Ik zal eens een lijstje maken:quote:
Hij begrijpt hier dat Christenen baby's eten omdat ze het lichaam en bloed van de zoon van god eten tijdens hun kerkdiensten.quote:A young baby is covered over with flour, the object being to deceive the unwary. It is then served before the person to be admitted into the rites. The recruit is urged to inflict blows onto it -- they appear to be harmless because of the covering of flour. Thus the baby is killed with wounds that remain unseen and concealed. It is the blood of this infant -- I shudder to mention it -- it is this blood that they lick with thirsty lips; these are the limbs they distribute eagerly; this is the victim by which they seal
their covenant...
Om even pietepeuterig precies te zijn: de Grote Vervolging wordt in feite opgeheven door Galerius, twee jaar voor het zogenaamde Edict van Milaan.quote:Dit duurde tien jaar, tot Constantijn keizer wordt
Um nee, het blijft een zaak van met een normaal verstand naar de zaken kijken. Het blijft een zaak van historici en niet van goedbedoelende klungelende amateurs, die a la Von Däniken denken dat ze er verstand van hebben omdat ze een boekje hebben gelezen.quote:Op zondag 11 november 2007 16:47 schreef Emed het volgende:
Dank voor jullie vele reacties tot nu toe. Is deze conclusie te trekken: wie het wil geloven, zal het geloven en wie het niet wil geloven, zal het zeker niet geloven. M.a.w.: het blijft een zaak van geloof!
Ik wil hier ook wel wat data over zien.quote:Op maandag 12 november 2007 11:30 schreef Apropos het volgende:
Nu ben ik niet zo'n scepticus, hoor, ik geloof dat Jezus bestaan heeft en dat we hem best kunnen plaatsen aan de hand van onze kennis. Maar zijn de meeste historici het er werkelijk over eens dat het graf leeg was?
Het is uiteraard een onvolledige reconstructie, maar bepaald niet ongeloofwaardig, zeker niet als je het alternatief bekijkt.quote:Ik heb mensen het zien verklaren met cognitieve dissonantie of collectieve hallicunaties, maar al deze verklaringen schieten schromelijk tekort naar mijn mening.
Ja.quote:Op maandag 12 november 2007 11:30 schreef Apropos het volgende:
Nu ben ik niet zo'n scepticus, hoor, ik geloof dat Jezus bestaan heeft en dat we hem best kunnen plaatsen aan de hand van onze kennis. Maar zijn de meeste historici het er werkelijk over eens dat het graf leeg was?
Ik heb dit gegeven o.a. uit een onderzoek van Gary Habermas (Professor and Chair of the Department of Philosophy and Theology at Liberty University) die 1400 relevante artikelen van geleerden van de laatste 25 jaar heeft onderzocht naar hun conclusies.quote:Op maandag 12 november 2007 11:50 schreef Apropos het volgende:
Maar hoe heten die historici nu?
Het hele artikel van Habermasquote:Of these scholars, approximately 75% favor one or more of these arguments for the empty tomb, while approximately 25% think that one or more arguments oppose it. Thus, while far from being unanimously held by critical scholars, it may surprise some that those who embrace the empty tomb as a historical fact still comprise a fairly strong majority.
Klopt. Maar in combinatie met die andere twee gegevens vormt het wel een zeer overtuigend argument als je het mij vraagt.quote:Op maandag 12 november 2007 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn mensen die de meest vreemde dingen hebben gezien, van Maria en UFO's tot geesten en elfjes, dus dat mensen denken Jezus gezien te hebben is geen bewijs.
Zijn daar 1400 artikelen over geschreven…? Wat een tijd en energie… ongelooflijk.quote:Op maandag 12 november 2007 12:25 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb dit gegeven o.a. uit een onderzoek van Gary Habermas (Professor and Chair of the Department of Philosophy and Theology at Liberty University) die 1400 relevante artikelen van geleerden van de laatste 25 jaar heeft onderzocht naar hun conclusies.
Een van de voordelen van kenniseconomie.quote:Op maandag 12 november 2007 12:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zijn daar 1400 artikelen over geschreven…? Wat een tijd en energie… ongelooflijk.
Zij doen het vaak af als 'hallucinaties' o.i.d. Ze erkennen dat mensen 'iets' gezien hebben, alleen over wat dat 'iets' precies is, is geen consensus.quote:Op maandag 12 november 2007 13:39 schreef Haushofer het volgende:
De bewering dat de meeste historici er van uitgaan dat de mensen een levende Jezus hebben gezien, vind ik nogal apart, eerlijk gezegd. Denk je dat er veel historici zijn die zeggen dat doden kunnen opstaan? Ik denk het niet. Dan grijp je naar het bovennatuurlijke.
Het is voor die tijd zeer ongebruikelijk om vrouwen als 'getuigen' op te voeren, in een rechtszaak telde het niet eens. Toch hebben ze in de evangeliën een vooraanstaande rol als eerste getuigen. Als de apostelen echt een verhaal wilde schrijven om de mensen te overtuigen hadden ze dit beter anders aan kunnen pakken.quote:Op maandag 12 november 2007 13:39 schreef Haushofer het volgende:
Vrouwen hebben een vrij prominente rol in de evangelieën, dus is het niet raar om vrouwen als eerste bij zijn graf te laten komen. Het waren immers ook grotendeels vrouwen die Hem erkenden als Messias.
Nou ja, het lijkt me vrij sterk als honderden mensen tegelijkertijd hallucineren.quote:Op maandag 12 november 2007 14:06 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zij doen het vaak af als 'hallucinaties' o.i.d. Ze erkennen dat mensen 'iets' gezien hebben, alleen over wat dat 'iets' precies is, is geen consensus.
[..]
Wellicht, maar zo zijn er zat dingen in de evangelieën te vinden waarvan je de exacte betekenis niet kunt achterhalen.quote:Het is voor die tijd zeer ongebruikelijk om vrouwen als 'getuigen' op te voeren, in een rechtszaak telde het niet eens. Toch hebben ze in de evangeliën een vooraanstaande rol als eerste getuigen. Als de apostelen echt een verhaal wilde schrijven om de mensen te overtuigen hadden ze dit beter anders aan kunnen pakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |