Klopt. Waar het hier om gaat is dat je mijns inziens meer aan ervaring bij krantjes hebt, dan aan ervaring met een weblog.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:51 schreef dkformsma het volgende:
Ik denk dat je met een weblog in ieder geval je affiniteit aantoont, als het niet voor journalistiek is, danwel voor het schrijven. Want ergens heb ik het gevoel dat er ook een hoop klootjesvolk op komt dagen bij de test, puur vanwege het feit dat journalistiek 'echt vet' is.
Denk aan andere beroepen als fotograaf, acteur etc.
Een goede (= kritische) journalist zal geen enkele opmerking links laten liggen. Die wil zichzelf namelijk keer op keer verbeteren. Of kan meneer Knevelt zich daar niet in vinden?quote:Op maandag 24 maart 2008 17:45 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Een weblog is anoniem. Er kan wel iemand een reactie plaatsen, maar die kan de auteur links laten liggen. Bij een krant is er echter bekend wie het stukje geschreven heeft. Kritiek op een artikel wordt zo dus nagekeken door de auteur zelf, dan wel zijn collega's of hoofd- of eindredacteur. Bij een blunder zal de auteur dus hoe dan ook erop aangesproken worden, wat invloed heeft op zijn verdere werk. Kortom: er is veel meer controle en correctie mogelijk.
Maar ook héél veel mensen die geen interesse hebben in een journalistieke carrière, hebben een weblog. Dus wat dat betreft is het hebben van een weblog geen graadmeter voor de vinden van de juiste 'ik wil schrijven!-persoon'....quote:Op maandag 24 maart 2008 17:51 schreef dkformsma het volgende:
Ik denk dat je met een weblog in ieder geval je affiniteit aantoont, als het niet voor journalistiek is, danwel voor het schrijven.
Als jij echt denkt dat journalisten zo zijn zou ik toch eens beter nadenken. Wat jij omschrijft is een utopie.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:58 schreef Myrna1989 het volgende:
[..]
Een goede (= kritische) journalist zal geen enkele opmerking links laten liggen. Die wil zichzelf namelijk keer op keer verbeteren. Of kan meneer Knevelt zich daar niet in vinden?
Dat zeg jij. Komt ook doordat weblogs vaak weinig journalistieks zijn.quote:Op maandag 24 maart 2008 17:58 schreef Myrna1989 het volgende:Bovendien zal er pas een brief/mail naar een krant gestuurd worden, als het 'probleem' zó groot is dat het de moeite waard is om erop te reageren. Bij een weblog is de drempel voor het plaatsen van een reactie een stuk lager.
Haha, een utopie. Zei jij laatst niet dat ik dat woord niet mocht gebruiken?quote:Op maandag 24 maart 2008 18:04 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Als jij echt denkt dat journalisten zo zijn zou ik toch eens beter nadenken. Wat jij omschrijft is een utopie.
Dat heb je mij ook nooit horen zeggen. Maar ik geef alleen aan dat je zoiets zou kunnen opschrijven, het geeft in ieder geval aan dat je bezig bent met stukken schrijven. En ik denk dat iemand die met enige regelmaat stukken schrijft over het dagelijks leven op zijn blog misschien nog wel meer meetelt dan iemand die de kattenbel verzorgd in de plaatselijke krant.quote:Op maandag 24 maart 2008 18:04 schreef DDDD91 het volgende:
Ja, een weblog dat heb ik wel, maar ikzelf vind dat het hebben van een weblog niet kan worden vergeleken met schrijven voor een regionale krant.
Ja, daar heb je gelijk in. Ben jij ook aanwezig op 5 april?quote:Op maandag 24 maart 2008 19:52 schreef dkformsma het volgende:
[..]
Dat heb je mij ook nooit horen zeggen. Maar ik geef alleen aan dat je zoiets zou kunnen opschrijven, het geeft in ieder geval aan dat je bezig bent met stukken schrijven. En ik denk dat iemand die met enige regelmaat stukken schrijft over het dagelijks leven op zijn blog misschien nog wel meer meetelt dan iemand die de kattenbel verzorgd in de plaatselijke krant.
Bovendien; beter iets, dan niets.
Nou precies. Ik vind het wel grappig dat iedereen zo bezig is met dé ervaring. Waarschijnlijk is dit zo, omdat iedereen benieuwd is hoe zwaar er naar gekeken wordt op de selctietoets. Persoonlijk denk ik dat de motivatie het zwaarst telt. Als je journalist wilt worden moet je daar hard voor werken en daar moet je dan ook voor 100% achter staan.quote:Op maandag 24 maart 2008 19:52 schreef dkformsma het volgende:
[..]
Dat heb je mij ook nooit horen zeggen. Maar ik geef alleen aan dat je zoiets zou kunnen opschrijven, het geeft in ieder geval aan dat je bezig bent met stukken schrijven. En ik denk dat iemand die met enige regelmaat stukken schrijft over het dagelijks leven op zijn blog misschien nog wel meer meetelt dan iemand die de kattenbel verzorgd in de plaatselijke krant.
Bovendien; beter iets, dan niets.
Amenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:26 schreef BehindYou het volgende:
[..]
Nou precies. Ik vind het wel grappig dat iedereen zo bezig is met dé ervaring. Waarschijnlijk is dit zo, omdat iedereen benieuwd is hoe zwaar er naar gekeken wordt op de selctietoets. Persoonlijk denk ik dat de motivatie het zwaarst telt. Als je journalist wilt worden moet je daar hard voor werken en daar moet je dan ook voor 100% achter staan.
De ervaring die je nu al gehad hebt, zoals schoolkrantredacteur, vrijwillig journalist bij de jongerenpagina van een lokaalkrantje, waar je uitgaangelegenheden reviewd of je eigen blogsite zullen vast niet veel uitmaken bij je latere succes.
Op deze leeftijd doe je nog wat je het leukst lijkt, bij de één is dat zijn blogsite bijhouden en voor zichzelf artkelen of verhalen schrijven en bij de ander is dat werken bij de schoolkrant. Dit doe je allemaal omdat je het al leuk vindt om je bezig te houden met journalistieke activiteiten en laten we eerlijk zijn geen van alle behoort nog tot de echte journalistiek, zodra we met de opleiding bezig zijn doet iedereen er vast wat naast wat al begint te lijken op de echte journalistieke toekomst. Wat ik inderdaad alleen maar hoop is dat er geen mensen doorgelaten worden die na een jaar er iets heel anders van hadden verwacht, omdat het niet leek op Elle blaadjes lezen en dergelijke dingen. Je moet doorzettingsvermogen hebben om iets te worden wat je echt wilt worden, daar zitten ook minder leuke dingen bij die je moet studeren.
Ik ben het helemaal met je eens. Dit zegt namelijk nog niets over het verdere verloop van je journalistieke carriére.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:26 schreef BehindYou het volgende:
[..]
Nou precies. Ik vind het wel grappig dat iedereen zo bezig is met dé ervaring. Waarschijnlijk is dit zo, omdat iedereen benieuwd is hoe zwaar er naar gekeken wordt op de selctietoets. Persoonlijk denk ik dat de motivatie het zwaarst telt. Als je journalist wilt worden moet je daar hard voor werken en daar moet je dan ook voor 100% achter staan.
De ervaring die je nu al gehad hebt, zoals schoolkrantredacteur, vrijwillig journalist bij de jongerenpagina van een lokaalkrantje, waar je uitgaangelegenheden reviewd of je eigen blogsite zullen vast niet veel uitmaken bij je latere succes.
Op deze leeftijd doe je nog wat je het leukst lijkt, bij de één is dat zijn blogsite bijhouden en voor zichzelf artkelen of verhalen schrijven en bij de ander is dat werken bij de schoolkrant. Dit doe je allemaal omdat je het al leuk vindt om je bezig te houden met journalistieke activiteiten en laten we eerlijk zijn geen van alle behoort nog tot de echte journalistiek, zodra we met de opleiding bezig zijn doet iedereen er vast wat naast wat al begint te lijken op de echte journalistieke toekomst. Wat ik inderdaad alleen maar hoop is dat er geen mensen doorgelaten worden die na een jaar er iets heel anders van hadden verwacht, omdat het niet leek op Elle blaadjes lezen en dergelijke dingen. Je moet doorzettingsvermogen hebben om iets te worden wat je echt wilt worden, daar zitten ook minder leuke dingen bij die je moet studeren.
Tsja, dat is zonde, maar dat heb je bij elke opleiding met een loting. Denk ook niet dat dat makkelijk te voorkomen is....quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:59 schreef DDDD91 het volgende:
[..]
Het is gewoon zonde dat mensen die niet goed weten wat ze willen dan maar deze opleiding gaan doen en dan het eerste jaar al afvallen wat ten koste gaat van de mensen die er echt voor gaan maar niet zijn toegelaten op de opleiding.
Kan, maar dan moet je wel het eerste jaar door dat schrijven heen bijten.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 20:37 schreef MxM het volgende:
Mijn vraag is dan ook: is journalistiek dan wel de beste opleiding of welke opleiding past beter bij mijn wensen?
Als je Sportverslager wilt worden, kan je een studie doen dat te maken heeft met media.Hier is Journalistiek één van, alleen is deze opleiding gericht op alle delen van de journalistiek. En inderdaad het eerste deel is vooral schrijven, want de taal moet je kunnen beheersen. Met wat je ook doet is taal noodzakelijk. Hier zul je moeten doorbijten om uiteindelijk bij je eindprofiel te kunnen komen, waar je daadwerkelijk aan de slag gaat als verslaggever bij de tv of radio. Als je denkt dat het je echt niets lijkt al dat schrijven zou ik toch voor een andere opleiding gaan die dat minder heeft. Misschien is dan Media, informatie en communicatie aan de HvA iets voor je? Daar heb je een stuk minder schrijven, maar bij elke media opleiding zul je moeten schrijven. Je moet er wat voor over hebben om sportjournalist te worden, journalist is niet zomaar een vakquote:Op dinsdag 25 maart 2008 20:37 schreef MxM het volgende:
Volgend jaar sluit ik met een beetje geluk mijn havo exame succesvol af.
Ik ben al een beetje aan het orrienteren op een vervolg studie, journalistiek is hier zeker één van opties.
Beter gezegd journalistiek is de studie die op dit moment boven aan het lijstje staat.
Ik wil graag sport verslaggever worden op Tv of radio, ik dacht daarvoor een journalistiek opleiding nodig te hebben.
Echter in dit topic lees ik dat SvJ bijna geheel op het 'schrijven' gericht is. Dit is totaal niet wat ik wil.
Ik wil werken met mijn stem en niet fulltime schrijven.
Mijn vraag is dan ook: is journalistiek dan wel de beste opleiding of welke opleiding past beter bij mijn wensen?
Kanttekeningen zijn altijd handig..quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:46 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Amen![]()
![]()
Wel een kanttekening: volgens de statistieken valt in Utrecht 50% al af in het eerste jaar.
Nou precies als het fok-team nou even goed presteert dan komt het wel goed! Ik wens iedereen hier een plekje toe. Als er voor mij nog een plekje overblijft en voor alle andere journalistiek-liefhebbers, dan vind ik alles best.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 21:53 schreef DDDD91 het volgende:
Precies, uitval zal er altijd zijn. Maar wanneer er zoveel kandidaten afvallen is dat extra zuur. Maar goed presteren de 5e, dan komt hopelijk alles goed.
Zou het indrukwekkend zijn als ik bij het onderdeel CV ''Ruim 20000 posts op de grootste nieuwssite van Nederland.'' neerzet?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 22:22 schreef DDDD91 het volgende:
Met jou kan ik praten. Sowieso zijn de mensen die op dit forum komen en reageren al nieuwsgierig en op "onderzoek" uit, wat weer een pluspunt is!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |