abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54276440
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Nee.
Dat de wielen sneller gaan draaien wil niet zeggen dat het vliegtuig dezelfde snelheid heeft.
Eigenlijk maken die bandjes niets uit (of ze nu 900 km/u of 100 km/u draaien). Het gaat om de zoals al 10x eerder genoemde lift.
en al ging dat vliegtuig daadwerkelijk 720 km/h. Waarom zou het dan ineens 2x zo lang aan de grond gekleefd blijven door het feit dat er een lopende band onder staat?
Met of zonder, bij 360 km/h komt die concorde gewoon los hoor!
pi_54276450
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:57 schreef mcDavid het volgende:

[..]

en al ging dat vliegtuig daadwerkelijk 720 km/h. Waarom zou het dan ineens 2x zo lang aan de grond gekleefd blijven door het feit dat er een lopende band onder staat?
Die band heeft heeeeeeeeeeeeel veel grip hè
  † In Memoriam † woensdag 31 oktober 2007 @ 01:59:57 #178
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_54276467
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:51 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Waarom zou een vliegtuig in hemelsnaam verongelukken als de wielen wat harder spinnen dan normaal?
"wat harder" is twee keer zo snel.

Bij hogere snelheden wordt een voertuig instabieller. Ons vliegtuig gaat niet een beetje harder (ten opzichte van de band) maar twee keer zo hard.

Als een Boeing 500 kan rijden zonder brokken te maken dan wil ik dat zien ook. Tot die tijd zeg ik dat hij zou gaan slingeren en vervolgens crashen.
pi_54276472
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:58 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Die band heeft heeeeeeeeeeeeel veel grip hè
Misschien is dat wel te verklaren met MikeyMan's mooie wentellichamen-arbeids-energie-krachten-theorie
pi_54276484
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

"wat harder" is twee keer zo snel.

Bij hogere snelheden wordt een voertuig instabieller. Ons vliegtuig gaat niet een beetje harder (ten opzichte van de band) maar twee keer zo hard.

Als een Boeing 500 kan rijden zonder brokken te maken dan wil ik dat zien ook. Tot die tijd zeg ik dat hij zou gaan slingeren en vervolgens crashen.
Je maakt een denkfout.
De wielen draaien harder "ten opzichte van het vliegtuig", niet andersom. Het vliegtuig gaat dus met de normale snelheid vooruit.
Dit zal wat meer stress op de lagers e.d. met zich mee brengen maar verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Zoals ik al eerder zei maken de banden natuurlijk niets uit die zorgen er alleen maar voor dat het vliegtuig wat makkelijker vooruit komt (anders heb je zoveel weerstand )
pi_54276492
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 01:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

"wat harder" is twee keer zo snel.

Bij hogere snelheden wordt een voertuig instabieller. Ons vliegtuig gaat niet een beetje harder (ten opzichte van de band) maar twee keer zo hard.

Als een Boeing 500 kan rijden zonder brokken te maken dan wil ik dat zien ook. Tot die tijd zeg ik dat hij zou gaan slingeren en vervolgens crashen.
Ja alleen rijdt de boeing geen 500, maar hebben alleen de wieltjes een omloopsnelheid van 500km/h.En die boeing bestuur je (zeker zodra dat ding harder dan 100 km/h gaat) voornamelijk met de roervlakken. Het neuswieltje is allang los voor het hoofdlandingsgestel van de grond komt.
pi_54276506
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:04 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Ja alleen rijdt de boeing geen 500, maar hebben alleen de wieltjes een omloopsnelheid van 500km/h.En die boeing bestuur je (zeker zodra dat ding harder dan 100 km/h gaat) voornamelijk met de roervlakken. Het neuswieltje is allang los voor het hoofdlandingsgestel van de grond komt.
Zou de versnellingsbak van die boeing dat wel aankunnen? Met 500 km/u rijden?
pi_54276513
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:05 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Zou de versnellingsbak van die boeing dat wel aankunnen? Met 500 km/u rijden?
Hopelijk zit er geen toerenbegrenzer op! !!
pi_54276528
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:06 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Hopelijk zit er geen toerenbegrenzer op! !!
Zit er wel op geloof ik, bij 100.000 rpm zo'n beetje.. maar goed een beetje piloot schakelt dan wel naar z'n 2.
  † In Memoriam † woensdag 31 oktober 2007 @ 02:10:23 #185
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_54276540
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Je maakt een denkfout.
De wielen draaien harder "ten opzichte van het vliegtuig", niet andersom. Het vliegtuig gaat dus met de normale snelheid vooruit.
Dit zal wat meer stress op de lagers e.d. met zich mee brengen maar verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Zoals ik al eerder zei maken de banden natuurlijk niets uit die zorgen er alleen maar voor dat het vliegtuig wat makkelijker vooruit komt (anders heb je zoveel weerstand )
*zucht*

De grond (is de band) en de wielen bewegen zich van elkaar af met 500 km/u.

Hoe sneller de wielen draaien hoe minder tijd je hebt voor bijsturen, hence instabieller.

De mythbusters gaat ook over of het in de praktijk kan, niet alleen theoretisch. Als onze Boeing daarom in de praktijk deze test niet aankan, wat ik denk, dan moeten ze daar rekening mee houden.
pi_54276559
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:10 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

*zucht*

De grond (is de band) en de wielen bewegen zich van elkaar af met 500 km/u.

Hoe sneller de wielen draaien hoe minder tijd je hebt voor bijsturen, hence instabieller.

De mythbusters gaat ook over of het in de praktijk kan, niet alleen theoretisch. Als onze Boeing daarom in de praktijk deze test niet aankan, wat ik denk, dan moeten ze daar rekening mee houden.
Jij denkt dat je met een vliegtuig aan het bijsturen bent met de wielen?
pi_54276576
Zo'n gestel vangt tijdens de landing de klap van een vliegtuig van ruim 300.000 kilo op wat er bovenop stuitert. De wielen spinnen in een fractie van een seconde op van 0 tot 250km/h, maar nee, bij de start schudt de boel uit elkaar als het zooitje 500 gaat.
pi_54276586
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:15 schreef mcDavid het volgende:
Zo'n gestel vangt tijdens de landing de klap van een vliegtuig van ruim 300.000 kilo op wat er bovenop stuitert. De wielen spinnen in een fractie van een seconde op van 0 tot 250km/h, maar nee, bij de start schudt de boel uit elkaar als het zooitje 500 gaat.
Je begrijpt het niet goed..
Het gaat erom dat je niet kan bijsturen!
pi_54276588
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:16 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet goed..
Het gaat erom dat je niet kan bijsturen!
Dat je stuurt met je roeren had ik al gepost
pi_54276613
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:17 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat je stuurt met je roeren had ik al gepost
Roeren
Die wielen draaien met 500 km/u hoor!

  † In Memoriam † woensdag 31 oktober 2007 @ 02:32:22 #191
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_54276658


Tommy_Kuklinski zijn dagelijkse kwelling.
pi_54276677
het is niet de bedoeling om je te beledigen o.i.d.

Het was meer een onderonsje met McDavid.
  † In Memoriam † woensdag 31 oktober 2007 @ 02:40:15 #193
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_54276679
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
het is niet de bedoeling om je te beledigen o.i.d.

Het was meer een onderonsje met McDavid.
Je beledigt mij niet. Ik leg iets neer om te weerleggen alleen tref ik helaas mensen die meer geinteresseerd zijn in het oppoetsen van elkaars ego. Kan gebeuren.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 02:40:48 #194
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_54276682
Meegeniet post.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_54276694
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:40 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Je beledigt mij niet. Ik leg iets neer om te weerleggen alleen tref ik helaas mensen die meer geinteresseerd zijn in het oppoetsen van elkaars ego. Kan gebeuren.
wat is het volgende wat je gaat neerleggen om te weerleggen? Dat prei paars is in een CUL topic?
pi_54276720
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 02:40 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Je beledigt mij niet. Ik leg iets neer om te weerleggen alleen tref ik helaas mensen die meer geinteresseerd zijn in het oppoetsen van elkaars ego. Kan gebeuren.
Volgens mij heb ik meerdere malen netjes uitgelegd dat je denkwijze niet correct is. Dus ik zie niet zo in waarom ik
iemands ego aan het oppoetsen ben.

Conclusie van het verhaal is dat de boeing in ieder geval niet enorm onstabieler wordt door de snelheid van de ¨wielen¨. Dit komt mede omdat er niet gestuurd wordt met deze wielen en daardoor je stelling dus eigenlijk niet relevant is.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 03:08:46 #197
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_54276757
Ok, referentiepunt voor snelheden is de verkeerstoren naast de baan. Iemand in die toren heeft altijd v=0.

Stel dat de lopende band met een constante snelheid V = -150 knots de ene kant uit beweegt, dan moet het vliegtuig om v=0 te halen, een bepaalde hoeveelheid voorstuwing hebben waarbij het als het op een normaal oppervlak aan het rijden was, een constante snelheid van v = +150 knots zou bereiken.

Is deze situatie geleidelijk aan bereikt op de lopende band, dan staat het vliegtuig voor het oog, vanuit de verkeerstoren, stil. En stijgt het niet op.

Ik vraag me dan wel af welke referentiepunten het systeem gebruikt voor 'de snelheid van het vliegtuig, zodat de lopende band de snelheid kan matchen'.


[ Bericht 3% gewijzigd door Stereotomy op 31-10-2007 03:22:27 ]
Confidence through competence
  woensdag 31 oktober 2007 @ 03:25:40 #198
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_54276797
De motoren van het vliegtuig zetten zich natuurlijk af tegen de lucht (en niet tegen de conveyor belt), en de lucht daar gebeurt verder niets mee. Dus ja, het vliegtuig stijgt uiteindelijk op.

Een vergelijkbare situatie waar het vliegtuig níet zou opstijgen, is wanneer in plaats van een bewegende lopende band met snelheid in de tegengestelde richting, een heleboel ventilatoren wind met dezelfde snelheid in dezelfde richting zou blazen. Dan zou het vliegtuig niet opstijgen, omdat de windsnelheid over de vleugels dan 0 is.

Confidence through competence
  woensdag 31 oktober 2007 @ 03:41:04 #199
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_54276851
Het vliegtuig zet zich af tegen de lucht - daar gebeurt niks mee - dus vliegtuig stijgt op. That's it. Mijn antwoord heerscht. Ik ga naar bed.
Confidence through competence
  woensdag 31 oktober 2007 @ 08:42:13 #200
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_54277923
Best grappig dat er een deel 2 en al 4 pagina´s zijn. Maar is het nu onderhand niet duidelijk

Hij staat op de baan, moet even wat bijgassen om de Fw van de wielen te overbruggen. Dan staat ie in principe stil, dan geeft ie gas bij. Vanaf daar moet je het gewoon als een normale takeoff zien, aangezien hij de Fw wiel al had overbrugt.
Nu krijg je er zoals gewoonlijk de standaart luchtweerstand en de wrijvingsweerstand van de wielen weer bij.


Dus, Fw is groter dan normaal. Maakt dat uit? Neen, want hij stijgt gewoon op, Doh.

Te snappen? Ja. Zo niet, sla je kop tegen de muur. Mischien gaan die moleculen dan nog denken.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')