abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54403407
quote:
(Novum) - Nederlanders bestempelen crimineel gedrag van groepen Marokkanen onterecht als een product van hun cultuur. Ook wetenschappers maken die fout, stelt Jan Dirk de Jong dinsdag. De criminoloog promoveert volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Jong deed onderzoek naar Marokkaanse jongeren in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Volgens hem wordt crimineel gedrag van groepen Marokkaanse jongens vaak verklaard door de vechtersmentaliteit die hun ouders zouden hebben meegenomen uit het Rifgebergte. De onderzoeker bestrijdt dit.

De jongens voelen zich afgewezen doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong. Daardoor zijn zij sterker op elkaar aangewezen, wat groepsprocessen versterkt. "Hierdoor raken zij sneller verstrikt in onderlinge gedragsverwachtingen van hun straatcultuur, hetgeen kan uitmonden in onverwacht heftig delinquent groepsgedrag."

Bovendien ontstaan er 'versterkte loyaliteitsverwachtingen' binnen de groep en 'extreme vijandigheden naar buiten toe'. De reacties op hun gedrag worden ook nog aangewend om crimineel gedrag te gaan vertonen, zegt De Jong.

Volgens de promovendus zijn Nederlanders daarmee zelf verantwoordelijk voor het verhevigen van delinquent groepsgedrag en de ontwikkeling van een straatcultuur. Het groepsgedrag wordt ervaren als uitdagend en agressief. "We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als onze jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens."

De onderzoeker zegt dat geen sprake is van onwil bij de Marokkaanse straatjongens, maar van 'knellende onmacht'. "Ze proberen gezichtsverlies te beperken door de indruk te wekken dat ze er zelf bewust voor kiezen zich delinquent te gedragen."
Voordat de term 'kut-marokkaan' was ingeburgerd, het politiek-correcte denken in bijna alle lagen van de bevolking de norm was en Fortuyn's sterrendom nog moest flonkeren, was er al sprake van straatterrorisme door Marokkanen.

Dat zo'n man gaat promoveren, is echt te gek voor woorden want hij heeeft geen verstand van het leggen van wetenschappelijk verantwoorde causale relaties.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~W. Churchill
pi_54403497
Idd.. alsof die termen zomaar uit de lucht zijn komen vallen.

Hij heeft echter wel gelijk als hij zegt dat door de stigmatisering de problemen alleen maar erger worden. Maarja Marokkaanse jongeren 'Nederlandse jongens' noemen gaat ook niet helpen
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:19:36 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54403504
hier nog iets:

'Onbedoelde discriminatie in jeugdrecht'
Uitgegeven: 6 november 2007 12:11

UTRECHT - Allochtone minderjarige verdachten hebben ruim twee keer zoveel kans om voor de rechter te komen als jonge autochtone verdachten.

Socioloog Don Weenink stelt dat deze discriminatie onbedoeld is en voortkomt uit de manier waarop het jeugdstrafrecht is georganiseerd.

Weenink bestudeerde ruim vierhonderd strafdossiers uit 2002 en 2003 van twee verschillende afdelingen van het Openbaar Ministerie (OM). Hij deed dat voor het Willem Pompe Instituut van de Universiteit van Utrecht. Hij analyseerde dossiers van jongeren van allerlei komaf die van vergelijkbare vergrijpen werden verdacht.

Grote mond

Allochtone en autochtone jeugdige verdachten gedragen zich ongeveer hetzelfde: ze hebben vaak een grote mond, kijken tijdens een gesprek naar de grond of komen afspraken niet na.

Weenink vond uit dat dergelijk gedrag allochtone minderjarigen blijkbaar zwaarder wordt aangerekend, omdat officieren van justitie bij hen vaker besluiten de zaak aan de kinderrechter voor te leggen.

Reacties

Een van de problemen is volgens de socioloog dat de aanklager zijn besluit neemt op basis van gespreksverslagen van de Raad voor de Kinderbescherming. Weenink heeft niet onderzocht wat de precieze reacties van officieren op die verslagen waren.

(c) ANP
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_54403527
ik vind zijn stelling nogal racistisch en discriminerend. Hij scheert alle Nederlanders over één kam.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:30:03 #6
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_54403746
Snel, geef ze een clubhuis en een vlinderreisje!
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:31:06 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54403772
Als je alleen naar vandaag kijkt is Mohammed B zielig want hij zit in de gevangenis.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54403812
En crimineel Nederlandse criminelen zeker de schuld van Aliens
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_54403858
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:26 schreef HarryP het volgende:
Ze zijn zooooo zielig.
Wie is zoo zielig
pi_54403863
Wat een onzin. Nu worden die lui wederom in de slachtoffer positie gezet.
'The first casualty of war is innocence'
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:34:51 #11
102856 michiel5
Loves Miranda
pi_54403866
Het probleem bij (vrijwel) alle probleem jongeren zijn de ouders die niet goed opvoeden.
Ook bij de jonges van marokkaanse afkomst, die slechte opvoeding heeft volgens mij wel degelijk te maken met de afkomst van hun ouders, ze staan door een andere levensvisie en een slechte taal kennis buiten de maatschappij en kunnen dus hun kinderen niet goed opvoeden.

En volgens mij is er naast de slechte opvoeding toch echt wel sprake van onwil bij de jongens zelf, als wordt je nog zo slecht opgevoed, je kan er altijd zelf voor kiezen een opleiding te volgen en ene baan te zoeken. Het isn iet zo dat ze door de nederlander worden gedwongen auto's in de fik te steken.
The sky has changed.... Can you smell the sun?!
pi_54403949
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:34 schreef Vamps het volgende:
Wat een onzin. Nu worden die lui wederom in de slachtoffer positie gezet.
past het niet in jou beeld is het gelijk onzin
ga eerst in verdiepen voordat je iets roept
pi_54404079
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:37 schreef Meki het volgende:

[..]

past het niet in jou beeld is het gelijk onzin
ga eerst in verdiepen voordat je iets roept
Ik vind het geen onzin "omdat het niet in mijn beeld past". Met je ongegronde oordelen.
Daarnaast heb ik me er genoeg in verdiept om er een mening over te kunnen hebben.
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:43:35 #14
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_54404086
quote:
De jongens voelen zich afgewezen doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong.
Laat er eens één afstuderen op het feit WAARDOOR autochtone Nederlanders hen zo zien, ipv standaard van het slechte van autochtonene en goede van allochtonen in het algemeen en Marokkaanse straatschoffies in het bijzonder uit te gaan.

Hopelijk streft deze promovendus een uiterst kritische en conservatief rechtse promotiecommissie.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_54404101
Draaien ze niet het oorzaak en gevolg om? De Marokkanen geven ons aanleiding om hen zo te bestempelen door hun buitensporige wangedrag (althans gezien de criminaliteitsratio, de verhouding van het aantal criminaliteits- of geweldsdelicten ten opzichte van het aantal Marokkanen) wat onderbouwd wordt door statistieken en talloze nieuwsberichten.

Waarom de autochtonen Marokkanen straatterroristen noemen (?) , we hebben in Nederland talloze andere nationaliteiten in de minderheid die aan discriminatie of racistische uitingen blootgesteld worden, die moeilijk aan een baan komen, die wellicht in een hopeloze situatie zitten, die tevens wonen in een achterstandswijk, maar die zich niet (in zulke mate) wenden tot crimineel wangedrag. Denk dan aan de zwarte bevolking, of de Aziatische, zelfs de Turkse bevolking weet zich over het grote geheel goed te gedragen en zijn beter geïntegreerd. Bij een verklaring waaraan dit verschil te wijten is, kom je dan al snel uit bij hun cultuur. Misschien hoort het wel bij de Marokkaanse/(Islamitische) cultuur om zo defensief en aggressief te reageren wanneer het tegenzit.

Maar de reden waarom de Marokkaanse bevolking zo gehaat wordt, is door hun eigen handelen, en niet andersom.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:45:03 #16
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_54404114
Er ontstaat zo wel een viceuse cirkel ja, slecht gedrag van een kleine groep bederft de naam, bedrijven nemen geen mensen meer aan van die groep uit vrees voor reputatie en intern gedrag, waardoor steeds meer mensen uit die groep hun inkomsten elders vandaan moeten halen.

Maar om nou meteen te zeggen dat het aan de gemiddelde autochtoon ligt...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_54404171
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:43 schreef Vamps het volgende:

[..]

Ik vind het geen onzin "omdat het niet in mijn beeld past". Met je ongegronde oordelen.
Daarnaast heb ik me er genoeg in verdiept om er een mening over te kunnen hebben.

Hoezo verdiept je wilt lezen wat jij wilt lezen
Kijk als je luistert naar wat ik zeg . dan is dat een andere verhaal
pi_54404329
Indirect kun je wel stellen dat het aan de gemiddelde Marokkaan ligt.
Stel je hebt 60 criminele tuig op de 500 gemiddeld genomen Marokkanen.
Bij de 60 ontspoorde Marokkanen moet je concluderen dat het op een gegeven moment mis is gegaan in de opvoeding.
De ouders zijn hoofdverantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen tot een waardige deel van de samenleving.
Je zou dan kunnen stellen dat bij de 60 ontspoorde Marokkanen, nog eens 120 ouders tekort zijn geschoten, die mede het probleem welbewust hebben laten ontstaan.

Dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, want zeer waarschijnlijk zou het aan hun cultuur kunnen liggen dat ze dit soort problemen niet aan de kaak stellen of durven/willen aanpakken, wellicht keuren de ouders de acties van hun kinderen zelfs goed of kan het hen niets schelen.
Soortgelijke omstandigheden hebben andere minderheden ook mee te maken, maar die laten het niet zover komen dat hun kinderen ontsporen, dat moet aan de cultuurmentaliteit liggen.
  dinsdag 6 november 2007 @ 13:58:00 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54404406
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:47 schreef Meki het volgende:

[..]

Meki is waarheid!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54404464
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:47 schreef Meki het volgende:

[..]

Gast, je gaat toch niet menen dat ik een tekst met een dergelijke opbouw en zo rijk aan argumenten en logica serieus moet nemen, he?
Mag ik meteen vragen waarom jij concludeerd dat ik mijn mening baseer op wat ik lees en niet op wat ik ervaar?
pi_54404533
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:32 schreef Meki het volgende:
En crimineel Nederlandse criminelen zeker de schuld van Aliens
En direct wijzen naar anderen in plaats van jullie eigen problemen aan de kaak te stellen. Typisch. Net als dat wanneer je een slechte cijferlijst hebt, zeggen dat er anderen zijn die het nog slechter hebben gedaan. Het gaat toch om het beeld van jouw gemeenschap, die wil je toch verbeteren, in plaats van het te ontkennen, neem de kritiek aan voor de waarheid en doe er iets constructiefs mee in jullie eigen gemeenschap, en zorg dat jullie minder vaak in een negatief daglicht worden gesteld.
Want als er niet zoveel Marokkanen meer in nieuwsberichten verschijnen, heeft de Nederlander geen stok meer om mee te slaan. De vis voedt zichzelf niet.
pi_54404594
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 14:03 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

En direct wijzen naar anderen in plaats van jullie eigen problemen aan de kaak te stellen. Typisch. Net als dat wanneer je een slechte cijferlijst hebt, zeggen dat er anderen zijn die het nog slechter hebben gedaan. Het gaat toch om het beeld van jouw gemeenschap, die wil je toch verbeteren, in plaats van het te ontkennen, neem de kritiek aan voor de waarheid en doe er iets constructiefs mee in jullie eigen gemeenschap, en zorg dat jullie minder vaak in een negatief daglicht worden gesteld.
Want als er niet zoveel Marokkanen meer in nieuwsberichten verschijnen, heeft de Nederlander geen stok meer om mee te slaan. De vis voedt zichzelf niet.
Zorg jij heel snel en gelijk nu meteen dat Nederlandse hooligans niet meer gaan rellen ?? en zorg potverdorie dat de pedofielen aangepakt moeten worden. En zorg dat jullie niet in een slechte daglicht komen.

En snel een beetje
pi_54404615
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 13:59 schreef Vamps het volgende:

[..]

Gast, je gaat toch niet menen dat ik een tekst met een dergelijke opbouw en zo rijk aan argumenten en logica serieus moet nemen, he?
Mag ik meteen vragen waarom jij concludeerd dat ik mijn mening baseer op wat ik lees en niet op wat ik ervaar?
Kijk ik lees wat de waarheid is. en dat moet jij ook doen.
Begin maar eerst Telegraaf en rechtse media´s te boycotten
pi_54404640
In dit land heeft iedereen gelijke kansen. Als een " groep" deze kansen niet benut dan kun je niet de maatschappij als schuldige aanwijzen. Als de ouders al niet geintegreerd zijn in onze maatschappij dan maakt hun kroost minder kans op een geslaagde toekomst. Jan-dirk moet eens bij de bron gaan kijken en zich niet bezig houden met symptoombestrijding.Dit is het nieuwe vriendje van Ella vogelhaar? Dat zo'n man hier op kan promoveren is me een raadsel.
Eigen brokjes eerst.
pi_54404706
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 14:06 schreef Meki het volgende:

[..]

Kijk ik lees wat de waarheid is. en dat moet jij ook doen.
Begin maar eerst Telegraaf en rechtse media´s te boycotten
Meki wil eigenlijk zeggen:
Kijk ik denk dat ik de waarheid lees, maar door een tekort aan feiten en argumenten noem ik deze maar niet.
De Telegraaf en rechtse media´'s hebben een andere mening dan mij, daarom zijn dit leugens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')