quote:
Kaartje uit 'verkeerde' automaat: boete
DEVENTER - Hans Brugeman hoort er niet om te lachen, maar hij kan het niet helpen.
De bon die hij kreeg omdat hij het parkeerkaartje uit de verkeerde automaat zou hebben gehaald, vindt hij te 'lachwekkend voor woorden'.
De Nijmegenaar had in september zijn eerste werkdag aan de Beestenmarkt in Deventer. Hij parkeerde zijn auto aan de Hoge Rij, haalde een kaartje, legde het achter de ruit en wandelde naar zijn nieuwe werkplek. Brugeman snapte dan ook absoluut niet waarom hij een paar uur later een bon vond.
Pas deze week kwam de betrokken verbalisant hoogstpersoonlijk uitleg geven. En sindsdien is Brugeman pas echt boos. De Nijmegenaar haalde zijn kaartje uit de - vanaf zijn geparkeerde auto bezien - dichtstbijzijnde automaat op de Beestenmarkt en ging volgens de controleur in de fout. Verderop aan de Hoge Rij staat óók een automaat. Dáár had Brugeman zijn kaartje moeten halen. "Hij zei: 'U bent niet crimineel, maar wel fout'. Zijn collega knikte instemmend."
"Ik dacht eerst dat de beste man mijn kaartje niet had zien liggen, maar deze uitleg maakt het belachelijk. Hij meldde ook nog dat ik niet de eerste was die voor dit vergrijp een bon kreeg", foetert Brugeman. "Waar staat uitgelegd uit welk automaat je hier een kaartje moet halen?"
Dat staat inderdaad absoluut nergens aangegeven, daarin heeft Brugeman gelijk. Ook het uurtarief van beide automaten verschilt niet. Vanaf de bewuste parkeerplaats is het 25 stappen naar de 'verkeerde' automaat op de Beestenmarkt en 33 naar de 'juiste' aan de Hoge Rij. Brugeman heeft inderdaad gekozen voor de meest dichtstbijzijnde kaartjesautomaat. "Ik stap de auto uit, zie direct het blauwe bord dat aangeeft dat er een parkeerautomaat staat en haal daar 'n kaartje. Logisch toch?"
De stadstoezichthouder wees op het hekje dat de Beestenmarkt gedeeltelijk afschermt. Brugeman: "Volgens de parkeerwachter belemmert het hek vanaf de Hoge Rij de doorgang naar de bewuste parkeerautomaat en had ik daarom beter moeten weten. Ik had niet moedwillig om het hekje moeten lopen, maar om me heen moeten kijken. Dan had ik iets verderop de juiste automaat zien staan."
Brugeman moet 48,70 betalen, maar dat is hij allerminst van plan. "Ik wil wel weten wat de rechter zegt." Het akkefietje is voor Brugeman aanleiding een website op te zetten. "Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben die zo in de maling wordt genomen. Ik hoop dat anderen ook hun verhaal vertellen. Misschien snappen deze toezichthouders dan dat niet wij, maar zij fout zitten."
BronHoe zot kan het worden. Moet je tegenwoordig gaan opletten welk automaat je pakt
![]()
omdat het dichts bijzijnde fout kan zijn
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! SearchEen goede Fok! Search