abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54197607
Ringslings, Tricot Slens en Tricotti's met rek, Storchenwieges zonder rek, Mei Tai's om zelf te maken, en hoe gebruik je al die doeken.

Draagdoeken 3

handige links:
Wikipedia over de sling
Draagmethodes bij Mamatoto
Draagdoekinstructie filmpjes op YouTube
Ringsling zelf maken
Mei Tai zelf maken
pi_54197616
En hier weer verder!
pi_54197692
Ik ga aan de tricotslen straks, ben benieuwd of mijn lijf dat fijn gaat vinden maar ik ga het iig wel proberen
Saartje
pi_54197736
Maneki, ik met mijn gammele lijf heb Ive met gemak lange tijd kunnen dragen! Dat viel mij heel erg mee, ik hoop dat hetzelfde voor jou zal gelden.
pi_54197753
Proberen kan altijd.

Wat de doeken betreft is het wel erg fijn dat Anna zo licht is. 7,5 kg pas, dus het kan zo nog wel een tijdje.
Donderdag gingen we met de wandelwagen weg, naar de stad. Wat is dat onhandig! De kerstverlichting werd opgehangen, dus de hele stoep stond vol. Steeds de straat op en weer terug. En ik wilde kijken voor een kerstcadeautjes, maar ik kon de winkels niet eens in. Daar moet ik echt meer rekening mee houden, maar de volgende keer gaan we wel weer gewoon met de doek.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_54197758
Wat is nou eigenlijk de draagdoek die het meest wegheeft van die Afrikaanse doeken?
pi_54197872
Grappig dat je het vraagt. Twee weken terug liepen Anna en ik na het zwemmen terug naar huis. Zij sliep. Ineens kwam er een vrouw naar me toe om te vertellen dat ze het zo leuk vond, zij had haar kinderen ook zo gedragen. Die waren nu volwassen, maar die gingen ook altijd in een doek. Zij was Afrikaanse en woonde sinds 10 jaar in Nederland. Hier had ze nog nooit een baby in een doek gezien, terwijl in haar familie iedereen zo liep. Echt een leuk gesprek. Maar ze hebben daar vast geen Strochenwieges, dus je hebt er niks aan.
Het zal vast een luchtig iets zijn.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_54197893
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 10:32 schreef cattie het volgende:
Maneki, ik met mijn gammele lijf heb Ive met gemak lange tijd kunnen dragen! Dat viel mij heel erg mee, ik hoop dat hetzelfde voor jou zal gelden.
Dat is mooi
Zoiets moet je wel opbouwen neem ik aan? Voor jezelf maar ook voor je kind om te wennen? Wat voor doek had jij?
Saartje
pi_54198886
In het begin hadden we een tricot slen. Het voordeel als je al snel na de bevalling begint met dragen is natuurlijk dat het kindje nog vrij licht is. Echt bewust opbouwen hebben wij niet gedaan. 1 a 1,5 uur lopen vind ik zelf namelijk altijd al wel genoeg en vond Ive ook prima.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 12:14:16 #10
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_54199091
Hebben afrikaanse vrouwen niet vaak een slingachtig iets, voor op de rug?

O en Cattie, die door jou genoemde volgende baby is toekomstig toch he?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_54199781
komt terug meevolgen hier... ga ook proberen om de vorige topics eens te doorspitten.

Misschien kan ik een vriendin vragen om een sling voor me te stikken...zelf kan ik nog geen garen op een naaimachine zetten
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:03:11 #12
108648 cattie
lieve moeder
pi_54199900
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 12:14 schreef PM-girl het volgende:
Hebben afrikaanse vrouwen niet vaak een slingachtig iets, voor op de rug?

O en Cattie, die door jou genoemde volgende baby is toekomstig toch he?
Er ligt hier idd nog geen baby in een wiegje!

En dat gaat ook nog wel even duren. Als alles lukt willen we graag dat ik na Ive's 2e verjaardag weer zwanger wordt.
  † In Memoriam † zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:44:01 #13
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_54200577
Afrikaanse vrouwen knopen hun kind in een pagne op de rug. De pagne is een rechthoekige lap stof die ook gebruikt wordt als wikkelrok of cape.
Geļnspireerd op deze manier van dragen zijn de kubeba en de zsazsa torsodragers.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  † In Memoriam † zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:51:12 #14
141844 Macka66
pi_54200711
Leuk dat we alweer aan deel 4 toe zijn, en dat er straks weer allemaal verse babietjes in de draagdoek gaan
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_54200871
Ik vindt de Zsazsa er leuk uit zien! Torsodragen is heel comfortabel maar ik doe het eigenlijk nooit omdat ik het geen gezicht vindt om mijn cup-veel zo plat naar beneden te duwen
Sowieso staat het dragen even stil hier. De buggy vind ik meestal net even makkelijker om boodschappentassen enzo aan te hangen. Als ik draag is het met de mei-tai, de storch is in gebruik als hangmatje onder de tafel

Maar waarom ik eigenlijk hier kom: ik ben op zoek naar een hipseat-achtig ding. M. gebruikt geen draagdoek maar mist heupen om Ronja makkelijk te kunnen dragen. Maar omdat het echt maar voor af en toe en ook alleen een beetje voor de leuk is vind ik de nieuwprijs te veel. Mocht iemand er nog een weten dan hoor ik het graag!

edit: Macka, leuke ondertitel!
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:00:59 #16
94046 PM-girl
pi_54200910
Owlet, wat ben je toch crea met de doek! Ben benieuwd naar de uitleg/foto van je hangmatje!

Cattie, dank voor je uitleg!
*
pi_54208172
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 10:41 schreef YPPY het volgende:
Grappig dat je het vraagt. Twee weken terug liepen Anna en ik na het zwemmen terug naar huis. Zij sliep. Ineens kwam er een vrouw naar me toe om te vertellen dat ze het zo leuk vond, zij had haar kinderen ook zo gedragen. Die waren nu volwassen, maar die gingen ook altijd in een doek. Zij was Afrikaanse en woonde sinds 10 jaar in Nederland. Hier had ze nog nooit een baby in een doek gezien, terwijl in haar familie iedereen zo liep. Echt een leuk gesprek. Maar ze hebben daar vast geen Strochenwieges, dus je hebt er niks aan.
Het zal vast een luchtig iets zijn.
Dat is inderdaad erg leuk! Ik vond het vroeger altijd al mooi als mijn tante foto's meenam uit Afrika waar die vrouwen dan opstonden met die kleurige jurken en dan zo'n kindje achterop de rug. Ik denk dat ik haar eens ga vragen of ze op dit moment nog kennissen in Afrika heeft zitten
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:24:34 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_54210564
Dank jullie nog voor jullie uitleg in het vorige topic!
pi_54282051
Helaas geen kennissen in Afrika, plus dat veel Afrikaanse draagdoeken gewoon uit Nederland schijnen te komen

Ik twijfel alleen een beetje tussen zo'n Storchenwiege (waar ik volgens mij YPPY mee heb zien lopen) en zo'n ding van draagdoek.nl
Daarnaast hoop ik eigenlijk dat de doek ook gaat gebruiken en die zweet altijd als eerste op zijn rug, is dat dan wel prettig met zo'n doek, want zo'n doek zal behoorlijk warm zijn. Ik begreep dat de doeken van Ella Roo luchtiger zijn, maar kan ik daar hetzelfde mee?

Oja, en is er binnenkort toevallig een nieuwe draagdoekuitprobeermeet ofzo
pi_54283113
Pruk, vriendlief zweet hier ook heel snel. Wij hebben voor de tricot slen gekozen omdat een geknoopte doek voor hem warmer aanvoelde. De paar keren dat hij de doek gedragen heeft (telkens 1 ą 2u), viel het zweten nog wel mee.
Hier in Belgiė zijn regelmatig draagdoekenworkshops, sommige gratis, andere betalend. Je krijgt er dan uitleg en kan de doeken testen. Hebben jullie niet zoiets in Nederland?
pi_54286393
Purk wij hebben voor Pepijn een ellaroo doek gekozen, juist vanwege dat zweten.
Vriendje hier zweet als een otter. Ik heb bij Macka toen het eea uitgeprobeerd en de ellaroo leek me toen voor ons het prettigst.
En deze bevalt nog steeds prima. Je kunt er hetzelfde mee als met een Storchenwiege.
En de kleurtjes en stof van ella roo vind ik mooier, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Als je de doek wilt uitproberen mag dat hoor, woonplaats Den Haag
pi_54286396
Maar een draagdoekenuitprobeer meet, Pepijn en ik zijn voor
pi_54289531
Zowel de doek van storchenwiege als de draagdoek.nl mag je wel proberen Pruk. Kun je vergelijken. Het is zo fijn, een doek.
*OUD heilige*
pi_54299494
Graag, want ik heb nog geen reactie terug van natural beginnings over de locatie van hun winkels.
pi_54302560
Ik kom ook dit topic even binnen met een hulde aan mijn draagdoek! Ik ben er zo blij mee. Met Luuke heb ik er helemaal geen gebruikt, met Lena gebruik ik 'm elke dag. Voornamelijk 'savonds. Dan heeft ze haar huiluurtje en is ze heel veel wakker. In de draagdoek ontspant ze echt en slaapt ze veel meer. Gisteren tijdens het eten bij schoonouders heb ik haar er zelfs in gevoed. Gewoon, zonder dat iemand het zag.
Ik vind het een wonderding.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  † In Memoriam † donderdag 1 november 2007 @ 20:39:38 #26
141844 Macka66
pi_54305148
Pruk, Beginnings heeft thuisverkooppunten waarmee je een afspraak kunt maken. Ze staan hier op de site.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
pi_54306670
Ja, maar daar krijg ik dus geen reactie terug van. Heb begin van de week al gemaild om informatie.
pi_54306732
We moeten gewoon een draagdoekmeet doen

Word hier altijd heel gek aangekeken als Pepijn in de draagdoek zit. En hoor de meest uiteenlopende reacties achter me fluisteren.
Vanochtend 2 tieners. "he dat is zo net een kangoeroe"
Kom nooit andere draagdoeken tegen hier. Vandaag alleen een heel zielig kijkend kindje bungelend in een draagzak
pi_54306813
Lishe helemaal over je heen gelezen. Wat fijn dat je zo blij bent met je draagdoek.
En knap dat je daarin kan voeden!!
pi_54308654
Hier heb ik 1 keer iemand met een doek gezien, op het winkelcentrum. Van 1 van de babyzwem moeders weet ik dat ze in het begin een doek heeft gebruikt. Een vader was er enthousiast over, maar die hadden een doek die te kort was voor wat de baby mocht. Als ik die zie, eens vragen of ze toch een langere hebben gekocht. Wel jammer, het is zo makkelijk.
Voeden in de doek is me ook eens gelukt, dan moet ze er wel helemaal in zakken.
*OUD heilige*
pi_54312577
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:12 schreef p_iglet het volgende:
We moeten gewoon een draagdoekmeet doen

Word hier altijd heel gek aangekeken als Pepijn in de draagdoek zit. En hoor de meest uiteenlopende reacties achter me fluisteren.
Vanochtend 2 tieners. "he dat is zo net een kangoeroe"
Kom nooit andere draagdoeken tegen hier. Vandaag alleen een heel zielig kijkend kindje bungelend in een draagzak
Ik krijg altijd de neiging om aan de moeder te gaanvragen of ze weet hoe slecht dat is,zeker als ik zo'n ukkie vooruitkijkendzie bungelen.(ik heb zelf ook een paar keer zo'n draagzak gebruikt maar echt ideaal vond ik het niet)
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 2 november 2007 @ 12:01:42 #32
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_54313111
Yppy, misschien draag ik haar dan te laag altijd? Want het was helemaal niet moeilijk, ik hoefde haar maar een heel klein stukje lager te doen.

Ik krijg eigenlijk alleen vertederende blikken, nog geen rare gezichten gezien. (Of ik heb het mis en die mensen bedoelen het anders... )
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  vrijdag 2 november 2007 @ 13:21:37 #33
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_54314951
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:38 schreef Jelief het volgende:

[..]

Ik krijg altijd de neiging om aan de moeder te gaanvragen of ze weet hoe slecht dat is,zeker als ik zo'n ukkie vooruitkijkendzie bungelen.(ik heb zelf ook een paar keer zo'n draagzak gebruikt maar echt ideaal vond ik het niet)
Dat heb ik dus ook.
Hier liep laatst bij school een dame met een heel ieniemini babietje in een babybjorn ofzoiets, het kindje was misschien iets van drie weken oud zeker niet veel ouder. Ik vond het er gewoon naar uitzien, heel onnatuurlijk, die beentjes zo rechtuit naar beneden bij zo'n klein friemeltje. Het zag er gewoon weg niet fijn uit.

Alhoewel ik Hanne dan wel weer met haar gezicht naar voren heb gedragen in de tricot. Maar die was toen ook al een stuk ouder. (en ook nooit veel langer dan 10/15 minuten)
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  vrijdag 2 november 2007 @ 14:23:19 #34
94046 PM-girl
pi_54316471
Ik kan me ook wel bedwingen met vragen, ik moet echter altijd even de Prenatal in lopen als ik de Storch gebruik! Ik heb daar geloof ik eens mensen van het kopen van een zak afgeholpen, door met die doek rond te lopen. De vrouw zag het en vond dat veel mooier!
*
pi_54321675
Ik ben echt helemaal om. Ik heb vandaag een Hoppediz omgehad (da's de kloon van die Storchenwiege toch?) en heb ook even met een draagdoek.nl in mijn handen gestaan, maar die vond ik toch minder prettig.

Draagdoek.nl was op de beurs wel goedkoper, 35 euro beursaanbieding, de Hoppediz is nog 53 euro, dus dat scheelt maar 1 euro met de Storchenwiege.

En misschien dat ik toch stiekem wel ga kijken of ik zo'n ding zelf kan maken.
pi_54347613
Mijn mams was er vandaag en die had een heel lange doek mee uit Afrika (die heeft ze ooit van mijn tante gekregen), maar die was helaas net een halve meter te kort. Kon hem niet meer dichtknopen als er een kind in hing (nouja, pop )

Helaas
pi_54347686
kun je er niet een stukje andere stof (heel stevig) aan vastmaken?
pi_54347737
En als je op een andere manier knoopt? Er zijn zoveel manieren.
*OUD heilige*
pi_54348208
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 22:23 schreef bixister het volgende:
kun je er niet een stukje andere stof (heel stevig) aan vastmaken?
Ja, daar zaten we ook al aan te denken, maar het is juist zo mooi lang van 1 stuk stof (blauw paars gebatikt met witte effecten).

De knoop die ik probeerde was trouwens midden op je kont, voorlangs kruizen en dan achterlangs kruizen en dan vooraan vastmaken en dan je kind voorin dumpen (oew, wat zeg ik dat oneerbiedig)
Het vervelende is dat als ik hier dus stukken aan vast maak, dat dat dus net in de knoop voorop zal zijn als ik deze manier knoop. Andere knoopmanieren ken ik nog niet, daar heb ik YPPY tzt nog voor nodig
pi_54348312
Klinkt goed. Je kunt ook korter knopen. Zeker als je zoon/dochter wat ouder is. Zo laten dus zou ik zeggen en voor de eerste tijd een goedkopere tricotdoek bij bestellen (marktplaats oid). Zelf maken kan ook, maar ik geloof dat die stof best duur is. Maar wel leuker om zelf te maken. Kan ik al een mei tai bij je bestellen?
*OUD heilige*
pi_54348387
Ja, maar ik vind tricot niet zo lekker
Juist dat niet rekbare vind ik zo fijn (voelt een stuk veiliger naar mijn idee)

Tja, en de vraag is wat voor stof je nodig hebt, het moet stevige stof zijn, maar er hoeft wat mij betreft geen 700 kilo aan te hangen ofzo
pi_54348421
Oja, en als ik zelf ga maken, dan is dat gewoon zo'n rechte lap a la Hoppediz, dat lukt me wel, Mei Tai is wat ingewikkelder
pi_54348492
Je moet wel heel goed op de stof letten. Draagdoeken zijn op een speciale manier geweven, waardoor ze extra sterk zijn.
Korter knopen kan vast ook voor een baby, er zijn zoveel manieren. O, ik weet zelfs een manier, die heb ik toen geleerd voor iemand bij het babyzwemmen, dat haal je vast wel.
*OUD heilige*
pi_54350736
Het is niet zo zeer de sterkte waar je op moet letten bij een lange knoopdoek. Ook kaasdoek kan heel stevig zijn als je hem zonder naden maakt en op de juiste manier, met minstens drie lagen over de baby knoopt.
Ik zou een beetje uitproberen, Pruk. Ik heb ooit voor ik een storch kocht geknoopt met een lap gewone katoen van die maat en dat is toch een stuk stugger, zwaarder en lomper. De manier van weven zoals bij de meeste knoopdoeken zorgt vooral voor net een tikkie rekbaarheid in de juiste richting waardoor de doek soepeler en gladder te knopen is.
Net zoals een rok mooi valt als de patroondelen zo geknipt zijn dat de weefrichting schuin loopt
  zondag 4 november 2007 @ 08:51:30 #45
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_54350787
Ik denk dat ik volgende week op de markt eens ga kijken voor stof voor een MeiTai.. Eens kijken of ik Tijn daar nog in krijg (en anders is ie alvast voor nr. 3 )

Noli, jij had daar toch gewone stevige maar soepele katoen voor gebruikt?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 4 november 2007 @ 11:39:23 #46
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_54352179
ET, ik heb de stof van Ikea gebruikt. Voelt echt heel stevig aan (1,99 per meter)
Ik ga er alleen nog eent je maken, want ik vind de banden wel erg smal, volgens mij zit het lekkerder met bredere banden.
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_54352227
Is er iemand zo handig om voor mij tegen vergoeding een MeiTai te maken??
Lijkt me voor in de tram enzo voor in de toekomst erg handig, maar ik ben absoluut niet handig met naald en draad.
Maar de 75 euro die die dingen kosten via internet vind ik net even te duur nu voor zo erbij. En als ik dan LadyS hoor da thet ook met stof van 1,99 per meter kan...
pi_54352311
quote:
Op zondag 4 november 2007 08:51 schreef E.T. het volgende:
Eens kijken of ik Tijn daar nog in krijg
Dat moet wel lukken hoor, Fons zit er nog steeds ruim in.
pi_54352522
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:42 schreef p_iglet het volgende:
Is er iemand zo handig om voor mij tegen vergoeding een MeiTai te maken??
Lijkt me voor in de tram enzo voor in de toekomst erg handig, maar ik ben absoluut niet handig met naald en draad.
Maar de 75 euro die die dingen kosten via internet vind ik net even te duur nu voor zo erbij. En als ik dan LadyS hoor da thet ook met stof van 1,99 per meter kan...
Wil ik wel, kan ik meteen voor mezelf oefenen
Saartje
  zondag 4 november 2007 @ 12:08:39 #50
3011 E.T.
pi_54352656
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:39 schreef LadyS het volgende:
ET, ik heb de stof van Ikea gebruikt. Voelt echt heel stevig aan (1,99 per meter)
Ik ga er alleen nog eent je maken, want ik vind de banden wel erg smal, volgens mij zit het lekkerder met bredere banden.
goeie idd; Ikea-stof.. Daar hebben ze vaak hele vrolijke, stevige katoenen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 4 november 2007 @ 12:09:20 #51
3011 E.T.
pi_54352663
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:48 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Dat moet wel lukken hoor, Fons zit er nog steeds ruim in.
Bedoel meer of Tijn dat wil.. hij heeft maar een paar keer in een BabyBjorn gezeten en is dus eigenlijk niet zo gewend aan dragen
pi_54352690
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:09 schreef E.T. het volgende:

[..]

Bedoel meer of Tijn dat wil.. hij heeft maar een paar keer in een BabyBjorn gezeten en is dus eigenlijk niet zo gewend aan dragen
Azo
  † In Memoriam † zondag 4 november 2007 @ 12:24:36 #53
141844 Macka66
pi_54352945
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 22:54 schreef YPPY het volgende:
Je moet wel heel goed op de stof letten. Draagdoeken zijn op een speciale manier geweven, waardoor ze extra sterk zijn.
Kruiskeperbinding heet die manier van weven. Wordt gebruikt voor oa de Storchewiege en de Hoppediz. De EllaRoo heeft geen bijzondere manier van weven maar moet het hebben van het oersterke garen dat is gebruikt.
Met dank aan Macka's mama, die veel verstand van weven heeft.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
pi_54353543
Zo leer je elke dag weer bij. Pruk, ik ben benieuwd naar je doek en ga toch eens nadenken over het maken van een mei tai. Het moet kunnen.
*OUD heilige*
  zondag 4 november 2007 @ 13:06:47 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_54353740
Hier gaat wrsch een doek van draagdoek.nl komen om mee te beginnen. Moet hem alleen nog even bestellen maar dat verlanglijstje van dingen die we nog willen en moeten is nog wat langer.
pi_54372708
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:01 schreef Maneki.Neko het volgende:

[..]

Wil ik wel, kan ik meteen voor mezelf oefenen
Leuk, ik ga je PM'men, je woont nog in de buurt ook, Das makkelijk
pi_54374559
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:24 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Kruiskeperbinding heet die manier van weven. Wordt gebruikt voor oa de Storchewiege en de Hoppediz. De EllaRoo heeft geen bijzondere manier van weven maar moet het hebben van het oersterke garen dat is gebruikt.
Met dank aan Macka's mama, die veel verstand van weven heeft.
Dat zal nog wel moeite kosten om dat te vinden, want met google kom je ook al niet ver
pi_54376753
Overigens, wel raar dat die doeken zo'n bijzondere weving hebben en het daarvan moeten hebben, terwijl je je kind ook gewoon in tricot kan hangen
  maandag 5 november 2007 @ 12:27:37 #59
3011 E.T.
pi_54377396
Tricot is ook niet geweven, maar daar hangen de garens 'in' elkaar ipv naast elkaar
pi_54390808
Ik heb het allemaal bekeken en dat tricot trekt me meer. Maar volgens mij zou het geen kwaad kunnen als je het een en ander uit kan proberen. En ik heb geen idee of zoiets hier ergens georganiseerd wordt. Volgens mij niet echt.

Tricotslen nog steeds voor mij denk ik.
  † In Memoriam † maandag 5 november 2007 @ 22:51:59 #61
141844 Macka66
pi_54392468
Tricot is een machinaal breisel. Macka's opa werkte bij de Tricotfabriek, heel indrukwekkend om de machines te zien en vooral horen

Ik heb gemerkt dat bij iedere ontwikkelingsfase van je kind weer een ander soort drager (en stof) en methode handig is. De tricot knoopdoek is de eerste maanden echt fijn, als je kind heel zoetjes dicht tegen je aan ligt. Zodra het kind wat meer gewicht krijgt en gaat bewegen is een geweven stof prettiger. Die geeft toch meer steun (en mogelijkheid tot fixatie )

Lewis, jij woont toch in de UK? Daar heb je Slingmeets!
pi_54393056
Mijn opa heeft bij Texoprint gewerkt, daar bedrukten ze stoffen

Volgens mij heeft mijn moeder nu nog steeds afgedankte staaltjes op zolder liggen
pi_54397622
Mijn opa werkte ook in de textiel. Maar ja, wie niet in die tijd in Tilburg.

Als je begint, is een tricot doek inderdaad erg handig, dat heb ik ook gemerkt. Nu vind ik juist de Ulli fijner en de tricot alleen voor korte stukjes. Maar ik merk dat ik nu ook meer over de mei tai begin te lezen, nu ze steeds zwaarder wordt. We wisselen gewoon steeds af.
*OUD heilige*
pi_54400092
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 08:13 schreef YPPY het volgende:
Mijn opa werkte ook in de textiel. Maar ja, wie niet in die tijd in Tilburg.

Als je begint, is een tricot doek inderdaad erg handig, dat heb ik ook gemerkt. Nu vind ik juist de Ulli fijner en de tricot alleen voor korte stukjes. Maar ik merk dat ik nu ook meer over de mei tai begin te lezen, nu ze steeds zwaarder wordt. We wisselen gewoon steeds af.
Ik gok dat Tilburg misschien wel net zo erg was als Twente
pi_54401725
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 10:59 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ik gok dat Tilburg misschien wel net zo erg was als Twente
Hier werkte vroeger iedereen bij Ten Cate
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_54401989
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:07 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Hier werkte vroeger iedereen bij Ten Cate
Ik woonde in Hengelo op de plek waar vroeger het kantoorpand stond van een textielfabriek waar mijn oma typiste was ofzo Ook erg bijzonder.
pi_54404513
Macka66 bedankt Er is er eentje morgen redelijk in de buurt Maar ik houd het in de gaten en denk dat ik er zeer zeker eentje ga bezoeken als ik bevallen ben, dan past het allemaal wat beter
pi_54413545
quote:
Op zondag 4 november 2007 11:39 schreef LadyS het volgende:
Kan je voor een sling ook stof van Ikea gebruiken? Ik heb mijn oog laten vallen op de berit-stof of op de elisabeth-stof (al staat daar wel bij krimpen 4%)...
  dinsdag 6 november 2007 @ 21:00:57 #69
3011 E.T.
pi_54414084
Ikea-stoffen zijn over het algemeen wel redelijk stug (weet niet hoe ze zich houden na een paar keer wassen, of ze dan soepeler worden bedoel ik).
Maar als je ze van te voren wast, ben je iig de krimp voor
pi_54457654
Hoi

Ik ben nieuw hier en kwam hier doordat ik zocht op ervaringen met draagdoeken. Zelf had ik een lodger shelter en een minimonkey. Beiden heb ik inmiddels verkocht omdat ik mijn dochter niet goed kan dragen over 1 schouder. Ik ben op zoek gegaan naar een doek die je over beide schouders draagt. Mijn dochter is nu 2 maand en graag wil ik haar echt een poos kunnen dragen.

Ik heb alle voorgaande topics even doorgespit en zie nu door de bomen echt het bos niet meer.

Welke mij wat lijken: die van draagdoek.nl, de storchenwiege en de amazonas. In elk geval een knoopdoek dus.

Welke zijn goed en goed hanteerbaar na natuurlijk ermee geoefend te hebben?
pi_54457914
Ook iets moois: nieuwe Hoppedizzen kun je voor 53 euro aanschaffen. Op ebay worden ze tweedehands verkocht voor 45 tot 50 euro

Dan koop ik net zo goed een nieuwe
pi_54466200
Tweedehands storchs en aanverwanten zijn vaak zelfs nog een heel stuk duurder dan de nieuwprijs omdat een goed gedragen doek veel soepeler is dan een nieuwe en dat merk je toch wel in het dragen.

Saartje, welkom! Ik kan me goed voorstellen dat je die doeken hebt verkocht, wat mij betreft mogen ze niet eens de naam draagdoek dragen, zo ongemakkelijk zijn ze (voor moeder én kind )
Ik denk dat je voor jezelf als eerste de keuze moet maken of je een rekkende doek wil of niet. Rekkend zit vaak heel comfortabel en is makkelijk om te doen omdat je de baby er later in kan zetten maar rugdragen gaat weer lastig en ik vind het ook minder prettig worden bij een dreumes, dan rekt de doek te veel om echt comfy te zijn.

Een niet rekkende doek is vaak wat zwaarder en het knopen kan lastiger zijn omdat je om je kind moet knopen. Maar het is wel een doek die jaren mee gaat en waar je met net zo veel gemak een peuter mee draagt als een klein babietje.

Amazonas heb je volgens mij in twee soorten: een die op een aparte manier geweven is waardoor hij wat makkelijker knoopt en waarschijnlijk ook wel wat langer mee gaat en een die op de gewone huis-tuin-en-keuken-katoen-manier geweven is. Dat kan net even minder makkelijk knopen maar het is wel weer goedkoper. Wat je ook kiest, ik zou bij het verkooppunt, of dat nou winkel of partikulier is, wel duidelijk vragen om wat voor amazonas het gaat!

Als je dochter nu twee maanden oud is en dus al best wel snel rechtop gedragen kan worden én je bent van plan om je dochter lang te dragen dan zou ik zelf voor een niet rekkende doek gaan.
Een storchenwiege of een amazonas dus.
Als je in regio gouda woont mag je het altijd een keer komen uitproberen, ik heb een storch en een draagdoek.nl tricot doek.
pi_54467165
Kijk hier heb ik wel wat aan Dankjewel Owlet.

Het is idd zo dat ze voor moeder maar ook vooral voor kind onhandig zijn, mijn dochter lag er zo raar in!

Tot welke leeftijd draagt een rekkende doek wel fijn? Een rekkende doek is dus lichter in het dragen, maar op een gegeven moment, als je langer wil dragen, zal je dan moeten overstappen op een niet rekkende doek. Of gelijk een niet rekkende aanschaffen.
Ow en kijk dat is betere informatie over de amazonas. En wat maat betreft kloppen die tabellen aardig of heb je altijd wel een een heel stuk over, of knoop je dat weer weg?

Ik woon in de omgeving Zwolle dus dan is Gouda net iets te ver weg. Zijn er winkels waar je de doeken kan passen?

Weer veel vragen maar alvast bedankt
pi_54467512
Saartje, (ik woon in Zwolle) ik zag toevallig laatst dat ze hier in de 'borstvoedingswinkel' (ken je zwolle een beetje, zit op de assendorperstraat) een aantal verschillende draagdoeken verkopen, en die kan je daar uitproberen!
linkje
pi_54475797
Welkom Saartje. Anna is bijna 15 maanden en voor korte stukjes zit zij nog in de rekkende doek. Ze is echter wel heel licht (7,5 kg) Tot een kilo of 6 vond ik de rekkende doek (tricot slen en draagdoek.nl) wel fijn. Nu is het dus handig voor in de tas voor als we op de fiets weg gaan.
Het ligt er aan hoe je knoopt. Bij verschillende knopen heb ik stof over, maar dan doe ik gewoon een extra rondje om mijn middel, dan is dat weg. Ik zou in jouw situatie ook voor een niet rekkende doek gaan. Die kan langer mee en ze kan nu al bijna goed zitten. P_iglet draag Pepijn overigens al van baby af aan in een niet rekkende doek.
*OUD heilige*
  † In Memoriam † vrijdag 9 november 2007 @ 12:20:01 #76
141844 Macka66
pi_54478736
Saartje, uitproberen (op afspraak) kan bij een van de verkooppunten van Beginnings, of bij Voedingskleding.nl in Dinxperlo.
pi_54479328
Dankjewel Deliedje, ik weet idd waar de winkel zit. Ze hebben echter geen niet- rekkende knoopdoeken en juist daar ben ik benieuwd naar.

Yppy; mm mijn dochter is al 5 kilo en aangezien ik wel goed stevig moet kunnen dragen is dan inderdaad een niet rekkende knoopdoek handiger. Klopt het dat ik las dat jij een storchenwiege Ulli hebt?? Die is mooi

Macka; Dankjewel, ik heb inmiddels een meeltje verstuurd

Ik weet nu wel zeker dat het niet rekkende doek wordt. Iemand ook ervaring met een Ellaroo doek?? Hihi die kwam ik ook nog tegen.
pi_54479577
Saartje, zoals Yppy al zegt. Pepijn gaat al vanaf zijn geboorte in een niet rekkende doek.
Ivm het erg zweten van mijn vriend (en nu blijkt ook van Pepijn) hebben wij gekozen voor een ella roo doek. Die rekt niet. Maar Pepijn hangt ook al sinds hij een week of 4 is rechtop. Hij is net boven gemiddeld formaat, en ik en vooral mijn vriend hebben een smal bovenlijf. In wiege houding vond hij dus helemaal niets.

Wij zijn nu steeds meer aan het knopen rondom pepijn heen ipv eerst doek omknopen dan Pepijn erin. Even wennen met knopen maar draagt een stuk prettiger.
Wat had ik vandaag spijt dat ik met de kinderwagen naar de opvang was (er moest nogal veel mee). Draagdoek is in de tram enzo toch een stuk handiger.

Hoe doen anderen dat als je behalve je kind ook nog meer spullen mee wilt nemen?
Zoals vandaag had ik mijn eigen kolfrugzak, Pepijn zijn koeltasje met melk en een pak luiers mee.
pi_54480489

pi_54480810
Dat klopt Saartje, ik heb een Ulli.

Anna voorop en een rugtas op mijn rug. Met het boodschappen doen heb ik dan nog twee tassen op mijn schouders. Bepakt en bezakt.
*OUD heilige*
pi_54524109
Pas nu ik de post van p_iglet goed lees snap ik die van owlet. Ik dacht even dat er aangeraden werd om je kind in z'n karretje te vervoeren
pi_54524207
pepijn gaat altijd mee in zo'n karretje of in de rugzak, wist je dat nog niet dan
pi_54524248
quote:
Op zondag 11 november 2007 13:23 schreef p_iglet het volgende:
pepijn gaat altijd mee in zo'n karretje of in de rugzak, wist je dat nog niet dan
Nou, het zou wel verklaren waarom hij al zo snel rechtop zat Zo'n karretje is ook niet zo breed
pi_54528170
Dus een storchenwiege is een stuk warmer dan de ellaroo als ik het goed begrijp? Qua stevigheid maakt het verder weinig uit?

hehe leuk karretje
  † In Memoriam † zondag 11 november 2007 @ 16:34:36 #85
141844 Macka66
pi_54529152
Ik heb twee Storchenwieges (4m10 en 5m30) en een EllaRoo (5m). De EllaRoo draagt inderdaad koeler. Wel is 'ie dunner, en daardoor moet je een stuk zorgvuldiger zijn met knopen (anders krijg je drukplekken). Qua stevigheid maakt het niet zoveel uit, (Ik zou met geen van tweeėn extreem gaan sporten )
  zondag 11 november 2007 @ 19:13:15 #86
108648 cattie
lieve moeder
pi_54532972
quote:
Op zondag 11 november 2007 16:34 schreef Macka66 het volgende:
Ik heb twee Storchenwieges (4m10 en 5m30) en een EllaRoo (5m). De EllaRoo draagt inderdaad koeler. Wel is 'ie dunner, en daardoor moet je een stuk zorgvuldiger zijn met knopen (anders krijg je drukplekken). Qua stevigheid maakt het niet zoveel uit, (Ik zou met geen van tweeėn extreem gaan sporten )
Wat bedoel je daarmee?

Wij hebben ondertussen de sling van LadyS!
Helaas heb ik nog niet kunnen oefenen met Ive, maar morgen hoop ik dat hij in een goede bui is om te oefenen.
  zondag 11 november 2007 @ 19:58:26 #87
94046 PM-girl
pi_54534060
Drukplekken, volgens mij bedoelt Macka dat op die plaatsen het gewicht heel erg geconcentreerd is en dus ongemak of pijn kan geven.
Met de Storch heb ik daar nooit last van inderdaad, ik wijt dat ook aan de brede banden? Met de (zelfgemaakte) Mei Tai heb ik er wel vlug last van, ik gebruik hem dus helaas niet zo veel. Misschien had ik de banden breden moeten maken.
*
  † In Memoriam † zondag 11 november 2007 @ 20:20:10 #88
141844 Macka66
pi_54534631
quote:
Op zondag 11 november 2007 19:58 schreef PM-girl het volgende:
Drukplekken, volgens mij bedoelt Macka dat op die plaatsen het gewicht heel erg geconcentreerd is en dus ongemak of pijn kan geven.
  zondag 11 november 2007 @ 20:21:34 #89
108648 cattie
lieve moeder
pi_54534666
Aha, weer wat geleerd!
pi_54557755
Dat is wel jammer PM. Kun je de banden niet breder maken, of zit het daarvoor te ingewikkeld in elkaar?
*OUD heilige*
pi_54557949
Ik heb idd als ik slordig geknoopt heb met de ellaroo doek wel dat de doek ophoopt in mijn schouderholtes en dan dus niet lekker zit.
Wil dat nog wel vergelijken een keertje met een storch ofzo...
Macka????
mag ik 9 december jou doekenvoorraad nog een keer uitproberen zonder buik met kind??
  maandag 12 november 2007 @ 21:20:14 #92
94046 PM-girl
pi_54559374
quote:
Op maandag 12 november 2007 20:25 schreef YPPY het volgende:
Dat is wel jammer PM. Kun je de banden niet breder maken, of zit het daarvoor te ingewikkeld in elkaar?
Zoals je weet ben ik geen superster met de naaimachine. Was de doek door een ander gemaakt, misschien wel. Maar een stiksel į la PM is niet los te tornen. Omdat het een draagdoek betrof, heb ik het zo'n zeshonderdduizend keer extra gestikt, 'voor de zekerheid'!
*
pi_54559581
Zou ik ook doen.
*OUD heilige*
pi_54569770
Ik heb mijn doek YPPY! Wanneer kan ik komen knopen
pi_54569845
Vrijdag? Ik wil hem zien. En testen natuurlijk. Ruilen we van doek.
*OUD heilige*
pi_54569875
Pruk welke doek heb je nu gekocht??
pi_54570022
Niets nog, het is de doek die mijn moeder nog had uit Afrika. Ik ben nog wel steeds op Ebay op zoek naar de Hoppediz, maar ik word telkens overboden. Ik gok dat ik uiteindelijk gewoon een nieuwe doek ga kopen ofzo
pi_54570119
Aha ok.
Vind een nieuwe doek toch ook wel erg fijn, helemaal van jou en je kindje

Maar ik geloof dat er met zwanger worden behalve een groter gat van onderen ook een gat in je hand onstaat
Ik zie en wil veel te veel leuke dingen voor Pepijn.
pi_54570123
Wij hebben ook een draagdoek.nl.
Afgekopen zaterdag liep ik met Devin in de doek, buik-tegen-buik, door de drukke supermarkt en dat was een belevenis voor hem! Hoofdje constant van links naar rechts, totdat hij het zat was, hoofdje voorover liet donderen en in slaap viel tegen me aan
Hier in de buurt zie ik trouwens vrijwel nooit baby's die gedragen worden, ik krijg dus veel bekijks als ik pratend en zingend over straat loop met een baby op mijn borst .
.... met gevoel voor drama....
pi_54570209
Ik weet niet waar je woont kersjes maar hier zie je ook zelden/nooit.
Laatst bij het CB voor het eerst een andere baby in een draagDOEK gezien.

Slapen in de doek daar vind Pepijn zichzelf te groot voor en zeker in de supermarkt/tram etc waar veel te veel te zien is. Hij is in de tram altijd met iedereen aan het sjansen

Voordeel van een kind in draagdoek is ook dat er altijd wel iemand voor je opstaat in de tram. Dat was toen ik hoogzwanger was wel anders.
pi_54570515
Ik heb even fotootje gemaakt van de kleuren. Te vinden hier:

http://picasaweb.google.nl/mailvoorpurk/Draagdoek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')