
18. New Age (41%)
19. Mahayana Buddhism (39%)
20. Sikhism (38%)
21. Theravada Buddhism (37%)
22. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (36%)
23. Jainism (36%)
24. New Thought (36%)
25. Scientology (34%)
26. Nontheist (33%)
27. Taoism (33%)
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
  zaterdag 17 november 2007 @ 19:34:43 #119
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_54678831
Wel grappig, mijn opvattingen zijn de afgelopen tijd weer flink veranderd (ja, bij mij weet je echt wat je aan me hebt ), maar de #1 is toch hetzelfde gebleven dan een hele tijd terug.
quote:
2. Neo-Pagan (87%)
3. Mahayana Buddhism (86%)
4. New Age (86%)
5. Theravada Buddhism (81%)
6. Liberal Quakers (80%)
7. New Thought (77%)
8. Mainline to Liberal Christian Protestants (73%)
9. Scientology (70%)
10. Taoism (68%)
11. Hinduism (65%)
12. Secular Humanism (65%)
13. Reform Judaism (59%)
14. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (57%)
15. Jainism (53%)
16. Sikhism (53%)
17. Nontheist (49%)
18. Orthodox Quaker (37%)
19. Bahá'í Faith (30%)
20. Orthodox Judaism (27%)
21. Mainline to Conservative Christian/Protestant (24%)
22. Seventh Day Adventist (22%)
23. Islam (17%)
24. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (16%)
25. Eastern Orthodox (8%)
26. Roman Catholic (8%)
27. Jehovah's Witness (5%)
pi_54679715
Wat een hoop zwevers in dit topic zeg...
quote:
1. Nontheist (100%)
2. Secular Humanism (96%)
3. Unitarian Universalism (90%)
4. Theravada Buddhism (78%)
5. Liberal Quakers (69%)
6. Mainline to Liberal Christian Protestants (65%)
7. Neo-Pagan (63%)
8. Reform Judaism (56%)
9. New Thought (53%)
10. Scientology (53%)
11. Taoism (49%)
12. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (46%)
13. Mainline to Conservative Christian/Protestant (45%)
14. New Age (45%)
15. Mahayana Buddhism (42%)
16. Islam (36%)
17. Orthodox Judaism (36%)
18. Sikhism (35%)
19. Orthodox Quaker (32%)
20. Bahá'í Faith (30%)
21. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (26%)
22. Eastern Orthodox (26%)
23. Roman Catholic (26%)
24. Jainism (23%)
25. Seventh Day Adventist (22%)
26. Hinduism (19%)
27. Jehovah's Witness (13%)
  zaterdag 17 november 2007 @ 20:46:06 #121
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54680909
quote:
Op zaterdag 17 november 2007 20:08 schreef zodiakk het volgende:
Wat een hoop zwevers in dit topic zeg...
[..]
Je bent gewoon een harteloze bruut!
pi_54682569
voorspelbaar voor a-reli persoon

2. Nontheist (90%)
3. Unitarian Universalism (90%)
4. Neo-Pagan (75%)
5. Liberal Quakers (72%)
6. Theravada Buddhism (71%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (68%)
8. Reform Judaism (59%)
9. Taoism (55%)
10. New Age (50%)
11. Scientology (44%)
12. New Thought (40%)
13. Sikhism (40%)
14. Orthodox Quaker (35%)
15. Mainline to Conservative Christian/Protestant (34%)
16. Bahá'í Faith (31%)
17. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (31%)
18. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (31%)
19. Mahayana Buddhism (30%)
20. Seventh Day Adventist (22%)
21. Eastern Orthodox (19%)
22. Islam (19%)
23. Orthodox Judaism (19%)
24. Roman Catholic (19%)
25. Jainism (10%)
26. Hinduism (4%)
27. Jehovah's Witness (0%)
pi_54692248
3. Nontheist (77%)
4. Liberal Quakers (74%)
5. Theravada Buddhism (73%)
6. Neo-Pagan (60%)
7. Mainline to Liberal Christian Protestants (56%)
8. New Age (44%)
9. Taoism (44%)
10. Mahayana Buddhism (37%)
11. Orthodox Quaker (36%)
12. Reform Judaism (36%)
13. Sikhism (26%)
14. Jainism (25%)
15. Bahá'í Faith (24%)
16. Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons) (24%)
17. Scientology (23%)
18. New Thought (22%)
19. Mainline to Conservative Christian/Protestant (18%)
20. Seventh Day Adventist (18%)
21. Christian Science (Church of Christ, Scientist) (17%)
22. Hinduism (17%)
23. Eastern Orthodox (15%)
24. Islam (15%)
25. Orthodox Judaism (15%)
26. Roman Catholic (15%)
27. Jehovah's Witness (9%)

Het is zeer beangstigend dat het seculier humanisme bij veel mensen laag scoort.
pi_54692633
quote:
Op zondag 18 november 2007 13:32 schreef thabit het volgende:

Het is zeer beangstigend dat het seculier humanisme bij veel mensen laag scoort.
Oei, zo beangstigend.

Want?
  zondag 18 november 2007 @ 14:33:58 #125
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_54693439
Nou ik zie 't al, de meeste fokkers gaan naar de hel.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zondag 18 november 2007 @ 14:38:21 #126
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_54693548
quote:
Op zondag 18 november 2007 13:53 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Oei, zo beangstigend.

Want?
Allemaal potentiele fundamentalisten!
pi_54693587
quote:
Op zondag 18 november 2007 14:33 schreef Pinobot het volgende:
Nou ik zie 't al, de meeste fokkers gaan naar de hel.
De vraag is alleen welke.
pi_54693998
1. Neo Pagan (100%)
2.New age (96%)
3.Unitarian Universalism (91%)
4.Liberal Quakers (85%)
5.Mahayna Buddhism (81%)

Mja min of meer wat ik verwacht had
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone