abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 maart 2008 @ 19:35:00 #251
208009 BehindYou
Live a real life
pi_57544632
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 15:26 schreef dkformsma het volgende:

[..]

Heeft iedereen de brief al? Ik moet wachten tot de 1e van april, zit namelijk weer in het buitenland.

Een uur pauze is inderdaad veel te veel. Ik heb afgelopen zomer het Cambridge examen gedaan en dat duurde ook een hele dag. Dan had je aan 20 tot 30 minuutjes ruim voldoende, je bent veel te eager om weer aan de slag te gaan en het achter de rug te hebben. Anders ga je ergens in een hoekje zitten stressen over hoe je het gedaan hebt, dat helpt ook niet echt.

(Sorry trouwens voor de spam actie hierboven, maar ik ben nog niet zo handig met alle fok knoppen, dus kon even niet anders. )
Ga dit jaar in Juni ook het Cambridge examen doen.. advanced, ben benieuwd wat ik ervan ga bakken. Had inderdaad al gehoord dat het een lange dag gaat worden. En dan het spreken ook nog eens op een andere dag. Maar goed hunker meer naar een plaatsje op de SvJ. Heb jij bytheway het examen gehaald van Cambridge en was het erg lastig of viel het te doen, als je ook advanced gedaan hebt? En een uur lang vind ik ook teveel van het goede. Een kwartier de tijd om een bak koffie naar binnen te werpen vind ik al ruim voldoende!
De aarde is prachtig, jammer dat er wrede wezens leven.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 19:57:36 #252
208009 BehindYou
Live a real life
pi_57545150
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook niet veel ervaring heb in de journalistiek. Heb tot nu toe vooral veel kennis opgedaan in boeken en heb veel voor mezelf geschreven omdat ik dat gewoon erg plezierig vind. Ik vind dit voor mij een handige keuze geweest, om niet meteen aan de bak te gaan, maar gewoon boeken te lezen over het een en ander. En boeken over de journalistiek zelf natuurlijk. Ik hoop dat ze me niet gaan afrekenen omdat ik niet veel ervaring heb in de praktijk van de journalistiek. Mijn mening is dat ieder het op zijn eigen manier voorbereidt, zijn passie/toekomstige werk. Verder ben ik het wel eens dat je wel wat gedaan moet hebben, en dat kan alles zijn, want als je iets leuk vind, doe je er ook wat mee. Heb er wel zin in, 5 April, ben nieuwsgierig naar wat er allemaal gevraagd gaat worden en wat mijn antwoorden daarop zullen zijn. En hopen op gezellige mensen in dat uurtje pauze!
pi_57545792
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 19:35 schreef BehindYou het volgende:

[..]

Ga dit jaar in Juni ook het Cambridge examen doen.. advanced, ben benieuwd wat ik ervan ga bakken. Had inderdaad al gehoord dat het een lange dag gaat worden. En dan het spreken ook nog eens op een andere dag. Maar goed hunker meer naar een plaatsje op de SvJ. Heb jij bytheway het examen gehaald van Cambridge en was het erg lastig of viel het te doen, als je ook advanced gedaan hebt? En een uur lang vind ik ook teveel van het goede. Een kwartier de tijd om een bak koffie naar binnen te werpen vind ik al ruim voldoende!
Ik heb niet het advanced examen gedaan, maar proficiency. Maar ik sprak al zo goed als vloeiend Engels, nu ben ik dus officieel zo goed als native speaking. Had bijna een A gehaald, dus ik vond het goed te doen. Ik denk dat als je een aardig woordje Engels spreekt, zoals de meeste Nederlanders, dan moet het zeker lukken om Advanced te halen. Ga je nog een cursus van te voren doen of niet? Zo niet, geef ik je nog wel wat tips om je voor te bereiden.
  zondag 23 maart 2008 @ 09:36:59 #254
210050 Magpie
Ja, dat mag dus niet!
pi_57553130
Journalistiek
Ik ben ook van de partij voor de selectietoets op 5 april.
Ben best zenuwachtig, maar ik denk dat ik een goede kans maak
  zondag 23 maart 2008 @ 10:26:24 #255
208009 BehindYou
Live a real life
pi_57553465
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 20:25 schreef dkformsma het volgende:

[..]

Ik heb niet het advanced examen gedaan, maar proficiency. Maar ik sprak al zo goed als vloeiend Engels, nu ben ik dus officieel zo goed als native speaking. Had bijna een A gehaald, dus ik vond het goed te doen. Ik denk dat als je een aardig woordje Engels spreekt, zoals de meeste Nederlanders, dan moet het zeker lukken om Advanced te halen. Ga je nog een cursus van te voren doen of niet? Zo niet, geef ik je nog wel wat tips om je voor te bereiden.
Zo dat is aardig goed.. ja ben vanaf oktober bezig met een cursus voor advanced. De cursus zichzelf is goed te doen. Dus ik ben al wel goed voorbereid! Ik hoop dat, dat hetzelfde geval is op het examen. Maar goed als ik het niet haal is er volgend jaar nog een kans! Ik wil het zowieso halen, altijd handig namelijk.
  zondag 23 maart 2008 @ 10:32:33 #256
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_57553523
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 19:57 schreef BehindYou het volgende:
Ik vind dit voor mij een handige keuze geweest, om niet meteen aan de bak te gaan, maar gewoon boeken te lezen over het een en ander.
Die denkwijze bevalt mij ook meer. Ik wil eerst weten waar ik over schrijf. Daarna kan ik nog altijd leren schrijven. Ik erger me behoorlijk aan mensen die zeggen dat ze leuk schrijven, maar verder betreft de inhoud wereldvreemd zijn.
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 19:57 schreef BehindYou het volgende:Verder ben ik het wel eens dat je wel wat gedaan moet hebben, en dat kan alles zijn, want als je iets leuk vind, doe je er ook wat mee.
Tja, dat zeg je wel zo makkelijk, maar wie weet kom je er pas op je twintigste achter dat de journalistiek je echt trekt. En die zijn er genoeg. Wat ik hiermee wil zeggen: Met ervaring heb je heus wel een voordeel ten opzichte van de rest, maar als je al vroeg met de journalistiek bezig was is dat geen garantie om succesvoller te worden dan mensen die dat nog niet waren.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  zondag 23 maart 2008 @ 14:32:20 #257
208009 BehindYou
Live a real life
pi_57557257
Ja maar als je nu journalistiek wilt studeren dan ben je er denk ik al achter dat je het echt leuk vindt? Maar als je daar pas later achterkomt inderdaad dan maakt dat geen verschil uit voor succes. Ookal begin je er vroeg mee, dan kan je er nog minder goed in zijn dan iemand die tien jaar later begint. Wat ik bedoelde te zeggen was: Als je er achter bent wat je leuk vindt, dan doe je er ook wat mee neem ik aan? En of dat nou de boeken ervan lezen is of het schrijfdeel. Of ieder ander.
  zondag 23 maart 2008 @ 18:15:23 #258
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_57562810
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:32 schreef BehindYou het volgende:
Ookal begin je er vroeg mee, dan kan je er nog minder goed in zijn dan iemand die tien jaar later begint.
Helemaal mee eens.
Ik heb het gevoel dat veel jongeren niet weten wat ze écht leuk vinden, meer doen wat er van ze verwacht wordt. Dan kan het zijn dat je er pas op je dertigste achterkomt dat je journalist wilt worden. Misschien heb je dan al een andere studie gedaan, waardoor je veel inhoudelijke kennis hebt.
Ik denk dat als je een half jaar lang elke dag een artikel schrijft en die voor jezelf kritisch analyseert, je in korte tijd veel meer kunt leren dan als je 10 jaar lang elke maand een artikel schrijft zonder dat je jezelf probeert te overtreffen. Al geloof ik wel dat taalgevoel in je moet zitten; ik weet niet in hoeverre je goed schrijven echt aan kunt leren. (Al word je wel beter naarmate je het doet.) Maar ja, dan krijg je weer de vraag: wanneer schrijf je 'goed'??

Résumé:
Wat mij betreft: inhoudelijke kennis + schrijfervaring = journalist die (wellicht) interessante stukken schrijft. Daar heb je geen SvJ-diploma voor nodig.

[ Bericht 6% gewijzigd door Myrna1989 op 23-03-2008 21:14:56 ]
pi_57562987
1 vraag voor heel veel mensen in dit topic: kunnen jullie niet zo nu en op enter rammen? Leest een stuk fijner
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_57563030
De enter bedoel je jakkop.

Een vraagje aan de stagiairs/freelancers etc.:

Hebben jullie een handig systeem voor visitekaartjes, telefoonnummers en de overige informatie die je krijgt van je contactpersonen?
pi_57563088
quote:
Op zondag 23 maart 2008 18:25 schreef Toad het volgende:
De enter bedoel je jakkop.
staat er toch?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_57568055
Ik hoop ook niet dat ik zal worden afgerekend op de ervaring. Ik merk namelijk dat veel van jullie al ervaring hebben, maar ook een stukje ouder zijn. Ik ben net 17 dus wat verwachten ze dan?!

[ Bericht 90% gewijzigd door DDDD91 op 23-03-2008 22:31:32 ]
pi_57568951
Met net 17 kan je toch ook in de schoolkrant hebben gezeten? Of een weblog bij houden?

Ikzelf ben 21 en heb qua serieuze journalistiek niet echt veel ervaring, meer met het entertainende deel. Radio, tv etc. Geen idee of ik daar wel ver mee ga komen. Maar voor mij is het geen ramp als ik niet aangenomen word. Ik weet waar ik heen wil en hoe ik daar kom maakt me verder niet uit, zolang ik er maar plezier in heb.
  maandag 24 maart 2008 @ 13:54:14 #264
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_57578219
@ DDDD91:

Tuurlijk kun je ervaring hebben als je net 17 bent! Zoals dkformsma al zegt: ga bij de schoolkrant of maak een weblog.

Kijk goed om je heen, er zijn meer dingen dan je denkt. Jongerenpagina van de regionale krant? Projecten op school? (Wij hadden bijvoorbeeld het Europarlement, waarbij ook een 'persgroep' zat. Leuke dag met interviewen, schrijven, veel deadlines en interessant doen met een laptopje.) Bij de regionale radio en televisie is vaak ook een jongerengroep.... Er zijn echt wel mogelijkheden!
pi_57578491
Wordt er in Utrecht dan echt zoveel gekeken naar ervaring?
Bij mij in de klas waren er misschien drie mensen met echte journalistieke ervaring. Maar ja, dat was in Zwolle en niet in Utrecht.
  maandag 24 maart 2008 @ 14:19:21 #266
208009 BehindYou
Live a real life
pi_57578643
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:10 schreef kwarklepel het volgende:
Wordt er in Utrecht dan echt zoveel gekeken naar ervaring?
Bij mij in de klas waren er misschien drie mensen met echte journalistieke ervaring. Maar ja, dat was in Zwolle en niet in Utrecht.
Ik heb werkelijk geen idee of daar heel serieus naar gekeken wordt? Wel staat er op de hu pagina dat je er voordelen mee hebt als je ervaring hebt. Maar waarschijnlijk zijn dat net meer punten bij je cv/motivatie deel. En als je de rest gewoon goed gemaakt hebt, zal dat niet echt een groot verschil maken. Maar zodra de rest minder gemaakt is, zou het kunnen dat die ervaring je zou kunnen helpen om toch nog tot een goede eindscore te komen. Maar dit is naar mijn denken zo. In werkelijkheid zou het natuurlijk anders kunnen zijn.
pi_57580971
quote:
Op maandag 24 maart 2008 14:19 schreef BehindYou het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk geen idee of daar heel serieus naar gekeken wordt? Wel staat er op de hu pagina dat je er voordelen mee hebt als je ervaring hebt. Maar waarschijnlijk zijn dat net meer punten bij je cv/motivatie deel. En als je de rest gewoon goed gemaakt hebt, zal dat niet echt een groot verschil maken. Maar zodra de rest minder gemaakt is, zou het kunnen dat die ervaring je zou kunnen helpen om toch nog tot een goede eindscore te komen. Maar dit is naar mijn denken zo. In werkelijkheid zou het natuurlijk anders kunnen zijn.
Ik vond het al zo raar klinken.. Want als je al veel ervaring hebt, kan je het toch al? Dan hoef je ook niet meer naar de school voor journalistiek lijkt mij
  maandag 24 maart 2008 @ 17:01:03 #268
197338 Knevelt
pi_57581837
quote:
Op maandag 24 maart 2008 13:54 schreef Myrna1989 het volgende:
@ DDDD91:

Tuurlijk kun je ervaring hebben als je net 17 bent! Zoals dkformsma al zegt: ga bij de schoolkrant of maak een weblog.
Alleen heeft de SvJ er niks aan als je onder ervaring opschrijft: "ik heb een weblog". Dat is alles behalve echte journalistiek met hoor en wederhoor etc. Met ervaring bedoelen ze de schoolkrant of het lokale blad en dergelijke.
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  maandag 24 maart 2008 @ 17:21:23 #269
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_57582241
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:01 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Alleen heeft de SvJ er niks aan als je onder ervaring opschrijft: "ik heb een weblog". Dat is alles behalve echte journalistiek met hoor en wederhoor etc. Met ervaring bedoelen ze de schoolkrant of het lokale blad en dergelijke.
Dat is waar, een weblog is natuurlijk niet echt journalistiek. Daarom probeerde ik dkformsma ook aan te vullen met andere opties Toch denk ik dat de toelatingscommissie het wel goed vindt als je een weblog hebt, aangezien je dan wel laat zien dat je met schrijven bezig bent. Zeker als het een aanvulling is op andere (meer journalistieke) bezigheden.

Maar nu we het toch over hoor en wederhoor hebben: denk jij dat je zoveel feedback krijgt op schoolkrantartikelen of regionale krantartikelen? Bij mij is dat in ieder geval helemaal niet het geval. De begeleiders hebben zelf ook helemaal geen verstand van schrijven etcetera. (Bij de regionale krant is het zelfs zo dat de begeleidster echt veel meer grammaticale fouten en rare 'zinsopbouwen' maakt dan ik.) In dat geval leer je dus niet meer van schrijven voor kranten dan van schrijven voor je eigen weblog.

[ Bericht 8% gewijzigd door Myrna1989 op 24-03-2008 17:27:10 ]
  maandag 24 maart 2008 @ 17:26:56 #270
197338 Knevelt
pi_57582360
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:21 schreef Myrna1989 het volgende:

[..]

Maar nu we het toch over hoor en wederhoor hebben: denk jij dat je zoveel feedback krijgt op schoolkrantartikelen of regionale krantartikelen? Bij mij is dat in ieder geval helemaal niet het geval. De 'supervisors' hebben zelf ook helemaal geen verstand van schrijven etcetera.
Daar gaat het ook niet om in dit geval. Waar het wel om gaat is dat het gelezen wordt door anderen, en dus gecontroleerd. Mensen kunnen je er veel makkelijker op aanspreken als bijvoorbeeld iets niet klopt, of als men het er niet mee eens is. Bij een weblog hoeft dat lang niet altijd het geval te zijn.
  maandag 24 maart 2008 @ 17:31:34 #271
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_57582440
Mensen die de regionale krant lezen, weten toch niet wie ik ben? Ik woon wel in een gehucht, maar het is niet zó klein dat iedereen elkaar kent Dan spreken ze me dus ook nergens op aan. Bij een weblog daarentegen kun je meestal een reactie plaatsen. Bovendien kun je daarmee een veel groter publiek bereiken.
  maandag 24 maart 2008 @ 17:34:08 #272
197338 Knevelt
pi_57582489
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:31 schreef Myrna1989 het volgende:
Mensen die de regionale krant lezen, weten toch niet wie ik ben? Ik woon wel in een gehucht, maar het is niet zó klein dat iedereen elkaar kent Dan spreken ze me dus ook nergens op aan. Bij een weblog daarentegen kun je meestal een reactie plaatsen. Bovendien kun je daarmee een veel groter publiek bereiken.
Al eens van een opinipagina en polemiek gehoord? Mensen kunnen in een krant reageren op artikelen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 24 maart 2008 @ 17:38:07 #273
205168 Myrna1989
Es ist ein Schwein!
pi_57582565
Ja moderator, Knevelt zit te slowchatten! Pak 'm!

In onze krant bevindt zich geen opinipagina. En ook geen opiniepagina, nee.

Maar goed, je wilt nog een argument: je stuurt minder snel een brief/mail naar een krant (veel werk en zo....) dan dat je een reactie op een weblog plaatst. Maar daar zul jij het wel weer niet mee eens zijn (En zo hoort het ook.)
  maandag 24 maart 2008 @ 17:45:01 #274
197338 Knevelt
pi_57582714
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:38 schreef Myrna1989 het volgende:
Ja moderator, Knevelt zit te slowchatten! Pak 'm!

In onze krant bevindt zich geen opinipagina. En ook geen opiniepagina, nee.

Maar goed, je wilt nog een argument: je stuurt minder snel een brief/mail naar een krant (veel werk en zo....) dan dat je een reactie op een weblog plaatst. Maar daar zul jij het wel weer niet mee eens zijn (En zo hoort het ook.)
Een weblog is anoniem. Er kan wel iemand een reactie plaatsen, maar die kan de auteur links laten liggen. Bij een krant is er echter bekend wie het stukje geschreven heeft. Kritiek op een artikel wordt zo dus nagekeken door de auteur zelf, dan wel zijn collega's of hoofd- of eindredacteur. Bij een blunder zal de auteur dus hoe dan ook erop aangesproken worden, wat invloed heeft op zijn verdere werk. Kortom: er is veel meer controle en correctie mogelijk.
pi_57582854
Ik denk dat je met een weblog in ieder geval je affiniteit aantoont, als het niet voor journalistiek is, danwel voor het schrijven. Want ergens heb ik het gevoel dat er ook een hoop klootjesvolk op komt dagen bij de test, puur vanwege het feit dat journalistiek 'echt vet' is.

Denk aan andere beroepen als fotograaf, acteur etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')