Maar wat wordt dan precies uit de taboesfeer gehaald? Durf je naar aanleiding van deze show deze mensen wel aan te spreken of hoop je dat ze jou aan durven te spreken?quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:16 schreef Mammietje het volgende:
En juist daar vind ik het programma dus wel goed voor. Haal het maar uit de taboesfeer. Want het IS wel een taboe. Ik ken verschillende stellen waarbij ik het onderwerp kinderen niet aan durf te roeren omdat ik bang ben ze te kwetsen, want zijn ze er nog niet aan toe, willen ze niet, of kunnen ze niet???
Ik denk wel dat dat een effect kan zijn. Er is natuurlijk toch een vrij groot taboe, niet alleen van mensen onderling in de sociale sfeer maar ook als het om werkgevers gaat en dergelijke. Ik geef zelf leiding aan een team van zo'n 20-25 mensen en er zijn er het laatste jaar 4 met IVF en andere behandelingen bezig geweest. Gelukkig is dat bij ons goed bespreekbaar, maar ik hoor veel verhalen waar dat heel anders ligt. Het kost mensen toch vaak veel energie en ook allerlei praktische dingen, de stemmingswisselingen, plotselinge ziekenhuisbezoeken, ups en downs enz.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:38 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar wat wordt dan precies uit de taboesfeer gehaald? Durf je naar aanleiding van deze show deze mensen wel aan te spreken of hoop je dat ze jou aan durven te spreken?
Nou, misschien wel. Niet dat ik ze meteen morgen opbel om dat te vragen natuurlijk, maar als de gelegenheid er is... Maar dat dingen bespreekbaar worden gemaakt door de media (waar dit programma natuurlijk ook onder valt) vind ik niet verkeerd. Twintig jaar geleden wist men ook niets van HIV, dacht je ook dat je dat kon krijgen door uit hetzelfde glas te drinken of van hetzelfde toilet gebruik te maken. Onbekend maakt onbemind. Tegenwoordig ligt dat toch anders en weet het gros van de mensen er toch wel wat meer vanaf. Dom voorbeeld misschien, maar door taboe's bespreekbaar te maken, geef je ook meteen meer kennis. Is het misschien makkelijker om dit aan te kaarten voor mensen die in zo'n situatie zitten, zonder dat ze bang zijn dat er daarna een ijzige stilte valt en mensen daarna angstvallig een ander onderwerp proberen te vinden. Weet je als 'buitenstaander' ook wat zinniger vragen te stellen over de mogelijkheden. Realiseren ook meer mensen dat kinderen krijgen niet voor iedereen vanzelfsprekend is.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 23:38 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar wat wordt dan precies uit de taboesfeer gehaald? Durf je naar aanleiding van deze show deze mensen wel aan te spreken of hoop je dat ze jou aan durven te spreken?
Maar de meeste mensen weten dat toch al? Kijk bijv. naar jezelf, jij durft er niet naar te vragen omdat je bang bent dat je iemand kwetst. Dat lijkt mij eigenlijk prima. Volgens mij is het (niet kunnen) krijgen van kinderen niet iets waar mensen niet over durven te praten, maar gewoon niet over willen praten omdat het zo ontzettend van jezelf is, dat hele proces.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:22 schreef Mammietje het volgende:
Is het misschien makkelijker om dit aan te kaarten voor mensen die in zo'n situatie zitten, zonder dat ze bang zijn dat er daarna een ijzige stilte valt en mensen daarna angstvallig een ander onderwerp proberen te vinden. Weet je als 'buitenstaander' ook wat zinniger vragen te stellen over de mogelijkheden. Realiseren ook meer mensen dat kinderen krijgen niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
Ik vind het helemaal geen dom voorbeeld, maar ik vraag me wel af of het doel bereikt is. Weet men er meer vanaf? Tuurlijk. Heeft dat voor begrip gezorgd? Mijns inziens niet, als ik een verhaal lees van een HIV-patient in bijv. een tijdschrift is het bijna altijd zo dat alleen de heel naaste omgeving ervanaf weet, de rest van de wereld niet, uit angst voor vooroordelen. Want die zijn er wel heel veel. Misschien mede gevoed door de kennis die is ontstaan ('hoe dom ben je als je niet weet dat ... en je zo HIV op loopt.'). En ik zou het een vreselijk bij-effect vinden als door de extra opgedane kennis mensen die ongewenst kinderloos zijn terwijl ze geen IVF willen proberen te horen krijgen dat het hun eigen schuld is, want er is toch IVF en zo?quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 00:22 schreef Mammietje het volgende:
Twintig jaar geleden wist men ook niets van HIV, dacht je ook dat je dat kon krijgen door uit hetzelfde glas te drinken of van hetzelfde toilet gebruik te maken. Onbekend maakt onbemind. Tegenwoordig ligt dat toch anders en weet het gros van de mensen er toch wel wat meer vanaf.
Ik denk dat tegen de tijd dat die kinderen naar school gaan, dit programma al lang vergeten is. Dus denk dat dat soort dingen wel mee zal vallen.quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:13 schreef Vivi het volgende:
BE. Al die andere dingen vind ik ook belachelijk, maar hiermee trek je je ongeboren kind er ook nog eens in mee.
Nee, ik vind het echt smakeloos.
* Vivi pictured zich taferelen waarbij een niet zo heel knap kindje wordt geboren en vervolgens wordt gepest op school met opmerkingen als"Je kan wel zien dat je vader zwak zaad had!!"
Dat ligt ook aan tegen wie je het zegt denk ik. Iemand die totaal niet met kinderen bezig is, zal sowieso minder boodschap eraan hebben dan iemand die ook zelf kinderen wil, nu of later, of al kinderen heeft.quote:Op vrijdag 19 oktober 2007 19:00 schreef Again het volgende:
Op een paar puntjes na vond ik het wel een interessant programma.
Ik vind het ook belangrijk dat de taboesfeer verdwijnt. Als ik iemand vertel dat wij een kinderwens hebben (waar ik heel open in ben) vind ik dat er nog erg terughoudend gereageerd wordt.
Dat vind ik echt onzin.
Hoop dat dit programma het allemaal wat 'normaler' maakt
Ja, dat was een prachtige serie.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 09:23 schreef cattie het volgende:
Een tijd geleden was er een programma met 8 vrouwen die een kinderwens hadden maar allemaal moeilijk zwanger konden worden. Die werden gevolgd en dat was heel mooi en integer gedaan.
Even gezocht en het topic gevonden: De biologische klok.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:26 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja, dat was een prachtige serie.
BE, die bedoelde jij ook he? Hoe heette die nou ook alweer?
Ja, dat van die standjes vond ik dus ook behoorlijk matig zeg maar. Heb je alle kans om het eens niet het eeuwige lolletje van de verjaardagspraatjes te laten worden, haal je dat er even bij...quote:Ik heb een stukje Babyboom gezien. Mwoah. Soms moest ik wel huilen omdat het me herinnerde aan mijn eigen pijn toen mijn kinderwens nog onvervuld was. Overigens zag ik gisteren bij 'De wereld draait door' dat diverse stellen ook standjes voor hadden gedaan...![]()
![]()
Dat leek een beetje op zo'n sexlesprogramma van RTL...
Plat dus.
maar de stellen zijn er zelf bij, die wat t voor gingen doenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Even gezocht en het topic gevonden: De biologische klok.
Gewoon heel mooi geregistreerd.
[..]
Ja, dat van die standjes vond ik dus ook behoorlijk matig zeg maar. Heb je alle kans om het eens niet het eeuwige lolletje van de verjaardagspraatjes te laten worden, haal je dat er even bij...
daar heeft een kennis van mij toen ingezeten, dat was een mooi programma iddquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 09:23 schreef cattie het volgende:
Een tijd geleden was er een programma met 8 vrouwen die een kinderwens hadden maar allemaal moeilijk zwanger konden worden. Die werden gevolgd en dat was heel mooi en integer gedaan.
Ja, dat is ook waar.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:34 schreef Ynske het volgende:
[..]
maar de stellen zijn er zelf bij, die wat t voor gingen doenniet mijn keuze.
maar er waren er ook bij die aangaven dat ze het daar neit over wilde hebben. simpele keuze toch
Dit dus.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:28 schreef YPPY het volgende:
Als je zo'n stel ziet dat al 4,5 jaar bezig is, mag dat best speciale aandacht voor zijn. Niet overvallen worden door CT als je al overstuur bent.
Aardige man die Bots hoor. Misschien lag het aan jezelf?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 13:56 schreef ElizabethR het volgende:
Daar komt nog bij dat mijn oude gynaecoloog meewerkt aan het programma, en hij daarin ineens heel aardig overkomt.![]()
Uiteraardquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Aardige man die Bots hoor. Misschien lag het aan jezelf?
De vergelijking met die ziektes van BNN gaat niet helemaal op. Die series zijn puur gefocust op 'problemen' en ook de andere serie die wordt aangehaald. Hier is gekozen voor honderd stellen waarvan een groot deel zonder problemen kan zwanger raken.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 10:28 schreef YPPY het volgende:
Het onderwerp op zich vind ik wel goed, en het volgen van stellen ook, maar de manier waarop niet. Ik moet nu denken aan die bnn series waarin ze jongeren met een ziekte volgen (je zal het maar hebben) en die andere serie, van die jongeren die eigenlijk al opgegeven zijn. Dat zijn ook heftige onderwerpen, maar zoveel beter gebracht. Erg confronterend, maar met meer respect naar het 'lijdend voorwerp'. Als je zo'n stel ziet dat al 4,5 jaar bezig is, mag dat best speciale aandacht voor zijn. Niet overvallen worden door CT als je al overstuur bent.
Waarom zou ik Bots niet kennen?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:21 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Uiteraard![]()
Maar waar ken JIJ in hemelsnaam Bots van, en hoezo zou jij weten of hij al dan niet aardig is.
quote:
Hoe weet je dat allemaal zo precies??? Zo gaat het in dit geval namelijk helemaal niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:31 schreef ElizabethR het volgende:
Milagro, tegenwoordig werkt het niet meer zo bij de TV. Je tekent bij voorbaat al een contract dat zegt dat wat er ook opgenomen wordt, je te allen tijden toestemming geeft tot uitzending en herhaling van uitzending daar waar de omroep dit wenst. Die contracten zijn zo waterdicht dat je er niet onderuit komt, ook al wil je een en ander tegenhouden.
Dan is dat pas echt sinds kort, toen ik aan het programma 'dokument' meewerkte 3 jaar geleden toen was dat nog niet zo.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:31 schreef ElizabethR het volgende:
Milagro, tegenwoordig werkt het niet meer zo bij de TV. Je tekent bij voorbaat al een contract dat zegt dat wat er ook opgenomen wordt, je te allen tijden toestemming geeft tot uitzending en herhaling van uitzending daar waar de omroep dit wenst. Die contracten zijn zo waterdicht dat je er niet onderuit komt, ook al wil je een en ander tegenhouden.
dat zeg ik ook, maar eruit stappen kan altijd, dat kunnen ze niet tegenhouden.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:31 schreef ElizabethR het volgende:
Dat viel mij ook wel op. Er zitten echt stellen tussen die zich totaal niet realiseren waar ze zich eigenlijk mee inlaten heb ik het vermoeden. Ik zie ook totaal geen integriteit in het programma. Als je mensen gewoon standjes laat voordoen (Dat stel met die mollige dame en dat Djeez achtige ventje) , neem je ze niet echt tegen zichzelf in bescherming enzo. Ik zou ook niet graag op straat herkend willen worden als 'dat stel dat het meer dan 12 keer per maand doet, en liefst doggystyle'.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:32 schreef PM-girl het volgende:
Wat een showNouja, ik kijk er natuurlijk ook naar, net zoals velen, uit nieuwsgierigheid, uit een deeltje herkenning en uit humor (want zeg nou zelf, sommige deelnemers).
Nee, ik snap niet wat die deelnemers bezielt om mee te doen. En wat een productiemaatschappij, dat je het zo in beeld brengt. Misschien zou je je aanmelden met andere verwachtingen, maar als ik dat zou zien, trok ik me alsnog terug uit de show.
Ik vond dat die beide series juist ook een postieve inslag hadden. Het ging over de meest vreselijk dingen, maar het werd nergens zielig. De presentatoren stelden orginelere vragen en het sloot aan bij het leven van de geinterviewde. Je nam echt een kijkje bij iemand. Nu zijn er 100 stellen in een studio gedumpt om een test te doen waarvan een aantal vast al de uitslag weet. Het educatieve (waarom zo de overheid anders sponsoren) was bij mij wel weg toen het over de verschillende standjes ging.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:22 schreef SCH het volgende:
[..]
De vergelijking met die ziektes van BNN gaat niet helemaal op. Die series zijn puur gefocust op 'problemen' en ook de andere serie die wordt aangehaald. Hier is gekozen voor honderd stellen waarvan een groot deel zonder problemen kan zwanger raken.
Oke, dat kan. Dan heb je geluk gehad. Alle reality soaps/shows van tegenwoordig eigenen zich toch middels een contract het totaalrecht toe van het opgenomen materiaal. Zeker bij een integere omroep, dat dokument, KRO ofzo????quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:36 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Dan is dat pas echt sinds kort, toen ik aan het programma 'dokument' meewerkte 3 jaar geleden toen was dat nog niet zo.
Pas als alles af was mochten we naar de studio komen, gezamelijk de uitzending bekijken en pas daarna hoefde we een contract te ondertekenen met dat we het er mee eens waren.
Dat stel inderdaad met dat dikke wijf, die zetten zich zo voor schut op TV.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:41 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat viel mij ook wel op. Er zitten echt stellen tussen die zich totaal niet realiseren waar ze zich eigenlijk mee inlaten heb ik het vermoeden. Ik zie ook totaal geen integriteit in het programma. Als je mensen gewoon standjes laat voordoen (Dat stel met die mollige dame en dat Djeez achtige ventje) , neem je ze niet echt tegen zichzelf in bescherming enzo. Ik zou ook niet graag op straat herkend willen worden als 'dat stel dat het meer dan 12 keer per maand doet, en liefst doggystyle'.
Maar ja, ik ga natuurlijk wel verder kijken, ik hou wel van leedvermaak namelijk.
Dokument is van dezelfde omroep als waar dit Babyboom door wordt uitgezonden: de NCRV,quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 14:45 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oke, dat kan. Dan heb je geluk gehad. Alle reality soaps/shows van tegenwoordig eigenen zich toch middels een contract het totaalrecht toe van het opgenomen materiaal. Zeker bij een integere omroep, dat dokument, KRO ofzo????
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |