abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 december 2007 @ 13:19:30 #51
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_55123189
quote:
Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:

[..]
Tot die master heb je in principe met iedere bachelor toegang.
Leuk dat je misschien/waarschijnlijk gaat overstappen naar journalistiek. Er zitten natuurlijk ook gewoon heel veel leuke kanten aan de opleiding. Dat jaar IBL is natuurlijk nooit weggegooid, die kennis zal je vast nog wel van pas komen. Aan wat voor master zit je te denken? Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee , leer je echt veel van!
Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee. Maar waar wil je dan die master journalistiek doen? Amsterdam (VA, UvA) of Groningen (RUG)? Als ik zo eens globaal kijk, vind ik die aan de RUG het interessantste uitzien, maar wel met de strengste selectie.

Over de master die ik zou willen doen heb ik nog geen concreet plan, maar daar heb ik toch nog vier jaar de tijd voor. Ik zit dan te denken aan Politicologie of een andere verdiepende studie. Maar ook bijvoorbeeld Journalistiek & Media aan de UvA. Bij de UvA zie ik bij de toelatingseisen dat je ook met een HBO bachelor toegelaten kunt worden (via een schakelprogramma) "mits zelfstandig wetenschappelijk onderzoek een belangrijke plaats heeft ingenomen tijdens de opleiding". Weet jij misschien of dat ook voor bij RUG geldt?
quote:
Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:
Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee , leer je echt veel van!
Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_55141338
quote:
Op zaterdag 8 december 2007 13:19 schreef Knevelt het volgende:
Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee. Maar waar wil je dan die master journalistiek doen? Amsterdam (VA, UvA) of Groningen (RUG)? Als ik zo eens globaal kijk, vind ik die aan de RUG het interessantste uitzien, maar wel met de strengste selectie.
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoond ) en omdat die master ook echt in samenwerking met kranten/televisie- en radioprogramma's tot stand is gekomen. Ik hoop echt dat ik een kans maak, thanks voor het duimen in ieder geval .
quote:
Over de master die ik zou willen doen heb ik nog geen concreet plan, maar daar heb ik toch nog vier jaar de tijd voor. Ik zit dan te denken aan Politicologie of een andere verdiepende studie. Maar ook bijvoorbeeld Journalistiek & Media aan de UvA. Bij de UvA zie ik bij de toelatingseisen dat je ook met een HBO bachelor toegelaten kunt worden (via een schakelprogramma) "mits zelfstandig wetenschappelijk onderzoek een belangrijke plaats heeft ingenomen tijdens de opleiding". Weet jij misschien of dat ook voor bij RUG geldt?

Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.

Een master politicologie lijkt me ook interessant, maar wordt je daar ook toegelaten met een HBO-bachelor?
Get off of my cloud
  zondag 9 december 2007 @ 22:01:47 #53
197338 Knevelt
pi_55155437
quote:
Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoond ) en omdat die master ook echt in samenwerking met kranten/televisie- en radioprogramma's tot stand is gekomen. Ik hoop echt dat ik een kans maak, thanks voor het duimen in ieder geval .
Ik ook in het zuiden. Maar dat is dan inderdaad interessant, want UvA zal dan wel goede contacten hebben in het journalistieke wereldje. En daar draait het qua werkgelegenheid en in het algemeen ook om hè, de contacten die je hebt (gehad).
quote:
Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.

Een master politicologie lijkt me ook interessant, maar wordt je daar ook toegelaten met een HBO-bachelor?
Ja ik had ze idd omgewisseld. Maar wel interessant wat je daar zegt over de VU. Dat die meer de nadruk op verdieping geeft ipv vaardigheden wist ik niet. Dat klinkt wel interessant. Politicologie gaat volgens mij ook met HBO journalistiek, maar dan heb je wel weer een schakelprogramma van 0,5/1 jaar. Op het centrale forum hier van Politicologie hoorde ik van iemand dat die ook eerst HBO journalistiek had gedaan en nu Politicologie. Dus het kan wel, maar het kost meer tijd dan met een WO-bachelor. Maar ja, je weet maar nooit of dat over 4-5 jaar nog kan (met Plasterk aan het roer).

In feite, als ik het goed begrijp, heb je dus twee wegen om vrijwel hetzelfde te bereiken:
1: Eerst HBO Journalistiek waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden. Daarna Master Journalistiek aan de VU (oid in die richting) waar de nadruk ligt op theoretische verdieping.
2: Eerst WO-bachelor zoals Taal & Cultuur waar de nadruk ligt op theoretische verdieping. Daarna een Master Journalistiek aan de UvA of RUG waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden.

Hoe bevalt jou het WO over het algemeen eigenlijk, qua niveau? (in vergelijking met het HBO?) En heb je HAVO of VWO gedaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Knevelt op 09-12-2007 22:06:57 ]
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  dinsdag 11 december 2007 @ 12:22:11 #54
131666 xuanery
Overkill Killer
pi_55188834
w00t w00t ik zit nu in de kantine van journalistiek windesheim en Matthijs van Nieuwkerk staat hier tegenover me handtekeningen uit te delen aan fangirls. iedereen, ga studeren in zwolle!
  dinsdag 11 december 2007 @ 13:32:44 #55
197338 Knevelt
pi_55190547
Haha. Handtekeningen? Journalistieke vragen stellen stelletje lapzjwanse!
  dinsdag 11 december 2007 @ 16:33:41 #56
131666 xuanery
Overkill Killer
pi_55194831
de fangirls willen alleen handtekeningen, de journalistieke vragen waren het anderhalf uur van te voren al gesteld.
pi_55202805
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 12:22 schreef xuanery het volgende:
w00t w00t ik zit nu in de kantine van journalistiek windesheim en Matthijs van Nieuwkerk staat hier tegenover me handtekeningen uit te delen aan fangirls. iedereen, ga studeren in zwolle!
Da's leuk inderdaad! Maar ik heb hem er vorig jaar al gezien
Get off of my cloud
pi_55203160
quote:
Op zondag 9 december 2007 22:01 schreef Knevelt het volgende:

In feite, als ik het goed begrijp, heb je dus twee wegen om vrijwel hetzelfde te bereiken:
1: Eerst HBO Journalistiek waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden. Daarna Master Journalistiek aan de VU (oid in die richting) waar de nadruk ligt op theoretische verdieping.
2: Eerst WO-bachelor zoals Taal & Cultuur waar de nadruk ligt op theoretische verdieping. Daarna een Master Journalistiek aan de UvA of RUG waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden.
Klopt! Alleen bij de eerste optie doe je sowieso die journalistieke vaardigheden op en bij de tweede optie hangt het er vanaf of je tot de master wordt toegelaten. 't Is maar net hoeveel risico je wilt nemen .
quote:
Hoe bevalt jou het WO over het algemeen eigenlijk, qua niveau? (in vergelijking met het HBO?) En heb je HAVO of VWO gedaan?
Het WO bevalt me goed. Zeker in het begin was het wel even wennen, maar ik had het geluk dat ik voor mijn taal (je hebt bij TCS de eerste twee periodes een taal en nog een ander vak) heel weinig hoefde te doen, omdat ik die al beheerste. Wat ik erg lastig vond waren de Engelse teksten die ik moest lezen. Voor mijn andere vak had ik een Engels boek (170 pagina's waarover je na vier weken een tentamen kreeg) en je kreeg verder iedere week nog extra teksten op die vaak ook in het Engels waren. Soms deed ik gewoon echt een uur over drie pagina's en dat is wel even wennen als je gewend bent om gewoon vrij te zijn als je thuiskomt . Maar ik moet zeggen dat ik het de moeite absoluut waard vind. De stof is gewoon erg interessant, ik heb echt het idee dat ik veel kennis opdoe .

Goed trouwens, dat je die master politicologie ook met een HBO-bachelor kunt doen. Ik denk dat zoiets ook zeker het overwegen waard is!
Get off of my cloud
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:59:15 #59
197338 Knevelt
pi_55295843
Okee jwederom bedankt voor de info.
En waar moest je dan aan wennen? De hoeveelheid of de moeilijkheid van de stof?
pi_55320436
*hopelijk aanstaand journalistiekstudent meldt.

ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.

en staat er ergens online een voorbeeldje voor de toelatingstest van HU?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_55320548
Ik zie jou ook overal.

Nouja, ik denk wel dat je de jongste zult zijn in mijn klas. Maar als je je niet te jong gedraagt is het geen probleem, ik ben ook een van de jongste maar merk geen verschil. De meeste zijn tussen de 17 en 20, een enkeling schiet er boven uit. Maar mss is het in Utrecht wel heel anders.
pi_55320879
Ik ben wel gewend om de jongste te zijn, dus dat is inderdaad geen probleem. mensen zeggen nog wel eens: HE? ben jij een jaar jonger?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_55320903
en ja, ik zie jou ook overal.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_55325588
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:

ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.

Bij mij in Utrecht was de gemiddelde leeftijd toch wel 20/21 denk ik. Een enkele die nog 17/18 was, en een enkeling boven de 25, maar de meeste rond de 20/21. Verder is dit niet echt een probleem, ik zit nu in een 'vriendengroep' met mensen van 18/19 tot en met 22/23.
// Last.fm
  maandag 17 december 2007 @ 00:25:14 #65
197338 Knevelt
pi_55326360
Hey Pim in welk jaar zit je eigenlijk?
pi_55332006
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:25 schreef Knevelt het volgende:
Hey Pim in welk jaar zit je eigenlijk?
Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvak ) dus nu ben ik zeker van 'mijn toekomst' hier.
// Last.fm
pi_55332531
quote:
Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:

In mijn klas variëren de leeftijden van 16 tot 23 en de meerderheid is zo'n 20/21. Zelf ben ik 18 maar de mensen met wie ik het meeste omga zijn allemaal 21. Maakt in principe niet veel uit, maar ik heb hiervoor wel bewust gekozen een jaartje te blijven zitten in havo 5 omdat ik anders ook nét 17 zou zijn, iedereen vond het dom etc. maar achteraf was het een goede keus
Niet dat ik je nu wil aansporen tot zakken btw
  maandag 17 december 2007 @ 17:01:03 #68
197338 Knevelt
pi_55339888
quote:
Op maandag 17 december 2007 11:23 schreef XxxPimxxX het volgende:

[..]

Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvak ) dus nu ben ik zeker van 'mijn toekomst' hier.
Proficiat met je P dan.

Hoe ben jij eigenlijk op de SvJ gekomen? Via de selectietoets of via de loting? En wat ik ook wilde weten: Heb je een voordeel bij de toegang via selectietoets/loting als je al een andere HBO propedeuse hebt gehaald? Alvast bedankt!
pi_55344855
quote:
Op maandag 17 december 2007 17:01 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Proficiat met je P dan.

Hoe ben jij eigenlijk op de SvJ gekomen? Via de selectietoets of via de loting? En wat ik ook wilde weten: Heb je een voordeel bij de toegang via selectietoets/loting als je al een andere HBO propedeuse hebt gehaald? Alvast bedankt!
Ik was 81ste bij de slectietoets, en dat terwijl ik het actualiteitenonderdeel redelijk had verneukt. Goed te doen dus, als je een klein beetje aanleg hebt voor schrijven.

Volgens mij is er geen voordeel als je VWO/HBO of wat dan ook hebt gedaan. Allemaal 't zelfde, helaas
// Last.fm
  maandag 17 december 2007 @ 20:44:16 #70
197338 Knevelt
pi_55345209
Okeej. Wat ik tot nu toe echt vaag vind is het onderdeel "motivatie/cv" op die selectietoets. Moet je daar uitleggen/slijmen om welke redenen je de journalistiek in wilt? En had jij al enige ervaring voordat je aan journalistiek begon? Ik ben namelijk echt bang dat ik daar wel eens niet op door zou kunnen gaan bij de selectietoets, aangezien ik nog totaal geen ervaring heb. Een uitgebreide uitleg van wat ik me daarbij moet voorstellen zou heel fijn zijn.
pi_55345490
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef Knevelt het volgende:
Okeej. Wat ik tot nu toe echt vaag vind is het onderdeel "motivatie/cv" op die selectietoets. Moet je daar uitleggen/slijmen om welke redenen je de journalistiek in wilt? En had jij al enige ervaring voordat je aan journalistiek begon? Ik ben namelijk echt bang dat ik daar wel eens niet op door zou kunnen gaan bij de selectietoets, aangezien ik nog totaal geen ervaring heb. Een uitgebreide uitleg van wat ik me daarbij moet voorstellen zou heel fijn zijn.
Het wisselt per jaar, maar ik had twee delen. Eerst een onderdeel waarin je drie eigenschappen moest invullen die een journalist moest hebben, en drie eigenschappen die hij juist niet moet hebben. Dit met een korte toelichting.

Het andere deel was je CV, wat voor een ervaring je had. Hier had ik van te voren over nagedacht. Ten eerste natuurlijk ervaring als schoolkrant en het posten van nieuws op Fok, maar ook dingen als mijn deelname aan het jongerenlagerhuis e.d. Hier moet je van te voren even over nadenken, je hebt vast wel één of andere motivatie die enig raakvlak heeft met journalistiek.

Maar wees gerust, mensen zonder ervaring zijn er ook doorheen gekomen. En trouwens, die hele selectietoets is niet 100% betrouwbaar. Iemand uit mijn klas is 400ste geworden, met de loting binnen gekomen, en haalt nu de hoogste cijfers van de klas. Zie het meer als een voordeeltje op andere HBO studies, waar je volledig bent overgeleverd aan de loting.
// Last.fm
  dinsdag 18 december 2007 @ 09:07:31 #72
197338 Knevelt
pi_55354009
Okee bedankt.
Welke eigenschappen had jij ingevuld? Wel: Nieuwsgierig/betrokken, kritisch en nauwkeurig. Niet: verstard/bekrompen, manipulatief en laks (zonder initiatief). Zoiets? Dan valt me dat onderdeel op zich wel mee.
pi_55371774
Ik ga volgend jaar ook maar Journalistiek doen denk ik.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:15:59 #74
197338 Knevelt
pi_55373386
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 21:23 schreef Chriz2k het volgende:
Ik ga volgend jaar ook maar Journalistiek doen denk ik.
Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.
pi_55373473
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 22:15 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.
Lijkt me de meest interessante HBO-opleiding.

Als ik mijn P weet te halen ga ik waarschijnlijk een WO-opleiding doen.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:23:12 #76
197338 Knevelt
pi_55373635
Nee okee. Je post kwam alleen een beetje over alsof je dacht: "als ik dan toch maar iets moet gaan doen, doe ik Journalistiek wel even." En aangezien uiteindelijk ongeveer 50% van de mensen die beginnen afvalt vanwege een dergelijke instelling...
pi_55373755
Door al die walgelijke mensen is het dus een lotingstudie.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:30:00 #78
197338 Knevelt
pi_55373857
Ja, precies...
pi_55457432
Ik zit er dus ook over te denken om journalistiek te gaan studeren, alleen ik als totale noob lees dus nu pas dat het een lotingstudie is . Dat is niet zo handig als je je havo met een zesje gehaald hebt en 3 halve opleidingen achter de rug hebt zonder P .

Maar ik waar ik met name benieuwd naar ben is waar vanuit de studenten van deze opleiding gezien een student aan moet voldoen? Welke eigenschappen zie je bij veel studenten terugkomen die je helpen om deze opleiding te halen ?

Het probleem wat ik bij mijn nieuwe studiekeuze heb is dat ik nogal mega breed geintresseerd ben en dat meestal niet in 1 opleiding terugkomt. Daarnaast wil ik me ook niet in 1 van die interesses 4 jaar lang verdiepen omdat ik het juist leuk vind van alles wat te doen. De interesses van mij liggen met name op het gebied van politiek, geschiedenis, taal, kunst (en cultuur), muziek, media, fotografie, filosofie en sociologie . Wel leuk natuurlijk voor 1 studie niet echt handig. Dus vroeg ik me af, is het handig als je zo breed geintresseerd bent om dan journalistiek te gaan studeren?
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:56:05 #80
197338 Knevelt
pi_55474137
quote:
[b]Op zaterdag 22 december 2007 02:23 De interesses van mij liggen met name op het gebied van politiek, geschiedenis, taal, kunst (en cultuur), muziek, media, fotografie, filosofie en sociologie . Wel leuk natuurlijk voor 1 studie niet echt handig. Dus vroeg ik me af, is het handig als je zo breed geintresseerd bent om dan journalistiek te gaan studeren?
Volgens mij komen vrijwel al die zaken er in voor, maar ik ben (nog) geen student Journalistiek dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Houd er wel rekening mee dat een studie die zo breed georiënteerd is, niet écht diep gaat. Je leert weinig over veel en wordt opgeleid tot generalist. Dit in tegenstelling tot sommige andere studies die je juist veel leren over weinig oftwel die je opleiden tot specialist.
pi_55952202
Ik denk er ook aan om Journalistiek te gaan doen, maar wat ik me afvroeg is in hoeverre het lastig is om binnen te komen bij deze opleiding? Heb je echt 'cum-laude' HAVO diploma nodig en zijn er nog andere vereisten?
  vrijdag 11 januari 2008 @ 15:52:46 #82
197338 Knevelt
pi_55953078
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 15:16 schreef Ventilator het volgende:
Ik denk er ook aan om Journalistiek te gaan doen, maar wat ik me afvroeg is in hoeverre het lastig is om binnen te komen bij deze opleiding? Heb je echt 'cum-laude' HAVO diploma nodig en zijn er nog andere vereisten?
Niet doen, dan heb ik weer een concurrent minder.
Okee even serieus dan: Het is in zoverre lastig om binnen te komen dat er, afhankelijk van het aantal aanmeldingen en de locatie, een numerus-fixus is.

In Utrecht is er ieder jaar loting, aangezien het aantal aanmeldingen daar vaak 2 keer zo groot is als dat er plaatsen zijn. Bovendien wordt In Utrecht slechts de helft van de plaatsen bepaald via een loting, de andere helft wordt vóór de loting bepaald via een selectietoets.

Op de andere locaties (Tilburg, Zwolle en Ede) zijn er ook wel eens lotingen, maar daar kom je denk ik makkelijker doorheen, omdat het aantal aanmeldingen niet zo veel boven het aantal plaatsen uitkomt. Ede komt overigens het beste uit de studentenbeoordelingen, maar is vrij impopulair vanwege de christelijke achtergrond, waardoor je kans op toelating groot is.

Je hoeft verder geen cum-laude havo-diploma te hebben, maar hoe beter, hoe makkelijker je door de loting komt. Met cum-laude wordt je volgens mij sowieso toegelaten.
pi_56200697
Vraagje. Ik heb twee jaar geleden journalistiek gestudeerd en het eerste jaar niet gehaald. Nu mag ik deze opleiding dus niet meer volgen in Nederland. Is er in België ook een dergelijke opleiding? En geldt dit ook voor deeltijd? Of mag ik alsnog wel de deeltijd opleiding gaan volgen?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  maandag 21 januari 2008 @ 21:06:10 #84
197338 Knevelt
pi_56208331
quote:
Op maandag 21 januari 2008 15:27 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje. Ik heb twee jaar geleden journalistiek gestudeerd en het eerste jaar niet gehaald. Nu mag ik deze opleiding dus niet meer volgen in Nederland. Is er in België ook een dergelijke opleiding? En geldt dit ook voor deeltijd? Of mag ik alsnog wel de deeltijd opleiding gaan volgen?
Volgens mij mag je dan alleen niet meer de opleiding op die locatie volgen, wel op de andere locaties. Dat dacht ik tenminste. In België zijn er volgens mij ook opleidingen Journalistiek. Maar waarom gebruik je niet je journalistieke houding en zoek je het zelf niet op? En wat heb je in de tussentijd gedaan?
pi_56215347
quote:
Op maandag 21 januari 2008 21:06 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Volgens mij mag je dan alleen niet meer de opleiding op die locatie volgen, wel op de andere locaties. Dat dacht ik tenminste. In België zijn er volgens mij ook opleidingen Journalistiek. Maar waarom gebruik je niet je journalistieke houding en zoek je het zelf niet op? En wat heb je in de tussentijd gedaan?
Je mag, als je het eerste jaar niet haalt, niet op een andere locatie in Nederland Journalistiek gaan studeren. Dit, zoals al eerder gememoreerd in dit topic, vanwege de vele aanmeldingen en de lotingen die daar bij horen. Ik twijfel nu echter of dit voor deeltijd ook het geval is... Ik heb vlak na mijn periode journalistiek gezocht naar een vervangende opleiding in België, toen niets gevonden. Nu zie ik dat ze er wel zijn. Omdat ik inmiddels wel wat werk hier en daar heb gedaan en eigenlijk niet terug verlang naar het studentenleven wil ik wel weten of een deeltijd opleiding mogelijk is...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 22 januari 2008 @ 13:38:49 #86
197338 Knevelt
pi_56222951
Dan zou ik contact opnemen met de locatie waar je toen Journalistiek hebt gestudeerd en aan hen deze vraag stellen.
  dinsdag 5 februari 2008 @ 10:38:03 #87
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_56542087
Interessant, deze topic! Heb antwoorden gevonden op veel vragen. Vooral het gesprek tussen Knevelt en SofiaVittoria vind ik leuk om te lezen, omdat ik ook een hele tijd niet wist of ik nou HBO of WO wilde doen. Mijn uiteindelijke 'levensdoel' (dat bedoel ik niet zo zwaar als het nu lijkt ;-) ) is muziekjournalist worden. Schrijven voor een blad als OOR lijkt me helemaal geweldig! Ik heb getwijfeld tussen veel opleidingen, maar kom steeds weer uit bij Journalistiek, het liefst in Utrecht natuurlijk.

Uit sommige reacties op dit forum haal ik dat het onderwijs op bijvoorbeeld de School voor Journalistiek vrij regionaal gericht is (bv. qua politiek). In hoeverre zijn andere studenten het hier mee eens? Ik noem een Matthijs van Nieuwkerk, die heeft toch ook 'gewoon' Journalistiek gestudeerd? Is het niet gewoon een kwestie van netwerken, en steeds hogerop komen?

Kan iemand wat meer vertellen over de decentrale selectie in Utrecht? Bijvoorbeeld de nieuwstoets en het betoog, wat kan ik daar van verwachten?

Gaan er zaterdag nog meer mensen naar de open dag in Utrecht?
pi_56543774
Hé ik ga ook muziekjournalistiek doen, ook bij de OOR werken het liefst. Of in het buitenland (a) .

Maar het is inderdaad een kwestie van netwerken, dat hogerop komen. Heeft mijn lerares al duizend keer gezegd.
  woensdag 6 februari 2008 @ 11:29:44 #89
197338 Knevelt
pi_56558029
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 10:38 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik noem een Matthijs van Nieuwkerk, die heeft toch ook 'gewoon' Journalistiek gestudeerd?
Volgens Wikipedia heeft hij Nederlands gestudeerd aan de universiteit.

Ik ga mezelf toch nog eens goed verdiepen in mogelijkheden m.b.t. WO en dan een master Journalistiek, gezien het grote deel van negatieve oordelen over HBO Journalistiek.
pi_56580362
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:29 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Volgens Wikipedia heeft hij Nederlands gestudeerd aan de universiteit.

Ik ga mezelf toch nog eens goed verdiepen in mogelijkheden m.b.t. WO en dan een master Journalistiek, gezien het grote deel van negatieve oordelen over HBO Journalistiek.
Negatieve oordelen? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als ik naar mijn studiegenoten kijk heeft het overgrote deel het super naar zijn zin.

Trouwens: Als je Journalistiek in Utrecht wilt gaan studeren, moet je je al voor 1 maart aanmelden, aangezien wij een selectietoets hebben voor de officiële loting!
// Last.fm
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:05:08 #91
197338 Knevelt
pi_56581035
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 12:34 schreef XxxPimxxX het volgende:

[..]

Negatieve oordelen? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als ik naar mijn studiegenoten kijk heeft het overgrote deel het super naar zijn zin.
Ik bedoel niet zo zeer dat studenten het niet naar hun zin hebben, maar ik hoor weinig goeds over de kansen van HBO'ers op de arbeidsmarkt van de journalistiek. Dat (oud artikel maar gaat om de essentie) baart me de meeste zorgen. Ik denk dat je met een academische opleiding en vervolgens een Master journalistiek toch behoorlijk meer kans maakt. En dan bedoel ik niet dat dit een betere opleiding is, maar het gaat om de titel en vaardigheden als academicus die je daarmee krijgt, die (naar wat ik heb gelezen/gehoord) steeds meer in de journalistiek gevraagd worden.

Vooral bij landelijke kwaliteitskranten zitten voor een groter deel academici, en dat wordt alleen maar meer denk ik. Voor radio en tv is dit misschien minder het geval, maar zelf wil ik het liefst de geschreven journalistiek in.

Hier nog een interessant stuk over de opleidingen tot journalist.

[ Bericht 6% gewijzigd door Knevelt op 07-02-2008 14:14:24 ]
pi_56668755
Kan je je inschrijven voor de toelatingstoets@utrecht, en in het geval dat je niet bij de 180 beste hoort niet loten voor utrecht maar dan naar zwolle gaan?
Eins, zwei, hoeplakai.
  maandag 11 februari 2008 @ 18:31:26 #93
197338 Knevelt
pi_56669126
quote:
Op maandag 11 februari 2008 18:10 schreef jakkop het volgende:
Kan je je inschrijven voor de toelatingstoets@utrecht, en in het geval dat je niet bij de 180 beste hoort niet loten voor utrecht maar dan naar zwolle gaan?
Volgens mij wel. Ik dacht zelfs dat je na de loting in Utrecht nog mee kan doen aan een naloting in Zwolle, maar dit kun je het beste navragen bij HU/Windesheim zelf als je het 100% zeker wilt weten.
pi_56669167
Ja ik was zaterdag op HU maar het was te fucking druk bij die SLB'er.
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 22:06:32 #95
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_56692216
Ja, volgens de boekjes moet dat kunnen! (Na de test alsnog bij Zwolle toelating doen. Kan alleen wel zijn dat je dan op een wachtlijst terecht komt. Lastig allemaal....)

Ik ben afgelopen zaterdag ook naar de open dag in Utrecht geweest. Vond het echt heel gaaf, dit is echt wat ik wil. De tijdschrift-kant trok me altijd het meest, maar ik vond radio nu toch ook wel heel leuk. Ik moest een stukje voorlezen in de studio, en die leraar vond dat ik een goede radiostem had. Weet jij al een beetje welke richting je op wil, jakkop?
Ben wel een beetje bang voor de toelating.... Opzich wel een slim idee, om je in Zwolle in te schrijven als je niet toegelaten bent op basis van de test!

@ Knevelt: Hoe zit het dan als je na HBO Journalistiek nog een universitaire master Journalistiek haalt? Dat zou dan toch de perfecte oplossing moeten zijn?
pi_56705921
tijdschrift, met dagblad als een goeie 2de.

In ieder geval schrijven dus.

Maar heeft iemand hier ervaring met na de toelatingstest alsnog inschrijven in zwolle? want de uitslag van de toets komt toch wel voor 15 mei?
Eins, zwei, hoeplakai.
  donderdag 14 februari 2008 @ 12:05:07 #97
197338 Knevelt
pi_56724115
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 22:06 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik moest een stukje voorlezen in de studio, en die leraar vond dat ik een goede radiostem had. Weet jij al een beetje welke richting je op wil, jakkop?
Haha, dat was de vorige open dag ook, was dat die Kees Jansma-achtige man?
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 22:06 schreef Myrna1989 het volgende:
@ Knevelt: Hoe zit het dan als je na HBO Journalistiek nog een universitaire master Journalistiek haalt? Dat zou dan toch de perfecte oplossing moeten zijn?
Dat dacht ik eerst ook, maar nu heb ik genoeg redenen om dat te betwijfelen:
Ten eerste zijn er veel klachten van zowel (ex-)studenten als journalisten/redacteuren die actief zijn bij de Nederlandse kwaliteitskranten (zie mijn vorige post) over het niveau van de opleiding HBO journalistiek.

Ten tweede zijn in de dagbladenjournalistiek de academici tegenwoordig oververtegenwoordigd ten opzichte van de HBO'ers. Vooral bij kwaliteitskranten neemt men overwegend mensen met een academische achtergrond aan.

Hoe weet ik dat? Dat kunt je uit de links halen uit mijn vorige post. Bovendien heb ik een e-mail gestuurd naar NRC, De Volkskrant en Trouw met de vraag waar over het algemeen hun voorkeur naar uitgaat bij de werving van nieuw journalistiek/redactioneel personeel wat betreft de opleidingsachtergrond. Het antwoord kwam samengevat op het volgende neer: "Over het algemeen academici.(NRC+Volkskrant) (...)Van de laatste 40 aangenomen werknemers waren er maar enkelen die géén academische achtergrond hadden."(NRC) Waarom academici? Omdat je op de universiteit nog altijd het beste leert onderzoek te doen, te analyseren en kritsch te denken.

Overigens mag je je, puur op het gebied van titulatuur, met een Master Journalistiek na je HBO volgens mij nog steeds geen academicus noemen.

Mijn persoonlijke conclusie die ik hieruit trek is: beter doe ik eerst een brede studie aan de universiteit (geschiedenis bv) en daarna een master journalistiek, aangezien ik dan meer kans maak op carrière in de dagbladenjournalistiek. De PDOJ (Master journalistiek aan Erasmusuniversiteit) wordt tevens gefinancierd door het NRC. PS: Van de audiovisuele journalistiek weet ik weinig op het gebied van arbeidsmarkt, maar die richting trekt me dan ook minder.
  donderdag 14 februari 2008 @ 16:14:58 #98
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_56729537
Ja, na even googelen was dat inderdaad die Kees Jansma-achtige man. (Slechte zaak dat ik die naam niet ken, maar ben niet zo into de sport.)

Ik heb de artikelen gelezen waarnaar je in je vorige bericht linkte. Klinkt inderdaad niet zo hoopvol voor een (hopelijk) aankomend Journalistiek-student. Jij gaat nu dus WO doen? Of twijfel je toch nog een beetje? ;-)

Eerst wilde ik een WO-opleiding doen, omdat ik het anders zonde vond van mijn (toekomstige) VWO-diploma. Toch vind ik schrijven het allerleukste om te doen, en ik denk ook dat je er alleen maar beter in kunt worden door veel te schrijven. Volgens mij schrijf je tijdens een HBO-Journalistiek veel meer dan bij een WO-studie. Of zie ik dat verkeerd?

De open dag van afgelopen zaterdag vond ik echt heel gaaf, en dan vooral natuurlijk de praktijk (die je niet op die manier op een universiteit krijgt). Die kans op een vaste baan, die ook nog in je interessevelt ligt, vind ik natuurlijk wel heel belangrijk. Dat kan een reden zijn om géén HBO te doen. Maar je kunt het ook optimistisch zien: misschien is het een extra stimulans om je te onderscheiden van de rest, en gewoon de beste in je vak te worden? (Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.)

Ik weet ook niet of je jezelf na een universitaire master academicus mag noemen. Je hebt dan officieel wel universiteit gedaan natuurlijk....

Doen jullie nu ook al veel ervaring op in het schrijven? Waar schrijf je onder andere over? Misschien leuk om wat artikelen uit te wisselen? (Ik ben wel benieuwd!)

Zijn er ook nog mensen die de toelatingstest in Utrecht hebben gedaan, en hier meer over kunnen vertellen?
  donderdag 14 februari 2008 @ 17:20:49 #99
197338 Knevelt
pi_56730735
Hey Myrna, in ieder geval leuk dat je ook geïnteresseerd bent in de geschreven journalistiek.
Ik ga je post even in stukken hakken, zodat ik beter kan aangeven wat ik ervan denk.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Ja, na even googelen was dat inderdaad die Kees Jansma-achtige man. (Slechte zaak dat ik die naam niet ken, maar ben niet zo into de sport.)
Ik ken zo veel BN'ers niet bij naam, dat maakt me toch nog niet tot een slechte journalist..
quote:
Ik heb de artikelen gelezen waarnaar je in je vorige bericht linkte. Klinkt inderdaad niet zo hoopvol voor een (hopelijk) aankomend Journalistiek-student. Jij gaat nu dus WO doen? Of twijfel je toch nog een beetje? ;-)
Ik zou liegen als ik niet zou zeggen een heel klein beetje te twijfelen, vooral omdat de deadline voor inschrijving - 1 maart - steeds dichterbij komt. Maar nu ik van redacteuren zelf gehoord heb dat je als academicus toch meer kans maakt op carrière in de dagbladenjournalistiek, weet ik vrijwel zeker dat ik WO wil gaan doen. Waarschijnlijk Geschiedenis aan de UU met een minor journalistiek aan de SvJ en daarna een Master aan de UvA, RUG of PDOJ.
quote:
Eerst wilde ik een WO-opleiding doen, omdat ik het anders zonde vond van mijn (toekomstige) VWO-diploma. Toch vind ik schrijven het allerleukste om te doen, en ik denk ook dat je er alleen maar beter in kunt worden door veel te schrijven. Volgens mij schrijf je tijdens een HBO-Journalistiek veel meer dan bij een WO-studie. Of zie ik dat verkeerd?
Wie/Wat bepaald dat jij veel of weinig schrijft? Voornamelijk jijzelf. De opleiding maar voor een klein deel. Een tip die diezelfde redacteur van het NRC mij ook gaf: ga naast je studie journalistieke bijbaantjes uitoefenen zoals schrijven voor huis-aan-huis-bladen, folders en studentenbladen. Daar leer je de ambacht en het vak pas echt. Natuurlijk schrijf je aan de SvJ meer en doe je daar meer vaardigheden voor op dan bij het WO. Maar bij het WO leer je weer meer onderzoeken, analyseren, kritisch denken, meer diepgaande achtergrondkennis opdoen (bijvoorbeeld geschiedenis) en beter met bronnen omgaan. Die zaken vind ik persoonlijk veel zwaarder wegen, aangezien dat de basis is voor het goed journalistiek functioneren. Ten slotte: schrijven kun je dus zo veel doen en leren als je wilt, onafhankelijk van je opleiding.--->bijbaantjes/vrijwillig. Bovendien kun je die schrijfvaardigheden ook in de Master leren.
quote:
De open dag van afgelopen zaterdag vond ik echt heel gaaf, en dan vooral natuurlijk de praktijk (die je niet op die manier op een universiteit krijgt). Die kans op een vaste baan, die ook nog in je interessevelt ligt, vind ik natuurlijk wel heel belangrijk. Dat kan een reden zijn om géén HBO te doen. Maar je kunt het ook optimistisch zien: misschien is het een extra stimulans om je te onderscheiden van de rest, en gewoon de beste in je vak te worden? (Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.)
Open dag vond ik ook leuk. Opleiding lijkt me ook leuk, maar er is veel kritiek van de "(ervarings)deskundigen". Die instelling wat je hier beschrijft om de beste te worden en alles uit die opleiding te halen wat erin zit, had ik ook. Maar wat als je vervolgens leest dat Wegener alleen nog academici aanneemt? Dan sta je daar met je HBO-papiertje voor een gesloten deur.
quote:
Ik weet ook niet of je jezelf na een universitaire master academicus mag noemen. Je hebt dan officieel wel universiteit gedaan natuurlijk....
Ja, maar of je via zo'n master ook echt evenveel academische vaardigheden opdoet als iemand die ook een academische bachelor heeft gedaan.....En daar gaat het de wergevers tenslotte om.
quote:
Doen jullie nu ook al veel ervaring op in het schrijven? Waar schrijf je onder andere over? Misschien leuk om wat artikelen uit te wisselen? (Ik ben wel benieuwd!)
Ik weet niet aan wie je die vraag bedoelt. Zelf schrijf ik wekelijks op m'n weblog (zie mijn fotoboek), maar journalistiek kun je dat niet echt noemen . Het lijkt me inderdaad wel leuk om eens te kijken naar wat anderen zoal schrijven. Schrijf jij ook?

Teruglezend realiseer ik me dat mijn post misschien overkomt als een anti-HBO-journalistiek-campagne. Wil je bij de radio, televisie of als freelancer bij tijdschriften aan de slag, dan is de SvJ denk ik wel geschikt. Als jij echter carrière wilt maken in de geschreven journalistiek (en dus bij de bekendere kwaliteitskranten en -tijdschriften) is het mijn inziens beter om een academische achtergrond te hebben. Let wel op: Dit baseer ik op wat ik van (ex-)studenten en redacteuren (NRC, Volkskrant) heb gehoord over de arbeidsmarkt van de journalistiek. Oordelen over de inhoud van de studie kan ik zelf niet, aangezien ik die zelf niet heb gevolgd.

Vertel eens, hoe zie jij je journalistieke carrière voor je?
  vrijdag 15 februari 2008 @ 15:09:18 #100
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_56750440
Waarom schrijf je je niet gewoon in bij de SvJ? Je kunt toch gewoon meedoen aan de toelatingstest, als je er nog niet helemaal zeker van bent wat je wil doen? Je kunt je altijd weer afmelden. Geschiedenis lijkt mij ook een interessante studie... Hoorde ook van de moeder van een vriendin, die ook journaliste is, dat die studie ook goed aansluit op de 'journalistenpraktijk'.
Ik bepaal inderdaad zelf of ik veel of weinig schrijf. Maar als je een WO-studie doet, zul je daar ook veel voor moeten doen. En die tijd gaat dan misschien weer ten koste van het schrijven. Al ben ik het wel met je eens dat analytisch denken, onderzoeken etcetera ook erg belangrijk zijn. Dat is dus ook waarom ik twijfel De HBO-opleiding lijkt me echter wel leuker dan een WO-studie. En men zegt ook wel: je moet een studie kiezen die je leuk lijkt, niet meteen kijken of er wel toekomst in zit. Maar ja.... Ik wil wel een beetje leuk kunnen leven.
Ik denk inderdaad ook dat ze bij kwaliteitskranten meer zitten te wachten op academici. Mijn wens is echter om voor een blad als OOR te schrijven. En bij navraag blijkt dat het overgrote deel van de redactie van dat blad op de SvJ heeft gezeten. Het lijkt me ook leuk om een (theoretische) muziekopleiding te doen. Op het WO heb je alleen maar Muziekwetenschap. En dat is dan weer een studie die héél erg klassiekgericht is. En dat wil ik ook weer niet.... Best wel lastig allemaal! (Of ben ik gewoon een te kritische zeikerd? )
Ik vond je post niet overkomen als een anti-HBO-campagne hoor. Je moet mijn bericht ook niet zien als een pro-HBO-campagne. Volgens mij zijn we gewoon allebei heel erg bezig met de voor en tegens van HBO/WO.

Het linkje naar je log kan ik nog niet vinden, zal zo even wat beter zoeken. Ik schrijf ook ja. Op dit moment voor de jongerenpagina van de regionale krant en voor de schoolkrant. Bij beide heb ik een beetje het gevoel dat ik het 'er wel mee heb gehad'. Bij de jongerenpagina schrijven tegenwoordig vooral meisjes van 14, die het niet leuk vinden om te schrijven, maar punten nodig hebben voor school. Elk jaar schrijven ze in de zomer weer over SOA's, in de winter weer over 'hoe bak je pepernoten'.. je kent het wel. Bij de schoolkrant is het eigenlijk precies hetzelfde. Best jammer.
Ik schrijf voor de jongerenpagina een aantal keer per jaar een theaterrecensie, en verder zijn de onderwerpen vrij divers. Voor de schoolkrant schrijf ik vaak columns of een interview met één of andere band.
Heb ook nog voor een paar websites geschreven, ben verslaggever geweest tijdens het Europarlement op onze school/het gemeentehuis, heb (interview)filmpjes gemaakt op een festival.

En dan hoe ik mijn journalistieke carrière voor me zie.... Hopelijk ben je mijn verhaal nog niet zat!
Eerst toch wel HBO-journalistiek denk ik, en daarna de master. Hoop tijdens het studeren al wat leuke stage-/(vrijwilligers)werkadresjes te kunnen bemachtigen (netwerken lijkt me zeer belangrijk in de wereld van de journalistiek). Ik wil me zelfstandig nog veel meer verdiepen in (de geschiedenis van) pop/rockmuziek. Het zou helemaal gaaf zijn als ik een deel van m'n studie in Engeland kan doen, aangezien je daar Music Journalism hebt. Als ik afgestudeerd ben, wil ik bij voorkeur werken bij OOR. Doorgroeien tot eindredacteur lijkt me ook wel wat. En dat dan in combinatie met radio maken zou helemaal geweldig zijn. Grootse plannen, nu nog zien wat er van terecht komt.... Politiek/geschiedenis/buitenland vind ik ook interessant. Het is wat allemaal En jij? Vertel, vertel!

[ Bericht 2% gewijzigd door Myrna1989 op 15-02-2008 15:46:18 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')