Bronquote:Kaartje uit 'verkeerde' automaat: boete
DEVENTER - Hans Brugeman hoort er niet om te lachen, maar hij kan het niet helpen.
De bon die hij kreeg omdat hij het parkeerkaartje uit de verkeerde automaat zou hebben gehaald, vindt hij te 'lachwekkend voor woorden'.
De Nijmegenaar had in september zijn eerste werkdag aan de Beestenmarkt in Deventer. Hij parkeerde zijn auto aan de Hoge Rij, haalde een kaartje, legde het achter de ruit en wandelde naar zijn nieuwe werkplek. Brugeman snapte dan ook absoluut niet waarom hij een paar uur later een bon vond.
Pas deze week kwam de betrokken verbalisant hoogstpersoonlijk uitleg geven. En sindsdien is Brugeman pas echt boos. De Nijmegenaar haalde zijn kaartje uit de - vanaf zijn geparkeerde auto bezien - dichtstbijzijnde automaat op de Beestenmarkt en ging volgens de controleur in de fout. Verderop aan de Hoge Rij staat óók een automaat. Dáár had Brugeman zijn kaartje moeten halen. "Hij zei: 'U bent niet crimineel, maar wel fout'. Zijn collega knikte instemmend."
"Ik dacht eerst dat de beste man mijn kaartje niet had zien liggen, maar deze uitleg maakt het belachelijk. Hij meldde ook nog dat ik niet de eerste was die voor dit vergrijp een bon kreeg", foetert Brugeman. "Waar staat uitgelegd uit welk automaat je hier een kaartje moet halen?"
Dat staat inderdaad absoluut nergens aangegeven, daarin heeft Brugeman gelijk. Ook het uurtarief van beide automaten verschilt niet. Vanaf de bewuste parkeerplaats is het 25 stappen naar de 'verkeerde' automaat op de Beestenmarkt en 33 naar de 'juiste' aan de Hoge Rij. Brugeman heeft inderdaad gekozen voor de meest dichtstbijzijnde kaartjesautomaat. "Ik stap de auto uit, zie direct het blauwe bord dat aangeeft dat er een parkeerautomaat staat en haal daar 'n kaartje. Logisch toch?"
De stadstoezichthouder wees op het hekje dat de Beestenmarkt gedeeltelijk afschermt. Brugeman: "Volgens de parkeerwachter belemmert het hek vanaf de Hoge Rij de doorgang naar de bewuste parkeerautomaat en had ik daarom beter moeten weten. Ik had niet moedwillig om het hekje moeten lopen, maar om me heen moeten kijken. Dan had ik iets verderop de juiste automaat zien staan."
Brugeman moet 48,70 betalen, maar dat is hij allerminst van plan. "Ik wil wel weten wat de rechter zegt." Het akkefietje is voor Brugeman aanleiding een website op te zetten. "Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben die zo in de maling wordt genomen. Ik hoop dat anderen ook hun verhaal vertellen. Misschien snappen deze toezichthouders dan dat niet wij, maar zij fout zitten."
Zaken die door stadstoezicht geregeld worden moet je los zien van het kabinetsbeleid. Gelukking zou ik zelfs zeggen want als dit kabinetsbeleid was geweest had heel NEderland hier last van gehad en niet alleen Deventerquote:Op zondag 21 oktober 2007 16:56 schreef TNA het volgende:
Ga je het kabinet er nog de schuld van geven?
Het is eigenlijk geen boete maar een "na-heffing parkeerbelasting".quote:Op zondag 21 oktober 2007 17:38 schreef HansvanOchten het volgende:
Haha wat een grap, dat daar serieus een boete op staat
Dat klopt, maar waarom zou je een naheffing moeten krijgen als je je parkeerbelasting keurig afgedragen hebt? Er staat nergens aangegeven dat je per sé een bepaald automaat moet gebruiken.quote:Op zondag 21 oktober 2007 17:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is eigenlijk geen boete maar een "na-heffing parkeerbelasting".
Maar het effect is hetzelfde
Dit is parkeerpolitie, dus uitsluitend op het gebied van parkeren en stilstaan optredend.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
Triest, dit soort bureaucratie. De man heeft netjes een kaartje gekocht: het parkeergeld is betaald en daar gaat het om. Volkomen terecht dat deze man probeert om via de rechter zijn gelijk te halen.
Laat de politie zich met belangrijker zaken bezighouden dan parkeerboetes uitschrijven aan mensen die netjes een kaartje hebben gekocht
Tja, dat mag inderdaad niet. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat het niet uitmaakt waar je betaalt voor parkeren. Een geldig kaartje (qua tijd) zou op elke parkeerplaats van dezelfde stad geldig moeten zijn.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:14 schreef Dropvetertje20 het volgende:
Triest![]()
Als ik ergens parkeer en ik heb nog tijd over op het kaartje dat ik al heb, ga ik ook echt geen nieuw kaartje kopen op de volgende parkeerplaats. Eerlijk gezegd dacht ik ook dat dat gewoon mocht![]()
hehe, regels zijn net konijnen anders, je kijkt even niet en ze hebben zich verdubbeld ..quote:Op maandag 22 oktober 2007 16:48 schreef Enfermera het volgende:
Jaaaaa, onder Balkenende minder regels, zie je!
Ook als het tarief van de automaten verschillend zou zijn, had veel duidelijker aangegeven moeten staan welke automaat bij welke parkeerplaats hoort. De gedupeerde automobilist komt niet uit Deventer, dus is het niet aannemelijk dat hij bewust 'goedkoper' heeft willen parkeren (STEL dat de tarieven verschilden). De man is gewoon naar het dichtstbijzijnde apparaat gelopen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:29 schreef Repeat het volgende:
Kijk, als de tarieven van de 2 automaten verschillen snap ik het nog wel, maar als ze evenveel kosten? Wtf boeit het dan? Ik snap niet wat er dan op de boete staat![]()
quote:'Foutparkeerder' wijst aanbod af
DEVENTER - Hans Brugeman, de man die een parkeerboete kreeg omdat hij voor zijn auto aan de Hoge Rij een parkeerkaartje had getrokken uit de automaat op de Beestenmarkt en niet, zoals volgens een stadstoezichthouder had gemoeten, uit de automaat aan de Hoge Rij, gaat niet akkoord met het aanbod van de gemeente om de boete niet te hoeven betalen.
Hij laat de zaak uit principiële redenen voorkomen.
Brugeman uitte zaterdag in deze krant zijn ongenoegen over de parkeersituatie. Brugeman parkeerde zijn auto aan de Hoge Rij en liep naar de dichtstbijzijnde automaat op de Beestenmarkt. Fout, oordeelde een parkeerwachter en kwam dat Brugeman later ook nog uitleggen.
Brugeman had uit de automaat aan de Hoge Rij een kaartje moeten trekken, een automaat overigens die enkele meters verder ligt dan de Beestenmarkt-automaat. De tarieven van beide automaten zijn identiek. Volgens Brugeman zijn pijlen op de Hoge Rij die moeten verwijzen naar de automaat niet helder én staat nergens op de automaten vermeld dat een kaartje trekken uit de Beestenmarkt voor de Hoge Rij niet mag.
De gemeente heeft Brugeman benaderd. De parkeerbon kan niet meer ingetrokken worden - Brugeman: 'die schijnen ze niet meer uit hun systeem te kunnen halen '. Maar uit 'coulance' - hij heeft immers een parkeerkaartje betaald - hoeft Brugeman de boete niet te betalen. Brugeman: ,,Ik ga niet akkoord, want men blíjft volhouden dat ík fout gehandeld heb en die parkeeerwachter goed zat. Maar ik heb gewoon goed gehandeld. Ze hadden gewoon moeten zeggen: 'U had het niet kunnen weten'. Zó is het. Ik vind het ook niet kloppen: hoe kun je nou zeggen dat ik fout ben, ik de boete niet hoef te betalen, maar er in het systeem wel een boete blijft staan?''
Die man heeft echt zo gelijkquote:
Zijn we er zeker van dat het weer een mosllim was die zielig doet omdat hij het niet met de regels eens is omdat je in het Rif gebergte je kameel overal kan parkeren als je een geldig kaartje hebt voor het berggebied? Zo ja, dan zeg ik ook: opsluiten, sleutel weggooien en chemische castratie!quote:Op woensdag 28 november 2007 12:17 schreef okee6 het volgende:
Opmerkelijk dat deze man niet voor opruiing is aangeklaagd![]()
Het zou mooi worden als iedereen zo maar even bepaald wat de regel zou 'moeten' zijn. Eerst betalen, dán verandering, zo werkt het in een democratie.
Schrijnend inderdaad, er is daar genoeg werk te doen.quote:Op woensdag 28 november 2007 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Resultaat: meneer gaat voor en paar tientjes naar de rechter
Dat niet alleen. Dit kost de maatschappij meer dan dat het de parkeerwacht heeft opgeleverd. Het inschakelen van een rechter wordt echt niet gedekt met griffiegeld.quote:Op woensdag 28 november 2007 20:12 schreef okee6 het volgende:
[..]
Schrijnend inderdaad, er is daar genoeg werk te doen.
Als de rechter een mooie algemene rechtsregel formuleert over de duidelijkheidsvereisten bij parkeerautomaten, dan worden we er allemaal nog beter van ook.quote:Op woensdag 28 november 2007 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Resultaat: meneer gaat voor en paar tientjes naar de rechter
Dit soort boetes worden per 1 april 2008 met 20% verhoogd. Dat is een begin.quote:Op woensdag 28 november 2007 20:16 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Dit kost de maatschappij meer dan dat het de parkeerwacht heeft opgeleverd. Het inschakelen van een rechter wordt echt niet gedekt met griffiegeld.
Ik hoop dat de rechter brandhout maakt van dit soort boetes. Duidelijke rechtsregels zijn zeker mooi meegenomen.quote:Op woensdag 28 november 2007 20:19 schreef Pool het volgende:
[..]
Als de rechter een mooie algemene rechtsregel formuleert over de duidelijkheidsvereisten bij parkeerautomaten, dan worden we er allemaal nog beter van ook.
Hier in TIlburg heb je ook een paar van die onduidelijke plekken. Daar hangt zelfs een winkelier continu een briefje met toelichting bij zo'n automaat, omdat zijn klanten anders steeds bonnen krijgen vanwege de onduidelijke situatie.
Koning in een koninkrijkje dusquote:Op donderdag 29 november 2007 11:17 schreef nils7 het volgende:
Boh thnx... voor die site www.boavandemaand.nl
[even een leuk smullen verhaaltje over BOA's]
Aan de andere kant vind ik het gedrag van die vrouw absoluut niet door de beugel kunnen. Een agent zegt tegen je om af te stappen omdat je fietst waar het niet hoort. En vervolgens luister je niet. Zelfs niet na een herhaling. Waar moet het heen met de wereld als de politie niet eens meer bevelen kan uitdelen om regels die wel geldig zijn op te volgen? Er kan geen orde worden gehouden op die manier.quote:Op donderdag 29 november 2007 11:17 schreef nils7 het volgende:
Enkele weken geleden zat mijn moeder naar de "markt" (kraampjes) te kijken op zaterdag en zag dat een vrouw daar doorheen fietste. Het was niet zo druk... maar dat mag gewoon niet. Toevallig liepen er twee BOA's (waaronder onze autoritaire van buitenlandszijnde afkomst) welke vroeg de vrouw af te stappen. (ze stonden best een eindje van dr vandaan). De vrouw gaf er geen gehoor aan, zou ik ook niet doen en gewoon door fietsen... de BOA kwam op haar af en gebaarde (netzoals je een hond gebaart) om bij hem te komen... toen ze dat deed maar dr weer vandoor wilde gaan (zat te ver om te horen of ze wat, en zo ja wat ze zeiden tegen elkaar). Liet hij haar niet gaan en begon aan dr fiets te trekken en zo heftig zelfs dat de boodschappen van dr stuur uiteindelijk over grond rolden!
We hebben hier een filmpje van gemaakt... maar we weten nog niet of we die online gaan zetten! Aangezien de vrouw toch fout zat maar de BOA hier wel ff te heftig op reageerde!!!
In de boeien? Meteen taseren!quote:Op donderdag 29 november 2007 11:34 schreef Knipoogje het volgende:
In andere landen treedt men heel wat strenger op dan alleen maar een beetje lafjes aan iemand trekken. Dat is meteen hup boeien om vanwege het weigeren van een bevel.
Klopt ze mocht er niet fietsen... maar het zijn BOA's he geen agenten!quote:Op donderdag 29 november 2007 11:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Aan de andere kant vind ik het gedrag van die vrouw absoluut niet door de beugel kunnen. Een agent zegt tegen je om af te stappen omdat je fietst waar het niet hoort. En vervolgens luister je niet. Zelfs niet na een herhaling. Waar moet het heen met de wereld als de politie niet eens meer bevelen kan uitdelen om regels die wel geldig zijn op te volgen? Er kan geen orde worden gehouden op die manier.
In andere landen treedt men heel wat strenger op dan alleen maar een beetje lafjes aan iemand trekken. Dat is meteen hup boeien om vanwege het weigeren van een bevel.
Als ik fiets waar het niet mag en er wordt mij gesommeerd om af te stappen (van een afstand), dan heb je maar 2 dingen te doen:
1. Je stapt direct af.
2. Je scheurt er vandoor in de wetenschap dat ze je toch niet bij kunnen benen.
Rustig doorfietsen en minachting tonen voor het gezag, dat doe je gewoon niet. Dan weet je gewoon dat agenten pislink worden.
quote:Op donderdag 29 november 2007 11:39 schreef nils7 het volgende:
[..]
Klopt ze mocht er niet fietsen... maar het zijn BOA's he geen agenten!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |