Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:
[..]
Tot die master heb je in principe met iedere bachelor toegang.
Leuk dat je misschien/waarschijnlijk gaat overstappen naar journalistiek. Er zitten natuurlijk ook gewoon heel veel leuke kanten aan de opleiding. Dat jaar IBL is natuurlijk nooit weggegooid, die kennis zal je vast nog wel van pas komen. Aan wat voor master zit je te denken? Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee, leer je echt veel van!
Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?quote:Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:
Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee, leer je echt veel van!
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoondquote:Op zaterdag 8 december 2007 13:19 schreef Knevelt het volgende:
Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee.Maar waar wil je dan die master journalistiek doen? Amsterdam (VA, UvA) of Groningen (RUG)? Als ik zo eens globaal kijk, vind ik die aan de RUG het interessantste uitzien, maar wel met de strengste selectie.
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.quote:Over de master die ik zou willen doen heb ik nog geen concreet plan, maar daar heb ik toch nog vier jaar de tijd voor.Ik zit dan te denken aan Politicologie of een andere verdiepende studie. Maar ook bijvoorbeeld Journalistiek & Media aan de UvA. Bij de UvA zie ik bij de toelatingseisen dat je ook met een HBO bachelor toegelaten kunt worden (via een schakelprogramma) "mits zelfstandig wetenschappelijk onderzoek een belangrijke plaats heeft ingenomen tijdens de opleiding". Weet jij misschien of dat ook voor bij RUG geldt?
Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?
Ik ook in het zuiden.quote:Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoond) en omdat die master ook echt in samenwerking met kranten/televisie- en radioprogramma's tot stand is gekomen. Ik hoop echt dat ik een kans maak, thanks voor het duimen in ieder geval
![]()
.
Ja ik had ze idd omgewisseld. Maar wel interessant wat je daar zegt over de VU. Dat die meer de nadruk op verdieping geeft ipv vaardigheden wist ik niet. Dat klinkt wel interessant.quote:Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.
Een master politicologie lijkt me ook interessant, maar wordt je daar ook toegelaten met een HBO-bachelor?
Da's leuk inderdaad! Maar ik heb hem er vorig jaar al gezienquote:Op dinsdag 11 december 2007 12:22 schreef xuanery het volgende:
w00t w00t ik zit nu in de kantine van journalistiek windesheim en Matthijs van Nieuwkerk staat hier tegenover me handtekeningen uit te delen aan fangirls. iedereen, ga studeren in zwolle!
Klopt! Alleen bij de eerste optie doe je sowieso die journalistieke vaardigheden op en bij de tweede optie hangt het er vanaf of je tot de master wordt toegelaten. 't Is maar net hoeveel risico je wilt nemenquote:Op zondag 9 december 2007 22:01 schreef Knevelt het volgende:
In feite, als ik het goed begrijp, heb je dus twee wegen om vrijwel hetzelfde te bereiken:
1: Eerst HBO Journalistiek waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden. Daarna Master Journalistiek aan de VU (oid in die richting) waar de nadruk ligt op theoretische verdieping.
2: Eerst WO-bachelor zoals Taal & Cultuur waar de nadruk ligt op theoretische verdieping. Daarna een Master Journalistiek aan de UvA of RUG waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden.
Het WO bevalt me goed. Zeker in het begin was het wel even wennen, maar ik had het geluk dat ik voor mijn taal (je hebt bij TCS de eerste twee periodes een taal en nog een ander vak) heel weinig hoefde te doen, omdat ik die al beheerste. Wat ik erg lastig vond waren de Engelse teksten die ik moest lezen. Voor mijn andere vak had ik een Engels boek (170 pagina's waarover je na vier weken een tentamen kreeg) en je kreeg verder iedere week nog extra teksten op die vaak ook in het Engels waren. Soms deed ik gewoon echt een uur over drie pagina's en dat is wel even wennen als je gewend bent om gewoon vrij te zijn als je thuiskomtquote:Hoe bevalt jou het WO over het algemeen eigenlijk, qua niveau? (in vergelijking met het HBO?) En heb je HAVO of VWO gedaan?
Bij mij in Utrecht was de gemiddelde leeftijd toch wel 20/21 denk ik. Een enkele die nog 17/18 was, en een enkeling boven de 25, maar de meeste rond de 20/21. Verder is dit niet echt een probleem, ik zit nu in een 'vriendengroep' met mensen van 18/19 tot en met 22/23.quote:Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:
*hopelijk aanstaand journalistiekstudent meldt.
ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.
en staat er ergens online een voorbeeldje voor de toelatingstest van HU?
Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvakquote:Op maandag 17 december 2007 00:25 schreef Knevelt het volgende:
Hey Pim in welk jaar zit je eigenlijk?
In mijn klas variëren de leeftijden van 16 tot 23 en de meerderheid is zo'n 20/21. Zelf ben ik 18 maar de mensen met wie ik het meeste omga zijn allemaal 21. Maakt in principe niet veel uit, maar ik heb hiervoor wel bewust gekozen een jaartje te blijven zitten in havo 5 omdat ik anders ook nét 17 zou zijn, iedereen vond het dom etc. maar achteraf was het een goede keusquote:Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:
*hopelijk aanstaand journalistiekstudent meldt.
ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.
en staat er ergens online een voorbeeldje voor de toelatingstest van HU?
Proficiat met je P dan.quote:Op maandag 17 december 2007 11:23 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvak) dus nu ben ik zeker van 'mijn toekomst' hier.
Ik was 81ste bij de slectietoets, en dat terwijl ik het actualiteitenonderdeel redelijk had verneukt. Goed te doen dus, als je een klein beetje aanleg hebt voor schrijven.quote:Op maandag 17 december 2007 17:01 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Proficiat met je P dan.![]()
Hoe ben jij eigenlijk op de SvJ gekomen? Via de selectietoets of via de loting? En wat ik ook wilde weten: Heb je een voordeel bij de toegang via selectietoets/loting als je al een andere HBO propedeuse hebt gehaald? Alvast bedankt!
Het wisselt per jaar, maar ik had twee delen. Eerst een onderdeel waarin je drie eigenschappen moest invullen die een journalist moest hebben, en drie eigenschappen die hij juist niet moet hebben. Dit met een korte toelichting.quote:Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef Knevelt het volgende:
Okeej. Wat ik tot nu toe echt vaag vind is het onderdeel "motivatie/cv" op die selectietoets. Moet je daar uitleggen/slijmen om welke redenen je de journalistiek in wilt? En had jij al enige ervaring voordat je aan journalistiek begon? Ik ben namelijk echt bang dat ik daar wel eens niet op door zou kunnen gaan bij de selectietoets, aangezien ik nog totaal geen ervaring heb. Een uitgebreide uitleg van wat ik me daarbij moet voorstellen zou heel fijn zijn.
Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:23 schreef Chriz2k het volgende:
Ik ga volgend jaar ook maar Journalistiek doen denk ik.
Lijkt me de meest interessante HBO-opleiding.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:15 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.
Volgens mij komen vrijwel al die zaken er in voor, maar ik ben (nog) geen student Journalistiek dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.quote:[b]Op zaterdag 22 december 2007 02:23 De interesses van mij liggen met name op het gebied van politiek, geschiedenis, taal, kunst (en cultuur), muziek, media, fotografie, filosofie en sociologie. Wel leuk natuurlijk voor 1 studie niet echt handig. Dus vroeg ik me af, is het handig als je zo breed geintresseerd bent om dan journalistiek te gaan studeren?
Niet doen, dan heb ik weer een concurrent minder.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 15:16 schreef Ventilator het volgende:
Ik denk er ook aan om Journalistiek te gaan doen, maar wat ik me afvroeg is in hoeverre het lastig is om binnen te komen bij deze opleiding? Heb je echt 'cum-laude' HAVO diploma nodig en zijn er nog andere vereisten?
Volgens mij mag je dan alleen niet meer de opleiding op die locatie volgen, wel op de andere locaties. Dat dacht ik tenminste. In België zijn er volgens mij ook opleidingen Journalistiek. Maar waarom gebruik je niet je journalistieke houding en zoek je het zelf niet op?quote:Op maandag 21 januari 2008 15:27 schreef Da_Sandman het volgende:
Vraagje. Ik heb twee jaar geleden journalistiek gestudeerd en het eerste jaar niet gehaald. Nu mag ik deze opleiding dus niet meer volgen in Nederland. Is er in België ook een dergelijke opleiding? En geldt dit ook voor deeltijd? Of mag ik alsnog wel de deeltijd opleiding gaan volgen?
Je mag, als je het eerste jaar niet haalt, niet op een andere locatie in Nederland Journalistiek gaan studeren. Dit, zoals al eerder gememoreerd in dit topic, vanwege de vele aanmeldingen en de lotingen die daar bij horen. Ik twijfel nu echter of dit voor deeltijd ook het geval is... Ik heb vlak na mijn periode journalistiek gezocht naar een vervangende opleiding in België, toen niets gevonden. Nu zie ik dat ze er wel zijn. Omdat ik inmiddels wel wat werk hier en daar heb gedaan en eigenlijk niet terug verlang naar het studentenleven wil ik wel weten of een deeltijd opleiding mogelijk is...quote:Op maandag 21 januari 2008 21:06 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Volgens mij mag je dan alleen niet meer de opleiding op die locatie volgen, wel op de andere locaties. Dat dacht ik tenminste. In België zijn er volgens mij ook opleidingen Journalistiek. Maar waarom gebruik je niet je journalistieke houding en zoek je het zelf niet op?En wat heb je in de tussentijd gedaan?
Volgens Wikipedia heeft hij Nederlands gestudeerd aan de universiteit.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:38 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik noem een Matthijs van Nieuwkerk, die heeft toch ook 'gewoon' Journalistiek gestudeerd?
Negatieve oordelen? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als ik naar mijn studiegenoten kijk heeft het overgrote deel het super naar zijn zin.quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:29 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia heeft hij Nederlands gestudeerd aan de universiteit.
Ik ga mezelf toch nog eens goed verdiepen in mogelijkheden m.b.t. WO en dan een master Journalistiek, gezien het grote deel van negatieve oordelen over HBO Journalistiek.
Ik bedoel niet zo zeer dat studenten het niet naar hun zin hebben, maar ik hoor weinig goeds over de kansen van HBO'ers op de arbeidsmarkt van de journalistiek. Dat (oud artikel maar gaat om de essentie) baart me de meeste zorgen. Ik denk dat je met een academische opleiding en vervolgens een Master journalistiek toch behoorlijk meer kans maakt. En dan bedoel ik niet dat dit een betere opleiding is, maar het gaat om de titel en vaardigheden als academicus die je daarmee krijgt, die (naar wat ik heb gelezen/gehoord) steeds meer in de journalistiek gevraagd worden.quote:Op donderdag 7 februari 2008 12:34 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Negatieve oordelen? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar als ik naar mijn studiegenoten kijk heeft het overgrote deel het super naar zijn zin.
Volgens mij wel. Ik dacht zelfs dat je na de loting in Utrecht nog mee kan doen aan een naloting in Zwolle, maar dit kun je het beste navragen bij HU/Windesheim zelf als je het 100% zeker wilt weten.quote:Op maandag 11 februari 2008 18:10 schreef jakkop het volgende:
Kan je je inschrijven voor de toelatingstoets@utrecht, en in het geval dat je niet bij de 180 beste hoort niet loten voor utrecht maar dan naar zwolle gaan?
Haha, dat was de vorige open dag ook, was dat die Kees Jansma-achtige man?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:06 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik moest een stukje voorlezen in de studio, en die leraar vond dat ik een goede radiostem had.Weet jij al een beetje welke richting je op wil, jakkop?
Dat dacht ik eerst ook, maar nu heb ik genoeg redenen om dat te betwijfelen:quote:Op dinsdag 12 februari 2008 22:06 schreef Myrna1989 het volgende:
@ Knevelt: Hoe zit het dan als je na HBO Journalistiek nog een universitaire master Journalistiek haalt? Dat zou dan toch de perfecte oplossing moeten zijn?
Ik ken zo veel BN'ers niet bij naam, dat maakt me toch nog niet tot een slechte journalist..quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Ja, na even googelen was dat inderdaad die Kees Jansma-achtige man.(Slechte zaak dat ik die naam niet ken, maar ben niet zo into de sport.)
Ik zou liegen als ik niet zou zeggen een heel klein beetje te twijfelen, vooral omdat de deadline voor inschrijving - 1 maart - steeds dichterbij komt. Maar nu ik van redacteuren zelf gehoord heb dat je als academicus toch meer kans maakt op carrière in de dagbladenjournalistiek, weet ik vrijwel zeker dat ik WO wil gaan doen. Waarschijnlijk Geschiedenis aan de UU met een minor journalistiek aan de SvJ en daarna een Master aan de UvA, RUG of PDOJ.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik heb de artikelen gelezen waarnaar je in je vorige bericht linkte. Klinkt inderdaad niet zo hoopvol voor een (hopelijk) aankomend Journalistiek-student. Jij gaat nu dus WO doen? Of twijfel je toch nog een beetje? ;-)
Wie/Wat bepaald dat jij veel of weinig schrijft? Voornamelijk jijzelf. De opleiding maar voor een klein deel. Een tip die diezelfde redacteur van het NRC mij ook gaf: ga naast je studie journalistieke bijbaantjes uitoefenen zoals schrijven voor huis-aan-huis-bladen, folders en studentenbladen. Daar leer je de ambacht en het vak pas echt. Natuurlijk schrijf je aan de SvJ meer en doe je daar meer vaardigheden voor op dan bij het WO. Maar bij het WO leer je weer meer onderzoeken, analyseren, kritisch denken, meer diepgaande achtergrondkennis opdoen (bijvoorbeeld geschiedenis) en beter met bronnen omgaan. Die zaken vind ik persoonlijk veel zwaarder wegen, aangezien dat de basis is voor het goed journalistiek functioneren. Ten slotte: schrijven kun je dus zo veel doen en leren als je wilt, onafhankelijk van je opleiding.--->bijbaantjes/vrijwillig. Bovendien kun je die schrijfvaardigheden ook in de Master leren.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Eerst wilde ik een WO-opleiding doen, omdat ik het anders zonde vond van mijn (toekomstige) VWO-diploma. Toch vind ik schrijven het allerleukste om te doen, en ik denk ook dat je er alleen maar beter in kunt worden door veel te schrijven. Volgens mij schrijf je tijdens een HBO-Journalistiek veel meer dan bij een WO-studie. Of zie ik dat verkeerd?
Open dag vond ik ook leuk. Opleiding lijkt me ook leuk, maar er is veel kritiek van de "(ervarings)deskundigen". Die instelling wat je hier beschrijft om de beste te worden en alles uit die opleiding te halen wat erin zit, had ik ook. Maar wat als je vervolgens leest dat Wegener alleen nog academici aanneemt? Dan sta je daar met je HBO-papiertje voor een gesloten deur.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
De open dag van afgelopen zaterdag vond ik echt heel gaaf, en dan vooral natuurlijk de praktijk (die je niet op die manier op een universiteit krijgt). Die kans op een vaste baan, die ook nog in je interessevelt ligt, vind ik natuurlijk wel heel belangrijk. Dat kan een reden zijn om géén HBO te doen. Maar je kunt het ook optimistisch zien: misschien is het een extra stimulans om je te onderscheiden van de rest, en gewoon de beste in je vak te worden? (Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.)
Ja, maar of je via zo'n master ook echt evenveel academische vaardigheden opdoet als iemand die ook een academische bachelor heeft gedaan.....En daar gaat het de wergevers tenslotte om.quote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Ik weet ook niet of je jezelf na een universitaire master academicus mag noemen. Je hebt dan officieel wel universiteit gedaan natuurlijk....
Ik weet niet aan wie je die vraag bedoelt. Zelf schrijf ik wekelijks op m'n weblog (zie mijn fotoboek), maar journalistiek kun je dat niet echt noemenquote:Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:
Doen jullie nu ook al veel ervaring op in het schrijven? Waar schrijf je onder andere over? Misschien leuk om wat artikelen uit te wisselen? (Ik ben wel benieuwd!)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |