abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54000498
In het verleden zijn er al wat Nederlandse Bondscoaches door de Nederlandse Pers met de grond gelijk gemaakt. Soms was daar op basis van resultaten misschien ook wel enige aanleiding toe. Momenteel hebben we echter de bondscoach met het hoogste winstpercentage van alle Nederlandse bondscoaches ooit, en nóg wordt hij in de pers afgemaakt.

Hoe kan dat? Verkoopt het beter als er iemand de boel afkraakt dan als er puur technisch en inhoudelijk besproken wordt? Op Fok! hebben we ons eigen voorbeeld van deze situatie... Een zeer kritische topic is populair, neutrale topics zijn om het zacht te zeggen minder populair... Is onze bondscoach en daarmee ons Nederlands elftal nu helemaal de speelbal van de commercialiteit geworden?

Zijn mensen als Johan Derksen, Hugo Borst en Jan Mulder, om er maar even drie te noemen, nu bezig met verslag doen van wat ze zien, of zijn ze bezig met een show, ten koste van Oranje? Volgt het publiek de commentatoren of volgen de commentatoren het publiek? Wat voor bondscoach met welke resultaten hebben we in Nederland nodig om de pers en het publiek tevreden te stellen? Is het vreemd dat, als je als publiek een paar keer per dag te horen krijgt dat Van Basten een onbenul is, je dat uiteindelijk ook gaat geloven?

Hoe stel je vast of dit een probleem, of zelfs hét probleem is? En als je dat vast zou stellen, wat zou je er dan aan kunnen doen?

[ Bericht 12% gewijzigd door Tennessee op 18-10-2007 00:05:02 (Ruanda, Pim en Theo) ]
pi_54000538
Dat zijn een hoop vraagtekens zeg!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 23:41:42 #3
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_54000570
Ik denk dat de vergelijking met de genocide in Rwanda wonderen doet voor dit topic!
pi_54000601
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:41 schreef Hephaistos. het volgende:

Ik denk dat de vergelijking met de genocide in Rwanda wonderen doet voor dit topic!
De eerste kogels zijn door de vorige bondscoach anders al per post ontvangen... Maar je hebt gelijk, in feite maak ik me nu misschien wel aan hetzelfde schuldig, of bedoelde je dat niet?

Als je verder nog inhoudelijk commentaar hebt hoor ik dat graag trouwens!

[ Bericht 8% gewijzigd door Tennessee op 17-10-2007 23:54:14 ]
pi_54000809
Moet je Bert Maalderink niet noemen?

Die stelt namelijk ook weleens een kritische vraag.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_54000878
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:53 schreef mcyodogg het volgende:
Moet je Bert Maalderink niet noemen?

Die stelt namelijk ook weleens een kritische vraag.
Jij ook bedankt voor de tip! Volgende keer misschien, nu heb ik deze drie als voorbeeld gekozen... Wat vind je verder van mijn stellingen/vragen?
pi_54000895
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:40 schreef Radegast het volgende:
Dat zijn een hoop vraagtekens zeg!
Dat smeekt om antwoorden... Toch???
pi_54001025
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Dat smeekt om antwoorden... Toch???
Neuh.
pi_54001080
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:41 schreef Hephaistos. het volgende:

ok, tekst aangepast, zo beter?
pi_54001136
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:56 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Jij ook bedankt voor de tip! Volgende keer misschien, nu heb ik deze drie als voorbeeld gekozen... Wat vind je verder van mijn stellingen/vragen?
Misschien dat de kritiek soms doorslaat, maar ik denk niet dat ze Van Basten afzeiken om lekker commercieel te doen.

In de begin maanden was de pers juist laaiend enthousiast, terijl Van Basten nog helemaal niks gepresteerd had.

Maar de rellen rond Van Nistelrooij, Van Bommel en Seedorf, Van Basten hebben echt geholpen.

Misschien dat het publiek/pers wel ijdele hoop had dat Van Basten het Nederlands Elftal wel even fantastisch voetbal ging laten spelen. Misschien werd er te veel verwacht.

Misschien moeten we in deze periode alleen blij zijn met kwalificatie, ongeacht het spel, en met een kwartfinale EK, ongeacht het spel. Zijn we misschien niet een exceptioneel goed land, maar dan kan Van Basten wel aan de verwachtingen voldoen.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:09:00 #11
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_54001153
Zo zit de wereld van de journalistiek helaas in elkaar. Men concentreert zich enkel en alleen op de negatieve berichtgeving, heeft dan lijntjes richting het grote publiek, ziet dat het bericht aanslaat en blijft de boodschap herhalen totdat men een ons weegt.

De macht van de media is inmiddels zelfs zo groot dat er bepaalde acties in de sportwereld wel moeten volgen, terwijl het eigenlijk niet eens in de planning van de directe betrokkenen stonden. Kon Ten Cate nog bij Ajax blijven na alle berichtgeving? Nee, natuurlijk niet. Kan Van Basten na het EK nog blijven als bondscoach? Nee, natuurlijk niet.

De media beinvloedt niet alleen het gedachtegoed van de mensen, waardoor het meer en meer (onzin) verkoopt, maar ook het gedachtengoed van de zaken waar ze over schrijven.

Je zou zeggen: laat ze allemaal eens over nuttige zaken gaan schrijven, dan kunnen zouden ze de wereld een heel stuk beter kunnen maken.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:33:50 #12
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_54001658
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 23:38 schreef Tennessee het volgende:
Momenteel hebben we echter de bondscoach met het hoogste winstpercentage van alle Nederlandse bondscoaches ooit, en nóg wordt hij in de pers afgemaakt.
Maar dat is ook zeer terecht. Iemand die aan komt zetten met #5 op de FIFA ranglijst en het winststaatje, moet afgeknald worden.

Dat komt omdat je in de kwalificatie en vriendschappelijke wedstrijden altijd tegen mindere tegenstanders speelt, klaar uit. En dan nog word je 2e achter Roemenië.

Waar het om gaat is niet de kwalificatie, of de groepsfase van een toernooi. Het is logisch als je je plaatst en die doorkomt. Nee waar het eens om gaat is het winnen van kwart- en halve finales, dat zijn de wedstrijden waar het om draait.

Stel Oranje vliegt er weer es uit in de kwartfinale op het EK. Dan heeft van Basten het tot een 1/8 en een 1/4 finale geschopt, maar vast met 30 winstpartijen en maar heel weinig verloren potjes.

Maar laat het nou net om die wedstrijd tegen Portugal gaan.... Het Nederlands publiek heeft er (terecht) geen vertrouwen in, dat je die met van Basten in 2008 wel gaat winnen...
pi_54001792
Even wat koppen van vanavond

AD
quote:
Eén zege verwijderd van het EK
VI
quote:
Experiment Van Basten brengt Oranje de zege
Telegraaf
quote:
Oranje blijft in race voor EK
tegenover

Trouw
quote:
Dolend Oranje moddert voort onder Van Basten
Volkskrant
quote:
Oranje wint maar stelt toch teleur
Ook niet generaliseren graag.
  donderdag 18 oktober 2007 @ 00:48:31 #14
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_54001986
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:33 schreef Perico het volgende:
Waar het om gaat is niet de kwalificatie, of de groepsfase van een toernooi. Het is logisch als je je plaatst en die doorkomt.
Vertel dat aan Engeland, Frankrijk, Italie en Portugal die alle zeilen bij moeten zetten of in een enkel geval zelfs al niet naar het EK dreigen te gaan. En kom dan niet aan met het verhaal dat ze in een sterkere poule zaten, want Engeland en Portugal zaten in een redelijk vergelijkbare groep. Frankrijk en Italie hadden het zwaarder getroffen met elkaar, maar op een falend Oekraine na, wat van ongeveer eenzelfde kaliber is als Roemenie of Bulgarije en niet eens meer meestrijdt om de plaatsen, stelde die poule ook niet veel voor.
quote:
Nee waar het eens om gaat is het winnen van kwart- en halve finales, dat zijn de wedstrijden waar het om draait.
De kwart- en halve finales bereiken zouden een goede prestatie zijn. Bedoel je dat? Daar ben ik het mee eens. Of heb je de illusie dat Nederland in die wedstrijden tegen grote tegenstanders de bovenliggende partij zal zijn?
quote:
Stel Oranje vliegt er weer es uit in de kwartfinale op het EK. Dan heeft van Basten het tot een 1/8 en een 1/4 finale geschopt, maar vast met 30 winstpartijen en maar heel weinig verloren potjes.
Bovendien heeft hij dan gewoon redelijk tot goed gepresteerd. Het is namelijk totaal geen schande om uitgeschakeld te worden door Portugal, in tegenstelling tot wat het bioscooppubliek van Nederland denkt.
quote:
Maar laat het nou net om die wedstrijd tegen Portugal gaan.... Het Nederlands publiek heeft er (terecht) geen vertrouwen in, dat je die met van Basten in 2008 wel gaat winnen...
Ah, Portugal. Ja, een land wat over betere spelers beschikt. Daar kan Nederland van winnen, maar we kunnen er ook van verliezen. Ik weet niet of jij de historie kent van Nederland en Portugal, maar ik kan me niet herinneren dat we tijdens de periode dat ik actief voetbal volg, de afgelopen 17 jaar, van Portugal hebben gewonnen.
pi_54002127
Portugal - Nederland onder Van Gaal toen.

Die wissels.
pi_54002703
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:08 schreef mcyodogg het volgende:

Misschien dat de kritiek soms doorslaat, maar ik denk niet dat ze Van Basten afzeiken om lekker commercieel te doen.
Waarom denk je dat niet?
quote:
In de begin maanden was de pers juist laaiend enthousiast, terijl Van Basten nog helemaal niks gepresteerd had.
Derksen? Laaiend enthousiast over Van Basten? Heb je daar een voorbeeld van? Of Borst, Of Jan Mulder?
quote:
Maar de rellen rond Van Nistelrooij, Van Bommel en Seedorf, Van Basten hebben echt geholpen.
Had de media niet een rol in het feit dat dit relletjes werden? Heeft Derksen het hier niet elke keer dat hij het over Van Basten heeft weer over? Hoeveel jaar geleden is dit inmiddels?
quote:
Misschien dat het publiek/pers wel ijdele hoop had dat Van Basten het Nederlands Elftal wel even fantastisch voetbal ging laten spelen. Misschien werd er te veel verwacht.
Of misschien dachten ze met heftige kritiek meer te verkopen dan met lofzangen... En misschien hadden ze daar ook wel gelijk in...
quote:
Misschien moeten we in deze periode alleen blij zijn met kwalificatie, ongeacht het spel, en met een kwartfinale EK, ongeacht het spel.
En waarom zouden we daar niet blij mee moeten zijn? Zijn onze spelers écht zo veel beter dan die Spaanse, Italiaanse, Portugese en Engelse?
quote:
Zijn we misschien niet een exceptioneel goed land, maar dan kan Van Basten wel aan de verwachtingen voldoen.
Wat zijn die verwachtingen dan? Waar komen die vandaan?
pi_54002718
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:09 schreef twi het volgende:
Zo zit de wereld van de journalistiek helaas in elkaar. Men concentreert zich enkel en alleen op de negatieve berichtgeving, heeft dan lijntjes richting het grote publiek, ziet dat het bericht aanslaat en blijft de boodschap herhalen totdat men een ons weegt.

De macht van de media is inmiddels zelfs zo groot dat er bepaalde acties in de sportwereld wel moeten volgen, terwijl het eigenlijk niet eens in de planning van de directe betrokkenen stonden. Kon Ten Cate nog bij Ajax blijven na alle berichtgeving? Nee, natuurlijk niet. Kan Van Basten na het EK nog blijven als bondscoach? Nee, natuurlijk niet.

De media beinvloedt niet alleen het gedachtegoed van de mensen, waardoor het meer en meer (onzin) verkoopt, maar ook het gedachtengoed van de zaken waar ze over schrijven.

Je zou zeggen: laat ze allemaal eens over nuttige zaken gaan schrijven, dan kunnen zouden ze de wereld een heel stuk beter kunnen maken.
Denk je dat we als publiek daar enige invloed op hebben of zouden kunnen hebben?
pi_54002735
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 00:33 schreef Perico het volgende:
[q]
Maar dat is ook zeer terecht. Iemand die aan komt zetten met #5 op de FIFA ranglijst en het winststaatje, moet afgeknald worden...
Vind je dat een normale, gezonde uitspraak?
pi_54002782
Men verwacht teveel van landenteams. Meestal is de klik op het veld er niet tussen de samengeraapte voetballers, dan moet je het hebben van de individuele kwaliteiten. Het komt sporadisch bij landenteams voor dat er een team ontstaat en er daardoor wordt gewonnen (en successen worden behaald).
That's all folks!
pi_54002802
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 01:39 schreef -Vaduz- het volgende:
Men verwacht teveel van landenteams...
In het algemeen of alleen in Nederland?
  donderdag 18 oktober 2007 @ 01:47:55 #21
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54002877
Even 2 punten:
  • Van Basten zei bij aanvang van z'n periode als bondscoach dat hij aantrekkelijk voetbal wilde spelen, als hij na 3 jaren 'bouwen' nog geen milimeter verder is, mag er kritiek komen. punt. Van mij hoeft NL 11tal helemaal niet aantrekkelijk te spelen, maar als je het als doelstelling hebt en het lukt niet, is kritiek gewoon terecht...

• Het publiek van Oranje is natuurlijk niet serieus te nemen, ik vraag me ook altijd af of de spelers en bondscoaches dat wel doen? Of dat ze denken dat die idioten echt voetballiefhebbers zijn? Anyway, zij klagen altijd en hebben pech dat ze in Nederland geboren zijn en niet in de VS waar vermaak boven sport staat bij zulke wedstrijden..
  • pi_54002890
    Ik heb geen goede overview over de meeste landen. Maar in Nederland verwacht men zeker teveel.
    That's all folks!
      donderdag 18 oktober 2007 @ 01:50:35 #23
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54002909
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:34 schreef Tennessee het volgende:
    Denk je dat we als publiek daar enige invloed op hebben of zouden kunnen hebben?
    Als het publiek het met elkaar eens is en dit inziet, natuurlijk. Als het men te gortig wordt dan gaat men wel over op een boycot. Maar zal dat ooit gebeuren? Ik denk 't niet, en op zich is dat best zorgwekkend. We laten ons dan in elk geval in de voetbalwereld leiden door de mening van de media.

Talenten breken niet definitief door (Van der Vaart) en vluchten, of juist wel en worden voor gigantische bedragen verkocht na 2 wedstrijdjes (Drenthe). Trainers halen het einde van hun contract niet (Koeman, Blind) en problemen binnenskamers worden wereldnieuws (Van Gaal vs. Koeman, Perez vs. Ten Cate, Koeman vs. Schuitemaker, Van Hooijdonck vs. Kalou/Boussaboun). Het is gewoon een grote oppertunistische wereld. Als massa kan je daar natuurliijk wat aan doen, maar de massa is het zelden eens met elkaar over zaken die de media niet verkondigd.
    pi_54002960
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:50 schreef twi het volgende:

[..]

Als het publiek het met elkaar eens is en dit inziet, natuurlijk. Als het men te gortig wordt dan gaat men wel over op een boycot. Maar zal dat ooit gebeuren? Ik denk 't niet, en op zich is dat best zorgwekkend. We laten ons dan in elk geval in de voetbalwereld leiden door de mening van de media.

Talenten breken niet definitief door (Van der Vaart) en vluchten, of juist wel en worden voor gigantische bedragen verkocht na 2 wedstrijdjes (Drenthe). Trainers halen het einde van hun contract niet (Koeman, Blind) en problemen binnenskamers worden wereldnieuws (Van Gaal vs. Koeman, Perez vs. Ten Cate, Koeman vs. Schuitemaker, Van Hooijdonck vs. Kalou/Boussaboun). Het is gewoon een grote oppertunistische wereld. Als massa kan je daar natuurliijk wat aan doen, maar de massa is het zelden eens met elkaar over zaken die de media niet verkondigd.
    Wat voor rol speelt Internet daarin denk je? Versterkt dat juist wat er in de media wordt gezegd of zou het een tegenwicht kunnen zijn?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 01:58:09 #25
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54002977
    Hij wordt niet afgemaakt omdat Nederland kut speelt maar omdat iedereen weet dat dit elftal NIET gaat winnen van de toplanden. Dat bleek op het vorige WK al wel en door z'n vreemde selectiebeleid gaat ook het komende EK op niets uitdraaien. De Zeeuw, Emanuelson, Landzaat, Maduro, Heitinga, Melchiot, de Jong, Engelaar : met deze spelers in je selectie ben je niet meer dan een middelmatig team. En als het nou een elftal was dat voor elkaar vocht, zich kapot knokte dan hadden ze misschien nog kans op de Europese titel, maar dat doen ze niet dus om van landen als Portugal te winnen heb je spelers als van Bommel nodig.
    pi_54002978
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:47 schreef pfaf het volgende:
    Even 2 punten:
  • Van Basten zei bij aanvang van z'n periode als bondscoach dat hij aantrekkelijk voetbal wilde spelen, als hij na 3 jaren 'bouwen' nog geen milimeter verder is, mag er kritiek komen. punt. Van mij hoeft NL 11tal helemaal niet aantrekkelijk te spelen, maar als je het als doelstelling hebt en het lukt niet, is kritiek gewoon terecht...
  • Dit vind ik een beetje een andere discussie dus daar ga ik hier verder even niet op in, ok?
    quote:
  • Het publiek van Oranje is natuurlijk niet serieus te nemen, ik vraag me ook altijd af of de spelers en bondscoaches dat wel doen? Of dat ze denken dat die idioten echt voetballiefhebbers zijn? Anyway, zij klagen altijd en hebben pech dat ze in Nederland geboren zijn en niet in de VS waar vermaak boven sport staat bij zulke wedstrijden..
  • Heb je het idee dat het erger wordt in Nederland?
    pi_54002991
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:58 schreef Malibu-06 het volgende:
    Hij wordt niet afgemaakt omdat Nederland kut speelt maar omdat iedereen weet dat dit elftal NIET gaat winnen van de toplanden. Dat bleek op het vorige WK al wel en door z'n vreemde selectiebeleid gaat ook het komende EK op niets uitdraaien. De Zeeuw, Emanuelson, Landzaat, Maduro, Heitinga, Melchiot, de Jong, Engelaar : met deze spelers in je selectie ben je niet meer dan een middelmatig team. En als het nou een elftal was dat voor elkaar vocht, zich kapot knokte dan hadden ze misschien nog kans op de Europese titel, maar dat doen ze niet dus om van landen als Portugal te winnen heb je spelers als van Bommel nodig.
    sorry, ik begrijp niet helemaal wat je zegt... bedoel je dat de kritiek terecht is?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:00:46 #28
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54003001
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:59 schreef Tennessee het volgende:

[..]

sorry, ik begrijp niet helemaal wat je zegt... bedoel je dat de kritiek terecht is?
    Het kritiek op de resultaten en het spel : Nee. Het kritiek op z'n opstellingen en selectiebeleid : ja.
    pi_54003031
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:00 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Het kritiek op de resultaten en het spel : Nee. Het kritiek op z'n opstellingen en selectiebeleid : ja.
    maar dat is dan toch een directe tegenstelling?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:06:42 #30
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54003076
    v/d Sar

Heitinga (moet dan maar)
    Ooijer
    Boularouz
    de Cler

van Bronckhorst
    van Bommel
    Seedorf
    Sneijder

van Nistelrooy
    van Persie

Met deze spelers als vaste basisspelers in een goed draaiend 4-4-2 systeem deed Oranje een serieuze gooi naar de Europese titel. Dat doen ze nu niet, dus de kritiek op van Basten is terecht. Flikke op met je gejank over buitenspelers etc., dat doe je bij Ajax maar.
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:08:37 #31
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_54003100
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:58 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Dit vind ik een beetje een andere discussie dus daar ga ik hier verder even niet op in, ok?
    [..]
    Kijk, daar zit 'm de kneep. Dit is juist wel het punt. Als je iets beloofd en het niet na kan komen, moet je niet gaan miepen de pers gaat zaniken!

[ Bericht 1% gewijzigd door pfaf op 18-10-2007 02:15:37 ]
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:09:27 #32
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54003112
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:03 schreef Tennessee het volgende:

[..]

maar dat is dan toch een directe tegenstelling?
    Laat ik het dan zo zeggen : de kritiek op de resultaten in de kwalificatierondes zijn niet terecht, die zijn gewoon goed. De kritiek op de resultaten van het vorige WK was meer dan terecht... En de kritiek op het elftal waarmee we naar het EK gaan is ook terecht.
    pi_54003182
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:06 schreef Malibu-06 het volgende:
    ... Flikke op met je gejank over buitenspelers etc., dat doe je bij Ajax maar.
    Als geboren en getogen Hagenees weet ik niet wat je bedoelt en als het zo moet ga ik liever niet me je in discussie verder...
    pi_54003208
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:08 schreef pfaf het volgende:

Kijk, daar zit 'm de kneep. Dit is juist wel het punt. Als je iets beloofd en het niet na kan komen, moet je niet gaan miepen de pers gaat zaniken!
    Deze topic gaat niet over wat Van Basten al dan niet gezegd heeft of zegt, sorry... Als ik je verkeerd begrepen heb, zou je het dan uit willen leggen?
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:26:36 #35
    161288 Malibu-06
    FEYENOORD ROTTERDAM
    pi_54003245
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:16 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Als geboren en getogen Hagenees weet ik niet wat je bedoelt en als het zo moet ga ik liever niet me je in discussie verder...
    Die was voor van Basten bedoeld
    pi_54003263
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:26 schreef Malibu-06 het volgende:

[..]

Die was voor van Basten bedoeld
    oww, okee, ik ben de laatste 24 uur net iets te veel voor huilie en zeikert uitgemaakt geloof ik... voelde me even aangesproken...
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:30:51 #37
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_54003282
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:20 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Deze topic gaat niet over wat Van Basten al dan niet gezegd heeft of zegt, sorry... Als ik je verkeerd begrepen heb, zou je het dan uit willen leggen?
    Jij vraagt je af hoe het komt dat de succesvolste bondscoach ooit afgekraakt kan worden, ik zeg dat hij op z'n spel afgerekend wordt, omdat hij gezegd heeft aantrekkelijk et zullen spelen.
    pi_54003312
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:30 schreef pfaf het volgende:

[..]

Jij vraagt je af hoe het komt dat de succesvolste bondscoach ooit afgekraakt kan worden, ik zeg dat hij op z'n spel afgerekend wordt, omdat hij gezegd heeft aantrekkelijk et zullen spelen.
    ok, ik zie je punt... ben een beetje moe, sorry...
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:43:02 #39
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54003375
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:56 schreef Tennessee het volgende:
    Wat voor rol speelt Internet daarin denk je? Versterkt dat juist wat er in de media wordt gezegd of zou het een tegenwicht kunnen zijn?
    Tsja, zonder internet werd alle onzin toch ook uitgekraamd op de televisie. De grootste problemen worden veroorzaakt door de concurrentie tussen de sportprogramma's. Dat is ooit eens begonnen met het leuke geprik van Jan Mulder, die inmiddels een karikatuur van zichzelf is, en daar zijn de journalisten die zichzelf erg goed vinden op ingehaakt. Derksen en Borst willen elkaar aftroeven met nieuws en meningen, Voetbal Insite wil de humor van Jan Mulder in elk programma en nodigen mensen uit die grappig zijn in plaats van informatief. En wanneer mensen wel informatief kunnen zijn, dan zorgen ze ervoor dat ze dichtklappen en/of persoonlijk worden (Genee vs. Van Hanegem), want dat levert zo'n leuke TV op.

Stel dat je een streep zou trekken door Hugo Borst, Johan Derksen, Jan Mulder, Willem van Hanegem, Hans Kraaij Jr. en Rene van der Gijp. Dan hou je een aantal vreselijk informatieve programma's over. Deze programma's zorgen namelijk veelal voor de stof waar de supporters het de week erna over hebben.

Natuurlijk wordt die stof via internet wat meer verspreid en besproken, maar in principe gaat het gewoon om de boodschap. Als die objectief en genuanceerd is, zal het grote publiek ook een stuk genuanceerder en objectiever zijn.
      donderdag 18 oktober 2007 @ 02:46:42 #40
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_54003398
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:43 schreef twi het volgende:

[..]

Tsja, zonder internet werd alle onzin toch ook uitgekraamd op de televisie. De grootste problemen worden veroorzaakt door de concurrentie tussen de sportprogramma's. Dat is ooit eens begonnen met het leuke geprik van Jan Mulder, die inmiddels een karikatuur van zichzelf is, en daar zijn de journalisten die zichzelf erg goed vinden op ingehaakt. Derksen en Borst willen elkaar aftroeven met nieuws en meningen, Voetbal Insite wil de humor van Jan Mulder in elk programma en nodigen mensen uit die grappig zijn in plaats van informatief. En wanneer mensen wel informatief kunnen zijn, dan zorgen ze ervoor dat ze dichtklappen en/of persoonlijk worden (Genee vs. Van Hanegem), want dat levert zo'n leuke TV op.

Stel dat je een streep zou trekken door Hugo Borst, Johan Derksen, Jan Mulder, Willem van Hanegem, Hans Kraaij Jr. en Rene van der Gijp. Dan hou je een aantal vreselijk informatieve programma's over. Deze programma's zorgen namelijk veelal voor de stof waar de supporters het de week erna over hebben.

Natuurlijk wordt die stof via internet wat meer verspreid en besproken, maar in principe gaat het gewoon om de boodschap. Als die objectief en genuanceerd is, zal het grote publiek ook een stuk genuanceerder en objectiever zijn.
    Jan van Halst is wat dat betreft een openbaring...
    pi_54003435
    quote:

...maar in principe gaat het gewoon om de boodschap. Als die objectief en genuanceerd is...
    hmm, RTL, SBS en een genuanceerde objectieve boodschap... niet écht de meest voor de hand liggende combinatie he?

Sorry dat ik zelf niet inhoudelijker meer kan reageren, ik moet echt naar bed... Welterusten allemaal!
      donderdag 18 oktober 2007 @ 03:02:31 #42
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_54003476
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 02:46 schreef pfaf het volgende:

[..]

Jan van Halst is wat dat betreft een openbaring...
    Jan van Halst, prima. Danny Blind, super. Louis van Gaal is ook een topper wat dat betreft. Die lullen gewoon lekker over voetbal. En zelfs Youri Mulder kan ik daar onder scharen, al houdt die het meestal bij de simpele verhalen.

Ze zijn allemaal niet spetterend, maar ik mag het wel om zo naar iemand te luisteren die bezig is met zo'n computertje met pijltjes en looplijnen en stilstaande momenten en weet ik veel wat. Tenminste niet dat gelul van "die trainer mag die speler niet en hij wilde die speler niet kopen maar de trainer wel en toen kreeg de trainer die speler, erg heeeeee".
      donderdag 18 oktober 2007 @ 09:27:40 #43
    128959 M0NTANA
    Don't fuck with me!
    pi_54004844
    Zo iemand als Johan Derksen verdenk ik er nog weleens van dat hij juist een standpunt inneemt, waarvan hij weet dat de meerderheid het er niet mee eens is. Of het écht zijn mening is, vraag ik me dan ook af.

Derksen was overigens ten tijde van het aanstellen van Marco van Basten zeer positief, Johan Cruijff kon bijvoorbeeld ook nooit iets verkeerd doen in zijn ogen. De laatste jaren is hij echter verschrikkelijk veranderd in zijn mening, heb hier dan ook het idee dat het wél echt zijn eigen mening is en dat vind ik juist alleen maar goed.

Ook al vind ik Derksen op zich maar een verschrikkelijke kwal, maar dat terzijde.
    I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
    A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
    pi_54008983
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 01:33 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Waarom denk je dat niet?
    Ten eerste omdat er wel wat voor de kritiek te zeggen valt. Ik zeg niet dat het altijd terecht is, of dat het nooit te ver gaat. Maar in bepaalde aanmerkingen zit wel een kern van waarheid. Bovendien heeft de media verder toch er ook belang in dat het Nederlands Elftal positief staat bij het volk en dat ze het goed doen?
    quote:
    [..]

Derksen? Laaiend enthousiast over Van Basten? Heb je daar een voorbeeld van? Of Borst, Of Jan Mulder?
    Moeilijk om al die meningen van 3 jaar geleden terug te halen. Maar er was toch een beeld dat men blij was af te zijn van die 'nietszeggende' Advocaat, en nu eens een man van statuur kreeg. Derksen onderschrijft dat beeld in een column van hem afgelopen zomer:
    quote:
    Toch was de pers blij met de komst van Van Basten. Van een man met zijn achtergrond had ik verwacht dat hij zeker de spitsen goed zou laten functioneren.
    quote:
    [..]

Had de media niet een rol in het feit dat dit relletjes werden? Heeft Derksen het hier niet elke keer dat hij het over Van Basten heeft weer over? Hoeveel jaar geleden is dit inmiddels?
    Tuurlijk had de media daar een rol in. Als de media het geen opvallend punt vond dat deze spelers uit de selectie waren gelaten, dan was dat in een bijzin vermeldt en had Van Basten er geen vragen over gehad. Maar denk je dat dat de gezonde houding zou zijn geweest? Zou het publiek dan niet nog verbijster zijn achtergebleven?
    quote:
    [..]
    Of misschien dachten ze met heftige kritiek meer te verkopen dan met lofzangen... En misschien hadden ze daar ook wel gelijk in...
    Misschien verkoopt dat ook wel beter, maar dat betekent niet dat er daarom kritiek was. Er viel toch ook wat aan te merken op het selectiebeleid, het vertoonde spel en het verlopen WK?
    quote:
    [..]

En waarom zouden we daar niet blij mee moeten zijn? Zijn onze spelers écht zo veel beter dan die Spaanse, Italiaanse, Portugese en Engelse?
    Tja, bij ieder persoon zullen de verwachtingen weer iets anders liggen. Maar een algemene opinie van het Nederlands publiek is dat er mooi gevoetbald moet worden. Dat is minder belangrijk in het buitenland, en ook minder belangrijk voor de bondscoach, en ik zie ook wel in waarom. Alleen dat veranderd de opinie verder niet van de Nederlanders. De pers haakt daar slechts op in.
    quote:
    [..]

Wat zijn die verwachtingen dan? Waar komen die vandaan?
    Die verwachtingen zijn dat Nederland zich kwalificieert, en kleine tegenstanders makkelijker opzij zet, dan tot heden vertoond. Gebaseerd waarschijnlijk, op de goede spelers die het team heeft, maar amper het clubniveau haalt.

Maar waar vind jij dan dat de Nederlandse pers te kritisch is? Of mogen ze uberhapt niks aan te merken hebben op het functioneren van het nationale elftal? Over de resultaten in de kwalificatiereeksen is er geen slecht woord gesproken, omdat die bij het WK uitstekend waren, en voor het EK redelijk tot goed. En als je die koppen leest die ik hierboven heb geplaatst, zal je zien dat daar wel degelijk ook de nadruk op wordt gelegd.
    pi_54009264
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 09:27 schreef M0NTANA het volgende:
    Zo iemand als Johan Derksen verdenk ik er nog weleens van dat hij juist een standpunt inneemt, waarvan hij weet dat de meerderheid het er niet mee eens is...
    Welk doel zou hij daar dan mee nastreven?
    pi_54010911

Is het óóit eerder voorgekomen, in de hele wereld, dat een bondscoach met het hoogste winstpercentage ooit, tijdens een wedstrijd die je met 1-0 of 2-0 vóór staat, het bovenstaande te verduren kreeg? Kán de media hier niét mee te maken hebben?
    pi_54011701
    quote:
    ...
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 12:59 schreef mcyodogg het volgende:

...
    veel interessante dingen om op te reageren, daar ga ik straks even uitgebreid de tijd voor nemen...
      donderdag 18 oktober 2007 @ 15:33:22 #48
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_54011827
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 14:47 schreef Tennessee het volgende:
    [ afbeelding ]

Is het óóit eerder voorgekomen, in de hele wereld, dat een bondscoach met het hoogste winstpercentage ooit, tijdens een wedstrijd die je met 1-0 of 2-0 vóór staat, het bovenstaande te verduren kreeg? Kán de media hier niét mee te maken hebben?
    Dat winstpercentage wordt toch ook overal bij de haren bijgesleept? Je kan geen discussieprogramma kijken of dat verdomde winstpercentage wordt wel weer genoemd. Wat dat betreft kan je de journalistiek weinig verwijten. Wat volgt is vervolgens inhoudelijke kritiek over vertoonde spel, aantrekkelijkheid, verkeerde opstellingen, kansen, mazzeloverwinningen, spelers die op de verkeerde plek staan, etcetera etcetera.
    pi_54012116
    Welke Nederlandse trainer, dus vakman hoor ik verkondigen dat hij het Ned. team aantrekkelijker en winstgevender kan laten voetballen? van Gaal misschien, maar hij heeft zijn kans gehad.
    Onder Guus Hiddink was het ook al geen pais en vree. Om over de anderen maar niet te spreken.
    De beste stuurlui staan in deze bij de media, maar die dienen een andere zaak!
    janneman
    pi_54014400
    quote:
    Op donderdag 18 oktober 2007 14:47 schreef Tennessee het volgende:
    [ afbeelding ]

Wat wil je nou duidelijk maken met dit topic? Dat de kritiek op van Basten aan iedereen ligt, de "sensatiebeluste" media, de "simpele" supporters, de analytici die blijkbaar allemaal wat persoonlijks tegen hem hebben etc. etc. behalve aan hemzelf?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')