Interessant. Dat 'onderzoek' is voor mij en waarschijnlijk vele andere 'ongelovigen' de reden om juist niet te gelovenquote:Op donderdag 15 november 2007 10:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik sta juist zo achter mijn geloof omdat ik het rationeel en kritisch heb onderzocht.![]()
Als jij rationeel en kritisch was dan was deze discussie er niet.. maar dat is dan mijn mening.quote:Op donderdag 15 november 2007 10:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik sta juist zo achter mijn geloof omdat ik het rationeel en kritisch heb onderzocht.![]()
[..]
Zucht... ik ga dit niet eens meer uitleggen.
Msschien kan je beter iets inhoudelijks bijdragen, wellicht staat er nog een leuk stuk op internet dat je kan ctrl-v'en?![]()
Als het daadwerkelijk een rationele en kritische afweging zou zijn, dan zou je toch b.v. toch consensus over het bestaan van de mythische Jesus onder historici verwachten.quote:Op donderdag 15 november 2007 10:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat kan. Maar er zijn ook juist historici tot geloof gekomen door het bestuderen van de historiciteit van Jezus en het NT.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:24 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Interessant. Dat 'onderzoek' is voor mij en waarschijnlijk vele andere 'ongelovigen' de reden om juist niet te geloven
Uhuh... wat impliceer je hiermee? Dat ieder rationeel en kritisch mens niet-gelovig is?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:25 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Als jij rationeel en kritisch was dan was deze discussie er niet.. maar dat is dan mijn mening.
Ik breng het ten minste niet als mijn eigen woorden.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:25 schreef locutus51 het volgende:
Ach de een geloofd/vertrouwd de info op internet, de ander ctrl-v't vanuit de bijbel.. een pot nat..
Dit is weer zo'n onzinning ad hominem. Zo makkelijk he, "je geloof toch alleen wat in de bijbel staat, jij onkritische irrationele gelovige!"quote:Op donderdag 15 november 2007 11:25 schreef locutus51 het volgende:
Inhoudelijk kan ik genoeg bijdragen hoor, maar zolang het niet in de bijbel staat geloof je het toch niet... dus wat heeft deze discussie voor zin?
Foutje ja, heb het al aangepast.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:50 schreef Dwerfion het volgende:
Majesteit, je hebt DubzOne woorden van locutus51 in de mond gelegd. Verder inderdaad wel vermoeiend die ad hominems.
Heb nooit gezegd dat het mijn eigen woorden zijn, zo goed is mijn NL nu ook weer niet...quote:Op donderdag 15 november 2007 11:43 schreef koningdavid het volgende:
Ik breng het ten minste niet als mijn eigen woorden.![]()
Veel meer onderzocht... het enige wat je onderzocht hebt is wat binnen je eigen verhaal past.. Alles daarbuiten bestaat niet, klopt niet of kan (mag) niet waar zijn..quote:Dit is weer zo'n onzinning ad hominem. Zo makkelijk he, "je geloof toch alleen wat in de bijbel staat, jij onkritische irrationele gelovige!"
Bullshit, ik heb veel meer onderzocht dan jij, dat kan ik wel merken uit alle discussies met jou waarin je opzichtig struikelde over je "eigen" argumenten die je van een of andere website geplukt hebt.
Nu inhoudelijk graag.
Dit is niet waar. Hoe kan je dit beoordelen?quote:Op donderdag 15 november 2007 11:52 schreef locutus51 het volgende:
Veel meer onderzocht... het enige wat je onderzocht hebt is wat binnen je eigen verhaal past..
Nee hoor. Ik neem voor het gemak vaak de dateringen waar iedereen wel mee kan leven.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:52 schreef locutus51 het volgende:
Kijk alleen naar de daterings discussie, je neemt datgene wat jou het beste uitkomt voor waarheid en alle ander onderzoeken zijn niet goed gedaan of zijn minder mensen bij betrokken..
Uhmm... nee? Ik zeg alleen dat je met 'arguments from silence' rekening moet houden met het gegeven dat ong. 95% van de bronnen uit die tijd verloren zijn gegaan.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:52 schreef locutus51 het volgende:
Als er daarnaast gewezen worden over andere bronnen dan de bijbel, dan wordt gezegd dat 95% vergaan is van die tijd, dus alles wat men nu nog voor zekerheid kan vaststellen is 5% of hoe zit dat?
Helemaal niet, de befaamde quote van Jospehus is deels geinterpoleerd, zonder twijfel. Maar er zit een kern in van authentieke woorden.quote:Op donderdag 15 november 2007 11:52 schreef locutus51 het volgende:
Je noemt historische personen als bron, terwijl die op verschillende fronten behoorlijk discutabel zijn, maar dat zijn verhalen en leugens van niet gelovigen of gnostici...
Op dezelfde manier als jij het beoordeelt.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:03 schreef koningdavid het volgende:
Dit is niet waar. Hoe kan je dit beoordelen?
Die conclusie maakt je niet op het gebrek van 1 item, je kunt gewoon zeggen dat het niet zorgvuldig geschreven is. Misschien is de steniging van Jakobus niet zo'n belangrijk feit om te melden etc etc...quote:Nee hoor. Ik neem voor het gemak vaak de dateringen waar iedereen wel mee kan leven.
Brieven van Paulus: eind jaren '40 en jaren '50
Markus: 68 n.c.
Lukas, Handelingen, Matteus, : 70-90 n.c.
Johannes: 90 n.c.
Al zijn deze dateringen mijn inziens te laat, en steeds meer historici nemen dit ook over.
Deze dateringen zijn vooral gemaakt op basis van een naturalistische aanname dat profetie niet mogelijk is. Jezus zei immers in de evangeliën dat de tempel zou vergaan en dit is gebeurd rond 70 n.c. Vandaar dat vrijwel alle geschriften daarna gedateerd worden, "profetiën bestaan immers niet".
Dit is begrijpelijk maar ook zeer onlogisch aangezien de documenten nergens menen dat de vernietiging van de tempel ook echt heeft plaatsgevonden.
De chronologie van Handelingen stopt rond 62 n.c. Het beschrijft immers niet de steniging van Jakobus (64 n.c.), de executie van Paulus (68 n.c.), de vervolging onder Nero en de vernietiging van de tempel en Jerzulem (70 n.c.)
Waarom beschrijft Lucas deze essentiële, ingrijpende dingen niet als hij zijn werk in de jaren '70 of '80 heeft geschreven?
Als jij een boek vindt over de geschiedenis van New York en er staat niks in over 9/11. Concludeer jij dan dat het voor of na 2001 is geschreven?
Precies.
Maar deze 95% zegt toch ook genoeg/of juist niets over de 5% die er nu nog wel is? Of zie ik dat verkeerd?quote:Uhmm... nee? Ik zeg alleen dat je met 'arguments from silence' rekening moet houden met het gegeven dat ong. 95% van de bronnen uit die tijd verloren zijn gegaan.
Gelukkig blijft er meer dan genoeg over.![]()
Ja, dat is lekker makkelijk, je vasthouden aan datgene wat wel klopt en alles eromheen maar vergeten... Als je alleen naar de kern kijkt dan heb je echt oogkleppen op natuurlijk.quote:Helemaal niet, de befaamde quote van Jospehus is deels geinterpoleerd, zonder twijfel. Maar er zit een kern in waarvan veel historici zeggen dat het authentieke woorden zijn.
Ik neem deze twee reacties even samen;quote:Op donderdag 15 november 2007 00:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens. Wat ik bedoelde te zeggen echter is dat de schrijvers oprechte verslaggeving betrachtten en niet feiten verdraaiden of verzonnen om hun punt te maken.
Er zijn ook teksten uit de evangeliën die erop duiden dat dit niet is gebeurd. Bepaalde gebeurtenissen of teksten hadden de schrijvers ook beter weg kunnen laten omdat het een hoop heisa zou schelen.
[..]
Dat klopt in zekere zin. Ze waren geen neutrale beschouwers van Jezus, ze hadden hem lief. Dit zou ze natuurlijk ook juist ertoe kunnen brengen om de gegevens over zijn leven zo goed mogelijk te documenteren, zoals Lucas ook zegt te doen.
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de evangeliën zo'n 40 tot 80 jaar na Christus' dood zijn geschreven. Op een geschiedenis van 2000 jaar is dat natuurlijk niets, maar het is gewoon een lange tijd.quote:[..]
Ik vind het geen lange tijd, het is voor historische begrippen een ongelooflijk korte tijd, een 'nieuwsflits' bijna.
In de tijd dat de preken en geschriften al druk rondgingen waren er nog volop ooggetuigen aanwezig die de hele zaak hadden kunnen ontkrachten. En dan te bedenken dat het christelijk geloof wortel schoot juist in de plaats waar alles gebeurde! Historici kunnen de claim dat Jezus gekruisigd, begraven en opgestaan is, d.m.v. een credo dat Paulus o.a. gebruikt, al dateren van rond 35 of 37 n.c. Vlak na de kruisiging! Waar bleven de tegenstanders met hun kritiek? Nergens, sterker nog, de christelijke beweging nam toen alleen nog maar toe in Jeruzalem en later ook in andere delen van het Romeinse Rijk.
Lucas beschrijft in Handelingen een toespraak van Petrus in Jeruzalem van ongeveer 32/33 n.c.:
Handelingen 2
22 Israëlieten, luister naar wat ik u zeg: Jezus uit Nazaret is door God tot u gezonden, hetgeen gebleken is uit de grote daden en de wonderen en tekenen die God, zoals u bekend is, door zijn toedoen onder u heeft verricht. 23 Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door heidenen laten kruisigen en doden. 24 God heeft hem echter tot leven gewekt en de last van de dood van hem afgenomen, want de dood kon zijn macht over hem niet behouden.
Lucas beschrijft later dat er die dag 3000 mensen tot geloof kwamen. Nogmaals, Petrus verkondigt niet dat er iets geheims is gebeurd dat hij gezien heeft, hij herinnert mensen eraan dat ze zelf deze gebeurtenissen gezien hebben.
Ik heb niet al deze bronnen bestudeerd dus dit kan ik niet ontkennen of beamen, maar ik vind het toch opvallend dat geronommeerde historici zeggen dat er erg weinig over hem bekend is. Het enige dat we zeker over hem weten is dat Jezus een joodse rabbi was en daar houdt het min of meer bij op.quote:Het is ook opvallend dat de eerste criticasters van het christendom (zoals bijv. Celsus of de Joodse Talmud) gegevens over Jezus niet ontkennen maar verdraaien, zo zetten ze Jezus neer als een 'tovenaar', 'dwaalleraar' en een 'buitenechtelijk kind'.
Zelfs de plotselinge duisternis tijdens zijn kruisiging (zoals beschreven in de evangeliën) wordt door niet-christelijke antieke hisotrici zoals Thallus en Phlegon beschreven, maar ze noemen het een 'eclipse'.
Ook als je alle gegevens uit niet-bijbelse bronnen zou distilleren kom je uit bij een beschrijving over Jezus die redelijk in de buurt komt van de evangeliën.
Klopt. Daarom heb ik er ook meer genoemd:quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
Die conclusie maakt je niet op het gebrek van 1 item
Verdiep je wat meer in de persoon Lucas a.u.b.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
je kunt gewoon zeggen dat het niet zorgvuldig geschreven is.
Belachelijk dat je dit zegt, echt waar.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
Misschien is de steniging van Jakobus niet zo'n belangrijk feit om te melden etc etc...
De dateringen die ik je gaf worden over het algemeen geaccepteerd door niet-christelijke historici.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
Daarnaast zijn de dateringen die jij gebruikt, zoals al eerder gezegd, wel heel zorgvuldig door jou gekozen. Over deze dateringen zijn zoveel verschillende meningen over.. Er zijn zoveel verschillende dateringen gedaan....
Wat zou dat moeten zeggen dan?quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
Maar deze 95% zegt toch ook genoeg/of juist niets over de 5% die er nu nog wel is? Of zie ik dat verkeerd?
Huh?quote:Op donderdag 15 november 2007 12:14 schreef locutus51 het volgende:
Ja, dat is lekker makkelijk, je vasthouden aan datgene wat wel klopt en alles eromheen maar vergeten... Als je alleen naar de kern kijkt dan heb je echt oogkleppen op natuurlijk.
Dat kan zeer zeker inderdaad. Maar je vergeet een tussenstap, hoe kwamen zij erbij dit 'geloof' te verspreiden? Of beter gezegd: hoe kwamen zij bij dit geloof? Dat zet de historici van vandaag de dag voor een raadsel.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik neem deze twee reacties even samen;
Dat is nu juist het hele punt. Ze schreven die evangeliën met als doel Jezus Christus te verheerlijken en het geloof te verspreiden. Dat leidt per definitie tot onbetrouwbaarheid. Iemand die dit als doel heeft zal altijd selectief met argumenten omspringen.
Het is wat aan de late kant van het spectrum, maar vooruit.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:18 schreef Sloggi het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de evangeliën zo'n 40 tot 80 jaar na Christus' dood zijn geschreven.
Ik begrijp dat je dit zegt, maar het is niet helemaal terecht.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:18 schreef Sloggi het volgende:Ken je dat spelletje dat je in een kring zit waarbij de eerste persoon een zin doorgeeft aan de ander enzovoort? Die zin is aan het eind van de kring behoorlijk verdraaid. Dat is het probleem van mondelinge overleveringen, iets waar de evangelisten veelvuldig van gebruik hebben gemaakt.
Nee hoor, er zijn veel meer zaken die door historici aanvaard worden:quote:Op donderdag 15 november 2007 12:18 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb niet al deze bronnen bestudeerd dus dit kan ik niet ontkennen of beamen, maar ik vind het toch opvallend dat geronommeerde historici zeggen dat er erg weinig over hem bekend is. Het enige dat we zeker over hem weten is dat Jezus een joodse rabbi was en daar houdt het min of meer bij op.
Waar in de bijbel moet ik dat lezen?quote:Op donderdag 15 november 2007 13:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Verdiep je wat meer in de persoon Lucas a.u.b.
Je kunt het wel belachelijk noemen, maar omdat het niet uitkomt is het dus niet waar? Alleen het feit dat iets niet beschreven wordt is voor jou al genoeg bewijs? Er kunnen meerdere verklaringen zijn voor het feit dat de executie niet vermeld staat, maar daar is natuurlijk belachelijk.... dit komt namelijk niet overeen met de gewenste datering.quote:Belachelijk dat je dit zegt, echt waar.![]()
Jakobus zou al enorm belangrijk zijn, maar wat te denken van Paulus? Min of meer de hoofdpersoon van Handelingen? Lucas beschrijft telkens hoe hij gevangen wordt genomen, hij beschrijft zelfs zijn processen bijna woord voor woord, maar niet zijn executie!?!? Huh?!?
Ook beschrijft hij niet de val van de tempel en de val van Jeruzalem, wat enorm veel impact had voor de Joden en christenen. Nog veel en veel meer dan 9/11 voor de Amerikanen. Dit 'vergeet hij te noemen' ofzo?
Het is alsof je een accurate biografie over Pim Fortuyn wilt schrijven en vergeet dat hij vermoord is.
Algemeen geaccepteerd... tuurlijk, dat is wat jij ervan maakt omdat dit jou het beste uitkomt. Er zijn zoveel dateringen en over algemeen geaccepteerd kun je hierbij niet praten... en is hierover nog steeds te veel onenigheid.quote:De dateringen die ik je gaf worden over het algemeen geaccepteerd door niet-christelijke historici.
Dat kan wel zo zijn, maar alle informatie is dus 'van horen zeggen', EN er zijn jaren overheen gegaan. Twee factoren die onbetrouwbaarheid in de hand werken. Na 30 jaar weet jij echt niet meer met zekerheid wat er is gezegd op die ene dag.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:33 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat kan zeer zeker inderdaad. Maar je vergeet een tussenstap, hoe kwamen zij erbij dit 'geloof' te verspreiden? Of beter gezegd: hoe kwamen zij bij dit geloof? Dat zet de historici van vandaag de dag voor een raadsel.
[..]
Het is wat aan de late kant van het spectrum, maar vooruit.![]()
[..]
[q]Ik begrijp dat je dit zegt, maar het is niet helemaal terecht.
Ten eerste: Alles wat in het NT is opgeschreven door niet-ooggetuigen, is opgeschreven door mensen die vaak maar een of twee schakels van de ooggetuigen zaten. Het is dus niet talloze keren doorverteld (zoals in het doorfluisterspel) maar maar één of hooguit twee keer.
Ten tweede: Ze konden hun verhaal checken. Markus was een leerling van Petrus en sprak hem dus zeer vaak, hij had alle kans om zijn verhaal te verifiëren bij een ooggetuige. Lucas was een vriend van Paulus en heeft ook vele ooggetuigen (waaronder waarschijnlijk Maria) ontmoet en had dus ook alles vanuit 'de eerste hand'. Bij het doorfluisterspel heb je maar één kans om de boodschap te horen. Zowel de zender als de ontvanger heeft geen kans om zorg te dragen dat de boodschap goed is overgedragen, bij monderlinge overlevering is die kans er wel.
Ten derde: De monderlinge cultuur was toen sterk ontwikkeld. Befaamd waren de rabbi's die de hele Tenach letter voor letter uit hun hoofd kenden. Mensen stelden dingen niet zo snel op schrift en hadden een veel beter geheugen dan wij.
Dat zijn dus allemaal zaken die uit niet-betrouwbare bronnen kopen. Jezus ZOU afkomstig zijn uit Nazareth. Jezus ZOU gedoopt zijn door Johannes de Doper, hij ZOU wonderen hebben verricht. Het is geen zekerheid. Er zijn bijvoorbeeld geen officiële documenten beschikbaar die deze zaken bevestigen. Volgens mij zijn er zelfs geen Romeinse documenten waarin staat dat Christus gekruisigd werd.quote:Nee hoor, er zijn veel meer zaken die door historici aanvaard worden:
Jezus is afkomstig uit Nazareth
Gedoopt door Johannes de Doper
Hij had volgelingen
Hij verrichte 'wonderen' (hoe je dit ook interpreteert)
Hij veroorzaakte ophef in de tempel
De Joodse elite mocht hem niet
Hij sprak over zichzelf als 'goddelijk'
Hij werd gekruisigd onder Pontius Pilatus
En dan eigenlijk ook nog dat zijn graf de zondag na zijn kruisiging leeg is gevonden en dat mensen beweerden hem gezien te hebben na zijn dood. (Voor uitleg hierover: zie eerder in dit topic).
Nergens.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Waar in de bijbel moet ik dat lezen?![]()
Niet "iets". Meerdere ESSENTIELE en ONMISBARE gegevens die een Lucas in normale doen nooit zou negeren.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
Je kunt het wel belachelijk noemen, maar omdat het niet uitkomt is het dus niet waar? Alleen het feit dat iets niet beschreven wordt is voor jou al genoeg bewijs?
Zoals?quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
Er kunnen meerdere verklaringen zijn voor het feit dat de executie niet vermeld staat
Volgens de dateringen die ik eerder gaf zou hij ongeveer 10 jaar de tijd hebben gehad?!? En voor de steniging van Jakobus 18 jaar, voor Paulus' executie 16 jaar, etc.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
De val van de tempel / Jeruzalem, dit staat niet vermeld... ok dus? dat zegt toch helemaal niets.... misschien heeft ie niet de kans gehad om het te schrijven... etc etc....
Nee, dit is wat de meeste NIET-CHRISTELIJKE historici als data geven. Verdiep je er eens in.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
Algemeen geaccepteerd... tuurlijk, dat is wat jij ervan maakt omdat dit jou het beste uitkomt.
Tuurlijk jongen, dat is eerder de werkwijze die jij hanteert.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:36 schreef locutus51 het volgende:
Er zijn voor zoveel zaken meerdere verklaringen voor, verschillende bewijzen etc etc, jou hele verhaal/geloof is een verzameling van verklaringen en bewijzen die het beste uitkomt, en daarbij wordt al datgene wat hieraan afbreuk doet of voor twijfel kan zorgen afgedaan als leugens, niet correct, het staat niet in de bijbel dus het is niet zo of het is later gedateerd.
Nu maak je jezelf belachelijk, een Lucas in normale doen, kom op zeg... het is net alsof je met hem op de kleuterschool gezeten hebt...quote:Op donderdag 15 november 2007 14:05 schreef koningdavid het volgende:
Niet "iets". Meerdere ESSENTIELE en ONMISBARE gegevens die een Lucas in normale doen nooit zou negeren.
Ja dan komen we toch weer terug op de datering, en dat is een discussie waar we toch niet uitkomen denk ik...quote:Volgens de dateringen die ik eerder gaf zou hij ongeveer 10 jaar de tijd hebben gehad?!? En voor de steniging van Jakobus 18 jaar, voor Paulus' executie 16 jaar, etc.
Tijd zat. Er is geen goeden reden te bedenken waarom hij dit allemaal niet beschreven heeft behalve dat hij het niet wist, en het dus voor al die gebeurtenissen is geschreven. Uiterlijk 62 n.c. dus.
Heb je hiervoor ook cijfers/bronnen? Alles wat ik tot nu toe heb gezien zijn onduidelijkheden verschillen onderling....quote:Nee, dit is wat de meeste NIET-CHRISTELIJKE historici als data geven. Verdiep je er eens in.
Ik doe eerder het tegenovergestelde, ik pak alles wat in mijn ogen redelijk plausibel overkomt en niet overeenkomt met jou geloof/verhaal en dat goei ik jou richting op....quote:Tuurlijk jongen, dat is eerder de werkwijze die jij hanteert.
Nope, Matteus en Johannes niet.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar alle informatie is dus 'van horen zeggen'
Klopt. Daarom is het ook niet ondenkbaar dat ze ter plaatse ook notities maakten. Er waren apostelen bij die konden schrijven dus...quote:Op donderdag 15 november 2007 13:43 schreef Sloggi het volgende:
EN er zijn jaren overheen gegaan. Twee factoren die onbetrouwbaarheid in de hand werken. Na 30 jaar weet jij echt niet meer met zekerheid wat er is gezegd op die ene dag.
De biografiën over Alexander de Grote izijn 400 jaar na zijn dood geschreven door Plutarch en Rufus en worden redelijk betrouwbaar geacht door historici.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:43 schreef Sloggi het volgende:
Ik zal je een voorbeeld geven: het leven van Karel de Grote is opgetekend door zijn vertrouweling Einhard. Karel stierf in 814, de biografie werd tussen 817 en 830 geschreven. Toch is er consensus onder historici dat deze biografie niet uitblinkt in betrouwbaarheid (ik kan je daar ook voorbeelden van geven), om dezelfde redenen dat de evangeliën niet betrouwbaar zijn: 1) de verhouding tussen schrijver en het onderwerp, en 2) de tijd tussen gebeurtenis en opschriftstelling.
Jawel, Tacitus.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:43 schreef Sloggi het volgende:
Dat zijn dus allemaal zaken die uit niet-betrouwbare bronnen kopen. Jezus ZOU afkomstig zijn uit Nazareth. Jezus ZOU gedoopt zijn door Johannes de Doper, hij ZOU wonderen hebben verricht. Het is geen zekerheid. Er zijn bijvoorbeeld geen officiële documenten beschikbaar die deze zaken bevestigen. Volgens mij zijn er zelfs geen Romeinse documenten waarin staat dat Christus gekruisigd werd.
Dat komt doordat ze gebaseerd zijn op eerdere werken, vaak van directe tijdgenoten. Wat niet betekent dat er geen controverses zijn.quote:De biografiën over Alexander de Grote izijn 400 jaar na zijn dood geschreven door Plutarchus en Rufus en worden redelijk betrouwbaar geacht door historici.
Ik neem aan dat er bedoelt wordt een document te tijde van de kruiziging.... dus een soort van administratie.quote:
Zijn dergelijke registers bekend uit andere delen van het Romeinse Rijk?quote:Op donderdag 15 november 2007 14:17 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er bedoelt wordt een document te tijde van de kruiziging.... dus een soort van administratie.
Weet ik niet, maar ik doelde ook meer op het feit dat Tacitus nog niet leefde te tijde van de kruiziging.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:19 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zijn dergelijke registers bekend uit andere delen van het Romeinse Rijk?
Leg uit?quote:Op donderdag 15 november 2007 14:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nope, Matteus en Johannes niet.
Daarom zijn veel bronnen uit de oudheid ook niet altijd even betrouwbaar.quote:Trouwens: Bijna alles uit de antieke historie is van 'horen zeggen'.
In die tijd was het niet zo gemakkelijk om 'even' notities te maken als nu hoor...quote:[..]
Klopt. Daarom is het ook niet ondenkbaar dat ze ter plaatse ook notities maakten. Er waren apostelen bij die konden schrijven dus...
Dat bedoel ik, ja.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:17 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat er bedoelt wordt een document te tijde van de kruiziging.... dus een soort van administratie.
Ja, ik bedoelde het ook meer als vervolgvraag.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:20 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Weet ik niet, maar ik doelde ook meer op het feit dat Tacitus nog niet leefde te tijde van de kruiziging.
Hehe, ik bedoel te zeggen dat het ondenkbaar is dat de Lucas die wij vanuit de historie kennen zulke zaken niet zou noemen als hij ze wist.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:11 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Nu maak je jezelf belachelijk, een Lucas in normale doen, kom op zeg... het is net alsof je met hem op de kleuterschool gezeten hebt...
Ik gaf enkel aan dat hij volgens de niet-christelijke datering (voor zover je daarover kan spreken) meer dan genoeg tijd om al deze zaken uitvoerig te beschrijven.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:11 schreef locutus51 het volgende:
Ja dan komen we toch weer terug op de datering, en dat is een discussie waar we toch niet uitkomen denk ik...
Aardig lijstje hier.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:11 schreef locutus51 het volgende:
Heb je hiervoor ook cijfers/bronnen? Alles wat ik tot nu toe heb gezien zijn onduidelijkheden verschillen onderling....
Alles wat in jouw ogen redelijk plausibel overkomt ja. Jammer dat je ook regelmatig met ronduit absurde statements komt. Je maakt nogal een selectief-kritische indruk.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:11 schreef locutus51 het volgende:
Ik doe eerder het tegenovergestelde, ik pak alles wat in mijn ogen redelijk plausibel overkomt en niet overeenkomt met jou geloof/verhaal en dat goei ik jou richting op....
Aardig lijstje idd, maar geeft dus ook geen duidelijkheid.quote:
Ik ben net zo objectief als jij..... En natuurlijk ben ik selectief, waarom niet? vooral jij zou dat moeten begrijpen.quote:Alles wat in jouw ogen redelijk plausibel overkomt ja. Jammer dat je ook regelmatig met ronduit absurde statements komt. Je maakt nogal een selectief-kritische indruk.
Je neemt schimmige en onduidelijke argumenten aan voor een vroege datering van het Evangelie van Thomas maar ziet niks in de heldere veel logischere argumenten voor een vroege datering van Handelingen.
Vraag jezelf eens af of je echt wel zo objectief bent als je denkt.
Zij waren wel ooggetuigen.quote:
Klopt, er zijn daarom verschillende methodes om de betrouwbaarheid te onderzoeken. Dat het NT zowel ooggetuigenverslagen, andere verslagen en een verslag van een historicus bevat, die allemaal met elkaar in overeenstemming zijn, zorgt natuurlijk wel voor betrouwbaarheid.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:20 schreef Sloggi het volgende:
Daarom zijn veel bronnen uit de oudheid ook niet altijd even betrouwbaar.
Dat klopt wel. Maar het was zeker niet onmogelijk.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:20 schreef Sloggi het volgende:
In die tijd was het niet zo gemakkelijk om 'even' notities te maken als nu hoor...
Je pakt de extremen.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:32 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Aardig lijstje idd, maar geeft dus ook geen duidelijkheid.
Matheus: tussen 40 en 100
Marcus: tussen 45 en 75
Lucas: tussen 53 en 90
Ach een marge van 40 jaar valt nog wel mee inderdaad.![]()
ooh sorry, dat komt natuurlijk niet uit...quote:Op donderdag 15 november 2007 14:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je pakt de extremen.![]()
Als je hier niet een soort van consensus uit kan halen weet ik het ook niet meer.
Nee. Als het gaat om de dateringen juist niet. Ik pak meestal de geaccepteerde datering onder niet-christenen, niet mijn eigen datering.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:48 schreef locutus51 het volgende:
Jij pakt anders wel het meest voor jou voordelige benadering om bepaalde standpunten te onderbouwen.
Maar zoals te zien is, loopt deze nogal uiteen.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee. Als het gaat om de dateringen juist niet. Ik pak meestal de geaccepteerde datering onder niet-christenen, niet mijn eigen datering.
Dat is niet de meest geaccepteerde datering onder niet-christenen, dat is de datering die gebruikt wordt door iedereen buiten de fundamentalisten. Weet je welke datering NBV gebruikt?quote:Op donderdag 15 november 2007 14:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee. Als het gaat om de dateringen juist niet. Ik pak meestal de geaccepteerde datering onder niet-christenen, niet mijn eigen datering.
Dat is wat overdreven gezegd. Er zijn genoeg serieuze historici die Lucas en Handelingen op 62 n.c. dateren en daarmee Markus in de jaren '50.quote:Op donderdag 15 november 2007 16:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is niet de meest geaccepteerde datering onder niet-christenen, dat is de datering die gebruikt wordt door iedereen buiten de fundamentalisten.
Geen idee.quote:Op donderdag 15 november 2007 16:18 schreef Autodidact het volgende:
Weet je welke datering NBV gebruikt?
Er zijn genoeg serieuze academici om welke stelling dan ook te verdedigen. Ze (en dat zijn ook vaak fundamentalisten) verdedigen hier alleen een minderheidsstandpunt dat vooral gehouden wordt door fundamentalisten, en mensen die graag copypasten uit apologetische sites.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat is wat overdreven gezegd. Er zijn genoeg serieuze historici die Lucas en Handelingen op 62 n.c. dateren en daarmee Markus in de jaren '50.
Nu moet ik het uit mijn hoofd doen. Volgens mij van 70 n. Chr en 110 n Chr. Als ik jouw stelling moet geloven zijn degenen die het gemaakt hebben niet-Christenen.quote:
Waar haal je deze kennis vandaan als ik vragen mag? Is er een standpunt die wel door de meerderheid van de academici wordt onderschreven?quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Er zijn genoeg serieuze academici om welke stelling dan ook te verdedigen. Ze (en dat zijn ook vaak fundamentalisten) verdedigen hier alleen een minderheidsstandpunt dat vooral gehouden wordt door fundamentalisten.
Wie welke standpunten heeft? Door ze te lezen...quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:29 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Waar haal je deze kennis vandaan als ik vragen mag?
Ja, zoals de NBV zegt denkt de meerderheid dat de evangelieën tussen 70 en 110 geschreven zijn. Dit is op basis van de tweebronnentheorie en verdachte teksten in de evangelieën (in Markus voorspelt Jezus bijvoorbeeld ineens de vernietiging van de tempel) en Lucas is later geschreven.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:29 schreef Dwerfion het volgende:
Is er een standpunt die wel door de meerderheid van de academici wordt onderschreven?
Het wordt steeds minder een minderheidsstandpunt gelukkig, zeker wat betreft Handelingen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:19 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Er zijn genoeg serieuze academici om welke stelling dan ook te verdedigen. Ze (en dat zijn ook vaak fundamentalisten) verdedigen hier alleen een minderheidsstandpunt dat vooral gehouden wordt door fundamentalisten, en mensen die graag copypasten uit apologetische sites.
Nee. Ik zei dat die datering algemeen geaccepteerd wordt onder niet-christenen. Niet dat alleen niet-christenen deze datering aanhangen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:19 schreef Autodidact het volgende:
Nu moet ik het uit mijn hoofd doen. Volgens mij van 70 n. Chr en 110 n Chr. Als ik jouw stelling moet geloven zijn degenen die het gemaakt hebben niet-Christenen.
Daarover kun je dus niet spreken, aangezien het de geaccepteerde datering is. Je doet alsof er een Christelijke en een niet-Christelijke datering is, maar feitelijk is een verschil tussen de datering van fundamentalisten (en dat zeg ik niet omdat het zo hip is, het zijn de fundamentalisten die geloven dat elke letter een letter in het NT van god is) aan de ene kant, en de rest aan de andere kant. Iedereen die Lucas en Markus eerder wil plaatsen zal het waarschijnlijk moeten maken dat Jezus een wonder verricht (namelijk zeer correct voorspellen). Dat dat aannemelijker is dan een verklaring die zich baseert op de normale gang van zaken: de natuurwetten.quote:Op vrijdag 16 november 2007 10:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
"Ik gaf enkel aan dat hij volgens de niet-christelijke datering (voor zover je daarover kan spreken)"
Dat onderscheid is er niet volledig inderdaad. Ik verwoorde het min of meer zo omdat locutus51 mij telkens verweet dat ik 'datering gebebruikte die mij goed uitkwamen'. Dat dit niet waar is probeerde ik duidelijk te maken door hem erop te wijzen dat dit juist de dateringen zijn die niet-christenen ook grotendeels gebruiken. Je had in die context moeten lezen.quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:14 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Daarover kun je dus niet spreken, aangezien het de geaccepteerde datering is. Je doet alsof er een Christelijke en een niet-Christelijke datering is
Ik geloof absoluut niet dat het NT het letterlijke woord van God is, er zijn er maar weinig die dit geloven denk ik.quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:14 schreef Autodidact het volgende:
maar feitelijk is een verschil tussen de datering van fundamentalisten (en dat zeg ik niet omdat het zo hip is, het zijn de fundamentalisten die geloven dat elke letter een letter in het NT van god is)
UIteraard. Dit poste ik zelf ook al eerder:quote:Op vrijdag 16 november 2007 11:14 schreef Autodidact het volgende:Iedereen die Lucas en Markus eerder wil plaatsen zal het waarschijnlijk moeten maken dat Jezus een wonder verricht (namelijk zeer correct voorspellen). Dat dat aannemelijker is dan een verklaring die zich baseert op de normale gang van zaken: de natuurwetten.
Nu is het prima dat Christenen geloven dat Jezus heel goed kon voorspellen, maar een historicus zal criteria moeten toepassen om te kijken wat er waarschijnlijk gebeurd is. Een van de criteria is dat wonderen per definitie zeer onwaarschijnlijke gebeurtenissen zijn, anders zou het namelijk geen wonder zijn. Hierdoor is de natuurlijke verklaring, die misschien niet zo gunstig uitpakt voor een blik fundamentalistische apologeten, altijd te verkiezen boven de verklaring die een wonder vereist.
quote:Op donderdag 15 november 2007 12:03 schreef koningdavid het volgende:
Al zijn deze dateringen mijn inziens te laat, en steeds meer historici nemen dit ook over.
Deze dateringen zijn vooral gemaakt op basis van een naturalistische aanname dat profetie niet mogelijk is. Jezus zei immers in de evangeliën dat de tempel zou vergaan en dit is gebeurd rond 70 n.c. Vandaar dat vrijwel alle geschriften daarna gedateerd worden, "profetiën bestaan immers niet".
Dit is begrijpelijk maar ook zeer onlogisch aangezien de documenten nergens menen dat de vernietiging van de tempel ook echt heeft plaatsgevonden.
De chronologie van Handelingen stopt rond 62 n.c. Het beschrijft immers niet de steniging van Jakobus (64 n.c.), de executie van Paulus (68 n.c.), de vervolging onder Nero en de vernietiging van de tempel en Jerzulem (70 n.c.)
Waarom beschrijft Lucas deze essentiële, ingrijpende dingen niet als hij zijn werk in de jaren '70 of '80 heeft geschreven?
Als jij een boek vindt over de geschiedenis van New York en er staat niks in over 9/11. Concludeer jij dan dat het voor of na 2001 is geschreven?
Precies.
Ik begrijp dit volledig. Maar ik ben, net als de meesten hier waarschijnlijk, geen historicus die bezig is aan een historisch-wetenschappelijk rapport. Wij hoeven ons niet per se aan naturlistische wetenschap te houden, tenzij je daarvoor kiest.quote:Op donderdag 15 november 2007 12:03 schreef koningdavid het volgende:
Neem bijvoorbeeld ook de claim dat Jezus herrezen is en dat dat waarschijnlijk is omdat het graf leeg zou zijn. Laten we aannemen dat het graf inderdaad leeg zou zijn. Als Jezus fysiek opgestegen zou zijn zou het een fundamentele schending zijn van zo ongeveer de helft van de natuurwetten die we kennen: met andere woorden is het een heus wonder. Nu zijn er tal van andere verklaringen die niet al die schendingen van de natuurwetten nodig hebben. Zo kan zijn familie hem stiekem herbegraven hebben in een familiegraf (normale gang van zaken in die tijd), hij kan gecremeerd zijn door de Romeinen om martelaarschap te voorkomen (zoals bij Polycarpus), de verschijningen na zijn dood kunnen worden verklaard als Jezus een tweelingbroer (niet geheel onwaarschijnlijk) had die zich voordeed als Jezus. Laat ik even duidelijk zijn: ik geloof geen bal van deze mogelijke verklaringen, maar ze zijn per definitie, omdat het geen wonderen zijn, waarschijnlijker dan verklaringen waar wonderen voor nodig zijn.
In precies welk opzicht verschil jij van de fundamentalisten als het om de datering gaat? Zijn er mensen die ze nog vroeger inschatten? Voor Jezus' geboorte?quote:Op vrijdag 16 november 2007 16:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof absoluut niet dat het NT het letterlijke woord van God is, er zijn er maar weinig die dit geloven denk ik.
Maar ik dateer de evangeliën wel eerder dan jij waarschijnlijk, ben ik dan ook een fundamentalist?![]()
Dat is niet een "naturalistische aanname", en het criterium is ook niet dat profetieën niet bestaan. Het criterium is zoals ik het hierboven uitleg: een wonder van bovennatuurlijke aard als verklaring is per definitie onwaarschijnlijker dan elke natuurlijke verklaring, anders zou het namelijk geen wonder zijn. Dat wil niet zeggen dat een wonder totaal onmogelijk is, maar om het als enige mogelijke verklaring te zien, als er tientallen andere verklaringen aanwezig zijn, is een historisch-kritische bril afzetten en de bril van de dogma opzetten. Extraordinary claims require extraordinary evidence, en het enige wat ik schijn te krijgen is: "het graf is leeg, en de mensen waar van ik claim dat ze ooggetuigen waren zeggen dat Jezus was opgestegen en dat hij weer terug kwam om vis te vragen". Dat is niet het type bewijs dat je voor zo'n waanzinnige claim kunt aandragen.quote:UIteraard. Dit poste ik zelf ook al eerder:
Als je een historische beschouwing wil maken zul je dezelfde criteria moeten toepassen die je elders ook toepast. Zie mijn voorbeeld met de voetbal: je hoeft daar geen filosofisch dogma voor aan te hangen: we gebruiken allemaal dit criterium. Sommigen laten het alleen vallen als het bijvoorbeeld om hun geloof gaat. Als je hier zegt niet te werk te gaan volgens die historisch-kritische methode vraag ik me af waarom je dan wel met argumenten komt die een historisch-kritisch karakter ogen te vertonen.quote:Ik begrijp dit volledig. Maar ik ben, net als de meesten hier waarschijnlijk, geen historicus die bezig is aan een historisch-wetenschappelijk rapport. Wij hoeven ons niet per se aan naturlistische wetenschap te houden, tenzij je daarvoor kiest.
Ik heb je zojuist een aantal verklaringen gegeven die hetzelfde kunnen verklaren, en ik kan je nog tientallen verklaringen geven die ik allemaal open zou houden en die allemaal geen wonder vereisen. Als je maar een optie open houdt, en dat dat juist de onwaarschijnlijkste is (die een wonder vereist), ben je niet historisch-kritisch bezig. Dan ben je dogmatisch bezig.quote:Als ik naar de gegevens omtrent het 'lege graf' en 'de opstanding' kijk, acht ik de verklaring van de mensen die er het dichtst bij stonden (de evangelieschrijvers) betrouwbaar en zelfs enigszins logisch. Voor mij is het de enige verklaring die dat 'zwarte gat' kan vullen.
Haha, dat lijkt net een Autodidact vs. koningdavid debat. Erg veel punten worden daar besproken die hier ook aan de orde zijn geweest.quote:Op zaterdag 17 november 2007 08:58 schreef Dwerfion het volgende:
Hieronder hetzelfde verhaal als een discussie tussen Bart Ehrman en William Lane Craig:Link.
Het is best mogelijk dat jij wonderen gezien hebt. Mensen zijn ook ontvoerd door aliens....het grappige met alienontvoering is dat het zich verspreidt door publicatie. Hoe meer mensen zeggen dat ze ontvoerd zijn, hoe meer nieuwe mensen claimen dat ze ontvoerd zijn. Er schiijnt een pschychologie te zijn dat mensen dat soort ervaringen van elkaar overnemen (we blijven aapjes...) en dat de aliens op elkaar gaan lijken omdat ze het aan elkaar beschrijven - zo is de klassieke groene gloeiende alien met grote zwarte ogen ontstaan. Dat zou een alternatieve verklaring (die geen wonderen vereist...) kunnen zijn voor het geloof van de volgelingen. Ik bedoel...heb je wel eens gezien hoe fel die ontvoerde mensen kunnen zijn als je hun claims in twijfel trekt? Ik geloof geen bal van deze verklaring, maar het is altijd nog waarschijnlijker dan een schending van de natuurwetten.quote:Op zaterdag 17 november 2007 11:19 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Autodidact, je kan het zo moeilijk maken als je wil. Het feit blijft dat ik geen naturalist ben en wel in wonderen geloof. Mede omdat ik ze voor mijn ogen heb zien gebeuren.
Op basis van mijn niet-naturalist-zijn is de opstanding van Jezus ver, maar dan ook, veruit de meest logische verklaring voor de gegevens die we hebben.
Ik gebruik historisch-kritische argumenten niet om de opstanding te bewijzen, maar om het 'zwarte gat' bloot te leggen, vervolgens vul ik dat zwarte gat in met een voor mij persoonlijk waarschijnlijke en zelfs logische invulling.
Als jij naturalist bent vind je per definitie elke 'natuurlijke' verklaring logischer dan een 'bovennatuurlijke', prima. Ik zeg alleen dat je als naturalist nogal een zwart gat hebt om te vullen als je de eerder genoemde gegevens aanneemt (lege graf, gezien door volgelingen, geloof van volgelingen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |