abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 november 2007 @ 13:18:50 #1
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54336267
Ik zat net naar OHM te kijken en daar was iemand aan het vertellen dat in het Hindoeisme God alles heeft gecreeerd vanuit zichzelf. Dat dit het grootte verschil is met westerse religies, waar God de wereld schaapt buiten zichzelf (alsof hij er naar kijk, zo te zeggen). Toen begon ik dus te malen en bedacht het volgende:

Volgens sommige interpretaties zouden we, wanneer de Maya kalender afloopt, in staat zijn om bewuste mede-creators worden. Wijzelf kunnen dus 'dingen en ervaringen' bestaand maken. Vanuit (of vanIN) onszelf gaan wij scheppen.
Dan leven wij dus nu al in God's creatie/bewustzijn Hij/Zij/Het was dus misschien de eerste die vanin zichzelf kon scheppen. Of misschien niet eens de eerste maar een willekeurige.

Wanneer je erover nadenkt hoe nauwkeurig de natuur in elkaar zit (precies de juiste verhoudingen, net als ons lichaam - alles luistert heel nauw aan elkaar) zie ik wel een overeenkomst, zo op het eerste gezicht. Als ieder mens dus een potentieel universum is, kan dat ook de paralelle universums verklaren.

Dit is natuurlijk niet uitgewerkt of lang over nagedacht, maar het kwam in me op en dacht ik post het eens op FOK! Wat denken jullie ervan, is het food-4-thought?
Wat je vindt, ...
  zaterdag 3 november 2007 @ 13:28:25 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54336390
Het is een leuke gedachte, maar die juiste verhoudingen zijn daarin geen argument. Als die verhoudingen anders zijn krijg je gewoon een ander universum (of geen).

Verder heeft het wel iets weg van The Secret gedachte dat je je eigen universum creëert.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 3 november 2007 @ 13:30:46 #3
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54336433
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 13:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Verder heeft het wel iets weg van The Secret gedachte dat je je eigen universum creëert.
zie ondertitel
Wat je vindt, ...
  zaterdag 3 november 2007 @ 14:09:28 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54337129
Klinkt als een zooitje feel-good nonsense.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 3 november 2007 @ 14:22:56 #5
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54337376
Topic gaat niet over The Secret...
Wat je vindt, ...
  zaterdag 3 november 2007 @ 15:39:07 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_54338867
Ik heb het ook niet over The Secret

Maar het gevoel dat je zogenaamd een compleet universum in je hebt. Is gewoon iets wat voortkomt uit de behoefte van mensen om zich speciaal te voelen.

Just because you feel gooooooood
doesn't make it right
oh no.

tralala.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_54340263
Het lijkt mij ook een reeks vrij betekenisloze uitdrukkingen. Wat bedoel je met 'een universum in je lichaam' ? Nee, natuurlijk kan dat niet, want het universum is oneindig groot en je lichaam niet.
Mu!
pi_54340289
Ik mis quantummechanica als onderbouwing.
Zyggie.
  zaterdag 3 november 2007 @ 17:28:30 #9
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54340441
Ik opende dit topic op een gedachte. Misschien is de TT niet juist.
Waar ik op doelde was de voorspelling dat wij straks bewuste creators worden en wanneer we dit dan doen, dat het universum wat we dan creeeren gevolgen zal hebben waar de oorzaken dan in onze eigen ziel/lichaam te vinden zijn.
Wat je vindt, ...
pi_54340539
Ik ben al een bewuste creator. Alles wat ik creeer heeft zijn oorzaak in mijn eigen lichaam. Een ziel heb ik niet. Je stelling is juist maar ik zie niet in wat de betekenis ervan is.
Mu!
  zaterdag 3 november 2007 @ 18:17:44 #11
pi_54341630
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 17:33 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben al een bewuste creator. Alles wat ik creeer heeft zijn oorzaak in mijn eigen lichaam. Een ziel heb ik niet. Je stelling is juist maar ik zie niet in wat de betekenis ervan is.
Ik heb net een lekkere hoop poep gecreëerd
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54342053
en..zit er een universum tussen ?
Mu!
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:06:36 #13
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_54342380
Een geinige stelling maar zonder onderbouwing is het niet meer dan TRU ....

De snaartheorie bied namelijk mogelijkheden tot verschillende "dimensies" en deze is wel weetschappelijk onderbouwd. Een referentiemateriaal is Atom, een documentaire van de BBC

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:13:40 #14
pi_54342547
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 18:46 schreef SingleCoil het volgende:
en..zit er een universum tussen ?
Weet ik niet, iig wel een hoop donkere materie.
pi_54342758
die van mij is net een zwart gat ingegaan. Nou maar hopen dat er geen leven op andere planeten is.
Mu!
pi_54343014
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:06 schreef G.Fawkes het volgende:
Een geinige stelling maar zonder onderbouwing is het niet meer dan TRU ....

De snaartheorie bied namelijk mogelijkheden tot verschillende "dimensies" en deze is wel weetschappelijk onderbouwd. Een referentiemateriaal is Atom, een documentaire van de BBC

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
...en groente eten is gezond. Wat het met zure regen te maken heeft weet ik niet, maar ik kan je nog wel een paar dimensies aanpraten hoor.
Mu!
  zaterdag 3 november 2007 @ 23:14:49 #17
159979 G.Fawkes
pi_54348968
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:31 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

...en groente eten is gezond. Wat het met zure regen te maken heeft weet ik niet, maar ik kan je nog wel een paar dimensies aanpraten hoor.
Je zou hopen dat one-liners meer voor POL zijn dan voor WFL maar bijkbaar heb ik het mis...

Ik volg je redenatie niet(misschien is die er wel helemaal niet), zou je me willen verlichten?
  zaterdag 3 november 2007 @ 23:32:10 #18
pi_54349482
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 23:14 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Je zou hopen dat one-liners meer voor POL zijn dan voor WFL maar bijkbaar heb ik het mis...

Ik volg je redenatie niet(misschien is die er wel helemaal niet), zou je me willen verlichten?

[ Bericht 2% gewijzigd door Papierversnipperaar op 04-11-2007 03:43:51 ]
  zondag 4 november 2007 @ 03:32:28 #19
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54349885
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 23:14 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

zeker maar nu even niet
truste
Wat je vindt, ...
pi_54351876
'als ieder mens dus een potentieel universum is' (in de OP) is op zich al zo'n zin vol onsamenhangende lariekoek dat het mij echt verbaasd dat er nog mensen zijn die daar de Snaartehorieeen bij weten te slepen, dus ik dacht, tijd voor een stukje realiteitszin.

Nu wel helder ?

Kan TS eea misschien niog wat verhelderen ?
Mu!
  zondag 4 november 2007 @ 11:35:32 #21
81237 releaze
best of both worlds
pi_54352125
hmm, ik snap je redenatie niet helemaal. je geeft wat steekwoorden, maar vertelt niet hoe je daar bij komt, wat je argumentatie is. ik vind het daarom moeilijk in te haken op jouw verhaal.
pi_54359071
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:19 schreef SingleCoil het volgende:

Kan TS eea misschien niog wat verhelderen ?[/b]
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:35 schreef releaze het volgende:
hmm, ik snap je redenatie niet helemaal. je geeft wat steekwoorden, maar vertelt niet hoe je daar bij komt, wat je argumentatie is. ik vind het daarom moeilijk in te haken op jouw verhaal.
quote:

Kan TS eea misschien niog wat verhelderen ?[/b]
  zondag 4 november 2007 @ 19:34:37 #23
159979 G.Fawkes
pi_54362913
quote:
'als ieder mens dus een potentieel universum is' (in de OP) is op zich al zo'n zin vol onsamenhangende lariekoek dat het mij echt verbaasd dat er nog mensen zijn die daar de Snaartehorieeen bij weten te slepen, dus ik dacht, tijd voor een stukje realiteitszin.

Nu wel helder ?

Kan TS eea misschien niog wat verhelderen ?
Het idee van een potentieel universum snap ik ook niet helemaal maar een theorie over dimensies waarin leven bestaat zonder dat wij het weten, is een mogelijkheid. De snaartheorie is ook gebaseerd op een groter aantal dimensies waardoor elektronen vliegen. (ik ben geen expert op de snaartheorie geef ik eerlijk toe)
pi_54365058
Alleen een schaap schaapt.
pi_54365147
zoals ik het zie: er is maar 1 universum, en dat kan ook niet anders, want het universum, de naam zegt het al, is het al. een 'parallel' universum (hoezo parallel ? in de zin van: evenwijdig ? geen gemeenschappelijke punten ?) kan dus niet bestaan, anders dan in je gedachten (ik had al eens een topic geopend over wat 'bestaan' eigenlijk is, daar zijn we ook nog niet echt uit...;-) ). Wat ik me bij een 'potentieel universum' voor moet stellen is dan al helemaal lastig (en ik kan me echt heel wat voorstellen hoor).

Wat ik me voor moet stellen bij 'dimensies waarin leven bestaat' is ook lastig. laten we het om te begeinnen houden bij dimensies die we kennen, lengte bijvoorbeeld: wat betekent het als er "leven in lengte" bestaat ? Niks toch ? Zweverige flauwekulpraat.

Laten we alstjeblieft in ieder geval zinnen en begrippen gebruiken die iets betekenen (of haal RudeOnline snel weer van stal, leeft die trouwens nog, of is 'ie inmiddel met de lichtsnelheid in een zwart gat gevallen ?)
Mu!
  zondag 4 november 2007 @ 21:13:15 #26
159979 G.Fawkes
pi_54365496
Bedenk je een twee dimensionale tekening en hoe jij in "die wereld" kunt komen door je vinger op het papier te leggen. Ik neem aan de het voor andere levensvormen hetzelfde is...
  zondag 4 november 2007 @ 21:22:38 #27
81237 releaze
best of both worlds
pi_54365772
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:02 schreef SingleCoil het volgende:
zoals ik het zie: er is maar 1 universum, en dat kan ook niet anders, want het universum, de naam zegt het al, is het al. een 'parallel' universum (hoezo parallel ? in de zin van: evenwijdig ? geen gemeenschappelijke punten ?) kan dus niet bestaan, anders dan in je gedachten (ik had al eens een topic geopend over wat 'bestaan' eigenlijk is, daar zijn we ook nog niet echt uit...;-) ). Wat ik me bij een 'potentieel universum' voor moet stellen is dan al helemaal lastig (en ik kan me echt heel wat voorstellen hoor).

Wat ik me voor moet stellen bij 'dimensies waarin leven bestaat' is ook lastig. laten we het om te begeinnen houden bij dimensies die we kennen, lengte bijvoorbeeld: wat betekent het als er "leven in lengte" bestaat ? Niks toch ? Zweverige flauwekulpraat.

Laten we alstjeblieft in ieder geval zinnen en begrippen gebruiken die iets betekenen (of haal RudeOnline snel weer van stal, leeft die trouwens nog, of is 'ie inmiddel met de lichtsnelheid in een zwart gat gevallen ?)
nouja, de definitie van universum is ook al zo breed tegenwoordig. Ik ben het overigens helemaal eens met je definitie maar sinds de wetenschap zich wat ontwikkeld heeft wordt het steeds breder. Zo denken we tegenwoordig al dat er meerdere oerknallen zijn geweest en dat er verschillende universa naast elkaar kunnen bestaan, dat iedere fractie in tijd, iedere beslissing van ieder onderdeel van het universum weer een nieuw alternatief/parallel universum schept, al met al zien we het universum als ons eigen kleine bolletje van 13.3 miljard jaar oud waar er potentieel meer van kunnen zijn.
Niet dat we de rest ooit echt hebben waargenomen (dacht ik) maar toch, bij veel mensen staat de geest open voor meer dan dit.

als ik aan dit soort dingen denk moet ik altijd denken aan Men in Black. Kweeniemeer welke film, maar dan is er zo'n kat met een kattenbelletje en in dat kattenbelletje zit dan ook weer een universum opzich. Is ons universum ook een onderdeel van iets groters en zo ja, wat is dat dan?
Mijn moeder had toen ooit eens een filmpje gezien van een minuut of twintig, wat begon met een hand waarin ingezoomd werd. Van hand naar vinger, naar cellen, moleculen, atomen en alles wat subatomair ligt. Daarna weer uitzoemend naar de hand, de mens, een stad, land, continent, aarde, zonnestelsel, sterrencluster, melkwegstelsel, melkwegstelselcluster etc. Mja, wie zegt dat het bij dit bolletje van 13.3 miljard jaar oud ophoud?

En dat is dan alleen nog maar in materiele zin. Hoe zit het met de geestelijke zin waar we tot nu toe totaal niet bij kunnen komen? De vraag of alles geest of materie is is nogsteeds niet opgelost. Voorkeuren hebben we, natuurlijk! Maar is het ook echt zo? gewauwelstof tot aan het eind der tijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door releaze op 04-11-2007 21:24:03 (kunnen hier en daar) ]
pi_54365843
Nou, leg dat eens uit dan, hoe je 'in die wereld' kunt komen ? Wat is de betekening van 'in die wereld komen' dan ? Een tweedimensionale tekening bestaat niet, anders dan in je gedachten (en daar kan ik overal komen, maar dat heeft dan weer weing betekenis)
Mu!
pi_54373631
quote:
Op zondag 4 november 2007 21:02 schreef SingleCoil het volgende:
Wat er bedoelt wordt is dat de ruimte-tijd, die wij waarnemen als 4 dimensionaal, kan zijn ingebed in een hoger dimensionale ruimte. En dan zou er leven kunnen zijn in die totale imbedding, die zo nu en dan in contact komt met die 4 dimensionale deelruimte.

Overigens voorspelt de snaartheorie die extra dimensies als erg klein, dus ik begrijp de link met leven niet zo goed.
pi_54374997
Het is wat mij betreft zeker dat de ruimte-tijd 'ingebed' is in nog weet ik hoeveel andere dimensies. Ik heb er niks geen moeite mee om ook zwaartekracht als dimensie te beschouwen, of een daarvan kernonderdeel uitmakend fenomeen, en zo zouden er best nog meer kunnen zijn. Zou kunnen.

Ik kan me daar verder niet zo heel veel bij voorstellen (maar ik kan me bij 'tijd' als dimensie ook al niet zo veel voorstellen. Voor een dimensie geldt (voor mij) als kriterium dat er meerdere punten zijn die, bij gelijk blijven van de overige dimensies, toch op het zelfde moment verschillende zijn. Dus bijv. verschillende hoogtes bij dezelfde lengte en breedte. Maar hoe kunnen nou verschillende tijdstippen op hetzelfde moment verschillende zijn ?). Ook al een lastig te definieren begrip, 'dimensie'.

'Erg klein' is natuurlijk wel een beetje een rare uitdrukking, Haus. Erg klein in welke dimensie dan ? De lichtsnelheid is ook niet zo zwaar, geloof ik.
Mu!
  maandag 5 november 2007 @ 10:59:13 #31
pi_54375361
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:40 schreef SingleCoil het volgende:
Het is wat mij betreft zeker dat de ruimte-tijd 'ingebed' is in nog weet ik hoeveel andere dimensies. Ik heb er niks geen moeite mee om ook zwaartekracht als dimensie te beschouwen, of een daarvan kernonderdeel uitmakend fenomeen, en zo zouden er best nog meer kunnen zijn. Zou kunnen.

Ik kan me daar verder niet zo heel veel bij voorstellen (maar ik kan me bij 'tijd' als dimensie ook al niet zo veel voorstellen. Voor een dimensie geldt (voor mij) als kriterium dat er meerdere punten zijn die, bij gelijk blijven van de overige dimensies, toch op het zelfde moment verschillende zijn. Dus bijv. verschillende hoogtes bij dezelfde lengte en breedte. Maar hoe kunnen nou verschillende tijdstippen op hetzelfde moment verschillende zijn ?). Ook al een lastig te definieren begrip, 'dimensie'.

'Erg klein' is natuurlijk wel een beetje een rare uitdrukking, Haus. Erg klein in welke dimensie dan ? De lichtsnelheid is ook niet zo zwaar, geloof ik.
Hier redeneer je verkeerd.

"Hoe kunnen verschillende hoogtes op dezelfde hoogte verschillend zijn?" Deze zin klopt ook niet, toch?
pi_54376252
quote:
Op maandag 5 november 2007 10:40 schreef SingleCoil het volgende:
Zo zeker is het niet dat ruimte-tijd ingebed is. De algemene relativiteitstheorie gebruikt niet een dergelijke imbedding; alle concepten daarin ( kromming,vectoren, etc ) zijn intrinsiek gedefinieerd dus je hebt ook geen imbedding nodig. Zwaartekracht is absoluut geen "dimensie"; in de ART is het de geometrie van ruimte-tijd. Dat is zoiets zeggen als dat een auto een snelheid is, omdat een auto een snelheid heeft.
quote:
Een dimensie is niet lastig te definieren, het wordt lastig zodra je van het wiskundige concept afstapt en verdwaalt in pseudo-wetenschappelijke noties ervan. Wat vaak als "dimensie" wordt gebruikt, is in feite een vrijheidsgraad. Een dimensie van een ruimte geeft formeel aan hoeveel vectoren je in je basis nodig hebt.
quote:
Dergelijke uitlatingen zijn meestal ten opzichte van de gewoonlijke Planck-grootheden.
pi_54376475
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zo zeker is het niet dat ruimte-tijd ingebed is. De algemene relativiteitstheorie gebruikt niet een dergelijke imbedding; alle concepten daarin ( kromming,vectoren, etc ) zijn intrinsiek gedefinieerd dus je hebt ook geen imbedding nodig. Zwaartekracht is absoluut geen "dimensie"; in de ART is het de geometrie van ruimte-tijd. Dat is zoiets zeggen als dat een auto een snelheid is, omdat een auto een snelheid heeft.
Zo raar is dat toch niet ? Waarom verstrijkt de tijd ? Omdat de tijd verstrijkt. Wat bedoel je met 'de geometrie van ruimte-tijd', definieer geometrie dan eens (onafhankelijk) in dit verband ? Kun je je geen punt in de ruimte-tijd voorstellen met gelijke ruimte-tijd coordinaten maar met een andere zwaartekracht-coordinaat ?
quote:
[..]

Een dimensie is niet lastig te definieren, het wordt lastig zodra je van het wiskundige concept afstapt en verdwaalt in pseudo-wetenschappelijke noties ervan. Wat vaak als "dimensie" wordt gebruikt, is in feite een vrijheidsgraad. Een dimensie van een ruimte geeft formeel aan hoeveel vectoren je in je basis nodig hebt.
"in je basis nodig hebt" ? Verduidelijk dat eens, nodig hebt waarvoor ? Pseudo-wtenschappeijk als in 'ART', bedoel je ? Wel eens een punt langs de tijdas verplaatst ? Of waargenomen hoe dat gebeurde ?
quote:
[..]

Dergelijke uitlatingen zijn meestal ten opzichte van de gewoonlijke Planck-grootheden.
Ja, die zijn natuurlijk wel vrij groot, dan zijn die andere dimensies maar kleintjes ;-)
Mu!
pi_54376560
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:48 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Zo raar is dat toch niet ? Waarom verstrijkt de tijd ? Omdat de tijd verstrijkt. Wat bedoel je met 'de geometrie van ruimte-tijd', definieer geometrie dan eens (onafhankelijk) in dit verband ? Kun je je geen punt in de ruimte-tijd voorstellen met gelijke ruimte-tijd coordinaten maar met een andere zwaartekracht-coordinaat ?
[..]
De geometrie is losjes gesteld "de vorm", en die wordt aangegeven door de zogenaamde metriek. Fundamenteel gezien zorgt die metriek voor je geometrie, en alle intrinsieke krommingsnoties zijn gedefinieerd door je metriek.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "zwaartekracht-coordinaat". Je zwaartekracht is een begrip wat van de coordinaten afhangt.
quote:
"in je basis nodig hebt" ? Verduidelijk dat eens, nodig hebt waarvoor ? Pseudo-wtenschappeijk als in 'ART', bedoel je ? Wel eens een punt langs de tijdas verplaatst ? Of waargenomen hoe dat gebeurde ?
[..]
Als ik stel "ik heb een 3 dimensionale ruimte", dan stel ik wiskundig "voor elke vector in die ruimte heb ik 3 basisvectoren nodig om deze uit te drukken". Ook kun je stellen dat elke extra vector in je basis de basis lineair afhankelijk maakt. Op die manier gebruik je het begrip "dimensie" in de lineaire algebra.
quote:
Ja, die zijn natuurlijk wel vrij groot, dan zijn die andere dimensies maar kleintjes ;-)
pi_54376875
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:52 schreef Haushofer het volgende:

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "zwaartekracht-coordinaat". Je zwaartekracht is een begrip wat van de coordinaten afhangt.
Niet anders dan je "tijdcoordinaat", natuurlijk.
quote:
Als ik stel "ik heb een 3 dimensionale ruimte", dan stel ik wiskundig "voor elke vector in die ruimte heb ik 3 basisvectoren nodig om deze uit te drukken". Ook kun je stellen dat elke extra vector in je basis de basis lineair afhankelijk maakt. Op die manier gebruik je het begrip "dimensie" in de lineaire algebra.
Wiskundig allemaal best hoor, ik kan zo een ruimte met 200 dimensies beschijven. Maar je verwart nu wiskunde met minder wetenschappeilijke zaken zoals natuurkunde. Het vervelende van natuurkunde is dat het zich bezig houdt met dingen die 'zijn', niet diengen die we ons wel of niet voor kunnen stellen. Ik kan prima leven met een wiskunde van 200 dimensies maar vindt het lastig te accepteren dat je bijv. de tijd als dimensie zou beschrijven (ik weet dat het vrij algemeen geaccepteerd is, maar toch...). Immers, heb je wel eens iets in de tijd verplaatst ? Grote truc: ik leg een balletje onder een hoedje, simsalabin, til het hoedje op: kijk: verplaatst in de tijd ! Ik denk dan: kleren van de keizer, er is helemaal niks veranderd, er is niks verplaatst, zelfde hoedje, zelfde balletje, zelfde plaats. de 'tijdcoordinaat' bestaat helemaal niet echt. Want: leg 'm dan weer eens terug ?

We worden gewoon voor de gek gehouden, joh.
Mu!
pi_54377719
quote:
Op maandag 5 november 2007 12:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]
Hoe bedoel je?
quote:
Wiskundig allemaal best hoor, ik kan zo een ruimte met 200 dimensies beschijven. Maar je verwart nu wiskunde met minder wetenschappeilijke zaken zoals natuurkunde. Het vervelende van natuurkunde is dat het zich bezig houdt met dingen die 'zijn', niet diengen die we ons wel of niet voor kunnen stellen. Ik kan prima leven met een wiskunde van 200 dimensies maar vindt het lastig te accepteren dat je bijv. de tijd als dimensie zou beschrijven (ik weet dat het vrij algemeen geaccepteerd is, maar toch...). Immers, heb je wel eens iets in de tijd verplaatst ? Grote truc: ik leg een balletje onder een hoedje, simsalabin, til het hoedje op: kijk: verplaatst in de tijd ! Ik denk dan: kleren van de keizer, er is helemaal niks veranderd, er is niks verplaatst, zelfde hoedje, zelfde balletje, zelfde plaats. de 'tijdcoordinaat' bestaat helemaal niet echt. Want: leg 'm dan weer eens terug ?
Er is niks op tegen om tijd als "dimensie" te zien ( wederom, dit is niet echt goeie jargon; de juiste jargon zou zijn dat je "tijd in je basis opneemt ) in de wiskundige context. Jij gebruikt een andere context, geloof ik.

Over dat balletje; de tijd is toch verstreken gedurende je truuk ?

Ik geloof dat je de wetenschappelijke begrippen achter dit soort zake niet helemaal begrijpt
  maandag 5 november 2007 @ 12:59:36 #37
pi_54378127
quote:
Op maandag 5 november 2007 12:05 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

[..]

We worden gewoon voor de gek gehouden, joh.
Jij (en je balletje) verplaatst je met 1 sec/sec langs de tijd-as van het 4-dimensionale coördinatenstelsel waarbinnen je je bevind. En je balletje natuurlijk.
pi_54379362
quote:
Op maandag 5 november 2007 12:42 schreef Haushofer het volgende:
Over dat balletje; de tijd is toch verstreken gedurende je truuk ?
Wat je nu beweert is: de tijd is verstreken omdat de tijd verstreken is. Toch ?
quote:
Ik geloof dat je de wetenschappelijke begrippen achter dit soort zake niet helemaal begrijpt
Dat zou zo kunnen, hoewel het eerder lijkt dat we 1) niet helemaal hetzelfde jargon gebruiken, en 2) ik er een wat meer principieele visie op nahoudt. Maar vooruit: begrijp jij wel wat tijd is ? Of is tijd geen wetenschappelijk begrip ?
Mu!
  maandag 5 november 2007 @ 14:32:03 #39
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54380367
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:35 schreef releaze het volgende:
Kijk, wat ik altijd het leuke aan filosofische/religieuze/spirituele discussies vind is het zoeken naar overeenkomsten. Toen ik dus die man op OHM hoorde praten over hoe alles is geschapen vanin de schepper, en niet zoals het christelijk verhaal waar alles is geschapen vanuit de schepper. De schepper was 6 dagen aan het werk en keek de 7e dag toe.

Toen ik dit hoorde moest ik aan "The Secret" en de Maya Kalender denken. Volgens "The Secret" is ieder mens in staat om zijn eigen werkelijkheid te scheppen. Volgens sommige interpretaties van de Maya Kalender zullen wij na 2012 in staat zijn tot "conscious co-creation". Ik probeer me dan voor te stellen dat er de mentale mogelijkheid is om "The Secret" naar another level te tillen. Waar wij nu onze werkelijkheid kunnen beinvloeden, zullen we dan ook nieuwe levensvormen, ervaringen and-what-not kunnen scheppen.

Dus creeer je een nieuw universum compleet met mensen (=lichamen uit TT), dieren, planten etc. Wanneer meerdere mensen dit kunnen, zullen er dus meerdere (paralelle) universums zijn. Je persoonlijke gevoelens zullen dan effect hebben in je gecreeerde universum en op alles en iedereen die daarin leven.

Ik hoop dat dit hersenspinseltje een beetje duidelijker is
Wat je vindt, ...
pi_54380688
quote:
Op maandag 5 november 2007 13:51 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Wat je nu beweert is: de tijd is verstreken omdat de tijd verstreken is. Toch ?
[..]
Da's een beetje dubbel. Hoe je het in de relativistische context zou plaatsen, is dat beide momenten gebeurtenissen zijn. De wereldlijn van het balletje kun je tussen deze 2 momenten ( punten in je ruimte-tijd ) parametriseren. Bijvoorbeeld in het ruststelsel van het balletje als

xu = (t,0,0,0)

Tijd verstrijkt altijd, daarin verschilt het van ruimte. Dat gegeven zie je terug in de metriek die de geometrie van de ruimte-tijd beschrijft.
quote:
Dat zou zo kunnen, hoewel het eerder lijkt dat we 1) niet helemaal hetzelfde jargon gebruiken, en 2) ik er een wat meer principieele visie op nahoudt. Maar vooruit: begrijp jij wel wat tijd is ? Of is tijd geen wetenschappelijk begrip ?
Principieel? Over wat voor principes heb je het dan? Andere dan wetenschappelijk?

Tijd is natuurlijk een wetenschappelijk begrip. Je kunt het op verschillende manieren definieren. Bijvoorbeeld als vrijheidsgraad. Wat is het volgens jou dan?
pi_54381564
quote:
xu = (t,0,0,0)
Tijd verstrijkt altijd, daarin verschilt het van ruimte. Dat gegeven zie je terug in de metriek die de geometrie van de ruimte-tijd beschrijft.
Maar heeft dat dan geen consequenties, dat tijd 'altijd verstrijkt' (weet niet precies wat dat is, kun je dat onafhankelijk definieren). Hoe kan je spreken van een 'ruststelsel' als een van de vectoren niet stil wil blijven staan ?
quote:
Tijd is natuurlijk een wetenschappelijk begrip
Kun je tijd ook falscificieren dan ?
quote:
Je kunt het op verschillende manieren definieren. Bijvoorbeeld als vrijheidsgraad. Wat is het volgens jou dan?
Doe dat dan eens, 'tijd' definieren als 'vrijheidsgraad' ? Praat je niet over een axioma ? Het feit dat ik niet weet wat tijd is betekent toch verder niks ? Als ik het wist zou ik het zeggen hoor...;-)

(NB. ik heb gehoord dat tijd ongeveer even zwaar is als zwaartekracht, maar dat lijkt me wat overdreven. Zwaartekracht lijkt mij vroeger.)
Mu!
pi_54382155
quote:
Op maandag 5 november 2007 15:24 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Maar heeft dat dan geen consequenties, dat tijd 'altijd verstrijkt' (weet niet precies wat dat is, kun je dat onafhankelijk definieren). Hoe kan je spreken van een 'ruststelsel' als een van de vectoren niet stil wil blijven staan ?
[..]
Met een ruststelsel bedoel je een stelsel wat stil staat in de ruimte. Natuurlijk kan de ruimtelijke snelheid 0 zijn als de tijd verstrijkt. De snelheid is immers dx/dt.
quote:
Kun je tijd ook falscificieren dan ?
[..]
Theorieën falsificeer je. Natuurkundige grootheden niet.
quote:
Doe dat dan eens, 'tijd' definieren als 'vrijheidsgraad' ? Praat je niet over een axioma ? Het feit dat ik niet weet wat tijd is betekent toch verder niks ? Als ik het wist zou ik het zeggen hoor...;-)
Ok, dan definieer ik tijd als de parameter die je beweging beschrijft. Die beschrijving laat je toe dat je tijd opneemt in een verzameling genaamd "ruimte-tijd", wat een metrische ruimte is. De richting van die tijd kun je dan met de 2e hoofdwet van de thermodynamica vaststellen. Zo zou je erg kort door de bocht tijd kunnen definieren.
quote:
(NB. ik heb gehoord dat tijd ongeveer even zwaar is als zwaartekracht, maar dat lijkt me wat overdreven. Zwaartekracht lijkt mij vroeger.)
Ik heb zo'n idee dat je niet zo serieus bent.
pi_54382313
Nou heeft Hij een keer niet geschept, gaat Hij opeens schapen!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_54382624
quote:
Op maandag 5 november 2007 15:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Met een ruststelsel bedoel je een stelsel wat stil staat in de ruimte. Natuurlijk kan de ruimtelijke snelheid 0 zijn als de tijd verstrijkt. De snelheid is immers dx/dt.
oh, dus 'rustsysteem' in slechts een beperkt aantal dimensies ? Want rustsysteem in ruimte-tijd bestaat dus niet echt he ? Is dat geen probleem ?
quote:
Theorieën falsificeer je. Natuurkundige grootheden niet.
Je hebt natuurlijk gelijk, ik drukte mij wat onhandig uit. Kun je de theorie dat tijd bestaat ook falscificeren ? Neem ff het experiment met het balletje onder het hoedje in gedachten - de enige dimensie waarin het balletje veranderd zou zijn is de dimensie 'tijd', maar is er ook een manier omdat (onafhankelijk)vast te stellen dan ?
quote:
Ok, dan definieer ik tijd als de parameter die je beweging beschrijft. Die beschrijving laat je toe dat je tijd opneemt in een verzameling genaamd "ruimte-tijd", wat een metrische ruimte is. De richting van die tijd kun je dan met de 2e hoofdwet van de thermodynamica vaststellen. Zo zou je erg kort door de bocht tijd kunnen definieren.
ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'opnemen in een verzameling genaamd 'ruimte-tijd'', hoe kwalificeert zich een element voor opname in die verzameling dan, welke andere elementen bevat ze ? Zijn de elementen uit die verzameling allemaal parameters die beweging beschrijven ? Voor mijn gevoel heeft de dimensie 'tijd' een wat ander type lidmaatschap van die verzameling dan de andere elementen. Ik an bijvoorbeeld beweging ook prima beschrijven door een of twee andere elementen weg te laten, maar met tijd kan dat niet, geeft dat geen onbestemde kriebel ?
quote:
Ik heb zo'n idee dat je niet zo serieus bent.
Daar zou je - ten aanzien van de vermeende grootte van een dimensie - best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik wordt tegenwoordig 's nachts wel eens geschrokken wakker met de gedachte dat er hele kleine dimensies door mijn bed kruipen, brrr...
Mu!
pi_54382881
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:15 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

oh, dus 'rustsysteem' in slechts een beperkt aantal dimensies ? Want rustsysteem in ruimte-tijd bestaat dus niet echt he ? Is dat geen probleem ?
[..]
Er bestaat inderdaad geen rustsysteem in 4 dimensies; elk object heeft locaal dezelfde snelheid in de ruimte-tijd, namelijk c. Of dat een probleem is? Neuh, zo is je ruimte nou eenmaal gedefinieerd, en het beschrijft de fysica erg goed. Wat zou het probleem moeten zijn dan?
quote:
Je hebt natuurlijk gelijk, ik drukte mij wat onhandig uit. Kun je de theorie dat tijd bestaat ook falscificeren ? Neem ff het experiment met het balletje onder het hoedje in gedachten - de enige dimensie waarin het balletje veranderd zou zijn is de dimensie 'tijd', maar is er ook een manier omdat (onafhankelijk)vast te stellen dan ?
[..]
Ten eerste meet niet elke waarnemer dezelfde tijd, dus je moet specificeren over welke tijd je het hebt. Als je in het ruststelsel van de bal gaat zitten, dan kan er inderdaad tijd verstrijken zonder dat het balletje veranderd. Maar dat betekent niet dat er geen tijd is verstreken voor dat balletje. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat er geen ruimte bestaat, omdat het balletje niet beweegt.
quote:
ik begrijp niet precies wat je bedoelt met 'opnemen in een verzameling genaamd 'ruimte-tijd'', hoe kwalificeert zich een element voor opname in die verzameling dan, welke andere elementen bevat ze ? Zijn de elementen uit die verzameling allemaal parameters die beweging beschrijven ? Voor mijn gevoel heeft de dimensie 'tijd' een wat ander type lidmaatschap van die verzameling dan de andere elementen. Ik an bijvoorbeeld beweging ook prima beschrijven door een of twee andere elementen weg te laten, maar met tijd kan dat niet, geeft dat geen onbestemde kriebel ?
[..]
De ruimte-tijd is wiskundig gezien een 4-dimensionale metrische ruimte. Dat betekent dat je 4 basisvectoren hebt, vaak {ct,x,y,z} genoemd, en een bepaalde metriek die "afstanden definieert". Een element is een vector in die ruimte-tijd als het 4-dimensionaal is, en ook nog es transformeert onder een bepaalde groep van transformaties. Tijd heeft inderdaad andere eigenschappen dan ruimte, en dat heeft inderdaad consequenties voor je beschrijving. Maar wat dat voor kriebels moet gaan geven, weet ik niet.
  maandag 5 november 2007 @ 20:22:24 #46
81237 releaze
best of both worlds
pi_54388235
quote:
Op maandag 5 november 2007 14:32 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Kijk, wat ik altijd het leuke aan filosofische/religieuze/spirituele discussies vind is het zoeken naar overeenkomsten. Toen ik dus die man op OHM hoorde praten over hoe alles is geschapen vanin de schepper, en niet zoals het christelijk verhaal waar alles is geschapen vanuit de schepper. De schepper was 6 dagen aan het werk en keek de 7e dag toe.

Toen ik dit hoorde moest ik aan "The Secret" en de Maya Kalender denken. Volgens "The Secret" is ieder mens in staat om zijn eigen werkelijkheid te scheppen. Volgens sommige interpretaties van de Maya Kalender zullen wij na 2012 in staat zijn tot "conscious co-creation". Ik probeer me dan voor te stellen dat er de mentale mogelijkheid is om "The Secret" naar another level te tillen. Waar wij nu onze werkelijkheid kunnen beinvloeden, zullen we dan ook nieuwe levensvormen, ervaringen and-what-not kunnen scheppen.

Dus creeer je een nieuw universum compleet met mensen (=lichamen uit TT), dieren, planten etc. Wanneer meerdere mensen dit kunnen, zullen er dus meerdere (paralelle) universums zijn. Je persoonlijke gevoelens zullen dan effect hebben in je gecreeerde universum en op alles en iedereen die daarin leven.

Ik hoop dat dit hersenspinseltje een beetje duidelijker is
het klinkt een beetje alsof wij dan een soort god worden, of iig, de bijbelse god zoals jij deze net deed voorstellen. klopt dat?

overigens denk ik zelf niet dat de maya's dat zo bedoelde met conscious co-creators, dat wij een soort god worden die levensvormen en dergelijke kan creeren op een schaal zoals het universum nu is. ik geloof eerder dat met conscious co-creators bedoeld wordt dat we ons bewust worden van onze scheppende macht, gewoon de plek die wij in dit universum innemen. hoeft geen belangrijke te zijn maar vanuit het christendom is er zo enorm weinig aandacht geschonken aan wat wij als mensen allemaal kunnen, want ja het enige dat boeide was dat je gehoorzaam was aan de kerel op een wolk. we raken ons bewuster van de interacties die wij met de rest van de schepping hebben en hoe dat invloed heeft op het alles en hoe dat gebogen wordt door onze wil, intentie en aandacht.

ofzo. maar zo zie ik de mayas.
pi_54388590
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er bestaat inderdaad geen rustsysteem in 4 dimensies; elk object heeft locaal dezelfde snelheid in de ruimte-tijd, namelijk c. Of dat een probleem is? Neuh, zo is je ruimte nou eenmaal gedefinieerd, en het beschrijft de fysica erg goed. Wat zou het probleem moeten zijn dan?
Geen echt probleem, anders dan een gevoel. Ik heb om een of andere reden het gevoel dat hier iets wezenlijk inconsistents in zit maar kan er de vinger niet achter krijgen. Ik maak het vast groter dan het is
quote:
Ten eerste meet niet elke waarnemer dezelfde tijd, dus je moet specificeren over welke tijd je het hebt. Als je in het ruststelsel van de bal gaat zitten, dan kan er inderdaad tijd verstrijken zonder dat het balletje veranderd. Maar dat betekent niet dat er geen tijd is verstreken voor dat balletje. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat er geen ruimte bestaat, omdat het balletje niet beweegt.
Dat is natuurlijk waar
quote:
De ruimte-tijd is wiskundig gezien een 4-dimensionale metrische ruimte. Dat betekent dat je 4 basisvectoren hebt, vaak {ct,x,y,z} genoemd, en een bepaalde metriek die "afstanden definieert". Een element is een vector in die ruimte-tijd als het 4-dimensionaal is, en ook nog es transformeert onder een bepaalde groep van transformaties. Tijd heeft inderdaad andere eigenschappen dan ruimte, en dat heeft inderdaad consequenties voor je beschrijving. Maar wat dat voor kriebels moet gaan geven, weet ik niet.
Waar ik tegenaan hik is het feit dat we (ik) zo gemakkelijk praten over het fenomeen 'tijd' terwijl we er zo weinig van weten. Waarom bewegen we in de tijd bijvoorbeeld altijd, en in de andere dimensies niet ? Of bewegen we daar ook en hebben we het niet zo in de gaten ? Moeten we juist in de tijd bewegen om op dezelfde plaats te blijven ? Of is dit wartaal ?
Mu!
  maandag 5 november 2007 @ 21:06:49 #48
159979 G.Fawkes
pi_54389359
en dan is het toch een zeer goed gesprek geworden. Ik lees aandachtig mee.

Bewegen we trouwens niet continu. Ook als we stil staan, met de snelheid welke overnemen van de planeet? Dat zou namelijk betekenen dat de betekenis van het woord stilstaan gewoon anders is dan die wij taalkundig geleerd krijgen.
  maandag 5 november 2007 @ 21:19:30 #49
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_54389736
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:06 schreef G.Fawkes het volgende:
en dan is het toch een zeer goed gesprek geworden. Ik lees aandachtig mee.

Bewegen we trouwens niet continu.
alles is vibraties, dus...
Wat je vindt, ...
pi_54391061
quote:
Op maandag 5 november 2007 21:19 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

alles is vibraties, dus...
Dat kreunt mijn vriendin ook wel eens, ja...maar dat soort bewegingen gaat het nu even niet over...
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')