Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee.quote:Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:
[..]
Tot die master heb je in principe met iedere bachelor toegang.
Leuk dat je misschien/waarschijnlijk gaat overstappen naar journalistiek. Er zitten natuurlijk ook gewoon heel veel leuke kanten aan de opleiding. Dat jaar IBL is natuurlijk nooit weggegooid, die kennis zal je vast nog wel van pas komen. Aan wat voor master zit je te denken? Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee, leer je echt veel van!
Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?quote:Op donderdag 6 december 2007 21:55 schreef SofiaVittoria het volgende:
Een stage in het buitenland lijkt me een heel goed idee, leer je echt veel van!
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoondquote:Op zaterdag 8 december 2007 13:19 schreef Knevelt het volgende:
Dan bedoel je dus een academische bachelor he? Als je denkt dat je het kunt en als je je tijdens je bachelor taal&cultuur ook verdiept zoals je zegt, met stage, studentenradio, krantjes denk ik dat je echt wel een goede kans maakt. Ik duim alvast voor je mee.Maar waar wil je dan die master journalistiek doen? Amsterdam (VA, UvA) of Groningen (RUG)? Als ik zo eens globaal kijk, vind ik die aan de RUG het interessantste uitzien, maar wel met de strengste selectie.
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.quote:Over de master die ik zou willen doen heb ik nog geen concreet plan, maar daar heb ik toch nog vier jaar de tijd voor.Ik zit dan te denken aan Politicologie of een andere verdiepende studie. Maar ook bijvoorbeeld Journalistiek & Media aan de UvA. Bij de UvA zie ik bij de toelatingseisen dat je ook met een HBO bachelor toegelaten kunt worden (via een schakelprogramma) "mits zelfstandig wetenschappelijk onderzoek een belangrijke plaats heeft ingenomen tijdens de opleiding". Weet jij misschien of dat ook voor bij RUG geldt?
Idd. Lijkt me leuk maar vooraal zeer leerzaam. Ben je dat ook van plan?
Ik ook in het zuiden.quote:Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Ja, een academische bachelor inderdaad. Ik wil het liefst de master aan de UvA gaan doen, omdat ik graag in de randstad wil blijven (die aan de RUG lijkt me ook een goede, maar ik heb al lang genoeg in het noorden gewoond) en omdat die master ook echt in samenwerking met kranten/televisie- en radioprogramma's tot stand is gekomen. Ik hoop echt dat ik een kans maak, thanks voor het duimen in ieder geval
![]()
.
Ja ik had ze idd omgewisseld. Maar wel interessant wat je daar zegt over de VU. Dat die meer de nadruk op verdieping geeft ipv vaardigheden wist ik niet. Dat klinkt wel interessant.quote:Op zondag 9 december 2007 11:19 schreef SofiaVittoria het volgende:
Volgens mij haal je de masters aan de UvA en de VU door elkaar. Bij die aan de VU kun je toegelaten worden met een HBO-bachelor. Ik weet dat daarvoor op Windesheim een pre-mastertraject voor is dat je moet hebben gedaan. Bij die aan de UvA wordt het mensen met een bachelor journalistiek afgeraden om hun master te doen omdat de nadruk daar ligt op het verwerven van journalistieke vaardigheden, die je als bachelor journalistiek al beheerst. Bij de master aan de VU ligt de nadruk juist meer op de theorie achter de journalistiek, daarom is die master ook interessanter voor mensen die hun bachelor journalistiek al hebben. Hoe het zit als je met een andere HBO-bachelor de master aan de UvA of de RUG wilt doen weet ik niet.
Een master politicologie lijkt me ook interessant, maar wordt je daar ook toegelaten met een HBO-bachelor?
Da's leuk inderdaad! Maar ik heb hem er vorig jaar al gezienquote:Op dinsdag 11 december 2007 12:22 schreef xuanery het volgende:
w00t w00t ik zit nu in de kantine van journalistiek windesheim en Matthijs van Nieuwkerk staat hier tegenover me handtekeningen uit te delen aan fangirls. iedereen, ga studeren in zwolle!
Klopt! Alleen bij de eerste optie doe je sowieso die journalistieke vaardigheden op en bij de tweede optie hangt het er vanaf of je tot de master wordt toegelaten. 't Is maar net hoeveel risico je wilt nemenquote:Op zondag 9 december 2007 22:01 schreef Knevelt het volgende:
In feite, als ik het goed begrijp, heb je dus twee wegen om vrijwel hetzelfde te bereiken:
1: Eerst HBO Journalistiek waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden. Daarna Master Journalistiek aan de VU (oid in die richting) waar de nadruk ligt op theoretische verdieping.
2: Eerst WO-bachelor zoals Taal & Cultuur waar de nadruk ligt op theoretische verdieping. Daarna een Master Journalistiek aan de UvA of RUG waar de nadruk ligt op journalistieke vaardigheden.
Het WO bevalt me goed. Zeker in het begin was het wel even wennen, maar ik had het geluk dat ik voor mijn taal (je hebt bij TCS de eerste twee periodes een taal en nog een ander vak) heel weinig hoefde te doen, omdat ik die al beheerste. Wat ik erg lastig vond waren de Engelse teksten die ik moest lezen. Voor mijn andere vak had ik een Engels boek (170 pagina's waarover je na vier weken een tentamen kreeg) en je kreeg verder iedere week nog extra teksten op die vaak ook in het Engels waren. Soms deed ik gewoon echt een uur over drie pagina's en dat is wel even wennen als je gewend bent om gewoon vrij te zijn als je thuiskomtquote:Hoe bevalt jou het WO over het algemeen eigenlijk, qua niveau? (in vergelijking met het HBO?) En heb je HAVO of VWO gedaan?
Bij mij in Utrecht was de gemiddelde leeftijd toch wel 20/21 denk ik. Een enkele die nog 17/18 was, en een enkeling boven de 25, maar de meeste rond de 20/21. Verder is dit niet echt een probleem, ik zit nu in een 'vriendengroep' met mensen van 18/19 tot en met 22/23.quote:Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:
*hopelijk aanstaand journalistiekstudent meldt.
ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.
en staat er ergens online een voorbeeldje voor de toelatingstest van HU?
Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvakquote:Op maandag 17 december 2007 00:25 schreef Knevelt het volgende:
Hey Pim in welk jaar zit je eigenlijk?
In mijn klas variëren de leeftijden van 16 tot 23 en de meerderheid is zo'n 20/21. Zelf ben ik 18 maar de mensen met wie ik het meeste omga zijn allemaal 21. Maakt in principe niet veel uit, maar ik heb hiervoor wel bewust gekozen een jaartje te blijven zitten in havo 5 omdat ik anders ook nét 17 zou zijn, iedereen vond het dom etc. maar achteraf was het een goede keusquote:Op zondag 16 december 2007 20:35 schreef jakkop het volgende:
*hopelijk aanstaand journalistiekstudent meldt.
ik heb 2 vraagjes. Wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje bij journalistiek? Want ik heb een klas overgeslagen en zit nu dus nogal jong in havo5, en ben benieuwd of het een probleem kan zijn om als "jonger persoon" bij Journalistiek(hbo in het algemeen) te zitten.
en staat er ergens online een voorbeeldje voor de toelatingstest van HU?
Proficiat met je P dan.quote:Op maandag 17 december 2007 11:23 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Tweede jaar in Utrecht dus. Vorige week mijn P pas gehaald (sociologie is echt een kutvak) dus nu ben ik zeker van 'mijn toekomst' hier.
Ik was 81ste bij de slectietoets, en dat terwijl ik het actualiteitenonderdeel redelijk had verneukt. Goed te doen dus, als je een klein beetje aanleg hebt voor schrijven.quote:Op maandag 17 december 2007 17:01 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Proficiat met je P dan.![]()
Hoe ben jij eigenlijk op de SvJ gekomen? Via de selectietoets of via de loting? En wat ik ook wilde weten: Heb je een voordeel bij de toegang via selectietoets/loting als je al een andere HBO propedeuse hebt gehaald? Alvast bedankt!
Het wisselt per jaar, maar ik had twee delen. Eerst een onderdeel waarin je drie eigenschappen moest invullen die een journalist moest hebben, en drie eigenschappen die hij juist niet moet hebben. Dit met een korte toelichting.quote:Op maandag 17 december 2007 20:44 schreef Knevelt het volgende:
Okeej. Wat ik tot nu toe echt vaag vind is het onderdeel "motivatie/cv" op die selectietoets. Moet je daar uitleggen/slijmen om welke redenen je de journalistiek in wilt? En had jij al enige ervaring voordat je aan journalistiek begon? Ik ben namelijk echt bang dat ik daar wel eens niet op door zou kunnen gaan bij de selectietoets, aangezien ik nog totaal geen ervaring heb. Een uitgebreide uitleg van wat ik me daarbij moet voorstellen zou heel fijn zijn.
Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.quote:Op dinsdag 18 december 2007 21:23 schreef Chriz2k het volgende:
Ik ga volgend jaar ook maar Journalistiek doen denk ik.
Lijkt me de meest interessante HBO-opleiding.quote:Op dinsdag 18 december 2007 22:15 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Als je instelling en motivatie zo is als je het hier beschrijft zou ik toch nog eens goed nadenken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |