abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54230905
Gisteren nacht hing ik bij een vriend thuis wat op de bank te zappen. Door de komst van digitale televisie is de keuze dermate toegenomen, dat dit meer om het lijf heeft dan enkele jaren geleden. Per toeval kwamen we op een kanaal getiteld "Hilversum Best", waar oude televisieuitzendingen worden herhaald. We keken naar een aflevering van de soundmixshow uit 1989.

Toen ik een aantal surinaams nederlands jongens een nummer van Taveres zag nadoen, bedacht ik mij ineens dat de muziekcultuur die te categoriseren valt als "zwarte" muziek de afgelopen jaren ontzettend is omgedraaid. Waar we vroeger luisterde naar de soul, funk en disco en het gehele motown gebeuren is dit nu de rapscene.

Op een één of andere manier vond ik dat het beeld dat ik van de donkere nederlanders heb eigenlijk voor ene groot deel samenhangt met de muziekscene. Waar we eerst de lachende en positieve muziek hadden, zag ik mensen als Ruud Gullit en Frank Rijkaard als maatschappelijk exponent die hiermee samenvallen. Dit had ook zijn weerga op de jeugd van toendertijd en dus de voorbeeldfunctie voor een dele van de maatschappij.

Tegenwoordig is de dreigende toon in de rapmuziek en het gangsta gedrag dat erbij hoort een belangrijk voorbeeld voor de jeugd. Tony Montana's van 14 spiegelen zich hier blijkbaar ook aan. Ik zie vooral veel gedweep met criminele uitingen en agressieve muziek.

In een decenium is de rapmuziek en de cultuur zo belangrijk geworden dat het voor veel maatschappelijke problemen ermee verwant zijn. Zou dit ergens kunnen betekenen dat als motown achtige muziek, wat tegenwoordig volledig verdwenen is, weer populair wordt zoals de dat new-wave nu is, dit ook weer een maatschappelijke beweging op gang kan brengen? Krijgen we dan weer de positievere iconen als Ruud Gullit te zien? Ik acht de kans dat motown een revival zal beleven niet onwerkelijk. Het effect van populaire muziek op de jeugd heeft zich al sinds de opkomst van Elvis, The Beatles tot op heden bewezen als een belangrijke motor voor ontwikkeling van de jeugd en hun ideeen en standpunten dat deze factor niet onderschat mag worden. Zie bijvoorbeeld de terugkomst van die lelijke skinny jeans broeken in het straatbeeld. Ik bedoel, come on, we waren het er toch over eens dat accentueren van je spillenbenen nooit meer cool zou zijn!? Ook dit bleek dus niet waar...
Maybe you're the same as me, we see things they'll never see
pi_54231224
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef IdlersDream het volgende:

Tegenwoordig is de dreigende toon in de rapmuziek en het gangsta gedrag dat erbij hoort een belangrijk voorbeeld voor de jeugd. Tony Montana's van 14 spiegelen zich hier blijkbaar ook aan. Ik zie vooral veel gedweep met criminele uitingen en agressieve muziek.
Het feit dat er veel hiphop en RnB wordt gemaakt en geluisterd is ook een uiting van gedrag. Mensen zijn niet enkel passief en beïnvloedbaar, maar ook actief, kiezend, meedoend. Hiphopmuziek werkt dus niet alleen op de maatschappij in, maar komt er ook uit voort. Veel blanken luisteren er trouwens ook naar.

En dat dreigende karakter valt ook wel mee. Bepaalde vormen van metal of van hardcore vind ik een stuk dreigender klinken...
pi_54231246
't Kan natuurlijk ook dat ze juist vanwege hun achterlijke gedrag die achterlijke muziek gaan luisteren. 't Is een kwestie van oorzaak en gevolg kunnen onderscheiden he.
pi_54231323
Niet alle rapmuziek staat ook gelijk in de top 40 of gaat over gangsters, lees je eerst eens in voordat je onzin poept
pi_54231516
En dat is het topje van de ijsberg!
pi_54231598
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 21:15 schreef Document1 het volgende:
Niet alle rapmuziek staat ook gelijk in de top 40 of gaat over gangsters, lees je eerst eens in voordat je onzin poept
Dit heb ik ook nergens beweerd. Het gaat mij om het dreigende karakter van een deel van deze muziek. Daarbij dunkt het mij dat het gansta gedrag van een deel van de jeugd niet als manna uit de lucht komt vallen. Natuurlijk is het zo dat er in hardcore en metal een agressieve toon te horen is. Zeker de hardcore scene toont enig verwantschap met het extreem rechtse. Dat dit lijnrecht tegenover de gansta scene staat, lijkt me dan ook zeer zeker niet vreemd.
  zondag 28 oktober 2007 @ 21:34:45 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54231730
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 21:24 schreef Jan_Klaassen het volgende:
En dat is het topje van de ijsberg!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54234423
Rap en de bijbehorende ghetto-cultuur-verheerlijking is een grote reden dat zwart Amerika niets presteert. In een recent topic heb ik daar nog drie bronnen voor opgezocht; iets dat ik hier niet zal doen omdat je er met google op eenvoudige wijze honderden vindt.

Wat hoogtepunten van de ghetto-kerk:

-Fight the 'man'
-Macht en geld zijn alles wat tellen
-Des te meer materieel gewin je hebt, des te beter ben je
-Als je iemand niet mag, dan pop je toch gewoon een cap in z'n ass?
-Vrouwen zijn bitches en ho's; enkel goed om gekocht, geslagen en geneukt te worden
-Leren, lezen, naar school gaan en normaal doen zijn not done
-Bling... en meer bling.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54234468
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:21 schreef StefanP het volgende:
Rap en de bijbehorende ghetto-cultuur-verheerlijking is een grote reden dat zwart Amerika niets presteert. In een recent topic heb ik daar nog drie bronnen voor opgezocht; iets dat ik hier niet zal doen omdat je er met google op eenvoudige wijze honderden vindt.

Wat hoogtepunten van de ghetto-kerk:

-Fight the 'man'
-Als je iemand niet mag, dan pop je toch gewoon een cap in z'n ass?
-Vrouwen zijn bitches en ho's; enkel goed om gekocht, geslagen en geneukt te worden
-Leren, lezen, naar school gaan en normaal doen zijn not done
-Bling... en meer bling.
Je vergeet "je goed en fatsoenlijk kleden is acting white".
pi_54234734
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:21 schreef StefanP het volgende:
Het zijn inderdaad smerige kapitalisten. Zoals deze geniale column het al heeft mogen vertellen:
quote:
Kapitalisme en respect voor conducteurs.
De laatste tijd neemt in ons fraaie kikkerlandje de invloed van het kapitalisme, de individualisering, de hebzucht en het egoïsme toe. En tegelijkertijd neemt ook de agressie jegens o.a. conducteurs toe. Ik kan die twee zaken niet los van elkaar zien, en mijn stelling luidt dan ook: het kapitalisme leidt ertoe dat men steeds minder respect heeft voor conducteurs.

Een uitspraak van Bas van Stokkom illustreert deze gedachte: 'Het lijkt aannemelijk dat pas een relativering van rivaliteit - de fixatie op winnen en verliezen - de alledaagse strijd om respect en waardering minder giftig zou kunnen maken en bescheiden omgangsvormen kan bevorderen'. De fixatie op winnen en verliezen, waar kennen we dat van? Juist, van het kapitalisme. Het kapitalisme is erop gericht om de winnaars van de verliezers te onderscheiden; de losers verdwijnen van de markt (een markt die zo breed gedefinieerd kan worden als de markt voor appels, de arbeidsmarkt of de huwelijksmarkt), en de winnaars blijven in deze markt een rol spelen.

Een voorbeeld van het hedendaagse kapitalisme is de 'rapwereld', waar de mate van respect die men krijgt in direct verband staat met de hoeveelheid bling-bling die men bezit. Ben je rijk, en heb je dus veel bling-bling, dan ben je een winnaar, en krijg je veel respect. Heb je daarentegen weinig bling-bling, dan ben je een loser, en krijg je geen respect. Ditzelfde kapitalistische denkraam kan toegepast worden op de gehele arbeidsmarkt. Ben je rijk, bijvoorbeeld een succesvol rapper, voetballer of beroepsgraaier/topman, dan krijg je veel respect. Heb je echter een normaal baantje, dan niet natuurlijk. De conducteur heeft immers geen bling-bling; het is iemand die het als individu in competitie met andere individuen niet ver heeft kunnen schoppen op de arbeidsmarkt. Oftewel, het is een loser. En, afhankelijk van natuurlijk nog veel meer variabelen dan enkel de mate waarin het kapitalisme een rol speelt in de maatschappij, wordt hij ook als zodanig behandeld. Wat echter vaststaat is dat deze man in een kapitalistische wereld als loser beschouwd wordt, en precies dat is wat er ook in dit land gebeurt.

Respect voor mensen met een normale baan is er niet meer, en dat is de schuld van eeuwige rivaliteit en het denken in 'winnaars' en 'verliezers'; oftewel het kapitalisme.
pi_54234904
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:31 schreef jstiglitz het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad smerige kapitalisten.
Neuh, het is gewoon dierlijk en primitief gedrag. Met een basketbal-outfit / Palestijnse vlag met Arafat-theedoek, gouden kettingen en een groot smoelwerk indruk maken op de bitches.
pi_54235104
Het is indicatief van hun intelligentie. Apen proberen ook indruk op elkaar te maken d.m.v. schreeuwen en posturing. De groepen die zich aangesproken voelen door de al eerder genoemde rap-cultuur hebben gewoon het verstand niet om in te zien dat iemands status niet afhangt van hoeveel goud hij om zijn nek heeft hangen, en dat zo'n idioot idee een samenleving al helemaal nergens brengt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54235167
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:47 schreef StefanP het volgende:
De groepen die zich aangesproken voelen door de al eerder genoemde rap-cultuur hebben gewoon het verstand niet om in te zien dat iemands status niet afhangt van hoeveel goud hij om zijn nek heeft hangen
Nee inderdaad, het gaat erom hoeveel Aziatische auto's je hebt!
pi_54235554
OK, gooi maar dicht!! Alleen malloten hier, DAAAAAG!!
pi_54235804
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 21:28 schreef IdlersDream het volgende:

Het gaat mij om het dreigende karakter van een deel van deze muziek. Daarbij dunkt het mij dat het gansta gedrag van een deel van de jeugd niet als manna uit de lucht komt vallen. Natuurlijk is het zo dat er in hardcore en metal een agressieve toon te horen is. Zeker de hardcore scene toont enig verwantschap met het extreem rechtse. Dat dit lijnrecht tegenover de gansta scene staat, lijkt me dan ook zeer zeker niet vreemd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_Count
  maandag 29 oktober 2007 @ 01:04:55 #16
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_54236324
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:31 schreef jstiglitz het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad smerige kapitalisten. Zoals deze geniale column het al heeft mogen vertellen:
[..]
pi_54237242
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:23 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Je vergeet "je goed en fatsoenlijk kleden is acting white".
In Amerikaanse gevangenissen dragen gevangenen "ruim vallende kleding" zonder riem, omdat deze kleding niet kan worden gebruikt als wapen of om zelfmoord te plegen. Het rare is dat deze manier van kleden gecopieerd werd door rap artiesten en later door jongeren.
quote:
The style began in prison, where oversized uniforms were issued without belts to prevent suicide and their use as weapons. The style popularized in the early 1990s by hip-hop artists, rappers and music videos is today a multi-billion dollar enterprise with faithful followers around the world.
Over smaak valt te twisten, maar het ziet er niet uit . Daarnaast moet je wel heel slecht in je vel zitten om de kledingstijl van gevangenen - niet een groep die bekend staat vangwege hun winner mentaliteit - na te doen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_54237720
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 20:58 schreef IdlersDream het volgende:

Toen ik een aantal surinaams nederlands jongens een nummer van Taveres zag nadoen, bedacht ik mij ineens dat de muziekcultuur die te categoriseren valt als "zwarte" muziek de afgelopen jaren ontzettend is omgedraaid. Waar we vroeger luisterde naar de soul, funk en disco en het gehele motown gebeuren is dit nu de rapscene.
Is mij ook al jaren geleden opgevallen. Zwarte muziek is verworden van een hip en vrolijk gebeuren (motown, disco) tot een naargeestige scene waar agressieve lui hun gemankeerde mens- en wereldbeeld ten toon spreiden.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~W. Churchill
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:11:54 #19
125878 Gabry
Lento Violento
pi_54239347
Wat heeft politiek hiermee te maken?
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:54:10 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54240116
IdlersDream, bedoel je niet eerder als TT "Verband popmuziek en beeld van allochtonen"?
  maandag 29 oktober 2007 @ 10:57:49 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54240193
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 08:07 schreef Bakf het volgende:

[..]

Is mij ook al jaren geleden opgevallen. Zwarte muziek is verworden van een hip en vrolijk gebeuren (motown, disco) tot een naargeestige scene waar agressieve lui hun gemankeerde mens- en wereldbeeld ten toon spreiden.
Overigens is de meeste zwarte muziek ter wereld nog gewoon Bob Marley, Youssou N'Dour, en een hele lijst andere muziek. Dat je voornamelijk Afro-Amerikaanse muziek meekrijgt, en dan vooral hiphop, heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes van MTV en TMF.
  maandag 29 oktober 2007 @ 11:03:02 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54240288
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 04:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In Amerikaanse gevangenissen dragen gevangenen "ruim vallende kleding" zonder riem, omdat deze kleding niet kan worden gebruikt als wapen of om zelfmoord te plegen. Het rare is dat deze manier van kleden gecopieerd werd door rap artiesten en later door jongeren.
[..]

Over smaak valt te twisten, maar het ziet er niet uit . Daarnaast moet je wel heel slecht in je vel zitten om de kledingstijl van gevangenen - niet een groep die bekend staat vangwege hun winner mentaliteit - na te doen.
Dat zie je vaker, dat heet haiducisme (van haiduci, "criminele buitensaanders"). Dat viva-meisjes nu kleine vlindertjes laten tatoëren komt uiteindelijk ook via gevangenisromantiek naar de populaire cultuur; de Beatles gebruikten de ritmes van de zwarte muziek die een gedeeltelijke oorsprong vint in Chain Gangs, gevangenen die stenen moesten hakken, en over Rebel Without a Cause en Jailhouse Rock hoef ik ook niet te beginnen.
pi_54243944
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overigens is de meeste zwarte muziek ter wereld nog gewoon Bob Marley, Youssou N'Dour, en een hele lijst andere muziek. Dat je voornamelijk Afro-Amerikaanse muziek meekrijgt, en dan vooral hiphop, heeft natuurlijk ook te maken met de keuzes van MTV en TMF.
Dat is waar.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter ~W. Churchill
pi_54245388
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 10:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Bij Afro-Amerikaanse muziek denk ik inderdaad eerder aan Thelonious Monk, Miles Davis, Billie Holiday, John Coltrane, en een flink aantal andere mensen die in dat rijtje thuishoren. Maar ik begrijp eigenlijk niet waarom ik nu serieus in dit stupide topic reageer...
pi_54246603
Het is - helaas - waar. En het erge is: de rap- en hiphop-cultuur is niet alleen iets van allochtonen, ook Nederlandse kinderen krijgen het tegenwoordig met de paplepel ingegoten. Nog afgezien van het feit dat het bagger is, die het predicaat 'muziek' niet eens verdient, is de boodschap ook altijd hetzelfde. Respect krijg je als je 25 kogels in je reet hebt zitten. Het is altijd hetzelfde verhaaltje, of het nou een 'nigga' (zo noemen ze zichzelf graag), een blanke Nederlander of slecht-geïntegreerde Marokkaan is: Ik ben van de straat, ik neuk de chickies aan de lopende band en ik verzet me tegen de staat.

En ja, er zal best ook goede hip-hop zijn, alleen hoor je die nooit. Muziekzenders draaien liever datgene dat scoort. Een rapper die in zijn videoclip zijn eigen moeder begraaft en voor 'bitch' uitscheldt, scoort beter dan een rapper die iets zinnigs heeft te melden.

Maar in plaats van wat tegengas te geven aan jongeren die allleen bagger-hiphop luisteren, gaan we het in Nederland juist faciliteren. Richt maar een speciale 'urban' zender op hoor, goede zaak. Blijf de clips van 50 Cent maar lekker draaien op TMF en MTV, in plaats van ze in de ban te gooien. Zelfs de overheid hiphopt erop los in voorlichtingsfilmpjes en reclames. Iedereen moet meedoen, tot ministers aan toe. Allemaal om 'cool' gevonden te worden en om de doelgroep aan te spreken.

Wat mij betreft gaan we de bagger-hiphop veel meer negeren, zodat de jongeren (die zichzelf TOCH al relatief vaak buiten de samenleving stellen) geen bevestiging in hun denkpatronen vinden op radio en tv.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')