Het feit dat er veel hiphop en RnB wordt gemaakt en geluisterd is ook een uiting van gedrag. Mensen zijn niet enkel passief en beïnvloedbaar, maar ook actief, kiezend, meedoend. Hiphopmuziek werkt dus niet alleen op de maatschappij in, maar komt er ook uit voort. Veel blanken luisteren er trouwens ook naar.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef IdlersDream het volgende:
Tegenwoordig is de dreigende toon in de rapmuziek en het gangsta gedrag dat erbij hoort een belangrijk voorbeeld voor de jeugd. Tony Montana's van 14 spiegelen zich hier blijkbaar ook aan. Ik zie vooral veel gedweep met criminele uitingen en agressieve muziek.
Dit heb ik ook nergens beweerd. Het gaat mij om het dreigende karakter van een deel van deze muziek. Daarbij dunkt het mij dat het gansta gedrag van een deel van de jeugd niet als manna uit de lucht komt vallen. Natuurlijk is het zo dat er in hardcore en metal een agressieve toon te horen is. Zeker de hardcore scene toont enig verwantschap met het extreem rechtse. Dat dit lijnrecht tegenover de gansta scene staat, lijkt me dan ook zeer zeker niet vreemd.quote:Op zondag 28 oktober 2007 21:15 schreef Document1 het volgende:
Niet alle rapmuziek staat ook gelijk in de top 40 of gaat over gangsters, lees je eerst eens in voordat je onzin poept
quote:Op zondag 28 oktober 2007 21:24 schreef Jan_Klaassen het volgende:
En dat is het topje van de ijsberg!
Je vergeet "je goed en fatsoenlijk kleden is acting white".quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:21 schreef StefanP het volgende:
Rap en de bijbehorende ghetto-cultuur-verheerlijking is een grote reden dat zwart Amerika niets presteert. In een recent topic heb ik daar nog drie bronnen voor opgezocht; iets dat ik hier niet zal doen omdat je er met google op eenvoudige wijze honderden vindt.
Wat hoogtepunten van de ghetto-kerk:
-Fight the 'man'
-Macht en geld zijn alles wat tellen
-Des te meer materieel gewin je hebt, des te beter ben je
-Als je iemand niet mag, dan pop je toch gewoon een cap in z'n ass?
-Vrouwen zijn bitches en ho's; enkel goed om gekocht, geslagen en geneukt te worden
-Leren, lezen, naar school gaan en normaal doen zijn not done
-Bling... en meer bling.
Het zijn inderdaad smerige kapitalisten. Zoals deze geniale column het al heeft mogen vertellen:quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:21 schreef StefanP het volgende:
-Macht en geld zijn alles wat tellen
-Des te meer materieel gewin je hebt, des te beter ben je
quote:Kapitalisme en respect voor conducteurs.
De laatste tijd neemt in ons fraaie kikkerlandje de invloed van het kapitalisme, de individualisering, de hebzucht en het egoïsme toe. En tegelijkertijd neemt ook de agressie jegens o.a. conducteurs toe. Ik kan die twee zaken niet los van elkaar zien, en mijn stelling luidt dan ook: het kapitalisme leidt ertoe dat men steeds minder respect heeft voor conducteurs.
Een uitspraak van Bas van Stokkom illustreert deze gedachte: 'Het lijkt aannemelijk dat pas een relativering van rivaliteit - de fixatie op winnen en verliezen - de alledaagse strijd om respect en waardering minder giftig zou kunnen maken en bescheiden omgangsvormen kan bevorderen'. De fixatie op winnen en verliezen, waar kennen we dat van? Juist, van het kapitalisme. Het kapitalisme is erop gericht om de winnaars van de verliezers te onderscheiden; de losers verdwijnen van de markt (een markt die zo breed gedefinieerd kan worden als de markt voor appels, de arbeidsmarkt of de huwelijksmarkt), en de winnaars blijven in deze markt een rol spelen.
Een voorbeeld van het hedendaagse kapitalisme is de 'rapwereld', waar de mate van respect die men krijgt in direct verband staat met de hoeveelheid bling-bling die men bezit. Ben je rijk, en heb je dus veel bling-bling, dan ben je een winnaar, en krijg je veel respect. Heb je daarentegen weinig bling-bling, dan ben je een loser, en krijg je geen respect. Ditzelfde kapitalistische denkraam kan toegepast worden op de gehele arbeidsmarkt. Ben je rijk, bijvoorbeeld een succesvol rapper, voetballer of beroepsgraaier/topman, dan krijg je veel respect. Heb je echter een normaal baantje, dan niet natuurlijk. De conducteur heeft immers geen bling-bling; het is iemand die het als individu in competitie met andere individuen niet ver heeft kunnen schoppen op de arbeidsmarkt. Oftewel, het is een loser. En, afhankelijk van natuurlijk nog veel meer variabelen dan enkel de mate waarin het kapitalisme een rol speelt in de maatschappij, wordt hij ook als zodanig behandeld. Wat echter vaststaat is dat deze man in een kapitalistische wereld als loser beschouwd wordt, en precies dat is wat er ook in dit land gebeurt.
Respect voor mensen met een normale baan is er niet meer, en dat is de schuld van eeuwige rivaliteit en het denken in 'winnaars' en 'verliezers'; oftewel het kapitalisme.
Neuh, het is gewoon dierlijk en primitief gedrag. Met een basketbal-outfit / Palestijnse vlag met Arafat-theedoek, gouden kettingen en een groot smoelwerk indruk maken op de bitches.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:31 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad smerige kapitalisten.
Nee inderdaad, het gaat erom hoeveel Aziatische auto's je hebt!quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:47 schreef StefanP het volgende:
De groepen die zich aangesproken voelen door de al eerder genoemde rap-cultuur hebben gewoon het verstand niet om in te zien dat iemands status niet afhangt van hoeveel goud hij om zijn nek heeft hangen
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_Countquote:Op zondag 28 oktober 2007 21:28 schreef IdlersDream het volgende:
Het gaat mij om het dreigende karakter van een deel van deze muziek. Daarbij dunkt het mij dat het gansta gedrag van een deel van de jeugd niet als manna uit de lucht komt vallen. Natuurlijk is het zo dat er in hardcore en metal een agressieve toon te horen is. Zeker de hardcore scene toont enig verwantschap met het extreem rechtse. Dat dit lijnrecht tegenover de gansta scene staat, lijkt me dan ook zeer zeker niet vreemd.
quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:31 schreef jstiglitz het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad smerige kapitalisten. Zoals deze geniale column het al heeft mogen vertellen:
[..]
In Amerikaanse gevangenissen dragen gevangenen "ruim vallende kleding" zonder riem, omdat deze kleding niet kan worden gebruikt als wapen of om zelfmoord te plegen. Het rare is dat deze manier van kleden gecopieerd werd door rap artiesten en later door jongeren.quote:Op zondag 28 oktober 2007 23:23 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Je vergeet "je goed en fatsoenlijk kleden is acting white".
Over smaak valt te twisten, maar het ziet er niet uit . Daarnaast moet je wel heel slecht in je vel zitten om de kledingstijl van gevangenen - niet een groep die bekend staat vangwege hun winner mentaliteit - na te doen.quote:The style began in prison, where oversized uniforms were issued without belts to prevent suicide and their use as weapons. The style popularized in the early 1990s by hip-hop artists, rappers and music videos is today a multi-billion dollar enterprise with faithful followers around the world.
Is mij ook al jaren geleden opgevallen. Zwarte muziek is verworden van een hip en vrolijk gebeuren (motown, disco) tot een naargeestige scene waar agressieve lui hun gemankeerde mens- en wereldbeeld ten toon spreiden.quote:Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef IdlersDream het volgende:
Toen ik een aantal surinaams nederlands jongens een nummer van Taveres zag nadoen, bedacht ik mij ineens dat de muziekcultuur die te categoriseren valt als "zwarte" muziek de afgelopen jaren ontzettend is omgedraaid. Waar we vroeger luisterde naar de soul, funk en disco en het gehele motown gebeuren is dit nu de rapscene.
Overigens is de meeste zwarte muziek ter wereld nog gewoon Bob Marley, Youssou N'Dour, en een hele lijst andere muziek. Dat je voornamelijk Afro-Amerikaanse muziek meekrijgt, en dan vooral hiphop, heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes van MTV en TMF.quote:Op maandag 29 oktober 2007 08:07 schreef Bakf het volgende:
[..]
Is mij ook al jaren geleden opgevallen. Zwarte muziek is verworden van een hip en vrolijk gebeuren (motown, disco) tot een naargeestige scene waar agressieve lui hun gemankeerde mens- en wereldbeeld ten toon spreiden.
Dat zie je vaker, dat heet haiducisme (van haiduci, "criminele buitensaanders"). Dat viva-meisjes nu kleine vlindertjes laten tatoëren komt uiteindelijk ook via gevangenisromantiek naar de populaire cultuur; de Beatles gebruikten de ritmes van de zwarte muziek die een gedeeltelijke oorsprong vint in Chain Gangs, gevangenen die stenen moesten hakken, en over Rebel Without a Cause en Jailhouse Rock hoef ik ook niet te beginnen.quote:Op maandag 29 oktober 2007 04:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
In Amerikaanse gevangenissen dragen gevangenen "ruim vallende kleding" zonder riem, omdat deze kleding niet kan worden gebruikt als wapen of om zelfmoord te plegen. Het rare is dat deze manier van kleden gecopieerd werd door rap artiesten en later door jongeren.
[..]
Over smaak valt te twisten, maar het ziet er niet uit . Daarnaast moet je wel heel slecht in je vel zitten om de kledingstijl van gevangenen - niet een groep die bekend staat vangwege hun winner mentaliteit - na te doen.
Dat is waar.quote:Op maandag 29 oktober 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Overigens is de meeste zwarte muziek ter wereld nog gewoon Bob Marley, Youssou N'Dour, en een hele lijst andere muziek. Dat je voornamelijk Afro-Amerikaanse muziek meekrijgt, en dan vooral hiphop, heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes van MTV en TMF.
Bij Afro-Amerikaanse muziek denk ik inderdaad eerder aan Thelonious Monk, Miles Davis, Billie Holiday, John Coltrane, en een flink aantal andere mensen die in dat rijtje thuishoren. Maar ik begrijp eigenlijk niet waarom ik nu serieus in dit stupide topic reageer...quote:Op maandag 29 oktober 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Overigens is de meeste zwarte muziek ter wereld nog gewoon Bob Marley, Youssou N'Dour, en een hele lijst andere muziek. Dat je voornamelijk Afro-Amerikaanse muziek meekrijgt, en dan vooral hiphop, heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes van MTV en TMF.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |