Idd, dynamo aan knopen!quote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:17 schreef Vampier het volgende:
pepertum motion... en ze noemen het een spook [afbeelding]
pffja, denk t ook, zo in het open veld en met de zelfde orientatie als de andere twee schommels en met een kind ernaast schommelend die de invloed van wind zodanig zou veranderen dat de schommel niet meer vanzelf schommeltquote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:27 schreef Zon het volgende:
Het waait daar als een gek! Denk dat die schommel net wat beter de wind vangt als die anderen.
Idd, het zou een poging waard zijn om 1 van de buitenste schommels te verwijderen, danwel omhoog te hangen en te kijken of het dan nog steeds gebeurd, ik gok van nietquote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:41 schreef Prst_ het volgende:
Die andere twee schommels zie je ook bewegen in de wind, alleen niet zo heftig. Op de een of andere manier krijgt de wind anders vat op de middelste. Een groot verschil met de andere twee is dat de middelste schommel twee obstakels aan weerszijden heeft en de buitenste twee niet.
Ik denk dat een beetje aerodynamicus wel raad weet met dit vraagstuk.
schommelt er op een moment niet ook een kind naast?, op dat moment is die schommel nog steeds bezig.., dus gaat je theorie niet op..quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 04:26 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Idd, het zou een poging waard zijn om 1 van de buitenste schommels te verwijderen, danwel omhoog te hangen en te kijken of het dan nog steeds gebeurd, ik gok van nietDe lucht krijgt door de schommels aan de beide zijkanten gewoon een bepaalde twist waardoor hij gaat schommelen, gok ik
Dat zal ik dan wel gemist hebben in het filmpjequote:Op vrijdag 26 oktober 2007 08:10 schreef baNEEL het volgende:
[..]
schommelt er op een moment niet ook een kind naast?, op dat moment is die schommel nog steeds bezig.., dus gaat je theorie niet op..
iemand die kennelijk bij voorbaat iets gelooft 'omdat het in het NOS journaal was' en ook nog eens denkt dat die zo enorm goed controleren, zou ik niet 'sceptisch' noemen, eerder 'goedgelovig'quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:57 schreef lunko1979 het volgende:
Normaal gesproken ben ik best sceptisch over dit soort dingen, maar dit was een onderwerp in het NOS-journaal en derhalve lijkt het me dat dit wel degelijk gecheckt is.
Dat zal er eerder aan liggen dat je bij windkracht 11 geen schommel bekeken hebt, of die mogelijk uit de wind zal hebben gestaan.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:03 schreef EggsTC het volgende:
Moeilijk verhaal. Ik heb nog nooit hier een schommel zo zien gaan door de wind, ook niet met die windkracht 11 die we vorig jaar hier hadden.
Ik doelde voornamelijk op filmpjes op internet die in mijn ogen "vaak zoniet altijd" op een of andere manier gemanipuleerd zijn, het NOS-journaal maakt lijkt mij geen gebruik van filmpjes die niet in de haak zouden zijn, een natuurlijke en rationele verklaring is er niet. Geen enkel bewijs idd voor spoken, daarnaast is er imo geen rationele verklaring voor, getuige ook de experts die geen idee hebben hoe dit zich voor kan doen. Maar ik hou dit topic in de gaten, ergens heeft het mijn interesse weten te wekken en wellicht dat er nog een keer een verklaring voor komt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
iemand die kennelijk bij voorbaat iets gelooft 'omdat het in het NOS journaal was' en ook nog eens denkt dat die zo enorm goed controleren, zou ik niet 'sceptisch' noemen, eerder 'goedgelovig'
het NOS journaal neemt ook maar gewoon berichten over van internationale persbureau's zonder verder veel eigen inbreng en het zou eerder de vraag zijn of ze bij die persbureau zitten op te letten, Het is al meermaals voorgenkomen dat dat niet zo is en ook in het NOS journaal komen veelvuldig onwaarheden of ronduit hoaxes voor.
In dit geval maakt het echter niks uit, de schommel zal zeker idd zo bewegen en ik zie een reden om daadwerkelijk een vorm van 'sompele oplichterij' te vermoeden, dat die beelden in scene gezet zijn...
waarschijnlijk betreft het natuurlijk en vreemd fenomeen van die ene bewegende schommel en de andere twee die stil blijven hangen.
Maar de kans is imho groter dat er een natuurlijke en rationele verklaring voor is, groter dan de imho veel vremdere verklaringen over 'spoken' .. voor 'spoken' zie ik geen enkel bewijs.
Dat weet je niet...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:22 schreef lunko1979 het volgende:
[..]
Ik doelde voornamelijk op filmpjes op internet die in mijn ogen "vaak zoniet altijd" op een of andere manier gemanipuleerd zijn, het NOS-journaal maakt lijkt mij geen gebruik van filmpjes die niet in de haak zouden zijn
Ok, laten we dan maar voor het gemak aannemen dat het iets paranormaals is. Dat is logischer.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:35 schreef baNEEL het volgende:
[..]
pffja, denk t ook, zo in het open veld en met de zelfde orientatie als de andere twee schommels en met een kind ernaast schommelend die de invloed van wind zodanig zou veranderen dat de schommel niet meer vanzelf schommelt
als je nou had gezegd dat het een videotruuk was had ik je geloofd :p
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:29 schreef Zon het volgende:
[..]
Ok, laten we dan maar voor het gemak aannemen dat het iets paranormaals is. Dat is logischer.
Eeeeeh, het was sarcastisch bedoelt.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]leg uit?
wat is er 'logisch' aan het bij voorbaat stellen dat iets 'paranormaals' moet zijn en een logische verklaring niet zou voldoen?
het lijkt me juist in tegendeel uiterst onjuist om bij voorbaat bepaalde mogelijkheden uit te sluiten en gewoon te inventariseren voor welke verklaring er bewijzen te vinden zijn....?
ik ben erg benieuwd welke bewijzen of argumenten er bv zijn voor de these dat het 'spoken' zouden zijn?
Gebeurt wel vaker als een kind op een schommel gaat zitten.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:31 schreef zhe-devilll het volgende:
de derde schommel beweegt als er een kind opzit!!!!!!
nog een keer dan!
zou kunnen. ware het niet dat de eerste schommel ook heen en weer gaat en op een moment wordt gestopt door iemand. dus de snoeren etc lijken dan gelijk aan elkaarquote:Op vrijdag 26 oktober 2007 13:36 schreef RM-rf het volgende:
imho zou de oplossing liggen in een verschillende zwaarte van de schommels en mogelijk de snoeren waaraan deze hangen....
ik vermoed dat de buitenste schommels of de snoeren zwaarder zijn en daardoor meer weerstand aan de wind bieden en daarom niet meeschommelen ...
Tuurlijk bewegen die schommels door de wind, maar niet zo erg als die schommel op dat filmpje. Er staan ook gewoon mensen bij te kijken. Die zouden er dan allemaal bij horen als dit in scene gezet is? Zou kunnen, maar als ik iets uit mocht kiezen om te gaan "faken" had ik wel wat anders gepakt dan een schommel.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:11 schreef RM-rf het volgende:
Dat zal er eerder aan liggen dat je bij windkracht 11 geen schommel bekeken hebt, of die mogelijk uit de wind zal hebben gestaan.
Een brug vangt dan ook VEEL meer wind dan een schommel. Mede omdat dit op een open vlakte is (water) en een brug een veel groter oppervlak heeft dan een schommel. Je ziet ook duidelijk die andere 2 schommels bewegen door de wind, maar zo erg als die middelste, dat noem ik geen wind meer. Dat zou een zeer plaatselijke orkaan moeten zijn (precies tussen die 2 schommels inquote:met windkracht 11 beweegt natuurlijk een schommel die in de wind staat stevig mee, daar is geen enkele twijfel over mogelijk, het zal zeker afhankelijk zijn van de zwaarte van de schommel en hoeveel wind die pakt, maar meebewegen zal zeker mogelijk zijn....
overigens lijkt er hier een duidelijk interferentie/resonantie effect te zijn, een versterking van de schommelbeweging
die misschien vergelijkbaar is met een amerikaanse brug die dat effect ooit kende, die ook bij een lichte wind enorm begon mee te deinen, net zo lang totdat de brug brak..
hiervan is een beroemd filmpje bekend. http://www.youtube.com/watch?v=P0Fi1VcbpAI
De Erasmusbrug in Rotterdam had eenzelfde probleem, welke opgelost moest worden door extra dempers.
ik wou net zeggen, de wind raast door de microfoon vd "tv-ploeg" heenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:27 schreef Zon het volgende:
Het waait daar als een gek! Denk dat die schommel net wat beter de wind vangt als die anderen.
Een brug is dan ook veeeeeeeeel zwaarder dan een schommel.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:07 schreef EggsTC het volgende:
Een brug vangt dan ook VEEL meer wind dan een schommel. Mede omdat dit op een open vlakte is (water) en een brug een veel groter oppervlak heeft dan een schommel. Je ziet ook duidelijk die andere 2 schommels bewegen door de wind, maar zo erg als die middelste, dat noem ik geen wind meer. Dat zou een zeer plaatselijke orkaan moeten zijn (precies tussen die 2 schommels in)
De kracht van de wind ver[insert-hoog-getal]voudigd dan ook op een groot oppervlak, gewicht maakt helemaal niets uit hier. Bovendien heeft ook nog niemand een aannemelijke verklaring gegeven waarom die andere 2 schommels veel minder hard heen en weer gaan (deze gaan heen en weer zoals dat normaal gesproken gaat bij wind).quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:26 schreef The_End het volgende:
[..]
Een brug is dan ook veeeeeeeeel zwaarder dan een schommel.
Nee, gewicht maakt niks uit. Daarom zie je ook heel vaak betonplaten door de lucht fladderen en blijven blaadjes liggen...quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:53 schreef EggsTC het volgende:
[..]
De kracht van de wind ver[insert-hoog-getal]voudigd dan ook op een groot oppervlak, gewicht maakt helemaal niets uit hier. Bovendien heeft ook nog niemand een aannemelijke verklaring gegeven waarom die andere 2 schommels veel minder hard heen en weer gaan (deze gaan heen en weer zoals dat normaal gesproken gaat bij wind).
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:53 schreef EggsTC het volgende:
De kracht van de wind ver[insert-hoog-getal]voudigd dan ook op een groot oppervlak, gewicht maakt helemaal niets uit hier.
Staan die buitenste schommels niet in een zekere luwte van de ophanging van de schommels ? Dat de wind door het frame gaat wervelen en zo veel minder invloed heeft op de schommel dan de middelste, die in een redelijk vrij, open vlak hangt ?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 15:53 schreef EggsTC het volgende:
[..]
De kracht van de wind ver[insert-hoog-getal]voudigd dan ook op een groot oppervlak, gewicht maakt helemaal niets uit hier. Bovendien heeft ook nog niemand een aannemelijke verklaring gegeven waarom die andere 2 schommels veel minder hard heen en weer gaan (deze gaan heen en weer zoals dat normaal gesproken gaat bij wind).
Je begrijpt me verkeerd.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dus een papieren krant wordt net zo makkelijk weggeblazen als een steen met dezelfde grootte ?
het oppervlak waarop de wind blaast definieert hoeveel kinetische kracht het object overneemt, maar om en object te bewegen ois het gewicht daarvan wél enorm belangrijk, omdat de kracht uiteindelijk groot genoeg moet zijn om een object met gewicht X te bewegen. en om een object met hoger gewicht te bewegen , is meer kinetische energie nodig.
Overigens, er bestaan veel filmpjes van het fenomeen van die schommel, heb dr ook al eentje gevonden met twe bewegende en een stilhangende schommel... m.i. hangt het deels ook samen met of dat zitvlak 'draait' in de wind...
zodra dat zitvlak namelijk licht draait vangt de schommel opeens veel meer wind (en ja, die wind is daar in alle filmpjes flink stevig en zeker genoeg om een schommel te bewegen als deze maar genoeg van die wind 'opvangt')
de kracht mag dan wel groter zijn, maar als het het gaat om de benodigde kracht om bv een object te bewegen speelt vervolgens mee dat die grotere kracht dus nodig is om een zwaarder object te bewegen.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 16:50 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd.
Als je een muur van 100KM bij 100KM neerzet, zal deze door de wind eerder omvallen dan een muur van 10M bij 10M, omdat de wind een veel groter oppervlak beslaat. De kracht op die 100KM bij 100KM muur is dan veel groter dan de kracht van de wind op de muur van 10M bij 10 M.
Tuurlijk, maar die schommel ziet er niet uit alsof die makkelijk door wind gaat bewegen, precies zoals die andere 2 schommels ernaast. Vooral omdat het dus heel sterke plaatselijke wind zou moeten zijn precies op dat stuk en met wind zou je verwachten dat hij ook (nadat hij stil gehangen wordt) ineens weer zou moeten gaan slingeren, dit gaat ook langzaam aan. Het verhaal over de magnetische velden vind ik dan ook veel aannemelijker dan de wind.quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 17:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de kracht mag dan wel groter zijn, maar als het het gaat om de benodigde kracht om bv een object te bewegen speelt vervolgens mee dat die grotere kracht dus nodig is om een zwaarder object te bewegen.
Om die grond kan een groot opervlakte blijven staan, odmat het de groter kracht kan weerstaan, terwijl een kleiner object, met minder opervlakte wel gaat bewegen in de wind, omdat door het lagere gewicht de benodigde kracht het in beweging te zetten, ook lager is...
Ik ben hier ook niet om door anderen slim gevonden te worden of om mezelf te bewijzen. Ik geef alleen aan dat ik denk dat het niet door de wind komt. (waardoor wel? geen idee, maar wind kan ik me niet voorstellen.. het ziet er niet uit alsof dit door wind gebeurt)quote:om eerlijk te zijn, je opmerkingen die je hier gedan hebt komen niet echt heel slim over, lees ze nog eens kritisch na en denk na over wat je precies bedoelt; ofwel je probeert wat anders te zeggen, ofwel je hebt erg weinig natuurkundig inzicht in krachten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |