Hey Myrna, in ieder geval leuk dat je ook geïnteresseerd bent in de geschreven journalistiek.
Ik ga je post even in stukken hakken, zodat ik beter kan aangeven wat ik ervan denk.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:Ja, na even googelen was dat inderdaad die Kees Jansma-achtige man.

(Slechte zaak dat ik die naam niet ken, maar ben niet zo into de sport.)
Ik ken zo veel BN'ers niet bij naam, dat maakt me toch nog niet tot een slechte journalist..
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:Ik heb de artikelen gelezen waarnaar je in je vorige bericht linkte. Klinkt inderdaad niet zo hoopvol voor een (hopelijk) aankomend Journalistiek-student. Jij gaat nu dus WO doen? Of twijfel je toch nog een beetje? ;-)
Ik zou liegen als ik niet zou zeggen een heel klein beetje te twijfelen, vooral omdat de deadline voor inschrijving - 1 maart - steeds dichterbij komt. Maar nu ik van redacteuren zelf gehoord heb dat je als academicus toch meer kans maakt op carrière in de dagbladenjournalistiek, weet ik vrijwel zeker dat ik WO wil gaan doen. Waarschijnlijk Geschiedenis aan de UU met een minor journalistiek aan de SvJ en daarna een Master aan de UvA, RUG of PDOJ.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:Eerst wilde ik een WO-opleiding doen, omdat ik het anders zonde vond van mijn (toekomstige) VWO-diploma. Toch vind ik schrijven het allerleukste om te doen, en ik denk ook dat je er alleen maar beter in kunt worden door veel te schrijven. Volgens mij schrijf je tijdens een HBO-Journalistiek veel meer dan bij een WO-studie. Of zie ik dat verkeerd?
Wie/Wat bepaald dat jij veel of weinig schrijft? Voornamelijk jijzelf. De opleiding maar voor een klein deel. Een tip die diezelfde redacteur van het NRC mij ook gaf: ga naast je studie journalistieke bijbaantjes uitoefenen zoals schrijven voor huis-aan-huis-bladen, folders en studentenbladen. Daar leer je de ambacht en het vak pas echt. Natuurlijk schrijf je aan de SvJ meer en doe je daar meer vaardigheden voor op dan bij het WO. Maar bij het WO leer je weer meer onderzoeken, analyseren, kritisch denken, meer diepgaande achtergrondkennis opdoen (bijvoorbeeld geschiedenis) en beter met bronnen omgaan. Die zaken vind ik persoonlijk veel zwaarder wegen, aangezien dat de basis is voor het goed journalistiek functioneren. Ten slotte: schrijven kun je dus zo veel doen en leren als je wilt, onafhankelijk van je opleiding.--->bijbaantjes/vrijwillig. Bovendien kun je die schrijfvaardigheden ook in de Master leren.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:De open dag van afgelopen zaterdag vond ik echt heel gaaf, en dan vooral natuurlijk de praktijk (die je niet op die manier op een universiteit krijgt). Die kans op een vaste baan, die ook nog in je interessevelt ligt, vind ik natuurlijk wel heel belangrijk. Dat kan een reden zijn om géén HBO te doen. Maar je kunt het ook optimistisch zien: misschien is het een extra stimulans om je te onderscheiden van de rest, en gewoon de beste in je vak te worden? (Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.)
Open dag vond ik ook leuk. Opleiding lijkt me ook leuk, maar er is veel kritiek van de "(ervarings)deskundigen". Die instelling wat je hier beschrijft om de beste te worden en alles uit die opleiding te halen wat erin zit, had ik ook. Maar wat als je vervolgens leest dat
Wegener alleen nog academici aanneemt? Dan sta je daar met je HBO-papiertje voor een gesloten deur.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:Ik weet ook niet of je jezelf na een universitaire master academicus mag noemen. Je hebt dan officieel wel universiteit gedaan natuurlijk....
Ja, maar of je via zo'n master ook echt evenveel academische vaardigheden opdoet als iemand die ook een academische bachelor heeft gedaan.....En daar gaat het de wergevers tenslotte om.
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 16:14 schreef Myrna1989 het volgende:Doen jullie nu ook al veel ervaring op in het schrijven? Waar schrijf je onder andere over? Misschien leuk om wat artikelen uit te wisselen? (Ik ben wel benieuwd!)
Ik weet niet aan wie je die vraag bedoelt. Zelf schrijf ik wekelijks op m'n weblog (zie mijn fotoboek), maar journalistiek kun je dat niet echt noemen

. Het lijkt me inderdaad wel leuk om eens te kijken naar wat anderen zoal schrijven. Schrijf jij ook?
Teruglezend realiseer ik me dat mijn post misschien overkomt als een anti-HBO-journalistiek-campagne. Wil je bij de radio, televisie of als freelancer bij tijdschriften aan de slag, dan is de SvJ denk ik wel geschikt. Als jij echter carrière wilt maken in de geschreven journalistiek (en dus bij de bekendere kwaliteitskranten en -tijdschriften) is het mijn inziens beter om een academische achtergrond te hebben. Let wel op: Dit baseer ik op wat ik van (ex-)studenten en redacteuren (NRC, Volkskrant) heb gehoord over de
arbeidsmarkt van de journalistiek. Oordelen over de inhoud van de studie kan ik zelf niet, aangezien ik die zelf niet heb gevolgd.
Vertel eens, hoe zie jij je journalistieke carrière voor je?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_