http://www.trouw.nl/hetni(...)lt_te_luxe_leefstijlquote:Kroonprins hekelt te luxe leefstijl
Lezersreacties op dit artikel (36) Reageer zelf
Prins Willem-Alexander zet de aanval in op de minderheid op deze aardbol met een luxe leefstijl.
Hij -zelf veel over de wereld reizend- zei in zijn lezing over watermanagement tijdens het staatsbezoek in India, dat er miljarden worden gespendeerd aan infrastructuur, zodat die groep hedonisten maar veel, vaak en ver kunnen vliegen.
De prins vroeg zich af of het 'echt te veel is gevraagd om die minderheid met een luxe leefstijl een bijdrage te laten leveren aan de toekomst van onze planeet'.
Hiermee treedt hij in de voetsporen van klimaatgoeroe Al Gore en het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC), die onlangs de Nobelprijs voor de Vrede kregen.
"Die rijke minderheid moet dit zien als een verzekeringspremie tegen een ramp die in het beste geval niet gebeurt, maar verwoestende effecten zal hebben op latere generaties, zelfs als de conservatieve voorspellingen van het IPCC uitkomen."
Lekker democratische gedachtegang heb je: als het Koningshuis zich achter de conservatieve beginselen schaart mogen ze blijven en anders niet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:21 schreef Jurgen21 het volgende:
En verdorie weer een uitspraak waar ik het niet mee eens. Als ze niet oppassen wordt ik straks republikein![]()
Omdat het koningshuis veel (ook door de Grondwet) vastgelegde macht en invloed heeft. Daarbij vind ik het zeer twijfelachtig dat het koningshuis in feite gedegradeerd wordt tot een reclamezuil van het kabinet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:32 schreef Mutant01 het volgende:
Ik zie niet in waarom het Koningshuis geen politieke uitspraken zou mogen doen. (Afgezien van de lompe wetgeving die we daaromtrent in Nederland hebben)
Ik mag hopen dat je het hier over een representatieve functie hebt?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
Maar het belangrijkste punt vind ik dat je er 100% zeker van moet zijn dat het staatshoofd door de meerderheid gesteund wordt. Verkiezingen tussen staatshoofden (iit een premierverkiezing) zie ik daarom wel zitten omdat een dergelijk systeem (dat een kandidaat 50% van de stemmen moet halen) ervoor zorgt dat het staatshoofd een relatief gematigde persoonlijkheid zal zijn die het midden en de gemene deler van alle Nederlanders zal op zoeken.
Nou, een enorme macht en invloed heeft het koningshuis..... NOT. De functie van het koningshuis is puur ceremonieel. Bovendien vraag ik me af hoe je erbij komt dat deze uitspraak gedaan zou zijn in opdracht van het kabinet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat het koningshuis veel (ook door de Grondwet) vastgelegde macht en invloed heeft. Daarbij vind ik het zeer twijfelachtig dat het koningshuis in feite gedegradeerd wordt tot een reclamezuil van het kabinet.
Overigens zijn er bij de zuiderburen precedenten voorhanden, daar kent men immers geen ministerieele verantwoordelijkheid.
Het is gezegd tijdens een staatsbezoek. En bij staatsbezoeken (waar het koningshuis bij betrokken is) is altijd een handtekening nodig van het Kabinet der Koningin en het Kabinet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:38 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je het hier over een representatieve functie hebt?
En voor TS: wat heeft ons kabinet hier mee te maken?
Dat ook, maar daar afficheert dit kabinet zich toch mee?quote:Dit is eerder een reclamezuil-actie voor de internationale klimaatlobby
Blijkbaar niet....dit is geen ceremonie, dit is politiek. Als je vindt dat het koningshuis ceremonieel is moet je niet willen dat ze zich met inhoudelijke politiek bemoeien, want dan zijn ze niet puur ceremonieel meer.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, een enorme macht en invloed heeft het koningshuis..... NOT. De functie van het koningshuis is puur ceremonieel.
Je weet dat dit niet waar is, check de grondwet bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou, een enorme macht en invloed heeft het koningshuis..... NOT. De functie van het koningshuis is puur ceremonieel. Bovendien vraag ik me af hoe je erbij komt dat deze uitspraak gedaan zou zijn in opdracht van het kabinet.
Dit valt buiten hun functie, je weet dus niet op welke titel dit gezegd is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:47 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Blijkbaar niet....dit is geen ceremonie, dit is politiek. Als je vindt dat het koningshuis ceremonieel is moet je niet willen dat ze zich met inhoudelijke politiek bemoeien, want dan zijn ze niet puur ceremonieel meer.
Lees jij de Grondwet anders eens, ik lees hem wekelijks.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je weet dat dit niet waar is, check de grondwet bijvoorbeeld.
Ja, da's een leuke. "Ik zei dit als mens, niet als prins!". Zo ken ik er nog tien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit valt buiten hun functie, je weet dus niet op welke titel dit gezegd is.
Het is een leuke, maar het is wedegelijk een verschil. Je moet eenmaal accepteren dat de prins ook een mens is en dat hij tevens een mening heeft over bepaalde zaken. Neutraliteit in deze bestaat niet. Of je moet overal je mond over houden en alleen praten over hoe lief je kinderen wel niet zijn. Ik juig dit soort uitspraken toe, van mij mag hij dat wel vaker doen, dan zien we de prins niet slechts als een plastic figuur.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:55 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, da's een leuke. "Ik zei dit als mens, niet als prins!". Zo ken ik er nog tien.
Volgens mij zei hij dit in India tijdens een staatsbezoek...dat zegt wel iets.
Dat sluit dan mooi aan bij het feit dat een koningshuis een niet-democratisch instituut is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lekker democratische gedachtegang heb je: als het Koningshuis zich achter de conservatieve beginselen schaart mogen ze blijven en anders niet.
Dat was inderdaad de achterlijke regeling waar ik eerder op doeldequote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:58 schreef damian5700 het volgende:
Voordat we hier een discussie krijgen wat er zoal in de Grondwet staat moeten we niet aan het feit voorbij gaan, dat het koningshuis geen verantwoording voor uitspraken hoeft af te leggen. De minister(-president) is verantwoordelijk.
Het staat buiten kijf, dat gegeven die omstandigheid het koningshuis uiterst terughoudend moet zijn wat betreft politieke uitspraken (, zoals dat immer het geval is geweest).
Dat verhinderd evenwel niet dat men het koningshuis kam transformeren tot een 120 miljoen euro kostende reclamecampagne: de premier zal de prins immers blijven dekken en de Kamer dekt weer de premier zodat men vrolijk verder kan gaan met de waardigheid van het koningshuis bij het grofvuil zetten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:58 schreef damian5700 het volgende:
Voordat we hier een discussie krijgen wat er zoal in de Grondwet staat moeten we niet aan het feit voorbij gaan, dat het koningshuis geen verantwoording voor uitspraken hoeft af te leggen. De minister(-president) is verantwoordelijk.
Het staat buiten kijf, dat gegeven die omstandigheid het koningshuis uiterst terughoudend moet zijn wat betreft politieke uitspraken (, zoals dat immer het geval is geweest).
Geef Thorbecke daarvan maar de schuld.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat was inderdaad de achterlijke regeling waar ik eerder op doeldeJuist die regeling zorgt er namelijk voor dat elke uitspraak van de prins of van het koningshuis een politieke uitspraak is.
Sorry, maar wat jij en Jurgen voor ogen hebben slaat natuurlijk ook nergens op. 120 miljoen door de plee spoelen alleen maar om de conservatieve minderheid een strakke plasser te laten krijgen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:59 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat sluit dan mooi aan bij het feit dat een koningshuis een niet-democratisch instituut is.
Gewoon, dat gehuil over de minderheid die meerderheid van de aarde gebruikt is standaard links geblaat.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:03 schreef Mutant01 het volgende:
Nogmaals, waaruit blijkt dat dit een verlengde is van een reclamecampagne van het kabinet?
In theorie zou het kunnen, maar ik acht dit niet geloofwaardig.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat verhinderd evenwel niet dat men het koningshuis kam transformeren tot een 120 miljoen euro kostende reclamecampagne: de premier zal de prins immers blijven dekken en de Kamer dekt weer de premier zodat men vrolijk verder kan gaan met de waardigheid van het koningshuis bij het grofvuil zetten.
Optelsom van dingen (zie het eerder Maxima-akkefietje enz.). De Kroonprins houdt zich al tien jaar bezig met watermanagement en uitgerekend nu doet hij dit soort krasse uitspraken.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:03 schreef Mutant01 het volgende:
Nogmaals, waaruit blijkt dat dit een verlengde is van een reclamecampagne van het kabinet?
Het is méér dan een theorietje. Het koningshuis is razend populair en daarom de 120 miljoen dubbel en dwars waard. 30 seconden gepraat van Willem Alexander op TV is tien maal effectiever dan 30 seconden een pratend gereformeerd hoofd zien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:07 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In theorie zou het kunnen, maar ik acht dit niet geloofwaardig.
Zou het niet gewoon kunnen dat het Koningshuis links georienteerd is?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:06 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Gewoon, dat gehuil over de minderheid die meerderheid van de aarde gebruikt is standaard links geblaat.
Nergens zeg ik dat de prins geen mens is en nergens zeg ik dat hij geen mening heeft. Ga geen argumenten verzinnen om ze vervolgens te verwerpen. Dat vertroebelt de discussie.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een leuke, maar het is wedegelijk een verschil. Je moet eenmaal accepteren dat de prins ook een mens is en dat hij tevens een mening heeft over bepaalde zaken.
Je zegt zelf dat hij slechts een ceremoniële taak heeft. Als hij slechts een ceremoniële taak heeft, en geen polititieke, zal hij zich zeker in zijn rol als prins op een staatsbezoek niet met de politiek moeten bemoeien. Je spreekt jezelf nogal tegen....quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
Neutraliteit in deze bestaat niet. Of je moet overal je mond over houden en alleen praten over hoe lief je kinderen wel niet zijn.
Jij ziet de prins slechts in zijn ceremoniële functie...hoe plastic wil je het hebben....Juich je het ook toe als de prins een mening uit die toevallig niet de jouwe is? Wat als WimLex plots Wilders' politiek begint aan te moedigen? Dan juich jij dat toe?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:59 schreef Mutant01 het volgende:
Ik juig dit soort uitspraken toe, van mij mag hij dat wel vaker doen, dan zien we de prins niet slechts als een plastic figuur.
Misschien, en in dat geval mogen ze opknarren.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zou het niet gewoon kunnen dat het Koningshuis links georienteerd is?
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:24 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Misschien, en in dat geval mogen ze opknarren.
Als jij de legitimiteit van het Koningshuis afhankelijk wil maken van hun roodheid dan is dat jouw keuze maar ik ga daar niet in mee.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:44 schreef DrWolffenstein het volgende:
Maar goed, ik denk niet dat zo oprecht "links" zijn. Wat eerder het geval is, is dat ze 1) zo in een gouden kooi leven dat ze geen binding hebben met de maatschappij en dat dus 2) ze volledig afhankelijk zijn van hun politiek gekleurde adviseurs. Dat leid dus onvermijdelijk tot de conclusie dat ze op basis van hun gekleurde adviezen daadwerkelijk menen verstandige dingen te zeggen.
Het was geen argument, het was een statement. Of ben je weer van plan de argumenten zelf te gaan benoemen ipv inhoudelijk te reageren?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:40 schreef Autodidact het volgende:
Nergens zeg ik dat de prins geen mens is en nergens zeg ik dat hij geen mening heeft. Ga geen argumenten verzinnen om ze vervolgens te verwerpen. Dat vertroebelt de discussie.
Nee ik spreek mezelf niet nogal tegen. De prins heeft in zijn hoedanigheid als prins een ceremoniele taak, maar hij is naast prins ook een mens. Vandaar ook mijn opmerking in WELKE HOEDANIGHEID hij deze uitspraak heeft gedaan. Nogal vreemd dat je dat nu overziet, terwijl je er daarnet nog op reageerde.quote:Je zegt zelf dat hij slechts een ceremoniële taak heeft. Als hij slechts een ceremoniële taak heeft, en geen polititieke, zal hij zich zeker in zijn rol als prins op een staatsbezoek niet met de politiek moeten bemoeien. Je spreekt jezelf nogal tegen....
Ik zie de prins inderdaad als prins slechts een ceremoniele functie hebben. En ik juich inderdaad openheid toe, dat betekend dat ik graag zie wat voor vlees we in de kuip hebben en dus wat voor SOORT MENS de prins is. JUIST als blijkt dat WimLeX Wilders politiek begint aan te moedigen zie je wat voor soort persoon het is. Dat is zeer belangrijk. Liever dat dan een prins die als persoon achter de schermen allerlei dingen uitvreet, terwijl dat voor de schermen niet bekend is. De enige die op dit moment politiek en koningshuis een geheel maken, zijn de mensen die zeggen dat het koningshuis geen politiek statement mag maken.quote:Jij ziet de prins slechts in zijn ceremoniële functie...hoe plastic wil je het hebben....Juich je het ook toe als de prins een mening uit die toevallig niet de jouwe is? Wat als WimLex plots Wilders' politiek begint aan te moedigen? Dan juich jij dat toe?
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het was geen argument, het was een statement. Of ben je weer van plan de argumenten zelf te gaan benoemen ipv inhoudelijk te reageren?
In welke hoedanigheid? In die van prins op staatsbezoek. Niet als vakantieganger, niet als stemmer, niet als vader en niet als zoon. Publiekelijk is hij slechts prins en op staatsbezoek vertegenwoordigt hij zelfs een land. Niet alleen zichzelf. Als prins kun je bepaalde dingen nou eenmaal niet doen, ook al zou je dat willen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:00 schreef Mutant01 het volgende:
Nee ik spreek mezelf niet nogal tegen. De prins heeft in zijn hoedanigheid als prins een ceremoniele taak, maar hij is naast prins ook een mens. Vandaar ook mijn opmerking in WELKE HOEDANIGHEID hij deze uitspraak heeft gedaan. Nogal vreemd dat je dat nu overziet, terwijl je er daarnet nog op reageerde.
Liever een prins die achter de schermen niks uitvreet (en daar de macht niet toe heeft) en ook voor de schermen zich bij zijn leest houdt - zoals jij zegt: ceremonieel. Als WimLex achter de schermen niks kan uitvreten zal het me worst wezen hoe hij over politiek denkt. Ik wil niet dat het een ongekozen politicus wordt....en die kans loop je als hij zich inhoudelijk met politiek kan bemoeien.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:00 schreef Mutant01 het volgende:
Ik zie de prins inderdaad als prins slechts een ceremoniele functie hebben. En ik juich inderdaad openheid toe, dat betekend dat ik graag zie wat voor vlees we in de kuip hebben en dus wat voor SOORT MENS de prins is. JUIST als blijkt dat WimLeX Wilders politiek begint aan te moedigen zie je wat voor soort persoon het is. Dat is zeer belangrijk. Liever dat dan een prins die als persoon achter de schermen allerlei dingen uitvreet, terwijl dat voor de schermen niet bekend is.
Kroonprins is geen negen-tot-vijf baan; net zoals bij ministers ben je vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week kroonprins en daarbij hoort ook dat je geen openlijke politieke uitspraken doet.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 12:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dit valt buiten hun functie, je weet dus niet op welke titel dit gezegd is.
Nergens uit. Die uitspraak ligt in het verlengde van het onderwerp waar Willem-Alexander zich al lang mee bezig houdt, dus dat zou niemand moeten verbazen. Af en toe is hij een beetje dom, maar niet dit keerquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:03 schreef Mutant01 het volgende:Nogmaals, waaruit blijkt dat dit een verlengde is van een reclamecampagne van het kabinet?
Heb je daar een bron voor? Volgens mij zag Beatrix Brinkman gewoon niet zo zitten als premier.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 18:22 schreef Perico het volgende:
Lees het geposte krantenartikel maar, dat ik volledig onderschrijf.
De Koningin is allesbehalve ceremonieel, het is een ijskoude tante die iedere minister graag een kant op wil sturen. Ze praat iedere week met de MP, dus ze heeft heel erg veel invloed. Want 3/4 van de heren is niet opgewassen tegen het verbale vuur van Trix.
Dus laten ze veel dingen zo als het anders betekent dat Trix ontzettend zuur wordt en je tegen gaat werken. Ze heeft er ook persoonlijk voor gezorgd dat Elco Brinkman is afgeserveerd omdat zijn vrouw artistieker was dan Trix en ze haar haatte als toekomstige premiersvrouw.
Ik hoop dat WimLex pas echt ceremonieel wordt dan, ik kan me niet voorstellen dat hij ministers doet sidderen zoals zijn moeder. Dan wordt hij de laatste koning, voor het uitroepen van de Republiek!
Hoe je het wendt of keert en hoe zeer jij vindt hij gelijk heeft, dit is een politieke uitspraak:quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:46 schreef gelly het volgende:
De man heeft toch ook gewoon gelijk ? Er is ook weinig politiek aan z'n uitspraken.
Het gaat hier om conceptmaatregelen.quote:De prins vroeg zich af of het 'echt te veel is gevraagd om die minderheid met een luxe leefstijl een bijdrage te laten leveren aan de toekomst van onze planeet'
Of hij gelijk heeft of niet is irrelevant bij de vraag of een politieke uitspraak van de kroonprins gewenst is. En wie weet heeft WimLex over een week een idee waar gelly het niet zo mee eens is en over tien jaar moet deze ongekozen machthebber elke wet ondertekenen wil het geldig zijn.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:46 schreef gelly het volgende:
Het is pas zwakzinnig als je gaat ontkennen dat een fractie van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor alle ellende op deze aardkloot.
Tuurlijk joh...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 19:46 schreef gelly het volgende:
Het is pas zwakzinnig als je gaat ontkennen dat een fractie van de wereldbevolking verantwoordelijk is voor alle ellende op deze aardkloot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |